Buurtbewoners Haga Lyceum voelen zich onveilig, worden bedreigd en bespuwd door leerlingenquote:Buurtbewoners Haga Lyceum voelen zich onveilig, worden bedreigd en bespuwd door leerlingen
Jippie 15-07-2025 11:12 print
Een aantal omwonenden van het Cornelis Haga Lyceum in de Amsterdamse wijk Bos en Lommer ervaren veel hinder van scholieren en voelen zich onveilig. Volgens een buurtbewoner, die namens meerdere bewoners en ondernemers sprak bij de stadsdeelcommissie West, is de situatie de laatste tijd verslechterd.
Hoewel de rechter in 2024 oordeelde dat de Nederlandse Staat ten onrechte een negatief beeld schetste over de Islamitische school. Hebben veel buurtbewoners daar een andere mening over. In februari 2019 bracht de AIVD een rapport uit over de achtergrond van personen verbonden aan de school, inclusief hun banden met de terroristische groep Kaukasus Emiraat. Het rapport vermeldde ook dat de leiders de helft van het lesprogramma wilden besteden aan salafistisch geloof.
Sommige media noemden de school daarna een "haatschool" of een plek waar leerlingen worden beïnvloed door radicale islam. Daarnaast riep de toenmalige minister-president tijdens het wekelijkse vragenuurtje ouders op hun kinderen niet in te schrijven bij de school.
Volgens de inspreker namens buurtbewoners van het Haga lyceum worden meldingen over de problemen bij de school en gemeente "niet serieus genomen". Het lyceum vestigde zich enkele jaren geleden tijdelijk in een pand aan de Reinaert de Vosstraat. Het aantal leerlingen groeide van 150 naar 500, terwijl de omgeving nooit is aangepast. Zo ontbreekt er bijvoorbeeld een schoolplein.
De spreker noemde als voorbeelden van de problemen onder andere bedreigingen, provocaties en tegen ramen en deuren aan trappen. Daarnaast gaat het om te hard rijden met fatbikes, spugen, nare opmerkingen maken, rommel achterlaten en het afsteken van vuurwerk. “We voelen ons eigenlijk niet meer veilig.” Handhaving komt soms wel langs, zei hij, maar meestal pas later op de dag, terwijl de problemen vooral tussen twaalf en twee uur plaatsvinden.
Stadsdeelvoorzitter Fenna Ulichki benadrukte dat het hier om tijdelijke huisvesting gaat. Het aantal leerlingen is gestegen tot 500, terwijl de school volgens haar "niet de buitenruimte heeft om goed te kunnen functioneren".
Tijdens de pauze op school worden extra politie en straatcoaches ingezet, aldus Ulichki. Meldingen worden volgens haar ‘direct opgevolgd’. Ook wordt er jongerenwerk aangeboden op school. Ze wil zich richten op structurele oplossingen, zoals het inzetten van conciërges en toezichthouders. Volgens Ulichki moet de schoolleiding hierin een grotere rol gaan vervullen. Toch kan ‘totale veiligheid’ volgens haar niet worden gegarandeerd.
‘Schoolplein in plaats van plantsoen’
De Stichting Thuismakers Collectief, die het Wachterliedpaviljoen en de wijkboerderij Wachterlied beheert en daar ook te maken heeft met overlast, stelt voor het plantsoentje naast het gebouw om te vormen tot een schoolplein. “Wij denken dat een schoolplein een deel van de oplossing kan zijn”, zei Silvester de Ruig van de stichting. Volgens hem gaat het vooral om leerlingen uit de onderbouw.
Parkeerplaatsen opheffen
Ester Fabriek, dagelijks bestuurder, is niet enthousiast over het idee om de nieuwe buurttuin te betegelen voor een schoolplein. Die tuin is samen met de buurt aangelegd en er is een ton in geïnvesteerd, legt Fabriek uit. “Het doet me echt pijn om die te gaan betegelen omdat mensen zich niet gedragen.” Wel erkent Fabriek de noodzaak van een schoolplein en beloofde ze te onderzoeken of er misschien parkeerplaatsen opgeheven kunnen worden om ruimte te maken.
500 meter waar Van Gogh vermoord is. Links leert het nooit.quote:inclusief hun banden met de terroristische groep Kaukasus Emiraat. Het rapport vermeldde ook dat de leiders de helft van het lesprogramma wilden besteden aan salafistisch geloof.
Dat is niet zo. Theo werd op de Linneausstraat in Amsterdam-Oost vermoord. En links heeft hier ook niks mee te maken.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:14 schreef Elan het volgende:
500 meter waar Van Gogh vermoord is. Links leert het nooit.
Dus zorg daar eerst voor, meer ruimte en recreatie maken. Dan krijg je ook geen vervelende jongeren.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 19:44 schreef rutger05 het volgende:
Het aantal leerlingen groeide van 150 naar 500, terwijl de omgeving nooit is aangepast. Zo ontbreekt er bijvoorbeeld een schoolplein.
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:43 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dus zorg daar eerst voor, meer ruimte en recreatie maken. Dan krijg je ook geen vervelende jongeren.
Ho ho, niet van islamitische jongeren hèquote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
Je zal toch eens iets van eigen verantwoordelijkheid verwachten van mensen.
Je kunt verwachten tot je een ons weegt. Dit gaat nu eenmaal om jongeren. Ik gooide vroeger ruiten van bushokjes kapot.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]![]()
Je zal toch eens iets van eigen verantwoordelijkheid verwachten van mensen.
Alleen zijn idee om bushokjes neer te zetten is wat minder.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
User @:Harvest89 doet nog zijn best om er iets van te maken.
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je kunt verwachten tot je een ons weegt. Dit gaat nu eenmaal om jongeren. Ik gooide vroeger ruiten van bushokjes kapot.
Als je op google maps kijkt dan zie je dat daar op die locatie ook geen fuck te doen is. En de school heeft niet eens een schoolplein waar ze wat kunnen voetballen of stoeien of zo.
Dusssss...quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je kunt verwachten tot je een ons weegt. Dit gaat nu eenmaal om jongeren. Ik gooide vroeger ruiten van bushokjes kapot.
Als je op google maps kijkt dan zie je dat daar op die locatie ook geen fuck te doen is. En de school heeft niet eens een schoolplein waar ze wat kunnen voetballen of stoeien of zo.
Hihaho...quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:43 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Dus zorg daar eerst voor, meer ruimte en recreatie maken. Dan krijg je ook geen vervelende jongeren.
Is een troll maar ik neem aan dat de meesten dit inmiddels wel doorhebben?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
User @:Harvest89 doet nog zijn best om er iets van te maken.
Wat je eigenlijk wilt zeggen: geef ze een nieuwe Playstation, kleren en een auto. Want die fatbikes hebben ze nu wel gezien.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:43 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
neen, een bekeerling. Da's nog veel ergerquote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:01 schreef matspontius het volgende:
[..]
Is een troll maar ik neem aan dat de meesten dit inmiddels wel doorhebben?
Nou, dit is weer de Etto zoals we hem kennen.quote:
Je voorspelbaarheid is inderdaad slaapverwekkend.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:03 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou, dit is weer de Etto zoals we hem kennen.
Daar was al om mee te beginnen geen topic over geopend.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je voorspelbaarheid is inderdaad slaapverwekkend.
Waren dit katholieke jongeren op een katholieke school geweest was je nu al afgereisd om ze allemaal een heropvoedingskamp in te trappen.
Dan wel.
"terroriseren"quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:59 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Dusssss...
Omdat er niks te doen is, dan ga je maar mensen terroriseren...
Heel normaal..
Kerel, haal je kop uit je reet..
Ik zat op een roomskatholieke school. Erg katholiek gedroeg ik me niet. Nog steeds niet.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je voorspelbaarheid is inderdaad slaapverwekkend.
Waren dit katholieke jongeren op een katholieke school geweest was je nu al afgereisd om ze allemaal een heropvoedingskamp in te trappen.
Dan wel.
Gewoon wat ruimte om lol te maken. Een sportveld of een jeugdhonk.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:01 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat je eigenlijk wilt zeggen: geef ze een nieuwe Playstation, kleren en een auto. Want die fatbikes hebben ze nu wel gezien.
Ja? Dus jij vindt dit prima en niet zorgelijk?quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:03 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou, dit is weer de Etto zoals we hem kennen.
En jij vindt dat van 150 naar 500 leerlingen niet zorgelijk? En dat je met een trapveldje bovenstaande zaak wel oplost?quote:In februari 2019 bracht de AIVD een rapport uit over de achtergrond van personen verbonden aan de school, inclusief hun banden met de terroristische groep Kaukasus Emiraat. Het rapport vermeldde ook dat de leiders de helft van het lesprogramma wilden besteden aan salafistisch geloof.
Nee hoor, neemt iedereen hier in de zeik en probeert de grapjurk uit te hangen. Ik reageer er al lang niet meer op, zou jij ook moeten doen. Is echt de moeite niet waard!!quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
neen, een bekeerling. Da's nog veel erger
Meneer heeft een moskee bezocht.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:08 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"terroriseren"
Wat op fatbikes rondfietsen en een beetje knallen. Ja erg hoor. Dat gebeurt nu eenmaal in de wat armere wijken.
Maar het is gewoon weer duidelijk, doordat het hier een islamitische school betreft moet er weer grote ophef zijn. Terwijl dit gedrag niets met islam te maken heeft, na mijn eigen moskeebezoek ben ik daar nog meer van overtuigd.
N=1, fijn dat je in een fijne moskee bent geweest, ben ik ook wel eens!quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:08 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
"terroriseren"
Wat op fatbikes rondfietsen en een beetje knallen. Ja erg hoor. Dat gebeurt nu eenmaal in de wat armere wijken.
Maar het is gewoon weer duidelijk, doordat het hier een islamitische school betreft moet er weer grote ophef zijn. Terwijl dit gedrag niets met islam te maken heeft, na mijn eigen moskeebezoek ben ik daar nog meer van overtuigd.
Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ing-moskeeen-onthuldquote:Mede als gevolg van buitenlandse financiering groeit de fundamentalistische islam, het salafisme, in Nederland. Waren er vier jaar geleden nog dertien salafistische moskeeën in Nederland, nu zijn dat er 27 - zo blijkt uit een vertrouwelijke memo van de anti-terrorismecoördinator NCTV, die in handen is van NRC en Nieuwsuur. Het aantal salafistische predikers verdubbelde eveneens: van 50 naar 110.
Ja maar die lieden hebben vaak een tintje. Dan kun je babykonijntjes doodschoppen voor de lol, de witte wokies zullen alsnog je met liefde overstelpen.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:19 schreef inXs het volgende:
[..]
N=1, fijn dat je in een fijne moskee bent geweest, ben ik ook wel eens!
De feiten:
[..]
Bron: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ing-moskeeen-onthuld
En ja, misdragen en spugen op de ‘ongelovigen’ komt wel degelijk voort uit het salafisme en de interpretatie van de koran. Het gedrag wordt ondersteund door de islam en ouders/leerkrachten durven de jongeren ook vaak niet tegen te spreken.
Katholicisme interesseert je ook niet. Te wit. Te eigen. Te Nederlands.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:09 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik zat op een roomskatholieke school. Erg katholiek gedroeg ik me niet. Nog steeds niet.
Ik ook, maar erg conservatief is dat natuurlijk niet…. Veel minder van religie doorspekt en dogma’s zoals een school waar salafisme schijnbaar ook onderdeel van is…quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:09 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik zat op een roomskatholieke school. Erg katholiek gedroeg ik me niet. Nog steeds niet.
Poe poe, wat een aanwinst. Conservatisme ten top, of geldt dat niet voor de jongens? Vermoed dat vooral jongens zijn die de buurt terroriseren..quote:3. van de dames wordt geacht dat ze geen strakke kleding dragen en minimaal een tuniek tot aan de knieën, een hoofddoek is vanzelfsprekend.
Ik heb bewust de term 'islamitische' weggelaten uit de TT. Gezien de nare overlast en intimidatie en het falen van de betreffende school en de gemeente om hier passend tegen op te treden is dit nieuwswaardig ongeacht de signatuur van de school. In het Parool stond destijds dat de buurtbewoners zich zorgen maakten vanwege de reputatie van de school toen werd besloten dat de school in de buurt zou worden gevestigd.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:06 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Daar was al om mee te beginnen geen topic over geopend.
Het blijkt dat van het laatste niets is terecht gekomen en de de buurtbewoners veel overlast en intimidatie ervaren.quote:Toen het er in 2019 even op leek dat het Haga Lyceum al naar Bos en Lommer zou verkassen, leidde dat tot ‘enige onrust’ in de buurt, aldus de informatiebrief. De gemeente schrijft zich te realiseren dat de school in het verleden ‘veelvuldig in het nieuws is geweest (..) Inmiddels is er een nieuw schoolbestuur actief waarmee de gemeente een goede omgang heeft.’ Bovendien zal het stadsdeel afspraken met de school maken ‘over het behouden van een prettige buurtsfeer’.
Sterke argumenten hoor.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:36 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Berichtgeving van Telegraaf en Powned, ja dan weet je het wel en Geert gelijk twitteren natuurlijk.
Ik zie niet zo goed in hoe jouw gebrek aan opvoeding dit gedrag zou moeten goedpraten.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 20:51 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hopelijk is het voormalige salafistische bestuur naar de VAE getrapt en het huidige bestuur mag ook weleens aan de bak ja.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:35 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik heb bewust de term 'islamitische' weggelaten uit de TT. Gezien de nare overlast en intimidatie en het falen van de betreffende school en de gemeente om hier passend tegen op te treden is dit nieuwswaardig ongeacht de signatuur van de school. In het Parool stond destijds dat de buurtbewoners zich zorgen maakten vanwege de reputatie van de school toen werd besloten dat de school in de buurt zou worden gevestigd.
https://www.parool.nl/ams(...)-en-lommer~b99694cf/
[..]
Het blijkt dat van het laatste niets is terecht gekomen en de de buurtbewoners veel overlast en intimidatie ervaren.
Nogmaals dit heeft niets met islam te maken. Ze spugen niet en schelden niet in een moskee.quote:Op dinsdag 15 juli 2025 21:15 schreef inXs het volgende:
[..]
Ja? Dus jij vindt dit prima en niet zorgelijk?
[..]
En jij vindt dat van 150 naar 500 leerlingen niet zorgelijk? En dat je met een trapveldje bovenstaande zaak wel oplost?
En jij vindt het niet zorgelijk dat ouders en de school die kinderen schijnbaar niet aanpakken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |