Sommige relaties houden gewoon op, bloeden dood, de koek op etc. Niet zelden, zeker als er kinderen zijn, gaat de kogel pas door de kerk als één van beiden verliefd wordt op een ander. Dan blijkt dat de relatie eigenlijk al op losse schroeven stond.
Niet elke relatie is te redden ‘als je maar wilt.’ Zeker als je zo jong bij elkaar komt als deze twee, ontwikkel je je elk nog enorm. Er kan nog zo veel veranderen in je persoonlijke ontwikkeling, waarden, dromen, wensen, behoeften, capaciteiten en ambities. Met een beetje pech gaat dat niet dezelfde kant op. Dan zit er heus weinig anders op dan uit elkaar te gaan, zeker als een compromis sluiten in bovenstaande zaken zou betekenen, dat één van beiden niet het leven leidt dat hem of haar gelukkig maakt.
Er gaan zo veel mensen van hun leeftijd uit elkaar, precies om bovenstaande reden. Zonder kinderen doe je dat mogelijk al voordat er verliefdheid op een ander in het spel is. Maar ook dan is uit elkaar gaan soms een enorme stap, zeker als je al op jonge leeftijd bij elkaar bent en je niet goed kan inschatten hoe je leven ook zonder elkaar kan zijn. Ook dan is er soms een niet te negeren gebeurtenis nodig, om de situatie bloot te leggen.
Dus niet iedereen die verliefd wordt op een ander is dé oorzaak van het einde van een huwelijk. Soms was de verbintenis er in feite eigenlijk al helemaal niet meer. Ook degene die níet verliefd werd op een ander heeft een aandeel, want ook hij of zij heeft niet gedurfd kritisch te kijken naar de relatie.
Misschien is dit wel allemaal van toepassing op deze twee mensen. Ik vind het in elk geval vreemd om koppig vol te houden dat Steven hier het grote slachtoffer is, terwijl hij er eigenlijk heel relaxed en berustend bij staat. Misschien is het gewoon oké zo, live with it.
#omavertelt (en nee, redenatie is niet gemotiveerd uit eigen belang. Geen ‘vreemdganer gespot’ dus.)
Ps. Voor degenen die dan nog opwerpen dat Jamie na de eerste tekenen van verliefdheid eerst haar huwelijk had moeten beëindigen, alvorens gehoor te geven aan haar gevoelens: ik geef het je te doen. Ooit verliefd geweest? Niets menselijks is ook Jamie vreemd, me dunkt. Bovendien weten we absoluut niet hoe e.e.a. is gegaan of hoe die twee überhaupt over gevoelens communiceerden.
Snobs have more fun!
KLIK!