Naar goed gebruik gaan we nog even de deelnemerslijst van een recensie voorzien. Uiteraard beginnen we vooraan, bij rugnummer 1. Gedragen door het grootste gedrocht dat ooit in het wielrennen heeft rondgelopen, Tadej Pogacar. Ik dacht dat de Skyjaren met kopman Froome het absolute dieptepunt van het wielrennen waren, maar het wordt altijd erger. Froome verdween geruisloos van het podium en nu zitten we te kijken naar de meest lachwekkende renner ooit, een of andere lul uit Slovenië die als een otter op zijn fiets zit en die werkelijk alles kan. Tijdrijden, klimmen, sprinten, klassiekers, overal is hij de beste in. Niemand komt in zijn buurt, welke wedstrijd hij dan ook rijdt. Goed, wellicht kan hij geen pure massasprint winnen, verder is niets buiten zijn bereik. En dat, dames en heren, kan dus niet. We hoeven er verder geen discussie over te voeren hoe het kan dat hij wél alles kan, buiten het feit dat we wel even benoemen dat Gianetti en Matxin met hun kale boeventronies de twee grootste gezwellen van het wielrennen zijn, we hoeven alleen maar samen vast te stellen dat het voor de sport afgrijselijk is dat er een gozer meedoet die werkelijk alles kan winnen. Als hij wil wint hij deze Tour 11 ritten. Als hij zijn ploeg nog wat vaker op kop zet kan hij er zelfs 12 of 13 winnen, bijna geen enkele rit is te lastig voor hem. Alleen de vlakke ritten vallen af, net als de vlakke tijdrit, verder kan hij alles moeiteloos domineren en dat is een probleem. Sommige mensen vinden het fijn om grootsheid te aanschouwen, ik vind het vooral fijn om een wedstrijd te zien. En zoals hij koerst krijg je geen wedstrijden, je krijgt een saai showtje te zien waarvan je de uitslag op voorhand al had kunnen opschrijven. Tenzij hij ziek wordt of een keer hard onderuit gaat kan deze Tour onmogelijk spannend worden. Hij staat heel ver boven de rest en hij gaat zonder te ademen zijn vierde Tour winnen. Op de tweede dag gaan we waarschijnlijk al weten hoe laat het is, op een van de steile muurtjes rond Boulogne-sur-Mer gaat hij zittend zonder zich ogenschijnlijk in te spannen wegflitsen van de rest. Het lijkt niet eens of hij z'n best doet, dat is al helemaal erg. De tegenstand degradeert hij keer op keer tot figuranten en terwijl de tweede en de derde vaak vijf minuten later halfdood over de streep vallen komt hij grappend en grollend zonder een druppel zweet op het hoofd op z'n dooie gemakje als eerste over de finish. Het is een verschrikking. Ik kan er echt niet meer naar kijken, dus dit worden drie bijzonder zware weken voor me. Hoe hij dit jaar ook weer in Parijs-Roubaix reed, het ligt er allemaal wel heel dik bovenop. Tevens is UAE een weerzinwekkend kutland, dat over de hele planeet overal oorlogen aan het financieren is. Van Soedan tot Ethiopië tot Jemen, overal hebben ze bloed aan hun handen. Hoor je niets over, maar de Verenigde Arabische Emiraten mogen we bijna bloeddorstiger noemen dan kannibaal Pogacar. Ik zou zeggen: uitsluiten op humanitaire gronden. Om het er allemaal nog wat meer in te wrijven krijgt Pogacar ook nog eens een bijzonder sterke ploeg mee, met als belangrijkste adjudant Joao Almeida. Dat is dan ook nog eens UAE, alle andere renners daar winnen de resterende koersen die Pogacar niet rijdt. Zo won Almeida dit jaar de Itzulia, de Ronde van Romandië en recent de Ronde van Zwitserland. De nummer 4 van vorig jaar is er volledig klaar voor om dit jaar zelfs nog wat hoger te eindigen. Kan allemaal bij UAE, af en toe een beetje knechten en dan zelf ook nog om het podium strijden, van een level playing field is geen sprake. Jhonatan Narvaez is dan weer een goede knecht voor alle heuvelritten die we deze Tour gaan zien, dat is wellicht iets minder het terrein van Almeida. De Portugees zal wellicht wat tijd verliezen tijdens de eerste week, Pogacar zal hem pas echt gaan gebruiken als we het hooggebergte bereiken. In de heuvels rond Boulogne-sur-Mer en Rouen en alles wat daarna komt zal hij rekenen op een Narvaez, die wat meer explosief is. Nils Politt is dan weer de man die een circusvoorstelling mag geven op de vlakke wegen. De Duitser met de kukidentlach is de hardrijder van de ploeg, en hard rijden kan hij. Zodra we de Pyreneeën bereiken zien we hem ongetwijfeld ook de eerste beklimmingen van de dag een moordend tempo op kop rijden, UAE he. Nouja, dan krijg je nog Sivakov, die mag het in de bergen gaan overnemen zodra Politt klaar is. Sivakov zou zelf ergens kopman kunnen zijn, maar koos liever de centen van UAE. Beetje op het gemakje af en toe de knecht uithangen en in een kleinere koers een keer zelf winnen, wat een leven. De enige leuke renner van UAE is Marc Soler, we houden van Marco. Helaas wordt zijn spontane kant tijdens de Tour altijd ingedamd, we wachten vooral op de Vuelta om zijn ware zelf weer te zien, al bestaat de kans dat die bloedhond van een Pogacar ook de Vuelta gaat rijden en dus automatisch domineren. Dan hebben we nog koudweerrenner Tim Wellens die dankzij hittetraining ineens een warmweerrenner is geworden! Paar keer de sauna in, drie keer trainen met lange mouwen en voila, ineens ben je iemand die van een hitteallergie naar een voorkeur voor de brandende zon bent gegaan. Lachwekkend, idioot, maar we zien het toch allemaal voor onze ogen gebeuren. UAE speelt met onze kloten en dat gaan ze de komende drie weken weer op een ongekende manier doen. En al het juichvolk gaat het nog leuk vinden ook. Pogacar zal weer een keer tijdens een rustdag met een stokbrook in z'n achterzak op een eenwieler rond gaan rijden en alle kritische geluiden zullen direct verstommen. Wat een leuke, gekke, malle jongen is het toch ook he? Een malle jongen die veel aan Wellens gaat hebben, de kersverse Belgisch kampioen staat op punt. Beter dan ooit, zelfs sterk op de langere beklimmingen, de rest van het peloton heeft een nog groter probleem dan normaal. Vooral omdat de ploeg wordt afgerond door Adam Yates, ondanks een voor zijn doen mindere Giro nog steeds een van de beste klimknechten die een mens zich kan wensen. Nee, deze ploeg gaat op de afspraak zijn. En de kopman al helemaal. Alles minder dan 10 ritten zou op basis van zijn niveau dat zo ver boven de rest uitstijgt al bijna een blamage zijn. Hij gaat naast het geel ook het groen mee naar huis nemen, de rest hoeft zich geen enkele illusie te maken. En wij dus ook niet.
De tweede ploeg is Team Visma-Lease a Bike, waar dood vogeltje Jonas Vingegaard uiteraard de kopman is. Tweevoudig Tourwinnaar, ook twee keer tweede geworden. Dit jaar gaat hij voor de derde keer tweede worden, de eerste plaats is absoluut onhaalbaar. Naar eigen zeggen is Vingegaard dit jaar sterker dan ooit, maar daar heb je niets aan. Er doet er eentje mee die van een andere planeet komt, er doet er eentje mee die beter is dan de allerbeste renners ooit. Het niveau van Pogacar is nog nooit door iemand gehaald en zal in de toekomst ook nooit meer verbeterd worden, mogen we althans hopen. Hij zoekt de limieten van wat menselijk überhaupt mogelijk is op een dusdanige manier op dat je geen ruimte meer ziet om nog harder te rijden, al zal er vast wel weer een nieuwe verklaring gevonden worden als hij nog eens 5% harder gaat rijden. Maar, terug naar Vingegaard. Ondanks zijn algehele gebrek aan alles kan hij nog steeds wel hard trappen, maar niet hard genoeg. Vorig jaar was zijn voorbereiding op de Tour verstoord door een zware val in het Baskenland, dit jaar ging het iets beter. Hij viel wel in Parijs-Nice en liep daarbij een hersenschudding op, maar er was daarna meer tijd tot de Tour. Hij is dus beter dan ooit, maar beter dan ooit leverde hem in de Dauphiné een tweede plaats op, een minuut achter Pogacar. In de tijdrit zag het er nog even goed uit voor de Deen, maar in de bergritten daarna kreeg hij de ene draai na de andere om z'n oren. Vooral de tik die Pogacar uitdeelde in Combloux was pijnlijk. En dat was een week of drie geleden, in drie weken poets je die achterstand niet meer weg. Vingegaard is veel beter dan de andere renners hier, hij is alleen nog steeds veel minder dan Pogacar. Zonder ongelukken of andere incidenten wordt hij tweede en daar mogen we het mee doen. Je zou wel kunnen stellen dat hij een iets betere ploeg heeft voor de eerste dagen, de ploeg van Pogacar is wellicht wat kwetsbaar tijdens de eerste week. Vlakke ritten met kans op waaiers, heuvelritten, daar is de ploeg van Visma beter op toegespitst. In het hooggebergte is de armada van UAE dan weer indrukwekkender, maar het duurt een flinke tijd voor we het hooggebergte bereiken. Tot die tijd mag onder meer Edoardo Affini zich uitleven, na de Giro mag de Italiaans-Nederlandse hardrijder nu ook de Tour rijden, zijn eerste. Hij zal vaak als eerste aan de bak mogen, maar dat is hem wel toevertrouwd. Een betrouwbare knecht, vooral als de wegen wat vlakker zijn. Tiesj Benoot mag ook weer aan de bak, hij is op meerdere vlakken inzetbaar. In de heuvelritten, toch ritten met een wat meer klassiek karakter, zal hij de ploeg van dienst kunnen zijn. In zijn goede jaren kwam hij bergop ook een eind, maar ik weet niet of hij dit jaar die vorm heeft. Sukkelt ook met een ribblesure, dat is natuurlijk verre van ideaal. Hij vreest de eerste dagen, en dat begrijp ik in zijn geval heel goed. Eén valpartijtje en het is voorbij. Victor Campenaerts is dan weer mee omdat hij dezelfde maat fiets heeft als Vingegaard. Ook een manier om je in een selectie te fietsen. Goed, Campenaerts is natuurlijk een prima renner, maar daar hebben ze er bij Visma meer van. Zijn onderscheidende kwaliteit is dus dat Vingegaard in het geval van nood meteen op zijn fiets kan springen. De rol van Campenaerts is dus ook om de hele Tour in het wiel van Vingegaard rond te rijden, voor het geval dat. Lekker man. Bij Visma denken ze over alles na, laat dat maar aan Patrick Broe over. Nadat hij voor het tweede jaar op rij Parijs-Nice won werd Matteo Jorgenson aangeduid als schaduwkopman, sommige mensen beweerden zelfs dat hij de kopman moest zijn in plaats van Vingegaard. Nouja, die geluiden zijn na de Dauphiné wel weer verdwenen. Ik vond Jorgenson daar niet heel veel indruk maken. Zijn ambities om een eigen klassement te rijden botsen ook wel een beetje met het belang van Vingegaard, al is het allemaal gelul in de kantlijn omdat Pogacar toch met een kwartier voorsprong gaat winnen. Maar toch, mocht het een keer niet zo goed gaan met Pogacar (haha, lol) dan heb je wel iemand als Jorgenson nodig om Vingegaard een berg over te trekken en dan moet hij zich wel echt volledig durven wegcijferen. Daar was de andere Amerikaan van de ploeg altijd heel goed in, Sepp Kuss. Wat heeft die jongen geweldige dagen gekend, vooral in de Tour. Maar in 2023 won hij de Vuelta (dit blijft wonderbaarlijk) en daarna heeft hij van de UCI geen toestemming gekregen om nog meer gekke fratsen uit te halen. Kuss is een schim van zichzelf tegenwoordig. In de Dauphiné zagen we hem wel weer een paar keer in beeld rijden, hij demarreerde zelfs een paar keer op een indrukwekkende manier, om dan een halve minuut later toch weer volledig stil te vallen. Dit is niet de Kuss van een paar jaar geleden, hij is echt een schim van zichzelf. Op basis van zijn status in de ploeg is hij er gewoon bij, maar eigenlijk heb je aan deze Kuss niet zoveel. Hij gaat in de bergen vaak al gelost zijn terwijl UAE nog vijf man heeft, het is na die bijzondere Vuelta heel hard bergafwaarts gegaan. Gelukkig voor Visma hebben ze ook nog altijd de beschikking over kampioenenmaker Wout! Wout van Aert is er uiteraard ook weer bij, we mogen ons weer drie weken verheugen op boze Belgen omdat Wout voor Vingegaard moet werken. In dit geval best logisch, het is voor mij een vraag in hoeverre we nu de beste versie van Wout gaan zien. Hij heeft dit jaar de Giro al gereden. Daar won hij een prachtige rit in Siena, dat was echt even de oude Wout, maar we zagen toch ook vooral dat hij nog steeds niet helemaal de oude is. Na de Giro heeft hij niets meer gereden en is hij uiteraard weer eens op een eeuwigdurende hoogtestage geweest, maar het lijkt me ingewikkeld om nu beter te zijn in de Tour dan hij was in de Giro. Tadej Pogacar kan dat, een grote ronde gebruiken als training, voor een net wat normalere sterveling als Wout lijkt me dat heel moeilijk. Maar goed, wielrennen blijft een merkwaardige sport, alles kan. Op papier is het een geweldig parcours voor Wout, maar de ambitie van de ploeg is toch vooral gericht op het winnen van de gele trui met Vingegaard en dan heb je bij uitstek Wout nodig om Vingegaard tijdens alle nerveuze dagen in het begin uit het gedrang te houden. Een luxeknecht, een heuse kampioenenmaker. Geen Wout, geen goud. Vraag dat maar aan de laatste renner van de ploeg, Simon Yates. Won een dikke maand geleden de Giro, dankzij Wout! Op de voorlaatste dag van de ronde reed hij weg op de Finestre, daarna werd hij op de vals platte klim naar Sestriere geholpen door Wout. Zonder die hulp had hij ook wel gewonnen, maar dat vertellen we er natuurlijk niet bij. Hoe dan ook, Simon Yates liet daar betere klimvorm zien dan broer Adam. Allebei niets meer gereden na de Giro, het kan nu ineens weer omgedraaid zijn, maar in principe is Simon Yates een geweldige klimknecht voor Vingegaard. Twee titanenteams tegen elkaar, waarbij Visma met Affini, Benoot, Campenaerts, Jorgenson en Van Aert iets beter voor de dag hoort te komen tijdens de eerste ritten. Pogacar mag het daar uitzoeken met Politt, Narvaez en Wellens. Heel behoorlijk, maar nét dat tikje minder. In de bergen is het een totaal ander verhaal, tegen de tijd dat Marco Soler klaar is met boren ligt heel Visma er al af. Met uitzondering van wellicht een Jorgenson en een Yates, als het een beetje draait.
De twee eerste ploegen zijn uiteraard de meest belangrijke ploegen, de rest doet bij wijze van spreken voor spek en bonen mee. Al zal heel België nu boos op me zijn, want bij de derde ploeg staat Remco Evenepoel aan de start. De dubbele olympisch kampioen, de wereldkampioen tijdrijden, de man van de gebaartjes en de man die maar niet op kan houden met tatoeages op zijn lichaam aan te brengen ter ere van zijn vrouw. Erg gênant, al is het grotere probleem dat zijn Dauphiné niet zo goed was. Zijn jaar is tot nu toe überhaupt lastig, de voorbereiding op dit seizoen liep in de soep doordat hij tegen een openslaande deur van een bestelbusje reed. Na een maandenlange revalidatie, maanden waarin hij zelfs overwoog te stoppen, keerde hij wel met een knal terug door de Brabantse Pijl te winnen en daarna Pogacar terug te halen in de Amstel Gold Race, maar in de rittenkoersen die hij daarna reed was het toch lastig. Zijn tijdritten zijn nog steeds fantastisch, hij gaat dan ook 100% de tijdrit in Caen winnen, maar zijn niveau bergop kan en moet beter. In de Dauphiné was hij minder dan Lipowitz, dat is een voorzichtig probleem. Hij zal nu in de Tour waarschijnlijk beter zijn dan in de Dauphiné, op het Belgisch kampioenschap liet hij al zien over goede benen te beschikken, maar het gat met Pogacar en Vingegaard is schrikbarend groot. Dat gat kan hij onmogelijk dichten. Maar, met een algehele verbetering van zijn vormpeil kan hij wel opnieuw derde worden in de Tour. Mooi, maar een winnaar als Evenepoel wil natuurlijk altijd meer. Het kan wel weer eens een frustrerende Tour vol handgebaartjes worden voor de ajrokogel. Bijkomend probleem is dat hij dit jaar twee belangrijke luitenanten mist. Mikel Landa kwam zwaar ten val tijdens de eerste rit van de Giro, hij is nu nog steeds aan het revalideren. Landa was vorig jaar de belangrijkste knecht van Evenepoel, hij werd zelf vijfde in de Tour. Daarnaast is Louis Vervaeke er niet bij, hij kwam in de Dauphiné op een wel heel kolderieke manier ten val. Nu geven wij natuurlijk niets om Louis Vervaeke, maar hij schijnt intern toch de man te zien die de altijd nerveuze Evenepoel rustig weet te houden in koers. Een van de vervangers is Mattia Cattaneo, dat is dan wel weer een goede om in je ploeg te hebben. Reed de Giro en zou de Tour niet rijden, maar nood breekt wet. Een van de mannen die Evenepoel bergop bij moet staan, al kan hij ook op vlakkere wegen wel wat. Het voordeel is natuurlijk überhaupt dat je met die armada's van UAE en Visma zelf eigenlijk amper een ploeg nodig hebt, met simpelweg volgen kom je al een heel eind. In de bergen kan Evenepoel, voor zover het dus nodig is, ook nog rekenen op de akelig dunne Valentin Paret-Peintre. We noteren 52 kilo bij een lengte van 1,78 meter, daarmee heb je een negatief BMI. Normaal een goede klimmer, wel vreselijk slecht in de Dauphiné. Ilan Van Wilder is er ook bij, maar dat is een beetje een non-valeur. Ontzettend slecht op het Belgisch kampioenschap ook, maar wel een mooi klassementje voor eigen rekening gereden in Zwitserland. Heb je vermoedelijk weinig aan, maar veel andere smaken hebben ze bij de ploeg ook niet. Max Schachmann is ook van de partij. Opgevist bij Bora, waar hij aan het wegkwijnen was. Zijn carrière zit nu weer iets meer op de rails bij Quick Step, zo reed hij bijvoorbeeld heel sterk in het Baskenland. Maar daar rijdt hij vaak sterk, in andere koersen was het toch weer behelpen. Weinig gezien in de Dauphiné, maar op papier wel iemand die Evenepoel goed kan bijstaan tijdens de heuvelritten. Dat zou ook moeten gelden voor Pascal Eenkhoorn, een LANDGENOOT. Over landgenoten gesproken, die rijden niet rond bij Visma. Ik stel voor dat we de service course in Den
Bosch een keer met z'n allen gaan bestormen. Richard Plugge in elkaar trimmen enzo, lijkt me enig. Maar goed, Pascal Eenkhoorn dus. Man die aardig over een heuveltje komt, man die alles geeft voor zijn ploeg, man die in de Tour van 2023 bijna een rit won. Een nuttige kracht, zeker in deze eerste Tourweek. Hij zal Evenepoel uit de problemen moeten zien te houden tijdens de eerste dagen, ik geef het je te doen. Dit is de ploeg rond Evenepoel, dan heb je bij Quick Step nog een tweede ploeg, de ploeg rond Tim Merlier. De snelste man van het moment, de absolute topfavoriet als het over de sprints gaat. De man waarvan we allemaal verwachten dat hij de eerste rit gaat winnen. Een grotere kans om het geel te belanden dan Evenepoel, alhoewel, Evenepoel heeft de tijdrit nog. Tim Merlier rijdt voor het eerst 2021 weer eens de Tour. Jarenlang ging dat niet, omdat of Philipsen in de weg zat of Evenepoel. Nu krijgt hij weer eens de kans en dat is volledig terecht. Gezien de ploegen van UAE en Visma hoef je niet acht man mee te nemen voor een renner die hooguit derde wordt, je kunt prima Merlier meenemen. Die krijgt hier de kans om een rit of vier te winnen, dat mag je niet zomaar laten schieten. Het nadeel voor Merlier is dat hij alleen zijn vaste lead-out heeft meegekregen. Bert Van Lerberghe is van de partij om Merlier goed af te zetten, in alle andere koersen gaat ze dat goed af. Een Eenkhoorn en een Cattaneo zullen ongetwijfeld bijspringen tijdens de vlakke ritten, maar verder mogen Bert en Tim het toch vooral zelf gaan uitzoeken. Dat is wel echt het talent van Van Lerberghe, die weet Merlier in de laatste kilometer dan toch ineens weer in een goed wiel af te zetten. Al wint Merlier soms ook zonder in een goed wiel te zitten, vaak is hij gewoon veel sneller dan de rest. Al is de Tour een ander verhaal. Hier zijn veel goede sprinters en veel goede treinen, het kan echt wel zo zijn dat ze in de massasprints een mannetje gaan missen. Opboksen tegen een gestroomlijnde machine als Lidl-Trek is geen cadeau. Desondanks zetten we in op meerdere ritzeges voor Merlier, en eentje voor Evenepoel. Geslaagde Tour.
De volgorde van de ploegen is in eerste instantie gebaseerd op het vorige jaar. De eerste ploeg is UAE, de ploeg van de winnaar van vorig jaar. Dan volgt Visma, de ploeg van de tweede van vorig jaar. Dan Quick Step, de ploeg van de derde en de winnaar van de witte trui van vorig jaar. Nu volgt EF, want die ploeg won met Richard Carapaz vorig jaar de bolletjestrui. Carapaz zou er dit jaar ook weer bij zijn, maar hij werd thuis in Ecuador ziek en daarom gaat dat feest niet door. Na zijn op het laatste moment verloren Giro weer een teleurstelling, best sneu. EF komt nu met een ploeg vol vrijbuiters, het zijn allemaal jongens die vanuit de vlucht iets kunnen gaan betekenen. Of misschien vanuit de sprint. Zo won Vincenzo Albanese recent nog een sprintje heuvelop in de Tour du Suisse, maar het lijkt mij volstrekt onmogelijk om dat in de Tour te repliceren. LANDGENOOT Marijn van den Berg is ook van de partij. Een snelle man, vooral iemand die zich laat zien als er een wat lastigere sprint te noteren valt, maar ik heb hem dit jaar nog amper in beeld zien verschijnen. Goed, hij won recent wel een ritje in de Route d'Occitanie, maar dat was tegen de lamme en de blinde. Op het NK werd hij in de sprint slechts zevende, het is leuk voor hem dat hij de Tour mag rijden maar veel hoeven we er niet van te verwachten. Vorig jaar was zijn beste prestatie een vijfde plaats, zoiets zal het nu ook wel worden. Een paar keer 11e en dan een keer vijfde, fantastisch. De rest van de ploeg mag zich gaan toeleggen op het aanvalswerk, maar daar hebben ze wel heel geschikte renners voor. Wat te denken van de altijd aanvalslustige Ben Healy. Een onvoorspelbare renner, soms heel erg goed maar soms ook heel erg matig. Twee wonderdagen in het Baskenland dit jaar, behoorlijk goed in de Ardennen, maar daarna weer van de radar verdwenen. Een middelmatige Dauphiné, je kunt niet voorspellen waar hij nu staat. Altijd een gevaarlijke klant als hij in de vlucht zit, al is het maar de vraag hoeveel succesvolle vluchten we gaan zien met ene Pogacar aan het vertrek. Een ritwinst valt niet uit te sluiten, in beeld gaat hij sowieso rijden. Dat mogen we ook wel verwachten van Kasper Asgreen, die soms verrassend kan uithalen. Over het algemeen haalt hij zijn niveau van dat wonderlijke wonderjaar waarin hij de Ronde van Vlaanderen won niet meer, maar soms heeft hij zo'n dag. In de Tour won hij twee jaar geleden redelijk uit het niets een rit, in de Giro won hij dit jaar eveneens uit het niets een rit. In principe kan hij er niets meer van, tot hij besluit om er op één specifieke dag wel weer wat van te kunnen. Geef hem nog steeds maar niet teveel ruimte als hij in de kopgroep zit. Iemand die we ook geen ruimte moeten geven: Alex Baudin. Ooit betrapt op het gebruik van tramadol, sindsdien staat hij op mijn shitlist. Iedere goede prestatie van hem is een slechte dag voor ons. En slechte dagen hebben we al gehad, zo reed hij in de Dauphiné nog een keer heel sterk. Hij had de rit naar Combloux kunnen winnen, ware het niet dat Pogacar daar de boel verschroeide. Ook in Romandië won hij bijna een rit, Baudin is een tamelijk linke klant als hij in je kopgroep zit. Heeft van die wonderdagen, soms voelt hij dankzij alle pijnstillers zijn benen niet. En dan heb ik het nog niet eens over Neilson Powless gehad, de winnaar van Dwars Door Vlaanderen! Klopte daar maar mooi drie renners van Visma in de sprint, dat was hilarisch. Daarna nog een aantal sterke koersen gereden, Powless is echt bezig aan een goed jaar. Wederom iemand die droomt van een ritzege in de Tour, dan is zijn carrière compleet. Als hij eenmaal in een goede vlucht zit geef ik hem nog een goede kans ook. Lijkt me iemand die we veelvuldig in de aanval gaan zien, waarschijnlijk de eerste dagen al. Kan zomaar een anticiperende aanval plaatsen in de slotfase van al die heuvelritten. En dan kan het ook zomaar een keer de goede kant voor hem opvallen. Ondanks een wat mindere Ronde van Zwitserland liet hij in Gippingen zien dat de vorm er is. Harry Sweeny doet ook mee en dan haal je al snel je schouders op, maar Harry Sweeny werd godbetert vijfde tijdens de klimtijdrit in de Ronde van Zwitserland. Ik noteer hem alvast voor Peyragudes. Het lollige scenario dat ik ineens voor me zie is dat uitgerekend hij van alle rittenkapers van EF een rit wint. Michael Valgren maakt de ploeg rond, weer aardig op niveau gekomen na een zware valpartij een paar jaar geleden, maar van hem verwacht ik misschien wel het minst. Dus maakt ook hij een aardige kans om een rit te kapen.
We gaan door met Intermarche-Wanty, de ploeg van de groene trui van vorig jaar. Hij is terug in Frankrijk, daar waar hij vorig jaar geschiedenis schreef. Biniam Girmay begint aan zijn derde Tour en het kan wel eens een lastige Tour worden. De verwachtingen zijn door zijn prestaties van vorig jaar hooggespannen, waardoor het bijna alleen maar kan tegenvallen. Vorig jaar won hij drie ritten en veroverde hij het groen, een prachtig verhaal, ik kan soms nog steeds niet geloven dat het allemaal gebeurd is. Het voelt nog altijd als een droom, vooral de eerste ritzege was echt ongelooflijk. Ik heb nog nooit zo als een idioot naar mijn tv staan te schreeuwen, wat er ook deels mee te maken had dat het zo onverwacht was. Een regelrechte verrassing, maar met het opgedane vertrouwen van die ritzege kon hij vervolgens nog twee keer winnen. Een perfecte Tour, het wordt lastig om dat kunststukje te herhalen. Dat heeft meerdere componenten. Een van de problemen is dat er dit jaar meer goede sprinters aan de start staan, Merlier en Milan waren er vorig jaar niet bij en zij zijn de snelste renners van het peloton. Een ander component is dat Bini dit jaar nog niet gewonnen heeft, hij kan daardoor wat vertrouwen missen. Hij heeft wel een aantal goede sprints gereden, maar vaak kwam hij vanuit een kansloze positie opzetten. Dat is dan ook meteen het derde component, hij beschikt over een waardeloze ploeg. Vorig jaar was die ploeg ook niet heel goed, de eerste rit won hij helemaal alleen zonder hulp van de ploeg, maar tijdens de twee volgende ritzeges werd hij wel goed afgezet. De vraag is nu wie hem überhaupt goed kan afzetten. In allerlei lullige 1.1-koersjes was hij vaak op een kilometer of vijf van het eind de enige renner van zijn ploeg en mocht hij alles zelf uitzoeken. Dat is in dat soort koersen al niet te doen, laat staan in de Tour. Bijna alle renners van Intermarche rijden dit jaar onder hun niveau, daardoor is het ook best realistisch dat ze gaan degraderen. Ze hebben echt een goede Tour nodig om dat gevaar af te wenden, maar om een goede Tour te kunnen rijden moeten ze wel Bini laten sprinten. En dat wordt moeilijk als er niemand is om hem te helpen. Op papier is Laurenz Rex de lead-out, zo werd dat aan het begin van dit jaar al aangekondigd na het vertrek van Mike Teunissen. Maar Rex is ook een jongen met eigen ambities, die bij de ploeg heeft bedwongen dat hij in het voorjaar voor zichzelf mag rijden. In een interview bij Vive le Velo zei Rex ook doodleuk dat hij in de koersen voorafgaand aan de Tour nog voor zichzelf mocht rijden, maar dat hij nu in de Tour vol voor Bini gaat rijden. Een lead-out is het liefst een renner zonder veel eigen ambities, bij Intermarche hebben ze als loods voor Bini iemand gekozen die liever voor zichzelf rijdt. Het gevolg daarvan is dat Rex het hele jaar door lekker z'n eigen ding heeft kunnen doen, waardoor hij bijna nooit heeft kunnen oefenen met Bini. Hij heeft hooguit twee keer een poging gewaagd om Bini een keer goed af te zetten in een sprint. En dit duo, dat eigenlijk nooit met elkaar heeft samengewerkt, moet nu ineens een perfecte tandem vormen in de Tour? Dit wordt een drama. Bini gaat het opnieuw allemaal zelf moeten doen en dat wordt in deze Tour heel lastig. Boks maar op tegen een trein van Alpecin en een trein van Lidl-Trek. Voor de sprint zal hij soms al uitgepierd zijn, puur en alleen omdat zijn ploeg hem volledig in de steek laat. Al kan het tij snel keren, vorig jaar hadden we er voorafgaand aan de Tour ook niets van verwacht. Maar toen stond de ploeg als geheel toch ineens op punt. Tijdens de eerste rit die Bini won trok de ploeg de sprint geweldig aan voor Thijssen. Die zakte er dan wel doorheen, maar de ploeg deed dat sterk. Wellicht dat een Rex ineens toch zijn ego opzij weet te zetten en alles doet voor Bini, wellicht dat een Hugo Page ineens zijn goede benen weet te vinden, wellicht dat het propagandapraatje van Aike Visbeek over LANDGENOOT Roel van Sintmaartensdijk ineens toch ergens op gebaseerd blijkt te zijn. Iedereen wil Roel van Sintmaartensdijk in zijn ploeg hebben, de ideale knecht, nooit zelfzuchtig, dat soort teksten. Ik heb Roel van Sintmaartensdijk nog ooit in beeld zien rijden, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Ik hoop hem wel in beeld te zien rijden, alleen al om buitenlandse commentatoren te horen worstelen met zijn naam. Twee meter schoon aan de haak, net als zijn naam. De trein rond Bini bevat verder Vito Braet en Jonas Rutsch. De Duitser zal vooral voorafgaand aan de finale een hoop werk mogen opknappen, Braet zal iets later ingezet worden. Al weet ik niet of een Braet al klaar is voor de Tour, maar het gaat momenteel zo slecht bij Intermarche dat ze ook niet echt andere renners hebben om uit te kiezen. Vijf man rond Bini, dan blijven er twee renners over. Louis Barré is de verrassing van de ploeg, een van de weinige renner die wél presteert. Een geweldige renner voor de heuvels, al die heuvelritten in de eerste week zal hij rood omcirkeld hebben. Al blijft dit de Tour, de kans lijkt me klein dat hij dicht in de buurt van de zege kan komen. Maar hij zal allicht een keer vrij ver van voren eindigen, zoals hij zich op het Franse kampioenschap ook weer mooi liet zien. Daar probeerde hij het met een late uitval, op zo'n manier kun je in de Tour ook een keer dicht gaan komen. Georg Zimmermann is de onfortuinlijke Duitse kampioen. Onfortuinlijk, want hij heeft een vreselijk lelijke trui gekregen. Een jongen voor het heuvelwerk, die we in de bergen wellicht ook wel eens in de aanval gaan zien. Twee vrijbuiters, in een ploeg die verder alles op Bini zet. Geheel terecht natuurlijk, na vorig jaar verdient Bini dat. Maar ik blijf van mening dat ze hem op een gruwelijke manier in de steek laten. De winnaar van de groene trui in de Tour heeft dit jaar nog geen enkele goede lead-out gehad. Zelfs in kleine Franse wedstrijdjes krijgen ze het maar gewoon niet voor elkaar. Deels omdat de renners hun niveau niet halen, deels omdat renners als Rex meer bezig zijn met het rijden van een eigen uitslag. Dat kan niet, dat is amateuristisch. En de kopman wordt er uiteindelijk op afgerekend. Niet gewonnen, niet heel hoog geëindigd in de klassiekers, maar ik geef het je te doen met zo'n knakenploeg. Gelukkig blijft wielrennen een gekke sport en kunnen we over een paar dagen ineens heel positief over Intermarche praten. Nog een keer drie ritzeges en de groene trui is wat optimistisch, maar als alles een keer goed valt behoort een nieuwe zege nog steeds tot de mogelijkheden. De snelheid leek in het voorjaar even weg te zijn, maar keerde nadien terug. Hij heeft het alleen zijn snelheid niet vaak kunnen inzetten omdat hij al vanuit een kansloze positie aan een sprint moest beginnen. Goed getraind in Eritrea, hij oogt scherp en rustig. De nummertjes op training waren er, aldus hemzelf. Een ploeggenoot als Rex die zijn eigen ambities voor de Tour even opzij zet en nu wél de sprint wil aantrekken. Wellicht dat het dan toch ineens gaat draaien. We houden hoop. Nog meer geschiedenis voor het Afrikaanse wielrennen is altijd welkom. Vorig jaar werd er een deur geopend, maar die deur is sindsdien niet verder open gegaan. We hebben nog een nieuwe schop tegen die deur nodig, Bini. En anders hebben we altijd de beelden van vorig jaar nog, die pakken ze ons nooit meer af.
De volgende ploeg is Bahrain-Victorious, waar Santi Buitrago de kopman is. Hij gaat voor het klassement en dat lijkt me tamelijk optimistisch. Na een sterk begin van het jaar is hij daarna vooral aan het sukkelen geweest. Gevallen in Parijs-Nice, daarna hebben we hem amper gezien tot de openingsrit van de Dauphiné. Die fabelachtige openingsrit, waar op een klimmetje van niets ineens Pogacar en Vingegaard in de aanval gingen. Van der Poel ging mee, Evenepoel maakte even later ook de oversteek. Vier wereldtoppers op kop, maar er zat ook nog een vijfde bij. Santi Buitrago sloop mee, absoluut de vreemde eend in de bijt. Helaas noteerde hij geen mooie uitslag, als enige van de vijf werd hij nog overspoeld door het peloton. Dat was wel meteen de beste dag van Buitrago, daarna verdween hij steeds verder naar de achtergrond. De finish van de Dauphiné haalde hij uiteindelijk niet eens. Hij droomt van het podium, maar het zal bij dromen blijven. Een plek bij de eerste 10 lijkt me al heel wat, en dan ben ik nog aardig. De sprinter van dienst is Phil Bauhaus, in principe geen topsprinter maar hij heeft af en toe een bijzondere uitschieter. Vorig jaar reed hij ook de Tour en in die Tour eindigde hij vijf keer bij de eerste 10. Toch niet slecht, voor een B-sprinter. Eén keer werd hij zelfs tweede, als alles meezit kan hij echt wel een eind komen. Maar meestal zit het niet mee, een achtste plaats zoals in de recente Copenhagen Sprint is dan toch een typische uitslag voor Bauhaus. Kamil Gradek mag mee als lul om al het vuile werk op te knappen. Een grote en sterke Pool, hij mag alle gaten dicht gaan metselen. Stoempen op het vlakke, onzichtbaar werk doen. Net zo onzichtbaar zal Jack Haig zijn. Ooit een goede klimmer, maar meerdere zware valpartijen in de Tour hebben ervoor gezorgd dat hij nu middelmaat is. Twee jaar op rij kwam hij naar de Tour met klassementsambities, twee jaar op rij eindigde hij met botbreuken in het ziekenhuis. Sinds 2022 is hij ieder jaar een beetje slechter geworden en anno 2025 is hij min of meer pelotonvulling. Een klimmer van de derde of vierde rij, inmiddels. Jack Haig is verleden tijd, terwijl Lenny Martinez dan weer de man van de toekomst is. Een nieuwe Franse hoop, al is Lenny niet meer zo populair in Frankrijk nu hij de overstap heeft gemaakt van Groupama-FDJ naar Bahrain. Een ordinaire geldwolf die zijn Franse ploeg in de steek heeft gelaten, dat valt niet lekker in het af en toe toch archaïsche Frankrijk. Voor Lenny zelf lijkt het geen verkeerde beslissing te zijn geweest, hij heeft een dik contract kunnen tekenen en zijn prestaties zijn er flink op vooruit gegaan. Ritje in Parijs-Nice, rit in Romandië, ritje in de Dauphiné, in drie WT-rittenkoersen een rit gewonnen dit jaar. Vaak hoog geëindigd in het klassement ook, maar dat is nu in de Tour niet de bedoeling. Bahrain wil hem niet teveel druk opleggen, hij mag in deze Tour de rol van vrijbuiter vertolken. Hij hoeft geen klassement te rijden, hij mag gaan proberen een ritje te winnen. Lijkt me een verstandige aanpak, Lenny heeft nog enkele zwakke punten waar hij eerst aan moet gaan werken voor hij een echte klassementsrenner kan worden. Hij haakt nog wel eens af als het slecht weer is, bijvoorbeeld. Maar ook de hitte vindt hij dan weer niet lekker, Lenny heeft overal moeite mee. Dat valt te verhelpen, kijk maar naar UAE. Verkeerde oliestaat gekozen, ach. Hoe dan ook, op zo'n dag dat het draait kan Lenny in de bergen zomaar een rit gaan winnen. Buiten de bergen om wordt het behelpen voor hem. Hij zal allicht een betere Tour gaan afwerken dan vorig jaar, toen men hem onvoorbereid als straf de Tour liet rijden. Ja, je kunt ook iemand straffen met de Tour. Als jij ons verlaat, dan laten wij jou jezelf doodrijden in de Tour. Was tamelijk lachwekkend, heel erg kinderachtig eigenlijk. Het werd wel echt een straf, met uiteindelijk in Parijs een 124e plaats tot gevolg. Dat zal hij nu wel verbeteren. De volgende renner van de ploeg is Matej Mohoric, iemand die in het verleden liefst drie ritten won in de Tour. Dat gaat nu absoluut niet gebeuren, want Mohoric is dit jaar enorm slecht. Echt ongekend slecht, zijn aftakeling is heel hard gegaan. Zo hard dat hij nu door zijn eigen ploeg is aangekondigd als wegkapitein. Dan weet je hoe laat het is, einde tijdperk Mohoric. Dopinghond Robert Stannard maakt dan weer zijn debuut in de Tour. Door de mand gevallen op basis van zijn bloedpaspoort, korte fopschorsing gehad en daarna opgevist door Bahrein, waar ethiek niet hoog in het vaandel staat. Een vrij matige renner, de moeite van het gezeur niet waard, maar ze nemen hem wel doodleuk mee naar de Tour. We hebben goede hoop dat hij de meest anonieme renner wordt. En dan hebben we nog Fredje Wright, bezig aan zijn laatste maanden als serieuze coureur. Gezien de transfer die hij waarschijnlijk gaat maken horen we na dit jaar waarschijnlijk weinig meer van hem. Dit jaar is hij nog wel aardig bezig, werd recent nog tweede in een rit in de Dauphiné. Zal in de Tour tijdens de vlakke ritten vooral moeten werken voor Bauhaus, maar in een van de heuvelritten kan hij misschien wel zijn eigen ding doen en we zien hem wellicht ook nog wel een keer terug in een vlucht. Fredje, waarom ga je naar Doug?
De Ineos Grenadiers zijn aan de beurt, een ploeg die sinds de Tour ook nog eens gesponsord wordt door Total Energies. Het levert de lelijkste shirtjes ooit op, we hopen daarom deze ploeg zo weinig mogelijk in beeld te zien rijden. Dat kan zomaar lukken ook, want van Geraint Thomas hoeven we niets meer te verwachten. Bezig aan zijn laatste jaar, beter laat dan nooit. Al jaren rijdt hij rond als een toerist om dan in een grote ronde weer te pieken, maar zelfs dat pieken gaat nu niet meer gebeuren. Dat hij in de Ronde van Zwitserland wegens zijn gebrek aan stuurmanskunst ook nog eens viel zal daarbij niet helpen. Thymen Arensman knoopt na een slechte Giro er ook nog eens de Tour aan vast, ik heb weinig verwachtingen van onze LANDGENOOT. We weten sowieso al dat hij de eerste dagen veel tijd gaat verliezen, want daar maakt hij een sport van. Het beste zou zijn om het klassement te laten voor wat het is en te proberen ergens een keer een rit te winnen, maar ik heb er totaal geen zicht op hoe het nu met hem gaat. In de Giro viel hij nog op zijn knie, waar hij best veel last van had. Onduidelijk of hij nu weer in orde is. Zou wel moeten aangezien hij er in de Tour bij is, maar zeker weten doen we het niet. Hij wilde graag ooit een keer de Tour rijden, dat had hij tot nu toe nog niet gedaan. Hij mag de ronde nu gaan ontdekken, het zal wel een teleurstellende ontdekkingstocht worden. Tobias Foss debuteert eveneens in de Tour, tot nu toe heeft de voormalige wereldkampioen tijdrijden alleen de Giro gereden. Foss is over het algemeen tamelijk slecht, hij rijdt alleen zo nu en dan een goede tijdrit. Dat kan nu ook ineens zomaar weer uit het niets gebeuren, je kunt hem als we Caen bereiken zomaar opnemen in je pooltje. Verder wel een renner die net als de rest van Ineos dit jaar resoluut de aanval kiest, al is dat tot nu toe iedere keer zonder succes geweest. Daardoor wel veel in beeld gereden, wat hij met zijn nieuwe truitje hopelijk niet gaat doen. Filippo Ganna is ook van de partij, hij rijdt voor de tweede keer de Tour. Na een enorm sterk voorjaar hebben we daarna nog weinig van hem vernomen. Hij reed de Ronde van België, waar hij in de tijdrit niet opgewassen bleek tegen Ethan Hayter. Italiaans kampioen tijdrijden werd hij dan wel weer, maar in de wegrit werd hij op een hoop gereden. Ik heb niet het idee dat Ganna over zijn beste vorm ooit beschikt. Een van de beste tijdrijders aan het vertrek, ook iemand die in allerlei andere ritten zijn ding zou moeten kunnen doen, maar dit is niet de ultieme Ganna. Kan, op de tijdrit na, zomaar een tamelijk anoniem rondje worden. Dan mogen we nog eerder Axel Laurance in beeld verwachten, de puncheur van de ploeg komt allemaal ritten tegen die hem op het lijf geschreven zijn. Al die heuvelritten zijn voor hem gemaakt, al hoeven we niet te verwachten dat hij daadwerkelijk wint. Als je op het Franse kampioenschap tijdens zo'n sprintje heuvelop uit het wiel wordt gekletst door Dorian Godon hoef je geen hoop te koesteren voor de Tour, maar hij is wel iemand die zich sowieso gaat smijten. De absolute kopman van de ploeg is dan weer de grijze Carlos Rodriguez. Daar gaan we drie weken niets van vernemen, tot we tot onze schrik opmerken dat hij 7e is geworden in het klassement. Het is dat hij ooit al een rit heeft gewonnen in de Tour, anders zou je hem al bijna als een Zubeldia gaan zien. Zesde in Romandië, 9e in de Dauphiné, en dat allemaal zonder dat je überhaupt wist dat hij erbij was. Nutteloze renner, maar over 20 jaar zoek je hem op via Wikipedia en dan zie je toch al die mooie uitslagen staan. Jeetje, meerdere keren top 10 in de Tour, dat moet een topper zijn geweest! Achja, in ieder geval een betere renner dan Connor Swift. Swift is in deze ploeg een simpele knecht, hij mag voor de kopmannen werken, vooral tijdens de vlakkere gedeeltes van de ritten. Sam Watson maakt de ploeg rond, de nieuwe Britse kampioen is bezig aan een goed jaar waarin hij serieuze uitschieters heeft laten noteren. Soms een sterke tijdrit, dan ineens een sterke sprint, of zoals op het Britse kampioenschap een solo. Een renner die we wellicht een keer zien opduiken in een sprint, daarnaast kan hij samen met Laurance gaan vechten om het kopmanschap tijdens de heuvelritten. Buiten het gegeven dat hij waarschijnlijk ook wel op Carlos Rodriguez zal moeten passen, die zevende plaats in het klassement gaat boven alles.
Red Bull-Bora-hansgrohe is de volgende ploeg, Primoz Roglic is daar de kopman. Roglic droomt nog altijd van een Tourzege, maar zijn tijd is wel voorbij. Misschien dat hij na de Giro, waar hij na 35 valpartijen afstapte, wel weer benen heeft gevonden, maar we weten allemaal dat er in de Tour eveneens 35 valpartijen gaan volgen. Voor het weekend voorbij is heeft hij sowieso een keer op de grond gelegen, daar kun je gerust je hele vermogen op inzetten, mocht je een proleet zijn. We will see huh. Ik gun Roglic het beste, maar dit wordt weer een drama. Sinds die ene Tour waarin hij op de voorlaatste dag de gele trui moest afstaan aan Pogacar na die bizarre tijdrit op La Planche des Belles Filles haalde hij nooit meer de finish. Drie keer nam hij sindsdien deel aan de Tour, drie keer stapte hij na talloze valpartijen af. Gelukkig voor hem won hij sindsdien nog wel de Giro en een paar keer de Vuelta, maar het grootste doel blijft de Tour. Gaat niet meer lukken, sorry Primoz. Nee, als Red Bull, met hun lelijke nieuwe truitjes, succes wil hebben moeten ze eerder gokken op Lipowitz. De nieuwe Buchmann. Een grijze, grauwe, nietszeggende Duitse autist. Kan verschrikkelijk hard bergop rijden, zoals hij recent in de Dauphiné nog liet zien, en in alle andere rittenkoersen die hij dit jaar reed. Tactisch evenwel een totale nitwit, daarnaast een totaal gebrek aan persoonlijkheid. Op basis van de Dauphiné zelfs een podiumkandidaat, maar zo'n vaart zal het in zijn eerste Tour nog niet lopen. Een plek bij de eerste tien is al heel wat. Niet dat er ook maar iemand wakker van zal liggen, Lipowitz is geen renner die de koers kleurt. Dat weten ze bij Red Bull zelf ook allemaal wel. Ze gaan er daar ook vanuit dat Roglic snel weer terug naar huis gaat en dat Lipowitz een eerste Tour nodig gaat hebben om zichzelf helemaal te ontdekken, daarom hebben ze toch maar besloten om een sprinter mee te nemen. Jordi Meeus stond eerst niet op het programma, maar door te pieken op het juiste moment is hij er toch bij. Ritje gewonnen in Zwitserland en daarna de nieuwe flopkoers Copenhagen Sprint in zijn voordeel weten te beslechten. Twee zeges op rij in een jaar dat nog niet zo goed voor hem verliep, net op het juiste moment in vorm om een Tourselectie af te dwingen. Meeus is geen topsprinter, maar hij won wel al eens een rit in de Tour. Op de Champs-Élysées, nota bene. Als alles meezit kan hij nu ook zomaar een keer een sprint winnen, zeker met de hulp van Danny van Poppel. Van Poppel is de beste lead-out van het peloton, hij is er echt verschrikkelijk goed in om een sprinter op het juiste moment naar voren te brengen en vervolgens die sprinter ook nog eens perfect af te zetten op 150 meter van het eind. Zo won Meeus ook die rit in Zwitserland, hij hoefde zelf maar drie trappen te doen. Danny geniet van een rol als lead-out, dan heeft hij niet de druk van het zelf moeten sprinten, maar hij lijkt momenteel toch een beetje op twee gedachten te hinken. Zijn vorm is de laatste tijd heel goed, zo won hij twee ritten in Hongarije en zo werd hij recent Nederlands kampioen. Dat heeft hem een afgrijselijk shirtje opgeleverd, de Nederlandse vlag is tegenwoordig blijkbaar rood-wit-zwart. Maar goed, door al die zeges wil hij in de Tour wellicht ook wel eens voor zichzelf gaan sprinten. Dat was eerst ook het meest logische scenario, maar door de toevoeging van Meeus aan de selectie is hij nu toch weer in de rol van knecht gedwongen. Dat kan nog wel eens lollige taferelen opleveren. Ik zou als Meeus het wiel van Van Poppel niet verliezen, als je een Welsfordje doet gaat Danny mooi voor zichzelf rijden. De man die Van Poppel en Meeus naar de finale moet brengen is Mick van Dijke, de helft van de tweeling. Ik kan Mick en Tim nooit uit elkaar houden, maar intern staat Mick er blijkbaar beter op. Het levende bewijs dat twee niet meer weten dan één, zeggen ze in zo'n geval vaak, maar hard fietsen kunnen ze wel. In de heuvelritten zal Mick er ook voor moeten zorgen dat Roglic uit de problemen blijft, een onmogelijke taak. Laurance Pithie doet ook mee, een van de revelaties van vorig jaar. Voor veel geld naar Red Bull gehaald, maar zoals zoveel aankopen van de ploeg valt hij tegen. Matig voorjaar, sindsdien weinig verbetering. Eén redelijke uitslag in de Dauphiné, maar daar hadden ze bij Red Bull natuurlijk meer van verwacht. Ik neem aan dat hij vooral plaats zal nemen in de trein rond Meeus, terwijl hij tijdens die heuvelritten een keer zijn eigen kans kan gaan, of dan juist moet werken voor Roglic. Mits Roglic tegen die tijd nog in koers is, geen zekerheid. Klootzak Gianni Moscon doet ook mee, hij zal gelukkig vooral veel onzichtbaar werk gaan doen. Intern staat hij er blijkbaar goed op, aangezien hij na de Giro ook de Tour mag rijden. Wij zien hem gelukkig weinig, dat scheelt. Vlasov gaan we eveneens weinig zien. Ooit een wonderklimmer, dit jaar eigenlijk gewoon pure middelmaat. Ik snap niet eens waarom hij de Tour mag rijden, als knecht blinkt hij doorgaans ook niet. Als Roglic op de fiets blijft zitten en als Lipowitz zijn niveau van eerdere koersen kan bevestigen mag Vlasov aan de bak, wat hem niet aan zal spreken.
Een van de sterkste ploegen aan het vertrek is toch wel die van Lidl-Trek, waar alles vooral is opgebouwd rond Jonathan Milan. Al aan het begin van het seizoen werd duidelijk dat Milan de Tour zou rijden, op verzoek van de sponsoren. Dit tot grote onvrede van Mads Pedersen, die daardoor de Giro moest rijden. Dat werd uiteindelijk wel een succes voor Pedersen, soms is een verzoek van de sponsor zo gek nog niet. Maar het proefstuk volgt nu, die beslissing kan toch weer een slechte blijken te zijn als Milan tegenvalt in zijn Tourdebuut. In principe is hij qua snelheid de grote uitdager van Merlier. Vorig jaar kon je ze naast elkaar zetten, was Milan soms zelfs de betere van Merlier, dit jaar is Milan net iets minder indrukwekkend. Ook in de recente Dauphiné maakte hij relatief weinig indruk, al blijft het lastig om te vergelijken aangezien hij amper tegen Merlier heeft gereden. We kunnen in ieder geval stellen dat Milan over een geweldige trein beschikt. Een trein die zich vaak onzichtbaar weet te maken. Ze laten het werk altijd opknappen door andere ploegen en dan verschijnen ze ineens met z'n vieren in de laatste kilometer. Edward Theuns en Jasper Stuyven leveren dan doorgaans allebei een bijzonder keurige beurt af, terwijl Simone Consonni in het wiel van Milan zit. Dat zorgt ervoor dat de andere sprinters niet in het wiel van Milan kunnen zitten, geniale tactiek. Zodra Theuns en Stuyven klaar zijn met hun werk komt Consonni naar voren om Milan perfect af te zetten en de Italiaan maakt het dan regelmatig glansrijk af. In de Dauphiné won hij op die manier nog een rit, maar dat was tegen Fred Wright en Van der Poel, niet de beste sprinters van het pak. Verder is hij toch redelijk vaak geklopt dit jaar, in de UAE Tour nam hij het wel een paar keer op tegen Merlier en dat eindigde in 2-2. Het kunnen leuke duels worden, daar hopen we dan maar op. Milan heeft de betere trein, Merlier lijkt momenteel net wat beter in vorm te zijn. Als je dat tegen elkaar wegstreept moet het spannend worden. Lidl-Trek bestaat verder uit Toms Skujins, die na zijn lollerjaar 2024 nu iets menselijker aan het rondrijden is en Quinn Simmons, de Hulk Hogan van de budgetbak is weer eens Amerikaans kampioen geworden en sowieso goed op dreef dit jaar. Ritje in Catalonië, ritje in Zwitserland, vooral vanuit de vlucht iemand om rekening mee te houden. Al zal hij vooral in het Tour die vrijheid niet krijgen. De adelaar zal niet vliegen, in de vlakke ritten is het werken voor Milan en in de heuvelritten zal men alles zetten op Skjelmose en Thibau Nys. Thibau Nys debuteert in de Tour. De zoon van Sven, in alles het tegenovergestelde van zijn vader, heeft een hoofddoel gemaakt van de heuvelritten in de eerste week. Ritten die hem perfect liggen, hij is een geweldige puncheur. Maar wel eentje die zo z'n limieten heeft, zo had ik in het voorjaar net iets meer van hem verwacht. Het zal moeilijk worden om je in je eerste Tour meteen te meten met iemand als Pogacar of Van der Poel, maar Nys is wel iemand die goede dagen kan hebben en op zulke dagen is alles mogelijk. Dat liet hij vooral vorig jaar zien, toen was hij bij momenten ongrijpbaar. Skjelmose is dan weer de klassementsrenner van dienst, maar wel eentje die alles zelf mag gaan oplossen. Het draait vooral om Milan en in mindere mate om Nys, Skjelmose is in de bergen op zichzelf aangewezen. Al moet je natuurlijk in die heuvelritten rekening houden met de winnaar van de Amstel Gold Race, laten we eerlijk zijn. Als je Tadej Pogacar weet te kloppen ben je een unieke renner, zoveel is duidelijk. Wel een slechte aanloop naar de Tour gehad, het was zelfs twijfelachtig of hij kon starten. Na de koersen in de Ardennen alleen de Andorra Classica gereden. Die koers won hij, maar dat was wel met wat geluk. Bergop was hij zeker niet de beste, maar door een tactisch spelletje kon hij terugkeren en het afmaken in de sprint. In principe was hij daar bergop minder dan Mas, dan hoef je in de Tour verder geen groots klassement te verwachten. Maar goed, na een wat minder aanloop is er soms nog veel verbetering mogelijk. Hopen we niet op, blijft natuurlijk iemand die als junior al door de mand is gevallen.
Groupama-FDJ is als volgende aan de beurt, al moeten we die ploeg tijdens de Tour FDJ United noemen. Op papier is daar Guillaume Martin de kopman, dat wordt weer een prachtige 13e plaats in het klassement. Of 17e, dat is wellicht nog wat realistischer. In zekere zin wel een matige Tour voor hem, normaal gaat hij in alle bergritten in de aanval om daar tijd terug te pakken, nu gaat hij dat moeten proberen tijdens allerlei heuvelritten en dat is hem minder op het lijf geschreven. Mag wel door zijn eigen streek rijden in het begin van deze Tour, dat zal deugd doen. Nutteloze kopman, verder. Een andere kopman is Paul Penhoët, hij is de sprinter van dienst. Een tamelijk beperkte sprinter, als ik heel eerlijk ben. Leuk voor al die overbodige Franse 1.1-koersjes, in de World Tour heeft hij vaak alle moeite van de wereld om mooie uitslagen te noteren. Een keertje derde in een rit in de Tirreno, een keertje zesde in een rit in de Dauphiné, dat zijn dan nog de positieve uitschieters. Nee, verwacht Penhoët niet al te ver van voren. Ik zou FDJ zelfs adviseren om nog eerder voor Lewis Askey te rijden, de jonge Brit kan dit jaar eigenlijk meer adelbrieven overleggen, al heeft hij bij voorkeur wel een wat lastigere aankomst nodig. Maar voor die lastigere aankomsten hebben ze dan weer Romain Grégoire in huis, hij zal likkebaardend uitkijken naar al die heuvelritten in het begin. Boulogne-sur-Mer, Rouen, Vire, Mur de Bretagne, het is allemaal voor hem gemaakt. Al staat hij altijd nog een trapje onder de andere favorieten voor die ritten. Op het Franse kampioenschap legde hij het tijdens zo'n sprintje heuvelop nog af tegen Godon, we moeten realistisch blijven. Maar toch, wel iemand die de heuvelritten kan animeren. Hij kan ook een keer in de aanval gaan, zoals hij in Zwitserland succesvol deed. Prima renner, maar de echte successen in een grote ronde laten allicht nog even op zich wachten. Hoewel hij sowieso meer zal laten zien dan Madouas. Een grote naam, maar hij valt me dit jaar enorm tegen. Als je puur naar zijn uitslagen kijkt ziet het er niet eens zo slecht uit, maar hij heeft gewoon erg weinig in beeld gereden. Alle signalen staan wel weer op groen voor een aanklamptour waarin hij rond de 20e plek kan rijden, zoals de afgelopen twee jaar. Je hebt er niets aan, maar zo'n Franse ploeg is er nog blij mee ook. De rest van de ploeg bestaat uit ondersteunende krachten. Cyril Barthe en Clément Russo zijn redelijk rappe mannen die Penhoët en wellicht Askey tijdens de vlakke ritten mogen begeleiden, terwijl Pacher dan weer een man van de heuvels is. Hij mag Romain Grégoire en eventueel Madouas bij gaan staan. Zodra het klassement van Martin onvermijdelijk uit beeld is verdwenen kan hij ook in de aanval gaan, ze kunnen sowieso maar beter aan gaan vallen als ze echt wat willen betekenen deze Tour.
De kwaliteit van de ploegen neemt langzaam af, maar er komt nu wel weer even een topploeg tussendoor. Met rugnummer 101 staat Jasper Philipsen aan het vertrek, de Vlam van Ham. Vreselijkste bijnaam ooit, daarom noem ik 'm gewoon. Philipsen is dé sprinter van de afgelopen jaren, de teller staat inmiddels op negen ritzeges in de Tour. Dit jaar zal het allicht iets lastiger worden, dankzij de aanwezigheid van Merlier en Milan. Die twee zijn in een vlakke sprint intrinsiek een stuk sneller, Philipsen heeft dan weer het voordeel dat hij veelzijdiger is. Hij kan de wat lastigere ritten beter verteren en hij blinkt uit als de aankomsten wat lastiger zijn. Vaak wordt hij richting het eind van de Tour ook beter, terwijl de andere sprinters zich met veel pijn en moeite over de bergen slepen komt hij doorgaans op het gemakje ruim op tijd binnen. En dan beschikt het met Mathieu van der Poel ook nog eens over een geweldige lead-out. Hij kan het zonder Mathieu, dat zeker, maar een aantal van die negen ritzeges kun je direct toeschrijven aan het werk van Van der Poel. Soms kan sprinten heel makkelijk zijn. Iemand als Van Poppel of Van der Poel kan je op een goede dag zomaar afzetten op 150 meter van de meet, dan hoef je alleen nog maar even drie keer te trappen en kom je met de handjes omhoog over de finish. Op basis van het seizoen tot nu toe is Philipsen geen favoriet in de sprintritten, hij is globaal gezien een stuk beter en sterker geworden, in de klassiekers komt hij steeds beter voor de dag, maar dat gaat wel een beetje ten koste van zijn snelheid. Al viel het voorjaar uiteindelijk tegen omdat hij in Nokere Koers hard onderuit ging, waarna hij wat tijd nodig heeft gehad om überhaupt weer in vorm te geraken. Dat lijkt net op tijd gelukt te zijn, ik vond hem op het Belgisch kampioenschap best indrukwekkend rondrijden. Hij was de laatste die overbleef in het wiel van Remco Evenepoel. En dat op een toch wel zwaar circuit, met steeds een klimmetje. Zoals gezegd, Philipsen is voor een sprinter redelijk veelzijdig. Dat is in de Tour zijn kracht, maar in deze Tour lijkt het eigenlijk eerder een nadeel. De meeste vlakke ritten zijn écht vlak, waardoor de pure sprinters in het voordeel zijn. De meeste heuvelritten lijken dan weer te lastig voor Philipsen. Dit wordt niet zijn Tour, als je het mij vraagt. Hij pakt vast ergens een rit mee, maar niet drie stuks zoals vorig jaar of vier stuks zoals het jaar daar weer voor. Nee, dit wordt dan eerder de Tour van Van der Poel. Mathieu reed alleen in 2021 een goede Tour. Zijn eerste Tour was formidabel, hij won op Mur de Bretagne en hij veroverde toen de gele trui, een trui die hij zes dagen lang met hand en tand verdedigde. Daarna keerde hij telkens terug naar de Tour om daar vies tegen te vallen. In 2022 kwam hij uitgeput aan de start na al de Giro gereden te hebben, dat werd helemaal een fiasco, in de jaren nadien trok hij eigenlijk alleen maar een paar keer de sprint aan voor Philipsen en speelde hij verder geen rol. Een luxeknecht, maar van iemand als Van der Poel verwachten we meer. Lag naar mijn mening toch ook voor een deel aan het parcours, hij heeft een vrij specifiek parcours nodig om een hoofdrol te kunnen spelen in de Tour. De vlakke ritten zijn niet voor hem, het is logisch dat hij in die ritten de sprint aantrekt voor Philipsen. De bergritten zijn uiteraard ook niet voor hem, dus moet hij het van de overige ritten hebben, maar dat zijn in de Tour al vaak lastige overgangsritten die hem ook niet echt liggen. In de Tour ontbreken vaak heuvelritten, maar dat is dit jaar helemaal anders. Nu zien we eindelijk een hoop ritten waar hij iets mee kan. Als hij dit jaar niets laat zien is de Tour gewoon niet zijn koers, dat kan ook, maar met al het heuvelgeweld in de eerste week zou het heel raar zijn als hij niet ergens een zege pakt. Je moet het natuurlijk wel opnemen tegen Pogacar, dat helpt niet mee, maar als hij van het drieluik Boulogne-sur-mer, Rouen en Vire geen rit pakt heeft hij een wanprestatie geleverd. De vorm lijkt er in ieder geval te zijn, in de Dauphiné heeft hij lekker kunnen trainen. We mogen voor het eerst in jaren echt weer iets verwachten van onze LANDGENOOT. Dit is een topparcours voor hem, of zou het moeten zijn. De derde kopman van Alpecin, Kaden Groves, is ook nog eens van de partij. Ik kan me zo voorstellen dat hij uiteindelijk de lead-out wordt van Philipsen in de vlakke ritten, waardoor Mathieu zich een beetje kan sparen met het oog op de heuvelritten die hem liggen. Groves heeft dit jaar al de Giro gereden en in de Giro een rit gewonnen, maar het lijkt me dat Philipsen in de vlakke ritten wel echt de kopman zal zijn. In de pikorde staat hij - terecht - nog steeds boven Groves. Groves wilde alleen ook wel eens een keer de Tour rijden en dat hebben ze op deze manier voor elkaar gekregen. Hij mag de Tour rijden, maar dan in dienst van Philipsen. En je weet in het wielrennen natuurlijk nooit hoe het loopt, er kan ook zomaar ineens een opening ontstaan voor Groves om voor zijn eigen kans te gaan. Niet dat hij dan wint, normaal gesproken is hij geen partij voor Merlier en Milan. Jonas Rickaert is de man die die alle snelle mannen in positie mag gaan brengen. Hij kan als geen ander navigeren door het peloton, op het juiste moment zit hij altijd op de juiste plek. Het is jammer dat hij zich na dat perfect werk soms op een gevaarlijke manier laat uitzakken, dat doet afbreuk aan het geheel, maar als sprinter ben je maar wat blij met zijn skills. Om de boel nog wat gevaarlijker te maken is ook Gianni Vermeersch van de partij, ook hij mag in de aanloop naar de sprints zijn ding doen. Terwijl Silvan Dillier natuurlijk de hele dag op kop van het peloton mag rijden, dat gaat weer vertrouwde beelden opleveren. Alpecin is verder een ploeg met weinig klimmers, maar tijdens deze openingsweek met een hoop heuveltjes waar Mathieu z'n ding kan doen heb je toch jongens nodig die wel enigszins over een berg kunnen komen. Daarom zijn Xandro Meurisse en Emiel Verstrynge meegenomen. Zij moeten Mathieu gaan helpen tijdens die heuvelritten. Het is niet veel, maar het is iets. Meurisse is een degelijke renner, niet spectaculair. In de Dauphiné had Mathieu alvast niet heel veel aan hem, maar veel alternatieven lopen er intern ook niet rond. De spoeling is zelfs zo dun dat ze Emiel Verstrynge in zijn eerste jaar als prof meteen meenemen naar de Tour. Verstrynge gaat een goede coureur worden, maar ik vind het nu nog wat vroeg voor hem. Desondanks snap ik het wel, als je Van der Poel nog een beetje wil omringen in de heuvelritten is Verstrynge een van de beste opties. Mooie dagen voor hem, zo vroeg al een Tourdebuut en ook meteen een nieuw contract gekregen, het kan niet op voor de voormalige veldrijder. Weer een, hebben ze bij Alpecin een patent op. Goede ploeg, tot de bergen aanbreken.
Voorts zijn we getuige van het Tourdebuut van Tudor. Bij die ploeg kijken we vooral uit naar Julian Alaphilippe. Vergane glorie, dachten we, maar in de afgelopen Ronde van Zwitserland vertoonde hij ineens wonderbaarlijke klimmersbenen. Een ware renaissance, maar kan hij die vorm meenemen naar de Tour? Ik vind het onmogelijk om daar iets zinnigs over te zeggen. Als hij in de Tour zo goed gaat rijden als in Zwitserland kan hij ons weer ouderwets gaan vermaken, maar Alaphilippe blijft wispelturig en dus kan het ook zomaar tegenvallen. Sowieso is het opmerkelijk dat hij het in Zwitserland zo goed deed op de langere beklimmingen, terwijl het explosievere werk hem dan weer minder goed afging. Dat zou in deze Tour eigenlijk andersom moeten zijn. Normaal is hij van het punchen, en als je van het punchen bent kom je een geweldig Tourparcours tegen. Hij lijkt nu eerder van het gebergte te zijn, dus wellicht zien we hem net als in zijn wonderjaar 2019 vliegen in de Alpen en in de Pyreneeën. Toch verwacht ik nog steeds een aanvallende Alaphilippe te zien, waarvan je al weet dat hij een halve minuut na zijn aanval last krijgt van een ontploffende brommer. Ik denk zomaar terug aan de Amstel Gold Race, toen hij met een dwaze aanval de uiteindelijk teloorgang van Pogacar inluidde. Zoiets mag hij nu dan ook wel weer proberen, op zich. De sprinter van de ploeg is Alberto Dainese. Een doorgaans zeer matige sprinter, met af en toe een uitzonderlijke piek. Eigenlijk kan hij er niet veel van, toch heeft hij al in drie grote rondes een rit gewonnen. Steeds één goede dag, en daarna niets meer. In de Tour kan die goede dag er ook zijn, maar met zoveel concurrentie hoeven we nu geen ritzege te verwachten. Een plek bij de eerste 10 zou gezien zijn jaar al heel wat zijn. Mayrhofer is een andere snelle man, al moet hij het meer van het geaccidenteerde terrein hebben. Op basis van dit jaar hoeven we verder dan weer weinig van hem te verwachten, op een toevallige ritwinst vanuit de vlucht in de Mayenne na heeft hij niets laten zien. Dat wordt in dienst rijden voor Alaphilippe en Dainese, dus. Ook Marco Haller en Fabian Lienhard zijn erbij om in dienst van de kopmannen te rijden, en hetzelfde kunnen we verwachten van Matteo Trentin. Grote naam, inmiddels steeds minder grote prestaties. Ook al bijna 36, ergens wel logisch dus. Michael Storer is de man die het bergop mag gaan proberen. Tijdelijk de beste klimmer van de wereld in de Tour of the Alps, waarna hij tegenviel in de Giro. Maar dat was eigenlijk wel voorspelbaar, als je goed bent in de Ronde van de Alpen ben je doorgaans te vroeg in vorm. Uit vorm zichzelf naar een tiende plaats gesleept in de Giro en daarna niet meer gekoerst. Nu mag hij de Tour rijden, ik neem aan dat hij vooral voor een ritzege zal willen gaan. Misschien ook wel iemand die voor de bolletjestrui kan gaan, dat soort types hebben we ook nodig. De achtste renner van de ploeg is het enigma Marc Hirschi. De grote aankoop van de ploeg, een aankoop waar ze vervolgens helemaal niets mee hebben gedaan. Hirschi heeft de afgelopen jaren alle heuvelachtige 1.1-koersjes gedomineerd, dat is echt zijn terrein. En wat doet Tudor? Die laten hem bijna alleen maar rittenkoersen rijden. Dat is niet zijn ding, daar blinkt hij niet in uit. In het begin van het jaar stond hij meteen op scherp, hij nam toen waarschijnlijk nog zijn UAE-vorm mee, sindsdien is hij steeds wat minder hard gaan rijden. Hirschi is een grote naam, maar we hoeven van hem niets te verwachten. Geen man voor een grote ronde. Natuurlijk won hij in de coronatour van 2020 een rit en reed hij toen überhaupt verdacht sterk, sindsdien heeft hij laten zien dat hij een eendaagse renner is. Een fout om hem mee te nemen, zonde van de koersdagen. Je moet hem fris houden om vervolgens het Italiaanse najaar te domineren. Maar goed, zou ik het beter weten dan Fabian Cancellara? Vast niet.