Ik zou alleen het onderscheid bekijken tussen:quote:Op dinsdag 22 juli 2025 12:59 schreef Ridocar het volgende:
Wat zijn de verschillen, overeenkomsten, rechten en plichten tussen beide? En staat het ergens beschreven?
Echte ambtenaren - mensen met een aanstelling, hun rechtspositie komt uit het bestuursrecht (bard, amar, barp, wrrw), wat je in het burgerlijk wetboek vind is vaak niet van toepassing. Ambtenaren werken bij defensie, rechtspraak en de politie.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 12:59 schreef Ridocar het volgende:
Wat zijn de verschillen, overeenkomsten, rechten en plichten tussen beide? En staat het ergens beschreven?
Dus er zijn eigenlijk drie categorieën. Weer wat geleerd.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 15:06 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Echte ambtenaren - mensen met een aanstelling, hun rechtspositie komt uit het bestuursrecht (bard, amar, barp, wrrw), wat je in het burgerlijk wetboek vind is vaak niet van toepassing. Ambtenaren werken bij defensie, rechtspraak en de politie.
Ambtenaren - mensen met een arbeidsovereenkomst (reguliere overeenkomst, wnra) bij een overheidsinstelling, denk aan diegene achter de balie bij het gemeentehuis, beleidsadviseur op een ministerie etc.
Semi-ambtenaar - iemand die voor het publieke belang werkt maar niet onder voorgaande categorieën valt. Docent, boa.
Je bent een gewone medewerker. Dat het bedrijf waar je voor werkt verplichtingen heeft (energiewet) en hierom deze aspecten belangrijker acht, is niet heel relevant. Je hebt de regels die in je cao/bedrijfsreglement staan, daar moet je het mee doen.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 15:39 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dus er zijn eigenlijk drie categorieën. Weer wat geleerd.
De reden van mijn vraag: Ik werk voor een netbeheerder. Voor zover ik weet ben ik semiambtenaar. Ik heb geen eed afgelegd, dus mijn woord is niet zoveel waard als een echte ambtenaar maar vertrouwelijkheid en integriteit wordt er wel ingestampt. Misbruik hiervan wordt niet lichtzinnig opgepakt.
Zit ik een beetje in de goede richting?
Mwoah, de aandeelhouders zijn de diverse overheidsorganen, denk dus dat je wel van overheidsafhankelijkheid kunt spreken.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 15:55 schreef raptorix het volgende:
Volgens mij hebben netbeheerders behalve de regels weinig met overheid van doen, volgens mij zijn het ook geen Zelfstandig bestuursorganen, zoals bijvoorbeeld CBR of RDW.
Jawel, maar dat maakt je juridisch natuurlijk geen ambtenaar. De mensen bij de NS zijn ook geen ambtenaar.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 17:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Mwoah, de aandeelhouders zijn de diverse overheidsorganen, denk dus dat je wel van overheidsafhankelijkheid kunt spreken.
Het is gewoon een bedrijf. Zo verkoopt TenneT nu een deel aan de commercie, of gaan ze naar de beurs. Alles is bespreekbaar.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 17:12 schreef blomke het volgende:
[..]
Mwoah, de aandeelhouders zijn de diverse overheidsorganen, denk dus dat je wel van overheidsafhankelijkheid kunt spreken.
Dat stelde ik ook nergens, ging erom of je van de overheid afhankelijk bent. In mijn ogen wel als je bedrijf in handen van diezelfde overheid is.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 17:23 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jawel, maar dat maakt je juridisch natuurlijk geen ambtenaar. De mensen bij de NS zijn ook geen ambtenaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |