abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218143629
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 19:08 schreef Telefoonvork het volgende:
Misschien moeten ze eerst investeren in het opzetten van een goed geöliede ICT-sector binnen de EU?
Ja, en om te beginnen onze eigen cloud-diensten. Zo moeilijk is dat niet.
pi_218144110
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 19:15 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, die laatste twee zijn absoluut hype. AI lijkt slim en bruikbaar, maar in de praktijk zijn er maar weinig dingen die je daar aan over kunt laten.

Simpel voorbeeld: nummerbordherkenning. Dat kom je tegenwoordig overal tegen, dus dat zal wel uitstekend werken, nietwaar? Dat beloven de producenten ook allemaal. Gek genoeg zijn er maar weinig die ook een slagingspercentage opgeven. Want dat is maar iets van 90%, in optimale omstandigheden. Dus mooi weer, geen laagstaande zon, niet 's nachts, geen regen, geen blaadjes, helemaal geen sneeuw, enzovoorts. Het gaat dus minstens 1 in de 10 keer fout.

Dan kun je zeggen: mooi, dat bespaart ons dan 90% van het werk! Maar dat is niet zo, Want je krijgt meestal wel gewoon een antwoord. Je weet alleen niet of het klopt.
sorry maar dit is net zoiets als 'haha lol AI maakt plaatjes van mensen met zes vingers lol AI is waardeloos'

dus AI is "absoluut hype" omdat ANPR niet perfect is...wat een benchmark...ondertussen draaien AI modellen onze zoekresultaten, medische diagnoses, zelfrijdende auto's, grafische verbeteringen en framegeneratie in games (persoonlijk één van mijn favoriete toepassingen), etc etc etc met Nvidia als ruggengraat.

dit is het hollywood effect in actie - AI wordt veelal nog steeds neergezet als iets dat autonoom is en ons gaat vervangen, maar dat is dus niet zo. er is veel verwarring tussen hype en realiteit. en helaas dragen veel topmannen in de industrie daar ook aan bij.

het is geen magische entiteit dat banen opslokt en autonoom beslissingen neemt. het is een krachtige tool die ondersteuning biedt bij processen die mensen veel meer tijd zou kosten en gemiddeld ook meer fouten zou opleveren. het is geen vervanger maar een versterker. de mens heeft het uiteindelijk nog steeds voor het zeggen. dat moet ook wel want verantwoordelijkheid is nog steeds belangrijk - je moet de vinger naar iemand, niet iets, kunnen wijzen als iets fout gaat. AI is een instrument, niet een beslisser. het draait dus niet om zoals jij zegt "dingen eraan overlaten"

of denk jij dat gerichte toepassing van patroonherkenning, voorspellingen en beslissingsondersteuning totaal waardeloos zijn?

AI is meer dan enkel plaatjes genereren...maar velen denken vandaag de dag nog dat dat alles is wat het doet |:(

[ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 06-07-2025 20:52:10 ]
pi_218144153
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 19:02 schreef flyguy het volgende:
In plaats van met geld strooien, kan de EU beter kijken hoe het de voedingsbodem voor succesvolle bedrijven in Europa kan creeeren. SAP is het 'jongste' Europese bedrijf dat een waarde heeft van boven de 100 miljard en is 53 jaar geleden opgericht. Terwijl in de VS en China bedrijven veel sneller kunnen opschalen.

Misschien eens daar naar kijken...
bingo. al dat geld voor subsidies en fondsen en pilotprojecten is ronduit onvoldoende als de onderliggende structuur voor innovatie ontbreekt.

SAP komt uit '72 en is een zoals symbolicfrank aangeeft ook echt een baggerbedrijf, ik ben vaak genoeg in aanraking gekomen met systemen waar zij aan hebben gewerkt. SUPER ouderwets, traag, en gwn pijnlijk om mee te werken.

dit is europa's grootse bedrijf?? dan hebben we echt een gigantisch probleem
pi_218144339
Lieke heeft wel Dikke kop zeg, niks mis mee maar denk niet dat die terug gat komen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 6 juli 2025 @ 20:44:34 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218144379
Lijkt me een uitstekende investeringskeuze.
pi_218144397
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 20:10 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
sorry maar dit is net zoiets als 'haha lol AI maakt plaatjes van mensen met zes vingers lol AI is waardeloos'

dus AI is "absoluut hype" omdat ANPR niet perfect is...wat een benchmark...ondertussen draaien miljardenparametersmodellen onze zoekresultaten, medische diagnoses, zelfrijdende auto's, grafische verbeteringen en framegeneratie in games (persoonlijk één van mijn favoriete toepassingen), etc etc etc met Nvidia als ruggengraat.

dit is het hollywood effect in actie - AI wordt veelal nog steeds neergezet als iets dat autonoom is en ons gaat vervangen, maar dat is dus niet zo. er is veel verwarring tussen hype en realiteit. en helaas dragen veel topmannen in de industrie daar ook aan bij.

het is geen magische entiteit die banen opslokt en autonoom beslissingen neemt. het is een krachtige tool die ondersteuning biedt bij processen die mensen veel meer tijd zou kosten en gemiddeld ook meer fouten zou opleveren. het is geen vervanger maar een versterker. de mens heeft het uiteindelijk nog steeds voor het zeggen. dat moet ook wel want verantwoordelijkheid is nog steeds belangrijk - je moet de vinger naar iemand, niet iets, kunnen wijzen als iets fout gaat. AI is een instrument, niet een beslisser.

of denk jij dat gerichte toepassing van patroonherkenning, voorspellingen en beslissingsondersteuning totaal waardeloos zijn?

AI is meer dan enkel plaatjes genereren...maar velen denken vandaag de dag nog dat dat alles is wat AI doet
Ik heb bij mijn vorige werkgever een onderzoek gedaan naar het gebruik van AI en daar een presentatie over gegeven. Daar waren mijn bazen heel boos over, omdat ik zei dat het veel geld ging kosten en waarschijnlijk geen meerwaarde had. Ze hadden verwacht (of toch minstens gehoopt), dat ik er een lyrisch verhaal over ging houden waarom we minstens een miljoen aan extra budget nodig hadden omdat het heel stom zou zijn om niet met al die geweldige dingen aan de slag te gaan en we daar bergen geld mee gingen verdienen.

Computer graphics werken door voor iedere pixel uit te rekenen welke kleur die heeft, afhankelijk van een aantal dingen, zoals welke pixels van een aantal andere plaatjes (meestal textures) je moet combineren. Dat is niet eenduidig: dingen zoal een normal map en een bump map verplaatsten de locatie en er is een hoop gegoochel om te bepalen hoe helder de kleur moet zijn.

Nou is dat nog een vrij langzaam proces, zeker als je veel verschillende textures moet raadplegen. En dat doen ze met 32-bit getallen, omdat je ook afstanden en vectors mee moet nemen. Als je dat nu plat slaat en alleen maar naar het verschil kijkt tussen twee plaatjes, wordt dat een heel stuk eenvoudiger en kun je dat ook met veel eenvoudigere berekeningen doen.

Het werkt ongeveer net zoals MPEG, rond 1990 bedacht door Philips. Maar die hadden daar toendertijd hele grote computers voor nodig. Nu hebben we het zo ver kunnen vereenvoudigen, dat je dat kunt doen tijdens het maken van de film, op je telefoon. De framegeneratie doet eigenlijk hetzelfde. Die maakt ook gebruik van de AI hardware op de GPU en er komen in beperkte mate wat neurale netwerken aan te pas, maar het is eigenlijk gewoon wat een GPU al lang doet en heeft maar weinig met een AI te maken.

Maar Nvidia wil boven alles AI hardware verkopen, want daar maken ze al gauw meer dan tien keer zoveel winst op dan op videokaarten. Dus is tegenwoordig alles AI. Ook alle dingen die eigenlijk helemaal geen AI zijn.

AI voor al uw problemen !!! Koop onze AI chips !!! *O* *O* *O*
pi_218144447
Goede zaak deze ambitie.
De EU zal toch ergens in moeten uitblinken behalve champagne, en mensenrechten.
Vakman pur sang
pi_218144524
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 20:51 schreef Lospedrosa het volgende:
Goede zaak deze ambitie.
De EU zal toch ergens in moeten uitblinken behalve champagne, en mensenrechten.
Laat ze dan beginnen met Cloud diensten. Dat is niet moeilijk en daar staan we allemaal om te springen.
  zondag 6 juli 2025 @ 21:11:26 #34
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218144624
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 19:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]. Zoals ze al zegt, is het prachtig dat een kwantumcomputer een heleboel dingen tegelijkertijd kan uitrekenen, helaas kun je maar 1 van de antwoorden uitlezen, omdat iets meten altijd een interactie betekent. Door iets te meten, wijzig je het.

Nou is dat op menselijke schaal zelden een probleem, maar als je een extreem minuscuul en heel kwetsbaar iets meet, dan verandert het daardoor automatisch. En niet alleen door het te meten. Als 1 foton de zaak al verstoort, dan verstoren alle andere invloeden het ook. Je moet die qubit ergens in doen, dat verstoort het. Je moet meerdere qubits koppelen en hun staat gericht wijzigen om ze te programmeren, allemaal dingen die ze ook verstoren. De temperatuur, trillingen, enzovoorts.

Dus in plaats dat een kwantumcomputer heel veel dingen tegelijkertijd doet, moet je iedere simpele berekening heel vaak herhalen, in de hoop dat het gemeten resultaat deze keer klopt. Dus in plaats van zeg, 16 bits voor een gewone computer, heb je dan 160 qubits nodig en moet je de berekening net zolang herhalen totdat je vrij zeker weet dat het meest voorkomende antwoord ook het juiste is.
Dat is geen gegeven bij kwantum computers.

Misschien is ‘microsoft marijuana’ interessant voor je om te bekijken.

Het is nog niet ‘echt’ maar het laat imho wel zien dat je het niet als een gegeven moet nemen dat kwantum computers elke berekening >1000 keer moeten doen om de uitkomst als betrouwbaar te bestempelen.

quote:
marijuana=Majorana maar ze vragen er zelf om om er marijuana van te maken :+
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218144728
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 21:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Laat ze dan beginnen met Cloud diensten. Dat is niet moeilijk en daar staan we allemaal om te springen.
Daar voelen we ons te goed voor en we vinden het niet duurzaam.
Dus laten we Google mega centers in Groningen zetten.
Vakman pur sang
pi_218144754
De kwantumfysici blijven maar aanspoelen op de stranden, dus daar zal het niet aan liggen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 6 juli 2025 @ 21:23:16 #37
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_218144757
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 20:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik heb bij mijn vorige werkgever een onderzoek gedaan naar het gebruik van AI en daar een presentatie over gegeven. Daar waren mijn bazen heel boos over, omdat ik zei dat het veel geld ging kosten en waarschijnlijk geen meerwaarde had. Ze hadden verwacht (of toch minstens gehoopt), dat ik er een lyrisch verhaal over ging houden waarom we minstens een miljoen aan extra budget nodig hadden omdat het heel stom zou zijn om niet met al die geweldige dingen aan de slag te gaan en we daar bergen geld mee gingen verdienen.

Computer graphics werken door voor iedere pixel uit te rekenen welke kleur die heeft, afhankelijk van een aantal dingen, zoals welke pixels van een aantal andere plaatjes (meestal textures) je moet combineren. Dat is niet eenduidig: dingen zoal een normal map en een bump map verplaatsten de locatie en er is een hoop gegoochel om te bepalen hoe helder de kleur moet zijn.

Nou is dat nog een vrij langzaam proces, zeker als je veel verschillende textures moet raadplegen. En dat doen ze met 32-bit getallen, omdat je ook afstanden en vectors mee moet nemen. Als je dat nu plat slaat en alleen maar naar het verschil kijkt tussen twee plaatjes, wordt dat een heel stuk eenvoudiger en kun je dat ook met veel eenvoudigere berekeningen doen.

Het werkt ongeveer net zoals MPEG, rond 1990 bedacht door Philips. Maar die hadden daar toendertijd hele grote computers voor nodig. Nu hebben we het zo ver kunnen vereenvoudigen, dat je dat kunt doen tijdens het maken van de film, op je telefoon. De framegeneratie doet eigenlijk hetzelfde. Die maakt ook gebruik van de AI hardware op de GPU en er komen in beperkte mate wat neurale netwerken aan te pas, maar het is eigenlijk gewoon wat een GPU al lang doet en heeft maar weinig met een AI te maken.

Maar Nvidia wil boven alles AI hardware verkopen, want daar maken ze al gauw meer dan tien keer zoveel winst op dan op videokaarten. Dus is tegenwoordig alles AI. Ook alle dingen die eigenlijk helemaal geen AI zijn.

Wat was je onderbouwing dat het geen meerwaarde had?
pi_218144803
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 20:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

'AI' is een beetje een buzzword net als 'HD' dit en 'HD' dat jaren geleden maar is heeft wel echte toepassingen

ik snap je punt betreffende beeldvergelijking en dat het niet nieuw is, maar als ik het goed heb, wat DLSS frame generation betreft, die tensor cores op mijn rtx kaart maken gebruik van motion vectors en optische flow om nieuwe frames te voorspellen.

overigens ben ik over het algemeen toch meer een fan van Lossless Scaling Frame Generation, en dat is meer post-processing met gebruik van ML-algoritmes om beweging en structuur te voorspellen met beeldvergelijking en patroonherkenning. is daarom ook universeel toepasbaar terwijl DLSS framegen heel beperkt in gebruik is. en is in veel gevallen ook nog eens beter dan DLSS framegen. beste 6 euro nog wat die ik in lange tijd heb besteed

DLSS is natuurlijk wel meer dan enkel framegen. het is een hele suite aan ai-gestuurde renderingstechnologieën.ray tracing met ray reconstruction (= ai denoising) is wel echt verbluffend. en ook een goede reden dat ik onlangs wederom voor een nvidia kaart heb gekozen boven een amd kaart

maar goed. AI draait vooral om voorspellingen en statistiek maar kwantum computing belooft fundamenteel nieuwe rekenprincipes die problemen gaan oplossen waar zelfs nvidia's gpu's hun tanden op stukbijten. als europa nu wéér de boot mist, dan waarom zou iemand europa nog serieus moeten nemen??

innovatiekracht draait nu eenmaal niet enkel om ethiek en regelgeving en normen en kaders maar ook om schaal, snelheid, en slagkracht. niet echt dingen waar europa in uitblinkt

[ Bericht 0% gewijzigd door gwn_een_user op 06-07-2025 21:38:15 ]
  zondag 6 juli 2025 @ 21:39:55 #39
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218144960
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 21:00 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
‘Dat is niet moeilijk’

Ja, super makkelijk joh. Vandaar dat er zoveel noemenswaardige cloudspelers in Europa zijn. :9

Ohne, wacht: daar hebben we er geen één van ondanks dat er heel veel bedrijven zijn die het graag zouden willen kunnen doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik geef je trouwens helemaal gelijk dat cloud groter maken in de eu me makkelijker lijkt dan kwantum. Gewoon doen wat de Fransen doen: alle overheidsapplicaties moeten in nl/europa draaien.

[ Bericht 5% gewijzigd door embedguy op 06-07-2025 21:48:20 ]
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218145499
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 21:26 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
'AI' is een beetje een buzzword net als 'HD' dit en 'HD' dat jaren geleden maar is heeft wel echte toepassingen

ik snap je punt betreffende beeldvergelijking en dat het niet nieuw is, maar als ik het goed heb, wat DLSS frame generation betreft, die tensor cores op mijn rtx kaart maken gebruik van motion vectors en optische flow om nieuwe frames te voorspellen.

overigens ben ik over het algemeen toch meer een fan van Lossless Scaling Frame Generation, en dat is meer post-processing met gebruik van ML-algoritmes om beweging en structuur te voorspellen met beeldvergelijking en patroonherkenning. is daarom ook universeel toepasbaar terwijl DLSS framegen heel beperkt in gebruik is. en is in veel gevallen ook nog eens beter dan DLSS framegen. beste 6 euro nog wat die ik in lange tijd heb besteed

DLSS is natuurlijk wel meer dan enkel framegen. het is een hele suite aan ai-gestuurde renderingstechnologieën.ray tracing met ray reconstruction (= ai denoising) is wel echt verbluffend. en ook een goede reden dat ik onlangs wederom voor een nvidia kaart heb gekozen boven een amd kaart

maar goed. AI draait vooral om voorspellingen en statistiek maar kwantum computing belooft fundamenteel nieuwe rekenprincipes die problemen gaan oplossen waar zelfs nvidia's gpu's hun tanden op stukbijten. als europa nu wéér de boot mist, dan waarom zou iemand europa nog serieus moeten nemen??

innovatiekracht draait nu eenmaal niet enkel om ethiek en regelgeving en normen en kaders maar ook om schaal, snelheid, en slagkracht. niet echt dingen waar europa in uitblinkt
Wat jij beschrijft is precies zoals MPEG ook werkt: ga kijken naar wat er verschuift, met vectoren. En ray tracing is ook geen AI. Denoising ook niet. Het is gewoon, dat ze overal AI voor of achter hebben geplakt, om reclame te maken voor hun extreem dure AI chips en kaarten. En dat je sommige berekeningen wat kunt versnellen door het met 16 of 8-bit berekeningen te doen, waar die AI hardware goed in is. Verder zijn het gewoon hele grote chips, met veel rekeneenheden.

Of dan toch vanaf de x070 Ti, de rest is traag en heeft veel te weinig geheugen. Je betaalt steeds meer voor steeds minder. 2000+ Euro voor een videokaart omdat je anders niet kunt ray-tracen is toch belachelijk? Dat betekent ook gewoon weer, dat het een grote hype is.
pi_218145569
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 21:39 schreef embedguy het volgende:

[..]
‘Dat is niet moeilijk’

Ja, super makkelijk joh. Vandaar dat er zoveel noemenswaardige cloudspelers in Europa zijn. :9

Ohne, wacht: daar hebben we er geen één van ondanks dat er heel veel bedrijven zijn die het graag zouden willen kunnen doen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik geef je trouwens helemaal gelijk dat cloud groter maken in de eu me makkelijker lijkt dan kwantum. Gewoon doen wat de Fransen doen: alle overheidsapplicaties moeten in nl/europa draaien.
Je bedoelt: die Europese kleintjes kunnen niet tegen de grote Amerikaanse concurreren, omdat iedereen zegt dat je die moet gebruiken en ondertussen iedereen weet hoe ze werken? Ik heb vaak genoeg zulke automatisch schalende, gedistribueerde systemen gemaakt. Dat de gemiddelde programmeur het moeilijk vind, wil niet zeggen dat iedereen dat vind, of dat het dat ook is.

Je hebt wel een berg computers nodig, dus je moet wel langs de bank voor een grote lening.
pi_218145686
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 22:39 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Wat jij beschrijft is precies zoals MPEG ook werkt: ga kijken naar wat er verschuift, met vectoren. En ray tracing is ook geen AI. Denoising ook niet. Het is gewoon, dat ze overal AI voor of achter hebben geplakt, om reclame te maken voor hun extreem dure AI chips en kaarten. En dat je sommige berekeningen wat kunt versnellen door het met 16 of 8-bit berekeningen te doen, waar die AI hardware goed in is. Verder zijn het gewoon hele grote chips, met veel rekeneenheden.

Of dan toch vanaf de x070 Ti, de rest is traag en heeft veel te weinig geheugen. Je betaalt steeds meer voor steeds minder. 2000+ Euro voor een videokaart omdat je anders niet kunt ray-tracen is toch belachelijk? Dat betekent ook gewoon weer, dat het een grote hype is.
RT is niet AI maar dat heb ik niet gezegd. RR is niet zomaar klassiek denoisen via handmatig ingestelde smoothing algoritmes. het gebruikt een AI netwerk getraind op een supercomputer om slimmer en met meer contextgevoeligheid pixels te genereren tussen gesampelde lichtstralen. nvidia heeft nu al jarenlang een supercomputer draaiende die 24/7 werkt om DLSS te verbeteren

en MPEG blendt beelden terwijl DLSS nieuwe frames genereert via AI-inferentie - en dat allemaal in real-time op jouw GPU. het is dus fundamenteel anders.

dat die AI kaarten zo groot zijn is omdat ze specifiek zijn geoptimaliseerd voor matrixvermenigvuldigingen, tensor operaties en mixed-precision calculatie, ofwel de bouwstenen van moderne AI-modellen. niets brute kracht dus zoals traditioneel gesproken maar gerichte rekenarchitectuur

jij hebt het ook heel veel over 'cloud', merk ik. was dat niet zo heel lang geleden ook zo'n marketing buzzword?? en nu zeuren en kreunen en klagen we in europa er massaal over dat we volledig afhankelijk zijn van amerikaanse clouddiensten.

pak em beet meer dan 260 MILJARD euro stroomt per jaar van europese bedrijven naar amerikaanse clouddienstproviders. een bedrag groter dan het hele EU-budget en groeit elk jaar met 10%. overheden, ziekenhuizen, banken, etc draaien allemaal op amerikaanse servers:

ik weet het nog heel goed, "cloud" was vroeger letterlijk een marketingterm, nu een strategisch knelpunt. wéér een boot die europa heeft gemist, en die al ver over de horizon is gevaren
https://www.computable.nl(...)ikaanse-cloudreuzen/

MS, google en amazon de grote winnaars.

[ Bericht 1% gewijzigd door gwn_een_user op 06-07-2025 23:13:32 ]
  zondag 6 juli 2025 @ 23:11:40 #43
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218145707
Quantumtechnologie is iets waar nooit het grote geld zal liggen. Wetenschappelijk interessant, dat wel. Maar net zoals Europa de grootste deeltjesversneller heeft en de VS AI zal ook dit keer het geld elders verdiend worden.
Het probleem in Europa is dat ambtenaren en politici het geld van de bevolking afpakken om te 'investeren', waar in de VS de mensen zelf dat kunnen doen. Gevolg is dat daar in kansrijke technologieen geinvesteerd wordt.
The End Times are wild
  zondag 6 juli 2025 @ 23:12:33 #44
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_218145716
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 22:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je bedoelt: die Europese kleintjes kunnen niet tegen de grote Amerikaanse concurreren, omdat iedereen zegt dat je die moet gebruiken en ondertussen iedereen weet hoe ze werken? Ik heb vaak genoeg zulke automatisch schalende, gedistribueerde systemen gemaakt. Dat de gemiddelde programmeur het moeilijk vind, wil niet zeggen dat iedereen dat vind, of dat het dat ook is.

Je hebt wel een berg computers nodig, dus je moet wel langs de bank voor een grote lening.
Die grote Amerikaanse concurrenten zijn toch geen vaststaand, onveranderlijk gegeven? Evenmin als dat iedereen zegt dat je die moet gebruiken en inmiddels weet hoe ze werken? En tevens: dat zijn ze toch ook niet vanzelf geworden en tot nu toe gebleven?

Als je met kinderlijk gemak een alternatief kunt bieden dat gelijkwaardig of zelfs beter is en (bijvoorbeeld) goedkoper, kun je zomaar een heel stuk marktaandeel wegnemen bij een gigant.
pi_218145717
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 23:05 schreef gwn_een_user het volgende:

[..]
RT is niet AI maar dat heb ik niet gezegd. RR is niet zomaar klassiek denoisen via handmatig ingestelde smoothing algoritmes. het gebruikt een AI netwerk getraind op een supercomputer om slimmer en met meer contextgevoeligheid pixels te genereren tussen gesampelde lichtstralen. nvidia heeft nu al jarenlang een supercomputer draaiende die 24/7 werkt om DLSS te verbeteren

en MPEG blendt beelden terwijl DLSS nieuwe frames genereert via AI-inferentie - en dat allemaal in real-time op jouw GPU. het is dus fundamenteel anders.

jij hebt het ook heel veel over 'cloud', merk ik. was dat niet zo heel lang geleden ook zo'n marketing buzzword?? en nu zeuren en kreunen en klagen we in europa er massaal over dat we volledig afhankelijk zijn van amerikaanse clouddiensten.

pak em beet meer dan 260 MILJARD euro stroomt per jaar van europese bedrijven naar amerikaanse clouddienstproviders. een bedrag groter dan het hele EU-budget en groeit elk jaar met 10%. overheden, ziekenhuizen, banken, etc draaien allemaal op amerikaanse servers:

ik weet het nog heel goed, "cloud" was vroeger letterlijk een marketingterm, nu een strategisch knelpunt. wéér een boot die europa heeft gemist, en die al ver over de horizon is gevaren
https://www.computable.nl(...)ikaanse-cloudreuzen/

MS, google en amazon de grote winnaars.
Dus, we moeten allemaal aan de AI, AI is extreem geweldig, straks is alles AI en we zijn hier de boot helemaal aan het missen omdat we er jaarlijks geen biljoenen Euro's inpompen. En daarom moeten we ook METEEN beginnen met zo'n zelfde bedrag iedere jaar in kwantum computers te investeren.

Ja, daar kunnen heel veel mensen heel rijk van worden. En op papier komen er prachtige resultaten uit. Waar we een jaar later nooit meer iets van horen.

Als we dat nou eens aan de investeerders over laten en daar geen belasting geld voor gebruiken? Dank je wel.
  zondag 6 juli 2025 @ 23:16:28 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_218145730
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 21:39 schreef embedguy het volgende:

[..]
‘Dat is niet moeilijk’

SPOILER
Als er Europese bedrijven waren die voor minder geld een betere service boden dan zouden die wel klanten genoeg hebben, niet?
Niks is kanslozer als bedrijven verplichten bij bepaalde andere bedrijven af te nemen. Daarmee zet je je eigen bedrijven op een concurrentie-achterstand tov bedrijven die wel gebruik mogen maken van superieure Amerikaanse cloud-technologie.
The End Times are wild
pi_218145731
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 23:12 schreef Repentless het volgende:

[..]
Die grote Amerikaanse concurrenten zijn toch geen vaststaand, onveranderlijk gegeven? Evenmin als dat iedereen zegt dat je die moet gebruiken en inmiddels weet hoe ze werken? En tevens: dat zijn ze toch ook niet vanzelf geworden en tot nu toe gebleven?

Als je met kinderlijk gemak een alternatief kunt bieden dat gelijkwaardig of zelfs beter is en (bijvoorbeeld) goedkoper, kun je zomaar een heel stuk marktaandeel wegnemen bij een gigant.
Het zijn de bedrijven met een omzet van een slordige half biljoen per jaar die daar het geld voor hebben. Die zijn hier zeldzaam. We hielden hier tot voor kort niet van monopolies.
pi_218145749
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 23:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus, we moeten allemaal aan de AI, AI is extreem geweldig, straks is alles AI en we zijn hier de boot helemaal aan het missen omdat we er jaarlijks geen biljoenen Euro's inpompen. En daarom moeten we ook METEEN beginnen met zo'n zelfde bedrag iedere jaar in kwantum computers te investeren.

Ja, daar kunnen heel veel mensen heel rijk van worden. En op papier komen er prachtige resultaten uit. Waar we een jaar later nooit meer iets van horen.

Als we dat nou eens aan de investeerders over laten en daar geen belasting geld voor gebruiken? Dank je wel.
we zijn al massaal aan de AI, alleen merk je daar weinig van! AI is niet enkel chatbots en plaatjes genereren. het wordt al jarenlang gebruikt achter de schermen in de academische wereld, in medische toepassingen, cybersec, vertaling, gezichtsherkenning, landbouw, logistiek, criminaliteitsbestrijding, etc

de toepassing van AI gebeurt vooral op een diep niveau in systemen, niet in apps op je telefoon. de meer consumentgerichte toepassingen zoals chatgpt en github copilot of veo of wat dan ook zijn maar het topje van de ijsberg
pi_218145756
Je hebt verschillende cloud diensten, die onderling niet uitwisselbaar zijn. Je kiest er 1 en dan zit je daar aan vast. Bedrijven met globale aspiraties willen ook graag dat hun website wereldwijd snel op het scherm staat.

We hebben hier een sterke bescherming van persoonsgegevens en we vinden het sinds kort niet meer tof dat de Amerikaanse regering inzicht heeft in al die gegevens, als ze daar zin in hebben. Dus is er nu een grote vraag naar cloud diensten die zich in de EU bevinden. En het zou ook mooi zijn als we een standaard interface zouden maken, zodat ze uitwisselbaar zijn. Daarmee kunnen we de markt van de Amerikanen stelen, als ze niet alles uit de kast halen om dat tegen te houden.

En het is nog niet zo eenvoudig om een commerciële website uit te rollen die wereldwijd bruikbaar is (talen) en aan alle wettelijke verplichtingen voldoet, dus of het ook aan de andere kant van de wereld heel snel is maakt in de praktijk niet zoveel uit.
  zondag 6 juli 2025 @ 23:25:59 #50
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_218145765
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 23:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het zijn de bedrijven met een omzet van een slordige half biljoen per jaar die daar het geld voor hebben. Die zijn hier zeldzaam. We hielden hier tot voor kort niet van monopolies.
Maar die bedrijven hadden dat toch niet vanaf het begin? Twee van de drie grootste aanbieders van cloud-diensten bestaan pas krap 30 jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')