Ja, zoiets dacht ik ook te zien in de montagevideo's van de goedkopere offerte (die bieden zelfs helemaal geen monteurs).quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:31 schreef Vliegbaard het volgende:
Het is eigenlijk heel simpel klusje. Enige waarvoor je moet zorgen is dat je de boel goed inmeet. Je moet dan letten op het feit dat de rolluik 1 tot 2 cm buiten het kozijn uitkomt. Maar dat kun je met de geleider aan de buitenkant op vangen. En het recht hangen is een kwestie van waterpas kunnen schroeven. Dan het bandje naar binnen is ook gewoon met een grote boor prima ze doen. Wel even een pvc pijpje door de muur heen steken en netjes af kitten.
Bij het monteren van rolluiken heb je best een marge die je met afwerking zonder veel moeite op kunt vangen.
Met een rolsteigertje moet dat prima te doen zijn. Of je budget het toelaat kan ik niet bepalen en of je de steiger makkelijk en veilig weg kan zetten ook niet. Maar dit lijkt me toch een klusje dat als alles een beetje meezit dat je binnen een dag wel moet kunnen klaren als je wat handig bent en einigszins technisch onderlegt bent.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:38 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Ja, zoiets dacht ik ook te zien in de montagevideo's van de goedkopere offerte (die bieden zelfs helemaal geen monteurs).
Maar dan blijft de vraag: "wat doe ik met slaapkamerraam?", daar kan ik zonder steiger niet bij en ik denk dat mijn handige partner niet blij wordt van steigers in het algemeen.
Zou het dan voordelig zijn om het ene raam zelf te doen? Of, zoals ik eerder zei, een raam nu en het andere volgend jaar?
(Thnx voor de antwoorden tot nu toe btw)
Partner (a.k.a. de projectleider) ziet een steiger op 2 meter met moeite zitten. Hij zegt "f*ck that sh*t" als ik opper om hoger dan dat te gaan. Da's dus een 'nee'quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:41 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Met een rolsteigertje moet dat prima te doen zijn. Of je budget het toelaat kan ik niet bepalen en of je de steiger makkelijk en veilig weg kan zetten ook niet. Maar dit lijkt me toch een klusje dat als alles een beetje meezit dat je binnen een dag wel moet kunnen klaren als je wat handig bent en einigszins technisch onderlegt bent.
Als je het laat doen kun je net zo goed beiden tegelijk doen, kostentechnisch .
Kan je iets posten van wat je idee is van rolluiken? Wij hebben screens; zelf plaatsen is niet te doen; wordt alleen met monteurs verkocht.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 15:19 schreef bloempjuh het volgende:
Vraagje.
Ik ben relatief handig en partner ook. Niveautje 'we zouden een kastje kunnen bouwen van een stapel willekeurige planken', zeg maar. Niet 'we kunnen een waterdicht huis bouwen'.
De afgelopen week met 30+ graden was bijna de hel, in mijn huis. Ik heb al moeite met prikkels en temperatuur-huishuiding in mijn lijf, maar dit was echt dagenlang crisis.
Dus. We moeten een oplossing, want dit soort zomers gaan vaker voorkomen in de toekomst.
Rolluiken. Toestemming bij woningbouw gevraagd, die komen hier zsm op terug.
Maar nu: ik heb een beperkt budget (moet van spaarrekening komen).
Het gaat om twee ramen (slaapkamer -boven- & huiskamer) beiden ongeveer 2m x 1m80.
Zelf installeren van rolluik huiskamerraam? Kan dat? En heeft dat nut als ik ook de slaapkamer gedaan wil hebben?
Of kan ik net zo goed monteurs van het slaapkamerraam meteen het luik van beneden laten doen?
Offertes tot nu toe zitten tussen de '¤350 voor één raam als je zelf doet' en '¤1380 voor beiden inclusief monteurs'.
Of is het slim om (budget-technisch ook fijn) éérst een raam te doen en dan volgend jaar het tweede?
Whelp. Mijn autistische brein loopt vast!
Jazeker. Deze soort. Onze buren-van-buren hebben ook zelf geïnstalleerd, volgens mij. Heb ze al ge-appt om dit feit te checken..quote:Op vrijdag 4 juli 2025 18:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je iets posten van wat je idee is van rolluiken? Wij hebben screens; zelf plaatsen is niet te doen; wordt alleen met monteurs verkocht.
Ja, ja, ja.....denk dat het vooral van belang is dat je weet waar je ze monteert;quote:Op vrijdag 4 juli 2025 19:18 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Jazeker. Deze soort. Onze buren-van-buren hebben ook zelf geïnstalleerd, volgens mij. Heb ze al ge-appt om dit feit te checken..![]()
Zij hebben 'ik kan IKEA-tafel bouwen, maar alleen met handleiding'-handigheid in huis. Dus whatever merk zij hebben is echt supersimpel in elkaar te bouwen. I guess?
https://www.creon-rolluiken.nl/rolluiken
Wat mij betreft steken ze een decimeter aan elke kant uit (op de muur, dus), dat boeit me echt geen biet. Als het maar licht/warmte buiten houdt, vind ik alles prima.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 19:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Ja, ja, ja.....denk dat het vooral van belang is dat je weet waar je ze monteert;
1) In de dag,
2) Op de dag,
3) Op de muur (zoals in je link)
3) is makkelijkst, daarboven steeds moeilijker.
Dat klinkt als dikke primaquote:Op vrijdag 4 juli 2025 20:38 schreef Ridocar het volgende:
Mijn ouders hebben rolluiken zelf geplaatst. Dat wil zeggen: ik heb er twee opgehangen en m'n broertje heeft het goed afgekeken en de rest opgehangen. Ik ben van zelf van het type 'wat m'n ogen zien kunnen m'n handen maken'.
M'n broertje kan een schroevendraaier van een hamer onderscheiden en hem is het ook gelukt.
Overigens geen idee waar ze die dingen hebben gekocht, maar het was breedte en hoogte dagmaat en de kant van het snoertje opgeven. Die rolluiken kwamen trouwens gewoon op de muur.
Of 350 per stuk als je met treklint/gat in muur werkt.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 21:36 schreef Lospedrosa het volgende:
Alhoewel de goedkoopste als ik alle opties doorklik
Komt nog op ¤600
Bij een screen monteer je geleiders en de bovenbak valt daar zo in. Is echt heel makkelijk.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 22:31 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Of 350 per stuk als je met treklint/gat in muur werkt.
Ik vind de handmatige optie echt helemaal prima. Stuk budgetvriendelijker.
Maar kan ik dit dus zelf doen? En wat te doen met slaapkamerraam?
Ik kan trouwens niet écht dichtbij bovenkant huiskamerraam, want er zit een geveltuintje. Een steiger zou daarin wegzakken tenzij we alle planten eruit jassen (no way, ga ze wel snoeien) óf en steiger van 3 meter wijd over de plantjes heen zetten..? Zeg maar zoiets (sterretjes = plantjes)?
|____|
|____|
|****|
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mon 'en!
Dat verschil is honderden euro's. 350 (excl steiger e.d.) voor trekband/handbediend, 600/650 voor elektrisch, 750 voor zonnepaneel (en dus geen gat in de muur). Ik twijfel nog tussen handgestuurd en zonnepaneel, ligt even aan hoe GreenChoice uitvalt, dit jaar.quote:Op zondag 6 juli 2025 11:14 schreef Ridocar het volgende:
Ik weet niet wat het prijsverschil tussen handbediend en elektrisch, maar de handbediende variant is wel iets lastiger qua installatie. Het gat voor de trekband moet namelijk precies goed zitten. Voor een snoer is een klein doorvoergat voldoende. Stekker en schakelaar monteren en in een stopcontact drukken, klaar.
Misschien ook iets om in overweging te nemen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mon 'en!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |