abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218286090
Wat zijn de verschillen, overeenkomsten, rechten en plichten tussen beide? En staat het ergens beschreven?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_218286594
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:59 schreef Ridocar het volgende:
Wat zijn de verschillen, overeenkomsten, rechten en plichten tussen beide? En staat het ergens beschreven?
Ik zou alleen het onderscheid bekijken tussen:

1) Arbeidscontract / aanstelling
2) Pensioen(fonds)
3) Salaris
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218287336
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 12:59 schreef Ridocar het volgende:
Echte ambtenaren - mensen met een aanstelling, hun rechtspositie komt uit het bestuursrecht (bard, amar, barp, wrrw), wat je in het burgerlijk wetboek vind is vaak niet van toepassing. Ambtenaren werken bij defensie, rechtspraak en de politie.
Ambtenaren - mensen met een arbeidsovereenkomst (reguliere overeenkomst, wnra) bij een overheidsinstelling, denk aan diegene achter de balie bij het gemeentehuis, beleidsadviseur op een ministerie etc.
Semi-ambtenaar - iemand die voor het publieke belang werkt maar niet onder voorgaande categorieën valt. Docent, boa.
pi_218287755
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Echte ambtenaren - mensen met een aanstelling, hun rechtspositie komt uit het bestuursrecht (bard, amar, barp, wrrw), wat je in het burgerlijk wetboek vind is vaak niet van toepassing. Ambtenaren werken bij defensie, rechtspraak en de politie.
Ambtenaren - mensen met een arbeidsovereenkomst (reguliere overeenkomst, wnra) bij een overheidsinstelling, denk aan diegene achter de balie bij het gemeentehuis, beleidsadviseur op een ministerie etc.
Semi-ambtenaar - iemand die voor het publieke belang werkt maar niet onder voorgaande categorieën valt. Docent, boa.
Dus er zijn eigenlijk drie categorieën. Weer wat geleerd.

De reden van mijn vraag: Ik werk voor een netbeheerder. Voor zover ik weet ben ik semiambtenaar. Ik heb geen eed afgelegd, dus mijn woord is niet zoveel waard als een echte ambtenaar (misschien wel t.o.v. een burger) maar vertrouwelijkheid en integriteit wordt er wel ingestampt. Misbruik hiervan wordt niet lichtzinnig opgepakt.

Zit ik een beetje in de goede richting?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ridocar op 22-07-2025 15:50:53 ]
pi_218287940
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:39 schreef Ridocar het volgende:

[..]
Dus er zijn eigenlijk drie categorieën. Weer wat geleerd.

De reden van mijn vraag: Ik werk voor een netbeheerder. Voor zover ik weet ben ik semiambtenaar. Ik heb geen eed afgelegd, dus mijn woord is niet zoveel waard als een echte ambtenaar maar vertrouwelijkheid en integriteit wordt er wel ingestampt. Misbruik hiervan wordt niet lichtzinnig opgepakt.

Zit ik een beetje in de goede richting?
Je bent een gewone medewerker. Dat het bedrijf waar je voor werkt verplichtingen heeft (energiewet) en hierom deze aspecten belangrijker acht, is niet heel relevant. Je hebt de regels die in je cao/bedrijfsreglement staan, daar moet je het mee doen.

Je bent verder gewoon een medewerker arbeidsrechtelijk
pi_218288019
Volgens mij hebben netbeheerders behalve de regels weinig met overheid van doen, volgens mij zijn het ook geen Zelfstandig bestuursorganen, zoals bijvoorbeeld CBR of RDW.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218289424
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:55 schreef raptorix het volgende:
Volgens mij hebben netbeheerders behalve de regels weinig met overheid van doen, volgens mij zijn het ook geen Zelfstandig bestuursorganen, zoals bijvoorbeeld CBR of RDW.
Mwoah, de aandeelhouders zijn de diverse overheidsorganen, denk dus dat je wel van overheidsafhankelijkheid kunt spreken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218289553
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 17:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Mwoah, de aandeelhouders zijn de diverse overheidsorganen, denk dus dat je wel van overheidsafhankelijkheid kunt spreken.
Jawel, maar dat maakt je juridisch natuurlijk geen ambtenaar. De mensen bij de NS zijn ook geen ambtenaar.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218289582
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 17:12 schreef blomke het volgende:

[..]
Het is gewoon een bedrijf. Zo verkoopt TenneT nu een deel aan de commercie, of gaan ze naar de beurs. Alles is bespreekbaar.

Dat maakt het by design geen overheidsding
  dinsdag 22 juli 2025 @ 17:35:48 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218289668
Semi-ambtenaren werken bij semi-overheidsbedrijven. Een organisatie wordt tot de semioverheid gerekend als deze :
• wettelijke taken heeft en een uitgesproken publiek belang dient;
• wordt gefinancierd door de overheid.
Voorbeelden van semioverheidsorganisaties zijn woningcorporaties, ziekenhuizen en instellingen voor bijzonder onderwijs (het openbaar onderwijs valt onder de overheid). Ook zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) van de overheid zoals het CBR, CBS, Kadaster, SVB en UWV worden als semioverheid gezien. Dit zijn private instellingen tussen overheid en samenleving.
[bron : https://ambtenarensalaris(...)is-de-semioverheid/]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_218289750
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 17:23 schreef raptorix het volgende:

[..]
Jawel, maar dat maakt je juridisch natuurlijk geen ambtenaar. De mensen bij de NS zijn ook geen ambtenaar.
Dat stelde ik ook nergens, ging erom of je van de overheid afhankelijk bent. In mijn ogen wel als je bedrijf in handen van diezelfde overheid is.
  dinsdag 22 juli 2025 @ 17:46:22 #12
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218289767
Het grote verschil tussen wat investeerdertje "echte" ambtenaren noemt en de "gewone" ambtenaren is het effect van de WNRA (Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren). Daarmee werden voor de meeste ambtenaren specifieke voordeeltjes van het ambtenaar zijn (zoals een grote mate van bescherming tegen ontslag) afgeschaft, omdat dat ambtenaren en gewone werknemers gelijker zouden maken in de maatschappij. Wat flauwekul was, want tegenover die voordeeltjes stonden ook nadeeltjes : lager salaris dan in het bedrijfsleven, een min of meer gegarandeerde carriere-opbouw, maar dan wel veel trager dan in het bedrijfsleven, enz. Het gevolg was dan ook een daling van de kwaliteit van de gemiddelde ambtenaar, omdat met het wegvallen van de voordeeltjes het voor minder mensen aantrekkelijk was om in loondienst bij de overheid te gaan werken, zodat de overheid het moest doen met de onderkant van de arbeidsmarkt. En daardoor is de overheid ook in toenemende mate aangewezen op ZZP-ers, met als gevolg dat opgebouwde kennis en ervaring ook net zo makkelijk weer de overheid verlaat.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_218302934
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 17:46 schreef mvdejong het volgende:
Het grote verschil tussen wat investeerdertje "echte" ambtenaren noemt en de "gewone" ambtenaren is het effect van de WNRA (Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren). Daarmee werden voor de meeste ambtenaren specifieke voordeeltjes van het ambtenaar zijn (zoals een grote mate van bescherming tegen ontslag) afgeschaft, omdat dat ambtenaren en gewone werknemers gelijker zouden maken in de maatschappij. Wat flauwekul was, want tegenover die voordeeltjes stonden ook nadeeltjes : lager salaris dan in het bedrijfsleven, een min of meer gegarandeerde carriere-opbouw, maar dan wel veel trager dan in het bedrijfsleven, enz. Het gevolg was dan ook een daling van de kwaliteit van de gemiddelde ambtenaar, omdat met het wegvallen van de voordeeltjes het voor minder mensen aantrekkelijk was om in loondienst bij de overheid te gaan werken, zodat de overheid het moest doen met de onderkant van de arbeidsmarkt. En daardoor is de overheid ook in toenemende mate aangewezen op ZZP-ers, met als gevolg dat opgebouwde kennis en ervaring ook net zo makkelijk weer de overheid verlaat.
Mwoah ik weet niet of ik zo hard zou stellen dat de wnra tot zzp'ers heeft geleid. Volgens mij is het enige wat merkbaar is, dat je niet meer bij de bestuursrechter in bezwaar kan gaan.

En zijn lonen echt zo slecht bij de overheid? Ik denk het eigenlijk niet. Maar dat zal vast een mij liggen
pi_218304040
Naar mijn mening (dus totaal niet juridisch) is een semi-ambtenaar officleel geen ambtenaar maar is de werk cultuur/houding wel zeer vergelijkbaar als bij ambtenaren.

En dat geldt zeker voor kantoormedewerkers bij de NS. Maar laten we eerlijk zijn, de overheid is 100% aandeelhouders, had je anders verwacht.

Maar wat is de vraag achter de vraag TS? Waar ben je naar op zoek?
Eerst denken, dan typen
  donderdag 24 juli 2025 @ 09:00:12 #15
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218304485
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 17:46 schreef mvdejong het volgende:
De grap is dan wel dat ,ondertussen na diverse CAO-verhogingen, ambtenaar zijn absoluut niet slecht betaald is.
Zeker als je kijkt naar alle secundaire arbeidsvoorwaarden.

Waarschijnlijk dat de werkdruk ook wel wat fijner is dan bij een plaats waar er daadwerkelijk winst gemaakt dient te worden.
Lachen joh.
pi_218304729
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 08:16 schreef Piger het volgende:
Naar mijn mening (dus totaal niet juridisch) is een semi-ambtenaar officleel geen ambtenaar maar is de werk cultuur/houding wel zeer vergelijkbaar als bij ambtenaren.

En dat geldt zeker voor kantoormedewerkers bij de NS. Maar laten we eerlijk zijn, de overheid is 100% aandeelhouders, had je anders verwacht.

Maar wat is de vraag achter de vraag TS? Waar ben je naar op zoek?
De rechten en plichten van een semiambtenaar. In tegenstelling tot een ambtenaar staat daar weinig/niets over beschreven. Ja, sommige bronnen hebben het over een gelijkstelling, maar dat klinkt voor mij te vaag.

Concreet voorbeeld: een discussie met een getroffen bewoner in een storingssituatie. Zonder uit te wijden over de casus, het werd een welles-nietes, en dan merk ik al gauw dat de bewoner bereid is om te liegen om zijn gelijk te halen. In hoeverre weegt dan mijn woord?
Werkgever staat in zo'n geval altijd achter zijn werknemers, maar hoe zit het formeel?

[ Bericht 8% gewijzigd door Ridocar op 24-07-2025 09:51:12 ]
pi_218304731
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:00 schreef Pajanus het volgende:

[..]
De grap is dan wel dat ,ondertussen na diverse CAO-verhogingen, ambtenaar zijn absoluut niet slecht betaald is.

Waarschijnlijk dat de werkdruk ook wel wat fijner is dan bij een plaats waar er daadwerkelijk winst gemaakt dient te worden.
Financieel duo en financieel adviseur Rabobank bijvoorbeeld, ontloopt elkaar bar weinig
pi_218304757
quote:
1s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:28 schreef Ridocar het volgende:

[..]
De rechten en plichten van een semiambtenaar. In tegenstelling tot een ambtenaar staat daar weinig/niets over beschreven. Ja, sommige bronnen hebben het over een gelijkstelling, maar dat klinkt voor mij te vaag.
die vraag is al beantwoord;
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:50 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je bent een gewone medewerker. Dat het bedrijf waar je voor werkt verplichtingen heeft (energiewet) en hierom deze aspecten belangrijker acht, is niet heel relevant. Je hebt de regels die in je cao/bedrijfsreglement staan, daar moet je het mee doen.

Je bent verder gewoon een medewerker arbeidsrechtelijk
zoals hierboven al gemeld. als semi ambtenaar kan je werkgever ervoor kiezen om bepaalde ambtelijke regels te volgen maar onder aan de streep ben je gewoon een medewerker en geen ambtenaar
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  donderdag 24 juli 2025 @ 11:23:30 #19
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218305754
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Financieel duo en financieel adviseur Rabobank bijvoorbeeld, ontloopt elkaar bar weinig
Tja ik kan niet oordelen over de inhoud van de functies want ik heb er geen kennis van.
Ik weet wel dat bij mijn tak de werkdruk en doelen heel anders liggen. (procurement)
Lachen joh.
pi_218305776
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 11:23 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Tja ik kan niet oordelen over de inhoud van de functies want ik heb er geen kennis van.
Ik weet wel dat bij mijn tak de werkdruk en doelen heel anders liggen. (procurement)
Oh ik zie twee vergelijkbare teksten. Beiden zijn financieel adviseur. Lekker platgeslagen, zal wel ongeveer hetzelfde zijn 😉
pi_218305799
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 15:06 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
In het geval van een boa, een medewerker handhaving, die verbaliseert ook, maar die heeft dan ook geen rechtspositie zoals een politiemedewerker?
  donderdag 24 juli 2025 @ 11:48:34 #22
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218305966
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 11:26 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Oh ik zie twee vergelijkbare teksten. Beiden zijn financieel adviseur. Lekker platgeslagen, zal wel ongeveer hetzelfde zijn 😉
Tja van wat ik weet zitten er toch wel grote verschillen in hoe en wat.
Bij procurement in ieder geval, aanbestedingswetgeving of vrije markt...

privaat neem je sneller risico's, publiek is dat wat minder.
Lachen joh.
  donderdag 24 juli 2025 @ 11:48:57 #23
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_218305971
Is een vrijwillig brandweerman in jullie optiek dan een ambtenaar?

In de praktijk sowieso wel.
Lachen joh.
  donderdag 24 juli 2025 @ 12:44:14 #24
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_218306397
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:00 schreef Pajanus het volgende:

[..]

In mijn tak van sport zijn veel mensen overgestapt naar overheidsorganisaties omdat die duidelijk beter betalen dan het bedrijfsleven. Als je voldoende geestelijke weerstand tegen verveling en bureaucratie hebt ben je eigenlijk gek als je het niet doet.
pi_218306559
quote:
7s.gif Op donderdag 24 juli 2025 12:44 schreef Nobu het volgende:
Als je voldoende geestelijke weerstand tegen verveling en bureaucratie hebt ben je eigenlijk gek als je het niet doet.
Tja, daar zeg je zo wat.

Overigens was mijn ambtenarenperiode, de periode dat ik het hardst moest werken met de slechtste secundaire voorwaarden.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 24-07-2025 13:36:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')