Wie zegt dat het hem gaat lukken. Niemand houdt van om macht te verliezen dus de Republikeinen en 'Democraten' zullen alles uit de kast trekken om te voorkomen dat een derde partij zich kan in nestelen tussen het politieke establishment. Het maakt niet uit. Als we heel streng zijn is ruim 98% van dat land een recente immigrant. De oorspronkelijke inwoners maken krap aan rond de 1% van de totale populatie uit.quote:
Nooit van gehoord maar heb Kang Youwei gegoogled, interessante geschiedenis die hier in het Westen volgens mij helemaal niet zo bekend is maar zo te lezen is hij wel een grondlegger geweest voor het hedendaagse China.quote:Op zondag 6 juli 2025 00:04 schreef Peppert het volgende:
Ik ben een beetje bekend met Chinese historie van de 19de eeuw (bovengemiddeld). Elon Musk doet mij echt denken aan Kang Youwei in de jaren 1890. Een Amerikaanse versie maar ik zie de nodige gelijkenissen in deze personages. Een buitenstaander van de politieke klasse (geen politieke functie) die zich open en bloot mengt met politieke beleid van het land. De lobbyisten doen dat in de schaduwen en zonder dat iedereen volop mee kan genieten 24/7. Elon Musk daarentegen... De politieke klasse van het land kan ook niet om hem heen.
Ja, de democratie daar is rap tanende.quote:Op zondag 6 juli 2025 00:18 schreef VEM2012 het volgende:
Het lijkt mij een zinloze exercitie.
Dat gezegd hebbende: dat het oprichten van een partij zo ingewikkeld is en naar verwachting door zittende partijen kan worden gefrustreerd zegt wel iets over de staat van de democratie aldaar.
Net als in Nederland in de kern verrot.
Ik wil niet zo ver gaan maar hij was invloedrijk in de jaren 1890. Als je meer wil weten dan kun je in deze PDF link meer lezen. Het is geschreven door een constellatie van historici met verstand van zaken. De man komt aan bod vanaf pagina 283: 'Kang Yu-wei and the emerging intellectual ferment'. De 'gratis' Google bronnen zijn beperkt. Een standbeeld van Kang met zijn belangrijkste disciple Liang Qichao met een enorme stapel boeken (ik denk Qingdao) (hij consumeerde veel boeken) dus ja ook in Beijing erkennen ze dat hij een bepaalde invloed heeft gehad op de moderne geschiedenis van het land.quote:Op zondag 6 juli 2025 00:16 schreef proud_mami het volgende:
[..]
Nooit van gehoord maar heb Kang Youwei gegoogled, interessante geschiedenis die hier in het Westen volgens mij helemaal niet zo bekend is maar zo te lezen is hij wel een grondlegger geweest voor het hedendaagse China.
Er zijn dus mensen die hem daadwerkelijk geloven.quote:Op zondag 6 juli 2025 00:39 schreef Captain_Ghost het volgende:
Een goede oefeningen voor hem. Want straks sticht hij eigen volk op Mars.. samen met eigen systeem.
Een Elon city, Musk volk.. enzo.
Nou joepie, de Democraten zijn een hopeloos zootje ongeregeld momenteel.quote:Op zondag 6 juli 2025 00:52 schreef Middelpunt het volgende:
Dit lijkt me toch alleen maar goed nieuws voor de Democraten? Als die gekkies deels op de nieuwe partij van Musk gaan stemmen en deels nog op de Republikeinen, zullen ze geen van beiden de grootste kunnen worden.
Hoe meer verdeeldheid er is op de rechterflank, hoe makkelijker het is voor de Democraten om de grootste te worden.
Daar hoeven de Republikeinen en Democraten niet eens veel voor te doen. Als gevolg van het kiesstelsel overwegen de meeste Amerikanen niet eens om op een onafhankelijke kandidaat of een kandidaat van een derde partij te stemmen, maar kiezen ze welke van de twee grote partijen ze het kleinere kwaad vinden.quote:Op zondag 6 juli 2025 00:14 schreef Peppert het volgende:
Wie zegt dat het hem gaat lukken. Niemand houdt van om macht te verliezen dus de Republikeinen en 'Democraten' zullen alles uit de kast trekken om te voorkomen dat een derde partij zich kan in nestelen tussen het politieke establishment.
Ja en wat is de conclusie?quote:Op zondag 6 juli 2025 00:04 schreef Peppert het volgende:
Ik ben een beetje bekend met Chinese historie van de 19de eeuw (bovengemiddeld). Elon Musk doet mij echt denken aan Kang Youwei in de jaren 1890. Een Amerikaanse versie maar ik zie de nodige gelijkenissen in deze personages. Een buitenstaander van de politieke klasse (geen politieke functie) die zich open en bloot mengt met politieke beleid van het land. De lobbyisten doen dat in de schaduwen en zonder dat iedereen volop mee kan genieten 24/7. Elon Musk daarentegen... De politieke klasse van het land kan ook niet om hem heen.
Welke conclusie? Of het Musk gaat lukken om het land te vormen? Ik denk dat we nog even moeten wachten met het trekken van conclusies.quote:
Je leek een soort van een conclusie te willen presenteren zonder dat je die echt toonde.quote:Op zondag 6 juli 2025 01:04 schreef Peppert het volgende:
[..]
Welke conclusie? Of het Musk gaat lukken om het land te vormen? Ik denk dat we nog even moeten wachten met het trekken van conclusies.
Ah. Ik denk dat mijn conclusie is dat Elon Musk een zeer interessante figuur is. Misschien historisch, misschien ook niet. Het is nog vroeg.quote:Op zondag 6 juli 2025 01:06 schreef Masberum het volgende:
[..]
Je leek een soort van een conclusie te willen presenteren zonder dat je die echt toonde.
Onderschat niet wat 3,5 jaar Twitter-algoritme, dat is afgestemd op de steun aan de Amerikaanse Partij, zou kunnen bereiken. Hij mikt niet op macht, maar op genoeg zetels in de Senaat en het Huis van Afgevaardigden om de stemming over de begroting aanzienlijk te beïnvloeden.quote:Op zondag 6 juli 2025 01:18 schreef RotatoR het volgende:
Zal vast een doorslaand succes worden.
[ afbeelding ]
En daar gaat het dus om, iemand die niet in de VS is geboren kan nooit president worden toch?quote:Op zondag 6 juli 2025 00:15 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wel.
Geen geboren Amerikaan. Maar dat is iets anders.
Hij hoeft als partijbaas natuurlijk niet zelf voor het presidentschap te gaan.quote:Op zondag 6 juli 2025 07:27 schreef Hathor het volgende:
[..]
En daar gaat het dus om, iemand die niet in de VS is geboren kan nooit president worden toch?
De komende 200 jaar leven er geen mensen permanent op Mars, sterker nog ik denk dat 500 jaar al een lastig verhaal gaat worden.quote:Op zondag 6 juli 2025 00:39 schreef Captain_Ghost het volgende:
Een goede oefeningen voor hem. Want straks sticht hij eigen volk op Mars.. samen met eigen systeem.
Een Elon city, Musk volk.. enzo.
Ik zal je een geheimpje verklappen: Elon Musk kan helemaal niks.quote:Op zondag 6 juli 2025 01:08 schreef Peppert het volgende:
[..]
Ah. Ik denk dat mijn conclusie is dat Elon Musk een zeer interessante figuur is. Misschien historisch, misschien ook niet. Het is nog vroeg.
Het oprichten is wel te doen maar er succesvol mee zijn is andere koek.quote:Op zondag 6 juli 2025 00:18 schreef VEM2012 het volgende:
Dat gezegd hebbende: dat het oprichten van een partij zo ingewikkeld is en naar verwachting door zittende partijen kan worden gefrustreerd zegt wel iets over de staat van de democratie aldaar.
In VS... jaquote:Op zondag 6 juli 2025 00:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Er zijn dus mensen die hem daadwerkelijk geloven.
Een partij oprichten impliceert nog niet dat de man dan ook maar presidentskandidaat moet worden. Dat wordt inderdaad heel moeilijk.quote:
De democratie is in Nederland niet verrot, maar juist compleet doorgeslagen. Doordat elke hersenscheet een aparte partij vormt is het besturen haast onmogelijk geworden. Een kiesdrempel zoals in Duitsland (5%) is hoogst wenselijk. Volt kan prima bij D'66. SGP en CU zoeken maar een compromis. Pvdd kan met de huidige stand van PvdA/GL prima daar aansluiten en zo zijn er nog wel voorbeelden te vinden van zinloze kleine partijen die prima bij een andere partij aansluiting kunnen vinden of anders moeten zorgen dat ze relevant genoeg worden.quote:Op zondag 6 juli 2025 00:18 schreef VEM2012 het volgende:
Dat valt te bezien. Als een dergelijke partij- ik neem maar een voorbeeld - vooral Republikeinse stemmers aanspreekt, dan kan ik me voorstellen dat Democraten dat helemaal prima vinden. Verdeel en heers.quote:Op zondag 6 juli 2025 00:18 schreef VEM2012 het volgende:
De problemen in Nederland komen niet zozeer door die paar kleine partijtjes maar doordat we geen echt grote partijen meer hebben.quote:Op zondag 6 juli 2025 08:56 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
De democratie is in Nederland niet verrot, maar juist compleet doorgeslagen. Doordat elke hersenscheet een aparte partij vormt is het besturen haast onmogelijk geworden. Een kiesdrempel zoals in Duitsland (5%) is hoogst wenselijk. Volt kan prima bij D'66. SGP en CU zoeken maar een compromis. Pvdd kan met de huidige stand van PvdA/GL prima daar aansluiten en zo zijn er nog wel voorbeelden te vinden van zinloze kleine partijen die prima bij een andere partij aansluiting kunnen vinden of anders moeten zorgen dat ze relevant genoeg worden.
Ik zie ook niet waarom de laatste groep interesse zou hebben in Elon.quote:Op zondag 6 juli 2025 09:04 schreef Momo het volgende:
Trump heeft een cult gecreëerd rond MAGA, die mensen zullen echt niet overstappen naar Musk. Meeste democraten ook niet lijkt mij. Dan blijven de meer gematigde republikeinen over denk ik?
SGP en CU samen is echt vloeken in de kerk, los van religie hebben die partijen niks met elkaarquote:Op zondag 6 juli 2025 08:56 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
De democratie is in Nederland niet verrot, maar juist compleet doorgeslagen. Doordat elke hersenscheet een aparte partij vormt is het besturen haast onmogelijk geworden. Een kiesdrempel zoals in Duitsland (5%) is hoogst wenselijk. Volt kan prima bij D'66. SGP en CU zoeken maar een compromis. Pvdd kan met de huidige stand van PvdA/GL prima daar aansluiten en zo zijn er nog wel voorbeelden te vinden van zinloze kleine partijen die prima bij een andere partij aansluiting kunnen vinden of anders moeten zorgen dat ze relevant genoeg worden.
Het was maar een voorbeeld, als ze liever ophouden te bestaan dan samen te voegen met een andere partij is dat hun goed recht natuurlijk.quote:Op zondag 6 juli 2025 09:10 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
SGP en CU samen is echt vloeken in de kerk, los van religie hebben die partijen niks met elkaar
Het één houdt natuurlijk verband met het ander.quote:Op zondag 6 juli 2025 09:01 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De problemen in Nederland komen niet zozeer door die paar kleine partijtjes maar doordat we geen echt grote partijen meer hebben.
Denk dat er wel animo is voor een democratische partij zonder al die woke drek.quote:Op zondag 6 juli 2025 09:04 schreef Momo het volgende:
Trump heeft een cult gecreëerd rond MAGA, die mensen zullen echt niet overstappen naar Musk. Meeste democraten ook niet lijkt mij. Dan blijven de meer gematigde republikeinen over denk ik?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |