quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 21:18 schreef ACT-F het volgende:
[..]
GodverCultuurbarbaar
![]()
Het origineel![]()
Bekijk deze YouTube-video
Waggeltje het eendenkuiken is er ook als pixieboekje. Lijkt totaal niet op het verhaal van Alfred J. Kwak. Ja, in de tweede episode loopt alfred even weg, wat op het weglopen van waggeltje lijkt. Maar daar houdt de parallel wel op.quote:Op zondag 20 juli 2025 12:11 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Gevonden!!!![]()
Oud boek met bekende en minder bekende sprookjes.
Hier wordt Alfred J. Kwak Waggeltje genoemd.
Bewerkt door Andrew Lang (1844-1912)
https://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Lang
Helaas niks te vinden over degene die dit verhaaltje oorspronkelijk heeft geschreven.
Maar al die verhaaltjes van Van Veen zijn dus gewoon plagiaat. Het zal wel goed zitten wb auteursrechten en zo meer, maar ik vind het toch behoorlijk nep van H. van Veen om te beweren dat hij dit verzonnen heeft.
Het sprookje gaat over een eend die geld leent aan de koning, dat niet terug krijgt en met zijn vrienden, een ladder een rivier en een zwerm bijen dat geld gaat terugvragen.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 11:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waggeltje het eendenkuiken is er ook als pixieboekje. Lijkt totaal niet op het verhaal van Alfred J. Kwak. Ja, in de tweede episode loopt alfred even weg, wat op het weglopen van waggeltje lijkt. Maar daar houdt de parallel wel op.
Eendenkuikens volgen hun moeder in de natuur, Van Veen heeft daar geen ander verhaal voor nodig gehad.
Plagiaat is wel wat meer dan 'die heeft ook iets met een eend gedaan'. Dan moeten er sterke parallelen zijn en die zijn er niet. Zoals je verder schrijft heeft Lang verhalen bewerkt, niet bedacht. En kan er dus ook niemand van Lang gestolen hebben.
Alfred J. Kwak is net als Donald Duck, Waggeltje en het lelijke eendje een uniek verhaal. Van Veen vertelde het al op toneel voor het een animatieserie werd.
ja het mooie sprookje wo2quote:Op woensdag 16 juli 2025 23:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, die Alfred wel, maar dit is gebaseerd op een veel ouder sprookje.
Zodra ik het gevonden heb, zal ik het hier posten.
Wel echt gelul in de marge. Alfred J Kwak is wmb een concept bedacht door Herman van Veen, geinspireerd door eerder geschreven verhalen. Maar 90% van de serie bestaat gewoon uit originele ideeën, dus het lijkt me amper het benoemen waard.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 11:46 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Het sprookje gaat over een eend die geld leent aan de koning, dat niet terug krijgt en met zijn vrienden, een ladder een rivier en een zwerm bijen dat geld gaat terugvragen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Drakestail
Dat is exact de strekking van de theatershow (het eerste verhaal over) Alfred Jodocus Kwak.
Zelfs de zin "Kwek, kwek, kwek, ik ben wel goed maar ik ben nier gek" lijkt een rechtstreekse vertaling van "Quack, quack, quack, when will I get my money back"
Plagiaat is het niet, want het sprookje zal vast al rechtenvrij zij geweest, maar het is wel vreemd dat overal AJ Kwak als verzinsel van Herman van Veen te boek staat, zonder erbij te vertellen dat die gebaseerd is op een oud sprookje.
Assepoester en Sneeuwwitje zijn ook geen verzinsels van Walt Disney
Dat is dus precies wat ik hierboven al diverse malen heb beweerd.quote:Op zaterdag 2 augustus 2025 11:46 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:
[..]
Het sprookje gaat over een eend die geld leent aan de koning, dat niet terug krijgt en met zijn vrienden, een ladder een rivier en een zwerm bijen dat geld gaat terugvragen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Drakestail
Dat is exact de strekking van de theatershow (het eerste verhaal over) Alfred Jodocus Kwak.
Zelfs de zin "Kwek, kwek, kwek, ik ben wel goed maar ik ben nier gek" lijkt een rechtstreekse vertaling van "Quack, quack, quack, when will I get my money back"
Plagiaat is het niet, want het sprookje zal vast al rechtenvrij zij geweest, maar het is wel vreemd dat overal AJ Kwak als verzinsel van Herman van Veen te boek staat, zonder erbij te vertellen dat die gebaseerd is op een oud sprookje.
Assepoester en Sneeuwwitje zijn ook geen verzinsels van Walt Disney
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |