abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218278032
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op het zelf verwijderen van een oude houten vloer bij mijn schoonouders. Bij het loslaten van een hoekje bleek dat het om parket op spaanplaat op cementdekvloer gaat, en dat zat nog goed vast ook...

Nu las ik dat dat één van de moeilijkere vloertypes is om los te krijgen, vooral als het verlijmd én gespijkerd is.
Mijn vragen:
- Heeft iemand ervaring met zo'n vloer los te krijgen?
- Hoe pakken jullie het aan? Alles los wrikken of machinaal strippen?
- Is het überhaupt te doen als je het nog nooit eerder hebt gedaan?

Tips (ook qua gereedschap of wat je vooral niet moet doen) zijn welkom!
pi_218278126
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 16:02 schreef jeroenvandeveen het volgende:
Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren op het zelf verwijderen van een oude houten vloer bij mijn schoonouders. Bij het loslaten van een hoekje bleek dat het om parket op spaanplaat op cementdekvloer gaat, en dat zat nog goed vast ook...

Nu las ik dat dat één van de moeilijkere vloertypes is om los te krijgen, vooral als het verlijmd én gespijkerd is.
Mijn vragen:
- Heeft iemand ervaring met zo'n vloer los te krijgen?
- Hoe pakken jullie het aan? Alles los wrikken of machinaal strippen?
- Is het überhaupt te doen als je het nog nooit eerder hebt gedaan?

Tips (ook qua gereedschap of wat je vooral niet moet doen) zijn welkom!
Zit de spaanplaat nou gespijkerd of gelijmd aan de cementdekvloer (of beide "technieken")?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 21 juli 2025 @ 17:49:24 #3
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_218278779
Ow dit heb ik ook gehad... Parketvloer die op spaanplaat verlijmd was en met nagels in de betonvloer... Feest!

Ik heb t laten doen door een bedrijf met zo'n apparaat met zo'n mes voorop aangezien t bij mij een gevalletje waterschade was. Maar zo'n ding kan je ook gewoon huren. Werkt op zich prima maar je krijgt niet 100% alles mooi weg. Ben nadien nog met een hamer en beitel aan de gang geweest.
Wakadoodle!
pi_218280275
Wij hebben dat ook gehad, jaren zeventig vloer gelijmd en gespijkerd parket op spaanplaat. Een paar dagen geploeterd op een paar vierkante meter alles geprobeerd en toen maar opgegeven.

Een bedrijf laten komen (Vloersterk) en die had het met zo'n machine er binnen twee uur uit, wel duizend euro verder (10 jaar geleden)
Voorheen Post ID 101472
pi_218281892
Als de spaanplatenop de vloer gespijkerd zit en het parket op de spaanplaat gelijmd is zou ik een stukje van bijv. een vierkante meter te lijf gaan met water. Spaanplaat kan totaal niet tegen water, het zuigt zich vol en verpulvert.

Als de spaanplaten aan de cementvloer gelijmd zijn zit er nier veel anders op dan een (dure) mechanische aanpak.
-
pi_218281936
Zit er overal spaanplaat onder? Ik heb paar weken geleden ook mijn houten vloer verwijderd en daar zat het geniet en gelijmd op latten spaanplaat en tussen de latten spaanplaat zaten van die groene isolatieplaten (lagen los). Vloer zat op enkele plaatsen ook vastgeschroefd in beton maar dat was echt maar op paar plaatsen.
Latjes spaanplaat zaten verlijmd op dekvloer.
Met wat grof geweld hier en daar (en hier en daar zaag erin bij lastige hoeken) kon ik de houten vloer er goed uithalen.
Spaanplaat latten gingen op sommige plekken goed los en op sommige plekken niet of bleven er lijmresten achter… die hebben ze bij leggen van de nieuwe vloer verwijderd maar dat zou je zelf ook kunnen doen met een machine.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_218298340
Bedankt voor de reacties allemaal. Ik wist niet dat dit specifieke probleem nog veel meer voorkwam bij anderen.

quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2025 20:32 schreef Estate2 het volgende:
Wij hebben dat ook gehad, jaren zeventig vloer gelijmd en gespijkerd parket op spaanplaat. Een paar dagen geploeterd op een paar vierkante meter alles geprobeerd en toen maar opgegeven.

Een bedrijf laten komen (Vloersterk) en die had het met zo'n machine er binnen twee uur uit, wel duizend euro verder (10 jaar geleden)
Goeie. Ik kwam er zelf ook helemaal niet uit. Ik heb gekeken op internet naar een bedrijf en ze zeggen dat dit soort parket vloeren ook moeilijk te verwijderen zijn, omdat het 1 geheel vormt dat ook stevig aan elkaar zit en het ook aan te raden is om dit met een machine te laten doen. Dus het ligt gelukkig niet aan mij haha.

