FOK!forum / Klaagbaak / NS tyfus duur.
Wantiezondag 27 juli 2025 @ 09:53
Een dagje Amsterdam met 2 personen, in de auto.

Stroomkosten: heenreis ¤12,75. Terugreis ¤17,58 (snellader). Parkeerkosten P_R: ¤6,00. Tramkaartje: 4 x ¤1,92.

Totaal: ¤ 44,01.

Dagje met de trein 2 personen:
Bus naar en van hoofdstation: 4 x ¤1,62
Trein naar en van Amsterdam cs: 4 x ¤ 31,20

Totaal: ¤ 131,28!!!11!!1!

Dat verschil is toch fucking niet normaal :(

En dan wordt het volgend jaar nog duurder |:(

Klacht: openbaar vervoer is tyfus duur.
Mikeyttzondag 27 juli 2025 @ 09:54
Ik betaal nu iets van 45 euro per maand voor onbeperkt reizen in 1ste klas in het weekend.

Als je dat ook doordeweeks wil, is dat ineens honderden euro's duurder :')
marretakzondag 27 juli 2025 @ 10:02
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:53 schreef Wantie het volgende:
Een dagje Amsterdam met 2 personen, in de auto.

Stroomkosten: heenreis ¤12,75. Terugreis ¤17,58 (snellader). Parkeerkosten P_R: ¤6,00. Tramkaartje: 4 x ¤1,92.

Totaal: ¤ 44,01.

Je vergeet nog wel het geld van de onderhoud van je auto en je spaarpotje voor noodgevallen en je verzekerings kosten enzo en ook de auto kopen was ook niet gratis
marretakzondag 27 juli 2025 @ 10:03
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:53 schreef Wantie het volgende:
Dagje met de trein 2 personen:
Bus naar en van hoofdstation: 4 x ¤1,62
Trein naar en van Amsterdam cs: 4 x ¤ 31,20
Waar begint de reis in jouw verhaal ( please ) ?
uitkeringsgenieterzondag 27 juli 2025 @ 10:12
Dan ga je toch met de auto als dat beter voor je is
tessssssssszondag 27 juli 2025 @ 10:48
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:53 schreef Wantie het volgende:
Een dagje Amsterdam met 2 personen, in de auto.

Stroomkosten: heenreis ¤12,75. Terugreis ¤17,58 (snellader). Parkeerkosten P_R: ¤6,00. Tramkaartje: 4 x ¤1,92.

Totaal: ¤ 44,01.

Dagje met de trein 2 personen:
Bus naar en van hoofdstation: 4 x ¤1,62
Trein naar en van Amsterdam cs: 4 x ¤ 31,20

Totaal: ¤ 131,28!!!11!!1!

Dat verschil is toch fucking niet normaal :(

En dan wordt het volgend jaar nog duurder |:(

Klacht: openbaar vervoer is tyfus duur.
Ik zie voor jou geen enkele reden om met het OV e reizen als je toch een elektrische auto hebt.
mscholzondag 27 juli 2025 @ 10:53
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:53 schreef Wantie het volgende:
Een dagje Amsterdam met 2 personen, in de auto.

Stroomkosten: heenreis ¤12,75. Terugreis ¤17,58 (snellader). Parkeerkosten P_R: ¤6,00. Tramkaartje: 4 x ¤1,92.

Totaal: ¤ 44,01.

Dagje met de trein 2 personen:
Bus naar en van hoofdstation: 4 x ¤1,62
Trein naar en van Amsterdam cs: 4 x ¤ 31,20

Totaal: ¤ 131,28!!!11!!1!

Dat verschil is toch fucking niet normaal :(

En dan wordt het volgend jaar nog duurder |:(

Klacht: openbaar vervoer is tyfus duur.
afschrijving accus en auto: 200-300 euro :')
Viesdikzondag 27 juli 2025 @ 10:57
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:53 schreef Wantie het volgende:
Een dagje Amsterdam met 2 personen, in de auto.

Stroomkosten: heenreis ¤12,75. Terugreis ¤17,58 (snellader). Parkeerkosten P_R: ¤6,00. Tramkaartje: 4 x ¤1,92.

Totaal: ¤ 44,01.

Dagje met de trein 2 personen:
Bus naar en van hoofdstation: 4 x ¤1,62
Trein naar en van Amsterdam cs: 4 x ¤ 31,20

Totaal: ¤ 131,28!!!11!!1!

Dat verschil is toch fucking niet normaal :(

En dan wordt het volgend jaar nog duurder |:(

Klacht: openbaar vervoer is tyfus duur.
Niet op de driewieler van je retard broeder naar Amsterdam fietsen :')
Viesdikzondag 27 juli 2025 @ 10:58
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:54 schreef Mikeytt het volgende:
Ik betaal nu iets van 45 euro per maand voor onbeperkt reizen in 1ste klas in het weekend.

Als je dat ook doordeweeks wil, is dat ineens honderden euro's duurder :')
Gehandicapten krijgen altijd korting
Puzziezondag 27 juli 2025 @ 11:03
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:54 schreef Mikeytt het volgende:
Ik betaal nu iets van 45 euro per maand voor onbeperkt reizen in 1ste klas in het weekend.

Als je dat ook doordeweeks wil, is dat ineens honderden euro's duurder :')
Ik ben helemaal klaar met de NS. Vorige week werd er ineens 71 euries van mijn rekening afgeschreven terwijl ik al maanden niet in de trein heb gezeten :')
Wantiezondag 27 juli 2025 @ 11:32
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 10:02 schreef marretak het volgende:

[..]
Je vergeet nog wel het geld van de onderhoud van je auto en je spaarpotje voor noodgevallen en je verzekerings kosten enzo en ook de auto kopen was ook niet gratis
Zelfs dan als ik naar prijs per kilometer kijk is de auto goedkoper.

Per maand kost de auto, alles meegerekend, ¤520,00.

1500 km per maand gemiddeld is ¤0,34 per kilometer.

Retour Amsterdam kost dan ¤95,00.

Dat is nog steeds goedkoper dan samen met de trein.
Ga je met zijn vieren, dan wordt het nog goedkoper.

Daarnaast is de auto noodzakelijk voor woon-werkverkeer. De vaste kosten hebben we dus sowieso. En die worden hoger per kilometer als we een deel van de reizen met het openbaar vervoer doen.

De werkgever betaalt een vergoeding voor woon-werkverkeer. Die heb ik niet meegenomen in de berekening.

Nu is het natuurlijk zo dat wanneer je voldoende reist met het openbaar vervoer, je abonnementen kunt nemen.
En dat zal het verschil een stuk kleiner maken.

Maar waarom dan de incidentele reiziger afstraffen met een hoog tarief. Die veelreizigers zijn de bulk van de omzet. Juist die incidentele reiziger die je uit die auto krijgt is extra.

Voor Covid had je van die dagkaarten voor 12-15 euro. Buiten de spits.
Dan was het nog wel de moeite waard.
Maar nu niet meer.
marretakzondag 27 juli 2025 @ 11:35
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:32 schreef Wantie het volgende:
Zelfs dan als ik naar prijs per kilometer kijk is de auto goedkoper.
Ummm ik klaag nooit over de kosten van de trein,

ik ga gewoon lekker nooit :)
SebbeSwensjezondag 27 juli 2025 @ 11:38
Ze moeten wel, want er werken daar duurbetaalde consultants in een ZZP constructie die ideeën bedenken als een kaartje die je dan eerder koopt waarna je op dat traject maar binnen een bepaalde termijn mag reizen. Dat kaartje kunnen ze dan wel voor de normale prijs aanbieden waarna ze de normale kaartjes exorbitant moeten maken. Schijnt dat Nederlanders daar heel erg verzot op zijn.
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:03 schreef Puzzie het volgende:

[..]
Ik ben helemaal klaar met de NS. Vorige week werd er ineens 71 euries van mijn rekening afgeschreven terwijl ik al maanden niet in de trein heb gezeten :')
Storneren!
Puzziezondag 27 juli 2025 @ 11:40
quote:
14s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:38 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ze moeten wel, want er werken daar duurbetaalde consultants in een ZZP constructie die ideeën bedenken als een kaartje die je dan eerder koopt waarna je op dat traject maar binnen een bepaalde termijn mag reizen. Dat kaartje kunnen ze dan wel voor de normale prijs aanbieden waarna ze de normale kaartjes exorbitant moeten maken. Schijnt dat Nederlanders daar heel erg verzot op zijn.
[..]
Storneren!
Dat ga ik ook zeker doen :P
SebbeSwensjezondag 27 juli 2025 @ 11:41
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zelfs dan als ik naar prijs per kilometer kijk is de auto goedkoper.

Per maand kost de auto, alles meegerekend, ¤520,00.

1500 km per maand gemiddeld is ¤0,34 per kilometer.

Retour Amsterdam kost dan ¤95,00.

Dat is nog steeds goedkoper dan samen met de trein.
Ga je met zijn vieren, dan wordt het nog goedkoper.

Daarnaast is de auto noodzakelijk voor woon-werkverkeer. De vaste kosten hebben we dus sowieso. En die worden hoger per kilometer als we een deel van de reizen met het openbaar vervoer doen.

De werkgever betaalt een vergoeding voor woon-werkverkeer. Die heb ik niet meegenomen in de berekening.

Nu is het natuurlijk zo dat wanneer je voldoende reist met het openbaar vervoer, je abonnementen kunt nemen.
En dat zal het verschil een stuk kleiner maken.

Maar waarom dan de incidentele reiziger afstraffen met een hoog tarief. Die veelreizigers zijn de bulk van de omzet. Juist die incidentele reiziger die je uit die auto krijgt is extra.

Voor Covid had je van die dagkaarten voor 12-15 euro. Buiten de spits.
Dan was het nog wel de moeite waard.
Maar nu niet meer.
Prima betoog en ben het helemaal met je eens.
Wantiezondag 27 juli 2025 @ 11:52
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:54 schreef Mikeytt het volgende:
Ik betaal nu iets van 45 euro per maand voor onbeperkt reizen in 1ste klas in het weekend.
Maar dat is toch een raar contrast met iemand die incidenteel in het weekend reist.


quote:
Als je dat ook doordeweeks wil, is dat ineens honderden euro's duurder :')
Ja, dan zijn er meer reizigers.
vogeltjesdanszondag 27 juli 2025 @ 12:10
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:54 schreef Mikeytt het volgende:
Ik betaal nu iets van 45 euro per maand voor onbeperkt reizen in 1ste klas in het weekend.
Dat was een paar jaar geleden zo. Tegenwoordig is het 46,95.
Näsenbarzondag 27 juli 2025 @ 16:17
Als je in Amsterdam woont heb je dat probleem niet :)
Mathijscozondag 27 juli 2025 @ 16:20
Openbaar vervoer wordt een luxeproduct voor D66'ers.
Wantiezondag 27 juli 2025 @ 16:29
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 16:17 schreef Näsenbar het volgende:
Als je in Amsterdam woont heb je dat probleem niet :)
Dan betaal je je scheel aan vaste lasten :7
Fleischmeisterzondag 27 juli 2025 @ 18:07
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:54 schreef Mikeytt het volgende:
Ik betaal nu iets van 45 euro per maand voor onbeperkt reizen in 1ste klas in het weekend.

Als je dat ook doordeweeks wil, is dat ineens honderden euro's duurder :')
Ik vind de trein wel relaxed, heb inderdaad ook die kaart. Maar ben alleenstaand midden in de stad met mijn werk op loopafstand, wat moet ik dan in godsnaam met een auto :')
Boca_Ratonzondag 27 juli 2025 @ 18:45
Ze hebben zóveel flex/dal etc. abonnementen dat ik maar niet kan onthouden welke ik zelf nu heb. :?
HSGzondag 27 juli 2025 @ 22:27
Er zijn Europese landen waar het nog duurder is.
ArnieAlbertszondag 27 juli 2025 @ 22:50
Ik betaal 120 euro per maand voor buitenspits vrij reizen. Checkte ik godverrrrrdomme afgelopen vrijdag om 17u in, Amsterdam-Den Bosch. Dat is 20 euro :')
ikweethetooknietzondag 27 juli 2025 @ 23:30
Zou er soms een geflopte politicus aan het roer staan?

Wouter Koolmees, wie kent hem niet?

En wat heeft hij niet gesloopt?
Nemmarithzondag 27 juli 2025 @ 23:47
De laatste keer dat ik in een trein zat was toen ik nog naar school ging :9 OVJ O-) en toen ik rijbewijs kreeg en auto betaalde ik nog liever en ging via de auto naar school dan gratis via het OV heb zelfs voordat ik een auto had/rijbewijs dat ik in de zomer op de scooter ging :'( jaren gedaan. heb zelfs nog omdat ik te vroeg ging reizen een buskaart moeten kopen en 60% langer onderweg zijn maar wel 70% goedkoper gereisd dan met de trein.
ik kon het net halen met 5 zones met de bus dus zelfs dat nog een jaar gedaan. Echt nu heeft de NS zich helemaal uit de markt geprijsd _O-
Invisiblimaandag 28 juli 2025 @ 04:08
20℅ van de kosten zijn volgns mij door de zwartrijders. En dan weer het personeel voor de handhaving daarop.

Voor de rest, geen privejet hebben
111210maandag 28 juli 2025 @ 05:39
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 11:32 schreef Wantie het volgende:

[..]
Zelfs dan als ik naar prijs per kilometer kijk is de auto goedkoper.

Per maand kost de auto, alles meegerekend, ¤520,00.

1500 km per maand gemiddeld is ¤0,34 per kilometer.

Retour Amsterdam kost dan ¤95,00.

Dat is nog steeds goedkoper dan samen met de trein.
Ga je met zijn vieren, dan wordt het nog goedkoper.

Daarnaast is de auto noodzakelijk voor woon-werkverkeer. De vaste kosten hebben we dus sowieso. En die worden hoger per kilometer als we een deel van de reizen met het openbaar vervoer doen.

De werkgever betaalt een vergoeding voor woon-werkverkeer. Die heb ik niet meegenomen in de berekening.

Nu is het natuurlijk zo dat wanneer je voldoende reist met het openbaar vervoer, je abonnementen kunt nemen.
En dat zal het verschil een stuk kleiner maken.

Maar waarom dan de incidentele reiziger afstraffen met een hoog tarief. Die veelreizigers zijn de bulk van de omzet. Juist die incidentele reiziger die je uit die auto krijgt is extra.

Voor Covid had je van die dagkaarten voor 12-15 euro. Buiten de spits.
Dan was het nog wel de moeite waard.
Maar nu niet meer.
Dit was idd altijd wel de moeite waard, ben sindsdien nooit meer met de trein geweest
Kruidvattreinkaartje2019.png
ikweethetooknietwoensdag 30 juli 2025 @ 00:27
Opnieuw fors verlies voor NS: minder nieuwe reizigers dan gedacht

De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in het afgelopen halfjaar opnieuw een verlies van tientallen miljoenen gedraaid. Volgens het spoorbedrijf zorgden kortingstickets en campagnes voor meer reizigers in de trein, maar ‘minder dan gehoopt’.

Het operationeel verlies over de eerste jaarhelft nam iets af tot 60 miljoen euro, van 65 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

‘Nog steeds overduidelijk onvoldoende voor een financieel gezond NS’, aldus het bedrijf. Om weer winst te maken moet de NS de komende jaren ‘blijven besparen en meer reizigers aantrekken, met name in de daluren waar nog veel ruimte in de trein is’.

Hoge kosten
Volgens het bedrijf blijven de kosten hoger dan de opbrengsten van de verkoop van treinkaartjes en abonnementen. Het nettoverlies over de eerste zes maanden van het jaar kwam uit op 9 miljoen euro.

Het spoorbedrijf zegt scherpe keuzes te moeten blijven maken om treinkaartjes ‘relatief betaalbaar te houden’ en met besparingen ‘zo min mogelijk’ de reiziger te raken. ‘En dat terwijl we ook geconfronteerd worden met bezuinigingen op het openbaar vervoer en een lagere overheidsbijdrage voor de ov-studentenkaarten, wat op jaarbasis 97 miljoen euro scheelt’, aldus het concern.

Navo-top, stakingen en werkzaamheden

Daarbij geeft de NS aan dat de inflatie die de kosten opdreef in de afgelopen jaren, niet volledig in de prijzen van de treinkaartjes is doorberekend. Eerder deze maand maakte demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer) bekend dat treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder worden.

De opbrengsten uit reizigersvervoer stegen in de eerste helft licht tot bijna 1,6 miljard euro, ‘ondanks dat NS in deze periode te maken had met de Navo-top, stakingen, werkzaamheden en relatief veel infrastoringen’.

Het bedrijf investeerde in de voorbije periode 146 miljoen euro in onder andere de aankoop en modernisering van treinen en de uitbreiding en verduurzaming van werkplaatsen, stations en kantoren. Ook investeerde de NS in het aantrekken van nieuwe medewerkers.

De NS wil dat de structurele kosten vanaf 2028 met 200 miljoen euro zijn gedaald, onder meer door het hoofdkantoor te laten krimpen en te besparen op inhuur, IT en huisvestingskosten. ‘NS doet er alles aan om ervoor te zorgen dat besparingen zo min mogelijk impact hebben op reizigers en de operatie. Dat is echter niet volledig te voorkomen’, stelt de onderneming.

De NS verwacht aan het einde van dit jaar 50 miljoen euro van de 200 miljoen aan structurele jaarlijkse besparingen te hebben gerealiseerd.

https://www.ad.nl/economi(...)an-gedacht~ad3bb239/

Goh die zag ik niet aankomen :|W
Vincent_studentwoensdag 30 juli 2025 @ 00:57
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2025 09:53 schreef Wantie het volgende:
Een dagje Amsterdam met 2 personen, in de auto.

Stroomkosten: heenreis ¤12,75. Terugreis ¤17,58 (snellader). Parkeerkosten P_R: ¤6,00. Tramkaartje: 4 x ¤1,92.

Totaal: ¤ 44,01.

Dagje met de trein 2 personen:
Bus naar en van hoofdstation: 4 x ¤1,62
Trein naar en van Amsterdam cs: 4 x ¤ 31,20

Totaal: ¤ 131,28!!!11!!1!

Dat verschil is toch fucking niet normaal :(

En dan wordt het volgend jaar nog duurder |:(

Klacht: openbaar vervoer is tyfus duur.
Dan ga je toch met je elektrocar? Wat zeur je nou?
Wantiewoensdag 30 juli 2025 @ 06:40
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2025 00:57 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dan ga je toch met je elektrocar? Wat zeur je nou?
Jij bent in ieder geval blij met de files in de Randstad ^O^
Horzulawoensdag 30 juli 2025 @ 09:10
Ik woon op 30 km van Amsterdam en reis vaak heen en weer met de fiets.

Trein is belachelijk duur voor die afstand en je moet ook nog overstappen.

En hij rijdt ook niet de hele nacht, wat lastig is met uitgaan + dat je niet per se in de nachtbus wilt zitten met al die dronken mensen.
InzolVCwoensdag 30 juli 2025 @ 09:12
Waar komen deze prijsstijgingen bij NS door?
ikweethetooknietwoensdag 30 juli 2025 @ 18:21
https://x.com/eelcohoecke(...)Ox9HFkjwsJk6oIzKuB1A
ikweethetooknietwoensdag 30 juli 2025 @ 18:22
https://x.com/widtvoet/st(...)Ox9HFkjwsJk6oIzKuB1A
Vincent_studentwoensdag 30 juli 2025 @ 18:32
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juli 2025 06:40 schreef Wantie het volgende:

[..]
Jij bent in ieder geval blij met de files in de Randstad ^O^
Ik woon daar gelukkig niet. :)