abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218353410
quote:
Europese autoproductie nauwelijks lucratief: ‘Ik zou zeggen: hou ermee op, laat het over aan de Chinezen’
Auteur: Thijs Baas | 26-7-2025

Met name de Chinese concurrentie met elektrische auto’s raakt Volkswagen hard. Ondanks een mogelijk lichtpuntje in de mogelijke handelsdeal met de Verenigde Staten ziet ook de toekomst er niet zonnig uit voor de Europese auto-industrie, zegt Han Dieperink, cio van Auréus, in BNR Beursweek. ‘Ik zou zeggen: hou ermee op, bedenk wat nieuws.’



Volkswagen kampt met lage marges van zo'n 5 procent en volgens Dieperink is het zaak om met de bestaande fabrieken en kosten zoveel mogelijk auto's maakt. 'De industrie en fabrieken kosten ook geld als ze niet draaien, dus je moet ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk operationele leverage hebt. Als je allemaal fabrieken tijdelijk in de mottenballen legt, helpt dat niet om het rendement te verhogen. Je moet ook nog eens de onderdelen inkopen, waarbij het lastig is dat je vanuit de eurozone ook nog eens de valuta tegen hebt.'

De vraag is eigenlijk of je nog wel auto's moet willen blijven maken, zegt Dieperink. Slechts een paar automerken, zoals Ferrari en Tesla in zijn hoogtijdagen, maken hoge marges, maar verder is het sappelen. 'Vroeger had je in Europa ook een grote textiel- en schoenenindustrie', zegt hij. 'Dat is allemaal fantastisch, maar die maken ze nu ook ergens anders. Met een goedkope Chinese auto ben je voordeliger uit, dus waarom per se vasthouden aan die oude industrie? Ik zou zeggen: ga drones maken of zoiets, maar dit is het niet.'

Het aandeel Volkswagen heeft er dit jaar niettemin 15 procent bijgekregen. Toch ziet Dieperink eerder dat het einde oefening is voor Volkswagen in Europa. 'Dat betekent niet per se dat het bedrijf helemaal failliet gaat, maar er kan zomaar een Chinese producent zijn die de naam wel wil hebben, en onder de naam Volkswagens auto's gaat fabriceren in China.'

Soort nationale kampioen
Al erkent hij dat het ook voor de Chinezen een lastig bedrijf is. 'Het is niet echt in handen van aandeelhouders; er zitten vakbonden en overheden bij; het is net als bijvoorbeeld KLM een soort nationale kampioen: al tien keer bijna failliet, maar de overheid laat het toch maar voortmodderen. Ik begrijp dan ook wel dat het voor de Duitsers qua branding moeilijk is om Volkswagen te laten gaan.'

Dat geldt eigenlijk voor alle grote Europese automerken: ze zijn eigenlijk allemaal wel een keer praktisch failliet geweest – ook Franse producenten zijn zo vaak genationaliseerd. En dat zal nu ook wel weer gebeuren, verwacht Dieperink. 'Dus ik zou zeggen: hou ermee op, bedenk wat nieuws, en laat het over aan de Chinezen: die willen het goedkoop maken, dus dan doen ze dat toch?'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)over-aan-de-chinezen

ok. dit is misschien ongemakkelijk, want ik pleit gewoonlijk voor meer europese productie, maar ik ben het hiermee eens.

zoals het artikel aangeeft zijn veel grote europese automerken al eens of meerdere keren failliet gegaan, maar velen daarvan houden we in stand. je hebt uitzonderingen zoals ferrari, porsche, bmw. maar de massamarktmerken? neen.
autoproductie in europa is structureel verlieslatend. ze hebben te laat geïnnoveerd. ze worden kunstmatig in leven gehouden door overheidssteun, co² regels die concurrentie beperken en importheffingen tegen china.

in china zijn er heel veel automerken gesneuveld, wat gezond is. het is daar 'survival of the fittest' en hier in europa hebben het eerder over 'survival of the subsidised'. wij houden massaal zieke oude zombie bedrijven overeind met staatsleningen, belastingvoordelen en co² uitstel, die enkel nog bestaan om te overleven en werkgelegenheid en nationale trots te behouden.

en zij die wel renderen? die worden opgeslurpt door grote amerikaanse, chinese, britse, japanse investeerders. tegenwoordig is zo'n derde van alle europese bedrijfsactiva in amerikaanse handen. want dat is ons oh zo mooie neoliberale systeem.

wij moeten ons erbij neerleggen dat de europese autoindustrie, luxemerken voorlopig daargelaten, geen bestaansrecht meer heeft en al dat talent beter te richten is op nieuwe industrieën zoals batterijtechnologie, nieuwe vormen van energie, fotonica, AI, mobiliteitssystemen (die ertoe dienen oude infrastructuur te vervangen), drones, robotica, quantum computing. we moeten durven afscheid te nemen van oude iconen zoals we ooit al hebben gedaan met textiel, mijnbouw, scheepsbouw, want daar zijn de chinezen nu eenmaal superieur in. zelfs in batterijtech en drones zijn ze eigenlijk al wereldleider

europa heeft zich jarenlang geprofileert als de kampioen van klimaatbeleid en nu zitten we te zeuren dat china ons verslaat in ons eigen spel mbt de groene transitie. leuk (?) weetje: europa maakte ooit meer dan de helft van alle zonnepanelen wereldwijd, nu bijna niets meer. nu maakt china bijna 90% van alle panelen

*nee ik wordt niet betaald door de CCP, dit is gwn mijn standpunt

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 28-07-2025 16:06:25 ]
pi_218353469
Misschien werkt een extra co2 taks, nog meer administratieve rompslomp of nog hogere energieprijzen wel om de concurrentiepositie van Europese bedrijven te verbeteren?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_218353490
Ik vind VW elektrische auto spuuglelijk, onhandig en duur.

Ik geef voorkeur aan KIA. Die ziet nog netjes uit, goede design en redelijk betaalbaar.

Chinese elektrische auto heb ik nog niet gereden. Dus ik weet alleen even niet of ze beter rijdt.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_218353499
Mijn ID4 rijdt nog steeds prima.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 28 juli 2025 @ 16:12:03 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218353501
Heb ooit Volkswagen gehad. Was er niet kapot van. Toyota is gewoon zoveel beter.
Als ze geen goede auto’s kunnen maken voor goede prijzen kunnen ze beter ophouden te bestaan. Ik wil geen belasting betalen om Duitse arbeiders bezig te houden.
The End Times are wild
pi_218353507
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 16:12 schreef LXIV het volgende:
Heb ooit Volkswagen gehad. Was er niet kapot van. Toyota is gewoon zoveel beter.
Als ze geen goede auto’s kunnen maken voor goede prijzen kunnen ze beter ophouden te bestaan. Ik wil geen belasting betalen om Duitse arbeiders bezig te houden.
Maar Toyota is weer Japans ;)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 28 juli 2025 @ 16:14:22 #7
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218353513
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 16:10 schreef Captain_Ghost het volgende:
Ik vind VW elektrische auto spuuglelijk, onhandig en duur.

Ik geef voorkeur aan KIA. Die ziet nog netjes uit, goede design en redelijk betaalbaar.

Chinese elektrische auto heb ik nog niet gereden. Dus ik weet alleen even niet of ze beter rijdt.
Heb van een collega begrepen dat de Lynk & Co meer dan prima rijdt.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218353534
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 15:56 schreef gwn_een_user het volgende:
de chinezen nu eenmaal superieur in. zelfs in batterijtech en drones zijn ze eigenlijk al wereldleider
Verkeerd beeld van China. Het wordt daar dermate gesubsidieerd dat andere bedrijven in de wereld veel minder kans maken. De subsidie is vaak ook bedoeld om andere bedrijven uit andere landen weg te subsidiëren zodat alleen 'zij' overblijven.

Nu betreft het de auto industrie; als men er weinig tegen doet, dan zijn industrieën zoals "batterijtechnologie, nieuwe vormen van energie, fotonica, AI, mobiliteitssystemen (die ertoe dienen oude infrastructuur te vervangen), drones, robotica, quantum computing" aan de beurt.

China wil geen concurrentie, China wil alleenheerschappij.
  maandag 28 juli 2025 @ 16:31:20 #9
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_218353629
Byd kopieert een op een succesvolle Europese en Amerikaanse auto's. Produceert deze met semi slavenarbeid en zet de auto's zwaar gesubsidieerd weg in onze markten. Daar kun je niet tegen concurreren. Het is een agressieve en oneerlijke vorm van je marktaandeel verwerven.

Onze consumenten zijn vervolgens kortzichtig genoeg die goedkope alternatieven te leasen/kopen.

Onze autofabrikanten zijn straks failliet waardoor we allemaal een trekpop van China worden. Want dit gebeurt in meerdere industrieeen.
pi_218353646
Wel typisch dat een financial pleit voor het opgeven van een groot stuk reële economie. In Europa werken meer dan 10 miljoen mensen in de auto-industrie en toeleverende sectoren. Dat autofabrikanten op dit moment wat minder rendement draaien in een concurrerende markt, wil nog niet zeggen dat er geen geld verdiend wordt. De waarde zit in de hele keten, van ontwerp tot onderdelen tot onderhoud. Moeten we dan ook maar stoppen met supermarkten omdat Unilever de winst pakt?

De Chinese overheid heeft jarenlang zwaar geïnvesteerd in batterijen en elektrische auto’s om marktdominantie te krijgen in een cruciale wereldwijde industrie. Europese merken als Volkswagen, Renault en BMW hebben die eerste klap overleefd en leren inmiddels sneller en slimmer ontwikkelen. Concurrentie werkt dus gewoon.

Waar denkt zo’n spreadsheetridder eigenlijk zelf te blijven als zijn werkgever straks geen industrie meer heeft om te bedienen? Zonder productie geen echte economie. En zonder echte economie geen behoefte aan al die financiële diensten eromheen.
pi_218354054
je kunt iets vanuit meerdere perspectieven aanschouwen. is het enkel zwaar subsidiëren? of is het ook gwn strategisch investeren met langetermijnvisie?

china gebruikt subsidies niet enkel om prijzen te drukken, ze willen ook strategische posities opbouwen, technologische zelfredzaamheid (in tegenstelling tot onze diepe afhankelijkheid van amerikaanse digitale infrastructuur, waar we nu over zitten te kreunen), en de ambitie om een industriële supermacht te worden, en niet enkel een prijsvechter.

china heeft een langetermijn visie, wij hebben een korte termijn winstmaximaliserend neoliberaal systeem, dat ons nu heel duur is komen te staan. waar china bergen geld tegenaan gooit, bezuinigen wij tot op de cent.
  maandag 28 juli 2025 @ 17:52:00 #12
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_218354275
Als ik het goed begrijp, moeten we dus stoppen met industrie waarin andere landen (china) ons voorbij zijn gestreefd en inplaats daarvan ons richten op andere industrie waarin andere landen (veelal ook china) allang op ons voorloopt.

:s)
pi_218354309
Ja moeten Europese automakers maar geen dure troep maken.
Aantal jaar geleden kon je dit zeggen over Chinese EV’s.. die dingen zou nu lichtjaren verder.

Xiaomi heeft ook echt geweldige (SUV) auto’s, enorm veel extra’s, goedkoper dan een tesla waar je toch flink genept word.

Word volledig tegengewerkt omdat Europese automakers gewoon geen schijn van kans hebben met hun veel te dure meuk.
pi_218354335
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:52 schreef Nebelwerfer het volgende:
Als ik het goed begrijp, moeten we dus stoppen met industrie waarin andere landen (china) ons voorbij zijn gestreefd en inplaats daarvan ons richten op andere industrie waarin andere landen (veelal ook china) allang op ons voorloopt.

:s)
In mijn vrije tijd lees ik zo nu en dan over Aziatische en Afrikaanse geschiedenis. De Chinezen hebben een diep trauma overgehouden aan de gebeurtenissen van de 19de eeuw, met name aan de manier waarop ze werden geminacht en uitgespeeld door buitenlandse mogendheden, en aan hun enorme technologische achterstand. Die 'trauma' wordt ingeramd tijdens geschiedenislessen. Als je de geschriften van Wei Yuan en Feng Guifen erop naslaat, zie je duidelijk hoe diep dit besef zat bij enkele literati (bureaucraten gedweept in het Confucianisme). Dit trauma heeft grote gevolgen gehad voor het land en heeft in hoge mate bepaald hoe de intelligentsia, literati en radicale revolutionairen in de 19de en 20ste eeuw China hebben proberen te hervormen en te moderniseren. De kosten waren en zijn kolossaal geweest.
pi_218354348
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:52 schreef Nebelwerfer het volgende:
Als ik het goed begrijp, moeten we dus stoppen met industrie waarin andere landen (china) ons voorbij zijn gestreefd en inplaats daarvan ons richten op andere industrie waarin andere landen (veelal ook china) allang op ons voorloopt.

:s)
het idee is dat in die toekomstgerichte industrieën er nog veel groeipotentieel bestaat, niet in de oude verlieslatende autoindustrie.

we moeten juist beginnen waar nog iets te halen valt, al lopen we nu nog achter
pi_218354356
Welke auto-industrie maakt wel winst? Het hangt aan elkaar van subsidies.
pi_218354368
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:59 schreef Peppert het volgende:

[..]
In mijn vrije tijd lees ik zo nu en dan over Aziatische en Afrikaanse geschiedenis. De Chinezen hebben een diep trauma overgehouden aan de gebeurtenissen van de 19de eeuw, met name aan de manier waarop ze werden geminacht en uitgespeeld door buitenlandse mogendheden, en aan hun enorme technologische achterstand. Die 'trauma' wordt ingeramd tijdens geschiedenislessen. Als je de geschriften van Wei Yuan en Feng Guifen erop naslaat, zie je duidelijk hoe diep dit besef zat bij enkele literati (bureaucraten gedweept in het Confucianisme). Dit trauma heeft grote gevolgen gehad voor het land en heeft in hoge mate bepaald hoe de intelligentsia, literati en radicale revolutionairen in de 19de en 20ste eeuw China hebben proberen te hervormen en te moderniseren. De kosten waren en zijn kolossaal geweest.
ja, straks zitten wij waar china toen zat...
  Forum Admin maandag 28 juli 2025 @ 18:07:52 #18
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218354424
Tja, je kunt niet op concurreren tegen de Chinezen met hun staatssteun en daarnaast hebben veel Europese merken zichzelf in de voet geschoten door steeds meer te vragen voor steeds minder auto.

Maar goed, besteed dat stukje maakindustrie ook maar uit. Kunnen we hier wat meer ''people coaches'' aannemen want fabriceren en werken met de handjes is bah.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218354538
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:28 schreef gwn_een_user het volgende:
je kunt iets vanuit meerdere perspectieven aanschouwen. is het enkel zwaar subsidiëren? of is het ook gwn strategisch investeren met langetermijnvisie?

china gebruikt subsidies niet enkel om prijzen te drukken, ze willen ook strategische posities opbouwen, technologische zelfredzaamheid (in tegenstelling tot onze diepe afhankelijkheid van amerikaanse digitale infrastructuur, waar we nu over zitten te kreunen), en de ambitie om een industriële supermacht te worden, en niet enkel een prijsvechter.

china heeft een langetermijn visie, wij hebben een korte termijn winstmaximaliserend neoliberaal systeem, dat ons nu heel duur is komen te staan. waar china bergen geld tegenaan gooit, bezuinigen wij tot op de cent.
Absoluut, dat noemen we industriebeleid: publieke middelen inzetten om fundamenteel onderzoek te laten doen waar het bedrijfsleven dat zelf niet kan. Dat doen en deden we ook in Europa. Airbus is waarschijnlijk het meest succesvolle voorbeeld van een sector waarin Europa door publieke en private samenwerking en politieke wil de achterstand op de marktleider VS omboog in een voorsprong.

China heeft een aantal sectoren gekozen waar ze zwaar op inzet om marktleider te worden, maar dan kan en kon Europa ook.
pi_218354543
Europese autofabrikanten hebben zichzelf wel in de voet geschoten door veel te laat of nauwelijks te innoveren (investeren in EV’s).

Bovendien zijn ze al jaren geleden een weg ingeslagen van steeds meer vragen voor steeds minder kwaliteit. Plastic onderdelen, motoren met zo weinig marge dat ze maar hooguit 150.000 km meegaan enzovoort.

Ik hoop wel dat een deel van de Europese autofabrikanten overleeft, maar dat een deel het niet overleeft zal ik niet rouwig om zijn. Die hebben het er zelf naar gemaakt.

Mijn voorspelling is dat over pakweg 15 jaar ofzo we nog maar een beperkt aantal autofabrikanten in Europa over hebben. Volkswagen, Renault, Peugeot (als enige van Stellantis), BMW, Mercedes en dat is het wel denk ik, van de Europese merken.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_218354545
De Chinese auto-industrie komt net om de hoek kijken en deze meneer staat al klaar om de handdoek te werpen en de witte vlag te hijsen. De Koreanen en Japanners zijn al decennia in Europa actief en daar zijn we ook niet aan onderdoor gegaan.

Dit soort beursanalisten zeggen iedere dag gekke dingen en doen boude voorspellingen in een wanhopige poging het op een dag bij het juiste eind te hebben.

[ Bericht 13% gewijzigd door Lokale_Notabele op 28-07-2025 18:29:05 ]
Op vrijdag 14 april 2023 07:00 schreef Lokale_Notabele het volgende:
"Orkun Kokcu is een dynamischere verbeterde versie van Andrea Pirlo".
pi_218354566
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 17:52 schreef Nebelwerfer het volgende:
Als ik het goed begrijp, moeten we dus stoppen met industrie waarin andere landen (china) ons voorbij zijn gestreefd en inplaats daarvan ons richten op andere industrie waarin andere landen (veelal ook china) allang op ons voorloopt.

:s)
Europa is een museum, daar zullen we ons in moeten berusten. Jammer genoeg is dat nu eenmaal geen verdienmodel waarbij het geld tegen de plinten klotst :N
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_218354571
Ongelooflijk. De EU heeft met een extreem slecht handelsakkoord de poorten opengezet voor de Chinezen, die met Chinese staatssubsidie hier de markt monopoliseren.
In omgekeerde richting zijn de Chinezen daarentegen extreem protectionistisch. Wil je daar als autofabrikant zaken doen? Ben je verplicht een joint-venture aan te gaan met een Chinees staatsbedrijf.

Wij krijgen de werkloosheid, een lager bbp en een groeiende Chinese invloed voor de kiezen.Nee, ik vind het helemaal geen goede zaak
  Forum Admin maandag 28 juli 2025 @ 18:29:12 #24
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218354573
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2025 18:23 schreef Lokale_Notabele het volgende:
De Chinese auto-industrie komt net om de hoek kijken en deze meneer staat al klaar om de handdoek te werpen en de witte vlag te hijsen. De Koreanen en Japanners zijn al decennia in Europa actief en daar zijn we ook niet aan onderdoor gegaan.
Ik heb er geen fundament voor, maar ik heb het gevoel dat de euro normen ook veel te snel veel te streng zijn geworden waardoor je van die armzalige 1.0 driecilinder turbomotoren krijgt die 1500 kilo aan ''suv'' moeten meeslepen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218354574
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 18:03 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
ja, straks zitten wij waar china toen zat...
De Chinezen hebben als gevolg van hun 'historische trauma' een aantal veelzeggende uitspraken ontwikkeld. Een aantal daarvan luiden: "achterblijven betekent klappen krijgen", een ander: "macht komt uit de loop van een geweer", en ook: "een zwak land kent geen diplomatie". Doe mee wat je wilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')