Pareltje hoorquote:Opgefokte NAC-supporters zetten in de Kuip een eetkraam op z’n kant. Het horecapersoneel staat doodsangsten uit en er vallen gewonden. Brabander Willy hoort bij de rellende meute. Maar dat hij nu voor de rechter moet komen, vindt hij belachelijk.
Een T-shirt, een korte broek en gympen. Willy draagt deze maandag een outfit waarmee hij zo het voetbalveld op kan. Alleen de befaamde noppen ontbreken. Maar Willy gaat niet sporten. Deze middag staat er iets heel anders op het program. De Brabander zit te wachten in de wachtruimte van de rechtbank in Dordrecht.
Willy is supporter van NAC uit Breda. En niet zomaar eentje. Hij hoort tot de harde kern: Stichting Vak G. Op 22 september vorig jaar zou hij betrokken zijn geweest bij rellen in de Kuip.
NAC had die dag met 2-0 verloren en de aanhang botvierde de frustratie daarover op een eetkraam in het stadion. De kraam, met een gewicht van 400 kilo, belandde op z'n kant. Een aantal horecamedewerkers raakte gewond en dreigde zelfs te worden geplet tussen de kraam en een hek. Ze dachten dat hun laatste uur had geslagen. Willy’s rol bij het geweld? Die was niet groot, beweert hij. Maar of de rechter dat ook zo ziet?
Kordaat wandelt Willy de rechtszaal binnen en gaat aan de tafel tegenover de rechter zitten. Hij plant zijn ellebogen op tafel en leunt erop. Willy heeft stekeltjeshaar en een forse tatoeage in zijn brede nek. Op zijn blote benen vechten nog meer tattoos om aandacht.
Naast Willy zit zijn advocaat. Een tot in de puntjes verzorgde dandy, met suède loafers onder zijn toga. “Welkom”, zegt de rechter tegen beiden.
Geen leidersfiguur
Willy laat er deze middag geen gras over groeien. Hij geeft direct toe dat hij op 22 september in de buurt van de eetkraam was. Maar dat was niet om erop los te gaan, zegt hij. “Ik probeerde de boel juist te sussen. Ik wilde voorkomen dat het zou escaleren. Had ik dat maar niet gedaan. Dan had ik hier nu niet gezeten."
“Laten we maar eens naar de beelden van die dag kijken”, zegt de rechter. “Daarop is de persoon die u zou zijn omcirkeld.” Op het televisiescherm in de zaal zie je Willy lopen, driftig trekkend aan een sigaret. “Dat bent u, toch?”, checkt de rechter.
Willy knikt.
Op de camerabeelden van het stadion is te zien dat hij even tegen de kraam duwt. Maar Willy doet niet mee met het groepje dat het zware gevaarte daarna omver gooit. Hij is dan nog wel in de buurt en drentelt heen en weer, nog altijd met een peuk tussen de vingers.
"Waarom heeft u niet ingegrepen?, wil de rechter weten.
“Ik hoor wel tot de oudere jongens, maar ik ben geen leidersfiguur”, antwoordt Willy met een typisch Brabantse zachte 'g'. “En die anderen zijn volwassen genoeg, toch?”
"Wist u dat er mensen achter de kraam stonden?"
"Nee, dat had ik niet gezien."
Willy blijkt vader te zijn. Hij heeft twee kinderen bij twee verschillende vrouwen: een dochtertje van vier en een zoontje van acht maanden oud. Zelf woont hij bij zijn ouders, die medische problemen hebben. "Ze zijn allebei geopereerd. Daarom kunnen we als gezin niet bij hen intrekken", licht hij toe.
Een baan? Die heeft de Brabander niet. “Ik ben op zoek naar werk, maar dat valt niet mee.”
“U heeft ook een schuld, zie ik in het dossier”, zegt de rechter. “Van tienduizend euro.”
“Klopt”, zegt Willy. “Ik was voor m’n eigen begonnen. Maar met m’n bedrijfje is het niet goed gegaan.”
De rechter: “Hoe belangrijk is NAC voor u?”
Willy, zonder aarzelen: “Dat is liefde.”
De rechter: “U gaat naar alle wedstrijden?”
Willy: “Ging. De laatste tijd doe ik het wat rustiger aan.”
Dat NAC hem na de rellen in de Kuip een stadionverbod heeft gegeven, laat Willy onvermeld.
Hutjemutje
De verdachte is niet de eerste NAC-supporter die voor de rechter zit vanwege het voorval met de eetkraam. Zes anderen gingen hem voor. Een van de relschoppers kreeg drie maanden celstraf, de rest een forse taakstraf.
quote:Stichting Vak G
Willy behoort vast tot de harde kern van 1 op de 3.quote:Op maandag 28 juli 2025 08:00 schreef 2172619626795 het volgende:
Willy klinkt als een domme tokkie.
Tevens dit:
[..]![]()
Overigens: als je in deze tijden geen werk kunt vinden dan zul je nooit ene stuiver waard kunnen worden. Wat een armoe zeg.
Maar de rest van zijn gezin(nen) dan? Die wonen op straat terwijl hij fijn bij zijn ouders woont?quote:Op maandag 28 juli 2025 07:50 schreef the-eye het volgende:
Willy blijkt vader te zijn. Hij heeft twee kinderen bij twee verschillende vrouwen: een dochtertje van vier en een zoontje van acht maanden oud. Zelf woont hij bij zijn ouders, die medische problemen hebben. "Ze zijn allebei geopereerd. Daarom kunnen we als gezin niet bij hen intrekken", licht hij toe.
G van Gehandicapt.quote:Op maandag 28 juli 2025 08:00 schreef 2172619626795 het volgende:
Willy klinkt als een domme tokkie.
Tevens dit:
[..]![]()
Overigens: als je in deze tijden geen werk kunt vinden dan zul je nooit ene stuiver waard kunnen worden. Wat een armoe zeg.
Inderdaad beetje raar artikel hij deed niks toen ze dat ding omver duwde maar hij wordt dan verweten niet ingegrepen te hebben? Dan kun je een hoop mensen voor de rechter halen...quote:Op maandag 28 juli 2025 08:24 schreef Filosoofert het volgende:
Volgens mij heeft Willy inderdaad niet zoveel fout gedaan.
Of hij verder zo'n slecht persoon is kan ik niet uit het artikel halen.
Hij duwt even tegen de kraam. Hoeveel seconden, hoe fel, hoe duidelijk is te zien dat hij de kraam omver wilde?quote:Op de camerabeelden van het stadion is te zien dat hij even tegen de kraam duwt. Maar Willy doet niet mee met het groepje dat het zware gevaarte daarna omver gooit
Tsja journalist zat toch in de rechtszaal moest toch maar wat typenquote:Op maandag 28 juli 2025 10:10 schreef TornadoDK het volgende:
[..]
Inderdaad beetje raar artikel hij deed niks toen ze dat ding omver duwde maar hij wordt dan verweten niet ingegrepen te hebben? Dan kun je een hoop mensen voor de rechter halen...
Maar zal maar een half artikel zijn .
quote:Opgefokte NAC-supporters zetten in de Kuip een eetkraam op z’n kant. Het horecapersoneel staat doodsangsten uit en er vallen gewonden
Willy is supporter van NAC uit Breda
Op 22 september vorig jaar zou hij betrokken zijn geweest bij rellen in de Kuip en moet zich bij de rechter verantwoorden.
NAC had die dag verloren en de aanhang botvierde de frustratie daarover op een eetkraam in het stadion. De kraam, met een gewicht van 400 kilo, belandde op z'n kant. Een aantal horecamedewerkers raakte gewond en dreigde te worden geplet tussen de kraam en een hek.
Willy’s rol bij het geweld? Die was niet groot, beweert hij.
Willy geeft direct toe dat hij op 22 september in de buurt van de eetkraam was. Maar dat was niet om erop los te gaan, zegt hij. “Ik probeerde de boel juist te sussen. Ik wilde voorkomen dat het zou escaleren. Had ik dat maar niet gedaan. Dan had ik hier nu niet gezeten."
“Laten we maar eens naar de beelden van die dag kijken”, zegt de rechter. “Daarop is de persoon die u zou zijn omcirkeld, dat bent u, toch?”, checkt de rechter.
Willy knikt.
Op de camerabeelden van het stadion is te zien dat hij even tegen de kraam duwt. Maar Willy doet niet mee met het groepje dat het zware gevaarte daarna omver gooit.
"Waarom heeft u niet ingegrepen?, wil de rechter weten.
“Ik hoor wel tot de oudere jongens, maar ik ben geen leidersfiguur”, antwoordt Willy, “En die anderen zijn volwassen genoeg, toch?”
"Wist u dat er mensen achter de kraam stonden?"
"Nee, dat had ik niet gezien."
-----
De officier van justitie vindt dat Willy niet zonder sanctie mag wegkomen. Hij eist een taakstraf van 200 uur.
Willy’s advocaat vindt de eis veel te hoog. “Anderen tillen die kraam op. Mijn cliënt heeft daarin geen aandeel. Ik vind dat hij moet worden vrijgesproken.”
Achquote:Stichting Vak G
Ze hebben Talvitie aankomend seizoen, dus dat zal wel loslopen.quote:Op maandag 28 juli 2025 11:52 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
Tja, je moet wat, als NAC fan om aan enig entertainment te komen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |