abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218211632
Ennezat - Le Mont-Dore Puy de Sancy, 165,3 km

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


Franse politici hebben het stapelen van baantjes echt tot een kunst verheven. Meteen een inkijkje in het proces van het ontstaan van zo'n parcours. Ze kiezen ergens op de kaart een regio uit en dan mogen ze in die regio onderling maar gaan uitmaken wat precies de startplaats wordt. Een burgemeester die een sportliefhebber is en die over wat connecties bezit is daarbij een pré. De start van deze rit zal enigszins opmerkelijk blijken te zijn, van Ennezat rijden we tijdens de neutralisatie rechtdoor naar Riom. Riom is een veel grotere stad, een stad waar ook veel meer over te vertellen valt. Daar hadden we beter kunnen starten, jammer dat de Fabrice Magnet geen rekening houdt met schrijvers van voorbeschouwingen. Zo had ik over Riom bijvoorbeeld kunnen vertellen dat Alan Stivell hier geboren is, een Bretoense zanger die wegen het werk van zijn vader buiten Bretagne geboren werd, maar die snel terugkeerde naar die regio om daar de Keltische harp te herintroduceren. Hij is vooral bekend geworden door zijn bewerking van een oud Bretons visserslied, Tri Martolod. Een lied dat wij dan weer vooral kennen omdat de groep Manau hier met La Tribu de Dana een aangepaste versie van maakte die om onduidelijke redenen een grote hit werd in Nederland. In Frankrijk ook, maar dat snappen we dan nog. Over Riom kun je nog meer vertellen, zoals het feit dat er in het centrum nog wel wat middeleeuwse bouwwerken te vinden zijn, ofschoon ze helaas ook hier de stadsmuren lang geleden al hebben afgebroken, maar het meest opzienbarende is nog wel dat de rit van start gaat midden in de stad. Normaal starten we ergens in een weiland, zonder obstakels om ons heen, maar nu mogen de renners zich in de eerste kilometers van de rit een weg dwars door het centrum van Riom gaan banen. De wegen in Riom zijn wel breed, dat is een voordeel, maar alsnog komen we in de eerste paar officiële kilometers van de rit meerdere paaltjes, vluchtheuvels, rotondes en bochten tegen. Een hectische start, zeker aangezien iedereen tijdens deze rit in de vlucht zal willen zitten. Dit is een dag die haast iedereen aangestipt zal hebben, het kan daarom ook wel even duren voor de vlucht vertrokken is. Aan het eind van het centrum van Riom slaan we rechtsaf een brede laan in, hier loopt de weg een paar metertjes omlaag alvorens er ook een kort stukje in stijgende lijn zal volgen richting Châtel-Guyon. Na amper zes kilometer komen we uit in Châtel-Guyon, een thermenstadje met een spa waar in de Tour van 2020 nog een rit van start ging. Toen trokken we naar Puy Mary, waar Dani Martinez de rit zou winnen vanuit de vlucht door aan het eind Lennard Kämna te kloppen. In 2020 werd er zelfs een heel nieuw resort geopend in Châtel-Guyon, het was geen toeval dat we daar toen van start gingen. Je resort openen in het coronajaar, hahaha. Heel hoog magnesiumgehalte in het water het, het hoogste van heel Europa! Vulkaangrond, dat doet wat met een mens. We rijden dwars door Châtel-Guyon heen en hier komen we de nodige gebouwen met fraaie façades tegen, het is echt een toeristisch oord. Een toeristisch oord waar de laffe Jonathan Hivert ooit een sprintje wist te winnen in Parijs-Nice nadat hij de hele finale in het wiel van Luis Leon Sanchez had gezeten. Bij onze passage in dit kuuroord, voor al uw reumatische klachten, komen we een paar bochtjes en een rotonde tegen, waarna we ineens een smal straatje induiken. In dit smalle straatje begint de weg omhoog te lopen, we beginnen hier aan de eerste gecategoriseerde klim van de dag. Er gaan er vandaag in totaal acht volgen, de Côte de Loubeyrat is de eerste. De beklimming begint op een smalle weg in Châtel-Guyon, maar buiten het kuuroord komen we op een gigantisch brede weg terecht en deze weg loopt in totaal 4,1 kilometer aan 6,3% omhoog. Die smalle weg in Châtel-Guyon is trouwens enorm steil, het gaat een meter of 600 aan dik 12% omhoog, koekoek! Zodra we de brede weg bereiken wordt het wel een stuk minder steil, via wat bochten rijden we over een enorm brede weg naar het dorpje Loubeyrat en dat doen we in het begin aan 6%, maar in de laatste paar kilometer wordt het veredeld vals plat tot we na 12 kilometer de top van de eerste klim van de dag bereiken. Tweede categorie, er zijn vandaag voor het eerst serieuze bergpunten te verdienen. Onderweg rijden we nog langs het Château de Chazeron, op een stuk of 1000 aanvallen na gaan we ook nog wat mooie dingen zien in de omgeving.






Na de eerste klim van de dag rijden we het dorpje Loubeyrat binnen, waar er meteen een bocht naar links volgt. Over een iets smallere weg met uitzicht op wat uitgedoofde vulkanen in de verte gaat het een kilometer of twee vals plat omlaag, voorlopig zonder veel gevaar. Even verderop komen we uit bij een kruispunt waar het schuin naar rechts gaat en na dit kruispunt moeten we nog eens anderhalve kilometer aan 4% klimmen. Dit wordt een bijzonder lastige dag, met in totaal 4500 hoogtemeters. Veel klimmetjes waar punten te verdienen zijn, maar ook dit soort hellende stroken tussendoor. We rijden door het departement Puy-de-Dome, in het vulkaanlandschap van de Auvergne. Om ons heen zien we nu op een soort van plateau vooral veel akkers, maar in de verte liggen al die oude vulkanen naar ons te glimlachen. Aan het eind van deze wat smallere weg komen we uit in Charbonnières-les-Varennes, hier slaan we in het centrumpje scherp linksaf. Na de bocht in het centrum komen we enkele wegversmallingen tegen, voorbij die wegversmallingen beginnen we dan weer aan een afdaling van zes kilometer richting Enval. Deze afdaling begint met een paar duidelijk aanwezige bochten, daarna gaat het even tijdje wat meer rechtdoor omlaag op een niet al te steile manier. Halverwege de afdaling is er even een mooi uitzicht over de omgeving, we zien in de diepte enkele plaatsjes liggen. Daarna duiken we dan weer een bos in, waar de brede weg met enigszins korrelig asfalt wel weer wat bochtiger wordt. Echt vervelende bochten komen we evenwel niet tegen, de laatste bocht voor we beneden zijn in Enval is toevallig de lastigste. Een stevige naar rechts, waarna we vier kilometer over een brede weg op een zo goed als vlakke manier van Enval naar Volvic mogen rijden. Eén haarspeldbochtje terwijl het wat vals plat omlaag gaat nog, daarna is het helemaal vlak en komen we alleen nog wat soepele bochtjes tegen. Door het bos gaat het naar Volvic, een bijzondere plaats die we na 27 kilometer koers gaan bereiken. Volvic is om twee redenen bekend, ten eerste hebben ze hier hun eigen mineraalwater en ten tweede hebben ze hier hun eigen stenen. Het zogenaamde Volvic-steen is een vulkanisch gesteente dat veel werd gebruikt in de bouw, met name in de gebieden rond Clermont-Ferrand en Riom. De kleur varieert van lichtgrijs tot zwart. Het is afkomstig uit steengroeven in de buurt van Volvic. Onder meer de kathedraal van Clermont-Ferrand is met dat steen gebouwd, net als het standbeeld in startplaats Ennezat. In Volvic zelf zijn veel huizen ook gebouwd met dat donkere type steen, het dorp heeft daardoor een vrij donker uiterlijk. Volvic vormt de toegangspoort tot de Chaîne des Puys, de keten van al die vulkanen. De bekendste is natuurlijk Puy de Dôme, maar zowel de stenen van Volvic als het gelijknamige mineraalwater hebben we eerder te danken aan Puy de la Nugère, een andere vulkaan in deze buurt. De grotten in de omgeving van Volvic, voormalige steengroeves, vormen tegenwoordig een populaire toeristische attractie. Terwijl er op de heuvel boven het dorp dan weer een standbeeld te vinden is, gemaakt van de lokale steen.




Na een paar bochtjes rijden we over een snelweg om Volvic heen, op de weg die naar de top van de Col de la Nugère leidt. Die top van de Col de la Nugère gaan we alleen niet bereiken, maar we pakken wel de eerste twee kilometer van deze klim mee en in deze eerste twee kilometer van de klim gaat het toch al aan 7% omhoog. Dat zie je niet, dankzij die snelweg, maar het is hier dus echt lastig. Na enige tijd over de snelweg gereden te hebben slaan we linksaf een ander weggetje in en dan gaat het 2,5 kilometer aan 4% omhoog naar het dorpje Tourtoule. Een mooie, brede weg door het bos heen. Geen lastige klim, maar het is wel een mooie gelegenheid om na het lastige stuk op de snelweg nog even door te trekken. Het is een goed begin de rit om de renners de kans te geven continu te demarreren, het is ook een mooi begin van de rit voor Visma om UAE heel erg nerveus te maken. Ik verwacht hier wel het nodige van, ik maak me klaar voor een meltdown van Pogacar. Na het klimmetje komen we uit in het kleine dorpje Tourtoule, hier slaan we linksaf een brede weg in en deze brede weg over het plateau volgen we een kilometer of drie. Drie kilometer door de bossen heen op een vrij vlakke manier, maar vlak gaat het niet blijven. In de buurt van het gehucht Argnat slaan we ineens rechtsaf een smal weggetje in, hierna slingeren we 2,5 kilometer aan 6% omhoog naar het dorpje Chanat-la-Mouteyre. Op en af, deze ongecategoriseerde hellingen nemen we ook gewoon mee. Na 37 kilometer komen we boven in Chanat-la-Mouteyre, een klimmetje dat er door de wat smallere weg dan juist weer iets lastiger uitziet. In het centrumpje van Chanat slaan we meteen linksaf, daarna volgt er een afdaling van zes kilometer in de richting van het dorpje Nohanet. Over een brede weg dalen we de komende zes kilometer aan 5% af, een brede maar wel vrij matige weg. Ik zie de nodige scheuren en gaten in het wegdek, er is hier wat achterstallig onderhoud. Onderweg naar beneden rijden we vooral door een donker bos, in dat donkere bos komen we twee lastigere bochten tegen. Verder is het een simpele afdaling, eenmaal beneden slaan we rechtsaf en dat is ook wel weer een belangrijk punt, heel kort na die bocht volgt immers al de tussensprint van de dag. Een typische Sagan-tussensprint, zo'n tussensprint waar hij altijd punten kon pakken terwijl de andere sprinters al lang en breed gelost waren. Tegenwoordig zou het een goede tussensprint zijn voor een Girmay, al zal dat nu vrij lastig worden. Het was ook een goede tussensprint geweest voor Mathieu, maarja, die gaat nu natuurlijk een snipperdag nemen. Na 44 kilometer volgt de tussensprint in Durtol, een voorstadje van Clermont-Ferrand. De tussensprint volgt bijna direct na de afdaling, beneden gaat het naar rechts en een paar hectometer later ligt de sprint daar al. Voorbij de sprint volgt er dan weer een rotonde, waarna we linksaf slaan om via een brede en wat betere weg nog een paar kilometer af te dalen tot in Clermont-Ferrand. Het is een weg die sommige renners zouden kunnen kennen, in de Tour van 2023 reden we immers ook over deze wegen. We zijn de afgelopen jaren regelmatig in Clermont-Ferrand geweest, maar specifiek in de Tour van 2023 reden we ook op deze wegen, op weg naar Puy de Dôme. Voor het eerst in 35 jaar keerden we toen terug naar die iconische vulkaanklim, de klim met met de weg die als een slakkenhuis om de vulkaan heen ligt gekruld. We begonnen toen aan die klim vanuit Clermont-Ferrand, en we gaan nu op dezelfde manier dalen richting het laatste punt, om vervolgens het eerste deel van de toenmalige slotklim op dezelfde manier aan te vallen. Al gaan we natuurlijk niet door naar de top, dat kan niet. Michael Woods won toen overigens de rit uit de vlucht, terwijl we op de lege flanken van Puy de Dôme zagen dat Pogacar Vingegaard een klein draaitje om de oren gaf, maar later die Tour zouden de rollen nog wel omgedraaid worden.





Clermont-Ferrand is natuurlijk de stad van Remi Cavagna, de TGV van Clermont-Ferrand die de laatste jaren niet echt veel vitesse meer haalt. Toevallig na het verlaten van Quick Step, goh. Ook de stad van Raphaël Géminiani, die als coureur zeven ritten won in de Tour en later toch vooral faam zou vergaren als ploegleider van Anquetil. Vorig jaar op 99-jarige leeftijd overleden, prachtige leeftijd natuurlijk. In de Tour van 2023 reden we dwars door de stad heen op weg naar de Puy de Dôme, een paar dagen later zou er dan ook nog een rit van start gaan in deze stad waar vooral de zwarte kathedraal gemaakt van dat vulkanisch gesteente de show steelt. Ook in de Tour van 2020 ging er hier nog een rit van start, we hebben al die gebouwen gemaakt van lavasteen in de recente geschiedenis al regelmatig zien passeren dus. Met Damien Monier komt er nog een oud-prof uit de stad, hij wist ONZE Kruijswijk ooit nog een keer van de ritzege af te houden in de Giro en de sinds een paar weken gestopt Romain Bardet woont sinds een tijd ook in deze relatief grote stad met 150.000 inwoners. Een universiteitsstad, met een hoop industrie ook nog eens. Michelin heeft hier het hoofdkantoor, bijvoorbeeld. Enfin, we rijden praktisch op dezelfde manier als in 2023 door de stad heen, we bouwen in het centrum wel nog een extra lusje in om de kathedraal wat langer in beeld te kunnen brengen. Na de tussensprint in Durtol gaan we dus afdalen naar het laagste punt van deze stad, deze afdaling is iets meer dan twee kilometer lang waarbij de renners over een brede weg afdalen. Het is eerst recht, maar daarna wordt de brede weg een stuk bochtiger. Afdalen in een woonwijk, dat zijn we niet zo gewend. De bochten hier lijken mee te vallen, vooral door de brede weg. Een paar keer een scherpere bocht naar links, maar het is geen gekkenwerk. Na nog zo'n scherpe bocht naar links verlaten we de doorgaande weg en werken we via een andere straat het laatste deel van de afdaling af. Dit valt eigenlijk goed mee, het gaat bijna volledig rechtdoor. Aan het eind van deze straat volgt er een bocht naar rechts en dan zijn we beneden, op het laagste punt van de stad. Hierna nemen we een lusje mee in het centrum, het is daardoor even een paar meter vlak terwijl het verder gewoon breed en recht is. Aan het eind van deze lus slaan we linksaf en bereiken we opnieuw dezelfde weg als in de Tour van 2023, maar we merken vooral dat de weg omhoog begint te lopen. Je kan vanaf hier aan de klim naar Puy de Dôme beginnen, maar we pakken ditmaal alleen het eerste deel mee. De weg in Clermont-Ferrand loopt meteen steil omhoog. Het is een brede weg, vooral rechtdoor, met onderweg nogal wat vluchtheuvels. We klimmen nu vijf kilometer van het centrum naar La Baraque, het gaat in die vijf kilometer al gemiddeld aan iets meer dan 7% omhoog. De organisatie spreekt over 4,8 kilometer aan 7,4%, daarmee zo'n beetje de lastigste klim van de dag. We beginnen met een kilometer aan 6,6%, daarna gaat het eigenlijk gewoon vier kilometer aan 7,5% omhoog. Een brede en rechte weg, we komen echt amper bochten tegen en daardoor kijk je continu tegen een soort van muur aan. Je ziet de ellende continu voor je liggen. Na een tijd rijden we onder een spoorbrug door en dan verlaten we Clermont-Ferrand, een stad die we in de toekomst ongetwijfeld nog vaker gaan zin. Puy de Dôme zal in de komende jaren vast nog wel eens passeren, gok ik zo. Buiten de stad komen we al helemaal op een snelweg terecht, wat dan weer het optische effect geeft dat het hier zowat vlak lijkt. Allerminst het geval, we blijven voorlopig aan 7,5% klimmen. Een bord langs de kant van de weg wijst ons op het feit dat Puy de Dôme in de buurt is, bedankt voor de tip. We komen een paar onvoorstelbaar brede haarspeldbochten tegen, waar het stug blijft stijgen boven de 7%. Na de haarspeldbochten komen we uit in het gehucht Bellevue en in het verlengde daarvan ligt La Baraque, we hebben vijf kilometer geklommen en daar vlakt het af. Voorbij La Baraque loopt de weg nog wel een kilometer aan 3% omhoog en volgt er ook nog een kort stukje aan 4%, als je boven komt op de klim ben je dus eigenlijk helemaal nog niet boven. We bereiken na dit stuk een rotonde, waar we om naar Puy de Dôme te gaan rechtdoor zouden moeten rijden. Doen we nu niet, we slaan linksaf en dan dalen we eigenlijk weer terug af naar Clermont-Ferrand om vanuit de buitenwijken van deze stad meteen de volgende klim weer mee te pakken. Op en af rond de stad, om deze rit maar zo lastig mogelijk te maken. Goed gedaan.




Na 54,5 kilometer bereiken we de top van de Côte de La Baraque, een klim van de tweede categorie, maar eigenlijk zijn we na 56 kilometer pas echt boven op de klim. Bij een rotonde slaan we hier dus linksaf en na een vlakke halve kilometer slaan we in een gehuchtje dat bij de gemeente Orcines hoort linksaf om vervolgens vijf kilometer te dalen richting Royat, een van de vele voorsteden van Clermont-Ferrand. Dit wordt een best pittige afdaling, het gaat vrij stevig omlaag aan meer dan 7% voor een aantal kilometer. De weg lijkt als we door het dorpje rijden niet zo goed, maar eenmaal buiten de dorpskern komen we op een mooi geasfalteerde weg terecht. Deze weg kent de nodige bochten, we komen zelfs een paar haarspeldbochten tegen, terwijl we afdalen door een bos. In tegengestelde richting hebben we deze route al eens afgewerkt in de Tour van 2020, onderweg naar Puy Mary. Toen reden we vanuit Royat omhoog, nu gaan we omlaag en het is beide kanten op best vervelend. Als we buiten het bos Royat bereiken komen we in de stadskern nog meer bochten tegen, een paar rotondes en paaltjes op de koop toe. Ville d'Eaux, zo noemen ze het hier, Royat is dan ook weer een thermenstadje. Beneden, na een hectische afdaling, springen we nog over een paar drempels heen en buigen we vervolgens bij een rotonde met een kicken fontein in het midden naar rechts af, om al heel snel toe te gaan werken naar de volgende klim. Clermont-Ferrand zou een goede stad kunnen zijn voor een fietsvakantie, de omgeving is mooi en je kunt hier letterlijk de hele tijd op en af. Eigenlijk volgt er na de rotonde zelfs geen enkel moment van respijt, direct aan het eind van de afdaling loopt de weg alweer omhoog, we gaan toewerken naar de Côte de Charade en dit is opnieuw een beklimming van de tweede categorie, ditmaal gaat het 5,1 kilometer aan 6,6% omhoog. In de straten van Royat loopt het tussen de huizen door over een brede weg in de eerste kilometer nog redelijk vriendelijk aan 5,5% omhoog, vervolgens slaan we rechtsaf een andere straat in en als we dit thermenstadje uit de Belle Époque verlaten gaat het in de resterende vier kilometer van de klim in ieder geval eerst twee kilometer aan 7% omhoog. De wegen rond Clermont-Ferrand blijven breed, via een paar royale bochten slingert het heerlijk omhoog, terwijl we wel wat vluchtheuvels tegenkomen. Dat zal nu minder uitmaken, het peloton zou inmiddels best wel eens gefragmenteerd kunnen zijn. Het blijft ideaal terrein voor Visma om koers te maken, dit is echt een rit om een hinderlaag neer te leggen. In de voorlaatste kilometer van de klim verlaten we de bebouwde kom en komen we in de bossen terecht, hier loopt de we via nog wat meer bochten zelfs aan 8% omhoog. Wat meer rechtdoor gaat het dan weer aan 6% omhoog in de laatste kilometer van de klim, nog steeds tussen de bomen door. Heerlijke klim om oorlog te maken, ik eis dat er vroeg op de dag al meerdere knuppels in het hoenderhok worden gegooid. Hier moet je het eigenlijk ook wel zo'n beetje doen, hierna wordt de rit al snel wat makkelijker. Na 66,6 kilometer komen we boven het dorpje Charade, we slaan een paar meter na de top linksaf bij een rotonde en daarna rijden we enige tijd over het Circuit de Charade, een autocircuit waar tussen 1965 en 1972 een Grand Prix in de Formule 1 werd georganiseerd. Daar kwam een einde aan nadat de baan in 1972 niet goed werd geveegd, waardoor gravel dat op het circuit terecht was gekomen ervoor zorgde dat een van de deelnemers een oog verloor. De carrière van Helmut Marko zat er na dat incident op, net als de toekomst van het circuit van Charade in de Formule 1. Blijkbaar viel er nogal wat vulkanisch gesteente op de weg, de rotsen in de omgeving brokkelden continu af. Dat leverde ook een hoop lekke banden op, waardoor Charade werd afgevoerd. Terwijl je hier met Michelin om de hoek toch snel weer aan een nieuwe band kunt komen, zou je zeggen.





Heerlijke gimmick weer, we rijden bijna een volledige ronde over het Circuit Automobile de Charade. Een circuit waarvan een kilometer of drie nog in gebruik is, vooral voor allerlei kleinere wedstrijdjes. Het oorspronkelijke circuit was een kilometer of acht lang, tegenwoordig proberen ze de boel een beetje op te knappen en wordt er vooral gemikt op allerlei wedstrijden waarbij je met een elektrisch voertuig aan de start kunt verschijnen. Enfin, we rijden dus een gedeeltelijke ronde over dit geaccidenteerde circuit en we hopen dat er ditmaal geen lavasteen op de weg te vinden is. Brilletje op, en hopen op het beste. Met de iconische Puy de Dôme op de achtergrond rijden we uiteindelijk toch maar weer terug naar de openbare weg, waar er nog een afdaling van vier kilometer zal volgen richting Ceyrat. Over een iets minder brede weg dalen we door een bos af, meteen bij het verlaten van het circuit komen we de eerste haarspelbocht tegen. Op het circuit zelf liggen overigens ook de nodige bochten, geestig tochtje wordt dat. De tocht buiten het circuit is wellicht wat minder geestig omdat de weg continu wordt omgeven door een stenen muurtje, het advies is dus om vooral op de weg te blijven. Toch een paar listige bochten onderweg, al helpt het dat we heel snel Ceyrat bereiken waar de weg weer heerlijk breed is. Op een paar wegversmallingen na, dat dan weer wel. Eenmaal tussen de huizen van Ceyrat in slaan de renners in het centrum rechtsaf, slingeren ze in dalende lijn om wat drempels en paaltjes heen en voor ze het weten is de afdaling dan weer voorbij. We rijden in het centrumpje redelijk rechtdoor, waarbij we wel nog om wat meer straatmeubilair heen moeten rijden. Eenmaal beneden is het echt een paar meter vlak en daarna slaan we ineens rechtsaf een weg in die opnieuw omhoog zal lopen. Het loopt direct steil omhoog ook, we beginnen aan de derde klim op rij in de voorsteden van Clermont-Ferrand, dit is de Côte de Berzet die van Ceyrat begint en deze Côte de Berzet is 3,4 kilometer lang. In deze 3,4 kilometer gaat het aan 7,4% omhoog, met direct in het begin na de steile bocht in Ceyrat een halve kilometer aan 9% gevolgd door een kilometer aan 8%. Dit is echt het zwaarste deel van de rit, zonder welk moment van rust dan ook gaat het continu omhoog en omlaag. Dit is grofweg de laatste kans om de concurrentie in de problemen te brengen, voorbij deze klim komt de rit iets meer tot rust. We rijden eerst nog door een mooie wijk aan de rand van Ceyrat, daarna komen we in de bossen terecht in de bossen komen we een paar buitengewoon steile haarspeldbochten tegen. Het venijn zit wel meteen in het begin, al is de volgende kilometer met 7,5% ook nog steeds de moeite waard. Daarna vlakt de klim evenwel af naar 4% en dan bereiken we na 78 kilometer koers de top van deze klim van tweede categorie in het dorpje Berzet. Hier houdt het volgens de organisatie op, de renners moeten er alleen wel rekening mee houden dat ze na hun passage in Berzet nog eens twee kilometer vals plat verder omhoog moeten klimmen naar Saint-Genès-Champanelle, een heerlijke uitloper. De renners slingeren mooi door Berzet heen en mogen daarna over een plateau op het tandvlees verder gaan buffelen richting het volgende dorp. Met deze drietrapsraket aan steile klimmetjes rond Clermont-Ferrand heeft Gouvenou echt iets geprobeerd, aan de renners om zijn opzet te laten slagen. Als we hier geen koers zien kunnen we eigenlijk gewoon gaan wachten op de slotklim. Als er hier dan weer een meesterplannetje wordt bedacht heb je koers tot het eind. Het kan, het terrein is er naar. Na 81 kilometer koers komen we uit in Saint-Genès-Champanelle, we slaan hier rechtsaf en daarna rijden we dik negen kilometer over een plateau verder. Een plateau waar geen vlakke meter te vinden is, we sprokkelen hoogtemeters dat het een lieve lust is. Voorbij Saint-Genès is het even een kilometer of drie zo goed als vlak, terwijl we over een brede weg rechtdoor rijden. We rijden nu eigenlijk terug naar een van de vorige klimmetjes, Thierry heeft hier een hoop lusjes neergelegd waar ze zelfs in de Amstel Gold Race nog bang van zouden worden. Een mooi stukje plateau, met vooral wat weilanden waar koeien aan het grazen zijn om ons heen. Aan het eind van deze weg bereiken we het gehucht Thèdes, hier slaan we bij een rotonde linksaf en op een bochtige manier rijden we dan over een brede weg verder naar Manson, waar we beginnen aan de ongecategoriseerde Col de la Moréno. Bijna zes kilometer gaat het nu aan 4% omhoog, met een stukje in dalende lijn tussendoor. We rijden door het uit elkaar vallende Manson heen, waarna we beginnen aan het eerste deel van de klim. Dik anderhalve kilometer aan bijna 6%, met een kort strookje aan 7%. We kunnen hier het Circuit de Charade bijna weer aanraken, maar een tweede ronde volgt niet. Na het stukje in stijgende lijn gaat het een kilometer omlaag, een afdaling zonder veel gevaar want we rijden vooral rechtdoor terwijl we aan de rechterkant van de weg wederom de mythische Puy de Dôme zien liggen. Al heel wat kilometers zijn we nu bezig, maar we zitten nog steeds in de buurt van die vulkaan. Het is te hopen dat het de renners inspireert om net zoveel strijd te leveren als Poulidor en Anquetil in 1964, waarbij we natuurlijk ook hopen op eenzelfde instorting van de leider. Na een kort stukje op en af gaat het vervolgens nog eens twee kilometer omhoog naar de Col de la Moreno, waarbij vooral de laatste anderhalve kilometer interessant is. Een mooie uitsmijter aan 7%, het is na negen dagen op rij koersen een meedogenloze tiende rit. Rompepiernas, zouden de Spanjaarden zeggen. Er kunnen hier benen gebroken worden, zielen ook.






Na 90,5 kilometer bereiken we de top van de ongecategoriseerde Col de la Moréno, vlak daarvoor rijden we door het gehucht Laschamps en daarna gaat het door een bos dus nog een tijdje aan 7% omhoog. Het is tot nu toe een vrij ingenieus parcours dat de renners eigenlijk geen enkel moment biedt om op adem te komen, maar er komt nu wel een soort van rustpauze aan. De Col de la Moréno is overigens een klim die de renners kennen, ze hebben het herberg op de top in de Tour van 2023 al eens de revue zien passeren. Toen waren we onderweg van Vulcania naar Issoire, een rit voor de vluchters die gewonnen zou worden door Pello Bilbao. Vulcania is het themapark dat hier om de hoek ligt, uiteraard is er in het land van de vulkanen een pretpark waar alles om vulkanen draait. In het begin van die rit reden we op een andere manier omhoog naar de Col de la Moréno, maar voorbij de top van de klim komen we een aantal kilometers tegen die hetzelfde zijn. Vlak voor de top zijn we op een enorm brede weg terechtgekomen en die weg gaan we een aantal kilometer volgen. Het laatste stuk omhoog naar de Moréno is de weg breed en goed, hetzelfde kan gezegd worden over de weg omlaag. Er volgt een afdaling van vijf kilometer aan 5%, we krijgen een snelle afdaling want de weg omlaag loopt vooral rechtdoor. Zeker geen lastige afdaling, bochten komen we amper tegen. Als we bijna beneden zijn één scherpere naar links, maar dat is het dan ook wel. Beneden botsen we in de buurt van Nébouzat op een rotonde, ook liggen hier wat vluchtheuvels. Bij de rotonde gaan we rechtdoor en daarna is de afdaling gedaan, er volgt nu een vlak stuk van twee kilometer waarna de weg drie kilometer vals plat omhoog zal lopen aan een procent of drie. De weg brengt ons naar Saint-Bonnet-près-Orcival, een dorpje in de buurt van Orcival. Orcival is dan weer een belangrijk bedevaartsoord in deze regio, in de Tours van 2023 en 2020 reden we vanuit Saint-Bonnet-près-Orcival om vanuit dat plaatsje te beginnen aan een klim naar Guéry, dit jaar nemen we een omweg. We laten Orcival dit jaar voor wat het is en rijden wel alsnog naar Guéry, maar dan op een andere manier. In Saint-Bonnet-près-Orcival is een calvarieberg te vinden, op zichzelf ook al een toeristische trekpleister. We bevinden ons nog steeds in het Parc naturel régional des Volcans d'Auvergne en meer specifiek betreden we nu de Monts Dore, de finish komt langzamerhand al een klein beetje in beeld hier. In Saint-Bonnet duiken we rechtsaf een andere weg in en daarna dalen we een kilometertje af. Paar bochtjes erbij, maar weinig gedoe. Na dit korte afdalinkje rijden we dan weer vier kilometer overwegend vals plat omhoog in de omgeving van Rochefort-Montagne, waar de kaas Fourme de Rochefort wordt geproduceerd. Over een brede weg slingeren we ons aan een procentje of twee omhoog door een bos, terwijl we onderweg het Château de Cordès passeren. Kicken kasteeltje, ik kan niet anders zeggen. Onderweg rijden we ook nog door Saint-Martin-de-Tours, een plaatsje vernoemd naar Maarten van Tours. Ze hebben er hier alles aan gedaan om van deze regio een bedevaartsoord te maken, hopelijk is het aan het eind van de dag ook een bedevaartsoord voor de koers. Na 105 kilometer en dus een aantal kilometer vals plat omhoog bereiken we Rochefort-Montagne, in en rond dit verder erg lelijke dorpje gaat het een kilometertje vals plat omlaag. Best een link afdalinkje nog, we komen vooral in het centrumpje van het dorp meerdere scherpe bochten tegen tussen de huizen door. Als we via een kleine wegversmalling Rochefort weer achter ons laten loopt een bredere weg in het bos gelijk omhoog, we beginnen nu officieel nog niet aan de volgende klim maar officieus wel. In totaal gaat het buiten Rochefort-Montagne 10 kilometer aan 4% omhoog naar de top van de Col de Guéry, maar dat is voor de organisatie niet sexy genoeg. Zij rekenen alleen de laatste 3,7 kilometer aan 6,4% mee, maar dit klimmetje van de tweede categorie (de punten worden makkelijk uitgedeeld vandaag) is toch echt wel wat langer. Buiten Rochefort gaat het al drie kilometer omhoog aan 4%, door een tamelijk mooie omgeving. Lekker weggetje, al is het wel een van de makkelijkere klimmetjes van de dag tot nu toe. Na die eerste drie kilometer wordt het zelfs nog makkelijker, er volgt een strook vals plat van drie kilometer vooraleer we gaan beginnen aan het enige deel van de klim dat door de organisatie wordt erkend. In het deel dat niet telt passeren we langs wat kleine gemeenschappen, terwijl de weg hier vrij vers geasfalteerd lijkt. Verder richting de top volgt er een mooi uitzicht op de Roches Tuilière et Sanadoire, de twee imponerende rotsen die samen een soort gigantische poort in het landschap lijken te vorm. We hebben deze rotsen de afgelopen jaren al vaker gezien als we vanuit Orcival naar de Col de Guéry reden, het mooie van de route die we nu nemen is dat we onderweg naar de Col de Guéry dwars door de poort heen gaan rijden. We kunnen vooral de Roche Sanadoire op een bepaald punt bijna aanraken, het is een indrukwekkende passage. Eerst rijden we door een leeg landschap heen waar beide rotsen prominent in de omgeving te zien zijn, daarna duiken we een donker bos in en in dat donkere bos komen we dan de Roche Sanadoire tegen. Voorbij deze rots rijden we verder omhoog naar de top van de klim, een top die we na 115,5 kilometer gaan bereiken. Op 50 kilometer van de finish zijn we boven op deze beklimming van de tweede categorie, waarbij het dus pas in de laatste vier kilometer serieus omhoog zal lopen. Vlak voor de top komen we een kilometer tegen waarin het aan meer dan 7% omhoog zal gaan, zelfs met een strookje tot 8%. Verder blijft dit een redelijk simpele beklimming, zeker in vergelijking met het werk dat we hiervoor al hebben gezien.







We komen boven op de parking van de Col de Guéry en slaan vervolgens rechtsaf een bredere weg in, de doorgaande en normale weg over de col heen. Een stukje naar links zit een prachtig uitzichtpunt op de rotsen van Tullière en Sanadoire, maar tijdens de beklimming hebben we al genoeg kunnen genieten van een prachtig uitzicht. Net voorbij de top komen we het Lac de Guéry tegen, aan de vorm te zien een overblijfsel uit de vulkanische periode. Na deze klim volgt er een tip voor Jonas Rickaert: van de top van de Col de Guéry kun je direct afdalen naar finishplaats Mont-Dore, scheelt weer een kilometer of 50 rijden. Wij doen dat niet, we dalen wel een eindje richting Mont-Dore, maar slaan dan uiteindelijk toch een nieuwe weg in, een nieuwe klim tegemoet. Voorbij de top van de klim gaat het vijf kilometer op een niet al te imponerende manier omlaag, over een waanzinnig brede weg dalen we heel voorzichtig af. We komen in de komende vijf kilometer amper 100 meter lager uit, ondanks enkele bochten onderweg mag je dit dus amper een afdaling noemen. Het is nog eerder een soort van plateau, waarbij we voorbij het meer van Guéry weer mooi door de bossen komen te fietsen. De paar bochten die we tegenkomen zijn breed en lopen heel gemoedelijk door, de enige bocht van enige importantie volgt aan het eind van deze strook pas. We nemen dan een terugdraaiende bocht naar links, meteen na die bocht loopt de weg opnieuw omhoog. We beginnen aan de Col de la Croix-Morand, de enige beklimming van de derde categorie van de dag. Zeven keer tweede categorie, één keer derde categorie. Klinkt nogal. We zoeken een weg op die we lang niet hebben gezien, we wijken inmiddels af van het parcours dat de renners in 2020 en 2023 afwerkten in deze regio. De klim die nu beklommen wordt werd voor het laatst in het parcours opgenomen in 2008, toen kwam Sylvain Chavanel hier als eerste boven. Die rit zou eindigen in Super Besse, waar Saunier DuvalGod Riccardo Ricco iedereen zou vloeren in het sprintje heuvelop. Super Besse ligt aan de andere kant van Mont-Dore, aan de andere kant van de Puy Sancy. We nemen nu eigenlijk maar een deel van die Croix-Morand mee, je zou 'm voor het volle effect eigenlijk vanuit Mont-Dore moeten beklimmen, maar op deze manier houden we wel het zaagtandprofiel van de rit in ere. Klein stukje plateau waar de weg licht omlaag liep, maar nu gaan we 3,4 kilometer aan 5,7% omhoog naar de top van de klim waar de Franse zanger Jean-Louis Murat ooit een lied over schreef. Ik ken de beste man en het nummer niet, maar in naam van de wetenschap heb ik het even opgezet. Mijn conclusie is dat we met een typische Franse fluisterzanger te maken hebben waarvan er dertien in een dozijn gaan, maar hetzelfde kunnen we zeggen over de Croix-Morand. Een brede weg omhoog waar het stijgingspercentage niet boven de zes wil uitkomen, dit is een van de mindere beklimmingen van de dag. Onderweg rijden we een tijdje door een bos, maar richting de top komen we in een gigantische open vlakte terecht. Om ons heen zien we weer talloze slapende stratovulkanen, we rijden vooral een rondje heen om de Puy de la Tache. Na eigenlijk heel stabiel te klimmen aan 5,5% bereiken we de top van deze Col de la Croix-Morand na 124 kilometer, dik 40 kilometer te gaan nog. Voor de zevende keer in de Tourgeschiedenis komen we boven op de klim waar in een heel grijs verleden Gino Bartali nog eens als eerste de top haalde, we hopen dat een grote naam hem mag opvolgen. Op de top komen we een restaurantje tegen, maar dit is niet de klim die ervoor gaat zorgen dat de renners behoefte hebben aan een versnapering. Het echte geweld hebben we even geleden al gehad, al blijven we gewoon schaamteloos hoogtemeters toevoegen aan deze rit.

Bekijk deze YouTube-video




[ Bericht 0% gewijzigd door Slobeend op 14-07-2025 16:25:22 ]
  maandag 14 juli 2025 @ 16:22:51 #2
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218211639
Vocsnor zag er met 30 man al slecht uit en hij zit er nog steeds :')
  maandag 14 juli 2025 @ 16:23:20 #3
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218211645
Kap eens met die startinterviews zo laat in de rit
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  maandag 14 juli 2025 @ 16:23:56 #4
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_218211648
Ollie Naesen slaaft nu al denk ik 10 jaar voor allerhande marginale klassementsmannetjes.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  maandag 14 juli 2025 @ 16:23:57 #5
118571 wimderon
pi_218211649
Even quizzen dan nog maar, voordat het echt losbarst.

https://sporza.be/nl/2025(...)-sind~1751556960855/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 14 juli 2025 @ 16:25:49 #6
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_218211662
23/25.
Put these foolish ambitions to rest.
  maandag 14 juli 2025 @ 16:27:28 #7
194695 franklop
Fran knock
pi_218211672
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:23 schreef wimderon het volgende:
Even quizzen dan nog maar, voordat het echt losbarst.

https://sporza.be/nl/2025(...)-sind~1751556960855/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bepaalde Fransman niet
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Redactie Sport maandag 14 juli 2025 @ 16:28:37 #8
451829 crew  H.Vviv
pi_218211680
23/25

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 14 juli 2025 @ 16:28:42 #9
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_218211681
23/25
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  maandag 14 juli 2025 @ 16:29:36 #10
279824 Mansjester
City>United
pi_218211686
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:23 schreef wimderon het volgende:
Even quizzen dan nog maar, voordat het echt losbarst.

https://sporza.be/nl/2025(...)-sind~1751556960855/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
18/25
Speel mee met Lucky Day en win!Unibet
  Moderator maandag 14 juli 2025 @ 16:29:59 #11
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_218211689
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:23 schreef wimderon het volgende:
Even quizzen dan nog maar, voordat het echt losbarst.

https://sporza.be/nl/2025(...)-sind~1751556960855/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
19/25
  Moderator maandag 14 juli 2025 @ 16:30:36 #12
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_218211692
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:23 schreef wimderon het volgende:
Even quizzen dan nog maar, voordat het echt losbarst.

https://sporza.be/nl/2025(...)-sind~1751556960855/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
24/25
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 14 juli 2025 @ 16:31:41 #13
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_218211700
25/25 schandalig makkelijk.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  Moderator maandag 14 juli 2025 @ 16:33:23 #14
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_218211711
2 krijgen hierdoor wel 2 wedstrijden voor de prijs van 1.

Eentje voor de ritzege en eentje voor het klassement.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  Moderator maandag 14 juli 2025 @ 16:34:12 #15
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_218211716
25 verschillende winnaars in de laatste 25 jaar.

Ook best uniek.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  maandag 14 juli 2025 @ 16:34:15 #16
333483 Aguero
oooooooo
pi_218211717
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:23 schreef wimderon het volgende:
Even quizzen dan nog maar, voordat het echt losbarst.

https://sporza.be/nl/2025(...)-sind~1751556960855/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
22/25

t/m 2002 is voor mijn tijd.
Achteraf wel logische namen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Citius, Altius, Fortius.
  Moderator maandag 14 juli 2025 @ 16:34:32 #17
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_218211721
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:31 schreef Mani89 het volgende:
25/25 schandalig makkelijk.
Een echte kenner.
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
  maandag 14 juli 2025 @ 16:35:42 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218211724
15/25

eigenlijk 13 want die 2 die hier genoemd werden had ik ook niet geweten. #dagjesvolked w/
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 14 juli 2025 @ 16:35:55 #19
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_218211727
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:34 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]
Een echte kenner.
Martinez en Charteaux zijn de enige potentiele bananenschillen maar dat zijn zulke cultmomentjes dat die in het collectieve geheugen moeten zitten.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  maandag 14 juli 2025 @ 16:36:22 #20
319328 Dale__Cooper
pi_218211729
Ja, Ben. Deze tactiek werkt geen twee keer
UnibetSpeel mee met Lucky Day en win!
  maandag 14 juli 2025 @ 16:36:59 #21
333483 Aguero
oooooooo
pi_218211735
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:23 schreef Mani89 het volgende:
Ollie Naesen slaaft nu al denk ik 10 jaar voor allerhande marginale klassementsmannetjes.
Doodzonde van zo'n grote kampioen.
Citius, Altius, Fortius.
  maandag 14 juli 2025 @ 16:37:09 #22
498835 Wienerschnitzels
pi_218211737
Thymen gaat dit winnen
  maandag 14 juli 2025 @ 16:38:39 #23
194695 franklop
Fran knock
pi_218211747
Hopelijk worden er nog 10 bijgehaald door G2 tactics
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  maandag 14 juli 2025 @ 16:39:15 #24
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_218211752
Wat betekent die blauwe rook?
  maandag 14 juli 2025 @ 16:39:20 #25
118571 wimderon
pi_218211753
quote:
0s.gif Op maandag 14 juli 2025 16:35 schreef Mani89 het volgende:

[..]
Martinez en Charteaux zijn de enige potentiele bananenschillen maar dat zijn zulke cultmomentjes dat die in het collectieve geheugen moeten zitten.
Charteau is hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor de aanpassing van de puntentelling, we zullen het nooit vergeten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')