abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:18:15 #26
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_218391287
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_218391291
quote:
10s.gif Op vrijdag 1 augustus 2025 21:18 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Godver _O- Cultuurbarbaar :(

Het origineel O+

Bekijk deze YouTube-video
_O- :T
  zaterdag 2 augustus 2025 @ 05:01:16 #28
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_218393130
Spetter pieter pater,
blikje in de water,
vind helemaal mooi
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_218393174
Deze serie moet echt een HD remaster krijgen.
pi_218393336
Ik heb deze ooit met school uitgevoerd als musical
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_218395118
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2025 12:11 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Gevonden!!! *O*

Oud boek met bekende en minder bekende sprookjes.
Hier wordt Alfred J. Kwak Waggeltje genoemd.
Bewerkt door Andrew Lang (1844-1912)
https://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Lang

Helaas niks te vinden over degene die dit verhaaltje oorspronkelijk heeft geschreven.
Maar al die verhaaltjes van Van Veen zijn dus gewoon plagiaat. Het zal wel goed zitten wb auteursrechten en zo meer, maar ik vind het toch behoorlijk nep van H. van Veen om te beweren dat hij dit verzonnen heeft.
Waggeltje het eendenkuiken is er ook als pixieboekje. Lijkt totaal niet op het verhaal van Alfred J. Kwak. Ja, in de tweede episode loopt alfred even weg, wat op het weglopen van waggeltje lijkt. Maar daar houdt de parallel wel op.

Eendenkuikens volgen hun moeder in de natuur, Van Veen heeft daar geen ander verhaal voor nodig gehad.

Plagiaat is wel wat meer dan 'die heeft ook iets met een eend gedaan'. Dan moeten er sterke parallelen zijn en die zijn er niet. Zoals je verder schrijft heeft Lang verhalen bewerkt, niet bedacht. En kan er dus ook niemand van Lang gestolen hebben.

Alfred J. Kwak is net als Donald Duck, Waggeltje en het lelijke eendje een uniek verhaal. Van Veen vertelde het al op toneel voor het een animatieserie werd.
pi_218395357
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 11:18 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Waggeltje het eendenkuiken is er ook als pixieboekje. Lijkt totaal niet op het verhaal van Alfred J. Kwak. Ja, in de tweede episode loopt alfred even weg, wat op het weglopen van waggeltje lijkt. Maar daar houdt de parallel wel op.

Eendenkuikens volgen hun moeder in de natuur, Van Veen heeft daar geen ander verhaal voor nodig gehad.

Plagiaat is wel wat meer dan 'die heeft ook iets met een eend gedaan'. Dan moeten er sterke parallelen zijn en die zijn er niet. Zoals je verder schrijft heeft Lang verhalen bewerkt, niet bedacht. En kan er dus ook niemand van Lang gestolen hebben.

Alfred J. Kwak is net als Donald Duck, Waggeltje en het lelijke eendje een uniek verhaal. Van Veen vertelde het al op toneel voor het een animatieserie werd.
Het sprookje gaat over een eend die geld leent aan de koning, dat niet terug krijgt en met zijn vrienden, een ladder een rivier en een zwerm bijen dat geld gaat terugvragen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Drakestail

Dat is exact de strekking van de theatershow (het eerste verhaal over) Alfred Jodocus Kwak.
Zelfs de zin "Kwek, kwek, kwek, ik ben wel goed maar ik ben nier gek" lijkt een rechtstreekse vertaling van "Quack, quack, quack, when will I get my money back"

Plagiaat is het niet, want het sprookje zal vast al rechtenvrij zij geweest, maar het is wel vreemd dat overal AJ Kwak als verzinsel van Herman van Veen te boek staat, zonder erbij te vertellen dat die gebaseerd is op een oud sprookje.

Assepoester en Sneeuwwitje zijn ook geen verzinsels van Walt Disney ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Ozewiezewozewalla op 02-08-2025 12:02:00 ]
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
  zaterdag 2 augustus 2025 @ 11:55:36 #33
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218395412
quote:
0s.gif Op woensdag 16 juli 2025 23:44 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Ja, die Alfred wel, maar dit is gebaseerd op een veel ouder sprookje.
Zodra ik het gevonden heb, zal ik het hier posten.
ja het mooie sprookje wo2
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_218395535
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 11:46 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Het sprookje gaat over een eend die geld leent aan de koning, dat niet terug krijgt en met zijn vrienden, een ladder een rivier en een zwerm bijen dat geld gaat terugvragen.

Dat is exact de strekking van de theatershow (het eerste verhaal over) Alfred Jodocus Kwak.
Zelfs de zin "Kwek, kwek, kwek, ik ben wel goed maar ik ben nier gek" lijkt een rechtstreekse vertaling van "Quack, quack, quack, when will I get my money back"

Plagiaat is het niet, want het sprookje zal vast al rechtenvrij zij geweest, maar het is wel vreemd dat overal AJ Kwak als verzinsel van Herman van Veen te boek staat, zonder erbij te vertellen dat die gebaseerd is op een oud sprookje.

Wel echt gelul in de marge. Alfred J Kwak is wmb een concept bedacht door Herman van Veen, geinspireerd door eerder geschreven verhalen. Maar 90% van de serie bestaat gewoon uit originele ideeën, dus het lijkt me amper het benoemen waard.
-nee-
pi_218396000
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2025 11:46 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]

Dat is dus precies wat ik hierboven al diverse malen heb beweerd.
Bij Disneyfilms zie je vaak bij de intro staan dat de film is gebaseerd op de boeken/verhalen van de gebroeders Grimm.
Tot zover.

En toen kwam er een grote olifant met een lange snuit,
En die blies dit hele general chat-topic uit.

pi_218510895
Ja! Eén van mijn favoriete series vroeger O+

De aflevering dat Alfred voor het eerst naar school ging, en toen met Dolf in de waterput terecht kwam, had ik op videoband. Grijs gekeken destijds.
  vrijdag 15 augustus 2025 @ 15:28:44 #37
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218511167
Ga maar vast naar huis
Ik ben een druppel later
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: