De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
Achtergrondinformatie
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht Nationale Media
SPOILER: Nationale Media
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht Internationale Media
SPOILER: Internationale Media
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Twitter / X
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
En verder met bespreken hoe dingen (niet) zijn gekomen, hoe dat (niet) op te lossen, te bezien en wie waarvoor (niet)verantwoordelijk te houden en deelnemers op hun vorm(geving) weg te zetten.
Op donderdag 24 juli 2025 13:00 schreef Vallon het volgende: En verder met bespreken hoe dingen (niet) zijn gekomen, hoe dat (niet) op te lossen, te bezien en wie waarvoor (niet)verantwoordelijk te houden en deelnemers op hun vorm(geving) weg te zetten.
Ik denk dat Israël op de enige weg is die er nog over is. Of dat de goede weg is weet ik niet... maar het kan gewoon niet anders meer. Er moest iets gebeuren en dit is het. Ik denk niet dat Israël stopt voor Hamas weg is en de gijzelaars, dood of levend, daar weg zijn.
Met Palestijnen in een eigen staat, wat Gaza per saldo was, kun je blijkbaar niet samenleven. Je krijgt dan raketten op je dak en terreur aan je deur. De redenen zijn niet eens interessant meer, daarover worden wij het al niet eens, laat staan zij.
En Gaza als mini landje, wat hier ook wel een openluchtgevangenis genoemd werd, is gewoon ook niet levensvatbaar. Kon alleen bestaan op jarenlange NGO en VN hulp.
Beide buren, Israël en Gaza, kunnen ook niet naast elkaar leven.
[..] Ik denk dat Israël op de enige weg is die er nog over is. Of dat de goede weg is weet ik niet... maar het kan gewoon niet anders meer. Er moest iets gebeuren en dit is het. Ik denk niet dat Israël stopt voor Hamas weg is en de gijzelaars, dood of levend, daar weg zijn.
Met Palestijnen in een eigen staat, wat Gaza per saldo was, kun je blijkbaar niet samenleven. Je krijgt dan raketten op je dak en terreur aan je deur. De redenen zijn niet eens interessant meer, daarover worden wij het al niet eens, laat staan zij.
Kan me ook niet voorstellen dat er iemand nog zin heeft om die bende in Gaza weer op te bouwen als het gewoon Palestijns blijft. Want dan is het over een paar jaar weer raak. Gebed zonder end.
Anders denkenden dan moslims kunnen er wel gewoon rondlopen. En vrouwen ook, niet eens achter hun man gesluierd. Owja, ze mogen ook hun mening verkondigen en leven.
Dat is het waard te beschermen. Jij vindt dat blijkbaar van niet.
Dus we leggen vast voor het nageslacht dat jij die zaken belangrijker vindt dan andere mensenrechten en van die dingen als 'gij zult niet doden'. En we leggen ook vast dat jij mij in de mond legt dat ik de door jouw genoemde zaken niet belangrijk vindt, wat nergens uit blijkt.
[..] Kan me ook niet voorstellen dat er iemand nog zin heeft om die bende in Gaza weer op te bouwen als het gewoon Palestijns blijft. Want dan is het over een paar jaar weer raak. Gebed zonder end.
Ik hoop dat men desondanks de noodzaak ervan inziet want ik denk dat de kans op herhaling een stuk kleiner wordt als mensen daar gewoon kunnen leven met perspectief en zo.
[..] Ik hoop dat men desondanks de noodzaak ervan inziet want ik denk dat de kans op herhaling een stuk kleiner wordt als mensen daar gewoon kunnen leven met perspectief en zo.
Dat hangt ervan af of die mensen wel met perspectief op vrede en vooruitgang willen leven. Ze zijn erg rechtlijnig wat hun toekomstperspectief betreft... Ze zien er alleen een zonder joden.
Op donderdag 24 juli 2025 16:34 schreef Black_Baron het volgende: En Gaza als mini landje, wat hier ook wel een openluchtgevangenis genoemd werd, is gewoon ook niet levensvatbaar. Kon alleen bestaan op jarenlange NGO en VN hulp.
Beide buren, Israël en Gaza, kunnen ook niet naast elkaar leven.
Dus het is best als een van beiden dan vertrekt.
Vergeet nooit dat het een gebied is ter grootte van Texel waar 2,2 miljoen mensen wonen, 6 keer zoveel per vierkante kilometer dan de randstad, een van de dichtstbevolkte gebieden van europa. Deze mensen zijn door Hamas aangemoedigd zoveel mogelijk kinderen te krijgen, kindloos blijven was sociaal ongeaccepteerd. Op het toppunt lag het vruchtbaarheidcijfer tegen de 8 kinderen per vrouw, terwijl het land dit helemaal niet kon dragen. De UN heeft al in 2018 aangekondigd dat Gaza in 2020 zou gaan instorten door voedselgebrek. Om de boel aan te jaren zijn er vruchtbaarheidsklinieken opgetuigd, waar gratis ivf en andere ingrepen gesubsidieerd door hamas en islamitische liefdadigheidsinstellingen gegeven werden, als zwanger worden met 5 maanden al niet lukt. Dit gratis aanbieden is enkele jaren geleden niet meer houdbaar gebleken omdat de economie instortte omdat zij de bevolking helemaal niet kon dragen. Uiteraard was dit beleid van Hamas als vorm van demografisch verzet om meer aanwezig te zijn in het gebied en heeft Hamas en ook fatah in mindere mate aangegeven dat zij elk kind zien als deel van de toekomstige strijd of gemeenschap. Het lijkt verdomd veel op veehouderij als je het mij vraagt. Er is bijzonder weinig over geschreven in de Nederlandse media en nog steeds wordt er nauwelijks over gepraat. Dat verbaast me echt. Het is nogal cruciaal om het een en ander te kunnen duiden.
Hier nog wat links over het feit dat het beleid is om de bevolking te kunnen gebruiken als wapen in de strijd, anders dan direct militair gevecht en links over de cultuur zoveel mogelijk kinderen te krijgen en het weigeren van contraceptie:
[..] Dus we leggen vast voor het nageslacht dat jij die zaken belangrijker vindt dan andere mensenrechten en van die dingen als 'gij zult niet doden'. En we leggen ook vast dat jij mij in de mond legt dat ik de door jouw genoemde zaken niet belangrijk vindt, wat nergens uit blijkt.
Zo typisch dat 'progressief links' zich ineens zorgen maakt over mensenrechten in het Midden-Oosten - waar qua schending ervan je kilometers boeken kunt schrijven - zodra het het enige niet-islamitische land aldaar aangaat.
Gaza ontving meer dan 1,8 miljoen ton aan voedselhulp sinds de oorlog begon. Op een bevolking die groeide van 2 naar pakweg 2,1 miljoen is dat 860 kilo p.p. @amjadt25 zet de cijfers even helder op een rij, zouden onze politici en kranten ook eens moeten doen.
[..] Dus we leggen vast voor het nageslacht dat jij die zaken belangrijker vindt dan andere mensenrechten en van die dingen als 'gij zult niet doden'. En we leggen ook vast dat jij mij in de mond legt dat ik de door jouw genoemde zaken niet belangrijk vindt, wat nergens uit blijkt.
'Dus we'
'We leggen vast' dat jij het niet zo hebt op Joden en 'we leggen ook vast' dat jij het opneemt voor de barbaarsheid van islamterroristen die het niet zo hebben op alles wat anders is dan henzelf.
Dat leggen we vast hier.
Of ga een keer anders een discussie in ipv dat nietzeggende boze maniertje van je, frustie halve zool.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt' 'Ieder nadeel heb zijn voordeel' We zullen je nooit, nooit vergeten 1947-2016
Tja, volgens onze media zijn deze mensen daar allemaal op sterven na dood van de honger. En er zal vast en zeker voedselschaarste zijn bij een deel van de bevolking, maar de vermeende hongersnood waar actiegroepen, activisten en sommige politici maar niet over uitgepraat raken, is simpelweg geen sprake van.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Ondertussen gaat Frankrijk nu toch maar een Palestijnse staat erkennen. Bijzonder wel, waar komt die dan? Wie gaat deze leiden en hoe zorgt dit voor meer 'stabiliteit'? Zelfs de Gazastrook aan de Palestijnen leverde alleen maar meer terreur op.
quote:
Macron neemt besluit om Palestijnse Staat te erkennen
Frankrijk gaat de Palestijnse Staat officieel erkennen, dat meldt president Macron. Hij had het plan al eerder uitgesproken, maar nu is het besluit genomen. Macron maakt het officieel bij de Algemene Vergadering van de VN in september.
De Franse leider heeft zijn besluit bekendgemaakt in een brief aan de president van de Palestijnse Autoriteit, Mahmoud Abbas. Macron roept ook op tot een direct staakt-het-vuren in Gaza en vrijlating van de gijzelaars. Verder pleit de president ervoor dat Hamas de wapens neerlegt en dat Gaza wordt herbouwd.
"Als laatste moet er een Palestijnse Staat worden opgebouwd. Door demilitarisatie te accepteren en Israël volledig te erkennen, zal het leiden tot stabiliteit in het Midden-Oosten." De stap van Macron leidt waarschijnlijk tot zware veroordelingen vanuit Israël, wat ook gebeurde toen Spanje, Ierland en Noorwegen vorig jaar besloten de Palestijnse Staat te erkennen.
Op donderdag 24 juli 2025 22:25 schreef HowardRoark het volgende: Ondertussen gaat Frankrijk nu toch maar een Palestijnse staat erkennen. Bijzonder wel, waar komt die dan? Wie gaat deze leiden en hoe zorgt dit voor meer 'stabiliteit'? Zelfs de Gazastrook aan de Palestijnen leverde alleen maar meer terreur op. [..]
Zeg eens Mootje, hoe gaat die Palestijnse staat er voor vrouwen, homo's en andersdenkenden precies uitzien? Hoe zou jij het graag zien, dat 'VRIJE' Palestina?
Selectief verontwaardigden
[ Bericht 8% gewijzigd door EttovanBelgie op 24-07-2025 22:33:01 ]
[..] Ik hoop dat men desondanks de noodzaak ervan inziet want ik denk dat de kans op herhaling een stuk kleiner wordt als mensen daar gewoon kunnen leven met perspectief en zo.
Heel flauw gezegd is die kans groter als ze weg zijn.
Bij de Duitsers was er een totale militaire nederlaag voor nodig en daarna deprogrammering en herprogrammering en executie van het hoge leiderschap. Duitsers in Amerikaanse gevangenschap bleven gewoon hun ideologie beoefenen en vele middenkader Nazi's zijn ideologisch ook niet echt veranderd na de oorlog maar meer om opportunistische redenen opgegaan in de nieuwe maatschappij. Ik vraag me af hoe goed dat allemaal was gegaan als er nog miljoenen Joden over waren in Duitsland.
Het probleem is dat de Palestijnen extern worden gevoed qua ideologie: door Iran, door Qatar, door de MB. Dat was in 1945 niet zo.
Daarnaast is de Islam an sich al geen frisse basisideologie.