Dat is wel erg slecht van SIG en inderdaat belastingtechnisch totaal onjuist. Dit zouden ze dan allemaal met terugwerkende kracht moeten corrigeren.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 09:35 schreef boertje2024 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. Bij mij ligt het aan de toezeggingen die al in december zijn gedaan, maar nog geen betaling nodig was. Deze neemt hij wel mee, terwijl dit niet juist is.
Ik heb de details nu niet bij de hand maar als een project niet betaalt kan je al afschrijven voordat er een feitelijke default ontstaat. Dat was bij mij het geval voor MCF-projecten uit 2021 (en zelfs ook uit 2022 omdat de projecten zo kort liepen)quote:Op vrijdag 25 juli 2025 10:06 schreef JP01 het volgende:
[..]
Met SIG kan ik je helaas niet helpen, maar weet je wel zeker dat je in 2022 al een negatief werkelijk rendement bij MCF had? Volgens mij zijn de meeste problemen pas daarna gaan spelen. En een aantal defaults lopen nu nog qua afwikkeling. Bij mij zijn de eerste daadwerkelijke verliezen (afronding defaults) pas vorig jaar ontstaan.
Als je hier de beheerkosten (1,2%) + box3 (36% x 7,7%) vanaf haalt dan hou je 2% over. Als je box3 plichtig bent zijn er betere 3-jarige termijndeposito'squote:Op donderdag 24 juli 2025 13:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Linkje collin studenten project hefinanciering https://url42.collincrowd(...)WT2hFFDoZ74okg-3D-3D
Dank voor reaktie, corrigeren lastig omdat de cijfers dan gaan afwijken van wat in de oorspronkelijke aangifte stondquote:Op vrijdag 25 juli 2025 09:35 schreef boertje2024 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook. Bij mij ligt het aan de toezeggingen die al in december zijn gedaan, maar nog geen betaling nodig was. Deze neemt hij wel mee, terwijl dit niet juist is.
In elk geval was er midden 2022 reeds sprake van achterstanden bij Corbelo (en mogelijk anderen, dat weet ik zo snel niet) vanwege niet kunnen aflossen, project 658959 zou op 3/6 moeten aflossen wat niet is gebeurd (en door mcf zonder overleg of instemming is omgezet naar full-bulet zonder concrete einddatum).quote:Op vrijdag 25 juli 2025 10:06 schreef JP01 het volgende:
maar weet je wel zeker dat je in 2022 al een negatief werkelijk rendement bij MCF had? Volgens mij zijn de meeste problemen pas daarna gaan spelen
Ongetwijfeld zal er bij box 3 controle uitval komen als de de waarde bij tegenbewijs afwijkt van de aangifte. Dan heb je een gerechtvaardigde case waarover je in discussie kunt gaan.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 11:40 schreef tnhb het volgende:
[..]
In elk geval was er midden 2022 reeds sprake van achterstanden bij Corbelo (en mogelijk anderen, dat weet ik zo snel niet) vanwege niet kunnen aflossen, project 658959 zou op 3/6 moeten aflossen wat niet is gebeurd (en door mcf zonder overleg of instemming is omgezet naar full-bulet zonder concrete einddatum).
Er is ooit door de AFM een advies geweest (https://www.afm.nl/~/profmedia/files/rapporten/2017/evaluatie-crowdfundingvoorschriften.pdf) om achterstanden na 90 dagen administratief af te schrijven, dus voor dat project zou je eind 2022 op basis daarvan naar mijn idee het complete project als verlies kunnen nemen, mede omdat er voor recovery toen niet echt hoge verwachtingen waren en die full bullet omzetting naar mijn mening door mcf alleen is gedaan zodat ze daarmee op dat moment geen default toevoegden aan hun statistieken. Ik zou daarmee in 2022 dus best 100% afschrijving op die lening kunnen verdedigen. Als je het op basis van de kennis van nu en zeer conservatief zou willen doen lijkt me nog steeds een afschrijving per eind 2022 van minimaal 60% verdedigbaar voor dat project. (uiteindelijk voor dit project in juni 2024 bijna 40% recovery ontvangen).
Dat is maar net hoe je dit zelf afboekt en of er op dat moment achterstanden waren van meer dan 90 dagen. Het advies van de AFM is al sinds jaren om nog openstaande bedragen waarbij er sprake is van een betalingsachterstand van meer dan 3 maanden of waarbij er is sprake van een lening waarvan redelijkerwijs verwacht wordt dat deze niet meer wordt terugbetaald deze geheel af te boeken. Zelf heb ik dat de afgelopen 5 a 10 jaar op deze wijze doorgevoerd bij mijn aangifte.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 10:06 schreef JP01 het volgende:
[..]
Met SIG kan ik je helaas niet helpen, maar weet je wel zeker dat je in 2022 al een negatief werkelijk rendement bij MCF had? Volgens mij zijn de meeste problemen pas daarna gaan spelen. En een aantal defaults lopen nu nog qua afwikkeling. Bij mij zijn de eerste daadwerkelijke verliezen (afronding defaults) pas vorig jaar ontstaan.
Dit duurt vaak 14 dagen. Aangezien de lening 16 juli is volgeschreven, verwacht ik dat de lening rond 30 juli definitief wordt gemaakt en begint te lopen.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 11:53 schreef Boyette het volgende:
De Capricorn laat ook behoorlijk lang op zich wachten om definitief te worden bij CCF. Zou dat ook nog stuk lopen?
Heb al meerdere projecten van die beste man mee gedaan.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 13:04 schreef peterc het volgende:
Te verbouwen café naar appartementen op SIG van de NY Pizzaman loopt al > 50% vol.
meegenomen - basis
Onze Pizzaman is franchisenemer van 4 NY Pizza in Zuid-Limburg en heeft al div projecten via SIG gehad en lopen ( zelf met een stuk of 8 meegedaan waarvan al 4 keurig afgelost) Zijn projecten zijn oa Mauritslaan 114, 116, 118 en op de Rijksweg Centrum Geleen allemaal vlakbij een van zijn NYP.quote:Op donderdag 24 juli 2025 19:23 schreef boertje2024 het volgende:
Nieuwe SIG project voor morgen in Maastricht
Stond te koop voor 195.000. Volgens SIG gekocht voor 257.000 zal inclusief kosten koper zijn en nog wat zaken.
Waardering taxateur van ditzelfde object voor 365.000 voor verbouwing. Benieuwd waar die 105.000 waardestijging vandaan komt?
Waarde na verbouwing is dit 918.000 waard. is 4000 per m2. De wijk doet 3500 per m2.
Er wordt 750.000 geleend, betekent dat je totdat het af is een enorm risico loopt.
Ik geloof best dat het haalbaar is, maar risico is stuk groter dan de tekst doet vermoeden. Of zie ik iets over het hoofd?
De vorige verstrekking is zojuist afgelost. Wel netjes, want de nieuwe lening is net in pre publicatie gegaan.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 14:42 schreef Horsemen het volgende:
woning ziet er op zich wel aardig uit echter de ligging is op een industrieterrein. De woning stond al lang te koop, minimaal 1 jaar dus als het tegen zit voor de ondernem
Ik zit er niet in maar hier wel een beetje meegelezen.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 15:11 schreef KrekelJapie het volgende:
Na bijna 14 maanden geen cent betaald te hebben is de escaperoom door GvE overgdragen aan de gerechtsdeurwaarder.
Wel erg laat wat mij betreft
Ja op zich eens, maar ik houd wel van volledige, precieze en open communicatie. En dat gaat niet altijd helemaal lekker.quote:Op donderdag 24 juli 2025 21:10 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Bij Collin worden de projecten standaard na een x aantal dagen rentedragend. Dit gaat bijna altijd goed en de investeerders zijn niet de dupe als het papierwerk pas een aantal dagen of weken later voor elkaar is. Voor die enkele keer dat het toch spaak loopt is het belangrijkste dat de centjes nog veilig staan. Maar hetis natuurlijk wel balen.
[..]
Beter zo dan dat je gelijk tegen een financieel debacle aanloopt. Niet alles loopt nu eenmaal altijd op rolletjes en niet alle geldnemers zijn eerlijk. Er passeren bij Collin gewoon veel projecten en gelukkig merken wij zelden dat er strubbelingen in het papierwerk zijn. Ik denk dat dit soort zaken niet te voorkomen zijn en zolang het zelden gebeurt en de schade beperkt blijft tot een aantal weken renteverlies hebben we naar mijn mening weinig te klagen. Uiteraard moet Collin zich wel inspannen om de schade vergoed te krijgen maar je kunt dat m.i. niet tegen elke prijs eisen.
Oke duidelijk. Hou er wel rekening mee (niet jij specifiek hoor, maar in het algemeen) dat als je een project na 90 dagen achterstand volledig afschrijft, je in de daaropvolgende jaren de ontvangen recovery wel weer als 100% winst moet beschouwen.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 10:36 schreef Slingervinger het volgende:
[..]
Ik heb de details nu niet bij de hand maar als een project niet betaalt kan je al afschrijven voordat er een feitelijke default ontstaat. Dat was bij mij het geval voor MCF-projecten uit 2021 (en zelfs ook uit 2022 omdat de projecten zo kort liepen)
Dat is zeker niet uit te sluiten.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 15:29 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Ja op zich eens, maar ik houd wel van volledige, precieze en open communicatie. En dat gaat niet altijd helemaal lekker.
In mijn risico inschatting van crowdfunding kom ik ook altijd weer terug bij hoe groot de chaos bij CCF zou zijn in een flinke recessie met veel defaults. Dus een combinatie van een overwerkte bijzonder beheer afdeling en het slecht volstromen van nieuwe projecten en dus krimp van de omzet. Zou wel eens een bloedblad kunnen zijn...
Ik dacht dat je per kalenderjaar mag bekijken van welke regeling je gebruikt maakt.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 16:07 schreef JP01 het volgende:
[..]
Oke duidelijk. Hou er wel rekening mee (niet jij specifiek hoor, maar in het algemeen) dat als je een project na 90 dagen achterstand volledig afschrijft, je in de daaropvolgende jaren de ontvangen recovery wel weer als 100% winst moet beschouwen.
Dat klopt helemaal. Mijn opmerking was in de context van werkelijk rendement regeling - waar de discussie over ging. Als je daar geen gebruik van maakt dan is het sowieso niet van toepassing.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 16:11 schreef Crowd001 het volgende:
[..]
Ik dacht dat je per kalenderjaar mag bekijken van welke regeling je gebruikt maakt.
Alsof we de Goden verzoeken. Zojuist bericht gehad dat Mo.C. Groupe B.V. met leningnummer 49323 de meest recente rentetermijn niet betaald hebben en dat deze gecorrigeerd gaat worden. En dat Mo.C. Asset Management B.V. met leningnummer 00051514 vanwege overdracht aan intensief beheer mogelijk ook beinvloed wordt.quote:Op donderdag 24 juli 2025 22:36 schreef Boyette het volgende:
[..]
Ik zit ook nog in een ander project begin dit jaar van Mo C. Daar loopt alles volgens plan. Deze vastgoedjongens hebben toch wel meer projecten lopen die normaal altijd goed lopen dus het is wel opvallend dat dit zo loopt.
Misschien was het gewoon iets administratiefs maar is er verder niet veel aan de hand,
Ze zullen dat geld nu wel hard nodig hebben om dat pand in Haarlem te kunnen aankopen en het zal hoe dan ook toch wel gebeuren. ZIe hem nog wel terug komen.
Dat bedoel ik ook. Maar ik dacht begrepen te hebben dat als je bijvoorbeeld gebruik maakt van de werkelijkrendement regeling over 2022 je kunt besluiten hier voor 2023/2024 geen gebruik van te maken. Als het klopt wat ik zeg (en ik ben er niet zeker van) hoeft hij de eventuele recovery dus helemaal niet als 100% winst op te geven maar zit het bedrag gewoon weer in zijn banksaldo per 31-12 van het jaar waarin het is ontvangen.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 16:14 schreef JP01 het volgende:
[..]
Dat klopt helemaal. Mijn opmerking was in de context van werkelijk rendement regeling - waar de discussie over ging. Als je daar geen gebruik van maakt dan is het sowieso niet van toepassing.
Recent is er een nieuwe financiering live gegaan op ons platform. De financiering is niet uitgekeerd, omdat niet aan de gestelde voorwaarden was voldaan, waaronder maar niet uitsluitend de betaling van de achterstand van deze lening.quote:Op vrijdag 25 juli 2025 16:24 schreef ovdm het volgende:
[..]
Alsof we de Goden verzoeken. Zojuist bericht gehad dat Mo.C. Groupe B.V. met leningnummer 49323 en Mo.C. Asset Management B.V. met leningnummer 00051514 beide hun meest recente rentetermijn niet betaald hebben en dat deze gecorrigeerd gaat worden. Damn, weer 2 erbij. Het gaat niet goed!
Juist daar heb je het gemekker alquote:Op vrijdag 25 juli 2025 16:24 schreef ovdm het volgende:
[..]
Alsof we de Goden verzoeken. Zojuist bericht gehad dat Mo.C. Groupe B.V. met leningnummer 49323 en Mo.C. Asset Management B.V. met leningnummer 00051514 beide hun meest recente rentetermijn niet betaald hebben en dat deze gecorrigeerd gaat worden. Damn, weer 2 erbij. Het gaat niet goed!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |