Ditquote:Op woensdag 23 juli 2025 16:38 schreef heywoodu het volgende:
Ik zou het zelf niet doen, want ik geloof daar allemaal niet in, maar als iemand er op de een of andere manier iets van rust of steun bij vindt, prima. Alleen moet je natuurlijk wel oppassen dat zo'n medium iemand niet gaat misbruiken voor meer en meer sessies (en dus geld).
Ik dacht een heleboel dingen, maar ik zei niks, want ik moest het nog even laten bezinken.quote:Op woensdag 23 juli 2025 16:42 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dit![]()
Zou niet zeggen dat die vriendin "hulp moet zoeken". Iemand missen is normaal en iedereen gaat daar anders mee om.
Hoezo hoe het met haar gaat, weet ze niet wat dood betekent?quote:Op woensdag 23 juli 2025 16:33 schreef tesssssssss het volgende:
Mijn vriendin vertelde me ongeveer 2 weken dat ze haar moeder heel erg mist, en dat ze een medium wil bezoeken om te vragen hoe het met haar gaat.
Google eens op Manu Keirsequote:Op woensdag 23 juli 2025 16:47 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik dacht een heleboel dingen, maar ik zei niks, want ik moest het nog even laten bezinken.
Want eigenlijk wil je een heleboel dingen zeggen om te troosten, maar je weet niks. Want je kan die moeder niet terug halen.
Daar heeft iedereen een ander beeld bij.quote:Op woensdag 23 juli 2025 16:48 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Hoezo hoe het met haar gaat, weet ze niet wat dood betekent?
Ja, dat is het precies. Ik denk dat ze blijft steken in de rouwverwerking. Daarom dacht ik in eerste instantie "zoek hulp" maar iets in me zei ook dat het niet goed was om dat uit te spreken.quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:06 schreef DJKoster het volgende:
Binnenkort neutraal aan haar vragen of ze al bij een medium is geweest en hoe het was.
Is het missen nu een tijdelijke 'opvlieging' of heb je het idee dat ze al vier jaar 'blijft steken' in de rouwverwerking?
Ik ben geen expert, maar dat geeft misschien een idee hoeveel steun ze nodig heeft.
Als ze eens in het jaar een babbeltje doet bij een medium, het haar helpt en ze normaal verder met haar leven kan, gewoon lekker laten doen I guess.
Je zei dat het vier jaar geleden is.quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:18 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, dat is het precies. Ik denk dat ze blijft steken in de rouwverwerking. Daarom dacht ik in eerste instantie "zoek hulp" maar iets in me zei ook dat het niet goed was om dat uit te spreken.
Soms denk je "ik zeg even niks, en ik kom er misschien later op terug."
Soms heb ik zo een raar gevoel dat de pijn nog steeds even erg is als toen haar moeder pas was overleden.
Inderdaad. Of relatief grote veranderingen in je leven, waarbij je normaal die persoon om raad vroeg bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:22 schreef maily het volgende:
[..]
Je zei dat het vier jaar geleden is.
Zit de datum er weer aan te komen misschien? Of is het hetzelfde seizoen?
Dat kan ook het verdriet/gemis weer erger maken.
Het was in de herfst in oktober.quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:22 schreef maily het volgende:
[..]
Je zei dat het vier jaar geleden is.
Zit de datum er weer aan te komen misschien? Of is het hetzelfde seizoen?
Dat kan ook het verdriet/gemis weer erger maken.
Ze is pas begonnen met tekenles geven, ze geeft les aan kinderen, maar dat vindt ze heel leuk. Ze heeft het altijd over spullen halen voor "haar kindjes."quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:31 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Inderdaad. Of relatief grote veranderingen in je leven, waarbij je normaal die persoon om raad vroeg bijvoorbeeld.
Ja, dat doe ik wel. Kan best zijn dat dat helpt. Ik ben nu ook van de schrik bekomen, ook, het kwam er zo ineens uit.quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:06 schreef DJKoster het volgende:
Binnenkort neutraal aan haar vragen of ze al bij een medium is geweest en hoe het was.
Is het missen nu een tijdelijke 'opvlieging' of heb je het idee dat ze al vier jaar 'blijft steken' in de rouwverwerking?
Ik ben geen expert, maar dat geeft misschien een idee hoeveel steun ze nodig heeft.
Als ze eens in het jaar een babbeltje doet bij een medium, het haar helpt en ze normaal verder met haar leven kan, gewoon lekker laten doen I guess.
Rouwverwerking is iets heel persoonlijks en hoe lang dat duurt, in welke gradatie het na vier jaar nog gewicht heeft, verschilt per persoon. Naar een medium stappen om specifiek te vragen naar hoe het gaat met de overledene, dan snap je finaliteit van de dood niet, denk ik.quote:Op woensdag 23 juli 2025 16:33 schreef tesssssssss het volgende:
wat vinden jullie van dat bezoeken van een medium? Zou je dat in zo een situatie doen? Waar wel? Waarom niet?
Afhangend hoe goed jullie met elkaar om kunnen gaan en op welk vlak jullie vrienden zijn, kaart dit voorzichtig aan. Niet vanwege het medium, maar vanwege de rouwverwerking. Naar wat ik lees zit je vriendin erin vast. Na vier jaar kun je met 'ik wil een medium inschakelen om te vragen hoe het met mijn moeder gaat' gerust spreken van een traumarespons.quote:Ik schrok daar heel erg van, en het lag op het puntje van mijn tong om te zeggen dat ze hulp moest gaan zoeken.
Dit is jouw visie, het is geen feit dat er geen energie meer is na iemands dood. En iemand langzaam richting de hulpverlening sturen is niet mijn idee van hulp.quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:48 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Rouwverwerking is iets heel persoonlijks en hoe lang dat duurt, in welke gradatie het na vier jaar nog gewicht heeft, verschilt per persoon. Naar een medium stappen om specifiek te vragen naar hoe het gaat met de overledene, dan snap je finaliteit van de dood niet, denk ik.
Bij leven zenden je hersenen een tal van elektrische signalen door de eigen grijze massa, wat bij een individu het bewustzijn teweegbrengt. Na de dood gaat dit nog een paar minuten door, maar uiteindelijk door de stopgezette levensvatbaarheid van samenwerkende lichamelijke eigenschappen een halt toegeroepen.
De meeste (gelovige) mensen wijzen dit proces aan als dat de ziel het lichaam verlaat.
In welke hoedanigheid de elektrische signalen buiten het gestorven lichaam om nog informatie bevatten over de overledene, dat blijft met de huidige technologie nog gissen. Wellicht dat de opkomende kwantumtechnologie hier andere opvattingen in kan genereren. Vooralsnog is dit voor de levende wereld, natte vingerwerk.
Wat ik vind van een medium, ik heb weinig met die mensen.
De dood is een finaliteit, en het monetaire gewin in de dood moet ophouden bij de uitvaartverzorger.
Verder vind ik dat je dit bespreekbaar kunt maken:
[..]
Afhangend hoe goed jullie met elkaar om kunnen gaan en op welk vlak jullie vrienden zijn, kaart dit voorzichtig aan. Niet vanwege het medium, maar vanwege de rouwverwerking. Naar wat ik lees zit je vriendin erin vast. Na vier jaar kun je met 'ik wil een medium inschakelen om te vragen hoe het met mijn moeder gaat' gerust spreken van een traumarespons.
Klopt, ik heb 'ik vind' en 'ik denk' gebruikt.quote:
Daar gaat dit stukje over:quote:het is geen feit dat er geen energie meer is na iemands dood.
quote:In welke hoedanigheid de elektrische signalen buiten het gestorven lichaam om nog informatie bevatten over de overledene, dat blijft met de huidige technologie nog gissen. Wellicht dat de opkomende kwantumtechnologie hier andere opvattingen in kan genereren. Vooralsnog is dit voor de levende wereld, natte vingerwerk.
Wat zijn jouw opvattingen hierin?quote:En iemand langzaam richting de hulpverlening sturen is niet mijn idee van hulp.
Dat is dan de andere kant van TS' opgegooide munt, iemand met een positieve ervaring met een medium. Beslissingen kun je pas maken op het moment dat je veel informatie tot je hebt genomen. Ik denk dat dit voor TS best waardevol kan zijn.quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik denk dat een goed medium kan helpen. Ik geloof dat er mensen zijn die op een bepaalde manier contact kunnen leggen met overledenen. Ik heb zelf die ervaring gehad.
De meest vooraanstaande eigenschap van technologie is, is dat je het kunt onderbouwen.quote:Wat de wetenschap denkt daar word ik een beetje iebel van; ik heb ze niet zo hoog in dit geval.
Zeker, via praatgroepen en/of bezoeken aan een psycholoog.quote:Het hoeft niet te zijn dat die vriendin op een dood punt zit; voor hetzelfde geld is ze er nu aan toe om iets met haar verlangen of verdriet te doen.
‘De meest vooraanstaande eigenschap van technologie is, is dat je het kunt onderbouwen.’quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:33 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Dat is dan de andere kant van TS' opgegooide munt, iemand met een positieve ervaring met een medium. Beslissingen kun je pas maken op het moment dat je veel informatie tot je hebt genomen. Ik denk dat dit voor TS best waardevol kan zijn.
[..]
De meest vooraanstaande eigenschap van technologie is, is dat je het kunt onderbouwen.
Hoe een medium te werk gaat en hoe het contact met de overledene wordt bewerkstelligd, dat weet alleen het medium. Dit maakt het medium ontzettend ongeloofwaardig en in mijn optiek, onbetrouwbaar.
[..]
Zeker, via praatgroepen of een bezoeken aan een psycholoog.
Ik heb ook niet het idee dat mijn vriendin na het verlies van haar moeder nog echt gelukkig is geweest.quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:52 schreef Marsenal het volgende:
Ik ben van de overtuiging dat 95% van de mensen die zich aanbieden als medium gewoon aan oplichting doen. De 5% die daadwerkelijk de overtuiging heeft een echt medium te zijn, is verstandelijk beperkt. Ik weet niet wat je liever hebt.
Ik zou het wel lastig vinden. Je kan zeggen, 'misschien dat ze er wat aan heeft', maar dat is hooguit een valse bevrediging, en meestal eindigt het niet bij 1 sessie op verkenning gaan. Dit krijgt meestal wel een staartje.
Ik vind dat je het moet tegenhouden. Alternatieven zoeken. Rouw is een valide emotie, die heel intens kan worden. Als het lang aanhoudt, kan je van een vorm van PTSS spreken, denk ik, je moet het nooit onderschatten. Sommigen kunnen een verlies nooit echt goed verwerken, dan ben je over 30 jaar er nog een beetje stuk van.
Daar ben ik ook van overtuigd. Feit blijft wel dat niemand het objectief waar kan nemen. En dus is het wachten op technologie om dit te kunnen onderbouwen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:40 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘De meest vooraanstaande eigenschap van technologie is, is dat je het kunt onderbouwen.’
Alleen daar in geloven vind ik heel eenzijdig. Er is zoveel meer tussen hemel en aarde.
Dat is met alles zo, een onschuldige vlieg kan voor wesp worden uitgemaakt en net zoals zijn dubbelganger het lot middels een (elektronische) vliegenmepper tegemoet zien komen.quote:Uiteraard zijn er ook niet-betrouwbare mediums, de goeden lijden onder de kwaden.
Misschien kan ze ook wel naar een medium en ook naar een psycholoog.quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:40 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘De meest vooraanstaande eigenschap van technologie is, is dat je het kunt onderbouwen.’
Alleen daar in geloven vind ik heel eenzijdig. Er is zoveel meer tussen hemel en aarde.
Uiteraard zijn er ook niet-betrouwbare mediums, de goeden lijden onder de kwaden.
Nou wat die psycholoog betreft dat zou ik laten afhangen wat de huisarts er van vindt.quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:53 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Misschien kan ze ook wel naar een medium en ook naar een psycholoog.
Over de percentages valt te twisten maar ik ben het er mee een dat deze 2 groepen totaal 100% vertegenwoordigen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:52 schreef Marsenal het volgende:
Ik ben van de overtuiging dat 95% van de mensen die zich aanbieden als medium gewoon aan oplichting doen. De 5% die daadwerkelijk de overtuiging heeft een echt medium te zijn, is verstandelijk beperkt. Ik weet niet wat je liever hebt.
‘Filosofie.nl’quote:Op woensdag 23 juli 2025 19:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Over de percentages valt te twisten maar ik ben het er mee een dat deze 2 groepen totaal 100% vertegenwoordigen.![]()
Je hoort ook wel van de successen van paragnosten / medium in de misdaad maar:
https://www.filosofie.nl/(...)aragnosten-opgelost/
De waarheid zegt iets anders. Echter de gemiddelde mens heeft geen boodschap aan feiten zodat het medium over klandizie niet te klagen heeft.![]()
Zegt Occam's Razor dan niet dat het er gewoon niet is?quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:47 schreef Metalfrost het volgende:
Feit blijft wel dat niemand het objectief waar kan nemen.
Wat nou? Zij citeren o.a. NRC. Is dat beter? Het is een samenvatting van verschillende bronnen.quote:
Dat is een beetje de crux. Net als astrologie etc.quote:Het punt is: paragnosten geven bijna nooit specifieke informatie. Wat je wilt horen is: "De dader is Pieter de Vries. Adres Stationsstraat 38 te Tilburg, Het bewijsmateriaal ligt begraven onder de appelboom in zijn achtertuin." Maar je hoort: "Ik zie water. Ik zie een fiets in het water."'
Geen grotere tegenpolen dan mediums en filosofen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 19:07 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat nou? Zij citeren o.a. NRC. Is dat beter? Het is een samenvatting van verschillende bronnen.
Voor nu wel, ja. Tot die tijd wachten we op technologie om zich te ontwikkelen in dat geval totdat het, het tegenstrijdige kan bewijzen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 19:06 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zegt Occam's Razor dan niet dat het er gewoon niet is?
Dan zou ik niet mijn adem inhouden als ik jou was.quote:Op woensdag 23 juli 2025 19:09 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Voor nu wel, ja. Tot die tijd wachten we op technologie om zich te ontwikkelen in dat geval totdat het, het tegenstrijdige kan bewijzen.
Nee dat lijkt me ook niet verstandig te doen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 19:12 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dan zou ik niet mijn adem inhouden als ik jou was.
Is het oplichting als een medium weet dat het feitelijk onzin is maar hij/zij ook weet dat het mensen helpt omdat zij er wel in geloven?quote:Op woensdag 23 juli 2025 17:52 schreef Marsenal het volgende:
Ik zou het wel lastig vinden. Je kan zeggen, 'misschien dat ze er wat aan heeft', maar dat is hooguit een valse bevrediging, en meestal eindigt het niet bij 1 sessie op verkenning gaan. Dit krijgt meestal wel een staartje.
Ik vind dat je het moet tegenhouden. Alternatieven zoeken. Rouw is een valide emotie, die heel intens kan worden. Als het lang aanhoudt, kan je van een vorm van PTSS spreken, denk ik, je moet het nooit onderschatten. Sommigen kunnen een verlies nooit echt goed verwerken, dan ben je over 30 jaar er nog een beetje stuk van.
Ik weet niet of dat oplichting is als je gewoon zegt wat mensen graag willen horen. Ik geloof ook niet echt in mediums (is dat het meervoud?) Ik denk heus wel dat er goede zijn, maar ik zou ze nooit raadplegen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 22:56 schreef embedguy het volgende:
[..]
Is het oplichting als een medium weet dat het feitelijk onzin is maar hij/zij ook weet dat het mensen helpt omdat zij er wel in geloven?
Niet zo negatief, láng niet 100% van de mediums zijn kwaadaardig/zwakzinnig.
Natuurlijk is het oplichting... Mensen gaan er niet heen om te horen wat ze willen, ze gaan er heen om met hun overleden geliefden te communiceren, iets wat de paragnost overduidelijk niet kan. Het is leugens verkopen.quote:Op donderdag 24 juli 2025 08:07 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat oplichting is als je gewoon zegt wat mensen graag willen horen. Ik geloof ook niet echt in mediums (is dat het meervoud?) Ik denk heus wel dat er goede zijn, maar ik zou ze nooit raadplegen.
Bovendien ben ik opgevoed met de instelling dat je de doden moet laten rusten. (katholiek) Daar doe ik nu niks meer mee. Maar dat blijft wel hangen. Dat geloof ik eigenlijk ook echt.
Maar dat heb ik expres allemaal niet tegen mijn vriendin gezegd. Omdat het natuurlijk haar beslissing is.
Tot dusver allemaal bedankt voor jullie adviezen!
Je kunt ook googelen naar ‘rouwtherapeut’. En haar daar op wijzen. Dat klinkt misschien al minder bedreigend dan voorstellen dat ze naar een psycholoog moet.quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:53 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Misschien kan ze ook wel naar een medium en ook naar een psycholoog.
Dat maakt eigenlijk niet uit wat ik ervan vind, ik zou zelf ook niet gaan. Mijn vriendin ( en dat is hier echt mijn vriendin) die wil gaan.quote:Op donderdag 24 juli 2025 08:27 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Natuurlijk is het oplichting... Mensen gaan er niet heen om te horen wat ze willen, ze gaan er heen om met hun overleden geliefden te communiceren, iets wat de paragnost overduidelijk niet kan. Het is leugens verkopen.
Je denkt dat er wel goede paragnosten zijn? Ja, goede leugenaars zijn er genoeg.
Ik vind het ook echt zo knap van je dat je jouw mening hierover helemaal niet gegeven hebt.quote:Op donderdag 24 juli 2025 08:39 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat maakt eigenlijk niet uit wat ik ervan vind, ik zou zelf ook niet gaan. Mijn vriendin ( en dat is hier echt mijn vriendin) die wil gaan.
Dat is dus sterk af te raden!quote:Op donderdag 24 juli 2025 09:00 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
In plaats van een medium te bezoeken, kan je vriendin natuurlijk ook proberen de geest van haar overleden moeder op te roepen met een ouija-bord. en via het ouija-bord vragen hoe het met haar gaat.
TR gezet.quote:Op donderdag 24 juli 2025 09:12 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ze zijn bij bol.com gewoon te koop. En niet eens zo duur. Voor 11,25 euro heb je er al een.
https://www.bol.com/nl/nl(...)ts/9300000157552267/
Je weet dat het allemaal onzin is eh?quote:
De suggestie doen als serieuze optie voor iemand die kwetsbaar en ontvankelijk is, is dan dus best dom.quote:Op donderdag 24 juli 2025 09:45 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Je weet dat het allemaal onzin is eh?
waarom werd je pas ongerust na het horen over het medium?quote:Op woensdag 23 juli 2025 18:41 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik heb ook niet het idee dat mijn vriendin na het verlies van haar moeder nog echt gelukkig is geweest.
Maakt niet uit waar je met haar naartoe gaat. Ik schrok eigenlijk heel erg van dat medium idee, omdat ik geen idee heb wat zo iemand gaat zeggen, en of het daarna ook erger kan worden. Daardoor.
Maar dan denk ik ook "ja dat vind jij, maar jij bent haar niet."
Zij wil dat wel.
Daar wil ik me best voor openstellen. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik het best spannend.
Nou dat was eigenlijk niet zo, ook haar eigen neef heeft tegen haar gezegd dat ze wat meer van het leven moet genieten. Ze zegt zelf ook "ik moet eigenlijk wat meer leuke dingen doen." Ze zegt zelf ook wel eens "ik weet niet meer wat ik met mijn leven moet doen."quote:Op donderdag 24 juli 2025 11:04 schreef greysbones het volgende:
[..]
waarom werd je pas ongerust na het horen over het medium?
Nee, ze heeft geen berusting gevonden, ze is nog zoekende.quote:Op donderdag 24 juli 2025 10:22 schreef Stepperoller het volgende:
Je kan open vragen stellen over haar rouwproces en het bezoeken van een medium. Dat geeft meer inzicht in hoe zij zelf tegen haar situatie aankijkt en wat haar overwegingen zijn.
Hoe ziet kijkt ze zelf tegen haar rouwproces aan? Heeft ze al een medium gezocht en waarop let(te) ze tijdens haar zoektocht? Wat verwacht ze dat een medium haar kan brengen? Welke scenario's zijn er op dat vlak in haar ogen?
Want een medium kan tegenvallen in de zin van dat wat ze zegt je helemaal geen steun en troost brengt. Maar dat een medium haar verwachtingen als het ware overtreft (bijv. ze brengt haar voor haar gevoel in contact met haar moeder en dat verlicht haar gemis enorm) is dat ook niet ideaal, want daardoor kan een bepaalde afhankelijkheid ontstaan. En ze vindt alsnog geen berusting in het gemis terwijl ze dat wel lijkt te zoeken.
Het is onwaarschijnlijk dat iemand zelf nog helemaal niet over zulke dingen heeft nagedacht. Betekent niet dat ze niet alsnog naïef kunnen zijn of bepaalde blinde vlekken hebben, maar het valt niet goed om daar op voorhand vanuit te gaan.
Dat wil ik ook best aanbieden, maar dat zou ik dan echt alleen voor haar doen. Want ik heb juist het gevoel dat ze moet loslaten.quote:
De vragen in mijn post waren bedoeld als voorbeelden van open vragen om aan haar te stellen. Op basis van wat zij vertelt kun je eventueel wel je twijfels uiten over in hoeverre een medium haar gaat helpen te vinden wat ze zoekt, zowel op korte termijn als lange termijn.quote:Op donderdag 24 juli 2025 12:21 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nee, ze heeft geen berusting gevonden, ze is nog zoekende.
Haar vader is heel jong overleden aan kanker, en zij (mijn vriendin) raakte zwanger, en de vader van haar kind nam de benen.
Die moeder en zij hebben elkaar door dik en dun opgevangen. Met alles Dat waren 2 handen op 1 buik. Die hebben elkaar met alles geholpen. Dat was een team.
Ik wil ook niet weten hoe dat voelt nu zij er niet meer is. Voor haar.
Dat kan ik me niet voorstellen hoe moeilijk dat moet zijn.
Ik vind het moeilijk om je hier in te adviseren…quote:Op donderdag 24 juli 2025 12:46 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat wil ik ook best aanbieden, maar dat zou ik dan echt alleen voor haar doen. Want ik heb juist het gevoel dat ze moet loslaten.
Niet vastklampen.
Maar dat is ook weer mijn gevoel.
Moeilijk, hoor.quote:Op donderdag 24 juli 2025 12:46 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat wil ik ook best aanbieden, maar dat zou ik dan echt alleen voor haar doen. Want ik heb juist het gevoel dat ze moet loslaten.
Niet vastklampen.
Maar dat is ook weer mijn gevoel.
Ja het is heel moeilijk en als je het dan hier zo ziet staan, dan komt het heel erg binnen.quote:Op donderdag 24 juli 2025 13:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Moeilijk, hoor.
Misschien zoekt ze juist wel ‘closure’. Dan zou dit een stap kunnen zijn waarna ze het misschien wel los kan laten.
Dat lijkt me wel een goed idee. Vooral omdat je het er dan achteraf nog eens over kunt hebben: hoe ging het, wat werd er gezegd?quote:Op donderdag 24 juli 2025 13:26 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja het is heel moeilijk en als je het dan hier zo ziet staan, dan komt het heel erg binnen.
Maar je zet alles ook letterlijk op een rijtje.
...en ik kom dan wel tot de conclusie dat het niet goed is, zo.
Maar ik kan minstens aanbieden dat ik meega naar dat medium.
Nou nee. Instemmen met dat hele medium idee is niet de beste oplossing.quote:Op donderdag 24 juli 2025 10:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De suggestie doen als serieuze optie voor iemand die kwetsbaar en ontvankelijk is, is dan dus best dom.
Dat is helemaal niet aan TS om daar mee ‘in te stemmen’. Haar vriendin is een volwassen vrouw, die mag haar eigen beslissingen nemen.quote:Op donderdag 24 juli 2025 14:36 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Nou nee. Instemmen met dat hele medium idee is niet de beste oplossing.
Dat bord is gewoon een kartonnen bord hoor. Het is niets meer dan de kracht van overtuiging en suggestie. Beiden zijn sneu geld.quote:Op donderdag 24 juli 2025 14:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Om dan te komen met het advies om met een Ouija-bord te gaan experimenteren, is heel andere koek. Dat snap jij ook wel.
Als je dat medium geen goed idee vindt, dan zou je dat Ouija-bord ook een slecht idee moeten vinden.quote:Op donderdag 24 juli 2025 14:39 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Dat bord is gewoon een kartonnen bord hoor. Het is niets meer dan de kracht van overtuiging en suggestie. Beiden zijn sneu geld.
Vind beiden een stom idee. Daarom de rouwtherapeut.quote:Op donderdag 24 juli 2025 14:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je dat medium geen goed idee vindt, dan zou je dat Ouija-bord ook een slecht idee moeten vinden.
Nogmaals, het gaat om een kwetsbaar en ontvankelijk persoon waarvan je weet dat die het niet met een schep zout neemt.
Dan is de vraag: waar help je iemand mee die na vier jaar rouw hiermee komt. Ga je die bij je wegduwen door haar idee af te schieten?quote:Op donderdag 24 juli 2025 14:44 schreef LordofLeaves het volgende:
[..]
Vind beiden een stom idee. Daarom de rouwtherapeut.
Rouwen is alle liefde die je niet meer hebt kunnen geven.quote:Op woensdag 23 juli 2025 16:33 schreef tesssssssss het volgende:
Mijn vriendin vertelde me ongeveer 2 weken dat ze haar moeder heel erg mist, en dat ze een medium wil bezoeken om te vragen hoe het met haar gaat.
Ik schrok daar heel erg van, en het lag op het puntje van mijn tong om te zeggen dat ze hulp moest gaan zoeken.
Maar ik heb niks gezegd.
Nu vraag ik me af, wat vinden jullie van dat bezoeken van een medium? Zou je dat in zo een situatie doen? Waar wel? Waarom niet?
Nou ik vind het nogal een verschil dat een medium echt iets gaat zeggen over haar moeder. Die vrouw of man gaat echt contact zoeken met haar moeder. Dat wordt een echt gesprek. ( Als je daar in gelooft). Mijn vriendin gaat geloven dat haar moeder iets tegen haar zegt.quote:Op donderdag 24 juli 2025 14:41 schreef SuperNeger het volgende:
Kan je doen maar dan ook gelijk tegen elke christen, moslim of jood ook zeggen dat ze hulp moeten zoeken.
Mediums zeggen toch alleen maar wat je als nabestaande wil horen. Dus al zou je vriendin geloven dat haar moeder wat zegt, wat zou het probleem dan zijn?quote:Op donderdag 24 juli 2025 16:56 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nou ik vind het nogal een verschil dat een medium echt iets gaat zeggen over haar moeder. Die vrouw of man gaat echt contact zoeken met haar moeder. Dat wordt een echt gesprek. ( Als je daar in gelooft). Mijn vriendin gaat geloven dat haar moeder iets tegen haar zegt.
Als ik nu naar de kerk zou gaan ( bij wijze van spreken) , en ik ga bidden, of een kaarsje aansteken, dan zegt er niemand iets terug.
Dat is een goede vraag. Eigenlijk ben ik degene die me zorgen maakt, of het geen obsessie voor haar wordt, maar misschien is dat helemaal niet zo.quote:Op donderdag 24 juli 2025 17:09 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Mediums zeggen toch alleen maar wat je als nabestaande wil horen. Dus al zou je vriendin geloven dat haar moeder wat zegt, wat zou het probleem dan zijn?
De kunst is denk ik om het medium zo min mogelijk informatie te geven. En dan eens horen met wat voor info hij/zij komt ....quote:Op donderdag 24 juli 2025 16:56 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Nou ik vind het nogal een verschil dat een medium echt iets gaat zeggen over haar moeder. Die vrouw of man gaat echt contact zoeken met haar moeder. Dat wordt een echt gesprek. ( Als je daar in gelooft). Mijn vriendin gaat geloven dat haar moeder iets tegen haar zegt.
Als ik nu naar de kerk zou gaan ( bij wijze van spreken) , en ik ga bidden, of een kaarsje aansteken, dan zegt er niemand iets terug.
Ja dat is ook zo. Een kennis van mij gaat ook met enige regelmaat naar een medium om te horen 'hoe het met haar vader is'. Ik geloof er verder niet in, maar zij voelt zich er beter door dus ach.. prima dan.quote:Op donderdag 24 juli 2025 17:36 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag. Eigenlijk ben ik degene die me zorgen maakt, of het geen obsessie voor haar wordt, maar misschien is dat helemaal niet zo.
Dan bedoel ik een obsessie as in, dat ze nog heel veel keer gaat. Maar dat is dan eigenlijk ook haar keuze.
Dat is dan ook haar manier van rouwen.
Ik wist niet dat er mensen zijn die vaker gaan. Doorgaans is één sessie genoeg.quote:Op donderdag 24 juli 2025 17:58 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja dat is ook zo. Een kennis van mij gaat ook met enige regelmaat naar een medium om te horen 'hoe het met haar vader is'. Ik geloof er verder niet in, maar zij voelt zich er beter door dus ach.. prima dan.
Ja ze gaat niet elke week natuurlijk, maar elke paar jaar weer eens een keer.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:06 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ik wist niet dat er mensen zijn die vaker gaan. Doorgaans is één sessie genoeg.
Ah, dat had ik verkeerd begrepen.quote:Op donderdag 24 juli 2025 18:08 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ja ze gaat niet elke week natuurlijk, maar elke paar jaar weer eens een keer.
Met een nieuw normaal vinden en om te leren gaan met het gemis, sluit je eigenlijk het rouwen een beetje af. Het gemis kan (en zal vaak) altijd blijven.quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:22 schreef greysbones het volgende:
vraagje?
waarom moet je rouw afsluiten?
waarom mag rouw er niet gewoon zijn
is een rouwtherapeut niet meer of minder dan iemand die leert omgaan met de gevoelens die je hebt?
wat nu als vriendin van TS dit al kan?
sorry zoveel vragen ploppen in mijn hoofd bij het lezen van alle reacties
Waar lees jij dat van dat afsluiten?quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:22 schreef greysbones het volgende:
vraagje?
waarom moet je rouw afsluiten?
waarom mag rouw er niet gewoon zijn
is een rouwtherapeut niet meer of minder dan iemand die leert omgaan met de gevoelens die je hebt?
wat nu als vriendin van TS dit al kan?
sorry zoveel vragen ploppen in mijn hoofd bij het lezen van alle reacties
denk meer mijn invulling die ik uit een aantal reacties haalquote:Op donderdag 24 juli 2025 20:50 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Waar lees jij dat van dat afsluiten?
Misschien is dat dan ook het antwoord op je vraag.quote:Op donderdag 24 juli 2025 20:52 schreef greysbones het volgende:
[..]
denk meer mijn invulling die ik uit een aantal reacties haal
Tja, ik snap eerlijk gezegd niet zo waarom het jouw probleem is. Als zij een medium wilt misschien wordt ze er gelukkig van. en misschien raakt ze geld kwijt en probeert ze het nooit meer. ik zou haar gewoon laten gaan, iedere gek zijn geloof en ik kan mezelf eerlijk gezegd wel veel ergere dingen voorstellen.quote:Op woensdag 23 juli 2025 16:33 schreef tesssssssss het volgende:
De moeder van mijn vriendin is 4 jaar geleden overleden. Ze hadden een hele sterke band omdat mijn vriendin alleenstaande moeder is, en haar moeder haar heel erg heeft geholpen met het opvoeden van haar zoon.
Ik schrok daar heel erg van, en het lag op het puntje van mijn tong om te zeggen dat ze hulp moest gaan zoeken.
Maar ik heb niks gezegd.
Nu vraag ik me af, wat vinden jullie van dat bezoeken van een medium? Zou je dat in zo een situatie doen? Waar wel? Waarom niet?
Ik lees dan alles omdat ik hoop dat ik me dan een beter beeld kan vormen.
Daar sta ik ook echt niet voor open, mijn biologische moeder is overleden toen ik 5 maanden was, en ik heb gewoon altijd het gevoel gehad dat ik haar moet laten rusten.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 00:23 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Tja, ik snap eerlijk gezegd niet zo waarom het jouw probleem is. Als zij een medium wilt misschien wordt ze er gelukkig van. en misschien raakt ze geld kwijt en probeert ze het nooit meer. ik zou haar gewoon laten gaan, iedere gek zijn geloof en ik kan mezelf eerlijk gezegd wel veel ergere dingen voorstellen.
Ik zou er in ieder geval wel voor waken om samen met haar mee te gaan naar zo iemand (onder het mom van ondersteuning of zo) of om op één of andere manier zelf mee te doen aan dat gedoe. Misschien komt ze wel een keer met zo'n letterbord bij jou binnen, stel dan gerust keiharde grenzen en zegt dat je daar gewoon geen zin in hebt en dat je er ook niet voor open staat.
Mensen veranderen wel vaker als iemand uit hun omgeving wegvalt die van grote invloed is geweest.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 09:38 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Daar sta ik ook echt niet voor open, mijn biologische moeder is overleden toen ik 5 maanden was, en ik heb gewoon altijd het gevoel gehad dat ik haar moet laten rusten.
Ze zeggen ook altijd "rust in vrede." Tenminste ik zeg dat altijd.
Het doet heel veel pijn als iemand overlijdt, maar in mijn beleving moet je ze wel laten gaan. Dus loslaten. Maar ik snap mijn vriendin wel als die dat anders beleeft. Ik wil wel met haar meegaan om haar te ondersteunen, maar ik zou zelf nooit van een medium gebruik maken.
Nee, het is ook mijn probleem niet, en het is logisch dat ze haar moeder mist. Ze is inderdaad een volwassen vrouw, ze maakt haar eigen beslissingen.
Het is wel gewoon zo dat ze wel een ander persoon is dan voor haar moeder overleed. Misschien blijft dat ook wel en moet ik dat accepteren..
Rust in Vrede (AI)
"Rust in vrede" is een uitdrukking die vaak gebruikt wordt om te wensen dat een overledene vrede zal vinden in de dood. Het is een vertaling van het Latijnse "Requiescat in pace" (R.I.P.) en wordt vaak op grafstenen en in rouwberichten gebruikt. Het is een uitdrukking van respect en medeleven met de overledene en hun nabestaanden.
De betekenis van "Rust in vrede" gaat verder dan alleen maar "niet meer leven". Het impliceert een wens voor de overledene om verlost te zijn van de zorgen en het lijden van het aardse leven en om innerlijke rust te vinden.
In een bredere context kan "vrede" ook duiden op een staat van harmonie, kalmte en sereniteit, zowel lichamelijk als geestelijk. Het kan verwijzen naar het loslaten van strijd en het aanvaarden van de dingen zoals ze zijn.
Dus wanneer je "Rust in vrede" wenst, spreek je eigenlijk de hoop uit dat de overledene een staat van vrede en rust mag vinden, zowel in het hiernamaals als in hun ziel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |