Thanks, maar niet wat ik bedoeldequote:Op dinsdag 22 juli 2025 16:50 schreef Hyaenidae het volgende:
Ramen en deuren dicht houden als het regent.
Belangrijkste is natuurlijk dat je op een plek woont waar de kans gering is. Sowieso op zand en nooit op klei (gaan) wonen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 15:52 schreef Utopica het volgende:
Ik heb net een nieuw huis gekocht en wil eigenlijk mijn huis aanpassen, als er zo'n mega bui valt, m'n huis dat aankan. Als ik op de wateroverlastkaarten van de gemeente kijk, zie ik dat ik last kan krijgen van water in mijn huis. Denken jullie hier wel eens over na en zo ja, wat hebben jullie dan gedaan met je woning? Of gekocht?
Pathmos in Enschede is op zand, maar beneden een (kleine) stuwwalquote:Op dinsdag 22 juli 2025 17:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Belangrijkste is natuurlijk dat je op een plek woont waar de kans gering is. Sowieso op zand en nooit op klei (gaan) wonen.
Heb verder:
1) Standaard een dompelpomp bedrijfsklaar in de kelder met slang op riool,
2) Kelderluik dichtgemaakt/gekit
3) Oprit en omgeving zodanig aangelegd dat het water van het huis afstroomt naar de weg, c.q. achterburen.
4) Koppelstones van 10 x 10 cm gebruikt voor de bestrating, zodat water ook snel in de voegen kan wegzinken.
Thanks, met een bui van 150mm in twee uur (ooit meegemaakt) kom je daar zeker ver meequote:Op dinsdag 22 juli 2025 17:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Dijk en sloot om je huis heen graven
Daarvoor is die put, de buren zoeken het maar uitquote:Op dinsdag 22 juli 2025 17:36 schreef Utopica het volgende:
[..]
Thanks, met een bui van 150mm in twee uur (ooit meegemaakt) kom je daar zeker ver mee
Hoe weet je dat nou?quote:Op dinsdag 22 juli 2025 17:33 schreef Utopica het volgende:
Ik woon zelf op zand, maar op een halve meter onder mijn huis is wel een kleilaag te vinden.
Interessant als je net een nieuwe tuin/oprit/border hebt aangelegd. Hoe zie je de uitvoering voor je?quote:Op dinsdag 22 juli 2025 17:35 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Dijk en sloot om je huis heen graven, hoeft maar 15cm hoog te zijn
Put graven op het laagste punt en daar een automatische dompelpomp in hangen die aan gaat zodra er water in de put staat
Omdat er grondboringen in de straat/buurt geweest zijn voor bodem(verontreinigingen)onderzoek. En in het rapport daarvan kan je die keileemlaag terugvinden. Tevens hoorde ik ook buren erover klagen.quote:
Iets grover en ook een stuk minder nauwkeurig dan een letterlijk onderzoek in je straat. Maar als je niets anders hebt wel handig ja 😋quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:50 schreef Donkergroen het volgende:
Handig?
https://www.dinoloket.nl/ondergrondmodellen/kaart
Als er water via buiten(de straat) in je huis loopt, is vaak ook het riool vol. je kunt dan pompen wat je wil, maar waar laat je het water.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 17:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Belangrijkste is natuurlijk dat je op een plek woont waar de kans gering is. Sowieso op zand en nooit op klei (gaan) wonen.
Heb verder:
1) Standaard een dompelpomp bedrijfsklaar in de kelder met slang op riool,
2) Kelderluik dichtgemaakt/gekit
3) Oprit en omgeving zodanig aangelegd dat het water van het huis afstroomt naar de weg, c.q. achterburen.
4) Koppelstones van 10 x 10 cm gebruikt voor de bestrating, zodat water ook snel in de voegen kan wegzinken.
Wij hebben een diepriool met een giga afschot. Bij huis ligt 't riool hoog, daar kan je altijd inpompen. In de straat veel dieper, daar staat het inderdaad sneller vol.quote:Op woensdag 23 juli 2025 11:18 schreef Trademarker het volgende:
Als er water via buiten(de straat) in je huis loopt, is vaak ook het riool vol. je kunt dan pompen wat je wil, maar waar laat je het water.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |