abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 juli 2025 @ 22:06:36 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_218105022
quote:
Nieuwe bezoeker van buiten ons zonnestelsel? Sterrenkundigen hebben mogelijk nieuw "interstellair" object ontdekt

Sterrenkundigen hebben mogelijk een derde "interstellair object" gevonden in ons zonnestelsel. Dat meldt het Europese ruimteagentschap ESA. Een interstellair object is een object dat niet uit ons zonnestelsel komt en dus afkomstig is van een ander sterrensysteem.

ESA noemt het object voorlopig 'A11pl3Z'. "De Planetary Defenders van ESA observeren het object met telescopen verspreid over de hele wereld", laat het ruimteagentschap weten op X.

Volgens de waarnemingen van astronomen beweegt het nieuwe object met een hyperbolische baan binnen ons zonnestelsel. Momenteel zou de 'A11pl3Z' zich bevinden binnen de baan van Jupiter. Volgens de inschattingen zou de ruimterots in oktober de baan van Mars passeren en het dichtst tot bij de zon naderen.

Ook het Amerikaanse ruimteagentschap NASA is gestart met een onderzoek naar het object. Uit voorlopige gegevens zou blijken dat de ruimterots geen bedreiging vormt voor de aarde. Het lijkt er ook op dat onze planeet zich aan de andere kant van de zon bevindt, wanneer het object het dichtst bij de zon komt.

Astronomen bekijken ook of het object al in eerdere waarnemingen is verschenen. Ze hopen snel meer informatie te vinden over het object, met behulp van instrumenten om onder meer kometen te identificeren. Onderzoek naar interstellaire objecten levert waardevolle informatie op over andere sterrensystemen.

Interstellaire objecten

Een interstellair object is een object dat afkomstig is van buiten ons zonnestelsel. Het komt dus uit de "interstellaire ruimte" en is een bezoeker uit een ander sterrensysteem. De objecten volgen meestal een hyperbolische baan. Dat betekent dat ze het zonnestelsel weer verlaten en niet terugkeren.

In 2017 werd het eerste interstellaire object ontdekt: Oumuamua. Astronomen ontdekten het object pas toen het al terugkeerde van de zon en konden dus enkel speculeren over de aard en leeftijd van het object.

Het object 2I/Borisov werd in 2019 ontdekt. Astronomen konden toen met zekerheid vaststellen dat het een losgeslagen interstellaire komeet was die door het zonnestelsel trok.

https://www.vrt.be/vrtnws(...)terots-zonnestelsel/
------------------------------

Misschien is het wel een buitenaardse verkenningssonde, die gewoon even komt kijken hoe ver wij al staan.
Stille observatie, geen contact alleen een blik, en dan weer verder de leegte in.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 2 juli 2025 @ 22:11:49 #2
12221 Tijn