abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:05:10 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218219664
https://nos.nl/artikel/25(...)meer-grip-op-je-geld

quote:
Nibud pleit voor één betaaldag van vaste lasten: 'Meer grip op je geld'
Salaris binnen? Dan daarna op één dag alle vaste lasten eraf. Daarvoor pleit financieel voorlichtingsbureau Nibud. "Allerlei rekeningen van vaste lasten worden de hele maand door afgeschreven. Daardoor is het lastig grip te hebben op je uitgaven", zegt directeur Arjan Vliegenthart van Nibud naar aanleiding van berichtgeving in het AD.

De huur of hypotheek, zorgpremies, verzekeringen, energie en de telefoonrekening. Het komt allemaal op verschillende momenten. Wie het daarin lastig vindt om het overzicht te bewaren, kan met geldproblemen te maken krijgen.

"Het zou veel makkelijker zijn als dat allemaal op een dag zou gebeuren. Net zoals wanneer alle toeslagen en het inkomen op een dag zouden worden overgemaakt", stelt Vliegenthart. "Als je daar niet al te veel tijd tussen laat zitten, dan weten mensen dus vrij gauw wat ze in een maand te besteden hebben."

Grote vaste lasten zoals de huur of een hypotheek worden wel al snel na het krijgen van het salaris afgeschreven. Als het aan Vliegenthart ligt, gebeurt dat dus straks ook met andere vaste lasten. Nog mooier zou het zijn, zegt Vliegenthart, als de toeslagen ook al verrekend zijn. De huurtoeslag wordt dan naar de woningbouwcorporatie overgemaakt en de zorgtoeslag naar de zorgverzekeraar. "Maar dat is nog niet zo snel georganiseerd. Ik denk dat één betaaldag wat dat betreft makkelijker te organiseren is."

Geldhulp
Het aantal Nederlanders dat geregistreerde problematische schulden heeft neemt sinds een aantal jaren weer toe, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Na een duidelijk stijging in 2022 en 2023, is het aantal Nederlanders dat schulden heeft ook in 2024 licht toegenomen.

Eerder dit jaar constateerde de Nederlandse branchevereniging voor schuldhulpverlening (NVVK) dat het aantal geldhulpvragen in 2024 is gestegen. Dat komt volgens de NVVK niet alleen doordat alles duurder wordt, maar ook door de populariteit van de 'koop nu, betaal later'-diensten.

Volgens de brancheorganisatie vragen meer mensen om hulp, maar zouden dat er eigenlijk nog veel meer moeten worden. "Ruim 80.000 mensen zijn in beeld maar in Nederland hebben zo'n 730.000 mensen problematische schulden", zei een woordvoerder van NVVK toen.

Vliegenthart erkent dat een vaste betaaldag echt niet iedereen van zijn of haar schuldproblemen afhelpt. "Maar het wordt voor de mensen wel makkelijker om te weten waar ze aan toe zijn. Daarmee krijgen ze meer grip op hun geld en hopelijk ook op hun leven", aldus de directeur van Nibud.
Eigenlijk wel vreemd dat dit niet al zo is... Lijkt wat kleins, maar zou voor sommigen echt een groot voordeel zijn.

Zo hebben mensen met een kleine maatregel ineens veel meer grip en overzicht in de financiën.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:08:54 #2
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_218219689
De sportschool schrijft per 4 weken af, dat vind ik echt ronduit waardeloos.
Reken het gewoon om naar het bedrag per maand en schrijf het maandelijks af, op de 27ste ofzo.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:15:42 #3
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_218219722
Opzich een goed idee, voor het overzicht.

Ik gebruik zelf een aparte rekening voor mijn maandelijkse vaste lasten. Dan voorkom je al een hoop gedoe. Daarnaast geloof ik niet zo in "van salaris naar salaris leven". Ik hou altijd een buffer op m’n betaalrekening. Dat geeft rust.

Natuurlijk zullen er mensen zijn die zeggen: “Ja, maar niet iedereen kán een buffer opbouwen.” Maar ik zeg dit vanuit eigen ervaring; ik heb zelf in het verleden ook flink geworsteld met geld. Wat mij uiteindelijk hielp, was slim omgaan met extraatjes zoals vakantiegeld, en elke maand proberen een klein bedrag over te houden. Het is misschien zuur als je dat vakantiegeld niet kunt gebruiken voor iets leuks, maar het geeft je wél financiële rust voor de rest van het jaar. wetende dat er genoeg op staat om de rekeningen te betalen 😉
pi_218219726
Hoe ingewikkeld is het om 2 rekeningen te hebben, 1 voor je vaste lasten en 1 "vrij te besteden".
Salaris komt binnen, je schrijft een deel over naar je vaste laten rekening en alles daarboven is vrij te besteden.
Desnoods maak je een derde voor "boodschappen".
  Miss 200.000.000! dinsdag 15 juli 2025 @ 13:16:07 #5
367000 roos94
pi_218219728
Prima idee.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:16:20 #6
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_218219731
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:08 schreef Leandra het volgende:
Reken het gewoon om naar het bedrag per maand en schrijf het maandelijks af, op de 27ste ofzo.
Hier ook per 4 weken. Slaat natuurlijk nergens op. Doen ze zodat ze 1 extra maand kunnen belasten op jaarbasis
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_218219778
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:08 schreef Leandra het volgende:
Door het zo te verpakken lijkt het natuurlijk iets goedkoper.

Verder prima plan echter kun je nog steeds van alles op afbetaling kopen via Klarna en Afterpay en zo ik denk dat dat eerder zorgt voor problemen dan de timing van de vaste lasten.

Oja en de belachelijke prijzen in de supermarkten kun je je ook lelijk op verkijken.
blablablabla
pi_218219799
Ik krijg mijn salaris per 4 weken, dus dit plan zou voor mij niet echt werken. Tenzij alle bedrijven dan ook per 4 weken zouden gaan incasseren...
pi_218219841
Dit doe ik allang door al mijn vaste lasten op payday naar mijn spaarrekening te storten en dat terug te laten vloeien naar de betaalrekening op de dag dat het afgeschreven wordt.
Ja, dat kan ook met een tweede betaalrekening, maar ik heb hiervoor gekozen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:15 schreef Duracell het volgende:
Daarnaast geloof ik niet zo in "van salaris naar salaris leven".
Mja, dat vind ik altijd een beetje een dooddoener eigenlijk. Ik heb ook altijd geld over op de betaalrekening op payday, maar niet genoeg om NOGMAALS de 1.5k aan huur/verzekeringen/GWL te kunnen voldoen als er geen nieuw salaris gestort wordt. In die zin leef ik echt wel van salaris naar salaris en ik denk dat iedereen dat doet (tenzij je echt 10k netto ofzo pakt, maar dan nog zullen dingen als je woning wel aangepast zijn aan dat salaris).
pi_218219850
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:27 schreef XanderH het volgende:
Ik krijg mijn salaris per 4 weken, dus dit plan zou voor mij niet echt werken. Tenzij alle bedrijven dan ook per 4 weken zouden gaan incasseren...
Hoezo niet? Toen ik nog werkte hadden we ook een dertiende maand.
Ik liet alle vasten lasten automatisch afschrijven. Nooit problemen mee gehad.
pi_218219852
Leer de jeugd weer eens met geld omgaan en dat ze niet kunnen uitgeven wat ze niet hebben. Alles gaat met leningen, afbetalingen, betalen achteraf, enzovoorts tegenwoordig. Te bezopen dat niemand nog spaart voor de dingen die ze graag willen hebben.

De banken zetten al allerlei financiële hulpmiddelen in hun apps met overzicht van vaste lasten, overzicht van uitgaven en inkomsten, vragenlijsten of je financieel gezond bent. Hoeveel meer moeten ze nog doen om mensen te laten zien dat ze boven hun stand leven.
pi_218219858
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:27 schreef XanderH het volgende:
Mwa, dan weet je gewoon dat bedrijven die maandelijks incasseren daar misbruik van gaan maken. Dan ga je voor je whatever natuurlijk gewoon van bijv 10 euro per maand naar 10 euro per 4 weken en dat over de gehele linie.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:37:47 #13
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218219871
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:35 schreef Irritatie100 het volgende:
Dit doe ik allang door al mijn vaste lasten op payday naar mijn spaarrekening te storten en dat terug te laten vloeien naar de betaalrekening op de dag dat het afgeschreven wordt.
[..]
Mja, dat vind ik altijd een beetje een dooddoener eigenlijk. Ik heb ook altijd geld over op de betaalrekening op payday, maar niet genoeg om NOGMAALS de 1.5k aan huur/verzekeringen/GWL te kunnen voldoen als er geen nieuw salaris gestort wordt. In die zin leef ik echt wel van salaris naar salaris en ik denk dat iedereen dat doet (tenzij je echt 10k netto ofzo pakt, maar dan nog zullen dingen als je woning wel aangepast zijn aan dat salaris).
Ik heb altijd geleerd dat je minimaal 2-3 keer je maandsalaris moet aanhouden als spaarbuffer, geloof ook wel dat de gemiddelde Nederlander dat heeft.

Voor zo'n minimale buffer heb je echt geen monstersalaris nodig.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:37:49 #14
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_218219872
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:16 schreef roos94 het volgende:
Prima idee.
Dit idd
My age is very
Inappropriate
for my behavior
pi_218219891
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:37 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Mwa, dan weet je gewoon dat bedrijven die maandelijks incasseren daar misbruik van gaan maken. Dan ga je voor je whatever natuurlijk gewoon van bijv 10 euro per maand naar 10 euro per 4 weken en dat over de gehele linie.
:?
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:40:37 #16
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218219894
Ik zou dit toejuichen. Ook al is het maar om het constante gejengel van bedrijven dat je niet weet wanneer ze afschrijven daarvan af te zijn. Looking at you Ziggo.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:42:58 #17
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_218219914
Het idee van vaste lasten is toch dat ze maandelijks terugkeren en je er dus gewoon ook op kunt plannen?
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_218219919
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:40 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
:?
12x10= 120.
12x4 = 48.
52/4= 13.
13x10= 130.

Oftewel, zou je 10 euro extra per jaar kosten mochten de bedrijven er mee wegkomen en geloof me, een heleboel zouden het gewoon omzetten van maandelijks naar 4 weken zonder prijsverlaging.
pi_218219927
Meer regulering. *O*
pi_218219938
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:36 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Hoezo niet? Toen ik nog werkte hadden we ook een dertiende maand.
Ik liet alle vasten lasten automatisch afschrijven. Nooit problemen mee gehad.
Het plan "na ontvangst van het salaris snel op één dag alle vaste lasten eraf" gaat niet werken omdat ik mijn salaris dus niet op een vaste dag (van de maand) krijg.

Een 13e maand is natuurlijk anders. Dan krijg je wel gewoon 12x een maandsalaris op een vast moment. (Plus nog 1x extra)

Ik zeg ook niet dat ik er problemen mee heb, die heb ik nu ook niet.
pi_218219950
pi_218219951
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:43 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
12x10= 120.
12x4 = 48.
52/4= 13.

Oftewel, zou je 10 euro extra per jaar kosten mochten de bedrijven er mee wegkomen en geloof me, een heleboel zouden het gewoon omzetten van maandelijks naar 4 weken zonder prijsverlaging.
Nee, je snapt me niet.
Want jij hebt het over bedrijven die incasseren en niet je werkgever die jouw salaris overmaakt.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:47:41 #23
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_218219956
Voor paupers kan dit inderdaad handig zijn. Of nog beter, gewoon iedereen onder bewind zetten.
pi_218219963
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:45 schreef XanderH het volgende:

[..]
Het plan "na ontvangst van het salaris snel op één dag alle vaste lasten eraf" gaat niet werken omdat ik mijn salaris dus niet op een vaste dag (van de maand) krijg.

Een 13e maand is natuurlijk anders. Dan krijg je wel gewoon 12x een maandsalaris op een vast moment. (Plus nog 1x extra)

Ik zeg ook niet dat ik er problemen mee heb, die heb ik nu ook niet.
Dat maakt in principe toch niks uit. Ja, misschien heb je in het begin even een overlap van 1 tot drie maanden, maar daarna loopt je rekening toch weer gewoon?
pi_218219973
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:37 schreef Caland het volgende:

[..]
Ik heb altijd geleerd dat je minimaal 2-3 keer je maandsalaris moet aanhouden als spaarbuffer, geloof ook wel dat de gemiddelde Nederlander dat heeft.

Voor zo'n minimale buffer heb je echt geen monstersalaris nodig.
Dat heb ik dan ook zeker, op de spaarrekening. In dit geval ging het echter om een buffer op de betaalrekening en van salaris naar salaris leven. Ondanks dat ik altijd een paar honderd euro over heb op de betaalrekening aan het einde van de maand, leef ik wel van salaris naar salaris in de zin van dat ik mijn vaste lasten moet betalen. Daarvoor zou je natuurlijk niet je spaargeld aan hoeven moeten spreken. En in die situatie zit zowat iedereen zonder afbetaalde hypotheek lijkt me, die ene persoon met 3x modaal die nog steeds in z'n sociale huurappartementje van 500 euro zit daargelaten.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:49:43 #26
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_218219975
quote:
Ik heb er toen die tijd wel een jaar over gaan ofzo, maar het is zeker niet onmogelijk.

Keertje deel vakantiegeld naar de "volgende maand", belasting teruggave of andere meevaller.. Elke maand beetje sparen. Het is hetzelfde als sparen/uitgeven voor vakantie, auto, rijbewijs , nieuwe bank of andere grote uitgave. Dat lukt een hoop mensen toch wel ;) Maar nu spaar je voor rust ;) Keuzes..

Helpt ook om jaarlijkse kosten per maand op te splitsen/reserveren.
pi_218219976
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:47 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Nee, je snapt me niet.
Want jij hebt het over bedrijven die incasseren en niet je werkgever die jouw salaris overmaakt.
Nogal logisch, aangezien de post die ik citeerde over bedrijven die incasseren ging..
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:50:35 #28
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218219982
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:49 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Dat heb ik dan ook zeker, op de spaarrekening. In dit geval ging het echter om een buffer op de betaalrekening en van salaris naar salaris leven. Ondanks dat ik altijd een paar honderd euro over heb op de betaalrekening aan het einde van de maand, leef ik wel van salaris naar salaris in de zin van dat ik mijn vaste lasten moet betalen. Daarvoor zou je natuurlijk niet je spaargeld aan hoeven moeten spreken. En in die situatie zit zowat iedereen zonder afbetaalde hypotheek lijkt me, die ene persoon met 3x modaal die nog steeds in z'n sociale huurappartementje van 500 euro zit daargelaten.
Ah zo, dat lijkt me wel aardig te kloppen ja.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:51:14 #29
3542 Gia
User under construction
pi_218219989
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:16 schreef roos94 het volgende:
Prima idee.
Is het dan niet erg druk voor de banken op die ene dag?
pi_218219994
Alle nutteloze abonnementen opzeggen zou nog beter zijn voor veel mensen hun grip op geld.
Nee je hoeft geen Netflix en HBO max en Disney.
  Miss 200.000.000! dinsdag 15 juli 2025 @ 13:53:17 #31
367000 roos94
pi_218220008
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:51 schreef Evangelion het volgende:
Alle nutteloze abonnementen opzeggen zou nog beter zijn voor veel mensen hun grip op geld.
Nee je hoeft geen Netflix en HBO max en Disney.
Voor sommige mensen zijn die streamingdiensten het enige "vermaak" wat ze nog kunnen betalen.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:54:11 #32
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_218220016
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:49 schreef Irritatie100 het volgende:
Die dat spaargeld als buffer op de betaalrekening (zeg een maand aan lasten) En die paar honderd de je overhoud is dan echt spaargeld. Toch?
pi_218220017
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:50 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Nogal logisch, aangezien de post die ik citeerde over bedrijven die incasseren ging..
Oh, op die fiets. Maar dan nog. Stel, je betaalt elke maand je verzekeringspremie. Dus 12 X per jaar.
En dan dit idee overnemen. Dan ga je toch met je bank overleggen om dit goed te regelen?
pi_218220024
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:48 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Dat maakt in principe toch niks uit. Ja, misschien heb je in het begin even een overlap van 1 tot drie maanden, maar daarna loopt je rekening toch weer gewoon?
Het voorgestelde plan is dus: Stel dat je iedere maand op de 23e je salaris krijgt, zorgen dat alle bedrijven (bijvoorbeeld) de 25e incasseren.

Maar wat heb ik daar aan als bedrijven iedere maand de 25e incasseren? Wanneer ik mijn salaris betaald krijg op 23 januari, maar ook op 7 augstus en op 27 november? Dan zitten er in het 1e voorbeeld 2 dagen tussen, in het 2e voorbeeld 18 dagen en in het laatste voorbeeld wordt er afgeschreven 2 dagen voordat ik mijn salaris krijg. Dan heb je toch niet het voordeel wat ze met dit plan proberen te bereiken?

(Nogmaals: Ik heb er geen problemen mee, die heb ik nu ook niet, mijn saldo is altijd wel tenminste 1x een salaris, ook aan het einde van een betaalperiode dus automatisch incasso's gaan prima... Maar ik ben dus denk ik ook niet de doelgroep voor dit plan.)
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:55:37 #35
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_218220028
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:53 schreef roos94 het volgende:
Voor sommige mensen zijn die streamingdiensten het enige "vermaak" wat ze nog kunnen betalen.
1 is toch genoeg dan? Kan die andere 20 euro in op de betaalrekening blijven voor volgende maand :p
  dinsdag 15 juli 2025 @ 13:57:01 #36
3542 Gia
User under construction
pi_218220044
quote:
[..]
Niet iedereen heeft een tophypotheek met dito vaste lasten.
Wij leven niet van payday naar payday en hebben echt geen 10 K. Misschien net de helft. En dan sparen we nog automatisch. Uiteraard kunnen we niet twee keer per maand alle vaste lasten betalen, maar wij hebben wel altijd zoveel op de lopende rekening staan, dat we niet in de problemen zouden komen, zou het salaris door onvoorziene omstandigheden, rellen, oorlog, whatever, niet gestort worden.

En ja, ik begrijp dat niet iedereen goed genoeg kan budgetteren om fatsoenlijk uit te komen met je geld, maar moet er dan zo gepampered worden dat elke vereniging en abonnement hun incasso op dezelfde dag moet doen met de andere vaste lasten.
Ik vraag me af of dit voor de banken wel te doen is.
pi_218220049
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:54 schreef Hiddendoe het volgende:

[..]
Oh, op die fiets. Maar dan nog. Stel, je betaalt elke maand je verzekeringspremie. Dus 12 X per jaar.
En dan dit idee overnemen. Dan ga je toch met je bank overleggen om dit goed te regelen?
Als je dit zelf moet regelen dan vraag je al verantwoordelijkheid van mensen zelf, doorgaans als ze dat hebben komen ze al niet in zo'n situatie terecht. Volgens mij pleiten ze hier eerder voor om het standaard te maken zodat je dat zelf niet hoeft te regelen.
pi_218220078
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:55 schreef XanderH het volgende:

[..]
Het voorgestelde plan is dus: Stel dat je iedere maand op de 23e je salaris krijgt, zorgen dat alle bedrijven (bijvoorbeeld) de 25e incasseren.

Maar wat heb ik daar aan als bedrijven iedere maand de 25e incasseren? Wanneer ik mijn salaris betaald krijg op 23 januari, maar ook op 7 augstus en op 27 november? Dan zitten er in het 1e voorbeeld 2 dagen tussen, in het 2e voorbeeld 18 dagen en in het laatste voorbeeld wordt er afgeschreven 2 dagen voordat ik mijn salaris krijg. Dan heb je toch niet het voordeel wat ze met dit plan proberen te bereiken?

(Nogmaals: Ik heb er geen problemen mee, die heb ik nu ook niet, mijn saldo is altijd wel tenminste 1x een salaris, ook aan het einde van een betaalperiode dus automatisch incasso's gaan prima... Maar ik ben dus denk ik ook niet de doelgroep voor dit plan.)
Het kwartje is gevallen hoor. :@ Ik begreep je niet goed genoeg.

Het is ook al heel lang geleden dat ik een salaris beurde. Ik liet alle vasten gewoon automatisch overschrijven en hield het vrij gespecificeerd bij in een excelbestandje.
Nooit problemen mee gehad.
pi_218220108
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:54 schreef Duracell het volgende:

[..]
Die dat spaargeld als buffer op de betaalrekening (zeg een maand aan lasten) En die paar honderd de je overhoud is dan echt spaargeld. Toch?
Nee, als ik alle vaste lasten (waar ik sparen overigens ook onder schaar, er gaat op payday automatisch een bedrag naar de spaarrekening) betaald heb, heb ik ongeveer 1,1k over op de betaalrekening. Dat is voor boodschappen, leuke dingen en benzine. Aan het einde van de maand is daar gemiddeld iets tussen de 200 en 400 van over. Daar kan ik uiteraard niet nog een keer de vaste lasten van betalen, daar heb ik toch echt weer salaris voor nodig. Ik leef dus van salaris naar salaris in de zin van "als ze nu de huur zouden incasseren moet ik wat geld van m'n spaarrekening overboeken" en niet in de zin van "ik kan geen brood meer kopen en ik ga nu dood van de honger".

Overigens stort ik die paar honderd die over zijn ook altijd naar de spaarrekening als extra spaargeld. Wellicht kan ik die paar honderdjes ook laten staan op de betaalrekening, dan komt die buffer ook vanzelf wel inderdaad.
pi_218220114
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:57 schreef Timwonnacott het volgende:

[..]
Als je dit zelf moet regelen dan vraag je al verantwoordelijkheid van mensen zelf, doorgaans als ze dat hebben komen ze al niet in zo'n situatie terecht. Volgens mij pleiten ze hier eerder voor om het standaard te maken zodat je dat zelf niet hoeft te regelen.
Ja, dat is onzin. Mensen die zich makkelijk laten verleiden dingen te kopen op afbetaling of geld te lenen, zijn hier niet mee geholpen.
  Miss 200.000.000! dinsdag 15 juli 2025 @ 14:05:03 #41
367000 roos94
pi_218220115
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:55 schreef Duracell het volgende:

[..]
1 is toch genoeg dan? Kan die andere 20 euro in op de betaalrekening blijven voor volgende maand :p
Als je veel kijkt, ben je met 1 streamingdienst er wel na een tijdje doorheen hoor wat betreft voor content je aanspreekt dan . Maar je zou idd kunnen wisselen. Ene maand videoland. Andere maand netflix. Is wel beetje gedoe maar als je financieel krap zit is dat de beste optie.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 14:06:54 #42
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_218220127
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 14:04 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Overigens stort ik die paar honderd die over zijn ook altijd naar de spaarrekening als extra spaargeld. Wellicht kan ik die paar honderdjes ook laten staan op de betaalrekening, dan komt die buffer ook vanzelf wel inderdaad.
Dit is wat ik bedoel ja :)
  dinsdag 15 juli 2025 @ 14:08:34 #43
38337 Duracell
Ever Lasting Power
pi_218220145
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 14:05 schreef roos94 het volgende:

[..]
Als je veel kijkt, ben je met 1 streamingdienst er wel na een tijdje doorheen hoor wat betreft voor content je aanspreekt dan . Maar je zou idd kunnen wisselen. Ene maand videoland. Andere maand netflix. Is wel beetje gedoe maar als je financieel krap zit is dat de beste optie.
Ja, k snap je wel. Sta er zelf iets anders in denk ik. Als ik zoveel zo kijken dat het aanbod op raakt, zou ik mijzelf gaan afvragen ik niet wat te veel achter de tv hang ;)
  dinsdag 15 juli 2025 @ 14:11:19 #44
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_218220168
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 14:04 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Nee, als ik alle vaste lasten (waar ik sparen overigens ook onder schaar, er gaat op payday automatisch een bedrag naar de spaarrekening) betaald heb, heb ik ongeveer 1,1k over op de betaalrekening. Dat is voor boodschappen, leuke dingen en benzine. Aan het einde van de maand is daar gemiddeld iets tussen de 200 en 400 van over. Daar kan ik uiteraard niet nog een keer de vaste lasten van betalen, daar heb ik toch echt weer salaris voor nodig. Ik leef dus van salaris naar salaris in de zin van "als ze nu de huur zouden incasseren moet ik wat geld van m'n spaarrekening overboeken" en niet in de zin van "ik kan geen brood meer kopen en ik ga nu dood van de honger".

Als je genoeg op je spaarrekening hebt staan om je vaste lasten nogmaals te betalen, dan leef je niet van "salaris tot salaris". Punt.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  Miss 200.000.000! dinsdag 15 juli 2025 @ 14:13:26 #45
367000 roos94
pi_218220194
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 14:08 schreef Duracell het volgende:

[..]
Ja, k snap je wel. Sta er zelf iets anders in denk ik. Als ik zoveel zo kijken dat het aanbod op raakt, zou ik mijzelf gaan afvragen ik niet wat te veel achter de tv hang ;)
Ik denk dan aan iemand die bijv vanwege arbeidongeschikt thuis zit, of chronische pijn heeft, en dan uitkering, dus weinig geld = veel tv. Dan ben je er gauw doorheen denk ik. :) overigens zijn veel streamingdiensten belabberd, met matige content.
  dinsdag 15 juli 2025 @ 14:14:41 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_218220204
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 13:24 schreef Elan het volgende:

[..]
Door het zo te verpakken lijkt het natuurlijk iets goedkoper.

Verder prima plan echter kun je nog steeds van alles op afbetaling kopen via Klarna en Afterpay en zo ik denk dat dat eerder zorgt voor problemen dan de timing van de vaste lasten.

Oja en de belachelijke prijzen in de supermarkten kun je je ook lelijk op verkijken.
Ja, nu lijkt het ¤ 48,50 per maand maar is het feitelijk ¤ 52,54 per maand.
Reken dan lekker ¤ 52,55 per maand, of desnoods ¤ 52,75.
Maar dat 4 weken gedoe kan ik echt helemaal niets mee.
Wullie bin KOEL © Soneal
  dinsdag 15 juli 2025 @ 14:17:04 #47
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_218220230
Overigens kun je bij sommige bedrijven de afschrijfdatum wel aanpassen, ik meen dat Eneco die optie had.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_218220245
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 14:14 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, nu lijkt het ¤ 48,50 per maand maar is het feitelijk ¤ 52,54 per maand.
Reken dan lekker ¤ 52,55 per maand, of desnoods ¤ 52,75.
Maar dat 4 weken gedoe kan ik echt helemaal niets mee.
Je hoeft daar toch verder ook niks mee? Lijkt me alleen iets om je druk over te maken voor autisten die elke euro die er uit gaat in de maand in een Excelsheet willen zetten en zich nu met een onregelmatigheid geconfronteerd zien.
blablablabla
  dinsdag 15 juli 2025 @ 14:18:10 #49
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218220248
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 14:17 schreef Leandra het volgende:
Overigens kun je bij sommige bedrijven de afschrijfdatum wel aanpassen, ik meen dat Eneco die optie had.
Bij best veel grote bedrijven en bij kleine ook wel als je dat vraagt. Al verstoppen ze die optie wellicht een beetje omdat ze het liever niet hebben, het liefst iedereen in de bulk natuurlijk.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 15 juli 2025 @ 14:21:52 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_218220281
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 juli 2025 14:18 schreef Elan het volgende:

[..]
Je hoeft daar toch verder ook niks mee? Lijkt me alleen iets om je druk over te maken voor autisten die elke euro die er uit gaat in de maand in een Excelsheet willen zetten en zich nu met een onregelmatigheid geconfronteerd zien.
✅️
Wullie bin KOEL © Soneal
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')