abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218298863
De moeder van mijn vriendin is 4 jaar geleden overleden. Ze hadden een hele sterke band omdat mijn vriendin alleenstaande moeder is, en haar moeder haar heel erg heeft geholpen met het opvoeden van haar zoon.

Mijn vriendin vertelde me ongeveer 2 weken dat ze haar moeder heel erg mist, en dat ze een medium wil bezoeken om te vragen hoe het met haar gaat.

Ik schrok daar heel erg van, en het lag op het puntje van mijn tong om te zeggen dat ze hulp moest gaan zoeken.

Maar ik heb niks gezegd.

Nu vraag ik me af, wat vinden jullie van dat bezoeken van een medium? Zou je dat in zo een situatie doen? Waar wel? Waarom niet?

Ik lees dan alles omdat ik hoop dat ik me dan een beter beeld kan vormen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 23 juli 2025 @ 16:38:50 #2
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_218298910
Ik zou het zelf niet doen, want ik geloof daar allemaal niet in, maar als iemand er op de een of andere manier iets van rust of steun bij vindt, prima. Alleen moet je natuurlijk wel oppassen dat zo'n medium iemand niet gaat misbruiken voor meer en meer sessies (en dus geld).
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 23 juli 2025 @ 16:42:07 #3
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218298950
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:38 schreef heywoodu het volgende:
Ik zou het zelf niet doen, want ik geloof daar allemaal niet in, maar als iemand er op de een of andere manier iets van rust of steun bij vindt, prima. Alleen moet je natuurlijk wel oppassen dat zo'n medium iemand niet gaat misbruiken voor meer en meer sessies (en dus geld).
Dit :Y

Zou niet zeggen dat die vriendin "hulp moet zoeken". Iemand missen is normaal en iedereen gaat daar anders mee om.
pi_218299014
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:42 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Dit :Y

Zou niet zeggen dat die vriendin "hulp moet zoeken". Iemand missen is normaal en iedereen gaat daar anders mee om.
Ik dacht een heleboel dingen, maar ik zei niks, want ik moest het nog even laten bezinken.

Want eigenlijk wil je een heleboel dingen zeggen om te troosten, maar je weet niks. Want je kan die moeder niet terug halen.
pi_218299026
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:33 schreef tesssssssss het volgende:
Mijn vriendin vertelde me ongeveer 2 weken dat ze haar moeder heel erg mist, en dat ze een medium wil bezoeken om te vragen hoe het met haar gaat.
Hoezo hoe het met haar gaat, weet ze niet wat dood betekent?
pindazakje
  Spellchecker woensdag 23 juli 2025 @ 16:50:00 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218299032
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:47 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ik dacht een heleboel dingen, maar ik zei niks, want ik moest het nog even laten bezinken.

Want eigenlijk wil je een heleboel dingen zeggen om te troosten, maar je weet niks. Want je kan die moeder niet terug halen.
Google eens op Manu Keirse

Die geeft handen en voeten aan rouw(en).
Misschien dat je vriendin daar iets aan heeft .....
pi_218299072
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:48 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Hoezo hoe het met haar gaat, weet ze niet wat dood betekent?
Daar heeft iedereen een ander beeld bij.
pi_218299145
Binnenkort neutraal aan haar vragen of ze al bij een medium is geweest en hoe het was.

Is het missen nu een tijdelijke 'opvlieging' of heb je het idee dat ze al vier jaar 'blijft steken' in de rouwverwerking?
Ik ben geen expert, maar dat geeft misschien een idee hoeveel steun ze nodig heeft.

Als ze eens in het jaar een babbeltje doet bij een medium, het haar helpt en ze normaal verder met haar leven kan, gewoon lekker laten doen I guess.
pi_218299287
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:06 schreef DJKoster het volgende:
Binnenkort neutraal aan haar vragen of ze al bij een medium is geweest en hoe het was.

Is het missen nu een tijdelijke 'opvlieging' of heb je het idee dat ze al vier jaar 'blijft steken' in de rouwverwerking?
Ik ben geen expert, maar dat geeft misschien een idee hoeveel steun ze nodig heeft.

Als ze eens in het jaar een babbeltje doet bij een medium, het haar helpt en ze normaal verder met haar leven kan, gewoon lekker laten doen I guess.
Ja, dat is het precies. Ik denk dat ze blijft steken in de rouwverwerking. Daarom dacht ik in eerste instantie "zoek hulp" maar iets in me zei ook dat het niet goed was om dat uit te spreken.

Soms denk je "ik zeg even niks, en ik kom er misschien later op terug."

Soms heb ik zo een raar gevoel dat de pijn nog steeds even erg is als toen haar moeder pas was overleden.
  woensdag 23 juli 2025 @ 17:21:34 #10
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_218299333

[ Bericht 100% gewijzigd door Armani XL op 23-07-2025 18:19:22 ]
Je bent een waardeloze agent.
  Spellchecker woensdag 23 juli 2025 @ 17:22:30 #11
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218299349
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:18 schreef tesssssssss het volgende:

[..]
Ja, dat is het precies. Ik denk dat ze blijft steken in de rouwverwerking. Daarom dacht ik in eerste instantie "zoek hulp" maar iets in me zei ook dat het niet goed was om dat uit te spreken.

Soms denk je "ik zeg even niks, en ik kom er misschien later op terug."

Soms heb ik zo een raar gevoel dat de pijn nog steeds even erg is als toen haar moeder pas was overleden.
Je zei dat het vier jaar geleden is.
Zit de datum er weer aan te komen misschien? Of is het hetzelfde seizoen?
Dat kan ook het verdriet/gemis weer erger maken.
  woensdag 23 juli 2025 @ 17:31:53 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218299440
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:22 schreef maily het volgende:

[..]
Inderdaad. Of relatief grote veranderingen in je leven, waarbij je normaal die persoon om raad vroeg bijvoorbeeld.
pi_218299441
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:22 schreef maily het volgende:

[..]
Het was in de herfst in oktober.
pi_218299473
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:31 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Inderdaad. Of relatief grote veranderingen in je leven, waarbij je normaal die persoon om raad vroeg bijvoorbeeld.
Ze is pas begonnen met tekenles geven, ze geeft les aan kinderen, maar dat vindt ze heel leuk. Ze heeft het altijd over spullen halen voor "haar kindjes."

Haar moeder zou wel heel trots zijn geweest. Ik kende haar moeder ook.
pi_218299501
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:06 schreef DJKoster het volgende:

Ja, dat doe ik wel. Kan best zijn dat dat helpt. Ik ben nu ook van de schrik bekomen, ook, het kwam er zo ineens uit.
pi_218299555
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2025 16:33 schreef tesssssssss het volgende:
wat vinden jullie van dat bezoeken van een medium? Zou je dat in zo een situatie doen? Waar wel? Waarom niet?
Rouwverwerking is iets heel persoonlijks en hoe lang dat duurt, in welke gradatie het na vier jaar nog gewicht heeft, verschilt per persoon. Naar een medium stappen om specifiek te vragen naar hoe het gaat met de overledene, dan snap je finaliteit van de dood niet, denk ik.

Bij leven zenden je hersenen een tal van elektrische signalen door de eigen grijze massa, wat bij een individu het bewustzijn teweegbrengt. Na de dood gaat dit nog een paar minuten door, maar uiteindelijk door de stopgezette levensvatbaarheid van samenwerkende lichamelijke eigenschappen een halt toegeroepen.
De meeste (gelovige) mensen wijzen dit proces aan als dat de ziel het lichaam verlaat.

In welke hoedanigheid de elektrische signalen buiten het gestorven lichaam om nog informatie bevatten over de overledene, dat blijft met de huidige technologie nog gissen. Wellicht dat de opkomende kwantumtechnologie hier andere opvattingen in kan genereren. Vooralsnog is dit voor de levende wereld, natte vingerwerk.

Wat ik vind van een medium, ik heb weinig met die mensen.
De dood is een finaliteit, en het monetaire gewin in de dood moet ophouden bij de uitvaartverzorger.

Verder vind ik dat je dit bespreekbaar kunt maken:
quote:
Ik schrok daar heel erg van, en het lag op het puntje van mijn tong om te zeggen dat ze hulp moest gaan zoeken.
Afhangend hoe goed jullie met elkaar om kunnen gaan en op welk vlak jullie vrienden zijn, kaart dit voorzichtig aan. Niet vanwege het medium, maar vanwege de rouwverwerking. Naar wat ik lees zit je vriendin erin vast. Na vier jaar kun je met 'ik wil een medium inschakelen om te vragen hoe het met mijn moeder gaat' gerust spreken van een traumarespons.
Google is your friend, abuse your friends
pi_218299570
Ik ben van de overtuiging dat 95% van de mensen die zich aanbieden als medium gewoon aan oplichting doen. De 5% die daadwerkelijk de overtuiging heeft een echt medium te zijn, is verstandelijk beperkt. Ik weet niet wat je liever hebt.

Ik zou het wel lastig vinden. Je kan zeggen, 'misschien dat ze er wat aan heeft', maar dat is hooguit een valse bevrediging, en meestal eindigt het niet bij 1 sessie op verkenning gaan. Dit krijgt meestal wel een staartje.

Ik vind dat je het moet tegenhouden. Alternatieven zoeken. Rouw is een valide emotie, die heel intens kan worden. Als het lang aanhoudt, kan je van een vorm van PTSS spreken, denk ik, je moet het nooit onderschatten. Sommigen kunnen een verlies nooit echt goed verwerken, dan ben je over 30 jaar er nog een beetje stuk van.
-nee-
  woensdag 23 juli 2025 @ 17:53:34 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218299576
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:48 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Rouwverwerking is iets heel persoonlijks en hoe lang dat duurt, in welke gradatie het na vier jaar nog gewicht heeft, verschilt per persoon. Naar een medium stappen om specifiek te vragen naar hoe het gaat met de overledene, dan snap je finaliteit van de dood niet, denk ik.

Bij leven zenden je hersenen een tal van elektrische signalen door de eigen grijze massa, wat bij een individu het bewustzijn teweegbrengt. Na de dood gaat dit nog een paar minuten door, maar uiteindelijk door de stopgezette levensvatbaarheid van samenwerkende lichamelijke eigenschappen een halt toegeroepen.
De meeste (gelovige) mensen wijzen dit proces aan als dat de ziel het lichaam verlaat.

In welke hoedanigheid de elektrische signalen buiten het gestorven lichaam om nog informatie bevatten over de overledene, dat blijft met de huidige technologie nog gissen. Wellicht dat de opkomende kwantumtechnologie hier andere opvattingen in kan genereren. Vooralsnog is dit voor de levende wereld, natte vingerwerk.

Wat ik vind van een medium, ik heb weinig met die mensen.
De dood is een finaliteit, en het monetaire gewin in de dood moet ophouden bij de uitvaartverzorger.

Verder vind ik dat je dit bespreekbaar kunt maken:
[..]
Afhangend hoe goed jullie met elkaar om kunnen gaan en op welk vlak jullie vrienden zijn, kaart dit voorzichtig aan. Niet vanwege het medium, maar vanwege de rouwverwerking. Naar wat ik lees zit je vriendin erin vast. Na vier jaar kun je met 'ik wil een medium inschakelen om te vragen hoe het met mijn moeder gaat' gerust spreken van een traumarespons.
Dit is jouw visie, het is geen feit dat er geen energie meer is na iemands dood. En iemand langzaam richting de hulpverlening sturen is niet mijn idee van hulp.
pi_218299589
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dit is jouw visie,
Klopt, ik heb 'ik vind' en 'ik denk' gebruikt.
quote:
het is geen feit dat er geen energie meer is na iemands dood.
Daar gaat dit stukje over:
quote:
quote:
En iemand langzaam richting de hulpverlening sturen is niet mijn idee van hulp.
Wat zijn jouw opvattingen hierin?
  woensdag 23 juli 2025 @ 18:03:09 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218299639
Ik denk dat een goed medium kan helpen. Ik geloof dat er mensen zijn die op een bepaalde manier contact kunnen leggen met overledenen. Ik heb zelf die ervaring gehad.

Wat de wetenschap denkt daar word ik een beetje iebel van; ik heb ze niet zo hoog in dit geval.

Het hoeft niet te zijn dat die vriendin op een dood punt zit; voor hetzelfde geld is ze er nu aan toe om iets met haar verlangen of verdriet te doen.
pi_218299824
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 18:03 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik denk dat een goed medium kan helpen. Ik geloof dat er mensen zijn die op een bepaalde manier contact kunnen leggen met overledenen. Ik heb zelf die ervaring gehad.
Dat is dan de andere kant van TS' opgegooide munt, iemand met een positieve ervaring met een medium. Beslissingen kun je pas maken op het moment dat je veel informatie tot je hebt genomen. Ik denk dat dit voor TS best waardevol kan zijn.

quote:
Wat de wetenschap denkt daar word ik een beetje iebel van; ik heb ze niet zo hoog in dit geval.
De meest vooraanstaande eigenschap van technologie is, is dat je het kunt onderbouwen.
Hoe een medium te werk gaat en hoe het contact met de overledene wordt bewerkstelligd, dat weet alleen het medium. Dit maakt het medium ontzettend ongeloofwaardig en in mijn optiek, onbetrouwbaar.

quote:
Het hoeft niet te zijn dat die vriendin op een dood punt zit; voor hetzelfde geld is ze er nu aan toe om iets met haar verlangen of verdriet te doen.
Zeker, via praatgroepen en/of bezoeken aan een psycholoog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Metalfrost op 23-07-2025 18:39:42 ]
  woensdag 23 juli 2025 @ 18:40:50 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_218299880
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juli 2025 18:33 schreef Metalfrost het volgende:

[..]
Dat is dan de andere kant van TS' opgegooide munt, iemand met een positieve ervaring met een medium. Beslissingen kun je pas maken op het moment dat je veel informatie tot je hebt genomen. Ik denk dat dit voor TS best waardevol kan zijn.
[..]
De meest vooraanstaande eigenschap van technologie is, is dat je het kunt onderbouwen.
Hoe een medium te werk gaat en hoe het contact met de overledene wordt bewerkstelligd, dat weet alleen het medium. Dit maakt het medium ontzettend ongeloofwaardig en in mijn optiek, onbetrouwbaar.
[..]
Zeker, via praatgroepen of een bezoeken aan een psycholoog.
‘De meest vooraanstaande eigenschap van technologie is, is dat je het kunt onderbouwen.’
Alleen daar in geloven vind ik heel eenzijdig. Er is zoveel meer tussen hemel en aarde.

Uiteraard zijn er ook niet-betrouwbare mediums, de goeden lijden onder de kwaden.
pi_218299884
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juli 2025 17:52 schreef Marsenal het volgende:
Ik ben van de overtuiging dat 95% van de mensen die zich aanbieden als medium gewoon aan oplichting doen. De 5% die daadwerkelijk de overtuiging heeft een echt medium te zijn, is verstandelijk beperkt. Ik weet niet wat je liever hebt.

Ik zou het wel lastig vinden. Je kan zeggen, 'misschien dat ze er wat aan heeft', maar dat is hooguit een valse bevrediging, en meestal eindigt het niet bij 1 sessie op verkenning gaan. Dit krijgt meestal wel een staartje.

Ik vind dat je het moet tegenhouden. Alternatieven zoeken. Rouw is een valide emotie, die heel intens kan worden. Als het lang aanhoudt, kan je van een vorm van PTSS spreken, denk ik, je moet het nooit onderschatten. Sommigen kunnen een verlies nooit echt goed verwerken, dan ben je over 30 jaar er nog een beetje stuk van.
Ik heb ook niet het idee dat mijn vriendin na het verlies van haar moeder nog echt gelukkig is geweest.

Maakt niet uit waar je met haar naartoe gaat. Ik schrok eigenlijk heel erg van dat medium idee, omdat ik geen idee heb wat zo iemand gaat zeggen, en of het daarna ook erger kan worden. Daardoor.

Maar dan denk ik ook "ja dat vind jij, maar jij bent haar niet."

Zij wil dat wel.

Daar wil ik me best voor openstellen. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik het best spannend.

[ Bericht 3% gewijzigd door tesssssssss op 23-07-2025 18:46:37 ]
pi_218299935
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 18:40 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
‘De meest vooraanstaande eigenschap van technologie is, is dat je het kunt onderbouwen.’
Alleen daar in geloven vind ik heel eenzijdig. Er is zoveel meer tussen hemel en aarde.
Daar ben ik ook van overtuigd. Feit blijft wel dat niemand het objectief waar kan nemen. En dus is het wachten op technologie om dit te kunnen onderbouwen.

quote:
Uiteraard zijn er ook niet-betrouwbare mediums, de goeden lijden onder de kwaden.
Dat is met alles zo, een onschuldige vlieg kan voor wesp worden uitgemaakt en net zoals zijn dubbelganger het lot middels een (elektronische) vliegenmepper tegemoet zien komen.
pi_218300007
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juli 2025 18:40 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Misschien kan ze ook wel naar een medium en ook naar een psycholoog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')