abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218718585
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:01 schreef Monolith het volgende:

[..]
Nou dat valt wel mee. Zoals ik in een vervolgpost ook aangaf is er even een kleine run om het laatste restje subsidie mee te pakken. Het gaat echt niet zo lekker met de verkopen van Tesla hoor.
Het ging toch echt over de cijfers van afgelopen maand.

En Tesla heeft een dip die prima verklaarbaar is. In de VS levert men bv de goedkoopste versie niet van de M3/Y. Maar er komt komend kwartaal een nieuwe nog goedkopere versie…

En eindelijk zit er wat nieuws in de pijplijn als het gaat om accutechniek.

In China is er nu de MYL. Waarschijnlijk later dit jaar ook in Europa. De MYP is er sinds kort.

De nieuwe S staat op het punt om naar Europa te komen. Als Europa de nieuwe deal met de VS goedkeurt, dan kunnen ze goedkoper Amerikaanse modellen leveren. En gaat de Cybertruck naar Europa komen.

Ondernemen doe je niet voor de korte termijn…
pi_218718617
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 22:06 schreef Wantie het volgende:

[..]
Maar dat geldt voor elke bron die een artikel publiceert met slecht nieuws over Tesla.


Anyway, als je naar kwartaalcijfers kijkt per jaar, dan loopt Tesla ook in de VS achter op 2024. Het tweede kwartaal van 2025 was weliswaar beter dan het eerste, maar desondanks toch lager dan het tweede kwartaal van 2025.

En een eindsprint voordat de subsidies stoppen betekent dat er daarna een flinke terugslag valt te verwachten.
Het zijn dan naar voren gehaalde verkopen.
Nee, dat geldt niet voor iedere bron die negatief over Tesla is. Ik haal ook niet voor niets feiten aan om aan te geven dat de berichtgeving niet echt heel nauwkeurig lijkt…

Verder heeft men voor Q4 de goedkope uitgeklede variant van de MY op de rol staan om het gat op te vangen. Dus wel zien wel.
pi_218718620
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:10 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het ging toch echt over de cijfers van afgelopen maand.

En Tesla heeft een dip die prima verklaarbaar is. In de VS levert men bv de goedkoopste versie niet van de M3/Y. Maar er komt komend kwartaal een nieuwe nog goedkopere versie…

En eindelijk zit er wat nieuws in de pijplijn als het gaat om accutechniek.

In China is er nu de MYL. Waarschijnlijk later dit jaar ook in Europa. De MYP is er sinds kort.

De nieuwe S staat op het punt om naar Europa te komen. Als Europa de nieuwe deal met de VS goedkeurt, dan kunnen ze goedkoper Amerikaanse modellen leveren. En gaat de Cybertruck naar Europa komen.

Ondernemen doe je niet voor de korte termijn…
Dit leest weer als een verkooppraatje. Tesla is officieel al lang gedraaid richting AI / robotics omdat het op de EV markt niet bepaald florissant gaat en de vooruitzichten ook niet gunstig zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218718626
quote:
1s.gif Op maandag 8 september 2025 22:06 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dat laat je anders niet merken in deze thread.
Hou gewoon eens op met die ad hominems. Zit niemand op te wachten.
pi_218718644
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:13 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dit leest weer als een verkooppraatje. Tesla is officieel al lang gedraaid richting AI / robotics omdat het op de EV markt niet bepaald florissant gaat en de vooruitzichten ook niet gunstig zijn.
Dat verzin je ter plekke. Ze hebben de focus daarop gelegd omdat ze denken dat daar nog veel meer geld mee te verdienen valt. Maar dat is niet nieuw. Dat zit al heel lang in de plannen.

Het is gewoon razend knap dat Tesla zich staande kan houden op de Chinese markt.
  maandag 8 september 2025 @ 23:54:29 #156
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_218719011
Ik volg het niet heel erg, maar die Chinezen kunnen inmiddels ook wel auto's bouwen. YangWang, dochtermerk van BYD. Concurrentie is moordend daar.

Bekijk deze YouTube-video
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_218719175
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 23:54 schreef monkyyy het volgende:
Ik volg het niet heel erg, maar die Chinezen kunnen inmiddels ook wel auto's bouwen. YangWang, dochtermerk van BYD. Concurrentie is moordend daar.

Bekijk deze YouTube-video
Als Tesla failliet gaat, zijn er massa's mensen die iedereen de schuld gaan geven behalve God Elon. Als die dan een campagne begint waarbij zijn fans zijn comeback kunnen steunen, heeft hij in no-time weer miljarden.

Nee, mensen zijn niet rationeel. Of, zoals ze dat in de aandelenmarkt zeggen: de markt kan langer irrationeel blijven dan jij geld hebt voor rationele keuzes.
  dinsdag 9 september 2025 @ 01:23:39 #158
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_218719232
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 00:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als Tesla failliet gaat, zijn er massa's mensen die iedereen de schuld gaan geven behalve God Elon. Als die dan een campagne begint waarbij zijn fans zijn comeback kunnen steunen, heeft hij in no-time weer miljarden.
Bron :?
  dinsdag 9 september 2025 @ 04:12:44 #159
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218719436
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 00:36 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als Tesla failliet gaat, zijn er massa's mensen die iedereen de schuld gaan geven behalve God Elon. Als die dan een campagne begint waarbij zijn fans zijn comeback kunnen steunen, heeft hij in no-time weer miljarden.

Nee, mensen zijn niet rationeel. Of, zoals ze dat in de aandelenmarkt zeggen: de markt kan langer irrationeel blijven dan jij geld hebt voor rationele keuzes.
ik denk dat stellantis eerder failliet gaat / uit elkaar valt ,
die zijn nu in hun fabrieken Chinese auto s aan het in elkaar schroeven
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 9 september 2025 @ 04:13:43 #160
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218719437
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:13 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dit leest weer als een verkooppraatje. Tesla is officieel al lang gedraaid richting AI / robotics omdat het op de EV markt niet bepaald florissant gaat en de vooruitzichten ook niet gunstig zijn.
Tesla robots en Tesla megapacks en Tesla Robotaxi
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218719550
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 04:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Tesla robots en Tesla megapacks en Tesla Robotaxi
Heb je de laatste video gezien van Optimus?

Die robot kan nog lang niet wat Musk heeft beloofd.
En dan gaan ze volgend jaar een miljoen verkopen?

Ik geloof er niets van.
Optimus gaat FSD achterna: jarenlang beloven dat het binnen enkele maanden klaar is voor een miljoenenpubliek, maar vervolgens niet leveren wat beloofd is.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218719564
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:13 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nee, dat geldt niet voor iedere bron die negatief over Tesla is. Ik haal ook niet voor niets feiten aan om aan te geven dat de berichtgeving niet echt heel nauwkeurig lijkt…
Ik heb geen feit van je gezien die dat aantoont.


quote:
Verder heeft men voor Q4 de goedkope uitgeklede variant van de MY op de rol staan om het gat op te vangen. Dus wel zien wel.
Ja, volgende maand wordt het beter...
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218719802
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 06:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
Ik heb geen feit van je gezien die dat aantoont.
[..]
Ja, volgende maand wordt het beter...
Zo lang als jij ‘we zien wel’ leest als ‘volgende maand wordt het beter’ raad ik je aan om de tijd die je hier besteedt aan trollen te besteden aan Nederlandse les.
pi_218720823
quote:
0s.gif Op maandag 8 september 2025 22:17 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat verzin je ter plekke. Ze hebben de focus daarop gelegd omdat ze denken dat daar nog veel meer geld mee te verdienen valt. Maar dat is niet nieuw. Dat zit al heel lang in de plannen.

Het is gewoon razend knap dat Tesla zich staande kan houden op de Chinese markt.
Nee, dat verzin ik niet ter plekke. Dat is gewoon duidelijk hun beleid.
En dat het 'superknap is dat Tesla zich in China staande houdt' is niet bepaald relevant voor investeerders. De verkopen dalen daar al 6 jaar op rij. Niet als marktaandeel, maar in absolute aantallen. Terwijl de markt daar gewoon nog steeds groeit. Zie hier wat cijfertjes:
https://cnevpost.com/2025(...)-cars-china-aug-2025

Ik zie veel selectief geshop in de data. Je kunt niet simpelweg b.v. Q2 en Q3 cijfers naast elkaar leggen en dan concluderen dat het goed gaat. De verkopen van Tesla lijken gewoon structureel over de hele linie te dalen. In de EU natuurlijk heel hard, maar dat is dan nog een relatief kleine markt voor Tesla. De dalingen in de VS en China zijn wat dat betreft een stuk problematischer.

En nogmaals, Tesla zit niet in een positie waarin investeerders een vorm van omzetstabilisering verwachten, maar waar ze explosieve groei in de dubbele cijfers lijken te verwachten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218721462
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 07:47 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Zo lang als jij ‘we zien wel’ leest als ‘volgende maand wordt het beter’ raad ik je aan om de tijd die je hier besteedt aan trollen te besteden aan Nederlandse les.
Dus Q4 wordt ook niks.

Is ook prima.

En 'volgende maand' is natuurlijk beeldspraak.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218728624
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 12:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Dus Q4 wordt ook niks.

Is ook prima.

En 'volgende maand' is natuurlijk beeldspraak.
Ik heb ook niet gezegd dat Q4 niks wordt.

Als jij jezelf keer op keer wil presenteren als achterlijk, be my guest.
pi_218728860
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 september 2025 06:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Heb je de laatste video gezien van Optimus?

Die robot kan nog lang niet wat Musk heeft beloofd.
En dan gaan ze volgend jaar een miljoen verkopen?

Ik geloof er niets van.
Optimus gaat FSD achterna: jarenlang beloven dat het binnen enkele maanden klaar is voor een miljoenenpubliek, maar vervolgens niet leveren wat beloofd is.
Dit is toch ook wat Musk al jaren doet, en het is ongelooflijk dat dat ook nog succesvol is. Dat mensen elke keer weer in die beloftes geloven.

Het gaat niet goed met één van z'n bedrijven? Oh, dan beloof je toch het volgende revolutionaire iets. Wat hebben we allemaal gehad intussen? In 2024 op Mars en een Marskolonie starten. De hyperloop. De cybertruck. En nu die Suboptimus robot. Ik vergeet vast iets.
pi_218728907
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:31 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Dit is toch ook wat Musk al jaren doet, en het is ongelooflijk dat dat ook nog succesvol is. Dat mensen elke keer weer in die beloftes geloven.

Het gaat niet goed met één van z'n bedrijven? Oh, dan beloof je toch het volgende revolutionaire iets. Wat hebben we allemaal gehad intussen? In 2024 op Mars en een Marskolonie starten. De hyperloop. De cybertruck. En nu die Suboptimus robot. Ik vergeet vast iets.
Musk heeft de elektrische auto mainstream gemaakt, een particuliere ‘Nasa’ opgezet, satelliet internet mainstream gemaakt…

Niet alles wat hij heeft geprobeerd is geslaagd. Maar er is heel veel wel geslaagd.
pi_218729038
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:31 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Dit is toch ook wat Musk al jaren doet, en het is ongelooflijk dat dat ook nog succesvol is. Dat mensen elke keer weer in die beloftes geloven.

Het gaat niet goed met één van z'n bedrijven? Oh, dan beloof je toch het volgende revolutionaire iets. Wat hebben we allemaal gehad intussen? In 2024 op Mars en een Marskolonie starten. De hyperloop. De cybertruck. En nu die Suboptimus robot. Ik vergeet vast iets.
YouTube zit ook vol met zulke kanalen, waar ze iedere week het volgende revolutionaire ding belichten, waar je dan nooit meer wat van hoort. Musk blijft het herhalen en kan de aandacht warm houden.
pi_218729088
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
YouTube zit ook vol met zulke kanalen, waar ze iedere week het volgende revolutionaire ding belichten, waar je dan nooit meer wat van hoort. Musk blijft het herhalen en kan de aandacht warm houden.
Omdat hij zo vaak is geslaagd terwijl anderen bij hoog en laag beweerden dat hij niet zou slagen…
  woensdag 10 september 2025 @ 11:01:51 #171
307622 Perox
(niet de echte)
pi_218729193
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Musk heeft de elektrische auto mainstream gemaakt, een particuliere ‘Nasa’ opgezet, satelliet internet mainstream gemaakt…

Niet alles wat hij heeft geprobeerd is geslaagd. Maar er is heel veel wel geslaagd.
EV's zijn nog niet mainstream hè? Verder is het succes van EV's niet alleen aan Musk toe te schrijven, er waren ook andere cruciale spelers. Nissan Leaf, GM Volt, BYD, Volkswagen. En overheidsbeleid was essentieel voor de doorbraak van EV's. Dus om dit nu alleen aan Musk toe te schrijven...

SpaceX is nauwelijks te vergelijken met NASA, die doen wel meer dan alleen raketjes afschieten. Zonder de aanbestedingen van NASA was SpaceX als bedrijf nooit zover gekomen.

En ook Starlink is zeker niet mainstream en heeft ook nog eens concurrenten op de loer. We danken Must wel alvast voor alle ruimtepuin door dit project! ^O^
pi_218729249
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:01 schreef Perox het volgende:

[..]
En ook Starlink is zeker niet mainstream en heeft ook nog eens concurrenten op de loer. We danken Must wel alvast voor alle ruimtepuin door dit project! ^O^
Ja Starlink lijkt een melkkoe, tot je eens gaat uitrekenen hoeveel het kost. En met een beetje pech komen ze straks nog veel sneller weer omlaag.
pi_218729265
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Musk heeft de elektrische auto mainstream gemaakt, een particuliere ‘Nasa’ opgezet, satelliet internet mainstream gemaakt…

Niet alles wat hij heeft geprobeerd is geslaagd. Maar er is heel veel wel geslaagd.
De man verdient inderdaad echt wel krediet voor een aantal succesvolle bedrijven die voor flinke innovatie in bestaande industrieën hebben gezorgd. Ik was zelf over SpaceX vrij skeptisch omdat ik niet het gevoel had dat er in die markt nou zo vreselijk veel te innoveren viel en 'move fast and break things' nou niet echt het motto van een industrie is waarbij je mensen een hele vijandige omgeving instuurt. :P

Maar zoals bij elke ondernemer falen er ook genoeg projecten en ondernemingen.
En daar zit ook wel de crux, want ik heb het idee dat zeker in de waardering van Tesla een bijna Messiaans geloof in Musk zit. AI en robots, dat gaat een groot succes worden, dat kan niet anders!
Terwijl de adoptie van AI toch niet bijzonder succesvol verloopt, zie ook dit recente rapport van MIT.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218729427
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:08 schreef Monolith het volgende:

[..]
De man verdient inderdaad echt wel krediet voor een aantal succesvolle bedrijven die voor flinke innovatie in bestaande industrieën hebben gezorgd. Ik was zelf over SpaceX vrij skeptisch omdat ik niet het gevoel had dat er in die markt nou zo vreselijk veel te innoveren viel en 'move fast and break things' nou niet echt het motto van een industrie is waarbij je mensen een hele vijandige omgeving instuurt. :P

Maar zoals bij elke ondernemer falen er ook genoeg projecten en ondernemingen.
En daar zit ook wel de crux, want ik heb het idee dat zeker in de waardering van Tesla een bijna Messiaans geloof in Musk zit. AI en robots, dat gaat een groot succes worden, dat kan niet anders!
Terwijl de adoptie van AI toch niet bijzonder succesvol verloopt, zie ook dit recente rapport van MIT.
SpaceX is dan wel niet vrij verhandelbaar, maar er is bij inschrijvingen toch heel veel animo om dure aandelen te kopen. Dus ook daar lijkt het opdrijven van de aandelenkoers het doel te zijn.

Zo ook met Starlink: de hele lanceermarkt is helemaal niet zo groot. Met iedere maand een raketje ben je er wel. Daar zat dus niet genoeg ruimte in om door te groeien. Daarom eerst Mars. Toen dat onhaalbaar bleek de Maan, maar dat gaat hem ook niet worden. En dus Starlink. Maar ook die markt is een stuk kleiner dan je zou verwachten. Ja het grootste deel van de wereldbevolking heeft hoogstens traag internet via hun telefoon, maar die hebben ook geen geld om Starlink te betalen.

Dus zonder inzage in de boeken blijft het giswerk, maar als je eens gaat rekenen lijkt het toch vooral een piramidespel. Vandaar dat ze nu ook gaan proberen meteen verbinding met de telefoons te gaan maken. Dan kan de kassa weer gaan rinkelen. Maar dat is minder eenvoudig dan het lijkt, al was het maar door de benodigde bandbreedte.

5G en 6G zijn in de praktijk vooral 4G, omdat je voor hoge snelheden korte golflengtes nodig hebt, die niet door een blaadje papier heenkomen, laat staan 100 kilometer lucht. Ze zijn dus in de breedte gegaan: meer kanalen. En als telecomaanbieder moet je een deel van dat spectrum kopen om het te kunnen gebruiken. En dat staat dan nog los van het feit dat die satellieten ook een beperkt vermogen hebben. Grote zonnepanelen, grote accu's, grote en zware satellieten. Alleen al om met telefoons te kunnen praten zijn de afmetingen en het gewicht verdubbeld. Laat staan als ze straks met honderdduizend telefoons tegelijkertijd moeten kunnen communiceren.

Maar zakenmensen zijn over het algemeen niet heel technisch geschoold.
pi_218729645
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 11:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
SpaceX is dan wel niet vrij verhandelbaar, maar er is bij inschrijvingen toch heel veel animo om dure aandelen te kopen. Dus ook daar lijkt het opdrijven van de aandelenkoers het doel te zijn.

Zo ook met Starlink: de hele lanceermarkt is helemaal niet zo groot. Met iedere maand een raketje ben je er wel. Daar zat dus niet genoeg ruimte in om door te groeien. Daarom eerst Mars. Toen dat onhaalbaar bleek de Maan, maar dat gaat hem ook niet worden. En dus Starlink. Maar ook die markt is een stuk kleiner dan je zou verwachten. Ja het grootste deel van de wereldbevolking heeft hoogstens traag internet via hun telefoon, maar die hebben ook geen geld om Starlink te betalen.

Dus zonder inzage in de boeken blijft het giswerk, maar als je eens gaat rekenen lijkt het toch vooral een piramidespel. Vandaar dat ze nu ook gaan proberen meteen verbinding met de telefoons te gaan maken. Dan kan de kassa weer gaan rinkelen. Maar dat is minder eenvoudig dan het lijkt, al was het maar door de benodigde bandbreedte.

5G en 6G zijn in de praktijk vooral 4G, omdat je voor hoge snelheden korte golflengtes nodig hebt, die niet door een blaadje papier heenkomen, laat staan 100 kilometer lucht. Ze zijn dus in de breedte gegaan: meer kanalen. En als telecomaanbieder moet je een deel van dat spectrum kopen om het te kunnen gebruiken. En dat staat dan nog los van het feit dat die satellieten ook een beperkt vermogen hebben. Grote zonnepanelen, grote accu's, grote en zware satellieten. Alleen al om met telefoons te kunnen praten zijn de afmetingen en het gewicht verdubbeld. Laat staan als ze straks met honderdduizend telefoons tegelijkertijd moeten kunnen communiceren.

Maar zakenmensen zijn over het algemeen niet heel technisch geschoold.
Je kunt veel van mensen in de financiële wereld zeggen, maar niet dat ze niet met een realistische blik naar cijfers kunnen kijken. De geschatte financiële cijfers van SpaceX zien er prima uit. Ja we hebben geen inzicht in de echte cijfers, maar roepen dat het 'een piramidespel is' dat lijkt me volstrekte onzin. Ja populaties in afgelegen gebieden of gebieden waar infrastructuur niet afdoende is zijn misschien voor de hand liggende klanten, maar heel veel afname is juist ook van b.v. luchtvaartmaatschappijen enerzijds en overheid en legers. Ik denk dat jij als techneut dan weer markten wat onderschat.

En je kunt wel kritiek hebben op het feit dat er een paar koerswijzigingen zijn geweest, maar juist dat soort koerswijzigingen voor bedrijven om uiteindelijk een niche te vinden die wel rendabel is. En soms lukt dat simpelweg niet, dat is ook ondernemen.

Zoals ik ook eerder aangaf is het in het kader van AI ook nog maar zeer de vraag of grote alleskunnende LLMs uiteindelijk wel de juiste richting zijn. Misschien zit het geld en de toegevoegde waarde juist in de hoek van SLMs die op specifieke domeinen gericht zijn en veel kosteneffectiever en specialistischer kunnen opereren waardoor ze echt waarde toevoegen om maar wat te noemen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')