abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218286090
Wat zijn de verschillen, overeenkomsten, rechten en plichten tussen beide? En staat het ergens beschreven?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_218286594
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:59 schreef Ridocar het volgende:
Wat zijn de verschillen, overeenkomsten, rechten en plichten tussen beide? En staat het ergens beschreven?
Ik zou alleen het onderscheid bekijken tussen:

1) Arbeidscontract / aanstelling
2) Pensioen(fonds)
3) Salaris
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218287336
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:59 schreef Ridocar het volgende:
Echte ambtenaren - mensen met een aanstelling, hun rechtspositie komt uit het bestuursrecht (bard, amar, barp, wrrw), wat je in het burgerlijk wetboek vind is vaak niet van toepassing. Ambtenaren werken bij defensie, rechtspraak en de politie.
Ambtenaren - mensen met een arbeidsovereenkomst (reguliere overeenkomst, wnra) bij een overheidsinstelling, denk aan diegene achter de balie bij het gemeentehuis, beleidsadviseur op een ministerie etc.
Semi-ambtenaar - iemand die voor het publieke belang werkt maar niet onder voorgaande categorieën valt. Docent, boa.
pi_218287755
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Echte ambtenaren - mensen met een aanstelling, hun rechtspositie komt uit het bestuursrecht (bard, amar, barp, wrrw), wat je in het burgerlijk wetboek vind is vaak niet van toepassing. Ambtenaren werken bij defensie, rechtspraak en de politie.
Ambtenaren - mensen met een arbeidsovereenkomst (reguliere overeenkomst, wnra) bij een overheidsinstelling, denk aan diegene achter de balie bij het gemeentehuis, beleidsadviseur op een ministerie etc.
Semi-ambtenaar - iemand die voor het publieke belang werkt maar niet onder voorgaande categorieën valt. Docent, boa.
Dus er zijn eigenlijk drie categorieën. Weer wat geleerd.

De reden van mijn vraag: Ik werk voor een netbeheerder. Voor zover ik weet ben ik semiambtenaar. Ik heb geen eed afgelegd, dus mijn woord is niet zoveel waard als een echte ambtenaar (misschien wel t.o.v. een burger) maar vertrouwelijkheid en integriteit wordt er wel ingestampt. Misbruik hiervan wordt niet lichtzinnig opgepakt.

Zit ik een beetje in de goede richting?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 22-07-2025 15:50:53 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_218287940
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:39 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Dus er zijn eigenlijk drie categorieën. Weer wat geleerd.

De reden van mijn vraag: Ik werk voor een netbeheerder. Voor zover ik weet ben ik semiambtenaar. Ik heb geen eed afgelegd, dus mijn woord is niet zoveel waard als een echte ambtenaar maar vertrouwelijkheid en integriteit wordt er wel ingestampt. Misbruik hiervan wordt niet lichtzinnig opgepakt.

Zit ik een beetje in de goede richting?
Je bent een gewone medewerker. Dat het bedrijf waar je voor werkt verplichtingen heeft (energiewet) en hierom deze aspecten belangrijker acht, is niet heel relevant. Je hebt de regels die in je cao/bedrijfsreglement staan, daar moet je het mee doen.

Je bent verder gewoon een medewerker arbeidsrechtelijk
pi_218288019
Volgens mij hebben netbeheerders behalve de regels weinig met overheid van doen, volgens mij zijn het ook geen Zelfstandig bestuursorganen, zoals bijvoorbeeld CBR of RDW.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218289424
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:55 schreef raptorix het volgende:
Volgens mij hebben netbeheerders behalve de regels weinig met overheid van doen, volgens mij zijn het ook geen Zelfstandig bestuursorganen, zoals bijvoorbeeld CBR of RDW.
Mwoah, de aandeelhouders zijn de diverse overheidsorganen, denk dus dat je wel van overheidsafhankelijkheid kunt spreken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218289553
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 17:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Mwoah, de aandeelhouders zijn de diverse overheidsorganen, denk dus dat je wel van overheidsafhankelijkheid kunt spreken.
Jawel, maar dat maakt je juridisch natuurlijk geen ambtenaar. De mensen bij de NS zijn ook geen ambtenaar.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218289582
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 17:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Het is gewoon een bedrijf. Zo verkoopt TenneT nu een deel aan de commercie, of gaan ze naar de beurs. Alles is bespreekbaar.

Dat maakt het by design geen overheidsding
  dinsdag 22 juli 2025 @ 17:35:48 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218289668
Semi-ambtenaren werken bij semi-overheidsbedrijven. Een organisatie wordt tot de semioverheid gerekend als deze :
• wettelijke taken heeft en een uitgesproken publiek belang dient;
• wordt gefinancierd door de overheid.
Voorbeelden van semioverheidsorganisaties zijn woningcorporaties, ziekenhuizen en instellingen voor bijzonder onderwijs (het openbaar onderwijs valt onder de overheid). Ook zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) van de overheid zoals het CBR, CBS, Kadaster, SVB en UWV worden als semioverheid gezien. Dit zijn private instellingen tussen overheid en samenleving.
[bron : https://ambtenarensalaris(...)is-de-semioverheid/]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_218289750
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 17:23 schreef raptorix het volgende:

[..]
Jawel, maar dat maakt je juridisch natuurlijk geen ambtenaar. De mensen bij de NS zijn ook geen ambtenaar.
Dat stelde ik ook nergens, ging erom of je van de overheid afhankelijk bent. In mijn ogen wel als je bedrijf in handen van diezelfde overheid is.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 17:46:22 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218289767
Het grote verschil tussen wat investeerdertje "echte" ambtenaren noemt en de "gewone" ambtenaren is het effect van de WNRA (Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren). Daarmee werden voor de meeste ambtenaren specifieke voordeeltjes van het ambtenaar zijn (zoals een grote mate van bescherming tegen ontslag) afgeschaft, omdat dat ambtenaren en gewone werknemers gelijker zouden maken in de maatschappij. Wat flauwekul was, want tegenover die voordeeltjes stonden ook nadeeltjes : lager salaris dan in het bedrijfsleven, een min of meer gegarandeerde carriere-opbouw, maar dan wel veel trager dan in het bedrijfsleven, enz. Het gevolg was dan ook een daling van de kwaliteit van de gemiddelde ambtenaar, omdat met het wegvallen van de voordeeltjes het voor minder mensen aantrekkelijk was om in loondienst bij de overheid te gaan werken, zodat de overheid het moest doen met de onderkant van de arbeidsmarkt. En daardoor is de overheid ook in toenemende mate aangewezen op ZZP-ers, met als gevolg dat opgebouwde kennis en ervaring ook net zo makkelijk weer de overheid verlaat.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')