Wantie | zondag 27 juli 2025 @ 09:53 |
Een dagje Amsterdam met 2 personen, in de auto. Stroomkosten: heenreis ¤12,75. Terugreis ¤17,58 (snellader). Parkeerkosten P_R: ¤6,00. Tramkaartje: 4 x ¤1,92. Totaal: ¤ 44,01. Dagje met de trein 2 personen: Bus naar en van hoofdstation: 4 x ¤1,62 Trein naar en van Amsterdam cs: 4 x ¤ 31,20 Totaal: ¤ 131,28!!!11!!1! Dat verschil is toch fucking niet normaal ![]() En dan wordt het volgend jaar nog duurder ![]() Klacht: openbaar vervoer is tyfus duur. | |
Mikeytt | zondag 27 juli 2025 @ 09:54 |
Ik betaal nu iets van 45 euro per maand voor onbeperkt reizen in 1ste klas in het weekend. Als je dat ook doordeweeks wil, is dat ineens honderden euro's duurder ![]() | |
marretak | zondag 27 juli 2025 @ 10:02 |
Je vergeet nog wel het geld van de onderhoud van je auto en je spaarpotje voor noodgevallen en je verzekerings kosten enzo en ook de auto kopen was ook niet gratis | |
marretak | zondag 27 juli 2025 @ 10:03 |
Waar begint de reis in jouw verhaal ( please ) ? | |
uitkeringsgenieter | zondag 27 juli 2025 @ 10:12 |
Dan ga je toch met de auto als dat beter voor je is | |
tesssssssss | zondag 27 juli 2025 @ 10:48 |
Ik zie voor jou geen enkele reden om met het OV e reizen als je toch een elektrische auto hebt. | |
mschol | zondag 27 juli 2025 @ 10:53 |
afschrijving accus en auto: 200-300 euro ![]() | |
Viesdik | zondag 27 juli 2025 @ 10:57 |
Niet op de driewieler van je retard broeder naar Amsterdam fietsen ![]() | |
Viesdik | zondag 27 juli 2025 @ 10:58 |
Gehandicapten krijgen altijd korting | |
Puzzie | zondag 27 juli 2025 @ 11:03 |
Ik ben helemaal klaar met de NS. Vorige week werd er ineens 71 euries van mijn rekening afgeschreven terwijl ik al maanden niet in de trein heb gezeten ![]() | |
Wantie | zondag 27 juli 2025 @ 11:32 |
Zelfs dan als ik naar prijs per kilometer kijk is de auto goedkoper. Per maand kost de auto, alles meegerekend, ¤520,00. 1500 km per maand gemiddeld is ¤0,34 per kilometer. Retour Amsterdam kost dan ¤95,00. Dat is nog steeds goedkoper dan samen met de trein. Ga je met zijn vieren, dan wordt het nog goedkoper. Daarnaast is de auto noodzakelijk voor woon-werkverkeer. De vaste kosten hebben we dus sowieso. En die worden hoger per kilometer als we een deel van de reizen met het openbaar vervoer doen. De werkgever betaalt een vergoeding voor woon-werkverkeer. Die heb ik niet meegenomen in de berekening. Nu is het natuurlijk zo dat wanneer je voldoende reist met het openbaar vervoer, je abonnementen kunt nemen. En dat zal het verschil een stuk kleiner maken. Maar waarom dan de incidentele reiziger afstraffen met een hoog tarief. Die veelreizigers zijn de bulk van de omzet. Juist die incidentele reiziger die je uit die auto krijgt is extra. Voor Covid had je van die dagkaarten voor 12-15 euro. Buiten de spits. Dan was het nog wel de moeite waard. Maar nu niet meer. | |
marretak | zondag 27 juli 2025 @ 11:35 |
Ummm ik klaag nooit over de kosten van de trein, ik ga gewoon lekker nooit ![]() | |
SebbeSwensje | zondag 27 juli 2025 @ 11:38 |
Ze moeten wel, want er werken daar duurbetaalde consultants in een ZZP constructie die ideeën bedenken als een kaartje die je dan eerder koopt waarna je op dat traject maar binnen een bepaalde termijn mag reizen. Dat kaartje kunnen ze dan wel voor de normale prijs aanbieden waarna ze de normale kaartjes exorbitant moeten maken. Schijnt dat Nederlanders daar heel erg verzot op zijn.Storneren! | |
Puzzie | zondag 27 juli 2025 @ 11:40 |
Dat ga ik ook zeker doen ![]() | |
SebbeSwensje | zondag 27 juli 2025 @ 11:41 |
Prima betoog en ben het helemaal met je eens. | |
Wantie | zondag 27 juli 2025 @ 11:52 |
Maar dat is toch een raar contrast met iemand die incidenteel in het weekend reist. Ja, dan zijn er meer reizigers. | |
vogeltjesdans | zondag 27 juli 2025 @ 12:10 |
Dat was een paar jaar geleden zo. Tegenwoordig is het 46,95. | |
Näsenbar | zondag 27 juli 2025 @ 16:17 |
Als je in Amsterdam woont heb je dat probleem niet ![]() | |
Mathijsco | zondag 27 juli 2025 @ 16:20 |
Openbaar vervoer wordt een luxeproduct voor D66'ers. | |
Wantie | zondag 27 juli 2025 @ 16:29 |
Dan betaal je je scheel aan vaste lasten ![]() | |
Fleischmeister | zondag 27 juli 2025 @ 18:07 |
Ik vind de trein wel relaxed, heb inderdaad ook die kaart. Maar ben alleenstaand midden in de stad met mijn werk op loopafstand, wat moet ik dan in godsnaam met een auto ![]() | |
Boca_Raton | zondag 27 juli 2025 @ 18:45 |
Ze hebben zóveel flex/dal etc. abonnementen dat ik maar niet kan onthouden welke ik zelf nu heb. ![]() | |
HSG | zondag 27 juli 2025 @ 22:27 |
Er zijn Europese landen waar het nog duurder is. | |
ArnieAlberts | zondag 27 juli 2025 @ 22:50 |
Ik betaal 120 euro per maand voor buitenspits vrij reizen. Checkte ik godverrrrrdomme afgelopen vrijdag om 17u in, Amsterdam-Den Bosch. Dat is 20 euro ![]() | |
ikweethetookniet | zondag 27 juli 2025 @ 23:30 |
Zou er soms een geflopte politicus aan het roer staan? Wouter Koolmees, wie kent hem niet? En wat heeft hij niet gesloopt? | |
Nemmarith | zondag 27 juli 2025 @ 23:47 |
De laatste keer dat ik in een trein zat was toen ik nog naar school ging ![]() ![]() ![]() ik kon het net halen met 5 zones met de bus dus zelfs dat nog een jaar gedaan. Echt nu heeft de NS zich helemaal uit de markt geprijsd ![]() | |
Invisibli | maandag 28 juli 2025 @ 04:08 |
20℅ van de kosten zijn volgns mij door de zwartrijders. En dan weer het personeel voor de handhaving daarop. Voor de rest, geen privejet hebben | |
111210 | maandag 28 juli 2025 @ 05:39 |
Dit was idd altijd wel de moeite waard, ben sindsdien nooit meer met de trein geweest ![]() | |
ikweethetookniet | woensdag 30 juli 2025 @ 00:27 |
Opnieuw fors verlies voor NS: minder nieuwe reizigers dan gedacht De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben in het afgelopen halfjaar opnieuw een verlies van tientallen miljoenen gedraaid. Volgens het spoorbedrijf zorgden kortingstickets en campagnes voor meer reizigers in de trein, maar ‘minder dan gehoopt’. Het operationeel verlies over de eerste jaarhelft nam iets af tot 60 miljoen euro, van 65 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. ‘Nog steeds overduidelijk onvoldoende voor een financieel gezond NS’, aldus het bedrijf. Om weer winst te maken moet de NS de komende jaren ‘blijven besparen en meer reizigers aantrekken, met name in de daluren waar nog veel ruimte in de trein is’. Hoge kosten Volgens het bedrijf blijven de kosten hoger dan de opbrengsten van de verkoop van treinkaartjes en abonnementen. Het nettoverlies over de eerste zes maanden van het jaar kwam uit op 9 miljoen euro. Het spoorbedrijf zegt scherpe keuzes te moeten blijven maken om treinkaartjes ‘relatief betaalbaar te houden’ en met besparingen ‘zo min mogelijk’ de reiziger te raken. ‘En dat terwijl we ook geconfronteerd worden met bezuinigingen op het openbaar vervoer en een lagere overheidsbijdrage voor de ov-studentenkaarten, wat op jaarbasis 97 miljoen euro scheelt’, aldus het concern. Navo-top, stakingen en werkzaamheden Daarbij geeft de NS aan dat de inflatie die de kosten opdreef in de afgelopen jaren, niet volledig in de prijzen van de treinkaartjes is doorberekend. Eerder deze maand maakte demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer) bekend dat treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder worden. De opbrengsten uit reizigersvervoer stegen in de eerste helft licht tot bijna 1,6 miljard euro, ‘ondanks dat NS in deze periode te maken had met de Navo-top, stakingen, werkzaamheden en relatief veel infrastoringen’. Het bedrijf investeerde in de voorbije periode 146 miljoen euro in onder andere de aankoop en modernisering van treinen en de uitbreiding en verduurzaming van werkplaatsen, stations en kantoren. Ook investeerde de NS in het aantrekken van nieuwe medewerkers. De NS wil dat de structurele kosten vanaf 2028 met 200 miljoen euro zijn gedaald, onder meer door het hoofdkantoor te laten krimpen en te besparen op inhuur, IT en huisvestingskosten. ‘NS doet er alles aan om ervoor te zorgen dat besparingen zo min mogelijk impact hebben op reizigers en de operatie. Dat is echter niet volledig te voorkomen’, stelt de onderneming. De NS verwacht aan het einde van dit jaar 50 miljoen euro van de 200 miljoen aan structurele jaarlijkse besparingen te hebben gerealiseerd. https://www.ad.nl/economi(...)an-gedacht~ad3bb239/ Goh die zag ik niet aankomen ![]() | |
Vincent_student | woensdag 30 juli 2025 @ 00:57 |
Dan ga je toch met je elektrocar? Wat zeur je nou? | |
Wantie | woensdag 30 juli 2025 @ 06:40 |
Jij bent in ieder geval blij met de files in de Randstad ![]() | |
Horzula | woensdag 30 juli 2025 @ 09:10 |
Ik woon op 30 km van Amsterdam en reis vaak heen en weer met de fiets. Trein is belachelijk duur voor die afstand en je moet ook nog overstappen. En hij rijdt ook niet de hele nacht, wat lastig is met uitgaan + dat je niet per se in de nachtbus wilt zitten met al die dronken mensen. | |
InzolVC | woensdag 30 juli 2025 @ 09:12 |
Waar komen deze prijsstijgingen bij NS door? | |
ikweethetookniet | woensdag 30 juli 2025 @ 18:21 |
https://x.com/eelcohoecke(...)Ox9HFkjwsJk6oIzKuB1A | |
ikweethetookniet | woensdag 30 juli 2025 @ 18:22 |
https://x.com/widtvoet/st(...)Ox9HFkjwsJk6oIzKuB1A | |
Vincent_student | woensdag 30 juli 2025 @ 18:32 |
Ik woon daar gelukkig niet. ![]() |