abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218661342
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:17 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Gevallen voor klikbeet? was het zweetdruppeltje bij Elon's hoofd die je tot klikken deed?
Niets crisis aan de verkoopcijfers in de EU, Tesla is veel meer dan verkoopcijfertjes. Tesla is een lifestyle en Elon is een god.

Elon heeft dit jaar met Premier van India gezeten en deze maand openen daar de eerste Tesla stores. Straks FSD door de sloppenwijken! O+

Laatste 6 maanden toch weer gewoon 20% op de stockmarket er bij dat Tesla. Meer vertrouwen dan ooit. _O_
Ik zie Elon niet als god, maar als een mens die ook zijn gebreken en beperkingen heeft. Dat de verkopen tegenvallen is gewoon een feit. Ik denk vooral een gevolg van zijn politieke bemoeienissen, die hem hier in europa niet in dank worden afgenomen. Ik vermeld ook positieve zaken aangaande Tesla en Musk, maar tegenwoordig is het indelen in fanclubs voor of tegen blijkbaar nogal genormaliseerd :{
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218661689
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 september 2025 12:17 schreef epicbeardman het volgende:

[..]

Elon heeft dit jaar met Premier van India gezeten en deze maand openen daar de eerste Tesla stores. Straks FSD door de sloppenwijken! O+

India overweegt forse belastingen op luxe elektrische auto's, tegenslag voor Tesla
zeer vocale Trump hater - VEM2012
  Moderator dinsdag 2 september 2025 @ 18:17:37 #103
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_218662320
@Straatcommando.

Echt hoor. Continue datzelfde gezeik.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_218662539
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 16:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik zie Elon niet als god, maar als een mens die ook zijn gebreken en beperkingen heeft. Dat de verkopen tegenvallen is gewoon een feit. Ik denk vooral een gevolg van zijn politieke bemoeienissen, die hem hier in europa niet in dank worden afgenomen. Ik vermeld ook positieve zaken aangaande Tesla en Musk, maar tegenwoordig is het indelen in fanclubs voor of tegen blijkbaar nogal genormaliseerd :{
De verkoopcijfers zijn afhankelijk van meerdere factoren.

Denk aan leasebudgetten bij bedrijven, vrijwel 90% of vermoedelijk meer van de Tesla's waren lease bakken, een leaseauto is vaak 3 jaar bij een bedrijf of eigenaar.

Er is op dit moment gewoon meer aanbod voor minder geld, dit zegt niets over dat Tesla niet populair is, Nederlanders denken met hen portomonnee, waarom extra bijbetalen voor een Tesla als je een goedkopere Skoda Enyiak of welke auto dan ook, inclusief garantie via de baas kan leasen?

In de tijden van inflatie zullen alleen de adepten en de fans de auto's wederom leasen, maar vergeet niet dat de subsidies er afgelopen jaar ook nog voor zorgde dat er een verkooprecord werd gevestigd.

Moeten elk jaar meer auto's verkopen? nee, totaal irrelevant. De modellen die dit jaar released zijn komen a.s. jaar en jaar erna weer in aanbieding. Dan zullen mensen met een lager lease budget de Tesla weer nemen.

Tesla is here to stay, hoe veel nieuwsberichten er ook komen en mensen hopen dat Tesla ten ondergaat i.v.m. Elon, nergens druk over te maken.

Daarnaast zijn hybrids op dit moment gewoon nog veel interessanter i.v.m. belastingvoordelen.

En nog niet te hebben over dat elke Tesla daadwerkelijk een rijdende Tesla op de weg is, een verkochte BYD auto is vaak verkocht aan een dealer die ze aan de straatstenen niet kwijtraakt.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_218662586
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 16:06 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Met dat soort users valt niet te praten. Kijken naar de afgelopen 6 maanden is natuurlijk ook wat selectief, want dat is naar er net een flinke hap uit de koers was genomen dankzij ome Donny. YTD staat het aandeel negatief.
Maar bovenal kan een aandeel niet blijven leven op beloftes.
Tesla is met een P/E van 190 en een geschatte PEG van boven de 11 bizar hoog gewaardeerd. Dan moet er wel een keer geleverd gaan worden in concrete omzetgroei op de korte termijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218662606
Enige wat je kan zeggen is dat Tesla geen drol geeft om de EU markt, want anders waren ze wel ingesprongen op een kleine EV.

Nu heb je natuurlijk duizenden zorgbedrijven die elektrische Renault 5 of MG's kopen voor hen werknemers, of deze gelijk leasen.

Maarja.. is die kleine EV in Europa wel zo nodig? In China heeft Tesla in Augustus 2025 ongeveer 83.000 Tesla's verkocht, wij zijn peanuts met onze "1500" per maand vorig jaar.

Zelfs onze asielinstroom is hoger.

quote:
Tesla Sales

Tesla China sold 83,192 cars in August, up 22.55% vs. July but down 4% vs. a year earlier, according to the China Passenger Car Association (CPCA).
In China verkopen ze meer in 1 maand dan Tesla in NL doet in een jaar.

[ Bericht 11% gewijzigd door epicbeardman op 02-09-2025 19:09:46 ]
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_218662754
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:00 schreef Monolith het volgende:

[..]
Met dat soort users valt niet te praten. Kijken naar de afgelopen 6 maanden is natuurlijk ook wat selectief, want dat is naar er net een flinke hap uit de koers was genomen dankzij ome Donny. YTD staat het aandeel negatief.
Maar bovenal kan een aandeel niet blijven leven op beloftes.
Tesla is met een P/E van 190 en een geschatte PEG van boven de 11 bizar hoog gewaardeerd. Dan moet er wel een keer geleverd gaan worden in concrete omzetgroei op de korte termijn.
YTD is ook enorm selectief. Toen was de koers net even tegen de top aan na de verkiezingswinst van ome Donny. Pak je 12 maanden, dan is de koers weer fors hoger.

En ja, tsla is hoog gewaardeerd. Of dat terecht is of niet is niet zo relevant en de toekomst zal uitwijzen waar tsla heen gaat.
pi_218662756
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:03 schreef epicbeardman het volgende:
Enige wat je kan zeggen is dat Tesla geen drol geeft om de EU markt, want anders waren ze wel ingesprongen op een kleine EV.

Nu heb je natuurlijk duizenden zorgbedrijven die elektrische Renault 5 of MG's kopen voor hen werknemers, of deze gelijk leasen.

Maarja.. is die kleine EV in Europa wel zo nodig? In China heeft Tesla in Augustus 2025 ongeveer 83.000 Tesla's verkocht, wij zijn peanuts met onze "1500" per maand vorig jaar.

Zelfs onze asielinstroom is hoger.
[..]
In China verkopen ze meer in 1 maand dan Tesla in NL doet in een jaar.
Even kijken...

Verkoopcijfers in augustus 2024
Aantal verkocht: 86.697 auto's die in China zijn gemaakt (groothandelsverkoop).

Verkoopcijfers in augustus 2025
Aantal verkocht: 83.192 voertuigen (groothandelsverkoop).
Dit vertegenwoordigt een daling van 4% op jaarbasis in vergelijking met augustus 2024.

Ook in China zien we een daling.
pi_218662770
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:20 schreef Wantie het volgende:

[..]
Even kijken...

Verkoopcijfers in augustus 2024
Aantal verkocht: 86.697 auto's die in China zijn gemaakt (groothandelsverkoop).

Verkoopcijfers in augustus 2025
Aantal verkocht: 83.192 voertuigen (groothandelsverkoop).
Dit vertegenwoordigt een daling van 4% op jaarbasis in vergelijking met augustus 2024.

Ook in China zien we een daling.
Een hele kleine daling in een markt waar de concurrentie moordend is en Tesla als enige van buiten overeind blijft.
pi_218662795
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Een hele kleine daling in een markt waar de concurrentie moordend is en Tesla als enige van buiten overeind blijft.
Maar wel een daling.

En de stelling van Baardmans is dat Tesla de Europese markt best kan laten vallen voor China.
Dan verwacht ik geen daling, maar een stijging die de daling in Europa compenseert.

Dat de markt competitief is: dat zeker.
En daar heeft ook Tesla flink last van.
pi_218662847
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
YTD is ook enorm selectief. Toen was de koers net even tegen de top aan na de verkiezingswinst van ome Donny. Pak je 12 maanden, dan is de koers weer fors hoger.

En ja, tsla is hoog gewaardeerd. Of dat terecht is of niet is niet zo relevant en de toekomst zal uitwijzen waar tsla heen gaat.
Zaken als PE en zeker PEG geven je een indicatie van de mate waarin dat terecht is. Kijk als je omzet elk jaar verdubbeld, de orderboeken uitpuilen en ga zo maar door, dan is een hoge PE niet gek. Maar dat doen ze niet. Vorig jaar was de YoY groei nog geen 1% en YTD is er zelfs krimp. Dat rechtvaardigt niet bepaald een PE van 190, integendeel.
Natuurlijk zit er in de aandelenmarkt veel lucht en hype, maar elke bubbel barst uiteindelijk dus als Tesla niet heel rap gaat leveren, dan kan het haast niet anders dan dat er op de niet al te lange termijn een correctie volgt.

Zoals je aangeeft is het aandeel over een jaar beschouwd nog steeds ongeveer evenveel gestegen als bijvoorbeeld Nvidia. Zoek voor de aardigheid hun groeicijfers eens op.
pi_218664221
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 19:32 schreef Monolith het volgende:

[..]
Zaken als PE en zeker PEG geven je een indicatie van de mate waarin dat terecht is. Kijk als je omzet elk jaar verdubbeld, de orderboeken uitpuilen en ga zo maar door, dan is een hoge PE niet gek. Maar dat doen ze niet. Vorig jaar was de YoY groei nog geen 1% en YTD is er zelfs krimp. Dat rechtvaardigt niet bepaald een PE van 190, integendeel.
Natuurlijk zit er in de aandelenmarkt veel lucht en hype, maar elke bubbel barst uiteindelijk dus als Tesla niet heel rap gaat leveren, dan kan het haast niet anders dan dat er op de niet al te lange termijn een correctie volgt.

Zoals je aangeeft is het aandeel over een jaar beschouwd nog steeds ongeveer evenveel gestegen als bijvoorbeeld Nvidia. Zoek voor de aardigheid hun groeicijfers eens op.
Tesla zet niet in op het verkopen van zoveel mogelijk auto’s.

Of ze waar gaan maken wat ze waar willen maken zal de toekomst uitwijzen.
pi_218664414
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 21:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Tesla zet niet in op het verkopen van zoveel mogelijk auto’s.

Of ze waar gaan maken wat ze waar willen maken zal de toekomst uitwijzen.
Ik heb het nergens over autos, ik heb het over omzet.
pi_218664766
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 21:52 schreef Monolith het volgende:

[..]
Die komt toch voor het overgrote deel uit autoverkoop?

Waar Tesla op inzet (AI en robotisering) levert op dit moment nog niet, maar heeft een belofte voor de toekomst.

Nogmaals, of ze dat waar kunnen maken is vers 2, maar de beleggers lijken dat wel te denken.
pi_218665366
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 21:52 schreef Monolith het volgende:

[..]
Omzet is kennelijk niet belangrijk.
pi_218665410
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 september 2025 22:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Die komt toch voor het overgrote deel uit autoverkoop?

Waar Tesla op inzet (AI en robotisering) levert op dit moment nog niet, maar heeft een belofte voor de toekomst.

Nogmaals, of ze dat waar kunnen maken is vers 2, maar de beleggers lijken dat wel te denken.
Ja eind jaren '90 dachten beleggers ook dat al die dotcom bedrijven een grote belofte hadden. Maar een koers kan niet eeuwig op belofte blijven leven. Op een gegeven moment moet er gewoon geleverd worden. Qua AI geldt dat natuurlijk in bredere zin. Er worden bizarre hoeveelheden CAPEX tegenaan gesmeten door bedrijven als Microsoft en Meta, maar serieuze omzet, laat staan winst is nog ver te zoeken.De enigen die er echt van profiteren vooralsnog zijn partijen als Nvidia.
pi_218665598
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 05:28 schreef Wantie het volgende:

[..]
Omzet is kennelijk niet belangrijk.
Wederom: niemand die dat zegt.
pi_218665601
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 06:40 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja eind jaren '90 dachten beleggers ook dat al die dotcom bedrijven een grote belofte hadden.
En sommigen bleken dat ook gewoon te hebben. Zoals Amazon.
pi_218665689
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 07:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
En anderen ook weer niet.
pi_218665881
quote:
1s.gif Op woensdag 3 september 2025 08:08 schreef Wantie het volgende:

[..]
En anderen ook weer niet.
Joh!
pi_218666026
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 07:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Je lijkt het punt heel erg te missen.
Het punt is niet dat 'als ik erop gok dat 1000 bedrijven heel hard gaan groeien, dan zal er daar vast wel eentje in slagen'. Het punt is dat je op een gegeven moment niet enkel op 'belofte' kunt drijven en dat een PE ratio en zeker een PEG ratio naar een 'normaal niveau moet komen. Een PEG van boven de 2 wordt doorgaans beschouwd als overgewaardeerd en Tesla zit boven de 11. Tesla is geen nieuw bedrijf. Sterker nog Tesla lijkt z'n first mover advantage op het gebied van EVs echt helemaal kwijt en daar gaat de belofte van enorme groei ook niet meer vandaan komen met goedkope concurrentie uit o.a. China. Dus dan moet. het inderdaad van spin-offs als taxi's zonder bestuurder komen of AI toepassingen. Maar nogmaals, op de korte termijn lijken we daar nog weinig van hoeven te verwachten en als een goed vooruitzicht uitblijft, dan zijn die PE en PEG ratios gewoon echt niet houdbaar. Natuurlijk kun je net als bij crypto blijven hopen op een bandwagoneffect en fan boys, maar uiteindelijk houdt dat ergens op.

En Amazon liet overigens door z'n hele geschiedenis heen vrij consistent jaarlijkse groei van tientallen procenten zien. Dan leun je niet op het toeschrijven van Messiaanse eigenschappen aan een CEO of grootaandeelhouder, maar simpelweg op de droge cijfers.
pi_218666516
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 09:05 schreef Monolith het volgende:

[..]
Je lijkt het punt heel erg te missen.
Het punt is niet dat 'als ik erop gok dat 1000 bedrijven heel hard gaan groeien, dan zal er daar vast wel eentje in slagen'. Het punt is dat je op een gegeven moment niet enkel op 'belofte' kunt drijven en dat een PE ratio en zeker een PEG ratio naar een 'normaal niveau moet komen. Een PEG van boven de 2 wordt doorgaans beschouwd als overgewaardeerd en Tesla zit boven de 11. Tesla is geen nieuw bedrijf. Sterker nog Tesla lijkt z'n first mover advantage op het gebied van EVs echt helemaal kwijt en daar gaat de belofte van enorme groei ook niet meer vandaan komen met goedkope concurrentie uit o.a. China. Dus dan moet. het inderdaad van spin-offs als taxi's zonder bestuurder komen of AI toepassingen. Maar nogmaals, op de korte termijn lijken we daar nog weinig van hoeven te verwachten en als een goed vooruitzicht uitblijft, dan zijn die PE en PEG ratios gewoon echt niet houdbaar. Natuurlijk kun je net als bij crypto blijven hopen op een bandwagoneffect en fan boys, maar uiteindelijk houdt dat ergens op.

En Amazon liet overigens door z'n hele geschiedenis heen vrij consistent jaarlijkse groei van tientallen procenten zien. Dan leun je niet op het toeschrijven van Messiaanse eigenschappen aan een CEO of grootaandeelhouder, maar simpelweg op de droge cijfers.
Ik mis het punt helemaal niet.

Jij lijkt het wel te missen. Tesla heeft een duidelijk pad geschetst naar voren. Als ze dat pad kunnen bewandelen zoals ze willen, dan is het aandeel Tesla nu goedkoop. Lukt het ze niet, dan zijn jouw argumenten natuurlijk valide.

Kennelijk is het zo dat er genoeg mensen geloven in de richting die Tesla heeft gekozen.

Terecht of niet? Dat zien we in de toekomst wel weer.
pi_218666756
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 10:19 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik mis het punt helemaal niet.

Jij lijkt het wel te missen. Tesla heeft een duidelijk pad geschetst naar voren. Als ze dat pad kunnen bewandelen zoals ze willen, dan is het aandeel Tesla nu goedkoop. Lukt het ze niet, dan zijn jouw argumenten natuurlijk valide.

Kennelijk is het zo dat er genoeg mensen geloven in de richting die Tesla heeft gekozen.

Terecht of niet? Dat zien we in de toekomst wel weer.
Hoezo 'dan is het goedkoop'? Maak dat is concreet. Wat is de te verwachten omzetstijging die ervoor zou moeten zorgen dat het aandeel 'goedkoop' is volgens jou/ Je lult elke keer maar wat in de ruimte en negeert de concrete cijfers. Er moet heel wat gebeuren om de PE en PEG terug naar aarde te trekken. Sorry hoor, maar het fanboy gedrag is weer overduidelijk. Mijn punt is dat de markt op de korte termijn niet rationeel is, maar op de lange termijn wel. En dan kun je niet blijven teren op sentiment in de trant van 'ze doen allemaal dingen die in de toekomst fantastisch veel gaan opleveren'.
pi_218667632
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 10:39 schreef Monolith het volgende:

[..]
Hoezo 'dan is het goedkoop'? Maak dat is concreet. Wat is de te verwachten omzetstijging die ervoor zou moeten zorgen dat het aandeel 'goedkoop' is volgens jou/ Je lult elke keer maar wat in de ruimte en negeert de concrete cijfers. Er moet heel wat gebeuren om de PE en PEG terug naar aarde te trekken. Sorry hoor, maar het fanboy gedrag is weer overduidelijk. Mijn punt is dat de markt op de korte termijn niet rationeel is, maar op de lange termijn wel. En dan kun je niet blijven teren op sentiment in de trant van 'ze doen allemaal dingen die in de toekomst fantastisch veel gaan opleveren'.
Concrete cijfers voor de toekomst? Ja, daar kun je alles voor invullen wat je wil. De schattingen lopen uiteen van 200 miljard tot 2.000 miljard voor 2030. Dus we hebben het dan over 2x tot 20x. Als je denkt dat het 2x wordt, kun je beter wegblijven van Tesla. Denk je dat het 20x gaat worden, dan kun je nu lekker goedkoop instappen.

Verder negeer ik niet de cijfers waar jij mee schermt. Jij lijkt gewoon niet te willen snappen dat die niet belangrijk zijn voor mensen die denken dat AI en robotisering straks een groot succes wordt en die hun koopbeslissing daarop baseren.

Dan kun je mij wel een fanboy noemen, maar uiteindelijk blijk jij het niet te snappen. Want de markt is op langere termijn rationeel. Verklaar dan maar eens de S&P over de afgelopen 15 jaar met ratio. Gaat je niet lukken.
pi_218668252
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 12:29 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Concrete cijfers voor de toekomst? Ja, daar kun je alles voor invullen wat je wil. De schattingen lopen uiteen van 200 miljard tot 2.000 miljard voor 2030. Dus we hebben het dan over 2x tot 20x. Als je denkt dat het 2x wordt, kun je beter wegblijven van Tesla. Denk je dat het 20x gaat worden, dan kun je nu lekker goedkoop instappen.

Verder negeer ik niet de cijfers waar jij mee schermt. Jij lijkt gewoon niet te willen snappen dat die niet belangrijk zijn voor mensen die denken dat AI en robotisering straks een groot succes wordt en die hun koopbeslissing daarop baseren.

Dan kun je mij wel een fanboy noemen, maar uiteindelijk blijk jij het niet te snappen. Want de markt is op langere termijn rationeel. Verklaar dan maar eens de S&P over de afgelopen 15 jaar met ratio. Gaat je niet lukken.
Je redeneert vanuit 'mensen die denken dat X groot gaat worden'. Pakweg 2/3e van de aandelen van Tesla zijn in handen van institutionele beleggers, deels natuurlijk ook weer via samengestelde investeringen. Als die gaan lopen kan het hard gaan en die baseren zich wat minder op dat soort geloofsartikelen als de resultaten uitblijven.

En voor wat betreft de rationaliteit van de S&P 500 valt het wel mee met de gemiddelde PE ratios de afgelopen 15 jaar hoor:
https://www.macrotrends.n(...)ce-to-earnings-chart

De financiėle crisis heeft z'n werk wel gedaan net daarvoor. Als je hierboven kijk, dan zie je de bubbels in 2000 en 2008 waar op de top de PE ratios veel hoger lagen dan nu. De huidige PE ratio ligt niet veel hoger dan die van Euronext b.v.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')