Wij zijn juist een verrijking. Nemen zoveel ervaring mee. Maar inderdaad zodra de bullshit te veel wordt is het wieberen. We zijner om mensen te helpen niet om eindeloos te lullen over de kleinzerigheid op de afdeling. Werken en niet ouwehoeren!quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:33 schreef summer2bird het volgende:
Zzp, interim en freelancers zijn echt zo kut voor de zorg.
Komen ze een half jaartje (max!) er werken en zodra het vervelend word zijn ze al met de noorderzon vertrokken.
Ik snap ze wel, het loon is voor vast vaak kut en die tijdelijke flodders hebben meer voordelen maar manmanman.
Wellicht moet de overheid meerdere problemen in een keer aanpakken. Zusterflats enzo terugbrengen. Bied mensen een voordelige woning aan vlakbij de zorg werkplekken enzo.
Gratis kinderopvang enzo, uitgebreide lunches op werk, veel vrije dagen, lichtere burocratie wat ze naast zorgen moeten doen.
Ook dingen als agressiviteitsklachten en ongepast gedragsklachten serieus nemen. Minder onzin training en onzin teambijeenkomsten.
In welke regio werk je?quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:49 schreef MissButterflyy het volgende:
Soms is het druk en heb ik minder tijd, en er zijn ook meer rustige dagen waarbij ik meer tijd en aandacht kan geven. Een praatje maken kan ook tijdens de zorg. Het is allemaal niet in beton gegoten hč.
belasting heffen op basis van leeftijdquote:Op dinsdag 1 juli 2025 15:35 schreef Elan het volgende:
[..]
De 60-plussers zitten het beste in de slappe was het is niet meer dan logisch om daar vervolgens ook het geld weg te halen. Vooral omdat er maatschappelijke kosten moeten gemaakt worden om juist voor hun zorg te dragen.
Hoe je dat belastingtechnisch doet interesseert me niet zo, ik zou indien je zorgbehoevend raakt eerst je spaargeld en je overwaarde opvreten geen slecht idee vinden, wellicht druk je daarmee ook de prijzen op de woningmarkt wat zodat het voor een grotere groep langer betaalbaar blijft.
quote:Voor de meeste ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) betaal je een vast maandbedrag, genaamd het abonnementstarief. In 2025 is dit maximaal ¤21,- per maand. Dit geldt voor alle maatwerkvoorzieningen en de meeste algemene voorzieningen.
Ik zie mensen echt niet massaal 90 worden. Niet nu en niet in de toekomst. We zitten vol met pfas en andere ellende, dat gaat ons snel genoeg opbreken.quote:Op vrijdag 4 juli 2025 12:59 schreef Elan het volgende:
[..]
Is het beter vanuit menselijk oogpunt, ja 100%.
Is het haalbaar? Nee, niet zolang er geen extra personeel bij komt.
Behalve het romantiseren van je eigen gedachtegoed zie ik ook geen structurele oplossingen voor dat probleem uit jouw toetsenbord rollen.
Jij wil dus van alles wat helemaal niet meer haalbaar is. Zoals bejaardenhuizen terug. Waar ouderen na hun pensioen 5-10 jaar doorbrachten en dan dood gingen op hun 70e omdat ze lichamelijk op waren.
Tegenwoordig worden mensen makkelijk 85 of 90 en in de toekomst misschien nog wel ouder door verbeterde leef en werkomstandigheden en veel betere gezondheidszorg.
Dat brengt een enorm kostenplaatje met zich mee.
ouderenzorg is niet,quote:Op zaterdag 5 juli 2025 08:00 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik zie mensen echt niet massaal 90 worden. Niet nu en niet in de toekomst. We zitten vol met pfas en andere ellende, dat gaat ons snel genoeg opbreken.
In elk dorp zou weer een plek moeten zijn waar ouderen fijn kunnen leven, elkaar kunnen helpen, en waar zorg voor handen is. Daar hoort geld zat voor te zijn, maar dit land helpt liever mensen die geen bijdrage aan deze maatschappij hebben gedaan. De ouderenzorg hoort vanzelfsprekend goed geregeld te zijn.
En ja, op een bepaalde leeftijd ben je gewoon op en af door je werk. Dat is niet iets van vroeger. Er zijn zat mensen die lichamelijk op zijn op hun 70e omdat ze hun leven lang hebben lopen buffelen.
Dat zegt allemaal al genoeg. In dit land krijg je als oudere het gevoel dat je lastig, irritant en overbodig bent. Schandalig.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 08:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ouderenzorg is niet,
alleenstaande ouderen exact 26 minuten per week een allochtoon op hun dak sturen die in laatjes snuffelt , zonder iets te zeggen wat afraffelt , de deur dichtsmijt , een factuur gaat schrijven en er vandoor gaat in de leaseauto, naar Mw Jansen van 82 een 12 km verderop
Ouderenzorg is ook niet, hen het veel te grote huis uitpesten en huisvesten op een klein appartementje in de derde Atjehstraat 6 hoog achter
Ouderenzorg is hen samen brengen en hen iets van verantwoording en tijdverdrijf geven , net als vroeger
De vitale bejaarden kunnen toch blijven sporten? Dan kunnen de bejaarden met spillebeentjes tenminste ongestoord boeken lezen of studeren.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 08:12 schreef michaelmoore het volgende:
Ouderenzorg is hen samen brengen en hen iets van verantwoording en tijdverdrijf geven , net als vroeger
Dezelfde mensen komen ook voortdurend met het levensbeëindigen van ouderen op een bepaalde leeftijdquote:Op zaterdag 5 juli 2025 08:25 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Dat zegt allemaal al genoeg. In dit land krijg je als oudere het gevoel dat je lastig, irritant en overbodig bent. Schandalig.
Bejaarden met spillebeentjes hebben die gekregen omdat hun lijf ze beperkt nog veel activiteiten te ondernemen, en dat vinden ze al erg zat.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:15 schreef torentje het volgende:
[..]
De vitale bejaarden kunnen toch blijven sporten? Dan kunnen de bejaarden met spillebeentjes tenminste ongestoord boeken lezen of studeren.
Tegen tijd dat je AOW krijgt geven ze je liever een cyaankali pil. Tegen die tijd ga je de overheid teveel geld kosten, dus opruimen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dezelfde mensen komen ook voortdurend met het levensbeëindigen van ouderen op een bepaalde leeftijd
zulke mensen zouden in de concentratiekampen van Hitler werken aan die endlösung der eltern und untermenschen
men ontkomt er niet aan om dit beter te gaan inrichten ,quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:27 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Tegen tijd dat je AOW krijgt geven ze je liever een cyaankali pil. Tegen die tijd ga je de overheid teveel geld kosten, dus opruimen.
Werken tot je doodgaat, doodgaan als je geen melkkoe meer kunt zijn.
quote:In 2040 wordt verwacht dat ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder zal zijn.
Dit betekent dat het aantal ouderen aanzienlijk zal toenemen, van 20,2% in de huidige situatie naar ongeveer 25% in 2040, meldt Loket Gezond Leven.
Specifiek zal het aantal 65-plussers naar verwachting stijgen tot ongeveer 4,8 miljoen, ten opzichte van 3,4 miljoen in 2020. Dit komt mede door de stijgende levensverwachting en de vergrijzing van de bevolking.
Ook het aantal 80-plussers zal naar verwachting fors toenemen, wat ook wel de "dubbele vergrijzing" wordt genoemd.
In 2040 zullen er naar schatting 2,6 miljoen 75-plussers zijn, een toename van 85% ten opzichte van begin jaren twintig, volgens Nederland in 2040.
Deze toename van het aantal ouderen zal naar verwachting gevolgen hebben voor de zorg, de arbeidsmarkt en de samenleving in het algemeen.
quote:Ouderenzorginstellingen moeten hun personeelsbeleid daarom dit jaar ingrijpend veranderen, waarschuwt Mike Tagage, partner bij BDO.
Anders dreigen forse boetes
De sector heeft een enorme kluif; aan het afbouwen van deze kosten in 2025, verwacht Tagage.
Daarnaast daalt het beschikbare aantal zorgmedewerkers, terwijl vraag naar ouderenzorg verder stijgt
Als zorginstelling moet je aan de slag om dat anders te gaan organiseren.
Veel instellingen beperken zich tot vervanging van bestaande middelen in plaats van te investeren in technologie of toekomstbestendig vastgoed.
Investeringen zijn broodnodig om de ouderenzorg toekomstbestendig te maken zegt Tagage.
Denk daarbij aan toekomstige woonconcepten voor ouderen in de vorm van communities en technologie.
Ik ken zat ouderen die in hun woning blijven omdat er geen goed alternatief is.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men ontkomt er niet aan om dit beter te gaan inrichten ,
vreemd is dat de goedkoopste oplossing ook de beste oplossing is, tot op heden kiest de overheid voor dure oplossing
Als je iets aan de doorstroom op de woningmarkt wil doen dan moet je snel bejaardencentra of thuisplusflats bouwen
[..]
[..]
Ja ik ook, mijn broer bewoont een hele grote flat van de woningbouw vereniging in zijn eentje en zou heel erg graag in een verzorgingshuis verblijvenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:53 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Ik ken zat ouderen die in hun woning blijven omdat er geen goed alternatief is.
De rit van 12km verderop krijg je niet betaald. Begrijp je dat?quote:Op zaterdag 5 juli 2025 08:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ouderenzorg is niet,
alleenstaande ouderen exact 26 minuten per week een allochtoon op hun dak sturen die in laatjes snuffelt , zonder iets te zeggen wat afraffelt , de deur dichtsmijt , een factuur gaat schrijven en er vandoor gaat in de leaseauto, naar Mw Jansen van 82 een 12 km verderop
Ouderenzorg is ook niet, hen het veel te grote huis uitpesten en huisvesten op een klein appartementje in de derde Atjehstraat 6 hoog achter
Dat is raarquote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:28 schreef Chadi het volgende:
[..]
De rit van 12km verderop krijg je niet betaald. Begrijp je dat?
Nee dat moet je uit eigen zak betalen. De klok begint pas te tikken bij het aanbellen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is raar
dat gaat dus in de werktijd
Dan moet het in het uurtarief , iemand zal je reistijd moeten vergoedenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:32 schreef Chadi het volgende:
[..]
Nee dat moet je uit eigen zak betalen. De klok begint pas te tikken bij het aanbellen.
Waar ik woon zijn bejaarden met spillebeentjes eerder de uitzondering dan regel.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 10:24 schreef Seeburg54 het volgende:
[..]
Bejaarden met spillebeentjes hebben die gekregen omdat hun lijf ze beperkt nog veel activiteiten te ondernemen, en dat vinden ze al erg zat.
Vitale bejaarden zijn eerder uitzondering dan regel.
De zvw zegt dat dat al in het NZA tarief zit. Dat ze je slechts 65% betalen van het tarief is voor hen mooi. Dat het niet uitmaakt of je 30 minuten reist of 30 seconden is net zo. Dus wat je ziet is dat mensen buiten de drukke steden bijna geen zorg krijgen. Niemand gaat een kwartier heen en een kwartier terug om 10 minuten zorg te leveren. En als ze het doen weet je dat het ergens vandaan moet komen. Dus uit tijd van andere mensen.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dan moet het in het uurtarief , iemand zal je reistijd moeten vergoeden
uiteraardquote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:47 schreef Chadi het volgende:
[..]
De zvw zegt dat dat al in het NZA tarief zit. Dat ze je slechts 65% betalen van het tarief is voor hen mooi. Dat het niet uitmaakt of je 30 minuten reist of 30 seconden is net zo.
Dus wat je ziet is dat mensen buiten de drukke steden bijna geen zorg krijgen.
Niemand gaat een kwartier heen en een kwartier terug om 10 minuten zorg te leveren.
En als ze het doen weet je dat het ergens vandaan moet komen. Dus uit tijd van andere mensen.
En dan nog krijg je maar 65% van het tarief wat een gecontracteerde partij krijgt.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
uiteraard
men probeert het oude bejaardenhuis na te doen , als of er geen reistijd bestaat
Maar iemand gaat dat betalen , dan maar uit de tijd van de anderen
De aanbeltijd is niet te controleren
ja het is allemaal veel te ingewikkeld gemaakt, door al die marktwerkingquote:Op zaterdag 5 juli 2025 11:53 schreef Chadi het volgende:
[..]
En dan nog krijg je maar 65% van het tarief wat een gecontracteerde partij krijgt.
Je levert theoretisch exact product maar krijgt er maar voor de helft voor betaald. Wie is hier nou de dief?
Zzpers zijn er niet voor niks. Het is voor velen de laatste optie om nog een gezonde privé leven er naast te hebben.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 12:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja het is allemaal veel te ingewikkeld gemaakt, door al die marktwerking
Achteraf blijkt het allemaal veel te duur geworden te zijn , en nu willen ze weer van al die ZZP ers af
En de grote kluit ouderen die komt er nog aan , die kun je toch niet allemaal thuis gaan vertroetelen met je marktwerking en van de mantelzorg daar komt geen zak van terecht /
iedereen kijkt de andere kant op , mij nie belle
Toen hadden ze nog het plan om jongeren en ouderen te gaan mixen , mooi, snachts feest en ochtends de pinpas weghalen
Net weer gebeld door de Thuiszorg , mijn broer was gevallen en dan kan ie niet meer overeind komen en drukt ie op de noodknop, dan gaan ze mij als derde bellen, zijn kinderen 1 en 2 , die zeggen bekijk het maarquote:Op zaterdag 5 juli 2025 13:04 schreef Chadi het volgende:
[..]
Zzpers zijn er niet voor niks. Het is voor velen de laatste optie om nog een gezonde privé leven er naast te hebben.
Ouderen kunnen prima bij elkaar of in een gemeenschap die ze ondersteunen kan. Alleen moet dat besef langzaam aan wel komen bij de mensen in Nederland
Thuiszorg is geen opraap dienst. De familie moet het onderling regelenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 23:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Net weer gebeld door de Thuiszorg , mijn broer was gevallen en dan kan ie niet meer overeind komen en drukt ie op de noodknop, dan gaan ze mij als derde bellen, zijn kinderen 1 en 2 , die zeggen bekijk het maar
bel de thuiszorg maar
Ik 40 km rijden om mijn broer op te rapen
ik blijf het raar vinden dat men die ouderen zorg zo laat waaien en dat mensen van 80 perse thuis moeten blijven wonen
maar eigenlijk was ik op weg geweest volgens de planning , en dan ?
quote:Bouwplannen schieten 'ernstig tekort'
Zorgzame woongemeenschappen bieden uitkomst. "
Natuurlijk is dat niet hetzelfde als professionele zorg", zegt Stigter. "
Maar het helpt als mensen naar elkaar omzien.
Geen stevige sociale controle, maar oog voor elkaar."
Het Aanjaagteam wil zulke oplossingen stimuleren, door nieuw te bouwen en de bestaande woningvoorraad aan te passen.
quote:Minstens 1,1 miljoen 85-plussers in 2060
Een belangrijk misverstand is dat de vergrijzing zichzelf zou oplossen na 2040, als de babyboomgeneratie er niet meer is.
Dat zou bouwen voor ouderen financieel minder interessant maken.
Dat het een misverstand is, blijkt ook uit het PBL-rapport.
In 2021 waren er 400.000 85-plussers, maar in 2060 zullen dit er minstens 1,1 miljoen zijn.
Misschien zelfs 1,4 miljoen.
De Rijksoverheid heeft een subsidie ingesteld om te zorgen dat er geschikte seniorenwoningen komen. Die subsidie is goed, vindt Boelhouwer, maar zij moet krachtiger. "Het kabinet kan meer doen."
"De doelstelling van 290.000 woningen is er wel degelijk, maar marktpartijen pakken het onvoldoende op.
Zorg voor beschikbare grond.
Zorg dat er voor meer gemeenschappelijke ruimtes.
Neem bijvoorbeeld het toenemende aantal mensen met dementie", zegt Stigter.
Door vergrijzing verdubbelt het aantal mensen met dementie in de komende vijftien jaar waarschijnlijk, tot 520.000. "
Als je dat afzet tegen de huidige 130.000 verpleeghuisplaatsen, en dat aantal gaat niet toenemen, dan is duidelijk dat voor veel mensen geen plaats zal zijn.
Dan heb ik het nog niet eens over de mensen met andere mentale of fysieke problemen.
Zelfredzaam zijn. En anders huur je er zelf maar iemand voor in. Kun je dat allebei niet, dan blijf je maar lekker liggen tot je doodgaat.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 23:24 schreef Chadi het volgende:
[..]
Thuiszorg is geen opraap dienst. De familie moet het onderling regelen
De volgende keer haak ik ook af he , de kinderen van hem doen nietsquote:Op zondag 6 juli 2025 17:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zelfredzaam zijn. En anders huur je er zelf maar iemand voor in. Kun je dat allebei niet, dan blijf je maar lekker liggen tot je doodgaat.
quote:Stigter verwijst naar een onderzoek van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) uit 2021.
Daaruit blijkt dat, als er niets verandert, over veertig jaar een op de drie mensen in de zorg moet werken om aan de vraag te voldoen.
Nederland moet dan bijna de hele welvaartsgroei inzetten om de stijgende zorgkosten te kunnen betalen.
Dus, nu ze niet in een bejaardentehuis komen en de zorg te duur is geworden, gaan we creatieve manieren bedenken om ze vroegtijdig het loodje te laten leggen? En, ja, empathie is ook ouderwets.quote:Op zondag 6 juli 2025 17:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De volgende keer haak ik ook af he , de kinderen van hem doen niets
mijn familie wil ook van iets weten
geeft niet thuis zogezegd, (maar ze zijn wel thuis he)
behalve de GroenLinks mensen in Amsterdam die weten wel een plekje te vinden voor hullie moederquote:Op zondag 6 juli 2025 17:23 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus, nu ze niet in een bejaardentehuis komen en de zorg te duur is geworden, gaan we creatieve manieren bedenken om ze vroegtijdig het loodje te laten leggen? En, ja, empathie is ook ouderwets.
quote:I
Mijn moeder die zich wilde inschrijven bij een verzorgingshuis.
In het - uiteindelijk toegekende - bezwaar schreef ik onder andere de volgende alinea:
"Ze is wat dat betreft een model-oudere binnen het huidige zorgsysteem en heeft het(..) met een groot sociaal netwerk altijd gered.
En dat vraagt heel veel van haar.
Maar het is ook juist die eigen regie die nu, en niet later, de behoefte aan een beschutte woonomgeving ingeeft. Nu wil en heeft ze nog de mogelijkheid om zelf te kiezen en een thuis te maken. (..)
Dit thuis kunnen maken is essentieel, mocht ze nu (nog) niet in een beschutte woonomgeving kunnen wonen maar daar later, al dan niet in een crisissituatie, in een verslechterde staat daar heen moet / gaat dan is de kans dat dat nog lukt minimaal."
Nu woont ze 2 jaar in de zorginstelling en verzucht ze als ze haar eigen kamer binnen komt "nou, dat is toch mijn hok, dan ben ik blij dat ik weer binnen ben".
In de beleidstaal van de ouderenzorg woont mijn moeder echter niet meer thuis.
Ze woont hooguit 'als thuis'. Want thuis kan alleen maar het huis zijn waar ze nog woonde toen ze niet in een zorginstelling woonde.
Is dat niet raar?
We spreken over 'zo lang mogelijk thuis wonen' en 'hij/ zij kan niet langer thuis wonen'. We accepteren dus dat mensen die zorg nodig hebben op een gegeven moment geen thuis meer hebben. Vinden we dat mensen met een grote zorgvraag geen thuis meer nodig hebben?
We spreken over het verpleeghuis. Niet een Thuis, maar een huis.
Of over een zorginstelling. De instelling, de zorgverlening, staat centraal, terwijl daar mensen wonen die geen ander huis meer hebben.
Het product (verpleging, zorg) staat vooraan.
Het is dus niet bedoeld als woning of als thuis van mensen; we streven hooguit naar 'als thuis'.
Daar heb je 112 voor niet de thuiszorg. Kan je niet langer thuis dan niet je naar een woonvorm.quote:Op zondag 6 juli 2025 17:19 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zelfredzaam zijn. En anders huur je er zelf maar iemand voor in. Kun je dat allebei niet, dan blijf je maar lekker liggen tot je doodgaat.
Heb je ook een telefoonnummer waar je naar kunt bellen als je niet weet welke instantie je ergens voor moet hebben?quote:Op zondag 6 juli 2025 17:37 schreef Chadi het volgende:
[..]
Daar heb je 112 voor niet de thuiszorg. Kan je niet langer thuis dan niet je naar een woonvorm.
ja dat zou mijn broer wel willen , dan kan hij van die grote flat afquote:Op zondag 6 juli 2025 17:37 schreef Chadi het volgende:
[..]
Daar heb je 112 voor niet de thuiszorg. Kan je niet langer thuis dan niet je naar een woonvorm.
CIZ. Krijgt hij een WLZ indicatie en komt hij in aanmerking voor een hoop woonvormen.quote:Op zondag 6 juli 2025 20:22 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dat zou mijn broer wel willen , dan kan hij van die grote flat af
waar is dat >??
Dat van je kinderen. En als je die niet hebt dan moet je kijken of de huisarts je verder kan helpen.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heb je ook een telefoonnummer waar je naar kunt bellen als je niet weet welke instantie je ergens voor moet hebben?
heeft ie al gehadquote:Op zondag 6 juli 2025 21:09 schreef Chadi het volgende:
[..]
CIZ. Krijgt hij een WLZ indicatie en komt hij in aanmerking voor een hoop woonvormen.
quote:Wanneer krijgt iemand een WLZ indicatie?
Wanneer er sprake is van een somatische of psychogeriatrische aandoening of beperking, een psychische stoornis, of een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke handicap.
Wanneer deze aandoeningen of beperkingen ertoe leiden dat iemand blijvend behoefte heeft aan permanent toezicht of 24 uur per dag zorg in de nabijheid.
Wanneer dit nodig is om ernstig nadeel, zoals zelfverwaarlozing, infecties of lichamelijke verwondingen, te voorkomen.
Als hij valt en niet kan opstaan zelfstandig valt dat onder de 24 uurs toezicht.quote:Op zondag 6 juli 2025 21:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
heeft ie al gehad
Niet erg genoeg voor , dan moet je op sterven liggen of een gevaar voor je omgeving
[..]
Heeft die huisarts ook een alarmnummer dat 's avonds en in het weekend werkt? Of moet je dan naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis? Dat vinden ze tegenwoordig ook niet meer leuk.quote:Op zondag 6 juli 2025 21:10 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dat van je kinderen. En als je die niet hebt dan moet je kijken of de huisarts je verder kan helpen.
112 ambulance en politie vrees ikquote:Op zondag 6 juli 2025 22:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Heeft die huisarts ook een alarmnummer dat 's avonds en in het weekend werkt? Of moet je dan naar de spoedeisende hulp in het ziekenhuis? Dat vinden ze tegenwoordig ook niet meer leuk.
Bij 112 hebben ze me de vorige keer bijna dood laten bloeden omdat ik niet hysterisch was. Ik was anderhalve liter bloed kwijt, toen ik eindelijk in de ambulance zat. Ze zeiden ook allemaal dat ze niet begrepen dat ik nog bij bewustzijn was.quote:
quote:NOS Nieuws woensdag 20 februari 2013, 20:53
Sluiting verzorgingshuizen dreigt
Als gevolg van de kabinetsplannen dreigt de komende jaren sluiting van honderden verzorgingshuizen.
In 2020 zullen volgens Bureau Berenschot 800 verzorgingshuizen hun deuren gesloten hebben.
Ik heb dit weekend weer mijn broer op moeten rapen om 10:30 avonds bij hem in de keuken, de thuiszorg belde mij, die heeft mijn telefoonnummer ergens vandaan gehaaldquote:Ouderenzorg in de knel: ‘Zķ kan je niet met die generatie omgaan’
Nicki Pouw-Verweij is nu drie weken voor de BBB aan de slag als staatssecretaris voor de ouderenzorg.
Maar rustig beginnen zit er niet in.
Door de vergrijzing stijgt het aantal hulpbehoevende ouderen explosief.
Zij moeten thuis blijven wonen, terwijl mantelzorgers overbelast raken, verpleeghuizen vol zitten en wijkverpleging kampt met personeelstekort.
De staatssecretaris zit bij Nieuws van de dag.
Ouderen die niet in een thuisplusflat willen wonen, mogen zelf de prive ZZP zorg aan huis gaan betalenquote:Op dinsdag 1 juli 2025 10:40 schreef Elan het volgende:
Het gaat nu al hel worden met de regels rondom ZZP'ers. Er is gewoon simpelweg te weinig personeel om te voldoen aan de stijgende zorgvraag vanwege de vergrijzing.
Maar ga gerust nog verder beknibbelen en zie wat er gaat gebeuren.
Die flats zijn er amper een stuk of 40 in de regio Rotterdam op god mag weten hoeveel bejaarden. Inmiddels is dat een stuk minder maar ik kan me herinneren dat Ommoord vroeger zo'n bastion voor ouderen was. Met verschillende zorgverleners in of rond de flat. Metroverbinding waardoor je binnen 20 minuten in het centrum was.quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ouderen die niet in een thuisplusflat willen wonen, die mogen zelf de prive zorg gaan betalen en ook zelf regelen
Dat zal fors gaan schelen in de kosten
Juist in de grote steden zullen enorm veel laaggeschoolde ouderen > 70 zijn , dus Rotterdam doet dat goedquote:Op woensdag 9 juli 2025 11:43 schreef Elan het volgende:
[..]
Die flats zijn er amper een stuk of 40 in de regio Rotterdam op god mag weten hoeveel bejaarden. Inmiddels is dat een stuk minder maar ik kan me herinneren dat Ommoord vroeger zo'n bastion voor ouderen was. Met verschillende zorgverleners in of rond de flat. Metroverbinding waardoor je binnen 20 minuten in het centrum was.
Er is geen specifiek ouderenvraagstuk maar een structureel tekort aan eigenlijk alles, als je woningnood wil oplossen moet je dus bij gaan bouwen.
quote:AI-overzicht
In 2035 wordt verwacht dat er ongeveer 4,8 miljoen mensen in Nederland ouder zijn dan 70 jaar, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Dit is een forse stijging ten opzichte van de huidige situatie en zal ongeveer 24% van de totale bevolking uitmaken, volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Toelichting:
Groeiende vergrijzing:
Nederland vergrijst, wat betekent dat het aandeel ouderen in de bevolking toeneemt.
Aantal 65-plussers:
Naast de mensen die al 70 jaar of ouder zijn, zal ook het aantal 65-plussers flink groeien.
Verdeling:
De groei van het aantal ouderen zal niet gelijkmatig over Nederland verdeeld zijn.
Met name in de Randstad en andere stedelijke gebieden zal de groei sterker zijn, meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).
Individuele levensverwachting:
De individuele levensverwachting van 65-jarigen is ook toegenomen, wat bijdraagt aan de stijging van het aantal ouderen in de toekomst, blijkt uit CBS-cijfers.
De zzp maakt de zorg goedkoper. Lekker inhuren wanneer het moet en wanneer het niet hoeft sla je het over. Zo kan je als klein bedrijf in de zorg financieel gezond blijven.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 22:15 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)omgaan/76617273.html
6 miljoen ouderen privé thuiszorg geven tegen ZZP tarief dat gaat niet , dat snapt iedereen toch
Daar zijn de mensen niet voor en het geld niet
Laat de ouderen weer wat samen doen , geef hen een keuze, of prive zorg (zelf betalen ) of naar een thuisplusflat
https://nos.nl/artikel/476348-sluiting-verzorgingshuizen-dreigt
[..]
[..]
Ik heb dit weekend weer mijn broer op moeten rapen om 10:30 avonds bij hem in de keuken, de thuiszorg belde mij, die heeft mijn telefoonnummer ergens vandaan gehaald
Zijn twee kinderen , ik weet niet waar die zijn, die doen niets
ik heb gezegd tegen hem , ik doe dit niet nog een keer, je belt 112 maar , als je vaak 112 moet bellen dan komen ze best met een oplossing voor jou
Zal ik opdraaien voor die rare dingen die de politiek verzint,![]()
![]()
![]()
![]()
Ja Daaag
ik ben geen mantelzorger en was niet van plan om dat te worden , de ballen met je zooitje
Als je niet oppast ben je straks aan het schoonmaken ook nog, laat de tweede kamer maar gaan ZZP schoonmaken ergens
Laat Stef Blok het maar gaan doen
Met alle respect, ik denk dat je het grote geheel totaal niet snapt.quote:Op woensdag 9 juli 2025 09:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ouderen die niet in een thuisplusflat willen wonen, mogen zelf de prive ZZP zorg aan huis gaan betalen
Dat zal fors gaan schelen in de kosten
Juist : dus de prive thuiszorg hier die gaat verdwijnen of / en onbetaalbaar wordenquote:Op donderdag 10 juli 2025 07:13 schreef Chadi het volgende:
[..]
Met alle respect, ik denk dat je het grote geheel totaal niet snapt.
De rijksten gaan straks gewoon zorg krijgen. Jij niet!
He ziet nu al dat ze in Zwitserland 10.000 netto plus huisvesting aanbieden aan Nederlandse verpleegkundigen. Denk je dat ze dan op jonge leeftijd hier blijven? Die zijn weg!
nou hij belt 112 maar, ik ben geen mantelzorger, straks kan ik ook nog gaan schoonmakenquote:Op donderdag 10 juli 2025 07:10 schreef Chadi het volgende:
Maar met of zonder zzp de zorg is klaar op deze voet. Waarom zou een zorgverlener jouw broer moeten oprapen? Dat is jouw taak als familie.
Je hebt voor de rijken hier gewoon thuiszorg en als ze niet thuis kunnen wonen krijgen ze intramuraal zorg. Dat heb je nu al. 6.000 euro per maand aan huur om ergens in het bos met een privé kok in een soort tehuis te wonen. Zij trekken de zzpers aan die ergens anders niet mogen. Betalen ze goed en het werk is daar zo minder intensief dat het te doen is.quote:Op donderdag 10 juli 2025 09:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Juist : dus de prive thuiszorg hier die gaat verdwijnen of / en onbetaalbaar worden
daarom moeten we rapidomento doorgaan met de thuisplusflats om de ouderenzorg weer in goede banen te leiden,
Zoals het nu gaat is het helemaal van godlos
Stikstof dat moet je bij de BBB zijn. Linksen hebben al 40 jaar geen regering gehad. Het is rechts wat het beleid uitvoert al decennia lang.quote:Op donderdag 10 juli 2025 10:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou hij belt 112 maar, ik ben geen mantelzorger, straks kan ik ook nog gaan schoonmaken
Het is de schuld van de linksen , niet van mij
zij willen geen woningbouw , ok zoek het maar uit met je stikstof
klopt, de ouderenzorg zoals we die met Den Uyll hadden , is nog te redden, door nu alleen en ALLEENquote:Op donderdag 10 juli 2025 10:13 schreef Chadi het volgende:
[..]
Je hebt voor de rijken hier gewoon thuiszorg en als ze niet thuis kunnen wonen krijgen ze intramuraal zorg. Dat heb je nu al. 6.000 euro per maand aan huur om ergens in het bos met een privé kok in een soort tehuis te wonen. Zij trekken de zzpers aan die ergens anders niet mogen. Betalen ze goed en het werk is daar zo minder intensief dat het te doen is.
Als je nu niet gaat investeren in alternatieven voor loondienst of het salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden niet optimaliseert, ben je gewoon de sjaak. Ongeacht welke oplossingen je gaat doorvoeren.
Links om of rechtsom er is een super grote vraag waar niet aan voldaan kan worden.
En zij die je in die vraag kunnen voorzien (verpleegkundigen en verzorgenden) gaan zich straks bezig houden met de rijksten omdat daar het geld makkelijker komt en de zorg lichter is.
Zorg moet anders georganiseerd worden en mensen ongeacht welke vorm van werken moeten verwelkomd worden. Dus zzp binnenboord houden, uitzend aantrekkelijk maken, loondienst aantrekkelijk maken. Je hebt er nu al niet genoeg en door het financieel onaantrekkelijk te maken ga je het niet redden.
De reden dat die flats niet meer bestaan is vanwege de financiële prikkel op de huizenmarkt. Dat besef je ook wel? Ze zijn stuk voor stuk opgekocht en met winst verkocht.quote:Op donderdag 10 juli 2025 10:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
klopt de ouderenzorg zoals we die met Den Uyll hadden , is nog te redden, door nu alleen en ALLEEN
nog maar thuisplusflats te bouwen, dus niets anders meer .
Daar de ouderenzorg te concentreren en op die manier de ouderen uit hun veel te grote huurhuizen te trekken
De doorstroom die moet weer op gang komen
Door 60 flatjes te reserveren terwijl de vraag realistisch gezien eerder op 60.000 zal uitkomen. Geweldig van de gemeente Rotterdam .quote:Op woensdag 9 juli 2025 23:49 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Juist in de grote steden zullen enorm veel laaggeschoolde ouderen > 70 zijn , dus Rotterdam doet dat goed
[..]
Het aantal zorg behoevende ouderen gaat verdubbelen de komende 20 jaar , gaan die echt allemaal prive thuiszorg krijgen??quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:06 schreef SymbolicFrank het volgende:
Eigenlijk zijn de dingen uitstekend geregeld, zolang je in de VVD doelgroep zit. De mensen die hun eigen schoonmaakster, kok en verpleegster aan kunnen nemen, zeg maar. Wat er moet veranderen is dus, dat je er voor moet zorgen dat je voor je pensioen in die doelgroep zit. Zelfredzaamheid.
Want zelfredzaamheid betekent natuurlijk niet alleen dat je zelf je rekeningen kunt betalen, maar ook dat je zelf de dingen die vroeger collectief geregeld waren nu zelf organiseert. Dus net zoals een persoonsgebonden budget dat je zelf betaalt. Voor wegen en riolering is dat wat lastig, maar verzorging is bij uitstek ook iets wat je zelf moet doen. Net zoals het onderwijs van je kinderen. Je energievoorziening staat ook al op de lijst.
Specialistische medische zorg is een randgeval, want je kunt die specialisten niet allemaal in dienst nemen. Maar je moet er eigenlijk wel zelf voor betalen, natuurlijk.
"De maatschappij, dat ben jij." Dat is een vriendelijke manier om te zeggen dat je het zelf maar uit moet zoeken.quote:Op donderdag 10 juli 2025 13:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het aantal zorg behoevende ouderen gaat verdubbelen de komende 20 jaar , gaan die echt allemaal prive thuiszorg krijgen??
Schoonmaak, verband, knelsokken uit en aandoen op verzoek op komen draven om hun familie overeind te trekken bij nacht en ontij?/
Ik ga het niet meer doen ,never niet
Ik ben geen mantelzorger, niet voor in de wieg gelegd
Ik heb dit systeem niet verzonnen
Kunnen ze nog zoveel peperdure Sire reclames verzinnen, mijn broer kan niet eens lopen, laat staan de Salsa dansen
Bekijk deze YouTube-video
seniorenflats,quote:Op donderdag 10 juli 2025 14:42 schreef Japepk het volgende:
Terug met de bejaardentehuizen! Of seniorenflats toegankelijker maken. Zorgt ook weer voor ruimte op de woningmarkt.
er is geen gebrek aan fantasiequote:Op donderdag 10 juli 2025 14:55 schreef Japepk het volgende:
Ik bedoel ook meer de knarrenhof-structuur. Mensen wonen bij elkaar en kunnen dan collectief zorg inkopen als dat nodig is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |