quote:Artikel door ANP • 3u •Paus Leo spreekt miljoen katholieke jongeren toe
© Copyright ANP 2025
ROME (ANP/RTR) - Paus Leo heeft zondagochtend een dienst voor meer dan een miljoen jongeren geleid. De slotmis van de Wereldjongerendagen was het hoogtepunt van het evenement, dat jongeren uit de hele wereld had aangetrokken.
Het was het grootste evenement voor paus Leo in zijn bijna drie maanden durende ambtsperiode. Hij sprak op een veld aan de rand van Rome, waar de jongeren zich hadden verzameld. Hij moedigde de jongeren aan om hun enthousiasme en geloof "te verspreiden onder iedereen die jullie ontmoeten".
Tijdens zijn toespraak stond de paus onder meer stil bij de oorlogen in Gaza en Oekraïne. "We staan achter de jongeren van Gaza, wij staan achter de jongeren van Oekraïne", sprak hij. "Mijn jonge broeders en zusters, jullie zijn het teken dat een andere wereld mogelijk is."
Veel jongeren die het evenement bijwoonden, hadden de nacht buiten op het veld doorgebracht om klaar te staan voor de aankomst van de paus om 07.45 uur.
quote:
Mag dat wel, jongeren oproepen om zoveel als mogelijk medemensen te vervelen met hun geloof in een ouderwets sprookjesboek?quote:Hij moedigde de jongeren aan om hun enthousiasme en geloof "te verspreiden onder iedereen die jullie ontmoeten".
Huh?quote:Op zondag 3 augustus 2025 20:19 schreef Harvest89 het volgende:
Soort nieuwe kruistocht krijgt Leo wel een harde plasser van.
Werkelijk niets van wat daar staat is om te vormen tot een kruistocht...quote:Op zondag 3 augustus 2025 20:19 schreef Harvest89 het volgende:
Soort nieuwe kruistocht krijgt Leo wel een harde plasser van.
Ik heb geen zin om een kerk te bezoeken. Dat stinkt naar wierook en oude mensen.quote:Op zondag 3 augustus 2025 22:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Werkelijk niets van wat daar staat is om te vormen tot een kruistocht...
Misschien eens een kerk bezoeken. Schijnt tot omdenken te leiden.
Niemand hoeft per se iets waar men niet achter staat hè.quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:18 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om een kerk te bezoeken. Dat stinkt naar wierook en oude mensen.
En hij zegt gewoon dat het geloof verspreidt moet worden. Dat is wel degelijk een soort kruitstocht mentaliteit.
quote:Op maandag 4 augustus 2025 09:18 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om een kerk te bezoeken. Dat stinkt naar wierook en oude mensen.
En hij zegt gewoon dat het geloof verspreidt moet worden. Dat is wel degelijk een soort kruitstocht mentaliteit.
Het zou pas een heerlijke frisse wind zijn als men alle religieuze uitingen uit het straatbeeld verwijderd.quote:Op maandag 4 augustus 2025 10:57 schreef Scjvb het volgende:
Wellicht speelt het aantreden van kersverse paus Leo XIV een rol mede bij een alsmaar groeiend vertrouwen in die heerlijke frisse wind die eigenlijk als 'n tijdje door de RK-Kerk waait.
Oh, u vindt dat?quote:Op maandag 4 augustus 2025 13:11 schreef torentje het volgende:
[..]
Het zou pas een heerlijke frisse wind zijn als men alle religieuze uitingen uit het straatbeeld verwijderd.
Dat klopt, want alle mensen zijn evenveel waard. Daarom moeten alle mensen ook evenveel ruimte hebben om te wonen. Voldoende woonruimte mag niet alleen zijn voorbehouden aan geestelijke leiders.quote:
De denkfout die u hier lijkt te maken is dat in beginsel juist de Kerk mensen als gelijkwaardig beschouwd.quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:02 schreef torentje het volgende:
[..]
Dat klopt, want alle mensen zijn evenveel waard. Daarom moeten alle mensen ook evenveel ruimte hebben om te wonen. Voldoende woonruimte mag niet alleen zijn voorbehouden aan geestelijke leiders.
Als de kerk iedereen als gelijkwaardig beschouwd, dan zouden ze toch wel een beetje inschikken?quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:08 schreef Scjvb het volgende:
[..]
De denkfout die u hier lijkt te maken is dat in beginsel juist de Kerk mensen als gelijkwaardig beschouwd.
Eveneens een fout aangaande het feit dat voldoende woonruimte, soms heeft iemand net wat meer dan anderen (what's new), uiteraard lang niet alleen weggelegd is voor geestelijke leiders.![]()
Veel zaken die menigeen het gewenste comfort opleveren vallen in het leven vaak zelf te regelen!![]()
Go for it!
Inschikken notabene. Geen idee verder wat u hier nou precies mee bedoelt. Lastig discussiëren!quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:57 schreef torentje het volgende:
[..]
Als de kerk iedereen als gelijkwaardig beschouwd, dan zouden ze toch wel een beetje inschikken?
Nee, was daar niet bij.quote:Op maandag 4 augustus 2025 21:11 schreef phpmystyle het volgende:
Was je erbij TS?
Heb je de zegen ontvangen?
quote:Op maandag 4 augustus 2025 21:23 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Nee, was daar niet bij.
Maar ervaar al van jongs af aan gezegend te zijn als gelovige en kerkganger.
"Inschikken" betekent in het Nederlands: ruimte maken door op te schuiven, of figuurlijk: een beetje toegeven of ruimte bieden aan anderen. Het kan zowel letterlijk (bijvoorbeeld in een trein of bij een tafel) als figuurlijk (bijvoorbeeld in een discussie) gebruikt worden.quote:Op maandag 4 augustus 2025 21:01 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Inschikken notabene. Geen idee verder wat u hier nou precies mee bedoelt. Lastig discussiëren!
Dat bedoelde ik niet.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 08:51 schreef torentje het volgende:
[..]
"Inschikken" betekent in het Nederlands: ruimte maken door op te schuiven, of figuurlijk: een beetje toegeven of ruimte bieden aan anderen. Het kan zowel letterlijk (bijvoorbeeld in een trein of bij een tafel) als figuurlijk (bijvoorbeeld in een discussie) gebruikt worden.
Luister eens, u loopt altijd en overal maar te zeuren, eisen te stellen en de schuld bij anderen te leggen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:15 schreef torentje het volgende:
@:Scjvb,
Het is toch tegenstrijdig om te zeggen dat alle mensen gelijkwaardig zijn, maar hen vervolgens geen ruimte te geven om zich te ontplooien?
Inmiddels weet ik het, U bent niet zo goed in het verwerken van weerwoorden op Uw reclameuitingen over de leiders.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 12:00 schreef Scjvb het volgende:
@:torentje Heb reeds getypt wat er te zeggen viel, het een en ander helder proberen te krijgen voor u, maar het mocht kennelijk niet baten.![]()
Heb hier dan verder ook niets meer aan toe te voegen, dus hoe u alles interpreteert blijft verder aan u.
Derhalve is wmb deze discussie met u hierover klaar.
Scjvb
quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 15:52 schreef torentje het volgende:
[..]
Inmiddels weet ik het, U bent niet zo goed in het verwerken van weerwoorden op Uw reclameuitingen over de leiders.
U zal daar toch mee moeten zien te leven, omdat het zelfs mogelijk is om via AI de weerwoorden te automatiseren, zodat ik zelfs als ik dood ben nog steeds weerwoorden kan geven op die reclames.
Belasting betalen moet je. Staan de meeste mensen niet achter.quote:Op maandag 4 augustus 2025 10:57 schreef Scjvb het volgende:
Niemand hoeft per se iets waar men niet achter staat hè.![]()
Bedoelde uiteraard geen verplichtingen, die zijn er ook zat, maar het ging hier om vrije keuzes hè. User Harvest heeft niets met de kerk, en dat maakt mij verder niet uit. Het is zijn goedrecht!quote:Op woensdag 6 augustus 2025 15:26 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Belasting betalen moet je. Staan de meeste mensen niet achter.
En jongvolwassenen worden geopperd om samen te komen en stellen te vormen, om zo weer nieuwe aanwas voor de kerk te maken. Vinden sommige mensen ook wat van.
De geestelijke leiders geven hun jongere medemensen toch veel te weinig bewegingsruimte om te groeien in kracht?quote:Op woensdag 6 augustus 2025 19:15 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Bedoelde uiteraard geen verplichtingen, die zijn er ook zat, maar het ging hier om vrije keuzes hè. User Harvest heeft niets met de kerk, en dat maakt mij verder niet uit. Het is zijn goedrecht!![]()
Tenminste duidelijke taal, i.p.v. het doodvermoeiende en oeverloze tegensputteren van @:torentje die beweert dat hier reclame gemaakt wordt voor geestelijke leiders en kennelijk z'n eigen tekortkoming(en) projecteert op anderen als een discussie hem te moeilijk wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |