abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 september 2025 @ 13:30:11 #276
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218668150
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 10:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]
Het duurt even lang met de trein als met de auto, zo slecht is dat toch niet? Daar kan de verbinding Eindhoven-Düsseldorf alleen maar van dromen.
Wat daar niet helpt is dat je tussen Venlo en Viersen bij elke stoeptegel stopt (moet ook wel vanwege het enkelspoor) en dat je vervolgens in Mönchengladbach een kwartier stilstaat terwijl de trein omkeert.

Dat kan volgens mij een heel stuk sneller, mits:
1. Complete verdubbeling Kaldenkirchen - Dülken
2. Aanleg van een boog ten noorden van Viersen (hier is ruimte vrijgehouden), Dülken <> Krefeld
3. Overslaan tussenstations (evt. bouw van Viersen Nord), ter vervanging van de RE13 zou de RE8 uit Koblenz kunnen doorrijden naar Kaldenkirchen / Venlo.
4. Neuss Hbf overslaan, Neuss Am Kaiser als vervanging

Het meeste spoor tussen Venlo en Krefeld/Mönchengladbach is 120 km/u, een snelheidsverhoging naar 160 km/u is het overwegen waard.
pi_218668253
Ja je kunt ook een Breitspurbahn bouwen die 250 km/h non-stop gaat tussen Eindhoven en Düsseldorf. Is ongeveer even realistisch en even snel klaar :D
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218669713
Gewoon naar Emmerich over de Betuweroute en knallen
pi_218670086
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 10:18 schreef Ireyon het volgende:

[..]
Het duurt even lang met de trein als met de auto, zo slecht is dat toch niet? Daar kan de verbinding Eindhoven-Düsseldorf alleen maar van dromen.
Waarom is dat een argument? Het is een rechte spoorlijn van wat, 65 tot 75km ofzo. De gemiddelde snelheid is veel te laag. Het kost ook veel te veel geld voor die drie man en een paardenkop in de weilanden en een paar handenvol drugstoeristen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218670164
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 18:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Waarom is dat een argument? Het is een rechte spoorlijn van wat, 65 tot 75km ofzo. De gemiddelde snelheid is veel te laag. Het kost ook veel te veel geld voor die drie man en een paardenkop in de weilanden en een paar handenvol drugstoeristen.
Is goed Beeching :{w
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218670197
quote:
10s.gif Op woensdag 3 september 2025 18:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]
Is goed Beeching :{w
Zelden zo gelachen, is dit de reden van de teruglopende reizigersaantallen vind je ja? :D Want het is natuurlijk niet alsof er de afgelopen 10 jaar een trein heeft gereden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 3 september 2025 @ 18:36:07 #282
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_218670391
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 18:01 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Waarom is dat een argument? Het is een rechte spoorlijn van wat, 65 tot 75km ofzo. De gemiddelde snelheid is veel te laag. Het kost ook veel te veel geld voor die drie man en een paardenkop in de weilanden en een paar handenvol drugstoeristen.
Het blijft toch vooral een regionale sneltrein Groningen-Winschoten met twee stops. Op dat stuk ligt de gemiddelde snelheid nog best hoog. Na Winschoten zit niemand meer in de trein en daar rij je een soort Karrespoor op.
pi_218670459
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 18:15 schreef DeaDLocK2K het volgende:

[..]
Zelden zo gelachen, is dit de reden van de teruglopende reizigersaantallen vind je ja? :D Want het is natuurlijk niet alsof er de afgelopen 10 jaar een trein heeft gereden.
Nee maar goed, al jouw gekwaak is dus precies die tien jaar te laat. Dat had zin (nou ja :P ) toen er nog besloten moest worden of we daar ooit weer een brug neer gingen leggen.

Nou ligt ie d'r. Rijden :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218670697
Nee hoor ik roep dat al die tijd al dat die brug nooit herbouwd moet worden.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  woensdag 3 september 2025 @ 20:07:45 #285
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218671162
Over gesloten spoorlijnen gesproken: afgelopen weekend is er in Frankrijk weer eentje toegevoegd aan de lijst.

De spoorlijn naar Felletin, een plaatsje ten oosten van Limoges in de regio Nouvelle-Acquitaine, is na 143 jaar gesloten. De spoorlijn heeft groot onderhoud nodig, wat naar verwachting ¤50-¤80 miljoen kost, en daar heeft niemand het geld voor.

Dus sinds deze week rijden er geen treinen meer, maar bussen.

Tripreport:
https://railwayworld.net/2025/08/31/final-train-to-felletin/
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 3 september 2025 @ 20:34:42 #286
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218671461
quote:
0s.gif Op woensdag 3 september 2025 13:20 schreef dennistd het volgende:

[..]
Is toch een flinke snelheidswinst: volgens het spoorboekje 2016 (laatste met trein ipv bus) was de reistijd toen 1:12 ri Leer en 1:13 ri Groningen.
Klopt. Snelheidsverhoging scheelt al een stuk en daarnaast het overslaan van die ontelbaar veel stations rond Hoogezand. De snelheidsverhoging aan Duitse kant zal teniet worden gedaan door 2 extra stops.

Arriva heeft nu meer stellen met Indusi, maar als ik even snel reken dan is een omloop van zo'n stel 6 (!) uren. Leeuwarden - Groningen (stoptrein) - Leer - Groningen - Leeuwarden (stoptrein) - Groningen Europapark (sneltrein) - Leeuwarden (sneltrein)
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218687891
Ik vind het vooral jammer dat het allemaal zo ambitieloos is. Waarom kan het in andere landen wel. De investeringen in OV per hoofd van de bevolking hier zijn achterlijk laag. We zitten al 5 jaar met een structureel begrotingsoverschot van 20 miljard. TWINTIG MILJARD. "Er is een commissie in het leven geroepen die onderzoekt waarom we toch zo zuinigjes begroten en geld uitgeven..." aaaaargh. In Duitsland is er ook een structureel investeringstekort natuurlijk en daarnaast is het DB concern ook gewoon mega-onberekenbaar.

Daar kan je in 10 jaar een dusdanig OV-paradijs mee creëren dat mensen auto's oprecht gaan zien als bijzaak waarvan bezit niet per se nodig is.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
pi_218687924
quote:
14s.gif Op woensdag 3 september 2025 20:34 schreef Peterselieman het volgende:
ontelbaar veel stations rond Hoogezand.
Iemand gespot die niet tot drie kan tellen. Letterlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218688482
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 16:43 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Ik vind het vooral jammer dat het allemaal zo ambitieloos is. Waarom kan het in andere landen wel. De investeringen in OV per hoofd van de bevolking hier zijn achterlijk laag. We zitten al 5 jaar met een structureel begrotingsoverschot van 20 miljard. TWINTIG MILJARD. "Er is een commissie in het leven geroepen die onderzoekt waarom we toch zo zuinigjes begroten en geld uitgeven..." aaaaargh. In Duitsland is er ook een structureel investeringstekort natuurlijk en daarnaast is het DB concern ook gewoon mega-onberekenbaar.

Daar kan je in 10 jaar een dusdanig OV-paradijs mee creëren dat mensen auto's oprecht gaan zien als bijzaak waarvan bezit niet per se nodig is.
Geld is niet het grootste probleem, maar de beschikbaarheid van mensen. Daarom moet er kritisch gekeken worden naar de projecten die opgepakt worden. Een groot project als de Lelylijn is daarom ook geen goed idee. Het trekt te veel capaciteit weg die elders beter ingezet kan worden.
  vrijdag 5 september 2025 @ 23:05:59 #290
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218690982
Komende zaterdag en zondag weer Terug naar Toen bij de VSM.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218691036
Weet iemand nog een leuke bestemming in Dld voor een treindagtrip vanuit Aken?
stupidity has become as common as common sense was before
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 september 2025 @ 23:21:23 #292
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218691067
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 23:15 schreef marcb1974 het volgende:
Weet iemand nog een leuke bestemming in Dld voor een treindagtrip vanuit Aken?
Wat wil je doen? Naar een stad of iets anders?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218691083
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 september 2025 23:21 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Wat wil je doen? Naar een stad of iets anders?
Lekker in de trein zitten, iets leuks zien en weer terug :)
Mag een stad zijn, een ding, natuur, wat dan ook.
stupidity has become as common as common sense was before
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 september 2025 @ 23:27:36 #294
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218691096
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 23:24 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Lekker in de trein zitten, iets leuks zien en weer terug :)
Mag een stad zijn, een ding, natuur, wat dan ook.
Heimbach?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218691099
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 september 2025 23:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Heimbach?
Zeker een goede, maar die ken ik :Y
stupidity has become as common as common sense was before
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 5 september 2025 @ 23:32:36 #296
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218691119
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2025 23:28 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Zeker een goede, maar die ken ik :Y
Vanuit dit topic zijn we een keer naar Lüdenscheid geweest
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218691140
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 september 2025 23:32 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Vanuit dit topic zijn we een keer naar Lüdenscheid geweest
Dat lijkt een leuke rit, gaat hoog op het lijstje :)
Dank :Y
stupidity has become as common as common sense was before
  zaterdag 6 september 2025 @ 07:43:10 #298
371603 Mr_Klaasje
Brekebeen in actie!
pi_218691630
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 17:43 schreef lyolyrc het volgende:

[..]
Geld is niet het grootste probleem, maar de beschikbaarheid van mensen. Daarom moet er kritisch gekeken worden naar de projecten die opgepakt worden. Een groot project als de Lelylijn is daarom ook geen goed idee. Het trekt te veel capaciteit weg die elders beter ingezet kan worden.
Mensen zijn inderdaad een issue maar dan gaat het ook vooral om klussen die in het weekend en 's nachts moeten. Werk dat overdag kan en om andere projecten heen gepland kan worden is veel minder kwetsbaar voor capaciteit.
pi_218691975
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 september 2025 17:43 schreef lyolyrc het volgende:

[..]
Geld is niet het grootste probleem, maar de beschikbaarheid van mensen. Daarom moet er kritisch gekeken worden naar de projecten die opgepakt worden. Een groot project als de Lelylijn is daarom ook geen goed idee. Het trekt te veel capaciteit weg die elders beter ingezet kan worden.
Nee, totaal niet. Anders zouden de drie andere spoorlijnen ook niet gebouwd zijn. Mensen kan je regelen als je geld uitgeeft.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
  zaterdag 6 september 2025 @ 10:45:22 #300
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218692720
En een megaproject als de Lelylijn is ook goed voor lokale/regionale werkgelegenheid. Want je hebt natuurlijk allerlei ingenieurs nodig, maar ook gewoon veel handen in het veld. Mensen die funderingen bouwen, betongieters, lassers, elektrotechnici, noem maar op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')