’Duistere’ kijkcijfers RTL tonight na teruggekeerd reclameblok: ’Wat een drama’
Nu het reclameblok tussen Lubach en RTL tonight terug is, scoort de met veel bombarie aangekondigde talkshow nóg minder kijkers dan in de dramatische eerste week van het programma. Er keken maandagavond nog geen 300.000 mensen. Dat meldt kijkcijferexpert Tina Nijkamp op Instagram: „Oei.”
Vergeleken met de eerste aflevering van RTL tonight, die vorige week zondag met de groots aangekondigde Astrid Holleeder als gast bijna 900.000 kijkers trok, is na iets meer dan een week twee derde van de kijkers afgehaakt. Ten opzichte van vorige week maandag is het verval minder groot: toen haalde RTL tonight lineair 404.000 kijkers en met uitgesteld kijken kwam het programma uit op een half miljoen.
Kijkcijfers RTL tonight ingestort, De Slimste mens en Pauw & De Wit goed van start
Verschil met vorige week is dat het programma nu voor het eerst vooraf werd gegaan door een reclameblok, in plaats van direct te beginnen na het programma Lubach. „Dat pakt helemaal niet goed uit”, oordeelt Nijkamp. „De nog latere starttijd van 22.45 uur helpt natuurlijk niet.” Hart van Nederland op SBS6, dat op dezelfde tijdstip begint, haalt evenwel het dubbele aantal kijkers.
’Wat een drama’
Met 297.000 kijkers op maandag staat de opvolger van de vrij succesvolle talkshows Renze, Beau en Humberto pas op plek 32 van de 100 best bekeken tv-programma’s van maandag. „Wat een drama”, schrijft de oud-programmadirecteur van SBS6 Nijkamp bij die lage notering. „Snel die tafel terug het decor in”, tipt ze de makers. Nijkamp noemt de huidige setting waarbij gasten met hun voeten op een blok rusten ’awkward’.
Lichtpuntje in de ’duistere’ cijfers voor het programma is het marktaandeel in de commerciële doelgroep. Dat is volgens Nijkamp met 20 procent ’heel netjes’.
RTL reageert voor het eerst op kijkcijferdrama RTL tonight: ’We werken er hard aan’
RTL liet vorige week in een reactie op de slechte kijkcijfers en kritiek weten ’trots te zijn’ op het programma, en klampte zich ook toen al vast aan dit lichtpunt in de duisternis: „Het marktaandeel in onze doelgroep is zeer goed, maar we willen nog wel doorgroeien in de absolute kijkersaantallen. Iedere nieuwe of vernieuwde talkshow heeft tijd nodig om door te ontwikkelen en te verbeteren. Daar werken we op dit moment hard aan en daar nemen we de tijd voor. Dat doen we vol energie en enthousiasme.”
„Het marktaandeel in onze doelgroep is zeer goed, maar we willen nog wel doorgroeien in de absolute kijkersaantallen”
Vandaag inside
Best bekeken talkshow op maandagavond is Vandaag inside op SBS6, met 877.000 kijkers. Eva in de vooravond 807.000. Pauw & De Wit, dat eveneens vorige week begon, scoort ook een stuk hoger dan RTL tonight. Maar met 632.000 kijkers wel lager dan vorige week – toen nog 800.000 mensen keken naar de start van het programma. Ook de start van humoristisch praatprogramma Van Roosmalen & Groenteman op wegkwijnkanaal NPO 3 wordt beter bekeken: 317.000 kijkers. Datzelfde geldt voor Nieuws van de Dag op SBS 6, met 339.000 kijkers.
https://www.telegraaf.nl/(...)-drama/89072966.htmlNet de politiek en maar blijven proberen deze shit door onze strot te duwen