abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218255006
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik las daar vandaag een artikel over. In het VK kan het wel. Maar er is daar wel twijfel over de effectiviteit.

Een mooie tussenvorm kan zijn dat iemand een soort van verklaring van goed relatiegedrag kan aanvragen. Als iemand dat dan niet wil, dan weet je al voldoende lijkt mij. En je hebt geen discussie over privacy.
Maar dat is toch niet te doen, stel je wordt verliefd, vraag je dan eerst aan je partner of ie een verklaring van goed relatiegedrag kan overleggen? Sorry, hoor, maar hier schiet ik even van in de lach.
pi_218255052
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 22:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Mijn broek zakt daar ook vanaf, omdat er in dit geval wel degelijk een mogelijkheid was om in te grijpen. Hij werd immers betrapt op het illegaal bezit van een vuurwapen. Daarop staat een maximumstraf van vier jaar. In plaats van hem te laten lopen, had het openbaar ministerie hem daarvoor kunnen aanklagen en de rechter had hem die maximumstraf kunnen opleggen. Het zou weliswaar geen definitieve oplossing zijn geweest, maar Joeweela zou in dat geval wel vier jaar rust hebben gehad.
Van mij hoeft het niet meteen de gevangenis te worden (maximumstraffen worden sowieso zelden uitgedeeld). Als je iemand maar op afstand kan houden.

Op zo'n moment kun je bepaalde maatregelen ook al opleggen zonder dat er een misdrijf bewezen is.

Iemand die naar een blijf van mijn lijf huis gaat, gaat voor zover ik weet naar een andere regio. Je zou prima standaard iemand uit die regio kunnen houden door te zorgen dat als die in die regio komt via GPS een alarm afgaat. Dat kan zelfs zonder dat die persoon weet dat het om die regio gaat. En de privacy is alleen deels in het geding omdat er alleen een alarm afgaat als iemand in die regio langs gaat.
pi_218255073
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 22:26 schreef Firuze60 het volgende:
In de jaren '90 lag ik in een scheiding met helaas ook lichamelijk geweld dat escaleerde. Wat mij weerhield om aangifte te doen waren o.a. de kinderen. Toch ben ik indertijd (met foto's als bewijs van mijn dicht gemepte hoofd) voor advies naar een advocaat gestapt. Haar advies was, doe maar geen aangifte, hij krijgt hooguit een boete van 500 gulden en een klein berichtje in de krant en jij krijgt een hoop gezeik.

Volgens mij is er niet eens zoveel veranderd de afgelopen decennia.
Dit vind ik dus werkelijk onvoorstelbaar.

Huiselijk geweld is een groot probleem in Nederland. Het komt heel vaak voor. En met dit soort flutstraffen (we hebben het hier over een bedrag wat ook op verkeersovertredingen staat) krijg je dat natuurlijk nooit onder de knie.
pi_218255077
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:09 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Van mij hoeft het niet meteen de gevangenis te worden (maximumstraffen worden sowieso zelden uitgedeeld). Als je iemand maar op afstand kan houden.

Op zo'n moment kun je bepaalde maatregelen ook al opleggen zonder dat er een misdrijf bewezen is.

Iemand die naar een blijf van mijn lijf huis gaat, gaat voor zover ik weet naar een andere regio. Je zou prima standaard iemand uit die regio kunnen houden door te zorgen dat als die in die regio komt via GPS een alarm afgaat. Dat kan zelfs zonder dat die persoon weet dat het om die regio gaat. En de privacy is alleen deels in het geding omdat er alleen een alarm afgaat als iemand in die regio langs gaat.
Die gast had gewoon een enkelband moeten houden voor lange tijd. Er is in dit geval zoveel misgegaan in de communicatie tussen de verschillende politieposten, niet te harden.
pi_218255105
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:12 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dit vind ik dus werkelijk onvoorstelbaar.

Huiselijk geweld is een groot probleem in Nederland. Het komt heel vaak voor. En met dit soort flutstraffen (we hebben het hier over een bedrag wat ook op verkeersovertredingen staat) krijg je dat natuurlijk nooit onder de knie.
Je moet echt heel sterk in je schoenen staan en dan nog, het blijft iets (heel vaak) achter de voordeur en meestal zonder getuigen (ja, arme jonge kinderen vaak). Bovendien als je aangifte doet beschadig je ook de relatie tussen de vader en de kinderen en ben je alsnog de boeman.
pi_218255110
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:06 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Maar dat is toch niet te doen, stel je wordt verliefd, vraag je dan eerst aan je partner of ie een verklaring van goed relatiegedrag kan overleggen? Sorry, hoor, maar hier schiet ik even van in de lach.
Geen idee. Maar hoe is dat anders in het VK dan?

Persoonlijk, als ik iemand zou daten die ooit met huiselijk geweld te maken heeft gehad, dan zou ik begrip hebben voor deze vraag en er geen probleem mee hebben.

Maar goed, ik verwacht ook niet dat hier nou echt veel van te verwachten valt. In deze casus wist Joeweela kennelijk ook wel wat hij op zijn kerfstok had, of in ieder geval in grote lijnen.
pi_218255127
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:13 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Die gast had gewoon een enkelband moeten houden voor lange tijd. Er is in dit geval zoveel misgegaan in de communicatie tussen de verschillende politieposten, niet te harden.
Nou ja, deze casus kan ik helemaal niet begrijpen. Wat bezielde die rechter om hem voordeel van de twijfel te geven met zijn historie? Had die rechter wel een compleet dossier?

Wat mij betreft wordt echt goed onderzocht wat hier mis is gegaan.
pi_218255156
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:20 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou ja, deze casus kan ik helemaal niet begrijpen. Wat bezielde die rechter om hem voordeel van de twijfel te geven met zijn historie? Had die rechter wel een compleet dossier?

Wat mij betreft wordt echt goed onderzocht wat hier mis is gegaan.
Mijn ex was 40 kilo zwaarder (en sterker ook) dan ik, ik bekeek na die sooi elk nieuw vriendje op zijn sterkte, licht en magere sprieten hield ik van, als het mis zou gaan kon ik die vloeren. :D

Om het even luchtig te houden, pffffft.
pi_218255166
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:18 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Je moet echt heel sterk in je schoenen staan en dan nog, het blijft iets (heel vaak) achter de voordeur en meestal zonder getuigen (ja, arme jonge kinderen vaak). Bovendien als je aangifte doet beschadig je ook de relatie tussen de vader en de kinderen en ben je alsnog de boeman.
Snap ik. Maar huiselijk geweld beschadigt ook de relatie tussen vader en de kinderen.

Van alles wat ik erover heb gelezen is huiselijk geweld niet iets incidenteels, maar is het vaak iets wat klein begint en steeds erger wordt.

Het probleem is dus groot en hardnekkig. En dan is de oplossing 'voordeel van de twijfel' en als het al bewezen kan worden een tik op de vingers?

Ik snap maar al te goed dat het een lastige spagaat is, omdat misdrijven nu eenmaal bewezen moeten worden. En de hele relatie dynamiek maakt ook dat slachtoffers in een heel lastig parket zitten. Maar op dit moment is de wetgeving op dit vlak heel ver verwijderd van optimaal.
pi_218255172
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:24 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Mijn ex was 40 kilo zwaarder (en sterker ook) dan ik, ik bekeek na die sooi elk nieuw vriendje op zijn sterkte, licht en magere sprieten hield ik van, als het mis zou gaan kon ik die vloeren. :D

Om het even luchtig te houden, pffffft.
Snap ik. Maar dan is die verklaring toch beter? Ik denk dat iedere man die de moeite waard is er begrip voor kan opbrengen.
pi_218255191
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 23:27 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Snap ik. Maar huiselijk geweld beschadigt ook de relatie tussen vader en de kinderen.

Van alles wat ik erover heb gelezen is huiselijk geweld niet iets incidenteels, maar is het vaak iets wat klein begint en steeds erger wordt.

Het probleem is dus groot en hardnekkig. En dan is de oplossing 'voordeel van de twijfel' en als het al bewezen kan worden een tik op de vingers?

Ik snap maar al te goed dat het een lastige spagaat is, omdat misdrijven nu eenmaal bewezen moeten worden. En de hele relatie dynamiek maakt ook dat slachtoffers in een heel lastig parket zitten. Maar op dit moment is de wetgeving op dit vlak heel ver verwijderd van optimaal.
Ik heb mij heel lang schuldig gevoeld tov onze kinderen, als initiatiefnemer van de scheiding en de regel van waar twee kijven hebben twee schuld is hier ook goed ingepeperd. Desondanks is het ons gelukt om een co-ouderschap aan te gaan en de kinderen zijn nooit bij hun vader weggehouden. Hij had wel 'spijt' van zijn acties, alleen kwam er altijd een 'maar'... achteraan.
pi_218255261
En het gaat vaak niet meer om liefde, maar om bezit en status quo. Voor een narcistische man met een groot ego is zijn gezin een bezit en verlies daarvan zorgt voor een enorme frustratie.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 08:46:24 #113
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218256727
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 22:08 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Nou ben ik daar ook niet van (zie hierboven), maar ik zie discussies hierover ook ontsporen met normale kritiek. En dat is niet helemaal raar, omdat het hele onderwerp politiek is en het idee erachter gewoon van een activiste komt.

Wat vooral zonde is, vind ik, is dat het zo afleidt van waar volgens mij de schoen wringt. En dat is dat bij dit soort zaken vrijwel altijd een aanloop is met steeds zwaarder geweld en dat de politie eigenlijk geen middelen heeft om in te grijpen.

Zelfs in deze uitzonderlijke zaak niet. Iemand die al een keer zijn vorige ex heeft geprobeerd te vermoorden die zijn huidige ex inmiddels naar het leven staat zodanig dat ze in een blijf van mijn lijf huis zit en die betrapt wordt met een vuurwapen...

en dan nog: te weinig om op te treden.

Ja, daar zakt mijn broek van af.

Ik ben niet geïnteresseerd in een ideologisch getinte discussie. Ik ben geïnteresseerd in wat er echt kan worden gedaan om de veiligheid van vrouwen (en mannen ook natuurlijk, al is dat zeldzamer) die in deze situatie zitten te verbeteren.

Technisch kunnen we heel veel. Gebiedsverboden en dan iemand met GPS die contact maakt als die in het gebied komt.

100% veiligheid bestaat niet. Maar op dit moment hebben we het omgekeerde, waarin dit soort droeftoeters volledig hun gang kunnen gaat tot en met het moment dat ze de trekker overhalen.
Ik denk dat ik het helemaal met jou eens ben over dit stukje, over waar het fout gaat: het inzien van de ernst van de bedreigingen en de middelen om in te grijpen.

Ik ken iemand die letterlijk in de fik is gestoken door haar ex, waarbij de rechter het niet nodig vond om een gebiedsverbod op te leggen "want de kans dat hij dat nog een keer zou doen was nihil".

Dus toen heeft hij haar de hersens in proberen te slaan. Dus ergens had die rechter gelijk. Zij heeft de rest van haar leven niet aangeboren hersenletsel en zichtbare deformaties in haar gezicht, hij kreeg nog geen twee jaar en heeft de volgende vriendin ook het ziekenhuis in gemept. En die erna.

Ik wou dat ik het verzon.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 08:50:04 #114
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218256736
Nu.nl meldt het volgende:

Er is niet meer geweld, dat lijkt maar zo omdat er woningnood is.

quote:
Opvanglocaties voor vrouwen moeten steeds vaker nee verkopen aan vrouwen die een veilige plek zoeken, blijkt uit een rondgang van NU.nl. Daardoor kan het lijken alsof vrouwen vaker slachtoffer zijn van geweld, maar dat is niet zo.
https://www.nu.nl/binnenl(...)oor-meer-geweld.html

Geen woord over de softe aanpak van politie en justitie.
Wie dit leest is een lezer van dit
  zaterdag 19 juli 2025 @ 09:00:23 #115
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_218256770
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 08:50 schreef MissButterflyy het volgende:
Nu.nl meldt het volgende:

Er is niet meer geweld, dat lijkt maar zo omdat er woningnood is.
[..]
https://www.nu.nl/binnenl(...)oor-meer-geweld.html

Geen woord over de softe aanpak van politie en justitie.
Dit stukje is ook interessant:

quote:
"Het gedwongen samenwonen van stellen die eigenlijk uit elkaar zijn, zorgt voor onveilige situaties. Dat geldt ook voor volwassen kinderen die noodgedwongen langer bij hun ouders blijven wonen."
Ik heb 7,5 maand met mijn ontsporende ex in een huis moeten blijven wonen. De politie heeft overigens goed geprobeerd mij te helpen hierbij. Die kan namelijk niet zoveel als je allebei het recht hebt er te wonen en er nog niet echt iets gebeurd is.

Het probleem is dat het gevaarlijkste moment voor een vrouw is wanneer ze doorpakt met het wegkomen van zo iemand. Dus dan komt die dagvaarding voor je ex, zit jij in één hok met zo'n ziedende vent. Ik had de politie standby staan want de deurwaarder zou op vrijdag komen met dat papier. Stond ie ineens donderdag al voor de deur. Oepsie, memo van mijn advocaat was niet aangekomen. Dat waren 10 spannende minuten aanrijtijd zullen we maar zeggen.

En dan moet de politie dus opnieuw helaas constateren dat ze hem niet kunnen meenemen of hem de toegang ontzeggen, want zolang zij er zijn is zo'n lafbek natuurlijk koest en er is nog geen uitspraak.
pi_218256940
https://www.omroepbrabant(...)l-jarenlang-bedreigd

Familie rouwt om doodgeschoten Joeweela: 'Ze werd al jarenlang bedreigd'

De 39-jarige Joeweela uit Eindhoven werd dinsdag in Gouda doodgeschoten door haar ex-man Driekus K., voor de ogen van hun jonge kinderen. Het nieuws kwam hard aan in het Limburgse woonwagenkamp in Amstenrade, waar Joeweela is opgegroeid en waar haar familie nog altijd woont. Haar oom en tante vertellen tegen L1 hoe er vanaf het begin sprake was van geweld en bedreigingen. "We hebben haar talloze keren gewaarschuwd, maar waarom ze bij hem bleef, geen idee."

Oom Heino en tante Frouke brachten Joeweela groot op het kamp in Amstenrade, omdat haar ouders niet meer leefden. Ze vertellen aan L1 hoe ze negen jaar geleden het kamp verliet om bij Driekus in Eindhoven te gaan wonen.

Volgens de familie ontmoette Joeweela Driekus toen hij nog in de gevangenis zat voor een moordpoging op zijn vorige partner. Al snel zagen de familieleden hoe gevaarlijk hij was "We hebben haar talloze keren gewaarschuwd, maar waarom ze bij hem bleef, geen idee."

De familie spreekt over negen jaar vol geweld en intimidatie. "Hij heeft haar paspoort afgepakt en ook haar uitkering werd haar afgenomen. Ze zat volledig onder dwang, maar ging weer verschillende keren bij hem terug. Liefde maakt misschien blind of misschien durfde ze gewoon niets anders meer. Want ze wilde eigenlijk terug naar Amstenrade, maar dat kon ze helemaal niet", zegt haar oom.

De angst voor K. werd zo groot dat Joeweela niet meer naar haar familie durfde te komen. "We hebben meerdere keren aangifte gedaan. Hij kwam zelfs een keer naar het kamp, maar daarna hebben we hem de toegang ontzegd. Hij was hier niet meer welkom. Maar omdat hij dreigde ook de familie iets aan te doen, durfde Joeweela niet meer naar ons toe te komen."

De afgelopen jaren verbleef Joeweela in verschillende blijf-van-mijn-lijfhuizen, opvanghuizen waar mensen terecht kunnen die slachtoffer zijn van huiselijk geweld. Ze zat onder meer in Maastricht, Eindhoven en Den Bosch, en de laatste drie weken in Gouda, samen met haar kinderen. De adressen van deze huizen moeten normaal gesproken geheim zijn. Toch lukte het K. om erachter te komen dat zijn ex in Gouda zat. "We weten niet hoe. Vlak voor de schietpartij is ze ook door iemand gebeld, het lijkt erop dat ze uit het huis is gelokt. We hebben dat allemaal aan de politie verteld, ik hoop dat ze dat allemaal onderzoeken, want misschien is er nog iemand medeplichtig."

De familie snapt niet hoe het zo mis kon gaan. "Hoe kan het zijn dat iemand na zoveel bedreigingen en aangiftes nog vrij rondloopt. Hij had nota bene op Facebook aangekondigd om haar iets aan te doen. Gelukkig zijn de kinderen ongedeerd gebleven, maar dat had ook anders kunnen aflopen", vertelt Heino de Gelder.

De familieleden van Joeweela zijn bezig met het regelen van een afscheid. Volgende week vrijdag is de uitvaartdienst in Amstenrade. Daarna gaat er een rouwstoet naar Helmond waar ze wordt begraven in een familiegraf.
pi_218257008
quote:
Volgens de familie ontmoette Joeweela Driekus toen hij nog in de gevangenis zat voor een moordpoging op zijn vorige partner
Ja, echt...
Hoe erg het ook is voor die vrouw.
Hoe naïef en blind ben je dan om een relatie aan te knopen met zo'n figuur?
pi_218257024
quote:
"We weten niet hoe. Vlak voor de schietpartij is ze ook door iemand gebeld, het lijkt erop dat ze uit het huis is gelokt. We hebben dat allemaal aan de politie verteld, ik hoop dat ze dat allemaal onderzoeken, want misschien is er nog iemand medeplichtig."
Ja hier gaat de poltiie hopelijk inderdaad nog even achteraan. Kan ook Driekus zelf geweest zijn, natuurlijk.
  zaterdag 19 juli 2025 @ 09:54:40 #120
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218257155
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 09:40 schreef Toine51 het volgende:

[..]
Ja, echt...
Hoe erg het ook is voor die vrouw.
Hoe naïef en blind ben je dan om een relatie aan te knopen met zo'n figuur?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 19 juli 2025 @ 10:04:51 #121
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_218257213
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2025 19:14 schreef Leandra het volgende:
Ik zit net Duolingo te doen en moet deze zin vertalen... dat is er eentje rechtstreeks uit het Rode Vlaggen boek.
Jammer weer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vind dat ook van dat liedje dat je best vaak hoort op de radio Beetje van mij heet het volgens mij? Ook echt heel slechte tekst die precies dat bezitterige verwoord wat soms leidt to dit soort moorden.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zaterdag 19 juli 2025 @ 10:14:25 #122
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_218257269
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 08:46 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Ik denk dat ik het helemaal met jou eens ben over dit stukje, over waar het fout gaat: het inzien van de ernst van de bedreigingen en de middelen om in te grijpen.

Ik ken iemand die letterlijk in de fik is gestoken door haar ex, waarbij de rechter het niet nodig vond om een gebiedsverbod op te leggen "want de kans dat hij dat nog een keer zou doen was nihil".

Dus toen heeft hij haar de hersens in proberen te slaan. Dus ergens had die rechter gelijk. Zij heeft de rest van haar leven niet aangeboren hersenletsel en zichtbare deformaties in haar gezicht, hij kreeg nog geen twee jaar en heeft de volgende vriendin ook het ziekenhuis in gemept. En die erna.

Ik wou dat ik het verzon.
Echt wat de fuck bezielt rechters… als je die achtergrond weet als tech dan leg je de tweede keer toch meteen de maximum straf op? Dan hoef je wat mij betreft ook geen psychologische evaluatie aan te vragen, gebruik je gezonde verstand eens.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_218258097
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 10:14 schreef nixxx het volgende:

[..]
Echt wat de fuck bezielt rechters… als je die achtergrond weet als tech dan leg je de tweede keer toch meteen de maximum straf op? Dan hoef je wat mij betreft ook geen psychologische evaluatie aan te vragen, gebruik je gezonde verstand eens.
Het kan natuurlijk ook een incompleet dossier zijn geweest. Weten we niet. Maar het lijkt mij gelet op wat er hier is gebeurd wel logisch om het te onderzoeken.
pi_218261928
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 juli 2025 10:14 schreef nixxx het volgende:

[..]
Ja. Ik geloof best wel dat mensen onder bepaalde omstandigheden kunnen exploderen en dat mensen aan zichzelf kunnen werken, maar een keer moet het klaar zijn.

Als iemand die al eens op een ex heeft geschoten, dan weer in een vechtscheiding zit en met een pistool rondloopt...
pi_218262168
Hij heeft dus vrij kort geleden twee weken vastgezeten wegens het illegaal bezit van een pistool. Ik vraag me af hoe het precies zit met dat pistool.

Zouden politie en justitie het in beslag hebben genomen en niet meer teruggegeven? Dan begaf hij zich kennelijk in kringen waar je gemakkelijk aan een pistool kan komen, wat me overigens niets zou verbazen.

Of zouden politie en justitie hebben toegestaan dat hij zijn pistool hield, of het na inbeslagname hebben teruggegeven? Gezien de wijze waarop politie en justitie in deze zaak geblunderd hebben, zou me dat ook niets verbazen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')