https://www.bnr.nl/nieuws(...)nen-aan-eu-subsidiesquote:Griekse ministers fraudeerden voor honderden miljoenen aan EU-subsidies
Auteur: Donato Finelli | 9-8-2025
De Griekse premier Kyriakos Mitsotakis blokkeert een onderzoek naar fraude binnen zijn eigen regering. Dat meldt nieuwssite Politico. Verschillende Griekse ministers worden er namelijk door het Europees Openbaar Ministerie (EPPO) van verdacht honderden miljoen euro's aan Europese landbouwsubsidies te verduisteren. De zaak levert vernietigend bewijs dat de corruptie in het land nog altijd niet verdwenen is.
EPPO heeft al het bewijs verzameld in een 3.000 pagina tellend dossier, dat naar het Griekse parlement is gestuurd. Het Europees Openbaar Ministerie stelt dat een criminele organisatie, samen met parlementariërs en belangrijke zakenmensen tussen 2016 en 2023 'op georganiseerde wijze hebben gehandeld om een systeem van niet-controles op te zetten en illegale hulp te verkrijgen of de ontvangst ervan te vergemakkelijken'.
Ministers betrokken
In de zwendel zijn zeker vijf ministers en tientallen parlementsleden betrokken. Verder werkten veel topambtenaren mee. Oppositieleden verdenken de huidige premier ook van corruptie. Premier Mitsotakis weigert echter een onderzoek in te stellen naar de zaak. 'Griekenland heeft in 2025 geen behoefte aan schandalen, maar aan de waarheid', zei hij vorige week in het Griekse parlement. 'We streven naar een definitieve oplossing voor het probleem.'
EPPO onderzocht tientallen zaken waarin de Grieken landbouwsubsidies kregen uitgekeerd voor stukken land die ze helemaal niet bezaten of pachtten. Ook hebben fraudeurs subsidies gekregen voor landbouwwerkzaamheden die ze niet hebben uitgevoerd. Terwijl legitieme boeren financiële ondersteuning misliepen, harkten fraudeurs op grote schaal geld binnen.
Transcripten
Buiten het onderzoek zelf bevat het dossier meerdere transcripties van afgeluisterde gesprekken. Daarin bespreken verdachten hoe de controlemechanismen bij de uitbetaling van de EU-subsidies het best kunnen omzeilen. EPPO zegt dat Lefteris Avgenakis en Makis Voridis, twee oud-ministers van Landbouw, verder juridisch onderzocht moeten worden voor hun betrokkenheid in de zaak.
Hoewel de totale omvang van de schade nog niet in kaart is gebracht, heeft Brussel Griekenland een boete opgelegd van 400 miljoen euro. EPPO gelooft dat 'gezien de huidige stand van het onderzoek, gegronde redenen zijn om aan te nemen dat het om een grootschalige constructie gaat.'
Politieke behandeling
De reden waarom het dossier niet naar de Griekse rechter is gestuurd heeft te maken met de Griekse wetgeving. Volgens de wet heeft alleen het Griekse parlement de bevoegdheid om gepleegde misdaden door ministers te onderzoeken. De regeringspartij New Democracy weigert echter medewerking te verlenen aan oproepen van de EU-aanklagers.
Nou, dat zegt wel genoeg.quote:De Griekse premier Kyriakos Mitsotakis blokkeert een onderzoek naar fraude binnen zijn eigen regering.
Ja, eigenlijk wel ja. Geen enkele Nederlander wil geregeerd worden door een of andere mafklapper of melkmuil.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Das war einmal.
Het zijn natuurlijk gewoon beetje verkapte geworden Turken sinds de laatste 500 jaar. Als het niet genetisch is dan is het wel etnisch.
Dus corruptie en complete minachting voor de systeem van de samenleving zit in het "bloed"
Ik vond het een vrij duidelijk antwoord op je bloedsprookjes en fantasietjes over andermans genen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Heb je inhoudelijk nog wat te melden of ... ?
Het zal vast etnisch zijn. Daarom stond bloed tussen aanhanlingstekens.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik vond het een vrij duidelijk antwoord op je bloedsprookjes en fantasietjes over andermans genen.
Stormfront.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het zal vast etnisch zijn. Daarom stond bloed tussen aanhanlingstekens.
Als erkennen en herkennen dat sommige culturen gewoon minder goed zijn in het waarborgen van sociale orde en gemeenschapsprojecten een teken is dat ik een nazi ben dan is de term nazi wel inmiddels echt zwaar onderhevig aan inflatie.quote:
Nazisme is dan ook voor banale losers. Dat je nu langzaam aan het terugkrabbelen bent is bewijs daarvoor.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Als erkennen en herkennen dat sommige culturen gewoon minder goed zijn in het waarborgen van sociale orde en gemeenschapsprojecten een teken is dat ik een nazi ben dan is de term nazi wel inmiddels echt zwaar onderhevig aan inflatie.
Eens.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:06 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nazisme is dan ook voor banale losers.
Ik krabbel niks terug. Het is onmiskenbaar dat ottomanen ~400 jaar lang een slechte culturele invloed hebben gehad op de balkan en dat het gevolg is dat we nu in de EU te maken hebben met hooggeplaatste misbruikers uit die ikke-ikke-ikke macho cultuurtjes.quote:Dat je nu langzaam aan het terugkrabbelen bent is bewijs daarvoor.
Je begon over bloed, genen en etniciteit en dat is nu teruggebracht naar cultuur.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:08 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Eens.
[..]
Ik krabbel niks terug. Het is onmiskenbaar dat ottomanen 500 jaar lang een slechte culturele invloed hebben gehad op de balkan en dat het gevolg is dat we nu in de EU te maken hebben met hooggeplaatste misbruikers uit die ikke-ikke-ikke macho cultuurtjes.
Waar is de terugkrabbeling? Wijs even aan. Iedereen kan gewoon meelezen, hae.
Ja waarschijnlijk weggehaald na een huilactie van jou bij de mods.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:12 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je begon over bloed, genen en etniciteit en dat is nu teruggebracht naar cultuur.
En nee niet iedereen kan meelezen wat je originele post is weggehaald.
Wat een wanhoop in je reacties. Geen inhoud. Alleen maar "nazi!!"quote:Had in je stukje het woordje Grieken eens vervangen met joden. Je nazisme is niet eens subtiel.
Verbaast me niks ditquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:37 schreef SuperNeger het volgende:
Ik ben een keer in Chersonissos geweest is al lang geleden maar dat ligt ook in Griekenland
Griekenland is wel the place to be voor jongerenreisjes. Lekker goedkoop en feesten.quote:
Het enige zinnige wat je in dit topic gezegd hebt is je bekentenis dat je een banale loser bent:quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:16 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja waarschijnlijk weggehaald na een huilactie van jou bij de mods.
Maar het is nog steeds te lezen als quote. Dus je liegt. weer.
[..]
Wat een wanhoop in je reacties. Geen inhoud. Alleen maar "nazi!!"
Ik heb geen enkele tr of pr gedaan.quote:
Waar komt volgens jouw idee corruptie in griekenland precies vandaan? Gebeurt dat gewoon in een vacuum toch?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Het enige zinnige wat je in dit topic gezegd hebt is je bekentenis dat je een banale loser bent:
Je post hier een plaatje waarin de landen met de grootste Turkse diaspora de laagste hoeveelheid corruptie hebben. Ik denk dat jij eerst mag uitleggen hoe dat kan als corruptie in de Turkse genen zit.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waar komt volgens jouw idee corruptie in griekenland precies vandaan? Gebeurt dat gewoon in een vacuum toch?
[ afbeelding ]
Ik ben niet echt heel erg overtuigd dat Turken in Nederland en Duitsland op dit moment veel structurele invloed hebben op het systeem. In die zin dat ze eerder consumenten zijn van een schoon systeem ipv dat ze bouwers zijn van een schoon systeem.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je post hier een plaatje waarin de landen met de grootste Turkse diaspora de laagste hoeveelheid corruptie hebben.
Ik denk dat jij eerst mag uitleggen hoe dat kan als corruptie in de Turkse genen zit.
Het is helaas niet meer zo goedkoop.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:20 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Griekenland is wel the place to be voor jongerenreisjes. Lekker goedkoop en feesten.
Van genen naar cultuur en nu naar "het systeem". Kun je uitleggen hoe ons systeem in onze genen en bloed zitten?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik ben niet echt heel erg overtuigd dat Turken in Nederland en Duitsland op dit moment veel structurele invloed hebben op het systeem. In die zin dat ze eerder consumenten zijn van een schoon systeem ipv dat ze bouwers zijn van een schoon systeem.
En nee een paar Turkse parlementsleden hier en daar gaan daar geen grote invloed op hebben.
Het systeem wat we hier hebben opgebouwd de laatste 500 jaar is een reflectie van onze cultuur. Of in zekere zin een product van onze cultuur. Onze normen en waarden en de moeite die mensen generaties lang hebben gestoken in het opbouwen hiervanquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:44 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Van genen naar cultuur en nu naar "het systeem". Kun je uitleggen hoe ons systeem in onze genen en bloed zitten?
Ondanks dat ik nog niks inhoudelijks heb gezegd ben je hele andere dingen gaan schrijven en doe je net alsof je niet meer weet wat je net daarvoor geschreven had.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 16:48 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het systeem wat we hier hebben opgebouwd de laatste 500 jaar is een reflectie van onze cultuur. Of in zekere zin een product van onze cultuur. Onze normen en waarden en de moeite die mensen generaties lang hebben gestoken in het opbouwen hiervan
Genen hebben daar wellicht op licht niveau iets mee te maken maar zelfs in mijn eerste comment was dat niet de hoofdinsteek.
Klopt. Je draagt echt niks bij aan deze discussie.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 17:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ondanks dat ik nog niks inhoudelijks heb gezegd
Hele andere dingen gaan schrijven? Ik schreef letterlijk als het niet genetisch is dan is het etnisch. Vanuit mijn perspectief is dat suggestie dat het waarschijnlijker etnisch is. Maar ik sta open voor het idee dat een cultuur vormt omdat zeker wel een deel van iemands gedrag genetisch is en in groepen dat zich uit in culturele trekjes. Jij maakt daar van dat ik een nazi ben. Dan heb ik slecht nieuws voor je want heel veel neurobiologen zijn dan dus nazi's.quote:ben je hele andere dingen gaan schrijven
Nergens heb ik ontkend wat ik heb geschreven. Sterker nog, het is volledig terug te lezen in dit topic. Nergens krabbel ik terug. Jij probeert wat uit te lokken. Dat lukt je niet. En nu loop je jankend weg.quote:en doe je net alsof je niet meer weet wat je net daarvoor geschreven had.
Bangerik. Fijne avond.
Dat kan je je bij bijna alle Zuid- en Oost-Europese landen afvragen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:16 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)nen-aan-eu-subsidies
wisten we natuurlijk allang, maar ja, had wilders toch ergens gelijk in. waarom zit dit land sowieso in de EU??
Tűteren grote blijquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:28 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
eyyy uw lid Griekenland.
gelukkig ik ben Türk
Komt wel dichtbij zoquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:37 schreef SuperNeger het volgende:
Ik ben een keer in Chersonissos geweest is al lang geleden maar dat ligt ook in Griekenland
Ook voor geile voyeur foto’s?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:17 schreef TornadoDK het volgende:
Je kunt hier alles zwart betalen tot aan de gynaecoloog toe.
Is er een topic waarin jij geen ruzie maakt met mensen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:58 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik vond het een vrij duidelijk antwoord op je bloedsprookjes en fantasietjes over andermans genen.
De beste man schreef dat Grieken hun genen door Ottomaanse bezetting verpest zijn en dat ze daarom corruptie in hun "bloed" hebben.quote:Op zondag 10 augustus 2025 00:10 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Is er een topic waarin jij geen ruzie maakt met mensen?
Dat maak jij er van.quote:Op zondag 10 augustus 2025 00:26 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
De beste man schreef dat Grieken hun genen door Ottomaanse bezetting verpest zijn en dat ze daarom corruptie in hun "bloed" hebben.
Jij schreef het.quote:Op zondag 10 augustus 2025 10:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat maak jij er van.
Omdat je wanhopig opzoek bent naar een haat-fix. zoals heel veel extremisten
maar goed om te horen dat je blijkbaar andere mensen ook lastig valt met je mono-manie.
Ik ben niet zo thuis in die scène maar ik ga er wel vanuit.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 22:47 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Ook voor geile voyeur foto’s?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |