https://tw.nl/doorbraak-d(...)chtiger-dan-lithium/quote:Doorbraak: Delftse batterij haalt energie uit roest en is goedkoper, veiliger en krachtiger dan lithium
Een batterij die werkt op roest klinkt als sciencefiction, maar is sinds kort harde realiteit in Nederland. De Delftse start-up Ore Energy heeft als eerste ter wereld een iron-air batterij gekoppeld aan een openbaar elektriciteitsnet. De technologie maakt gebruik van een omkeerbaar roestproces om energie op te slaan, en biedt daarmee een veelbelovend alternatief voor de bekende lithium-ionbatterijen.
Op het testterrein van The Green Village op de TU Delft draait de batterij inmiddels in een echte praktijksituatie. In grote, gestandaardiseerde zeecontainers slaat het systeem meerdere megawattuur aan energie op — goed voor dagenlange stroomvoorziening. Volgens ontwikkelaar en ceo Aytaç Yilmaz is dit niet alleen een technische mijlpaal, maar ook een geopolitieke en economische kans voor Europa.
Hoe werkt het?
De iron-air batterij werkt via een eenvoudig maar briljant principe: laden gebeurt door roest (ijzeroxide) om te zetten in puur ijzer met behulp van elektriciteit. Bij het ontladen keert dit proces zich om: het ijzer reageert met zuurstof uit de lucht en vormt opnieuw roest, waarbij elektriciteit vrijkomt. “Je zou het een ademend systeem kunnen noemen,” aldus Yilmaz. “De batterij ademt zuurstof in en uit bij het laden en ontladen.”
De gebruikte materialen – ijzer, water en lucht – zijn goedkoop, overvloedig aanwezig en volledig recyclebaar. Daarmee onderscheidt deze batterij zich fundamenteel van lithium-ion systemen, die afhankelijk zijn van schaarse en geopolitiek gevoelige grondstoffen zoals kobalt, nikkel en lithium. Bovendien zijn iron-air batterijen aanzienlijk minder brandgevaarlijk: “Je kunt water moeilijk in brand steken,” zegt John-Joseph Marie van The Faraday Institution in het VK.
Veel langere opslagcapaciteit
Terwijl conventionele lithium-ionbatterijen doorgaans een opslagduur van twee tot zes uur halen (met uitschieters tot twaalf), kan de roestbatterij van Ore Energy energie tot honderd uur vasthouden. Dat maakt deze technologie bijzonder interessant als buffer voor zonne- en windenergie, waarbij het aanbod fluctueert.
“De meeste energiebedrijven gebruiken nog gascentrales om de variatie in zonne- en windstroom op te vangen,” zegt Bas Kil, business development manager bij Ore Energy. “Maar als we echt fossielvrij willen, is er een ander soort flexibiliteit nodig. Dát is wat wij leveren.”
Gemaakt in Europa, bedoeld voor Europa
De batterij is niet alleen ontwikkeld, maar ook volledig gebouwd binnen de EU. Dat is een bewuste keuze, benadrukt Yilmaz. “We willen dat Europa zelfvoorzienend wordt in energieopslag. Zonder afhankelijkheid van Chinese fabrieken of Congolese mijnen.” De start-up heeft inmiddels 34 medewerkers en werkt met Europese partners aan opschaling. Er ligt al 30 miljoen euro aan financiering klaar, afkomstig uit Europese subsidies en klimaatfondsen.
De ambitie? Binnen enkele jaren opschalen naar een productiecapaciteit van 50 gigawattuur. Als dat lukt, kan Europa straks op eigen bodem grootschalige energieopslag realiseren – iets dat tot nu toe vooral in Azië en de VS gebeurt.
Beperkingen en toepassingen
Zijn er dan geen nadelen? Zeker wel. Iron-air batterijen zijn groot en zwaar, en laden en ontladen langzamer dan lithium-ion varianten. Daarom zijn ze minder geschikt voor mobiele toepassingen zoals elektrische auto’s of laptops. Maar voor netstabilisatie — denk aan het opvangen van pieken en dalen op het elektriciteitsnet — zijn ze juist ideaal.
Ook in situaties met netcongestie, waar de infrastructuur overbelast raakt, kunnen deze batterijen uitkomst bieden. Ze slaan overtollige stroom lokaal op en geven die later weer af, zonder dat er extra kabels of transformatoren nodig zijn.
Internationale concurrentie in opmars
Ore Energy is niet de enige speler in dit domein. In de Verenigde Staten werkt Form Energy aan vergelijkbare technologie. Het bedrijf heeft al contracten afgesloten met lokale netbeheerders voor batterij-installaties van 15 megawatt. Toch blijft Ore Energy de eerste die de sprong van lab naar net succesvol heeft gemaakt – en dat binnen slechts twee jaar tijd.
“Dit is niet zomaar een proefproject,” benadrukt Lidewij van Trigt, projectmanager Energietransitie bij The Green Village. “Het is een werkende, schaalbare oplossing die in Europa gemaakt is en direct toepasbaar is in onze netten. Dat is echt een doorbraak.”
ja klopt, maar ja 70 tekens limiet voor topic titels hequote:Op woensdag 30 juli 2025 16:32 schreef Digi2 het volgende:
Beter dan lithium, niet in elk opzicht. Bijv niet in energie dichtheid en volume
TUE heeft dit toch al een paar jaar? Daar heet het team solid geloof ik. In productieprocessen (studenten, dus ze brouwen er bier mee) en meer?quote:Op woensdag 30 juli 2025 16:06 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://tw.nl/doorbraak-d(...)chtiger-dan-lithium/
Bekijk deze YouTube-video
gaafdag netcongestie? laten we het hopen
ik had dacht ik al een tijdje eerder gelezen over deze startup, de naam kwam me al bekend voor. mooi dat er iets leuks mee gebeurt
team solid's werk draait vooral ijzerverbranding voor industriële thermische energie (warmte), dacht ik? ik herinner me nog iets over bier brouwen ja.quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:18 schreef Shotty het volgende:
[..]
TUE heeft dit toch al een paar jaar? Daar heet het team solid geloof ik. In productieprocessen (studenten, dus ze brouwen er bier mee) en meer?
Ik ben benieuwd naar de kosten. Indien betaalbaarder dan Li-ion dan wil ik het wel als thuisbatterijquote:Op woensdag 30 juli 2025 16:06 schreef gwn_een_user het volgende:
Dank voor de verduidelijking :-)quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:31 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
dus team solid's werk draait vooral ijzerverbranding voor industriële thermische energie (warmte), dacht ik? ik herinner me nog iets over bier brouwen ja.
ore energy's werk is specifiek een elektriciteitsopslag-oplossing
Hoeveel van die containers hebben we landelijk nodig om in de winter te kunnen stoken op de energie van onze zonnepanelen? Het zou ook al mooi zijn als je er voor een week windenergie in op kunt slaan.quote:Op woensdag 30 juli 2025 16:06 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
https://tw.nl/doorbraak-d(...)chtiger-dan-lithium/
Bekijk deze YouTube-video
ik had dacht ik al een tijdje eerder gelezen over deze startup, de naam kwam me al bekend voor. mooi dat er iets leuks mee gebeurt
Het idee is niet nieuw. Zink-lucht moest het vroeger helemaal worden. Het is niet dat het niet werkt, het is dat je er veel ruimte voor nodig hebt en dat ze niet heel efficiënt zijn of lang meegaan.quote:Op woensdag 30 juli 2025 17:18 schreef Shotty het volgende:
[..]
TUE heeft dit toch al een paar jaar? Daar heet het team solid geloof ik. In productieprocessen (studenten, dus ze brouwen er bier mee) en meer?
Dat zal een paar generaties + massaproductie vereisen. Maar ze kunnen best heel goedkoop gemaakt worden. Als je een grote schuur hebt gaat het voor thuis vast prima werken. Over 15 jaar misschien.quote:Op woensdag 30 juli 2025 18:06 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd naar de kosten. Indien betaalbaarder dan Li-ion dan wil ik het wel als thuisbatterij
Het zal niet veel beter zijn dan een loodaccu. Hoogstens lichter en goedkoper.quote:Op woensdag 30 juli 2025 19:37 schreef vipergts het volgende:
Dus Opels hebben dan een onbeperkt rijbereik.
de meeste gangbare batterijen zijn ontworpen voor korte termijn opslag van een handjevol uren, hooguit een dag. een modulaire Ore Energy container slaat meerdere MWh voor zo'n 100 uur stroomafgifte.quote:Op woensdag 30 juli 2025 19:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel van die containers hebben we landelijk nodig om in de winter te kunnen stoken op de energie van onze zonnepanelen? Het zou ook al mooi zijn als je er voor een week windenergie in op kunt slaan.
En dan maal 7 voor donkere en windstille weken?quote:Op woensdag 30 juli 2025 19:59 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
de meeste gangbare batterijen zijn ontworpen voor korte termijn opslag van een handjevol uren, hooguit een dag. een modulaire Ore Energy container slaat meerdere MWh voor zo'n 100 uur stroomafgifte.
gem. energieverbruik in NL is per dag zo'n 500 GWh dacht ik? zal wel meer zijn in de winter. laten we uitgaan van 5 MWh per container, en dat over 100 uur of 4 dagen dus 5/4 = 1,25 MWh per container per dag. dus zo'n 400k containers voor het hele land.
dat is natuurlijk puur theoretisch. in de praktijk wil je slim bufferen. dit bedrijf richt op modulaire inzet, dus voor gebruik op wijkniveau, de industrie, verhelpen van netcongestie, weet ik veel wat nog meer
het is meer een 'ademend' elektrochemisch systeem zoals het artikel aangeeft, zuurstof uit bij opladen, zuurstof in bij ontladen. en ja het punt is dat ze vooral helpen bij het netcongestie-probleem waar we zo vaak over lezen...goedkoop, schaalbaar, langdurig opslag, wat wil je nog meerquote:Op woensdag 30 juli 2025 20:08 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En dan maal 7 voor donkere en windstille weken?
Maar je kunt de roest er toch uithalen als opslag? Dus je hebt dan gewoon een hele grote berg met roestige platen, die je dan terug kunt monteren als je de stroom nodig hebt? Of vergis ik me daarin?
Je hebt wel zulke accu's. Met vaten vloeistof of die alleen werken als ze gesmolten zijn. Maar toch allemaal heel duur en niet heel praktisch. Deze accu's moeten concurreren met dingen zoals zoutaccu's. Er zijn mogelijkheden genoeg. Allemaal met een lage energiedichtheid, langzaam en groot, maar goedkoper dan lithium.
de ijzer-lucht batterij is eigenlijk een oud concept, uit de jaren '60quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:10 schreef Bart2002 het volgende:
Niemand sceptisch?Ik vind het wat te fancy allemaal. Er zijn zoveel van die onzinprojecten waar de TU Delft altijd graag aan meewerkt gek genoeg. Dit is er ook 1 m.i.
Hoe werkt dat concreet dan?quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:18 schreef gwn_een_user het volgende:
het punt is dat ze vooral helpen bij het netcongestie-probleem
Ja, net zoals de zoutaccu en alle andere varianten. Het zijn allemaal accu's die slechter zijn dan lithium, maar mogelijk wel goedkoper. Aan concepten en soorten geen gebrek.quote:Op woensdag 30 juli 2025 20:21 schreef gwn_een_user het volgende:
[..]
de ijzer-lucht batterij is eigenlijk een oud concept, uit de jaren '60
https://www.tudelft.nl/en(...)k-iron-air-batteries
maar het idee is dat nu de omstandigheden goed zijn voor grootschalige toepassing
ijzer-lucht batterijen zijn goedkoper, veiliger, gebruiken ijzer water en lucht en dus niet geopolitiek gevoelige grondstoffen zoals kobalt lithium, belasten het milieu nauwelijks, hebben een superieure opslagtijd, zijn uitstekend recyclebaar, en makkelijk schaalbaar. ja de reactiesnelheid is traag maar het dient dan ook andere doeleinden dan een EV batterij of zoquote:Op woensdag 30 juli 2025 20:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, net zoals de zoutaccu en alle andere varianten. Het zijn allemaal accu's die slechter zijn dan lithium, maar mogelijk wel goedkoper. Aan concepten en soorten geen gebrek.
Wat maakt deze beter dan de rest?
Hier draait het altijd om: het aantrekken en verbranden van geld gedoneerd door hen die trappen in een goed onzinverhaal. Sterft altijd weer een zachte dood en verdwijnt stilzwijgend in de vergetelheid.quote:Nog geld nodig?
Een belangrijke investeerder is het Nederlandse Positron Ventures, maar het bedrijf wordt ook gesteund door Sprin-d, een Duits innovatieagentschap dat challenges uitschrijft voor Sprunginnovationen – distruptieve innovaties. Ore Energy werd geselecteerd als een van de vier bedrijven met een oplossing voor energieopslag voor de langere termijn en kreeg daarvoor een miljoen mee. Daarnaast krijgt Ore Energy steun van de European Innovation Council en verschillende RVO-programma’s.
Yilmaz haalde zo in totaal 15 miljoen euro op voor zijn startup in een mix van aandelen en subsidies. Maar voor de eerste batterijfabriek die er moet komen, is een veelvoud nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |