abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 3 juli 2025 @ 18:33:55 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_218111969
Hij was vooral bekend van zijn samenwerking met Herman Brood, maar de carrière van de Belgisch-Nederlandse gitarist Dany Lademacher hield niet op bij zijn lidmaatschap van Broods begeleidingsband Wild Romance. Hij had in Dire Straits kunnen spelen, maar zei nee.

Natuurlijk, Herman Brood zelf is de grootste attractie van Saturday Night, het misschien wel beste rocknummer uit de Nederlandse muziekgeschiedenis. Maar zonder de kenmerkende gitaar van Dany Lademacher zou het in 1978 nooit zo’n grote hit zijn geweest.

In een interview in deze krant herinnerde Lademacher zich hoe hij indertijd tot de gitaarriff kwam: “Ik was mijn gitaar aan het stemmen en schoof wat met een D-akkoordje. Klang-klang. Klang-Klaaang. Herman hoorde er meteen iets in. Op een toiletrol schreef hij de tekst.”

In vijf minuten was het nummer klaar, zoals alles snel ging in de hoogtijdagen van Herman Brood & His Wild Romance, aan het einde van de jaren zeventig. Razendsnel bereikte de groep na het verschijnen van het album Shpritsz de top in Nederland, waar avond aan avond werd opgetreden in elke zaal die de rockers maar wilde hebben.

Liever een lekker kontje
Daar hoorden ook drugs van de snelle soort bij: speed natuurlijk, maar zeker ook cocaïne. Herman Broods gebruik kende geen grenzen. Lademacher was ook geen engeltje als het om drugs ging.“Maar ik vond de seks aantrekkelijker. Een lekker kontje deed me veel en veel meer dan een snuif coke.”

Op 75-jarige leeftijd overleed Lademacher, die al langer tobde met zijn gezondheid, donderdag aan hartfalen. Nederland en België verliezen in hem een ouderwetse gitaarbeul. Maar hoewel hij enorm tekeer kon gaan op zijn instrument, kwam hij ook goed weg in subtielere stukken.

Van huis uit had hij het niet. De in de Brusselse deelgemeente Etterbeek opgegroeide Lademacher kwam uit een deftige architectenfamilie waarin men geen hoge dunk op had van muziek. Niettemin kreeg hij op zijn vijfde van een tante een accordeon. Binnen twee weken kon hij alles op de radio meespelen.

Toen hij op zijn elfde een gitaar bemachtigde, had hij ook snel dat instrument onder de knie. Weer speelde hij mee met de radio, nu met de muziek van jazzgitaristen. Op zijn zeventiende verliet hij het ouderlijk huis om zijn geluk als popmuzikant te beproeven. Met de groep Kleptomania behaalde hij zijn eerste succes.

‘Nee’ tegen Dire Straits
Na een periode in Engeland belandde Lademacher in de tweede helft van de jaren zeventig in Nederland, waar een bevriende muzikant hem introduceerde bij Herman Brood, wiens solocarrière net een beetje van de grond begon te komen.

Brood en Lademacher, die als Waalse Belg nauwelijks Nederlands sprak, konden het meteen goed vinden. Nog voor Lademacher een noot gespeeld had, nam Brood hem aan. Dit omdat de gitarist hem behulpzaam was bij het zetten van een shot. “Herman zei meteen: dat is mijn man.”

Brood had een woest imago, maar was een zachtaardige mens, zei Lademacher in de Paroolrubriek De Klapstoel: “Hij had die roes nodig om te kunnen dealen met zijn verlegenheid. Maar hij was zo’n leuke en lieve man.”

Lademacher, zelf ook een zeer beminnelijk mens, stapte in 1981 uit Wild Romance. Mark Knopler vroeg hem voor Dire Straits, als opvolger van diens broer David. Lademacher voelde zich vereerd, maar zei toch nee. “Ik had geen zin om om half verscholen achter een Marshall de tweede gitarist te zijn.”

De Beatles van België
Van 1986 tot 1989 speelde hij op verzoek van Brood weer in Wild Romance. In 1990 keerde hij terug naar België, nadat tv-presentator Bart Peeters hem had gevraagd voor de band The Radios. Het ging indertijd een beetje voorbij aan Nederland, maar in België was de groep razend populair, bij een opvallend jong publiek. De Beatles van België werden de Radios wel genoemd.

Koken was Dany Lademachers tweede passie na de muziek. Ook in de gloriejaren van Herman Brood zorgde hij altijd dat hij goed at. In een periode waarin hij, zoals hij dat zelf uitdrukte, vakantie had van de muziek, werkte hij als kok. Als souschef van een Amsterdams restaurant vernam hij 11 juli 2001 dat Herman Brood van het dak van het Hilton Hotel was gesprongen. Lademacher noemde het een van de zwartste dagen van zijn leven.

Toen in de eerste helft van de jaren nul Wild Romance weer bij elkaar kwam (op iniatief van zakenman Jan ’t Hoen, die zelf achter het drumstel plaatsnam) was Dany Lademacher van de partij, net als die andere Broodgitarist David Hollestelle. De groep is van plan na Lademachers dood door te gaan. Als eerbetoon aan de gitarist zal de single Forever opnieuw worden uitgebracht. Een nieuw album verschijnt later dit jaar.

https://www.parool.nl/kun(...)2F%2Fwww.bing.com%2F

Bekijk deze YouTube-video

:{
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 3 juli 2025 @ 18:43:21 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_218112054
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 3 juli 2025 @ 18:56:32 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_218112172
It's coming out of my nose........................

:T
  Moderator donderdag 3 juli 2025 @ 19:02:22 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_218112229
Nu wordt ie never meer clever ;(
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Trouwste user 2022 donderdag 3 juli 2025 @ 19:06:20 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_218112251
quote:
88s.gif Op donderdag 3 juli 2025 19:02 schreef Bosbeetle het volgende:
Nu wordt ie never meer clever ;(
Herman Broed......Ik wor helemaal sentimenteel Bosbeetle......... :{

Trouwste user 2022 donderdag 3 juli 2025 @ 19:26:18 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_218112449
Hier Brood en Wild Romance on their peak..........

[ Bericht 6% gewijzigd door tong80 op 03-07-2025 19:32:09 ]
  Moderator donderdag 3 juli 2025 @ 21:21:16 #7
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_218113780
Die zag ik niet aankomen...
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  Trouwste user 2022 donderdag 3 juli 2025 @ 21:25:03 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_218113805
quote:
15s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:21 schreef belsen het volgende:
Idd. :{

pi_218117202
quote:
15s.gif Op donderdag 3 juli 2025 21:21 schreef belsen het volgende:
Ik ook niet. Ik vond de laatste jaren David Hollestelle er veel slechter uitzien.
pi_218118160
RIP..... ;(
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_218119031

Dicky Curtis leeft ook nog
  Trouwste user 2022 vrijdag 4 juli 2025 @ 22:47:30 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_218124516
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 juli 2025 13:35 schreef DrDentz het volgende:

Dicky Curtis leeft ook nog
Klassieker _O_

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')