abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 juli 2025 @ 07:46:04 #26
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_218096673
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 03:14 schreef Peppert het volgende:
Ik heb een week geleden een afrekening gekregen van ¤ 2.060 voor stookkosten. Het vriendelijke verzoek om dat binnen 14 dagen over te maken. Een beetje behaaglijke warmte in huis tijdens het voor- en najaar begint een luxe te worden in dit land. Nog even en we gaan dezelfde fenomenen, grappen en grollen mee maken met water en andere nutsvoorzieningen.
kon je dat 6 maand geleden niet zien aan komen?

als mijn voorschot te laag is dan past energiedirect dat volgende maand voor me aan ( met mijn toestemming uiteraard)
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_218098888
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 21:32 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Jamaar, als je alles nationaliseert of aan een algoede partij geeft verdwijnen de problemen als sneeuw voor de zon en gaan de regenbogen aan de hemel staan… toch?
Als je het helemaal nationaliseert wel, maar tegenwoordig moet het net allemaal geprivatiseerd worden, zodat er zoveel mogelijk geld aan verdiend kan worden. Dat is het verschil.
pi_218098904
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 22:32 schreef Helenattenek het volgende:
Maareh
Warmte stoken gebeurt met gas maatjes

Trouwens hoe leeft die sloeber in het verhaal met amper verwarming en 10gj gebruiken

Ik zit op 4gj en heb de winter warm gehouden

Denk dat die daar eerst naar moet kijken..
Ik heb ook stadswarmte en heb de hele winter in de kou gezeten omdat ik het niet kan betalen.
  woensdag 2 juli 2025 @ 15:03:38 #29
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_218100555
Warmtenetten zijn vooral zakken vullen voor degene die ze in beheer hebben, zolang de overheid geen maartegelen neemt hierin gaat dit niks veranderen.

NMDA is daarbij ook vooral kansloos.
pi_218100600
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 07:06 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Het warmtenet in Breda en Tilburg is dat nog wel, dat is nog de restwarmte van de amercentrale. Alleen deze gaat sluiten omdat we geen kolen meer stoken, juist door restwarmte te gebruiken stijgt de efficiency van een gestookte centrale.

Dankzij twee gigantische ‘waterkokers’ in Geertruidenberg zitten Breda en Tilburg straks niet in de kou
Ook al grotendeels gasgestookt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218100901
Het is volgens mij al 20 jaar lang bekend dat warmtenetten duur zijn.

Veel mensen dier hierover piepen hebben daar de schouders over opgehaald omdat energie toen veel goedkoper was. Terwijl je e.e.a. aan kon zien komen.

Wat dat betreft is er een grote tweedeling: mensen die wel maatregelen genomen hebben en mensen waarbij geen maatregelen genomen zijn. Een deel daarvan zit klem (huurders) en dat verwijt ik de overheid, die hadden verhuurders moeten verplichten maatregelen te nemen.

Maar verder... ik betaal 250 euro voor mijn energieverbruik, inclusief de auto. Per jaar. Kwestie van zonnepanelen, goed isoleren, warmtepomp, ledverlichting, A klasse wasmachine/droger/overige zuinige keuzes en elektrische auto.

Leuk om steeds in de media te lezen dat het allemaal zo duur is (met steeds een iets andere invalshoek), maar feit is dat toen ik ruim 15 jaar terug extra geld uit trok om energiezuinig te bouwen ik werd uitgelachen om die zogenaamde dure investeringen. Allemaal al ruim terugverdiend trouwens.
  woensdag 2 juli 2025 @ 15:48:20 #32
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_218100960
Capelluh Skollo!
pi_218101102
Oplossing volgens de VVD en de energiebedrijven; "We maken het gas flink duurder zodat (dit jaar) het warmtenet goedkoper is dan gas!"
pi_218101109
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 15:42 schreef VEM2012 het volgende:
Het is volgens mij al 20 jaar lang bekend dat warmtenetten duur zijn.

Veel mensen dier hierover piepen hebben daar de schouders over opgehaald omdat energie toen veel goedkoper was. Terwijl je e.e.a. aan kon zien komen.

Wat dat betreft is er een grote tweedeling: mensen die wel maatregelen genomen hebben en mensen waarbij geen maatregelen genomen zijn. Een deel daarvan zit klem (huurders) en dat verwijt ik de overheid, die hadden verhuurders moeten verplichten maatregelen te nemen.

Maar verder... ik betaal 250 euro voor mijn energieverbruik, inclusief de auto. Per jaar. Kwestie van zonnepanelen, goed isoleren, warmtepomp, ledverlichting, A klasse wasmachine/droger/overige zuinige keuzes en elektrische auto.

Leuk om steeds in de media te lezen dat het allemaal zo duur is (met steeds een iets andere invalshoek), maar feit is dat toen ik ruim 15 jaar terug extra geld uit trok om energiezuinig te bouwen ik werd uitgelachen om die zogenaamde dure investeringen. Allemaal al ruim terugverdiend trouwens.
Ze zijn vooral duur omdat we het in Nederland weer achterlijk geregeld hebben. In Denemarken, Finland, Zweden en Duitsland liggen de prijzen twee tot drie keer lager.

https://stadszaken.nl/art(...)er-dan-in-buitenland
pi_218101261
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:03 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Ze zijn vooral duur omdat we het in Nederland weer achterlijk geregeld hebben. In Denemarken, Finland, Zweden en Duitsland liggen de prijzen twee tot drie keer lager.

https://stadszaken.nl/art(...)er-dan-in-buitenland
Ok, maar dat weet je van te voren toch?
pi_218101405
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat ze het in NL achterlijk zouden gaan regelen?

Overigens herken ik je verhaal wel. Bij de verbouwing van mijn broertje heb ik sterk gepleit en mijn zin gekregen om isolatienormen boven bouwbesluit toe te passen maar ook een WTW en Warmtepomp te installeren.

Was allemaal onzin en krijg je niet terugverdiend neem gewoon roosters en een gasketel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_218101418
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:15 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
pi_218102368
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 12:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je het helemaal nationaliseert wel, maar tegenwoordig moet het net allemaal geprivatiseerd worden, zodat er zoveel mogelijk geld aan verdiend kan worden. Dat is het verschil.
De meeste stadsverwarmingen zijn niet geheel in private handen, maar hebben zo’n rare semi-overheid/privaat amalgaam. Net zoals de NS of woningbouwcorporaties, nog zo’n voorbeeld.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_218102379
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 17:58 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
De meeste stadsverwarmingen zijn niet geheel in private handen, maar hebben zo’n rare semi-overheid/privaat amalgaam. Net zoals de NS of woningbouwcorporaties, nog zo’n voorbeeld.
Ja, en de winstdeling van de overheid komt ten goede aan een verlaging van de loonkosten van de bedrijven of het hoogste belastingtarief. Niet aan de klanten.
pi_218102436
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 16:30 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Hoe bedoel je?
Dat energiekosten zouden gaan stijgen lag in de lijn der verwachting. Bij aankoop had je daar rekening mee moeten houden.

Nogmaals, ik snap best dat sommige mensen ook gewoon klem zitten, zeker degenen die afhankelijk zijn van sociale huur. Hoewel volgens mij de corporaties over het algemeen best geld hebben gestoken in verduurzaming.

Maar diegenen die bewust een woning hebben gekocht met een F label omdat die destijds net wat goedkoper was en die vervolgens niets hebben gedaan aan verduurzaming omdat de vliegvakantie leuker leek dan nieuwe kozijnen en HR++... daar hoef ik inmiddels de klaagzang niet meer van te horen. We weten het wel: energie is duur geworden.
pi_218102544
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 18:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat energiekosten zouden gaan stijgen lag in de lijn der verwachting. Bij aankoop had je daar rekening mee moeten houden.

Nogmaals, ik snap best dat sommige mensen ook gewoon klem zitten, zeker degenen die afhankelijk zijn van sociale huur. Hoewel volgens mij de corporaties over het algemeen best geld hebben gestoken in verduurzaming.

Maar diegenen die bewust een woning hebben gekocht met een F label omdat die destijds net wat goedkoper was en die vervolgens niets hebben gedaan aan verduurzaming omdat de vliegvakantie leuker leek dan nieuwe kozijnen en HR++... daar hoef ik inmiddels de klaagzang niet meer van te horen. We weten het wel: energie is duur geworden.
Warmtenetten zouden stukken goedkoper kunnen zijn als ze in publieke handen waren waardoor er geen winst hoeft te worden behaald en de prijs niet gekoppeld is aan de gasprijs. Dit is het geval in de landen die ik hiervoor heb genoemd. Dan is een warmtenet competitief of zelfs goedkoper en wel aantrekkelijk.
pi_218102590
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 juli 2025 22:32 schreef Helenattenek het volgende:
Maareh
Warmte stoken gebeurt met gas maatjes

Trouwens hoe leeft die sloeber in het verhaal met amper verwarming en 10gj gebruiken

Ik zit op 4gj en heb de winter warm gehouden

Denk dat die daar eerst naar moet kijken..
Hoe doe je dat? En wat voor soort huis heb je? Als klein gezin zitten wij al boven de 20gj.

Overigens vond ik stadsverwarming een paar jaar terug prima te betalen. Maar tegenwoordig kost de aansluiting al 70 euro per maand.
pi_218102596
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 18:19 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Warmtenetten zouden stukken goedkoper kunnen zijn als ze in publieke handen waren waardoor er geen winst hoeft te worden behaald en de prijs niet gekoppeld is aan de gasprijs. Dit is het geval in de landen die ik hiervoor heb genoemd. Dan is een warmtenet competitief of zelfs goedkoper en wel aantrekkelijk.
Ja, maar dat verandert niets aan de keuze die al gemaakt is.

Een voorbeeld: de wijk Meerhoven in Eindhoven. De meeste woningen daar (niet allemaal) draaien op stadsverwarming. Duur en met klote voorwaarden. Toch is het een hele populaire wijk. In het ED lees ik geregeld klachten over die stadsverwarming. Maar als je in Meerhoven een woning kan kopen, dan heb je echt alternatieven.

Het is een beetje als een woning kopen naast Schiphol en dan steeds maar klagen dat de vliegtuigen laag over je huis vliegen. Alsof dat volslagen uit de lucht komt vallen (ok, als het vliegtuig uit de lucht valt op je huis, heb je een terechte klacht).
pi_218102613
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 18:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

De regering wil ons van het gas af en aan het warmtenet, want dat is groen. En gas moet op termijn onbetaalbaar worden om mensen te stimuleren daar van af te gaan. Helaas hebben ze de prijs van warmtenetten ook gekoppeld aan de gasprijs. Dus het is misschien wel groen, maar dat het onbetaalbaar wordt dat is gewoon beleid dat ze van te voren zo bedacht hebben.

Er zijn ook allerlei initiatieven om die prijs wat binnen de perken te houden en een organisatie op te zetten die dat in de hand houd, maar dat is natuurlijk niet heel neoliberaal en daar is dus nog niets van terecht gekomen.

Er is nu wel een energiesubsidie, maar het is vrij lastig daarvoor in aanmerking te komen. Het is maar een klein potje en de regels zijn streng. Het eerste jaar kwam ik er niet voor in aanmerking omdat al je energiekosten op 1 enkele factuur moesten staan, die je zelf moest betalen. Ik betaal de stookkosten via de VVE en de elektriciteit bij Greenchoice. Dus heb ik de hele winter in de kou gezeten, omdat ik het jaar daarvoor drieduizend Euro moest betalen die ik niet heb. En dit jaar kwam ik er niet voor in aanmerking omdat ik geen stookkosten had gemaakt.

En binnen een week was het potje leeg, zelfs met alle afwijzingen.

En het stomme is dan nog, dat we blij mogen zijn dat die prijzen zijn gekoppeld aan de gasprijs, want anders gingen ze helemaal door het plafond.
pi_218102682
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 18:25 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De regering wil ons van het gas af en aan het warmtenet, want dat is groen. En gas moet op termijn onbetaalbaar worden om mensen te stimuleren daar van af te gaan. Helaas hebben ze de prijs van warmtenetten ook gekoppeld aan de gasprijs. Dus het is misschien wel groen, maar dat het onbetaalbaar wordt dat is gewoon beleid dat ze van te voren zo bedacht hebben.

Er zijn ook allerlei initiatieven om die prijs wat binnen de perken te houden en een organisatie op te zetten die dat in de hand houd, maar dat is natuurlijk niet heel neoliberaal en daar is dus nog niets van terecht gekomen.

Er is nu wel een energiesubsidie, maar het is vrij lastig daarvoor in aanmerking te komen. Het is maar een klein potje en de regels zijn streng. Het eerste jaar kwam ik er niet voor in aanmerking omdat al je energiekosten op 1 enkele factuur moesten staan, die je zelf moest betalen. Ik betaal de stookkosten via de VVE en de elektriciteit bij Greenchoice. Dus heb ik de hele winter in de kou gezeten, omdat ik het jaar daarvoor drieduizend Euro moest betalen die ik niet heb. En dit jaar kwam ik er niet voor in aanmerking omdat ik geen stookkosten had gemaakt.

En binnen een week was het potje leeg, zelfs met alle afwijzingen.

En het stomme is dan nog, dat we blij mogen zijn dat die prijzen zijn gekoppeld aan de gasprijs, want anders gingen ze helemaal door het plafond.
Maar als je liever geen warmtenet wil, kun je dan niet beter een andere woning gaan huren? Gelet op jouw opmerking dat je geen geld hebt om te stoken in de winter heb je neem ik aan een sociale huurwoning en volgens mij kun je dan, omdat je een sociale huurwoning achterlaat, gemakkelijker een andere woning krijgen.

En anders wellicht een airco plaatsen om te gaan verwarmen? Dat is in essentie een warmtepomp. Dan kom je met 1.000 kWh al heel ver. Dat is ongeveer 350 euro. Stuk voordeliger dan 3.000 euro en je hebt de airco er dan in 1 jaar uit.
pi_218102760
Hoeren zijn idd duurder dan gas @ TT.
pi_218102776
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 18:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Maar als je liever geen warmtenet wil, kun je dan niet beter een andere woning gaan huren? Gelet op jouw opmerking dat je geen geld hebt om te stoken in de winter heb je neem ik aan een sociale huurwoning en volgens mij kun je dan, omdat je een sociale huurwoning achterlaat, gemakkelijker een andere woning krijgen.

En anders wellicht een airco plaatsen om te gaan verwarmen? Dat is in essentie een warmtepomp. Dan kom je met 1.000 kWh al heel ver. Dat is ongeveer 350 euro. Stuk voordeliger dan 3.000 euro en je hebt de airco er dan in 1 jaar uit.
Een groot gedeelte van de warmterekening voor mensen die zuinig aan doen in appartementsgebouwen zijn ook voornamelijk de vaste kosten waarbij het verlies in de standleiding erg vreemd omgerekend wordt. Mijn rekening van vorig jaar voor de warmte en warm water was 600 euro waarvan het variabele kosten deel ( dus verbruik volgens de metertjes op de radiatoren en kuubs warm water) maar 175 euro is.
pi_218102843
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 18:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Een groot gedeelte van de warmterekening voor mensen die zuinig aan doen in appartementsgebouwen zijn ook voornamelijk de vaste kosten waarbij het verlies in de standleiding erg vreemd omgerekend wordt. Mijn rekening van vorig jaar voor de warmte en warm water was 600 euro waarvan het variabele kosten deel ( dus verbruik volgens de metertjes op de radiatoren en kuubs warm water) maar 175 euro is.
Dat snap ik, maar het is beter dan in de kou te gaan zitten toch?

Ik bedoel @SymbolicFrank en ik zijn het zelden met elkaar eens, maar ik gun hem uiteraard wel een behaaglijke temperatuur in de winter.
pi_218103101
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2025 18:30 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik heb een spotgoedkoop eigen appartementje. En ik zit in de bijstand, dus ik krijg zowel geen hypotheekrenteaftrek als huursubsidie. Ik heb dus ook geen geld voor dure verbouwingen, als dat al zou mogen van de VVE. En ik sta nog geen 10+ jaar ingeschreven als woningzoekende en vooral sociale huurwoningen zijn erg dungezaaid, dus verhuizen is geen optie.

Ik vond het geen goed idee om aan de stadswarmte te gaan, maar de gemeente beloofde gouden bergen en de rest dacht dat het daarom heel goedkoop zou zijn. Ik heb zelfs nog campagne gevoerd tegen het stadswarmtebedrijf. Dat ging de hele tijd failliet en de gemeente probeerde dat dan iedere keer weer te privatiseren.

Het was ook de bedoeling dat ze restwarmte gingen leveren, maar de bedrijven wilden zich daar niet op vastleggen. Dus officieel stoken ze afvalhout, maar op hun jaarrekening kun je zien dat het eigenlijk gewoon aardgas is.
  woensdag 2 juli 2025 @ 19:14:51 #50
168739 Red_85
'echt wel'
pi_218103162
Zelfde gezeur in Purmerend, al jaren. Schoftig duur, kutproduct want tijdens 'spitstijden' is het water niet warm, bizarre jaarlijkse stijgingen en een monopolist waar de gemeente eigenaar van is dus blijft maar pushen op de bewoners.

Zo werkt het niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')