Waarom heb je dat huis dan gekocht?quote:Op dinsdag 22 juli 2025 15:52 schreef Utopica het volgende:
Ik heb net een nieuw huis gekocht en wil eigenlijk mijn huis aanpassen, als er zo'n mega bui valt, m'n huis dat aankan. Als ik op de wateroverlastkaarten van de gemeente kijk, zie ik dat ik last kan krijgen van water in mijn huis. Denken jullie hier wel eens over na en zo ja, wat hebben jullie dan gedaan met je woning? Of gekocht?
Je woont in Zeeland neem ik aan?quote:Op maandag 4 augustus 2025 14:52 schreef Utopica het volgende:
[..]
Dat eerste, klopt. Zijn namelijk twee verschillende kaarten.
En bij stortregens, zoals ik hierboven ook al gezegd heb. Weet ik dat er een kleilaag in de bodem zit. Dusja, dat zegt wél wat over hoe het water wegloopt. Ik weet ook dat ik niet in het afvoerputje zit, maar ook niet helemaal hoog. Dat betekent dus wel dat het water langs het huis gestroomd komt. Beken is niet relevant. En de riolering is nog een gemengd stelsel. En dat kan dus wel voor overlast zorgen bij een stortbui.
En er is een minimale kans dat als de dijk doorbreekt, het water bij mij komt, maar als het gebeurt, weet ik wel wat ongeveer de consequenties zijn. Maar ik schat de kans van overlast van een stortbui groter in dan dit.
Ik wil even niet weten wát er mogelijk kan gebeuren. Dat inzicht heb ik wel, maar ik heb totaal geen verstand van wát je zou kunnen doen.
Wat hebben jullie het toch goed voor elkaar!quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:47 schreef Seven. het volgende:
Wij hadden de kelder 1,5 jaar geleden blank staan wegens het grondwater. Een jaar geleden hebben we de tuin opnieuw aangelegd dus toen hebben we gelijk ring drainage om het huis laten leggen. Die vloeit af op een beekje achter onze tuin Boven de drainage hebben we ook onze afgekoppelde HWA ring gelegd. De HWA loopt uit op onze wadi die binnen een kwartier vol staat bij een flinke bui. Gelukkig zit er in de wadi zelf ook een overloop dus als die vol zit dan loopt 'ie over op de afvoerbuis van de drainage, dus dat komt uiteindelijk ook in de beek terecht.
Verder hebben we een dompelpomp die we direct in kunnen zetten bij problemen.
Als de beek overstroomt, dan zijn we wel serieus de klos. En de ring drainage lijkt zijn werk goed te doen maar tot een echte vuurdoop is het nog niet gekomen. Dus ik ben er zelf nog niet helemaal gerust op.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat hebben jullie het toch goed voor elkaar!
Omdat geeneen huis bijna zonder risico is, betekent niet dat ik me wel kan voorbereiden.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:30 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Waarom heb je dat huis dan gekocht?
Je weet dat de rivieren door meer provincies stromen? Maar nogmaals: dat de dijken mogelijk doorbreken is nu niet wat ik bedoel.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:33 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Je woont in Zeeland neem ik aan?
https://www.omroepzeeland(...)de-dijken-doorbreken
Heftige, indrukwekkende, emotionele beelden.quote:Op maandag 4 augustus 2025 20:38 schreef Hiddendoe het volgende:
Even een sprongetje terug in het verleden.
Bekijk deze YouTube-video
Ja, nou ja, ik dacht dit omdat je overkleigronden begon, maar die heb je natuurlijk ook in Groningen en Friesland.quote:Op maandag 4 augustus 2025 23:56 schreef Utopica het volgende:
[..]
Je weet dat de rivieren door meer provincies stromen? Maar nogmaals: dat de dijken mogelijk doorbreken is nu niet wat ik bedoel.
Rond de Gelderse rivieren in de Betuwe is het één en al klei. Noord-Hollandse polders: (Beemster, Wormer, Schermer, Purmer) één en al klei.quote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:12 schreef Hiddendoe het volgende:
Ja, nou ja, ik dacht dit omdat je overkleigronden begon, maar die heb je natuurlijk ook in Groningen en Friesland.
Haha ah zo, nu ik heb een kleilaag onder zandgrondquote:Op dinsdag 5 augustus 2025 10:12 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, nou ja, ik dacht dit omdat je overkleigronden begon, maar die heb je natuurlijk ook in Groningen en Friesland.
Ik sprak (alweer) voor mijn beurt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |