abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218135137
https://www.nu.nl/verkiez(...)ruzie-met-trump.html

Elon Musk heeft zaterdag op X de oprichting van een nieuwe politieke partij aangekondigd. Met de zogeheten America Party wil hij Amerikanen hun "vrijheid teruggeven".
Musk speelde al langer met het idee voor een eigen partij. Vrijdag plaatste de 54-jarige techmiljardair een poll op X om de mening van zijn volgers te peilen. Iets minder dan twee derde van de stemmers vond de oprichting van een nieuwe partij een goed idee.
"Met een tweederdemeerderheid geven jullie aan een nieuwe partij te willen, en jullie zullen hem krijgen", schrijft Musk zaterdag op X. De Verenigde Staten zijn niet langer een democratie, maar een "eenpartijstelsel", sneerde hij naar de Republikeinse Partij.
Musk sloot zich vorig jaar aan bij de campagne van Donald Trump in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2024. Na zijn inauguratie in januari schakelde Trump zijn vertrouweling in om schoon schip te maken in de Amerikaanse federale overheid. Daarvoor werd het departement van overheidsefficiëntie (DOGE) opgericht.
Onlangs verschenen scheurtjes in de 'bromance' tussen Trump en Musk. Laatstgenoemde was niet te spreken over Trumps 'Big Beautiful Bill', die deze week werd aangenomen door het Amerikaanse parlement. De Tesla-baas was eerder kritisch op plannen om het begrotingstekort te laten oplopen en uitte recent kritiek op de afbouw van financiële steun voor duurzame projecten.
Afgelopen week dreigde Musk met de oprichting van een nieuwe partij, als de 'Big Beautiful Bill' inderdaad door het Congres zou komen.

Oprichting nieuwe partij is ingewikkeld en kost jaren

Van oudsher kent het Amerikaanse politieke systeem twee grote politieke partijen: de Democraten en de Republikeinen. Onafhankelijke kandidaten kunnen voor een zogenoemde 'derde partij' meedoen aan verkiezingen, maar in de praktijk missen ze vaak de politieke en financiële steun om het de andere partijen lastig te maken. Qua geld zit Musk wel goed, met een geschat vermogen van ruim 400 miljard dollar (ongeveer 340 miljard euro).
Het oprichten van een nieuwe partij is makkelijker gezegd dan gedaan. Een nieuwe partij moet namelijk voldoen aan de kiesregels in alle vijftig staten. Bovendien zou Musk bij de oprichting van een nieuwe partij flinke juridische weerstand krijgen van de Democraten en Republikeinen.
De Amerikaanse nieuwszender CBS News schrijft dat het een tijdrovend proces is om een nieuwe partij op te richten. Het zou jaren in beslag nemen, waarmee het maar de vraag is of Musk überhaupt aan de volgende presidentsverkiezingen zou kunnen meedoen.

Lijkt mij wel goed als er meer partijen bijkomen in de VS maar of dat een partij van Musk zou moeten is natuurlijk de vraag.
  VIVA zondag 6 juli 2025 @ 00:03:07 #2
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_218135159
Ja heel goed, maar Musk is totaal ongeschikt om dit tot een succes te leiden....Quote mij tijdens de volgende verkiezingen....
What lies behind makes no sense in my mind
pi_218135174
Ik ben een beetje bekend met Chinese historie van de 19de eeuw (bovengemiddeld). Elon Musk doet mij echt denken aan Kang Youwei in de jaren 1890. Een Amerikaanse versie maar ik zie de nodige gelijkenissen in deze personages. Een buitenstaander van de politieke klasse (geen politieke functie) die zich open en bloot mengt met politieke beleid van het land. De lobbyisten doen dat in de schaduwen en zonder dat iedereen volop mee kan genieten 24/7. Elon Musk daarentegen... De politieke klasse van het land kan ook niet om hem heen.
pi_218135178
:')
pi_218135213
Die vent is niet eens n Amerikaan

"You can call me Susan if it makes you happy"
  VIVA zondag 6 juli 2025 @ 00:13:15 #6
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_218135234
Het leiden van DOGE was al de grootste flop ooit.....Je kunt een land niet runnen met een zweep in de hand, dat is het enige beleid dat Musk kan en doet in zn bedrijven....
pi_218135238
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 00:09 schreef TLC het volgende:

Wie zegt dat het hem gaat lukken. Niemand houdt van om macht te verliezen dus de Republikeinen en 'Democraten' zullen alles uit de kast trekken om te voorkomen dat een derde partij zich kan in nestelen tussen het politieke establishment. Het maakt niet uit. Als we heel streng zijn is ruim 98% van dat land een recente immigrant. De oorspronkelijke inwoners maken krap aan rond de 1% van de totale populatie uit.
pi_218135245
quote:

Wel.

Geen geboren Amerikaan. Maar dat is iets anders.
pi_218135249
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 00:04 schreef Peppert het volgende:
Ik ben een beetje bekend met Chinese historie van de 19de eeuw (bovengemiddeld). Elon Musk doet mij echt denken aan Kang Youwei in de jaren 1890. Een Amerikaanse versie maar ik zie de nodige gelijkenissen in deze personages. Een buitenstaander van de politieke klasse (geen politieke functie) die zich open en bloot mengt met politieke beleid van het land. De lobbyisten doen dat in de schaduwen en zonder dat iedereen volop mee kan genieten 24/7. Elon Musk daarentegen... De politieke klasse van het land kan ook niet om hem heen.
Nooit van gehoord maar heb Kang Youwei gegoogled, interessante geschiedenis die hier in het Westen volgens mij helemaal niet zo bekend is maar zo te lezen is hij wel een grondlegger geweest voor het hedendaagse China.
pi_218135253
Het lijkt mij een zinloze exercitie.

Dat gezegd hebbende: dat het oprichten van een partij zo ingewikkeld is en naar verwachting door zittende partijen kan worden gefrustreerd zegt wel iets over de staat van de democratie aldaar.

Net als in Nederland in de kern verrot.
pi_218135261
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 00:18 schreef VEM2012 het volgende:

Dat gezegd hebbende: dat het oprichten van een partij zo ingewikkeld is en naar verwachting door zittende partijen kan worden gefrustreerd zegt wel iets over de staat van de democratie aldaar.

Ja, de democratie daar is rap tanende.
pi_218135281
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 00:16 schreef proud_mami het volgende:

[..]
Nooit van gehoord maar heb Kang Youwei gegoogled, interessante geschiedenis die hier in het Westen volgens mij helemaal niet zo bekend is maar zo te lezen is hij wel een grondlegger geweest voor het hedendaagse China.
Ik wil niet zo ver gaan maar hij was invloedrijk in de jaren 1890. Als je meer wil weten dan kun je in deze PDF link meer lezen. Het is geschreven door een constellatie van historici met verstand van zaken. De man komt aan bod vanaf pagina 283: 'Kang Yu-wei and the emerging intellectual ferment'. De 'gratis' Google bronnen zijn beperkt. Een standbeeld van Kang met zijn belangrijkste disciple Liang Qichao met een enorme stapel boeken (ik denk Qingdao) (hij consumeerde veel boeken) dus ja ook in Beijing erkennen ze dat hij een bepaalde invloed heeft gehad op de moderne geschiedenis van het land.

https://jumpshare.com/s/uvUdiiFlyyMkeQrxc36y

[ Bericht 5% gewijzigd door Peppert op 06-07-2025 08:03:17 ]
pi_218135326
Een goede oefeningen voor hem. Want straks sticht hij eigen volk op Mars.. samen met eigen systeem.
Een Elon city, Musk volk.. enzo.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zondag 6 juli 2025 @ 00:41:44 #14
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218135336
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 00:39 schreef Captain_Ghost het volgende:
Een goede oefeningen voor hem. Want straks sticht hij eigen volk op Mars.. samen met eigen systeem.
Er zijn dus mensen die hem daadwerkelijk geloven.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218135351
Geen MAGA maar MUSK ‘Make US Kickass’
pi_218135373
Dit lijkt me toch alleen maar goed nieuws voor de Democraten? Als die gekkies deels op de nieuwe partij van Musk gaan stemmen en deels nog op de Republikeinen, zullen ze geen van beiden de grootste kunnen worden.
Hoe meer verdeeldheid er is op de rechterflank, hoe makkelijker het is voor de Democraten om de grootste te worden.
  zondag 6 juli 2025 @ 00:56:08 #17
38496 Perrin
pi_218135381
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 00:52 schreef Middelpunt het volgende:
Dit lijkt me toch alleen maar goed nieuws voor de Democraten? Als die gekkies deels op de nieuwe partij van Musk gaan stemmen en deels nog op de Republikeinen, zullen ze geen van beiden de grootste kunnen worden.
Hoe meer verdeeldheid er is op de rechterflank, hoe makkelijker het is voor de Democraten om de grootste te worden.
Nou joepie, de Democraten zijn een hopeloos zootje ongeregeld momenteel.
pi_218135388
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 00:14 schreef Peppert het volgende:
Wie zegt dat het hem gaat lukken. Niemand houdt van om macht te verliezen dus de Republikeinen en 'Democraten' zullen alles uit de kast trekken om te voorkomen dat een derde partij zich kan in nestelen tussen het politieke establishment.
Daar hoeven de Republikeinen en Democraten niet eens veel voor te doen. Als gevolg van het kiesstelsel overwegen de meeste Amerikanen niet eens om op een onafhankelijke kandidaat of een kandidaat van een derde partij te stemmen, maar kiezen ze welke van de twee grote partijen ze het kleinere kwaad vinden.

Het aantal onafhankelijke kandidaten en kandidaten van een derde partij die gekozen worden tot Senator of tot Representative, is minimaal.

Miljardair Ross Perot heeft in 1992 en 1996 geprobeerd om als onafhankelijke kandidaat tot president verkozen te worden. In 1992 kreeg hij 19% van de popular vote, maar geen Electors.
  VIVA zondag 6 juli 2025 @ 00:58:04 #19
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_218135389
Dat Musk tegen Trump in gaat heeft niets te maken met dat Musk zeer veel meer Republikeinse standpunten heeft...Totaal niets Democratisch aan...
pi_218135408
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 00:04 schreef Peppert het volgende:
Ja en wat is de conclusie?
pi_218135411
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 01:02 schreef Masberum het volgende:

[..]
Ja en wat is de conclusie?
Welke conclusie? Of het Musk gaat lukken om het land te vormen? Ik denk dat we nog even moeten wachten met het trekken van conclusies.
pi_218135423
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 01:04 schreef Peppert het volgende:

[..]
Welke conclusie? Of het Musk gaat lukken om het land te vormen? Ik denk dat we nog even moeten wachten met het trekken van conclusies.
Je leek een soort van een conclusie te willen presenteren zonder dat je die echt toonde.
pi_218135431
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 01:06 schreef Masberum het volgende:

[..]
Je leek een soort van een conclusie te willen presenteren zonder dat je die echt toonde.
Ah. Ik denk dat mijn conclusie is dat Elon Musk een zeer interessante figuur is. Misschien historisch, misschien ook niet. Het is nog vroeg.
pi_218135459
Zal vast een doorslaand succes worden.

pi_218135607
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 01:18 schreef RotatoR het volgende:
Zal vast een doorslaand succes worden.

[ afbeelding ]
Onderschat niet wat 3,5 jaar Twitter-algoritme, dat is afgestemd op de steun aan de Amerikaanse Partij, zou kunnen bereiken. Hij mikt niet op macht, maar op genoeg zetels in de Senaat en het Huis van Afgevaardigden om de stemming over de begroting aanzienlijk te beïnvloeden.
pi_218135924
"Het land teruggeven ". Hoor je in Nederland ook wel voorbij komen. En wat bedoelt men hier toch mee ? En hoe meet men dit ?

Of is het een of ander holle frase...?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_218136164
Als iemand genoeg kapitaal heeft om zo'n project van de grond te krijgen is hij het.

Beetje jammer alleen dat hij het nodig vond om eerst die oranje fascist met zijn helpertjes in Senaat en Huis aan de macht te helpen en al Hitler-groetend het Witte Huis injuichde.

Het kan ook nog het effect hebben dat het meer stemmen weg snoept bij de Democraten dan bij de Republikeinen, wat daarmee een voor hem averechts resultaat zou bereiken gezien de huidige situatie aldaar.

[ Bericht 14% gewijzigd door SnertMetChoco op 06-07-2025 06:52:51 ]
“That's why they call it the American Dream, because you have to be asleep to believe it.”― George Carlin
  zondag 6 juli 2025 @ 07:19:25 #28
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218136235
Zit ie weer aan de drugs? :')
Wie dit leest is een lezer van dit
  zondag 6 juli 2025 @ 07:27:58 #29
117098 Hathor
Effe niet
pi_218136252
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 00:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Wel.

Geen geboren Amerikaan. Maar dat is iets anders.
En daar gaat het dus om, iemand die niet in de VS is geboren kan nooit president worden toch?
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zondag 6 juli 2025 @ 07:43:40 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218136282
Zit hier iemand in de VS op te wachten?
  zondag 6 juli 2025 @ 07:45:01 #31
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218136287
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 07:27 schreef Hathor het volgende:

[..]
En daar gaat het dus om, iemand die niet in de VS is geboren kan nooit president worden toch?
Hij hoeft als partijbaas natuurlijk niet zelf voor het presidentschap te gaan.
pi_218136423
Met de huidige stand van de Republikeinse partij juich ik dit alleen maar toe. Laat ze maar deels splitsen.
pi_218136481
Dit speeltje zal niet lang genoeg leuk blijven voor hem om ook echt uit te voeren.
pi_218136501
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 00:39 schreef Captain_Ghost het volgende:
De komende 200 jaar leven er geen mensen permanent op Mars, sterker nog ik denk dat 500 jaar al een lastig verhaal gaat worden.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_218136509
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 01:08 schreef Peppert het volgende:

[..]
Ah. Ik denk dat mijn conclusie is dat Elon Musk een zeer interessante figuur is. Misschien historisch, misschien ook niet. Het is nog vroeg.
Ik zal je een geheimpje verklappen: Elon Musk kan helemaal niks.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zondag 6 juli 2025 @ 08:50:58 #36
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_218136527
quote:

Het oprichten is wel te doen maar er succesvol mee zijn is andere koek.

De Britten hebben dat nog enigzins voor elkaar gekregen maar in de VS is het praktisch onmogelijk. Daarom zijn beide partijen ook zo breed en spreken zichzelf tegen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218136535
quote:
15s.gif Op zondag 6 juli 2025 00:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Er zijn dus mensen die hem daadwerkelijk geloven.
In VS... ja
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  zondag 6 juli 2025 @ 08:54:02 #38
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218136542
quote:

Een partij oprichten impliceert nog niet dat de man dan ook maar presidentskandidaat moet worden. Dat wordt inderdaad heel moeilijk.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_218136557
quote:

De democratie is in Nederland niet verrot, maar juist compleet doorgeslagen. Doordat elke hersenscheet een aparte partij vormt is het besturen haast onmogelijk geworden. Een kiesdrempel zoals in Duitsland (5%) is hoogst wenselijk. Volt kan prima bij D'66. SGP en CU zoeken maar een compromis. Pvdd kan met de huidige stand van PvdA/GL prima daar aansluiten en zo zijn er nog wel voorbeelden te vinden van zinloze kleine partijen die prima bij een andere partij aansluiting kunnen vinden of anders moeten zorgen dat ze relevant genoeg worden.
  zondag 6 juli 2025 @ 08:56:47 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218136559
Elon Musk is een beetje de nieuwe Michael Jackson aan het worden.
  zondag 6 juli 2025 @ 08:57:00 #41
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_218136561
quote:

Dat valt te bezien. Als een dergelijke partij- ik neem maar een voorbeeld - vooral Republikeinse stemmers aanspreekt, dan kan ik me voorstellen dat Democraten dat helemaal prima vinden. Verdeel en heers.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_218136586
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 08:56 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
De democratie is in Nederland niet verrot, maar juist compleet doorgeslagen. Doordat elke hersenscheet een aparte partij vormt is het besturen haast onmogelijk geworden. Een kiesdrempel zoals in Duitsland (5%) is hoogst wenselijk. Volt kan prima bij D'66. SGP en CU zoeken maar een compromis. Pvdd kan met de huidige stand van PvdA/GL prima daar aansluiten en zo zijn er nog wel voorbeelden te vinden van zinloze kleine partijen die prima bij een andere partij aansluiting kunnen vinden of anders moeten zorgen dat ze relevant genoeg worden.
De problemen in Nederland komen niet zozeer door die paar kleine partijtjes maar doordat we geen echt grote partijen meer hebben.
  zondag 6 juli 2025 @ 09:04:42 #43
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_218136596
Trump heeft een cult gecreëerd rond MAGA, die mensen zullen echt niet overstappen naar Musk. Meeste democraten ook niet lijkt mij. Dan blijven de meer gematigde republikeinen over denk ik?
  zondag 6 juli 2025 @ 09:10:38 #44
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218136606
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 09:04 schreef Momo het volgende:
Trump heeft een cult gecreëerd rond MAGA, die mensen zullen echt niet overstappen naar Musk. Meeste democraten ook niet lijkt mij. Dan blijven de meer gematigde republikeinen over denk ik?
Ik zie ook niet waarom de laatste groep interesse zou hebben in Elon.
pi_218136607
quote:
1s.gif Op zondag 6 juli 2025 08:56 schreef JopieKlaassen het volgende:

[..]
SGP en CU samen is echt vloeken in de kerk, los van religie hebben die partijen niks met elkaar
  zondag 6 juli 2025 @ 09:16:57 #46
38496 Perrin
pi_218136622
Mensen die in plaats van achter de ene miljardair achter de andere miljardair aan gaan lopen moet je hard in hun gezicht uitlachen.
pi_218136637
Musk's politiek samengevat in één video.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218136658
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 09:10 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
SGP en CU samen is echt vloeken in de kerk, los van religie hebben die partijen niks met elkaar
Het was maar een voorbeeld, als ze liever ophouden te bestaan dan samen te voegen met een andere partij is dat hun goed recht natuurlijk.
pi_218136660
quote:
10s.gif Op zondag 6 juli 2025 09:01 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De problemen in Nederland komen niet zozeer door die paar kleine partijtjes maar doordat we geen echt grote partijen meer hebben.
Het één houdt natuurlijk verband met het ander.
  zondag 6 juli 2025 @ 09:27:35 #50
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_218136661
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 09:04 schreef Momo het volgende:
Denk dat er wel animo is voor een democratische partij zonder al die woke drek.

Maar dit zal neoliberale partij nummer drie worden dan, de Amerikanen hebben maar weinig te kiezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')