abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218367440
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 08:22 schreef _Lily_ het volgende:
Dank voor deze tips. We zullen zien wat eruit komt

Ik ben wel degelijk misleid omdat mij verteld werd (en ik in de veronderstelling was) verzendkosten te betalen voor een pakketje. En dat was niet zo. Ook werd de site van fedex misbruikt om mij dit te laten geloven.

Maar als dit t is had ing me dat beter gewoon kunnen zeggen bij dat telefoontje 10 min na de scam. Nu laten ze me vanalles doen zoals stukken aanleveren etc.
Je bent zeker misleid en ondanks dat sommige mensen dit toeschrijven aan domme mensen of ouderen, dit kan iedereen overkomen. Ze moeten net een gevoelig moment en wijze vinden.

Dat aanleveren van die stukken is dus omdat je bank wil weten of je daadwerkelijk grof nalatig bent geweest of dat er dingen zijn die de bank zelf hierin te verwijten valt. En zeker wanneer het gaat over fraude-patronen kan jij niet zelf zien welke dingen voor de bank daarin relevant kunnen zijn. Zij kunnen enerzijds proberen te voorkomen dat nog meer mensen in de fraude kunnen trappen, alsook dat wanneer zij te laat waren om dingen te blokkeren voor jou, jou alsnog compenseren. Tegelijk alles wat je aanlevert kunnen ze ook gebruiken om te bewijzen dat het niet aan de bank ligt. En volgens de wet - als je aanspraak wilt maken op compensatie, ben je verplicht mee te werken aan het aanleveren van die gegevens.

[ Bericht 3% gewijzigd door snabbi op 30-07-2025 08:37:39 ]
pi_218367486
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 08:22 schreef _Lily_ het volgende:
Dank voor deze tips. We zullen zien wat eruit komt

Ik ben wel degelijk misleid omdat mij verteld werd (en ik in de veronderstelling was) verzendkosten te betalen voor een pakketje. En dat was niet zo. Ook werd de site van fedex misbruikt om mij dit te laten geloven.

Maar als dit t is had ing me dat beter gewoon kunnen zeggen bij dat telefoontje 10 min na de scam. Nu laten ze me vanalles doen zoals stukken aanleveren etc.
@snabbi heeft al een hele fijne onderbouwing geleverd.

wat ik nog als vraag heb, heb jij bewijs dat jij de fraudedesk onmiddelijk hebt gebeld?

mbt credit cards, wat er normaliter gebeurd is dat de payment processor een verzoek doet bij je credit card voor betaling, daarvan geeft de uitgever aan ja of nee. of ja, onder voorbehoud en dan wordt er een autorisatie bij jou aangevraagd.
vervolgens kan er op een moment door de eigenaar van de kaart dan wel door de bank aan de authenticiteit van de transactie getwijfeld worden. bijv, ik heb een product niet ontvangen, het is oplichting of de kaart is gestolen. en in die gevallen kan de betaling teruggetrokken worden door de bank in combinatie met de payment processor.

wat ik dus niet helemaal begrijp is dat toen jij meteen met je cc verstrekker belde op de alarmlijn daar niet een complete blokkade is uitgevoerd. zit zelf bij Amex en reis veel, heb regelmatig gehad dat mijn kaart geskimmed of gekopieerd werd (toen je vroegah nog met alleen de "rub" en een handtekening kon betalen) en een telefoontje van "meneer uw kaart is daar en daar gebruikt klopt dat? nee. dat dachten wel al" voldoende....

qua nalatigheid vind ik de CC verstrekker hier een bedenkelijke rol spelen... zou op zijn minst daar een vraag over stellen, waarom is die transactie toen niet geblokkeerd aangezien de cc verstrekker daar alle kans voor had op dat moment..
vandaar ook, heb je bewijs van dat telefoontje?
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218367584
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 08:38 schreef freak1 het volgende:

[..]
@:snabbi heeft al een hele fijne onderbouwing geleverd.

wat ik nog als vraag heb, heb jij bewijs dat jij de fraudedesk onmiddelijk hebt gebeld?

mbt credit cards, wat er normaliter gebeurd is dat de payment processor een verzoek doet bij je credit card voor betaling, daarvan geeft de uitgever aan ja of nee. of ja, onder voorbehoud en dan wordt er een autorisatie bij jou aangevraagd.
vervolgens kan er op een moment door de eigenaar van de kaart dan wel door de bank aan de authenticiteit van de transactie getwijfeld worden. bijv, ik heb een product niet ontvangen, het is oplichting of de kaart is gestolen. en in die gevallen kan de betaling teruggetrokken worden door de bank in combinatie met de payment processor.
Dat werkt in mijn ogen net anders.
De betaling blijft staan en eventueel kan er een tegenboeking plaatsvinden om je te compenseren. Bij handelswaar is die compensatie vaak vanuit een verzekering.

quote:
wat ik dus niet helemaal begrijp is dat toen jij meteen met je cc verstrekker belde op de alarmlijn daar niet een complete blokkade is uitgevoerd. zit zelf bij Amex en reis veel, heb regelmatig gehad dat mijn kaart geskimmed of gekopieerd werd (toen je vroegah nog met alleen de "rub" en een handtekening kon betalen) en een telefoontje van "meneer uw kaart is daar en daar gebruikt klopt dat? nee. dat dachten wel al" voldoende....

qua nalatigheid vind ik de CC verstrekker hier een bedenkelijke rol spelen... zou op zijn minst daar een vraag over stellen, waarom is die transactie toen niet geblokkeerd aangezien de cc verstrekker daar alle kans voor had op dat moment..
vandaar ook, heb je bewijs van dat telefoontje?
Dit is echt heel simpel. Als de betaling pas geïnitieerd is NA de kennisgeving van TS, is de bank volledig aansprakelijk. Aangezien je niet elke dag met de alarmlijn belt, zou het tijdstip van dat telefoontje voldoende moeten zijn.
Maar je doet de betaling/geeft de gegevens. Je krijgt spijt, dan bel je met de hoop dat zoveel mogelijk voorkomen kan worden. De kans is zeer reëel dat de betaling al was geïnitieerd bij de betreffende kennisgeving.
pi_218367597
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 08:38 schreef freak1 het volgende:

[..]
@:snabbi heeft al een hele fijne onderbouwing geleverd.

wat ik nog als vraag heb, heb jij bewijs dat jij de fraudedesk onmiddelijk hebt gebeld?

mbt credit cards, wat er normaliter gebeurd is dat de payment processor een verzoek doet bij je credit card voor betaling, daarvan geeft de uitgever aan ja of nee. of ja, onder voorbehoud en dan wordt er een autorisatie bij jou aangevraagd.
vervolgens kan er op een moment door de eigenaar van de kaart dan wel door de bank aan de authenticiteit van de transactie getwijfeld worden. bijv, ik heb een product niet ontvangen, het is oplichting of de kaart is gestolen. en in die gevallen kan de betaling teruggetrokken worden door de bank in combinatie met de payment processor.

wat ik dus niet helemaal begrijp is dat toen jij meteen met je cc verstrekker belde op de alarmlijn daar niet een complete blokkade is uitgevoerd. zit zelf bij Amex en reis veel, heb regelmatig gehad dat mijn kaart geskimmed of gekopieerd werd (toen je vroegah nog met alleen de "rub" en een handtekening kon betalen) en een telefoontje van "meneer uw kaart is daar en daar gebruikt klopt dat? nee. dat dachten wel al" voldoende....

qua nalatigheid vind ik de CC verstrekker hier een bedenkelijke rol spelen... zou op zijn minst daar een vraag over stellen, waarom is die transactie toen niet geblokkeerd aangezien de cc verstrekker daar alle kans voor had op dat moment..
vandaar ook, heb je bewijs van dat telefoontje?
Ja ik heb bewijs van dat telefoontje.
Tenminste: ik heb foto’s (screenshots) waar de tijdstippen bij staan. Het tijdstip waarop de phishing sms binnenkwam plus die van de uitgaande oproep naar de alarmlijn van ing en de gespreksduur van dit gesprek.

Dit heb ik ook als bewijsmateriaal aangeleverd.

Wat je verder noemt waarom de transactie niet geblokkeerd is begrijp ik ook niet. Daarom probeer ik nog steeds een beroep te doen op de coulance. Ik heb dat namelijk meteen aangegeven en ook in het contact met ing herhaaldelijk gevraagd waarom zij dit niet tegenhielden maar daar krijg ik geen antwoord op. Zowel telefonisch als per mail niet

Wat jij noemt over de CC maatschappij ken ik ook. Ik heb nog een andere creditcard van ABN AMRO waarbij ik jaren geleden ook een keer ben gebeld van joh er gaat nu een rare transactie van je CC klopt dit wel? Nee —> oké dan houden we die tegen

Waarom kan ING dat niet doen?
  woensdag 30 juli 2025 @ 09:03:57 #30
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218367615
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 08:59 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Ja ik heb bewijs van dat telefoontje.
Tenminste: ik heb foto’s (screenshots) waar de tijdstippen bij staan. Het tijdstip waarop de phishing sms binnenkwam plus die van de uitgaande oproep naar de alarmlijn van ing en de gespreksduur van dit gesprek.

Dit heb ik ook als bewijsmateriaal aangeleverd.

Wat je verder noemt waarom de transactie niet geblokkeerd is begrijp ik ook niet. Daarom probeer ik nog steeds een beroep te doen op de coulance. Ik heb dat namelijk meteen aangegeven en ook in het contact met ing herhaaldelijk gevraagd waarom zij dit niet tegenhielden maar daar krijg ik geen antwoord op. Zowel telefonisch als per mail niet

Wat jij noemt over de CC maatschappij ken ik ook. Ik heb nog een andere creditcard van ABN AMRO waarbij ik jaren geleden ook een keer ben gebeld van joh er gaat nu een rare transactie van je CC klopt dit wel? Nee —> oké dan houden we die tegen

Waarom kan ING dat niet doen?
Dat doet de ING ook, alleen niet bij elke transactie die wordt uitgevoerd. Het is geen waterdicht systeem, dat kan ook niet.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218367635
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 08:57 schreef snabbi het volgende:

[..]
Dat werkt in mijn ogen net anders.
De betaling blijft staan en eventueel kan er een tegenboeking plaatsvinden om je te compenseren. Bij handelswaar is die compensatie vaak vanuit een verzekering.
[..]
Dit is echt heel simpel. Als de betaling pas geïnitieerd is NA de kennisgeving van TS, is de bank volledig aansprakelijk. Aangezien je niet elke dag met de alarmlijn belt, zou het tijdstip van dat telefoontje voldoende moeten zijn.
Maar je doet de betaling/geeft de gegevens. Je krijgt spijt, dan bel je met de hoop dat zoveel mogelijk voorkomen kan worden. De kans is zeer reëel dat de betaling al was geïnitieerd bij de betreffende kennisgeving.
TS zegt
quote:
Echt meteen nadat het gebeurd was rook ik lont en heb ik meteen de alarmlijn van ING gebeld. Er was toen nog niks afgeschreven of gereserveerd van de creditcard.
dat betekend iig dat er nog wat hangt bij de payment processor op dat moment en de ING wel had kunnen ingrijpen maar TS, zoals ik het lees, het advies gaf om rustig af te wachten tot de betaling voltooid was en dan actie te ondernemen.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218367735
De kleine details zijn heel belangrijk.
Er zijn meerdere manieren waarop een credit card transactie kan plaatsvinden. En niet in alle gevallen hoeft zo'n kaart geblokkeerd te worden.
Scenario 1:
Jij bent op een site om die fedex betaling te doen. Op die site voer je je credit card gegevens in. Om de betaling te bevestigen krijg je zo'n schermpje om in te loggen bij de bank of de betaling in de app te bevestigen.

In zo'n geval gaat het gewoon om één misleidde transactie en is de credit card zelf veilig gebleven. Dus daar hoef je niet te blokkeren.
Doordat je in een app de betaling hebt goedgekeurd, is de betaling ook volledig verwerkt. Je ziet dit nog als een reservering op je afschrift, doordat de andere partij wellicht een bepaald type transactie heeft ingevoerd waarbij het eindbedrag nog kan worden aangepast. (je kent dit principe wel bij het betalen bij een onbemande tankstation, je autoriseert voor 250 euro, maar als je voor 80 hebt getankt wordt dat bedrag dus nog achteraf aangepast).

Scenario 2:
De tegenpartij zit niet in Europa, en je levert je gegevens af zoals je credit card nummer en ook de CVC code. Via deze gegevens kan de tegenpartij niet alleen die ene transactie starten, maar heeft eigenlijk de mogelijkheid nog veel vaker transacties te starten.
De enige actie die de bank hier kan doen is de credit card te blokkeren voor nieuwe transacties, omdat elke nieuwe transactie niet meer te bewijzen valt wie de betaling goedkeurt.

Scenario 3:
Je doet niet alleen een individuele betaling, maar je geeft gelijk een machtiging af voor een abonnement of een hele serie aan opeenvolgende betalingen.
De bank kan zien hoe de betaling bij hen is aangeboden (dat kan jij niet zien). De bank kan die reeks aan betalingen blokkeren.

Scenario 4:
Je geeft een transactie waarbij je zegt dat je de tegenpartij vertrouwt voor allerlei transacties (de zogenaamde merchant initiated transaction).

--
Voor een consument is het heel lastig te zien, wat er daadwerkelijk gebeurt maar de verschillende type berichten die naar de bank gestuurd worden kunnen verschillende reacties nodig maken. Voor de consument ziet het er uit als het vaste schermpje om iets goed te keuren, maar wat je daadwerkelijk goedkeurt is onzichtbaar.
pi_218367870
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 09:08 schreef freak1 het volgende:

[..]
TS zegt
En dat is waarom ik reageerde met dat we wellicht niet alle informatie hebben -- en dan bedoel ik dat niet dat er bewust wordt gelogen, maar gewoon dat er dingen kunnen gebeuren zonder dat je daar zelf weet van hebt.

quote:
dat betekend iig dat er nog wat hangt bij de payment processor op dat moment en de ING wel had kunnen ingrijpen maar TS, zoals ik het lees, het advies gaf om rustig af te wachten tot de betaling voltooid was en dan actie te ondernemen.
Die conclusie trek ik zelf niet. Het kan ook zijn dat je kijkt naar een verouderde schermweergave waarop de transactie nog niet stond bijvoorbeeld - dus dat de app de gegevens niet ververst heeft en toont wat hij eerder bij de server heeft opgehaald. Zodra die transactie is geïnitieerd, kan deze niet gestopt worden doordat je spijt krijgt van de transactie.
De afwikkeling van die transactie kan later wel plaatsvinden. Ik zag ook nog iets voorbij komen over andere valuta. De settlement van die transactie vind dan sowieso later plaats tegen de wisselkoers van die settlement, waardoor er ook nog een verschil kan ontstaan tussen de hoogte van je reservering en de gesettlede betaling. Ik zag dus ook voorbij komen over app goedkeuring. Als je die goedkeuring geeft, is het echt niet meer te stoppen.
pi_218367953
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 09:30 schreef snabbi het volgende:

[..]
En dat is waarom ik reageerde met dat we wellicht niet alle informatie hebben -- en dan bedoel ik dat niet dat er bewust wordt gelogen, maar gewoon dat er dingen kunnen gebeuren zonder dat je daar zelf weet van hebt.
[..]
Die conclusie trek ik zelf niet. Het kan ook zijn dat je kijkt naar een verouderde schermweergave waarop de transactie nog niet stond bijvoorbeeld - dus dat de app de gegevens niet ververst heeft en toont wat hij eerder bij de server heeft opgehaald. Zodra die transactie is geïnitieerd, kan deze niet gestopt worden doordat je spijt krijgt van de transactie.
De afwikkeling van die transactie kan later wel plaatsvinden. Ik zag ook nog iets voorbij komen over andere valuta. De settlement van die transactie vind dan sowieso later plaats tegen de wisselkoers van die settlement, waardoor er ook nog een verschil kan ontstaan tussen de hoogte van je reservering en de gesettlede betaling. Ik zag dus ook voorbij komen over app goedkeuring. Als je die goedkeuring geeft, is het echt niet meer te stoppen.
ik lees terug in het verhaal van TS dat de medewerker de afschrijving niet zag.. op zijn minst kan er dan een aantekening gemaakt worden.. zeker handig zogauw de geldterugservice gestart wordt;
https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/geldterugservice

ik zie persoonlijk dan ook geen reden waarom de geldterugservice niet van toepassing is..
maargoed mijn ervaring ligt (gelukkig) anders en ik kan enkel melden hoe het mij is uitgelegd en de keren dat ik slachtoffer van fraude ben geweest met de CC is het in 2 tellen geregeld geweest....
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218368573
Dat zal wel een camt.055 verzoek zijn, ik wist niet dat die voor credit cards gebruikt konden worden?
pi_218368751
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 11:03 schreef snabbi het volgende:
Dat zal wel een camt.055 verzoek zijn, ik wist niet dat die voor credit cards gebruikt konden worden?
ik geloof dat dat een SWIFT dingetje is maar ik zit hier echt niet diep genoeg voor in de materie dus ik buig voor je kennis..

mijn punt was simpelweg;
als @TS in een moment van onoplettendheid een, naar haar mening, correcte betaling doet (zeker in combinatie met een aantoonbaar pakket wat eraan komt en een SMSje wat legitiem had kunnen zijn, zaken waarvan bewijs is) waarna achteraf blijkt dat TS misleid is...

TS vervolgens onmiddelijk met de fraudehelpdesk contact opneemt, de helpdesk aangeeft dat er nog geen reservering noch een transactie te zien is en in feite afgepoeierd wordt....

dan had er daar een alarmbelletje bij ING moeten afgaan.

vervolgens heeft TS de geld terug service gebruikt en ik vind hem een beetje vaag..

geen van de voorwaardes wanneer je het kan gebruiken zijn eigenlijk van toepassing.. nu ik het voor de 4e keer lees vind ik de voorwaarden wel heel erg slecht geformuleerd maar in feite niet van toepassing.. er is niet echt een verkoper in deze en het is een toch wel overduidelijk stuk van fraude..

mijn vraag zou zijn aan de ING;
ik heb onmiddelijk contact opgenomen toen de fraude ontdekt werd. kunnen jullie uitleggen wat er op dat moment gedaan is?
het antwoord van de fraude desk " je moet maar wachten" vind ik wel erg makkelijk namelijk...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218369791
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 09:30 schreef snabbi het volgende:

[..]
En dat is waarom ik reageerde met dat we wellicht niet alle informatie hebben -- en dan bedoel ik dat niet dat er bewust wordt gelogen, maar gewoon dat er dingen kunnen gebeuren zonder dat je daar zelf weet van hebt.
[..]
Die conclusie trek ik zelf niet. Het kan ook zijn dat je kijkt naar een verouderde schermweergave waarop de transactie nog niet stond bijvoorbeeld - dus dat de app de gegevens niet ververst heeft en toont wat hij eerder bij de server heeft opgehaald. Zodra die transactie is geïnitieerd, kan deze niet gestopt worden doordat je spijt krijgt van de transactie.
De afwikkeling van die transactie kan later wel plaatsvinden. Ik zag ook nog iets voorbij komen over andere valuta. De settlement van die transactie vind dan sowieso later plaats tegen de wisselkoers van die settlement, waardoor er ook nog een verschil kan ontstaan tussen de hoogte van je reservering en de gesettlede betaling. Ik zag dus ook voorbij komen over app goedkeuring. Als je die goedkeuring geeft, is het echt niet meer te stoppen.
Klopt! Want toen die reservering er was stond er ¤ 979. En toen de daadwerkelijke afschrijving kwam was het ineens ¤ 1018
pi_218369821
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 11:24 schreef freak1 het volgende:

[..]
ik geloof dat dat een SWIFT dingetje is maar ik zit hier echt niet diep genoeg voor in de materie dus ik buig voor je kennis..

mijn punt was simpelweg;
als @:TS in een moment van onoplettendheid een, naar haar mening, correcte betaling doet (zeker in combinatie met een aantoonbaar pakket wat eraan komt en een SMSje wat legitiem had kunnen zijn, zaken waarvan bewijs is) waarna achteraf blijkt dat TS misleid is...

TS vervolgens onmiddelijk met de fraudehelpdesk contact opneemt, de helpdesk aangeeft dat er nog geen reservering noch een transactie te zien is en in feite afgepoeierd wordt....

dan had er daar een alarmbelletje bij ING moeten afgaan.

vervolgens heeft TS de geld terug service gebruikt en ik vind hem een beetje vaag..

geen van de voorwaardes wanneer je het kan gebruiken zijn eigenlijk van toepassing.. nu ik het voor de 4e keer lees vind ik de voorwaarden wel heel erg slecht geformuleerd maar in feite niet van toepassing.. er is niet echt een verkoper in deze en het is een toch wel overduidelijk stuk van fraude..

mijn vraag zou zijn aan de ING;
ik heb onmiddelijk contact opgenomen toen de fraude ontdekt werd. kunnen jullie uitleggen wat er op dat moment gedaan is?
het antwoord van de fraude desk " je moet maar wachten" vind ik wel erg makkelijk namelijk...
Die laatste vraag heb ik keer op keer gesteld…. (Van dat ik 10 min na de scam heb gebeld en wat ing op dat moment voor me kon doen)
Maar daar krijg ik gewoon geen antwoord op. Ze zeggen dingen als: jammer dat het zo is gegaan.
En: ja ik weet ook niet waarom de collega van de alarmlijn dit zo heeft afgehandeld want we doen dit nooit zo etc
  woensdag 30 juli 2025 @ 13:50:14 #39
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218369850
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 13:43 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Klopt! Want toen die reservering er was stond er ¤ 979. En toen de daadwerkelijke afschrijving kwam was het ineens ¤ 1018
Koersopslag en wisselkoerskosten gezien je in vreemde valuta hebt betaald.
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_218371177
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 13:46 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Die laatste vraag heb ik keer op keer gesteld…. (Van dat ik 10 min na de scam heb gebeld en wat ing op dat moment voor me kon doen)
Maar daar krijg ik gewoon geen antwoord op. Ze zeggen dingen als: jammer dat het zo is gegaan.
En: ja ik weet ook niet waarom de collega van de alarmlijn dit zo heeft afgehandeld want we doen dit nooit zo etc
naja, dat lijkt me een beter antwoord waard dan "jammer dat het zo is gegaan"
ik zou er een officieele kl;acht voor indienden iig.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218374833
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 20:03 schreef _Lily_ het volgende:
Wij zijn helaas in een phishing bericht getrapt en er is geld afgeschreven van de creditcard. De bank wil het bedrag helaas niet teruggeven omdat we zelf akkoord waren gegaan met de transactie.

Is er een manier om het toch terug te krijgen of heb je ergens recht op?
Als je zelf akkoord geeft op een betaling, zelfs via een phishingtruc, ligt de verantwoordelijkheid juridisch vaak bij jou. Tenzij je kunt aantonen dat je misleid bent zonder nalatigheid, is terugbetaling helaas niet vanzelfsprekend. Dat is niet hard, dat is gewoon de wet.

Volgens artikel 7:529 BW is de bank niet verplicht te vergoeden als je zelf de betaling hebt goedgekeurd of grof nalatig was, ook als het via phishing gebeurde. Dat wordt dan gezien als een geautoriseerde transactie.
pi_218384207
Allereerst: heel naar om in een vlaag van onoplettendheid ineens zo'n smak met geld kwijt te zijn.

Maar even nuchter bezien:

De fraudehelpdesk heeft direct je kaart geblokkeerd om verdere schade te voorkomen. Kennelijk zat de (dubbel geautoriseerde) betaling al zover in de pijplijn dat deze hierdoor niet tegen gehouden werd. Daar kun je vragen over blijven stellen of boos over blijven maar er is toch geen enkele reden te bedenken waarom ze de transactie niet hebben gestopt als ze daartoe de technische mogelijkheid hadden gehad?

Qua afhandeling is het wel vreemd dat je achteraf weer teruggestuurd wordt naar de fraude afdeling. Vnuit het perspectief van jouw bank is er immers helemaal geen sprake van fraude. Er was een valide en geautoriseerde transactie. Coulanceregeling kun je dan ook wel vergeten want dat wordt alleen toegepast als de phishing plaats vindt uit naam van de bank.

Nogmaals in gesprek met de afdeling geldterugservice blijft je beste hoop: ondanks dat je niet helemaal voldoet aan de voorwaarden van de geldterugservice zou een chargeback procedure hier wel op zijn plaats zijn. Maar daar is wel medewerking van de paymentprovider van de tegenpartij voor nodig en het is goed mogelijk dat die in verweggistan zit en/of dat er van de kip niets meer geplukt kan worden.

In dat geval geven ze het op en de bank zelf gaat jou niets vergoeden. En hoe kut het ook klinkt: ergens toch ook wel logisch dat niet alle ing klanten op kosten gejaagd worden omdat jij de link niet gecheckt hebt?

quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 22:28 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hierbij moesten toch ook wel allerlei alarmbellen afgaan?

Hoezo ¤1,20 verzendkosten? Hoezo moest dat via je credit card?
Op zich ook weer niet heel vergezocht. Van postnl krijg je tegenwoordig bijvoorbeeld ook per mail een betaalverzoek om bij te betalen als het door jou verzonden pakket groter blijkt dan waar je voor betaald hebt. En FedEx is internationaal dus logisch dat dar met creditcard betaald kan worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wiedanwel op 01-08-2025 04:05:51 ]
pi_218385024
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 02:02 schreef Wiedanwel het volgende:
Allereerst: heel naar om in een vlaag van onoplettendheid ineens zo'n smak met geld kwijt te zijn.

Maar even nuchter bezien:

De fraudehelpdesk heeft direct je kaart geblokkeerd om verdere schade te voorkomen.
is dat zo?
ik lees anders dit
"De medewerker van de alarmlijn gaf aan dat de kaart vernieuwd zou worden maar dat er verder niks gedaan kon worden en dat we moesten wachten tot het geld werd afgeschreven."
en even later
"Dus gewacht. Paar dagen later werd het geld afgeschreven. Melding bij de fraude helpdesk gedaan."
vernieuwen != blokkeren.
wellicht dat @TS hier iets meer duidelijkheid over kan geven?
verder kan er na een autorisatie gewoon protest aangetekend worden door de credit card maatschappij, dat de transactie betwist wordt ivm phishing. dat lijkt iig niet gebeurd te zijn.

quote:
Kennelijk zat de (dubbel geautoriseerde) betaling al zover in de pijplijn dat deze hierdoor niet tegen gehouden werd. Daar kun je vragen over blijven stellen of boos over blijven maar er is toch geen enkele reden te bedenken waarom ze de transactie niet hebben gestopt als ze daartoe de technische mogelijkheid hadden gehad?
die is er wat mij betreft wel. in post #10 geeft TS aan dat er onmiddelijk de fraude helpdesk is gebeld en dat men aangaf dat er niets te zien was aan reservering of afschrijving. en dat TS maar moest wachten. dat lijkt mij ontzettend slecht advies... er had onmiddelijk een fraude melding uit moeten gaan en die rekening had onmiddelijk gemonitored moeten worden. dat kan gewoon.
quote:
Qua afhandeling is het wel vreemd dat je achteraf weer teruggestuurd wordt naar de fraude afdeling. Vnuit het perspectief van jouw bank is er immers helemaal geen sprake van fraude.
hoe noem jij het dan als iemand zich voordoet als een ander en zo probeert geld af te troggelen? dat heet volgens mij gewoon fraude hoor..... "Fraude is het bedriegen van personen, bedrijven of de overheid. Zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn om een voordeel te behalen ten koste van anderen"
quote:
Er was een valide en geautoriseerde transactie. Coulanceregeling kun je dan ook wel vergeten want dat wordt alleen toegepast als de phishing plaats vindt uit naam van de bank.
geen valide, wel geautoriseerd
quote:
Nogmaals in gesprek met de afdeling geldterugservice blijft je beste hoop: ondanks dat je niet helemaal voldoet aan de voorwaarden van de geldterugservice zou een chargeback procedure hier wel op zijn plaats zijn. Maar daar is wel medewerking van de paymentprovider van de tegenpartij voor nodig en het is goed mogelijk dat die in verweggistan zit en/of dat er van de kip niets meer geplukt kan worden.
de fraude helpdesk heeft naar mijn mening echt wel steken laten vallen. "wacht maar tot het afgeschreven is" is echt slecht advies en schuift de verantwoordelijkheid volledig weg. wel eens over de paymentprovider van de tegenpartij aanpakken maar dat moet dan de fraude helpdesk doen. het is gewoon fraude.
quote:
In dat geval geven ze het op en de bank zelf gaat jou niets vergoeden. En hoe kut het ook klinkt: ergens toch ook wel logisch dat niet alle ing klanten op kosten gejaagd worden omdat jij de link niet gecheckt hebt?
[..]
Op zich ook weer niet heel vergezocht. Van postnl krijg je tegenwoordig bijvoorbeeld ook per mail een betaalverzoek om bij te betalen als het door jou verzonden pakket groter blijkt dan waar je voor betaald hebt. En FedEx is internationaal dus logisch dat dar met creditcard betaald kan worden.
eens. dus vind het niet heel vergezocht dat TS dan per ongeluk die betaling doet.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218385607
Heb je ook al in dit topic gepost?
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:35:51 #45
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218385741
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 02:02 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Op zich ook weer niet heel vergezocht. Van postnl krijg je tegenwoordig bijvoorbeeld ook per mail een betaalverzoek om bij te betalen als het door jou verzonden pakket groter blijkt dan waar je voor betaald hebt. En FedEx is internationaal dus logisch dat dar met creditcard betaald kan worden.
Ja, iets wat je zelf verzendt, niet van iets wat je nog moet ontvangen.

Maar goed, ik vind het ook zuur voor TS. Oplichters profiteren van een moment van onoplettendheid en ING laat zich niet van zijn meest efficiënte/coulante kant zien.
The love you take is equal to the love you make.
pi_218386654
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 10:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Ja, iets wat je zelf verzendt, niet van iets wat je nog moet ontvangen.

Maar goed, ik vind het ook zuur voor TS. Oplichters profiteren van een moment van onoplettendheid en ING laat zich niet van zijn meest efficiënte/coulante kant zien.
akkoord het voorbeeld van Wiedanwel is scheef, maar als ik een pakket binnenkrijg waar ik import heffing over moet betalen krijg ik gewoon een mail van ups/fedex dat ik importheffing moet betalen.. van postnl in de app.. en van dhl in een smsje.. vind het allemaal niet zo heel erg dom dus...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:46:43 #47
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218386788
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 12:28 schreef freak1 het volgende:

[..]
akkoord het voorbeeld van Wiedanwel is scheef, maar als ik een pakket binnenkrijg waar ik import heffing over moet betalen krijg ik gewoon een mail van ups/fedex dat ik importheffing moet betalen.. van postnl in de app.. en van dhl in een smsje.. vind het allemaal niet zo heel erg dom dus...
PostNL in de app zou ik direct vertrouwen. Bij sms’jes zou ik wel zeer op mijn hoede zijn. Ik neem aan dat je dan zelf ook nog wel controleert of het wel echt van DHL komt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_218387085
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 12:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
PostNL in de app zou ik direct vertrouwen. Bij sms’jes zou ik wel zeer op mijn hoede zijn. Ik neem aan dat je dan zelf ook nog wel controleert of het wel echt van DHL komt.
uiteraard. ik zeg alleen, ik vind het niet zo heel erg dom dat je er in trapt...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218388283
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2025 22:23 schreef Farenji het volgende:
Hoe heb je geautoriseerd? Als ik een betaling met mijn cc doe moet ik in de regel de betaling autoriseren in de app. Maar dan is het bedrag ook meteen afgeschreven/gereserveed. Als het pas later is afgeschreven hebben ze het alleen op basis van het kaartnummer en cvc gedaan. Dat is wel relevant, want makkelijker te betwisten.
Dit plus ik dacht eerst domme actie maar de fraudedesk van ING is hier ook behoorlijk nalatig geweest.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218388312
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 15:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit plus ik dacht eerst domme actie maar de fraudedesk van ING is hier ook behoorlijk nalatig geweest.
heeft TS geloof ik al beantwoord met in de app geautoriseerd.
maar idd, dit heb ik ook al genoemd, het is raar dat je meteen de fraudehelpdesk belt en die geeft aan we zien niks, bel later nog maar eens.. dat is bijzonder nalatig..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')