Is nu de vraag of ik een machine zelf ga huren of dat ik dit door een bedrijf laat doen. Ik ga denk ik verschillende offertes aanvragen bij bedrijven en machineprijzen vergelijken.

quote:
1s.gif Op dinsdag 22 juli 2025 00:52 schreef Zedi het volgende:
Zit er overal spaanplaat onder? Ik heb paar weken geleden ook mijn houten vloer verwijderd en daar zat het geniet en gelijmd op latten spaanplaat en tussen de latten spaanplaat zaten van die groene isolatieplaten (lagen los). Vloer zat op enkele plaatsen ook vastgeschroefd in beton maar dat was echt maar op paar plaatsen.
Latjes spaanplaat zaten verlijmd op dekvloer.
Met wat grof geweld hier en daar (en hier en daar zaag erin bij lastige hoeken) kon ik de houten vloer er goed uithalen.
Spaanplaat latten gingen op sommige plekken goed los en op sommige plekken niet of bleven er lijmresten achter… die hebben ze bij leggen van de nieuwe vloer verwijderd maar dat zou je zelf ook kunnen doen met een machine.
Bij ons zit er volgens mij ook overal spaanplaat onder en deels verlijmd op de dekvloer. Heb je die resten zelf laten zitten tot de nieuwe vloer kwam, of heb je geprobeerd het eerst glad te maken?

[ Bericht 3% gewijzigd door Vonkenboer op 28-07-2025 18:23:07 ]
pi_218300564
Als het te groot is kan je cirkelzaag gebruiken om de 2 lagen door te zagen zodat je net op cementdekvloer zit met blad, je maakt dan handbare stukken van 1m2 bv en dan eruit wippen met breekijzer.
Spijkers in cement heeft niet echt hele sterke houvast

Alleen zaagblad gebruiken die ook beetje tegen spijkers kan, je zult er altijd wel eentje raken
pi_218304629
quote:
2s.gif Op woensdag 23 juli 2025 20:09 schreef spoorrails het volgende:
Als het te groot is kan je cirkelzaag gebruiken om de 2 lagen door te zagen zodat je net op cementdekvloer zit met blad, je maakt dan handbare stukken van 1m2 bv en dan eruit wippen met breekijzer.
Spijkers in cement heeft niet echt hele sterke houvast

Alleen zaagblad gebruiken die ook beetje tegen spijkers kan, je zult er altijd wel eentje raken
Tegenwoordig zijn er zaagbladen die door ijzer, hout en cement heen gaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218306423
De grote plakken zelf verwijderd maar de klodders lijm waar ook nog klein beetje spaanplaat op zat laten zitten.
Daarna zijn ze vloerverwarming in gaan frezen en hebben ze de boel geëgaliseerd. Geen idee of ze het allemaal verwijderd hebben, waarschijnlijk niet.
pi_218352305
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 09:11 schreef blomke het volgende:

[..]
Tegenwoordig zijn er zaagbladen die door ijzer, hout en cement heen gaan.
Ik ga inderdaad overwegen om het in stukken van zo'n 1m² te zagen zoals spoorrails ook al voorstelde. Dat maakt het hopelijk wat handelbaarder. Weet jij toevallig of die multifunctionele zaagbladen (die door hout, spijkers én cement kunnen) ook op een standaard cirkelzaag passen, of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Ik ben namelijk bang dat ik m’n zaag verniel bij de eerste spijker...
quote:
0s.gif Op donderdag 24 juli 2025 12:48 schreef Zedi het volgende:
De grote plakken zelf verwijderd maar de klodders lijm waar ook nog klein beetje spaanplaat op zat laten zitten.
Daarna zijn ze vloerverwarming in gaan frezen en hebben ze de boel geëgaliseerd. Geen idee of ze het allemaal verwijderd hebben, waarschijnlijk niet.
Heb je trouwens vooraf nog iets gedaan aan die klodders, of gewoon laten zitten en het werk aan de vloerleggers overgelaten?
pi_218353461
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 13:42 schreef jeroenvandeveen het volgende:
Weet jij toevallig of die multifunctionele zaagbladen (die door hout, spijkers én cement kunnen) ook op een standaard cirkelzaag passen, of heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Ik ben namelijk bang dat ik m’n zaag verniel bij de eerste spijker...
Ik heb een 35 jaar oude Bosch cirkelzaag daarvoor. Overigens gaat je zaag echt niet zo snel naar de gallemiezen; hooguit je zaagblad als je dat bedoelt.

[ Bericht 9% gewijzigd door blomke op 28-07-2025 16:19:12 ]
pi_218353846
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2025 13:42 schreef jeroenvandeveen het volgende:

[..]
Heb je trouwens vooraf nog iets gedaan aan die klodders, of gewoon laten zitten en het werk aan de vloerleggers overgelaten?
Dat laatste, weggehaald wat redelijkerwijs mogelijk was en de rest laten zitten en hebben zij opgelost (of waarschijnlijk gewoon meegenomen in de egalisatielaag)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')