Jeroen bouwde een waar zwemparadijs in zijn eigen achtertuin: 'Mensen geloven niet dat het echt is'
De metro’s naar Hoek van Holland Strand zitten vol en de buitenzwembaden zien zwart van de bezoekers. Met dit warme weer gaat iedereen op zoek naar verkoeling. Jeroen Tieman (41) uit Heenvliet hoeft niet ver te zoeken: hij heeft namelijk een zelfgebouwd tropisch zwembad in zijn tuin.Hij neemt nog maar eens een duik en spettert daarmee de schutting en de palmbomen nat. "Het water is heerlijk. Rond de 28 graden door de warmtepomp, maar met dit weer iets warmer." Wat Jeroen voelt als hij in zijn zelfgebouwde zwembad duikt? "Voldoening."
Net de Spaanse costa
Jeroen, die als zelfstandige metselaar werkt, heeft zijn rijtjeshuis in Heenvliet al sinds 2014. Er zat, toen hij het kocht met zijn vrouw, al een klein zwembadje in de tuin. "Die was wel al zo’n 25 jaar oud, dus op een gegeven moment moest het worden vervangen."
Terwijl Jeroen nadenkt over het vervangen van zijn zwembad, ziet hij een artikel in een magazine over een zogeheten ‘strandzwembad’, een bad waarbij het lijkt alsof je aan de Spaanse Costa zit. Hij denkt er even over na en besluit dat hij zo’n bad ook wel zelf kan maken. Het 25 jaar oude badje wordt niet alleen vervangen, maar ver overtroffen.
‘Waar ben ik aan begonnen?’
Samen met zijn neef, die stukadoor is, begon Jeroen aan de voorbereidingen. "Toen zijn we na een jaar of twee, rond de winter van 2022, gaan betonstorten. Het was even spannend of dat zou lukken met de schuine muren van de kuil die we hadden gegraven. Toen dacht ik heel even: 'Waar ben ik aan begonnen?'."
Toch lukt het betonstorten en met de bouwervaring, een neef die stukadoor is en een vriend met een graafmachine weet Jeroen behoorlijk ver te komen in de weekenden en avonden naast zijn gewone werk. "Het ging allemaal grotendeels via YouTube-filmpjes. We hebben wel ervaring in de bouw, maar hadden nog nooit een zwembad gemaakt."
"Uiteindelijk hadden we voor de zomer van 2023 dit zwembad in de tuin, zonder al te veel stressmomenten. In totaal hebben we er zo’n half jaar aan gewerkt. En ik heb zelf ook een YouTube-account aangemaakt, deels om andere mensen te helpen met hoe zoiets moet."
Geen bommetje
Het zwembad is goed voor 14 duizend liter water en is 1,2 meter op het diepste punt, net niet diep genoeg voor een bommetje helaas. De prijs van de bouw weet Jeroen niet heel precies. "Toen het net af was, was het grofweg 10 duizend euro, maar sindsdien zijn er bijvoorbeeld veel planten bij gekomen en apparatuur voor onderhoud."
Dat onderhoud is dan ook het nadeel van het enorme zwembad. Met warme zomerdagen is Jeroen de koning te rijk, maar in de winter is dat wel anders. "Het vergt veel onderhoud. Het moet schoongemaakt worden en het chloor moet worden bijgehouden. In de winter laat ik niet al het water eruit, maar zorg ik wel dat de leidingen leeg zijn en niet kunnen bevriezen."
Kinderen enorm blij
Veel werk, veel uitgaven en veel onderhoud. Waarom is Jeroen er eigenlijk ooit aan begonnen? Hij houdt zelf 'best' van zwemmen, maar dat is zeker niet de belangrijkste reden. "Mijn kinderen waren zo enorm blij toen het klaar was. Ze zijn er, zeker met goed weer, niet uit te slaan."
En de jonge kinderen van Jeroen laten op school ook duidelijk horen dat ze een gaaf zwembad hebben. "Er komen er veel over de vloer om hier te zwemmen. Maar ik geniet er zelf ook van. Zeker na een dag werken is het heerlijk om erin te gaan."
Jeroen denkt wel dat het zwembad zal verdwijnen als zijn kinderen ouder worden of uit huis gaan. "Dat beton gaat er nooit meer uit, dus we moeten het misschien volgooien en weer een hele andere tuin ervan maken. Misschien maak ik er wel een skatepark van, de opties zijn eindeloos."
'Zou het niemand aanraden'
De reacties op het zwembad zijn bijna altijd positief. "Sommige mensen denken dat de filmpjes nep zijn en vragen of het AI is. Dat zie ik dan maar als een compliment. Maar ik heb zelfs aanvragen gehad uit Zwitserland of Curaçao of ik een zwembad kan maken voor ze."
Aan dat soort aanvragen gaat Jeroen niet beginnen. "Het is wel heel gaaf dat ze dat zeggen, maar ik durf dat echt niet zakelijk te gaan doen. Dan moet het per se professioneel zijn en het is enorm veel werk. Ik zou het ook aan niemand aanraden, zeker als je niet handig bent. Ik maak er zelf nooit meer een."
Curaçao zou wel een betere plek zijn voor het zwembad. Hier in Heenvliet moet Jeroen aan het eind van deze week namelijk toekijken hoe zijn zwembad erbij ligt in de regen en de koudere temperaturen die op komst zijn.