quote:
Europese autoproductie nauwelijks lucratief: ‘Ik zou zeggen: hou ermee op, laat het over aan de Chinezen’Auteur: Thijs Baas | 26-7-2025Met name de Chinese concurrentie met elektrische auto’s raakt Volkswagen hard. Ondanks een mogelijk lichtpuntje in de mogelijke handelsdeal met de Verenigde Staten ziet ook de toekomst er niet zonnig uit voor de Europese auto-industrie, zegt Han Dieperink, cio van Auréus, in BNR Beursweek. ‘Ik zou zeggen: hou ermee op, bedenk wat nieuws.’![642215-642217.jpeg?q=45&w=1500&auto=format,compress]()
Volkswagen kampt met lage marges van zo'n 5 procent en volgens Dieperink is het zaak om met de bestaande fabrieken en kosten zoveel mogelijk auto's maakt. 'De industrie en fabrieken kosten ook geld als ze niet draaien, dus je moet ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk operationele leverage hebt. Als je allemaal fabrieken tijdelijk in de mottenballen legt, helpt dat niet om het rendement te verhogen. Je moet ook nog eens de onderdelen inkopen, waarbij het lastig is dat je vanuit de eurozone ook nog eens de valuta tegen hebt.'
De vraag is eigenlijk of je nog wel auto's moet willen blijven maken, zegt Dieperink. Slechts een paar automerken, zoals Ferrari en Tesla in zijn hoogtijdagen, maken hoge marges, maar verder is het sappelen. 'Vroeger had je in Europa ook een grote textiel- en schoenenindustrie', zegt hij. 'Dat is allemaal fantastisch, maar die maken ze nu ook ergens anders. Met een goedkope Chinese auto ben je voordeliger uit, dus waarom per se vasthouden aan die oude industrie? Ik zou zeggen: ga drones maken of zoiets, maar dit is het niet.'
Het aandeel Volkswagen heeft er dit jaar niettemin 15 procent bijgekregen. Toch ziet Dieperink eerder dat het einde oefening is voor Volkswagen in Europa. 'Dat betekent niet per se dat het bedrijf helemaal failliet gaat, maar er kan zomaar een Chinese producent zijn die de naam wel wil hebben, en onder de naam Volkswagens auto's gaat fabriceren in China.'
Soort nationale kampioenAl erkent hij dat het ook voor de Chinezen een lastig bedrijf is. 'Het is niet echt in handen van aandeelhouders; er zitten vakbonden en overheden bij; het is net als bijvoorbeeld KLM een soort nationale kampioen: al tien keer bijna failliet, maar de overheid laat het toch maar voortmodderen. Ik begrijp dan ook wel dat het voor de Duitsers qua branding moeilijk is om Volkswagen te laten gaan.'
Dat geldt eigenlijk voor alle grote Europese automerken: ze zijn eigenlijk allemaal wel een keer praktisch failliet geweest – ook Franse producenten zijn zo vaak genationaliseerd. En dat zal nu ook wel weer gebeuren, verwacht Dieperink. 'Dus ik zou zeggen: hou ermee op, bedenk wat nieuws, en laat het over aan de Chinezen: die willen het goedkoop maken, dus dan doen ze dat toch?'
https://www.bnr.nl/nieuws(...)over-aan-de-chinezenok. dit is misschien ongemakkelijk, want ik pleit gewoonlijk voor meer europese productie, maar ik ben het hiermee eens.
zoals het artikel aangeeft zijn veel grote europese automerken al eens of meerdere keren failliet gegaan, maar velen daarvan houden we in stand. je hebt uitzonderingen zoals ferrari, porsche, bmw. maar de massamarktmerken? neen.
autoproductie in europa is structureel verlieslatend. ze hebben te laat geïnnoveerd. ze worden kunstmatig in leven gehouden door overheidssteun, co² regels die concurrentie beperken en importheffingen tegen china.
in china zijn er heel veel automerken gesneuveld, wat gezond is. het is daar 'survival of the fittest' en hier in europa hebben het eerder over 'survival of the subsidised'. wij houden massaal zieke oude zombie bedrijven overeind met staatsleningen, belastingvoordelen en co² uitstel, die enkel nog bestaan om te overleven en werkgelegenheid en nationale trots te behouden.
en zij die wel renderen? die worden opgeslurpt door grote amerikaanse, chinese, britse, japanse investeerders. tegenwoordig is zo'n derde van alle europese bedrijfsactiva in amerikaanse handen. want dat is ons oh zo mooie neoliberale systeem.
wij moeten ons erbij neerleggen dat de europese autoindustrie, luxemerken voorlopig daargelaten, geen bestaansrecht meer heeft en al dat talent beter te richten is op nieuwe industrieën zoals batterijtechnologie, nieuwe vormen van energie, fotonica, AI, mobiliteitssystemen (die ertoe dienen oude infrastructuur te vervangen), drones, robotica, quantum computing. we moeten durven afscheid te nemen van oude iconen zoals we ooit al hebben gedaan met textiel, mijnbouw, scheepsbouw, want daar zijn de chinezen nu eenmaal superieur in. zelfs in batterijtech en drones zijn ze eigenlijk al wereldleider
europa heeft zich jarenlang geprofileert als de kampioen van klimaatbeleid en nu zitten we te zeuren dat china ons verslaat in ons eigen spel mbt de groene transitie. leuk (?) weetje: europa maakte ooit meer dan de helft van alle zonnepanelen wereldwijd, nu bijna niets meer. nu maakt china bijna 90% van alle panelen
*nee ik wordt niet betaald door de CCP, dit is gwn mijn standpunt[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 28-07-2025 16:06:25 ]