Een kamp waar je niet meer uit kan, zo kun je toch niet met burgers van een ander land om gaan?quote:Israëlische minister Katz wil van Gazaanse stad Rafah een gesloten kamp maken
De Gazaanse stad Rafah ligt nu nog in puin, maar als het aan de Israëlische minister Katz van Defensie ligt, verrijst daar binnenkort een afgesloten kamp waar Palestijnen worden gehuisvest. Hij deelde zijn plan gisteravond met Israëlische journalisten. In eerste instantie zouden 600.000 Palestijnen op de plek moeten verblijven, uiteindelijk moet dat worden uitgebreid naar alle Palestijnen in de Gazastrook. En: wie eenmaal het kamp betreedt, mag er niet meer uit.
Het is niet voor het eerst dat er over het verplaatsen of verdrijven van de Gazaanse bevolking wordt gesproken. Afgelopen februari zei de Amerikaanse president Trump dat de Gazanen naar omliggende landen moeten vertrekken. Het verwoeste Gaza zou Trump vervolgens willen transformeren tot "de Rivièra van het Midden-Oosten". Experts van over de hele wereld waarschuwden toen al dat dit neerkomt op etnische zuivering.
'Humanitaire stad'
Katz zelf omschrijft het geplande kamp als een "humanitaire stad" die gebouwd moet worden tijdens het 60-daagse staakt-het-vuren waarover op dit moment wordt onderhandeld. Allereerst is het bestemd voor de Palestijnen die nu in Al-Mawasi verblijven, een gebied dat door Israël is aangewezen als humanitaire zone maar volgens hulporganisaties nog regelmatig wordt aangevallen. Zij moeten verplicht een 'veiligheidscheck' ondergaan om het kamp te mogen betreden. Wie eenmaal binnen is, mag dan niet meer weg.
De minister van Defensie slaat daarmee een andere toon aan dan de Israëlische legerleiding. Die zei afgelopen zondag nog dat het concentreren en verplaatsen van de Gazaanse bevolking geen oorlogsdoel is.
Over wie de dagelijkse leiding in het kamp zou moeten hebben, deed Katz geen uitspraken. Hij suggereerde dat een internationale organisatie de leiding in handen krijgt terwijl Israëlische militairen de grenzen van het kamp bewaken. Ook zei hij niets over wat er gebeurt met Gazanen die weigeren naar het kamp te verhuizen.
Eenzelfde constructie werd eerder opgezet voor het runnen van speciale voedselhulppunten, waarvoor de omstreden Amerikaans-Israëlische organisatie GHF in het leven werd geroepen. Bij die punten werden de afgelopen weken honderden Palestijnen gedood, onder meer doordat Israëlische militairen op Gazanen schoten.
Vrijwillige basis
Katz deed zijn uitspraken op het moment dat premier Netanyahu op bezoek was in het Witte Huis. Ook Netanyahu spreekt al langer van het verplaatsen van Gazanen naar andere landen, maar benadrukt dan dat dit op vrijwillige basis moet gebeuren. Tijdens zijn bezoek herhaalde hij dat. "Als mensen willen blijven, kunnen ze blijven", zei de premier. "Maar als ze willen vertrekken, moeten ze kunnen vertrekken."
Maar volgens Peter Malcontent, onderzoeker internationale betrekkingen aan de Universiteit Utrecht, komt van die vrijwilligheid in de praktijk weinig terecht. "In een kamp waar zo veel Palestijnen in een klein gebied moeten wonen, zullen de omstandigheden slecht zijn. Uiteindelijk worden mensen tot het punt gedreven dat ze uit zichzelf zullen zeggen dat ze weg willen."
Ook de Israëlische mensenrechtenadvocaat Michael Sfard uit felle kritiek op het plan van Katz. Tegen The Guardian omschrijft hij het plan van Katz als een blauwdruk voor misdaden tegen de menselijkheid. "De Palestijnen hebben met zo veel dwingende maatregelen te maken dat een vertrek uit Gaza nooit als legaal kan worden gezien."
Vrouwen, homo's, kinderen en andersdenkenden zitten in het M.O. en Noord-Afrika al eeuwen in dat soort kampen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Een kamp waar je niet meer uit kan, zo kun je toch niet met burgers van een ander land om gaan?
Ok, dus in landen met een primitieve geloofsovertuiging mag je alles maken als Westers land omdat ze ook erbarmelijk omgaan met anderen in hun samenleving?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vrouwen, homo's, kinderen en andersdenkenden zitten in het M.O. en Noord-Afrika al eeuwen in dat soort kampen.
Mentale, maar alsnog een gevangenschap.
Die nadruk op ISRAËL, het grote kwade ISRAËL, blijft hilarisch.
Nee.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:14 schreef Momo het volgende:
[..]
Ok, dus in landen met een primitieve geloofsovertuiging mag je alles maken als Westers land omdat ze ook erbarmelijk omgaan met anderen in hun samenleving?
Maar ik sta helemaal niet met Pallie vlag te wapperen, ik weet niet wat jij mij nou in de schoenen wil schuiven. Beide partijen hebben 10 kg boter op hun kop. Het gaat over mensen in kampen stoppen en nog gaan mensen het goed staan praten.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee.
Het is alleen wat dommig als je hier als Nederlander overtuigd van het grote intersectionele gelijk met een Pallie-vlag staat te wapperen.
Over pro-LGBTQ loopt te janken, die vreselijke Trump en de PVV, en hoe erg misogynie is, en ondertussen een sjaaltje omdoet en FRIE PALLESTIJN loopt te krijsen.
Staat wat debiel.
Beide kampen krijgen alleen niet dezelfde aandacht.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:18 schreef Momo het volgende:
[..]
Maar ik sta helemaal niet met Pallie vlag te wapperen, ik weet niet wat jij mij nou in de schoenen wil schuiven. Beide partijen hebben 10 kg boter op hun kop. Het gaat over mensen in kampen stoppen en nog gaan mensen het goed staan praten.
Dit lijkt geen werkbare oplossing. Het probleem is dat eigenlijk niemand weet hoe het nu verder moet.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:09 schreef Momo het volgende:
[..]
Een kamp waar je niet meer uit kan, zo kun je toch niet met burgers van een ander land om gaan?
Ach en Pro Pallie mensen zitten weer te janken hoe de media te Pro Israël is en dat er geen aandacht is voor bepaalde zaken.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Beide kampen krijgen alleen niet dezelfde aandacht.
Het is al anderhalf jaar Pro-Pallie wat de klok staat, zeker in media en academia.
En daar ben ik wel klaar mee.
Oh gelukkig dan is het prima. Lets goquote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Vrouwen, homo's, kinderen en andersdenkenden zitten in het M.O. en Noord-Afrika al eeuwen in dat soort kampen.
Mentale, maar alsnog een gevangenschap.
Er is ook eigenlijk geen oplossing, beide groepen hebben historische roots in het gebied. En beide groepen gaan nergens heen en zullen vechten tot het einde om dat te verdedigen.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:22 schreef mackinac het volgende:
[..]
Dit lijkt geen werkbare oplossing. Het probleem is dat eigenlijk niemand weet hoe het nu verder moet.
Nee...quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:23 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Oh gelukkig dan is het prima. Lets go
De media Pro-Israël?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Ach en Pro Pallie mensen zitten weer te janken hoe de media te Pro Israël is en dat er geen aandacht is voor bepaalde zaken.
Carice en anderen winden zich regelmatig op over hoe pro Israël bijvoorbeeld een NOS is.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:26 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De media Pro-Israël?
In welk universum?
Douwe Bob schijnt nu al heiligverklaard te zijn.
Juist.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Carice en anderen winden zich regelmatig op over hoe pro Israël bijvoorbeeld een NOS is.
Er zijn nog verschillende meningen of de MSM te pro Israël of te pro Palestina zou zijn
https://www.villamedia.nl(...)n-gaza-onder-de-loep
Ok noted, omdat de rest van het MO schijt heeft aan mensenrechten, mag je niks meer zeggen over als Israël iets doet.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
Guttegut wat heeft 'progressief' Nederland ineens interesse in mensenrechten in het Midden-Oosten.
Lachwekkend.
Joh het hele sociale media staat daar vol mee. Bijvoorbeeld Kakverse Memes heeft het daar vaak over.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist.
Hoeveel pro-Israël demo's zie je precies?
Hoeveel Israëlische vlaggen zie je?
Hoeveel gekloot op social media dat pro-Israël is heb je precies aangetroffen?
Dat mag wel, het staat alleen wat selectief en dommig.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:33 schreef Momo het volgende:
[..]
Ok noted, omdat de rest van het MO schijt heeft aan mensenrechten, mag je niks meer zeggen over als Israël iets doet.
[..]
Joh het hele sociale media staat daar vol mee. Bijvoorbeeld Kakverse Memes heeft het daar vaak over.
Ah man je vergeet de Oeigoeren, of Congo of een ander conflict nu of in de afgelopen dertig jaar. Je hebt boter op je hoofd. Je geeft zelf geen kut om mensenrechten of internationaal recht. Hef jezelf op en recht daarna je rugquote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee...
Maar misschien aardig om even aan te kaarten dat buiten Israël om het leven voor miljoenen mensen in die heerlijke islamitische heilstaten al eeuwen een HEL is.
Mag dat?
Ik moet dus bij elke post over Israël ook iets zeggen over moslims anders dan ben ik selectief en dommig?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat mag wel, het staat alleen wat selectief en dommig.
En veilig, vooral.
Als ik boter op mijn hoofd zou hebben zou ik wel een universiteit bestormen met een Palestina-vlag en sjaaltje, woest slogans roepende, in heel slecht Engels.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:33 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah man je vergeet de Oeigoeren, of Congo of een ander conflict nu of in de afgelopen dertig jaar en misdaden tegen de menselijkheid. Je hebt boter op je hoofd. Je geeft zelf geen kut om mensenrechten of internationaal recht. Hef jezelf op en recht daarna je rug
Nee, het is selectief en dommig om enkel en alleen de ballen te hebben om misstanden in het M.O. aan te kaarten zolang het maar het oh zo veilige, niet-islamitische Israël betreft.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik moet dus bij elke post over Israël ook iets zeggen over moslims anders dan ben ik selectief en dommig?
er zijn duizend conflicten en je pikt er elke keer maar ééntje uit. Wat zou ettovanbelgie daarvan en daarover vinden....quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als ik boter op mijn hoofd zou hebben zou ik wel een universiteit bestormen met een Palestina-vlag en sjaaltje, woest slogans roepende, in heel slecht Engels.
Oh, daar heb ik wel de ballen voor, heb jij ook de ballen om kritiek te hebben op Israël of voelt dat woke en deugend? Kan Israël niks verkeerd doen want moslims slecht?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, het is selectief en dommig om enkel en alleen de ballen te hebben om misstanden in het M.O. aan te kaarten zolang het maar het oh zo veilige, niet-islamitische Israël betreft.
LOL...quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:36 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
er zijn duizend conflicten en je pikt er elke keer maar ééntje uit. Wat zou ettovanbelgie daarvan en daarover vinden....
Heb ik ook.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:37 schreef Momo het volgende:
[..]
Oh, daar heb ik wel de ballen voor, heb jij ook de ballen om kritiek te hebben op Israël of voelt dat woke en deugend? Kan Israël niks verkeerd doen want moslims slecht?
Dat hebben de Russen een keer geprobeerd in het Dubrovka Theater tegen Tsjetsjeense terroristen. Was geen succes.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:58 schreef Hallulama het volgende:
Ik heb een idee: Paradise-by-Propofol. Wat als Israël nou gewoon even Gaza volgooit met slaapgasgranaten en in alle rust Hamas er simpelweg tussenuit vist?
Ik heb geen idee eigenlijk wie je precies bedoelt met dat volk. Ik zie een lange rant wat op nagenoeg elke demonstrant ter wereld slaat.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 21:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
LOL...
IK pik er steeds eentje uit?
Dat narcistisch chronisch demonstrerend volk kan ALLEEN nog maar in Palestina denken.
Neuh, enkel de intersectionelen en de salafi's.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 22:14 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik heb geen idee eigenlijk wie je precies bedoelt met dat volk. Ik zie een lange rant wat op nagenoeg elke demonstrant ter wereld slaat.
Ik vraag me af of niet iedereen die dit topic vol post, ongeacht aan 'welke kant hij of zij staat', ook zo'n malloot is waar jij je al maanden zo ongelofelijk over opwind
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |