abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 augustus 2025 @ 19:12:24 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218417679
https://nos.nl/artikel/2577536

quote:
Fins unicum: in een jaar tijd geen enkele verkeersdode in Helsinki

In de Finse hoofdstad Helsinki zijn in het afgelopen jaar geen verkeersdoden gevallen. Dit melden de gemeente Helsinki en de politie. Het laatste dodelijke ongeval was in juli 2024. In Finland wordt al langer ingezet op beleid om de verkeersveiligheid te verbeteren. Eerder sloot Helsinki 2019 al af zonder dodelijke slachtoffers onder voetgangers.

Helsinki is vermoedelijk de eerste hoofdstad binnen de Europese Unie waar in één jaar geen verkeersdoden zijn geregistreerd. De stad noemt de mijlpaal exceptioneel. "Vele factoren hebben hieraan bijgedragen", zegt de gemeentelijke verkeerskundige tegen de Finse publieke omroep. "Maar snelheidsbeperkingen zijn een van de belangrijkste." Meer dan de helft van de straten heeft er een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

Andere factoren zijn onder andere het aanleggen en beter inrichten van voetgangers- en fietspaden, meer verkeerscamera's en het goede openbaar vervoer in de stad. Het verkeersveiligheidsbeleid wordt dus gehandhaafd, zegt Dirk Lauwers, hoogleraar Mobiliteit en Stedenbouw aan de universiteiten van Gent en Antwerpen en Europees deskundige verkeersveiligheidsbeleid. "Verkeersboetes zijn bijvoorbeeld heel hoog en inkomensafhankelijk, soms tot wel de helft van je dagloon. Dat motiveert om je goed te gedragen in het verkeer."

In het afgelopen jaar raakten er wel mensen gewond in het verkeer van de Finse hoofdstad. Het waren er 277, minder dan de jaren ervoor.

Amsterdamse 30-kilometerwegen
Het aantal doden bij verkeersongevallen in de EU neemt mondjesmaat af. De Europese Commissie maakte dit jaar bekend dat er een afname is van 3 procent, gelijk aan 600 mensenlevens, in 2024 ten opzichte van 2023. Eerder waren er wel een aantal kleinere Europese steden waar geen verkeersdoden vielen, zegt Lauwers. Maar de verandering in Helsinki, een hoofdstad binnen de EU, is wel bijzonder.

Om de Finse verandering in perspectief te plaatsen: in 2024 vielen in de regio Amsterdam 44 doden bij verkeersongevallen. Helsinki is ruim 3 keer groter dan Amsterdam, de Nederlandse hoofdstad kent een grotere bevolkingsdichtheid en heeft ruim 250.000 inwoners meer. Ook maken fietsers een groot onderdeel uit van het Amsterdamse verkeer en dat blijft een risico, zegt professor Lauwers.

Amsterdam heeft sinds december 2023 ook meer 30-kilometerwegen. Onlangs maakte de gemeente bekend dat het aantal verkeersongevallen op deze wegen duidelijk is afgenomen. Het aantal ongevallen met een motorvoertuig nam af 11 procent; ongelukken tussen motorvoertuigen en fietsers en voetgangers daalden met 15 procent.
Mooi systeem. Mogen wij zeker een voorbeeld aan nemen. In Finland krijg je een boete afhankelijk van je loon. Niet lang geleden kreeg een rijke zakenman een boete van 121.000 euro voor 30km te hard rijden :Y

Zo zie je wel dat o.a. goede investeringen in het openbaar vervoer en handhaven van verkeersregels goed voor de veiligheid zijn. Hier zijn vaak verkeersregels die slechts ter suggestie zijn. Ik heb bijvoorbeeld nooit iemand een boete horen krijgen voor het niet uitsteken van de hand op de fiets, terwijl daar wel gewoon een boeten op staat.

Ook zeker belangrijk zijn het goed inrichten van alle paden :Y In Rotterdam al een mooi begin in het centrum waar ook de drukste wegen 1 baan krijgen en voetgangers/fietsers een bredere baan met veel voorrang.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 4 augustus 2025 @ 19:14:05 #2
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218417693
Met sneeuw maak je geen snelheid. Koekoek.
  roze maandag 4 augustus 2025 @ 19:32:34 #3
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_218417956
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 19:14 schreef Boca_Raton het volgende:
Ja want er ligt altijd sneeuw idd... :')
Your beauty never ever scared me.
  maandag 4 augustus 2025 @ 19:34:49 #4
419273 Durmada
Neem de tijd!
pi_218417982
Lijkt mij logisch met al die sneeuw toch, alsof je dan snel kan gaan.
AZ
ALKMAAR
pi_218417990
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 19:12 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/2577536
[..]
Mooi systeem. Mogen wij zeker een voorbeeld aan nemen. In Finland krijg je een boete afhankelijk van je loon. Niet lang geleden kreeg een rijke zakenman een boete van 121.000 euro voor 30km te hard rijden :Y

Zo zie je wel dat o.a. goede investeringen in het openbaar vervoer en handhaven van verkeersregels goed voor de veiligheid zijn. Hier zijn vaak verkeersregels die slechts ter suggestie zijn. Ik heb bijvoorbeeld nooit iemand een boete horen krijgen voor het niet uitsteken van de hand op de fiets, terwijl daar wel gewoon een boeten op staat.

Ook zeker belangrijk zijn het goed inrichten van alle paden :Y In Rotterdam al een mooi begin in het centrum waar ook de drukste wegen 1 baan krijgen en voetgangers/fietsers een bredere baan met veel voorrang.
Gaat in Nederland niet werken. Want Nederlanders pikken dit niet. Doen wat ze willen, gaan liever zitten dan betalen (gratis kost en inwoning van de overheid, weet je wel) en hebben gewoon schijt aan het gezag.
Tenminste als het over 'hullie zelf' gaat, anderen moeten zich natuurlijk wel netjes aan de regels houden.
  maandag 4 augustus 2025 @ 19:36:05 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218418001
Logisch. Finnen houden zelfs in de file nog 50 meter afstand
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_218418011
Erg mooi nieuws ^O^
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_218418052
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 19:34 schreef Durmada het volgende:
Lijkt mij logisch met al die sneeuw toch, alsof je dan snel kan gaan.
Nou hoewel...? :?

Bekijk deze YouTube-video

En het was een aantal jaren ook steeds opnieuw prijs in Nederland hoor. Elke keer bij de eerste nachtvorst of de eerste herfstnevel waren er kettingbotsingen.
  maandag 4 augustus 2025 @ 19:44:12 #9
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218418085
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 19:41 schreef Hiddendoe het volgende:
En het was een aantal jaren ook steeds opnieuw prijs in Nederland hoor. Elke keer bij de eerste nachtvorst of de eerste herfstnevel waren er kettingbotsingen.
Maar in Nederland zijn mensen dan ook niet gewend om in winterse omstandigheden te rijden. Dit vergelijken met een land waar elke winter maandenlang sneeuw ligt is niet eerlijk.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_218418124
quote:
16s.gif Op maandag 4 augustus 2025 19:44 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Maar in Nederland zijn mensen dan ook niet gewend om in winterse omstandigheden te rijden. Dit vergelijken met een land waar elke winter maandenlang sneeuw ligt is niet eerlijk.
Misschien niet wat sneeuw betreft, maar wel met mist. Komt nog regelmatig voor. En vergeet de regenbuien niet.
Maken de weg ook moeilijk begaanbaar en moeilijk zichtbaar.
  maandag 4 augustus 2025 @ 20:05:45 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218418322
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 19:32 schreef Ama het volgende:

[..]
Ja want er ligt altijd sneeuw idd... :')
Sstttt ;)
  maandag 4 augustus 2025 @ 20:09:08 #12
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218418373
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2025 19:14 schreef Boca_Raton het volgende:
Ze hebben daar ongeveer 3 maanden per jaar sneeuwval. En in Nederland hebben we juist meer ongelukken door sneeuwval.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 4 augustus 2025 @ 20:15:04 #13
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218418454
quote:
Verkeersboetes zijn bijvoorbeeld heel hoog en inkomensafhankelijk, soms tot wel de helft van je dagloon.
Hier zijn ze hoger. Althans, voor het gepeupel :)

Verder natuurlijk prachtig nieuws. Echt iets om van te leren, al ben ik geen fan van overal 30km/h. Ook de verlaging op de ring vind ik waardeloos, daar gebeuren al zelden tot nooit ongelukken.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
  maandag 4 augustus 2025 @ 20:16:46 #14
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218418483
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 20:09 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ze hebben daar ongeveer 3 maanden per jaar sneeuwval. En in Nederland hebben we juist meer ongelukken door sneeuwval.
Ik vond mezelf zo snel :@
  maandag 4 augustus 2025 @ 20:21:36 #15
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218418557
En hier hebben wel al sinds mensheugenis een partij die zich niet alleen profileert als crime fighters, nee ook nog eens als autorijliefhebbers. Wat hebben ze voor elkaar gekregen?

Niente.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218419639
Steden gewoon autovrij maken.
pi_218419773
Vind ik niet zo gek, die finnen die zich als een debiel gedragen in het verkeer wonen allemaal hier.
pi_218420682
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 19:41 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nou hoewel...? :?

Bekijk deze YouTube-video

Wel blikschade maar geen doden of gewonden voor zover ik gekeken heb.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_218421128
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2025 21:59 schreef Evangelion het volgende:
Steden gewoon auto mensenvrij maken.
:Y
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')