dankjewelquote:Op donderdag 31 juli 2025 18:00 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Lars Boom wordt volledig gesloopt door de interviewer van Sporza, maar hij lacht alles weg.
En toch maakt ze nog geen grootse indruk als er gesprint wordt voor de bonusseconden op de toppen. Maar goed, ze zal weinig explosiviteit hebben met dat absurde kinderverzet. Zodra het koffiemolentje >10km moet gaan draaien ziet het er waarschijnlijk weer heel anders uit.quote:Op donderdag 31 juli 2025 18:04 schreef Dale__Cooper het volgende:
Als Demi de benen van het Baskenland heeft, rijdt ze Gigante op grote achterstand overigens.
Als die Stephen Delcourt die je gisteren hoorde aan de touwtjes trekt daar dan denk ik dat Vollering minder aan deze ploeg heeft dan ze aan SD had.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:44 schreef Felagund het volgende:
[..]
Chabbey rijdt alleen voor Chabbey BV, en ik krijg niet de indruk dat bijvoorbeeld een Boom hier heel veel problemen mee heeft.
Die heeft in aanloop naar de Giro last gehad van een parasiet en nauwelijks kunnen trainen. Na een onzichtbare Giro uiteraard ook gewoon opstellen in de Tour dan. Sowieso presteren ze belabberd met hun dikke budget en is die ploeg maar een bij elkaar geraapt zooitje dure rensters die niet leveren.quote:Op donderdag 31 juli 2025 16:14 schreef DiegoFuser het volgende:
Klimster Lucinda Brand is niet meer de klimster Lucinda Brand van vorig jaar.
Dat lijkt mij niet het tactisch genie nee. Blijft toch moeilijk een team leiden, bij Soudal hebben ze dat beter voor elkaar.quote:Op donderdag 31 juli 2025 18:57 schreef wimderon het volgende:
[..]
Als die Stephen Delcourt die je gisteren hoorde aan de touwtjes trekt daar dan denk ik dat Vollering minder aan deze ploeg heeft dan ze aan SD had.
Mede omdat ze de grens om volstrekt onduidelijke redenen op 22 jaar en jonger hebben gelegd. Als je dat naar de mannentour vertaalt wint Romain Gregoire (34e op bijna 2,5 uur) het jongerenklassement.quote:Op donderdag 31 juli 2025 19:49 schreef wimderon het volgende:
De strijd om het wit is ook redelijk tragisch, met Vinke en Bego die elkaar schaduwen zo ergens rond plek 40.
Dat is wel vaag inderdaad. Waar ik 25 jaar bij de mannen inmiddels veel te oud vind als bovengrens, is 22 jaar bij de vrouwen weer het andere uiterste. Maak daar voor beide rondes gewoon 23 of 24 jaar van. Lijkt wel alsof de ASO totaal niet wil meegaan met de tijd.quote:Op donderdag 31 juli 2025 20:31 schreef Kloit het volgende:
[..]
Mede omdat ze de grens om volstrekt onduidelijke redenen op 22 jaar en jonger hebben gelegd. Als je dat naar de mannentour vertaalt wint Romain Gregoire (34e op bijna 2,5 uur) het jongerenklassement.
Vrouwen zijn nu eenmaal sneller over hun top heenquote:Op donderdag 31 juli 2025 20:31 schreef Kloit het volgende:
[..]
Mede omdat ze de grens om volstrekt onduidelijke redenen op 22 jaar en jonger hebben gelegd. Als je dat naar de mannentour vertaalt wint Romain Gregoire (34e op bijna 2,5 uur) het jongerenklassement.
Jeannie Longo is het hier niet mee eens.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 05:09 schreef vrijgevochten het volgende:
[..]
Vrouwen zijn nu eenmaal sneller over hun top heen
@:momo kan dit beamen
Fiets die nog?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 08:27 schreef Kloit het volgende:
[..]
Jeannie Longo is het hier niet mee eens.
Op zich vind ik dat logischer dan wat we afgelopen jaren zagen dat de gele trui drager, ook de leider was van de witte trui. Waarom heb je dan nog een apart klassement voor jongeren?quote:Op donderdag 31 juli 2025 20:31 schreef Kloit het volgende:
[..]
Maar waarom verlagen ze de grens dan bij de mannen niet en bij vrouwen welquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 09:46 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Op zich vind ik dat logischer dan wat we afgelopen jaren zagen dat de gele trui drager, ook de leider was van de witte trui. Waarom heb je dan nog een apart klassement voor jongeren?
Ja, dat weet ik niet. Ik ben niet van de aso. Maar dat zouden ze wat mij betreft ook moeten doen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 09:58 schreef franklop het volgende:
[..]
Maar waarom verlagen ze de grens dan bij de mannen niet en bij vrouwen wel
Dit jaar had Onley ook ruim gewonnen als het onder 23 wasquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 10:29 schreef Felagund het volgende:
23/24 zou misschien de gulden middenweg zijn, maar het blijft natuurlijk lastig omdat je bij supertalenten als Pogacar etc het nog steeds hebt dat die trui meerdere jaren achter elkaar winnen.
Maar het is Lipowitz die de trui heeft gewonnen dit jaar.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 10:30 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Dit jaar had Onley ook ruim gewonnen als het onder 23 was
Volgend jaar Toon Aerts op z'n 32e voor het wit.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 10:28 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Beste oplossing imo zou zijn witte trui eerste x jaar dat iemand een profcontract heeft. Voorkom je Pogacar-achtige problemen en hoef je ook niet het weer te veranderen als een volgende generatie opeens weer pas later of nog eerder op hun pieken komen.
Ja, dit zou wel een goede oplossing zijn.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 10:28 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Beste oplossing imo zou zijn witte trui eerste x jaar dat iemand een profcontract heeft. Voorkom je Pogacar-achtige problemen en hoef je ook niet het weer te veranderen als een volgende generatie opeens weer pas later of nog eerder op hun pieken komen.
Raken ze de weg kwijt.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 12:36 schreef Dr_Flash het volgende:
Waarom rijden de meisjes geen tijdrit eigenlijk?
Onley wordt dit jaar 23 dus was dan al niet meer in aanmerking gekomen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 10:30 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Dit jaar had Onley ook ruim gewonnen als het onder 23 was
Nee vanaf de vrouwen tour waarschijnlijk zodat Rox ook naar de Avondetappe kan.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:47 schreef Dutch_view het volgende:
Zaten de NOS commentatoren bij de mannentour ook al op locatie?
Dat is dan voor het eerst in hele lange tijd volgens mij dat er weer in een Tour Nederlandse commentatoren in een hokje zitten. De laatste keer moet dan denk ik pre-covid zijn.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:49 schreef Remco het volgende:
[..]
Nee vanaf de vrouwen tour waarschijnlijk zodat Rox ook naar de Avondetappe kan.
Geldt toch tot en met het jaar dat je 23 wordt?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:37 schreef Kloit het volgende:
[..]
Onley wordt dit jaar 23 dus was dan al niet meer in aanmerking gekomen.
Voegt weinig toe om er plekke commentaar te geven.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 15:51 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Dat is dan voor het eerst in hele lange tijd volgens mij dat er weer in een Tour Nederlandse commentatoren in een hokje zitten. De laatste keer moet dan denk ik pre-covid zijn.
Meteen Andries zijn vakantie.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:01 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Voegt weinig toe om er plekke commentaar te geven.
Nee, onder 23. Pieterse is dit jaar 23 geworden en doet bijvoorbeeld ook al niet meer mee.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:00 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Geldt toch tot en met het jaar dat je 23 wordt?
maar ze hebben toch al Anna?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:12 schreef TargaFlorio het volgende:
SD Worx wil dus naast Kopecky een tweede renster voor het klassement.
Wie moeten ze halen? En zou Kopecky ambities voor het klassement niet moeten laten varen en zich meer op het eendaagse werk richten?
Die gaat het natuurlijk ook geen 5 jaar meer volhouden.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:14 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
maar ze hebben toch al Anna?
Nu varkensneus niet meer levert en Ghekiere moet slaven, springt Sporza moeiteloos over naar C-garnituurquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:19 schreef The_Undertone het volgende:
"Zullen ze je nog laten rijden met je klassement" vraagt die gast aan Margo Vanpachtebeke, die 24e staat
Vinke heeft nog een contract tot en met 2026. Volgend jaar nog overbruggen met de Snor en dan haar halen misschien.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:12 schreef TargaFlorio het volgende:
Wie moeten ze halen? En zou Kopecky ambities voor het klassement niet moeten laten varen en zich meer op het eendaagse werk richten?
Die gaat in afdaling na Granier ook wel wat verliezen maar inderdaad je mag wel wat meer doen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:27 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Én de ritzege verdwijnt uit beeld én het wordt steeds moeilijker om Gigante tijd aan te smeren. Briljante tektiks weer vandaag.
Altijd zo geweest, zal ook altijd zo blijven. Ze heeft extreem weinig ervaring omdat ze de koers lange tijd combineerde met studeren én ze komt uit Australische pelotons waar meer kangoeroes op de startlijst staan dan daadwerkelijke rensters.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:25 schreef Van_Poppel het volgende:
Gigante daalt weer als een oud wijf
Twee dagen op rij waanzinnig passief koersgedrag, dit is echt geen reclame voor de sport.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:28 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Die gaat in afdaling na Granier ook wel wat verliezen maar inderdaad je mag wel wat meer doen.
Het is net een mannenkoersquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:30 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Twee dagen op rij waanzinnig passief koersgedrag, dit is echt geen reclame voor de sport.
Het contract van Piet loopt af, Holmgren idem al is dat meer voor de toekomst. Misschien is Stiasny een projectjequote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:12 schreef TargaFlorio het volgende:
Marijn vindt het fijn dat Kopecky weer zo goed rijdt!quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:37 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Vooraan is het plan om Kopecky weer eens gratis naar de finish te brengen ook al ruimschoots ingezet.
Zoals het hoort met Kopecky daarbijquote:
Rijden ze een keer niet met kopeky naar de finish, is het wéer niet goedquote:
En dan demarreren in plaats van op kop rijdenquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:43 schreef wimderon het volgende:
Je zou zeggen dat in ieder geval een Rijnbeek wel gas zou kunnen gaan geven.
Ze rijden nog steeds met Kopecky naar de finish maar in een veel lager tempo zodat de rest ook mee kan doen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:45 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Rijden ze een keer niet met kopeky naar de finish, is het wéer niet goed
Op zich niet verkeerd, ervan uitgaande dat de rest dan ook wel iets van tempo zou gaan maken dan. Maar dat doen ze niet.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:45 schreef Kloit het volgende:
[..]
En dan demarreren in plaats van op kop rijden
Hij heeft een zware week.quote:
Is Ine aan het menstrueren?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 16:49 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Hij heeft een zware week.
?quote:
Dit is al Piet toch?quote:
Sta in keuken te luisteren, dus ga er vanuit dat je gelijk hebtquote:
Pogacaresque taferelen. Tredje ook.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:12 schreef wimderon het volgende:
Squiban is in een minuut een halve minuut weggereden.
De eindstreepquote:
In een kleinere groep afdalen?quote:
Vooral die versnelling bevalt mij niet echt. Kan het bijna nauwelijks volhouden met haar benen.quote:
Ze sparen er wel een paar uit nu met Le Koer.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:15 schreef DiegoFuser het volgende:
Bij de UCI gaan ze een goede voorraad postzegels moeten hebben als ik absolute nobuddie Squiban dit zie doen.
Alsof Lappartient met zijn ambities vijanden durft te makenquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:15 schreef DiegoFuser het volgende:
Bij de UCI gaan ze een goede voorraad postzegels moeten hebben als ik absolute nobuddie Squiban dit zie doen.
Er gaan geen brieven naar het Midden-Oostenquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:15 schreef DiegoFuser het volgende:
Ze heeft wel het ranke postuur van een klimmerquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:15 schreef DiegoFuser het volgende:
Dit is wel een erg hoge cadans ja.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:14 schreef H.Vviv het volgende:
[..]
Vooral die versnelling bevalt mij niet echt. Kan het bijna nauwelijks volhouden met haar benen.
Vooral een probleem die ze zichzelf hebben aangedaan.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
Favorieten hebben een Gigantisch probleem
100%. We gaan morgen zien of er enkele zijn die gaan denken van 'shit had ik haar toch maar op 2 minuten gereden'quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:25 schreef H.Vviv het volgende:
[..]
Vooral een probleem die ze zichzelf hebben aangedaan.
Over dat reflecterend vermogen beschikken ze meestal niet, aangezien ze zich ook keer op keer naar de slachtbank laten leiden met Kopecky.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:26 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
100%. We gaan morgen zien of er enkele zijn die gaan denken van 'shit had ik haar toch maar op 2 minuten gereden'
Ze moeten juust niks!quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:30 schreef Steven184 het volgende:
Compleet gebrek aan besef dat ze moeten proberen de Tour te winnen
Stijn Steels zit nu te lachen in de auto.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ik juich morgen voor Gigante, wat een farce van de rest.
Gigante en Rooijakkers morgen 1 en 2, dat is nu het absolute droomscenario.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:30 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Ik juich morgen voor Gigante, wat een farce van de rest.
Zitten er wel een aantal bij die prima kunnen dalen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:30 schreef vaarsuvius het volgende:
maar dat betekent dus dat die andere top 5 vrouwen ook niet kunnen dalen
Ik vond haar vandaag niet sterk ogen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:31 schreef DiegoFuser het volgende:
Vollering moet zich bergop echt heel zeker voelen. Anders is dit niet te snappen.
Ik ben volledig uitgeput, onnavolgbare tactieken zijn enorm vermoeiend.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:31 schreef H.Vviv het volgende:
En dan willen sommige nog de Tour langer maken voor de dames.
Ze zijn nog lang niet moe, dat kan dus prima.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:31 schreef H.Vviv het volgende:
En dan willen sommige nog de Tour langer maken voor de dames.
Groep met favorieten heeft gewoon als een drol gedaald.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:32 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Squiban was ook nog te pakken geweest als je ziet wie en van waar nog zijn teruggekomen.
Gigante heeft vandaag, ondanks die paar secondjes aan het eind, de Tour gewonnen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:38 schreef Frozen-assassin het volgende:
AG Insurance de grote winnaar van vandaag
Lege batterijen?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:38 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Een 'buikvirus' bij UAE. 😏
Heeft de motor geïnstalleerd op dat fietsjequote:
Leuk.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:41 schreef Wienerschnitzels het volgende:
PFP, Kasia, Demi en Anna zitten binnen 9 seconden van elkaar.
Ach, de altijd technisch superieure Puck.quote:
Wij maken ons allemaal druk om Gigante en dan gaat de technische superieure Puck onderuit.quote:
Dat niet, maar Catfight.....quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 18:04 schreef Immerdebestebob het volgende:
Leuk om alles achteraf te lezenZijn vrouwen mokerdom?
Is performance mentor Annemiek van Vleuten een fraud?quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 17:51 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Wij maken ons allemaal druk om Gigante en dan gaat de technische superieure Puck onderuit.
Niet haar Tour.
Piet stijgt voorlopig boven zichzelf uit, heeft qua stijl ook meer weg van Van Vleuten, dus misschien gaat daar alle aandacht naartoe.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 19:01 schreef DiegoFuser het volgende:
[..]
Is performance mentor Annemiek van Vleuten een fraud?
Eens. Beter verslag dan de NOS. Ik snap echt niks van de tactieken. Dat ze Steven Pienaar terug laten komen snap ik op zich nog wel, die blaas je er morgen wel af op de Madeleine, maar waarom ze het Gigante zo makkelijk maken… Schiet mij maar lek.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 18:04 schreef Immerdebestebob het volgende:
Leuk om alles achteraf te lezenZijn vrouwen mokerdom?
Twee ritten in de Giro waar ze gigantische wattages trapte, ze haalde daar een niveau dat in het huidige peloton verder alleen door Vollering is gehaald.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:08 schreef Marcoss het volgende:
Op basis waarvan wordt gedacht dat Gigante iedereen weg gaat blazen morgen eigenlijk? Op basis van 2 ritten in de Giro?
Geloof niet dat ze morgen Vollering gaat lossen eigenlijk
Waarbij ook nog de vraag is of Vollering in de buurt komt van haar topniveau.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:30 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Twee ritten in de Giro waar ze gigantische wattages trapte, ze haalde daar een niveau dat in het huidige peloton verder alleen door Vollering is gehaald.
Ik hoop dat ze niet hoeft te remmen in de bocht.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:30 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Twee ritten in de Giro waar ze gigantische wattages trapte, ze haalde daar een niveau dat in het huidige peloton verder alleen door Vollering is gehaald.
Het niveau wat Vollering eerder dit jaar haalde is nog wel van een ander niveau dan Gigante heeft laten zien.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:36 schreef Felagund het volgende:
[..]
Waarbij ook nog de vraag is of Vollering in de buurt komt van haar topniveau.
Ook bij de dames van UAE is het lachen, gieren, brullen.quote:“Ik heb vanaf de eerste kilometer aangevallen, maar dat was eigenlijk een grap.”, begint Squiban. De thuisrijdster had na haar zege van een dag eerder een gekke afspraak gemaakt. “Ik zei gisteren na mijn overwinning voor de grap dat ik vanaf kilometer 0 zou aanvallen. Maar soms worden grappen serieus.”
Ja, juist niet toch? Bergop is het allemaal minder en kon ze Reusser nauwelijks lossen. Terwijl Gigante makkelijk weg reed bij ELB en Reusser in een kilometer of 5.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:51 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Het niveau wat Vollering eerder dit jaar haalde is nog wel van een ander niveau dan Gigante heeft laten zien.
Inderdaad wel de vraag of Vollering dat weer haalt, maar de valpartij lijkt mee te vallen en je mag hopen dat ze qua vorm nu piekt.
Ja, de Tourmalet is wel een hele lange inspanning, maar haar overwinning eerder in het Baskenland is in principe de beste vrouwelijke klimprestatie ooit (6,4 watt/kg).quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:55 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ja, juist niet toch? Bergop is het allemaal minder en kon ze Reusser nauwelijks lossen. Terwijl Gigante makkelijk weg reed bij ELB en Reusser in een kilometer of 5.
Zie ook:
https://lanternerouge.com(...)-women-2025-stage-7/
De Madeleine is niet echt te vergelijken met die klim in het Baskenland. Als Vollering in goede doen is zie ik Gigante haar ook niet zomaar lossen. Maar ik zou het risico gewoon niet nemen, Gigante had gewoon al op minuten kunnen staan, dan had je dit probleem niet gehad, ook niet als je zelf net wat minder bent. Dat geldt natuurlijk ook (en misschien nog meer) voor de anderen als PFP, Niewiadoma, VD Breggen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 22:03 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Ja, de Tourmalet is wel een hele lange inspanning, maar haar overwinning eerder in het Baskenland is in principe de beste vrouwelijke klimprestatie ooit (6,4 watt/kg).
Ik denk dat ze in de wedstrijden tegen Reusser niet in haar beste doen was. Maar goed, misschien ook niet. Ben wel erg benieuwd naar morgen in ieder geval.
Dat wat betreft het niet doorrijden ben ik sowieso met je eens.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 22:10 schreef Felagund het volgende:
[..]
De Madeleine is niet echt te vergelijken met die klim in het Baskenland. Als Vollering in goede doen is zie ik Gigante haar ook niet zomaar lossen. Maar ik zou het risico gewoon niet nemen, Gigante had gewoon al op minuten kunnen staan, dan had je dit probleem niet gehad, ook niet als je zelf net wat minder bent. Dat geldt natuurlijk ook (en misschien nog meer) voor de anderen als PFP, Niewiadoma, VD Breggen.
Dat ze haar al lang op achterstand hadden moeten zetten, is wel waar uiteraard. Maar de overtuiging dat ze iedereen op gaat rollen, is wat anders. En ze moet ook nog flink wat tijd pakken op de meesten.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 22:10 schreef Felagund het volgende:
[..]
De Madeleine is niet echt te vergelijken met die klim in het Baskenland. Als Vollering in goede doen is zie ik Gigante haar ook niet zomaar lossen. Maar ik zou het risico gewoon niet nemen, Gigante had gewoon al op minuten kunnen staan, dan had je dit probleem niet gehad, ook niet als je zelf net wat minder bent. Dat geldt natuurlijk ook (en misschien nog meer) voor de anderen als PFP, Niewiadoma, VD Breggen.
Natascha kijkt naar hoe rensters op hun fiets zitten, hoe ze sturen. Daarom heeft ze Gigante maar genomen.quote:Alles begon op een vrijgezellenfeest, nu kan een Belgische ploeg de Tour winnen: het succesverhaal van AG Insurance-Soudal
Ze zijn de onverwachte gele roedel binnen de Wolfpack. Op amper 3 jaar tijd bestormde AG Insurance-Soudal de wielertop bij de vrouwen. Van ploegje met slechts 250.000 euro budget tot een collectief dat monumenten wint en nu zelfs droomt van Tourwinst. Het relaas van het razendsnelle succes door de ogen van de twee (afgezwaaide) grondleggers.
"Een vriendin van mij die in wijn handelt, vroeg of ik niet eens wilde langskomen voor een vrijgezellenfeest ..."
Aan het woord is Patrick Lefevere, die aan een verhaal begint zoals alleen hij dat kan. Met een verrassend antwoord op de simpele vraag: wat bezielde hem om in 2022 te investeren in een wielerploeg voor vrouwen?
De rest van de anekdote volgt dadelijk. Maar voor het volledige verhaal van het ontstaan van AG Insurance-Soudal moeten we eigenlijk eerst iets verder terug in de tijd.
Opnieuw over naar Lefevere - op dat moment de sterke man bij Soudal-Quick Step.
"Ik kwam onze ex-renner Servais Knaven eens tegen op een wedstrijd", herinnert hij zich.
"Servais vertelde over zijn vier koersende dochters en zei dat ik dringend met een vrouwenteam moest beginnen. Eerlijk: ik stond daar eerst niet voor te springen. Ik had al genoeg werk met mijn ploeg en ik vond het allemaal wat artificieel gepusht."
Toch gaat Lefevere rond de tafel zitten met Knaven en zijn vrouw Natascha den Ouden - ook een ex-renster die met NXTG Racing al een vrouwenploeg uit de grond had gestampt.
Alleen waren de middelen - amper 250.000 euro - heel beperkt bij de continentale ploeg.
Lefevere besluit zich voorzichtig te engageren met zijn bedrijf Experza. Maar dan volgt de anekdote van dat bewuste vrijgezellenfeest ...
"Dat bleek van Jesse Vandenbulcke (ex-Belgisch kampioen, red.) te zijn. Er waren ook veel andere rensters aanwezig. Ze vertelden dat ze 200 à 250 euro per maand verdienden. Dat vond ik schandalig, waarop ze mij uitdaagden om het zelf beter te doen."
En zo ziet AG Insurance NXTG in maart 2022 het levenslicht - ondersteund door heel wat partners die Lefevere meelokt, zoals Soudal en Specialized, en met AG Insurance als grote trekker.
Oog voor talent
De ploeg vertrekt vanuit een duidelijke missie die uitgetekend wordt door Den Ouden.
"Onze visie was vooral procesgericht", vertelt de Nederlandse. "Natuurlijk snapten we dat resultaten voor sponsors heel belangrijk zijn, maar wij wilden rensters vooral goed omkaderen en op die manier beter maken. Om dan na 5 jaar tot de vijf beste ploegen ter wereld te behoren."
Het maakt dat er in de beginjaren geen echte vedetten rondrijden in de ploeg. Al claimt Lefevere dat niemand minder dan Lotte Kopecky evengoed het absolute uithangbord had kunnen worden.
"We zijn Lotte door een misverstand kwijtgespeeld", meent hij. "We hadden in dat dossier iets rapper moeten sprinten."
Maar ook zonder de koningin van het Belgische vrouwenwielrennen drukt NXTG Racing zijn stempel.
Met dank aan de uitstekende neus voor talent van Den Ouden. Door de jaren heen zou zij onbekende namen naar de ploeg halen, die nu de fundamenten van het succes vormen.
Zoals Kim Le Court, Sarah Gigante, Justine Ghekiere, Julie Van de Velde ...
"Ik kijk heel erg naar hoe iemand op de fiets zit", duidt Den Ouden. "Voor mij gaat het om meer dan alleen maar wattages. Het gaat ook over hoe iemand stuurt én welke mindset ze heeft. Ik weet vaak snel wat voor vlees ik in de kuip heb. Zo zal ik mijn eerste gesprek met Kim (Le Court, red.) nooit vergeten. Er spatte zo'n energie van af ..."
Het team rijdt ook snel veelbelovende resultaten. Zo verovert Julia Borgström even de witte trui in de eerste Tour de France Femmes.
"Een symbolisch moment voor ons team - toen nog continentaal en het jongste van de hele Tour", glundert Den Ouden. "Het was de verpersoonlijking van waar we voor stonden."
In 2023 weet de teammanager de Zuid-Afrikaanse Ashleigh Moolman te overtuigen om uit wielerpensioen te komen. Met haar als kopvrouw wordt een straffe 6e plaats in het eindklassement van de Tour binnengehaald.
"Cruciaal, want we wisten dat we die punten nodig hadden om een World Tour-licentie te krijgen."
Samen een Wolfpack
Vreemd genoeg scheiden de wegen tussen Natascha den Ouden en haar "wielerkindje" in 2024, net wanneer de ploeg meespeelt op het allerhoogste niveau.
"Vanwege een verschil van visie en inzicht", klinkt het een jaar later nog steeds droog. Ondertussen is ook Lefevere afgezwaaid.
Maar de erfenis van het duo bleef wel renderen.
Vorig jaar won Justine Ghekiere verrassend de bollentrui in de Tour en dit seizoen zorgde Kim Le Court - naast heel wat ereplaatsen in klassiekers - voor de eerste triomf in een monument door Luik-Bastenaken-Luik te winnen.
En tijdens deze Tour wordt de opmars verdergezet, een gele trui en nog steeds twee kandidaten (Le Court en Gigante) op eindwinst.
Maar wat is de verklaring achter die hoogconjunctuur?
Velen stippen de intensieve samenwerking met de mannen van Soudal Quick-Step aan. Was die relatie vroeger nog een beetje onwennig, dan is die nu evident geworden.
"Wij profiteren van de kennis en cultuur die zij al jaren hebben opgebouwd", knikt sportief manager Jolien D'hoore.
"We vormen samen 'The Wolfpack'. Onze ploegen gaan samen op hoogtestage, zodat rensters met de ogen kunnen stelen van iemand zoals Paul Magnier. Daarnaast zoeken we constant naar marginal gains - zoals koelende matrassen die helpen tegen de impact van menstruatie. Dat totaalplaatje zorgt ervoor dat we grote stappen kunnen zetten."
Den Ouden ziet ook een sleutelrol weggelegd voor ploegleider Stijn Steels.
"Hij is een grote factor in het huidige succes", weet ze. "Stijn brengt op een hele goede manier een stukje van de tactieken uit het mannenwielrennen binnen bij de ploeg."
Dat die ploeg zó sterk aan elkaar hangt, vindt D'hoore misschien wel de belangrijkste troef.
"Dit zijn geen 7 individualisten, maar één team. Ik heb nog maar zelden gezien dat een groep zó hard aan elkaar hangt. Het is echt een bende vriendinnen."
Die straks, vroeger dan verwacht, een gele droom vervult?
Reusser was al ziek in de Giro en in Zwitserland was het beste er bij Vollering wel af. Maar we gaan het zien, het is in ieder geval een stukje spannender dan bij de mannen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:55 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ja, juist niet toch? Bergop is het allemaal minder en kon ze Reusser nauwelijks lossen. Terwijl Gigante makkelijk weg reed bij ELB en Reusser in een kilometer of 5.
Zie ook:
https://lanternerouge.com(...)-women-2025-stage-7/
Foeilelijke oorbellen ook van Marijnquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 22:21 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
Wat een slecht verhaal.
Hr medewerker vibesquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 23:13 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Foeilelijke oorbellen ook van Marijn
Lotte van Barneveldquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 22:21 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[ x ]
Wat een slecht verhaal.
Misschien bedoelt ze dat ze renners pakt die niet kunnen sturen en krom op hun fiets zitten, want daar zit nog de meeste marge.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 23:11 schreef wimderon het volgende:
[..]
Natascha kijkt naar hoe rensters op hun fiets zitten, hoe ze sturen. Daarom heeft ze Gigante maar genomen.
Ik verwacht ook een schroeisessie van PFP met haar 40kg.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 09:24 schreef Szura het volgende:
Ik kijk gigantisch uit naar de plof van Vollering, Niewiedoma en Vd Breggen waarna Gigante en Rooijakkers er met de buit vandoor gaan
Al jaren een heel groot talent, alleen is ze zo'n beetje continu geblesseerd geweest.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 10:28 schreef Remco het volgende:
Ik vind het opgehemel hier van Gigante vrij bijzonder, voor dit seizoen had ik nog nooit van haar gehoord.
Valt wel mee. Hoop dat ze zeker een uur eerder klaar zijn in het Baskenland.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 12:21 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Finish wordt op hetzelfde tijdstip als de Klasikoa verwacht, lekkere timing.
Ghekiere duwt haar op het vlakke dan gewoon weer naar het peloton.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 13:42 schreef DeeBee het volgende:
Ik EIS dat ze gelijk al aanvallen, Gigante in de afzink van de Plainpalais lossen lijkt mij al verstandig
Deze starts moeten we ook vaker in de Tour zien.quote:
En Marc Solerquote:Op zaterdag 2 augustus 2025 14:06 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Deze starts moeten we ook vaker in de Tour zien.
Zie Almeida dan ook nog eerder dan de bus lossen om die vervolgens weer voorbij te dieselen.
Er is vandaag geen enkel scenario te bedenken waarbij Demi haar tranen kan gaan bedwingen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 12:52 schreef TommyL0204 het volgende:
Vragen vragen... Bestaat de Madeleine nog na vandaag na de schroei sessie van Gigante? Kan Demi haar tranen bedwingen? Kan Piet nog wat? Wie zijn er ongesteld? En hoe kan Maeva haar derde zege op rij pakken?
Waarom ook nietquote:Op zaterdag 2 augustus 2025 14:08 schreef Dale__Cooper het volgende:
Het blok gaat erop.
Alleen is er geen kopgroep weg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |