Ik was er heel blij mee. Mijn hele mond was opgezwollen.quote:Op maandag 14 juli 2025 15:34 schreef User16909 het volgende:
[..]
Yikes. Mijn motivatie groeit hier niet echt door.
Daar gaat mijn tandartsbudget van de verzekering aan op, ja. Al jaren. Want mijn eigen tandarts heeft (in 2017 ofzo) in mijn dossier gezet dat 'met 3x per jaar hygiënist, plus 1x controle mijn (aangeboren aanleg voor tandsteen-)situatie goed in de gaten gehouden kan worden'.quote:Op maandag 14 juli 2025 22:42 schreef MaximumRush het volgende:
Ik vind het overigens ook best bijzonder dat je 3/4 keer per jaar naar de mondhygiënist gaat en daar een uur kwijt bent. Dit lijkt me ook niet echt normaal.
Tuurlijk wel, als er een bult zit (ook al doet het geen pijn) dan is dat verdacht, zit ie er bij de volgende controle nog dan moet er een belletje gaan rinkelen en moet er een foto gemaakt worden.quote:Op woensdag 9 juli 2025 11:44 schreef freak1 het volgende:
[..]
en weer nieuwe informatie![]()
dat maakt het wel extra moeilijk. de tandarts heeft gewoon niet de tijd om bij ieder wissewasje (en dat is een bult) meteen uitgebreid fotos te gaan maken en een vivisectie te gaan doen. als men denkt, kan geen kwaad, patient heeft geen pijn, tja, dan is dat de diagnose. daar is een fout gemaakt.
laten we wel een beetje context toevoegen;quote:Op dinsdag 15 juli 2025 23:57 schreef 111210 het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, als er een bult zit (ook al doet het geen pijn) dan is dat verdacht, zit ie er bij de volgende controle nog dan moet er een belletje gaan rinkelen en moet er een foto gemaakt worden.
Daarnaast, wat heeft die mondhygiëniste gedaan dan het afgelopen jaar, die functie is er juist om dit soort dingen in een vroeg stadium te diagnostiseren.
Zeker als je 3 a 4x per jaar gaat wat echt boven gemiddeld is. Dan hebben ze daar echt liggen slapen.
Zou hier zeker werk van maken, want je betaald niet voor niks een godsvermogen voor die bezoekjes
Maandag is de scan (hoe noem je zoiets als het vroeger met dat roze slijm moest, maar nu met een scanstok?) gemaakt, spalkje is nu in de maak en wordt volgende week geplaatst.quote:Op woensdag 16 juli 2025 08:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
TS, gisteren is het spalkje geplaatst toch? Heb je het nog over de offerte van de parodontoloog gehad met de tandarts?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er viel maandag met niemand te praten over offertes, want de head honcho van de Paro-praktijk was niet aanwezig. Bovendien heeft de Bijzondere Bijstand (afgelopen vrijdag) gezegd dat zij nu met Paro in gesprek gaan over prijs, haalbaarheid e.d. van het Grote Schoonmaak-traject. Als ik me daar nu weer tegenaan ga bemoeien wordt het het alleen maar extra verwarrend, denk ik.
Ben wel bij een hele berg loketten in instanties geweest, afgelopen weken. Lijkt erop dat ik nu echt alle stappen heb genomen die ik moet doen.
En voor de volledigheid ook maar even dossier bij eigen tandarts opgevraagd. Ik verwacht dat @freak1 in post 55 hierboven compleet gelijk heeft. Maar blijft gekke situatie. En ik wil mijn voortand niet kwijt.
[ Bericht 6% gewijzigd door User16909 op 16-07-2025 09:28:54 ]
Ah, ik dacht dat die spalk bij je tandarts werd geplaatst en dat je mogelijk even met hem/haar kon praten.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:18 schreef User16909 het volgende:
[..]
Maandag is de scan (hoe noem je zoiets als het vroeger met dat roze slijm moest, maar nu met een scanstok?) gemaakt, spalkje is nu in de maak en wordt volgende week geplaatst.
Er viel maandag met niemand te praten over offertes, want de head honcho van de Paro-praktijk was niet aanwezig. Bovendien heeft de Bijzondere Bijstand (afgelopen vrijdag) gezegd dat zij nu met Paro in gesprek gaan over prijs, haalbaarheid e.d. van het Grote Schoonmaak-traject. Als ik me daar nu weer tegenaan ga bemoeien wordt het het alleen maar extra verwarrend, denk ik.
Ben wel bij een hele berg loketten in instanties geweest, afgelopen weken. Lijkt erop dat ik nu echt alle stappen heb genomen die ik moet doen.
En voor de volledigheid ook maar even dossier bij eigen tandarts opgevraagd. Ik verwacht dat @:freak1 in post 55 hierboven compleet gelijk heeft. Maar blijft gekke situatie. En ik wil mijn voortand niet kwijt.
quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:18 schreef User16909 het volgende:
[..]
Maandag is de scan (hoe noem je zoiets als het vroeger met dat roze slijm moest, maar nu met een scanstok?) gemaakt, spalkje is nu in de maak en wordt volgende week geplaatst.kijk, onderaan de streep hoop ik gewoon dat ze allemaal netjes werk gaan leveren, dat ze rekening houden met zowel je handleiding als met je financieele situatie en dat jij je er gewoon zen bij gaat voelen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er viel maandag met niemand te praten over offertes, want de head honcho van de Paro-praktijk was niet aanwezig. Bovendien heeft de Bijzondere Bijstand (afgelopen vrijdag) gezegd dat zij nu met Paro in gesprek gaan over prijs, haalbaarheid e.d. van het Grote Schoonmaak-traject. Als ik me daar nu weer tegenaan ga bemoeien wordt het het alleen maar extra verwarrend, denk ik.
En voor de volledigheid ook maar even dossier bij eigen tandarts opgevraagd. Ik verwacht dat @:freak1 in post 55 hierboven compleet gelijk heeft. Maar blijft gekke situatie. En ik wil mijn voortand niet kwijt.
de groep die in dit topic meteen conclusies trekt en roept dat de tandarts (ernstig) nalatig is geweest en/of maar meteen aansprakelijk is vind ik persoonlijk nogal bijzonder. met de informatie die je nu hebt verstrekt kom ik in ieder geval absoluut niet tot die conclusie.
denk dat het heel goed is om eerst ook maar eens het gesprek met de tandarts aan te gaan. laat hem/haar eens verklaren hoe het zo is gelopen. ik vermoed dat er gewoon een logische verklaring voor is....
en als het een lulverhaal is? dan kun je altijd nog die weg bewandelen van aansprakelijkheid (alhoewel ik daar weinig kans aan geef, het is en blijft mensenwerk). maar die dialoog wordt wel heel erg overgeslagen vind ik..en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
Nou, ik dacht dus dat die aanpak zoals bij jouw vriend was wat ik al een paar jaar als aanpak had lopen. 'Hygiënist om situatie stabiel te houden', zeg maar.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:27 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ah, ik dacht dat die spalk bij je tandarts werd geplaatst en dat je mogelijk even met hem/haar kon praten.
Mijn vriend had ernstige parodontitis (en kreeg ook een enorme offerte) maar die kon het in overleg met de tandarts in plaats van bij de parodontoloog op laten lossen door de mondhygienist en dat gaat nu al een paar jaar heel goed met 4 schoonmaakbeurten per jaar.
Is jouw mondhygienist overigens wel een mondhygienist en geen preventiemedewerker? Dat is ook weer anders namelijk.
Mee eens.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:35 schreef freak1 het volgende:
[..]
kijk, onderaan de streep hoop ik gewoon dat ze allemaal netjes werk gaan leveren, dat ze rekening houden met zowel je handleiding als met je financieele situatie en dat jij je er gewoon zen bij gaat voelen.
de groep die in dit topic meteen conclusies trekt en roept dat de tandarts (ernstig) nalatig is geweest en/of maar meteen aansprakelijk is vind ik persoonlijk nogal bijzonder. met de informatie die je nu hebt verstrekt kom ik in ieder geval absoluut niet tot die conclusie.
denk dat het heel goed is om eerst ook maar eens het gesprek met de tandarts aan te gaan. laat hem/haar eens verklaren hoe het zo is gelopen. ik vermoed dat er gewoon een logische verklaring voor is....
en als het een lulverhaal is? dan kun je altijd nog die weg bewandelen van aansprakelijkheid (alhoewel ik daar weinig kans aan geef, het is en blijft mensenwerk). maar die dialoog wordt wel heel erg overgeslagen vind ik..
De mondhygienist van mijn vriend doet geen normale reinigingen, als in tandsteen verwijderen enzo. Dit gaat echt wel om gewroet onder het tandvlees, wat de pardontoloog ook doet. Al zal die laatste natuurlijk nog meer handelingen kunnen uitvoeren.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:44 schreef User16909 het volgende:
[..]
Nou, ik dacht dus dat die aanpak zoals bij jouw vriend was wat ik al een paar jaar als aanpak had lopen. 'Hygiënist om situatie stabiel te houden', zeg maar.
En ik weet 100% zeker dat de hygiëniste bij eigen tandartspraktijk ('klant' sinds 2018) echt een afgestudeerd hygiëniste is. Bij deze in-house-hygiëniste kom ik nu een paar jaar. Daarvoor had ik een tijdje een vrijgevestigde hygiëniste.
Maar dat ik al mijn tandartsbudget opmaak aan hygiëniste-bezoeken, plus een kleine honderd euro aan eigen bijdrage (want verzekering dekt 80%) is niet nieuw, dit plan van aanpak is in 2018 zo bedacht door tandartspraktijk. In mijn beleving was dit dus een prima, werkend plan. Op de paar vervelende uren in de tandartsstoel -vier ofzo, op jaarbasis- na had ik nergens last van tot die ontsteking ineens pijn deed.
mbt je vraag over eindverantwoordelijkheid, jij hebt gewoon het recht dat men je situatie in begrijpelijke taal uitlegt. dus je kunt ze ook een mail sturen naar het algemene adres en daar je vragen uiteenzetten. dat je niet begrijpt hoe een bultje uitgroeit naar een rekening van 1000+ ondanks dat je zo veel bij de tandarts komt.quote:Op woensdag 16 juli 2025 09:54 schreef User16909 het volgende:
[..]
Mee eens.
Zoals in OP gezegd, ik ga niemand aanklagen of formeel aansprakelijk stellen. Denk dat groot deel van dit gebeuren 'gewoon pech' is. Dat en een samenloop van dingen (oude tandarts weg, nieuwe tandarts was ten tijde van mijn ontsteking niet de eindverantwoordelijke dus misschien geen perfecte overdracht).
Ik vroeg me in OP gewoonweg af of een tandarts in deze situatie, juridisch gezien, nalatig genoemd zou kunnen worden.
Ik weet niet zo goed wie er eindverantwoordelijk ís in de tandartspraktijk, nu, dus met wie ik een dergelijk gesprek zou moeten voeren. Dat en gespreksvoering is niet mijn sterkste kwaliteit. Dus dat vind ik allemaal een beetje eng.
Snappie?
Uit ervaring kan ik je melden dat je de eerste paar dagen inderdaad het spalkje wel zult voelen, maar daarna valt het echt mee. (Eigen ervaring en die van mijn zoon, allebei ASS)quote:Op woensdag 16 juli 2025 10:27 schreef User16909 het volgende:
Ik wacht, denk ik, af tot ik mijn dossier heb gezien. Wellicht staat daarin dat ik gewoon een Oost-Indisch doofblinde hork ben die niet heeft opgelet bij (al) mijn afspraken met hygiëniste.
Nu een mail opstellen gaat 'm niet worden, mijn brein moet de enorme bult aan informatie van de afgelopen dagen nog even verwerken.
Als die spalk (dat klinkt heel groot, maar is een ijzerdraadje tussen zes tanden*) is geplaatst en betaald moet ik sowieso wachten tot er een beslissing Bijzondere Bijstand ligt. Overeenkomst over die 'grote' behandeling** is niet ondertekend ofzo, dus wat dat betreft zit ik nergens aan vast. Het is alleen dat die Paro het liefst zsm van start wil.
*ik heb dus nooit een beugel gehad ofzo. En ik ben nu dus nerveus dat dat spalkje enorm voelbaar gaat zijn. Voor een neurotypisch mens is dat misschien een kwestie van een paar dagen wennen, maar ik vind dit dus kei-eng.
**hier wil ik dus niet eens over nadenken. Full Mouth Disinfection. Moet allemaal in één zitting (gast, ik ben na een kwartiertje reguliere controle al behoorlijk overprikkeld) die uren (meervoud) gaat duren. Hoop verdoving en gedoe. Ik heb hierna waarschijnlijk een vakantie van een maand nodig (en daar heb ik de komende 200 jaar geen budget meer voor na die behandeling). Doodsbang voor tandartsen in het algemeen, maar dit klinkt echt als de hel.
quote:Op woensdag 16 juli 2025 10:32 schreef Troel het volgende:
[..]
Uit ervaring kan ik je melden dat je de eerste paar dagen inderdaad het spalkje wel zult voelen, maar daarna valt het echt mee. (Eigen ervaring en die van mijn zoon, allebei ASS)
Ik ga eerst afwachten wat de gemeente kan doen, aanvraag is pas net verzonden. Voel me echt een enorme paraciet, wel. Maar ik heb oprecht geen rijke ouder (moeder heeft beschermingsbewind) of anderszins rijke familie/netwerk.quote:Op woensdag 16 juli 2025 21:17 schreef phpmystyle het volgende:
Interessant topic. En ik denk niet dat de tandarts ernstig nalatig is, maar het is wel zo dat jij aangeeft 3 tot 4 keer per jaar naar de mondhygiënist te gaan voor een schoonmaakbeurt. Daar had dit wel opgemerkt kunnen worden. Dat is niet gebeurd. Het is diffuus of men dit vaktechnisch had moéten opmerken.
Ik denk dat het fideel is dat de tandarts ook een deel van de kosten op zich neemt, en dat jij zelf de helft betaalt icm een betalingsregeling als jij daar behoefte aan hebt en voor zover de gemeente dit niet betaalt.
Maar begrijp ik goed dat jij viermaal per jaar een half uur daarheen gaat? Dat is heel frequent en best lang.
De afgelopen keren ben ik voor 25 minuten ingepland, maar na 15 minuten stond ik alweer buiten. De volgende keer laat ik 15 minuten plannen. Ik ben geen geldautomaat. En heel ingewikkeld tandvlees heb ik niet.
Ja ok.. Je gaat met hoge frequentie en bijna 1 uur! Das serieus veel.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:35 schreef User16909 het volgende:
[..]
Ik ga eerst afwachten wat de gemeente kan doen, aanvraag is pas net verzonden. Voel me echt een enorme paraciet, wel. Maar ik heb oprecht geen rijke ouder (moeder heeft beschermingsbewind) of anderszins rijke familie/netwerk.
En nee, dit begrijp je níet goed. Ik ben drie tot vier (ligt een beetje aan de beschikbaarheid in agenda's) keer per jaar bijna een uur bij de hygiëniste. Die rekent volgens mij per consult, niet per minuut, bij mij. Maar kost me elke keer ¤30-¤40 uit eigen zak (omdat 80% vergoed wordt door verzekering). Dat is zo afgesproken met mijn oude tandarts, omdat ik 'aanleg heb voor tandsteen enzo'. Maar ik vraag me nu dus af (daarom wil ik mijn dossier) of dat 'tandsteen enzo' is benoemd als 'tandsteen en ernstige standvleesproblemen', want dat is me dus nooit (tot ik pijn had) hardop verteld.
Mijn controles duren meestal een minuut of vijf, soms tien, ja.
Ik geloof niet dat postbezorgen of koerieren (geen rijbewijs) me ontspanning bezorgt. Wel ga ik binnenkort op een jaarlijks festival vrijwilligen* om me 'nuttig te maken'. Ik zit echt niet de hele dag op mijn bank te chillen, ofzo.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja ok.. Je gaat met hoge frequentie en bijna 1 uur! Das serieus veel.
Ik zou zeker een belletje/babbeltje maken met de tandarts.
Veel tandsteen kan leiden tot tandvlees problemen, maar aangezien jij dit zo frequent laat wegboren moet dat risico nihil zijn. Al met al vreemd.
Je hoeft je geen parasiet te voelen. Jij hebt zoals ieder ander zorg nodig. Ik heb snel je pohi gezien. Misschien is het leuk om iets te doen wat jouw ontspanning biedt. Postbezorgen, koerieren, etc. Het gaat erom wat je kan bijdragen ook bijdraagt.
Ik begrijp dat ook niet.quote:Op woensdag 16 juli 2025 22:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja ok.. Je gaat met hoge frequentie en bijna 1 uur! Das serieus veel.
Ik zou zeker een belletje/babbeltje maken met de tandarts.
Veel tandsteen kan leiden tot tandvlees problemen, maar aangezien jij dit zo frequent laat wegboren moet dat risico nihil zijn. Al met al vreemd.
Altijd pijn/verdoving* nodig, hiero. Vlak voor Covid was mijn tandvlees zó onder bedwang (bij vrijgevestigde hygiëniste) dat mijn bezoekjes zonder verdoving konden. Maar sinds ik (terug) bij mijn eigen tandartspraktijk-hygiëniste kom is het altijd een bloedbad. Dus dat mijn tandvlees 'onrustig' is, weet ik al heel lang. Maar, zoals ik eerder zei, het is nooit mondeling '(forse) ontsteking/botverlies' genoemd. Altijd "ja, bloed, maar da's elke keer hè?"quote:Op donderdag 17 juli 2025 10:23 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ook niet.
Ik ga ook wel eens naar de mondhygiënist, maar echt heel weinig.
En een kennis die gaat ieder half jaar een half uurtje want veel tandsteen vorming.
4x een uur is best heeeel erg veel.
En de keren dat ik ga doet het nooit pijn.
Wat een gedoe, echt vervelend.quote:Op donderdag 17 juli 2025 11:12 schreef User16909 het volgende:
[..]
Altijd pijn/verdoving* nodig, hiero. Vlak voor Covid was mijn tandvlees zó onder bedwang (bij vrijgevestigde hygiëniste) dat mijn bezoekjes zonder verdoving konden. Maar sinds ik (terug) bij mijn eigen tandartspraktijk-hygiëniste kom is het altijd een bloedbad. Dus dat mijn tandvlees 'onrustig' is, weet ik al heel lang. Maar, zoals ik eerder zei, het is nooit mondeling '(forse) ontsteking/botverlies' genoemd. Altijd "ja, bloed, maar da's elke keer hè?"
Noem me naïef (of autistisch), maar ik heb de link tussen mijzelf en de folders over paradontitis nooit gelegd.
*dat zalfje, geen injecties. Injecties alleen bij gaatjes of het trekken van een verstandskies (ongeveer 1x per 20 jaar).
het topic wordt een beetje lastig omdat er steeds meer mensen aanhaken die niet het hele topic lezen en dan ineens meningen hebben over een uur bij de mondhygieeniste (terwijl dat allang uitgelegd is) en foutief advies geven over nalatigheid of aannemen dat een tandarts en hygieeniste het al 4 keer hadden gezien voor er aan de bel getrokken werd..quote:Op donderdag 17 juli 2025 11:59 schreef User16909 het volgende:
Ik kom wel regelmatig in mijn dossier tegen: "positieve punten benadrukken, in plaats van focus op problemen" en dergelijke. Dus misschien heeft mijn hygiëniste gewoon gedacht: "half zwakzinnige patiënt, dus zal geen heftige termen gebruiken".
Ik weet het niet. Maar er is sowieso ergens iets misgegaan qua communicatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |