je hebt bij de giro nu ook crypto , dus niet alleen crypto ETF maar ook Bitcoin en EThquote:Op vrijdag 15 mei 2026 12:47 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Volgens mij kun je geen automatische beleggingen doen bij DeGiro, ik had er tot vorig jaar ook korte tijd een pensioenrekening.
Je kan wel automatisch geld overboeken naar je rekening, maar je aankopen moet je handmatig doen (en kan niet fractioneel).
Klopt, geen idee hoe dat werkt, neem aan dat je die wel fractioneel kan kopen. Met ETFs/ETCs/aandelen gaat dat niet. Bij Interactive Brokers en T212 wel, maar daar kun je dan weer geen pensioenrekening openen.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 12:50 schreef michaelmoore het volgende:
je hebt bij de giro nu ook crypto , dus niet alleen crypto ETF maar ook Bitcoin en ETh
Ik weet niet hoe dit een antwoord is op jouw bewering dat er maar 1 verschil was tussen de giro pensioensparen en een pensioenfonds zoals in post #219 staatquote:Op vrijdag 15 mei 2026 12:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
pensioen, dat hangt af van de einddatum en dan resteert de AOW nog en de zorgtoeslag
Nou ik heb geen recht op zorgtoeslag nu en dat komt door mijn pensioenquote:Op vrijdag 15 mei 2026 12:54 schreef kalinhos het volgende:
Tuurlijk heb je nog andere inkomensbronnen maar die heb je ook als je via een pensioenfonds een uitkering ontvangt; dan resteert ook de AOW nog en zorgtoeslag.
quote:Op vrijdag 15 mei 2026 12:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Nou ik heb geen recht op zorgtoeslag nu en dat komt door mijn pensioen
misschien heb jij maar recht 20 % AOW doordat je in Rusland hebt gewoond,
maar ik heb een ABP ongedeeld eindloonpensioen en alleenstaande AOW
samen dik 40.000 euro , nou dat is veel meer dan ik nodig heb , daarnaast heb ik ook nog andere inkomsten
Had ik alleen AOW dan zou ik zorgtoeslag krijgen he
Maar ja weet je, discussies die win ik altijd , echt altijd, ook van jou
Pensioenfondsen/verzekeraars berekenen juist op basis van sterftecijfers. Uiteindelijk gaan ze er van uit dat je ongeveer 79-82 wordt. Uitkering van 13 tot 14 jaar is waar het op berekend is.quote:een pensioenprovider die berekend vaak tot je 75 ste levensjaar , maar dta ligt aan jezelf
het voordeel van het uitgesteld loon , wordt teniet gedaan door de zorgtoeslag die je later mislooptquote:Op vrijdag 15 mei 2026 13:17 schreef kalinhos het volgende:
Belangrijkste is in ieder geval dat we hebben opgehelderd dat wat jij in post #212 beweerde over “enige verschil met pensioenfonds” onjuist is. Ofwel bewust iets weggelaten ofwel gelogen daar ga ik niet over.
In post 216 (het is echt moeilijk irritant dat je elke post ai erin dondert en daarna nog posts edit…)
zie ik dit staan:
[..]
Pensioenfondsen/verzekeraars berekenen juist op basis van sterftecijfers. Uiteindelijk gaan ze er van uit dat je ongeveer 79-82 wordt. Uitkering van 13 tot 14 jaar is waar het op berekend is.
kloptquote:Op vrijdag 15 mei 2026 13:17 schreef kalinhos het volgende:
Belangrijkste is in ieder geval dat we hebben opgehelderd dat wat jij in post #212 beweerde over “enige verschil met pensioenfonds” onjuist is. Ofwel bewust iets weggelaten ofwel gelogen daar ga ik niet over.
In post 216 (het is echt moeilijk irritant dat je elke post ai erin dondert en daarna nog posts edit…)
zie ik dit staan:
[..]
Pensioenfondsen/verzekeraars berekenen juist op basis van sterftecijfers. Uiteindelijk gaan ze er van uit dat je ongeveer 79-82 wordt. Uitkering van 13 tot 14 jaar is waar het op berekend is.
quote:Banksparen (Lijfrente): Het opgespaarde saldo is bij overlijden volledig beschikbaar voor de erfgenamen.
Zij kunnen het laten uitkeren of een nabestaandenlijfrente aanschaffen.
Pensioenfonds (Werkgever): Het opgebouwde pensioenvermogen vervalt aan het fonds en wordt gebruikt om de pensioenen van langer levenden te financieren.
Nabestaanden hebben vaak recht op een zeer beperkt partnerpensioen, niet op het resterende saldo.
Controleer altijd uw polisvoorwaarden om te zien of u een voorziening heeft getroffen voor nabestaanden, zodat het geld niet aan de verzekeraar vervalt.
ik ben heel erg goed , dank jequote:Op vrijdag 15 mei 2026 13:13 schreef kalinhos het volgende:
[..]Oke
![]()
Zoals ik al zei, je bent echt niet helemaal goed he?
Ik heb het net omgekeerd.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 12:53 schreef PurifieR het volgende:
Ik heb het zelf overgeheveld naar Brand New Day, daar wordt letterlijk elke cent die je inlegt belegd.
Van BND naar DeGiro. Lagere kosten en meer gebruiksgemak; ik ga in S&P500 ETF's. bij die laatste broker.quote:
quote:Theo Gommer: Pensioen voorspellen volgens het buienradar-principe
Wat hebben pensioen en buienradar met elkaar te maken, zult u denken.
Wel, ik zal het uitleggen. Inherent aan het nieuwe pensioensysteem is dat pensioenen (sneller) meebewegen met beursontwikkelingen.
Gaan de beurzen en dus rendementen omhoog, dan wordt het pensioen sneller verhoogd, gaan ze naar beneden dan worden ze sneller verlaagd.
Beide worden wel gespreid in de tijd én er is een solidariteitsreserve om de verlagingen te mitigeren.
Theo Gommer 1 uur geleden
Ook in het oude systeem waren pensioenen afhankelijk van de beurskoersen, alleen werd een voorwaardelijke uitkering beloofd.
Er waren ook forse buffers om te voorkomen dat de pensioenen (snel) werden aangepast, zowel naar beneden als omhoog.
De marktrente speelde naast het rendement een centrale rol waarop de dekkingsgraad werd berekend.
Bij de dalende marktrente ging de dekkingsgraad dan toch naar beneden, hoewel het rendement goed was.
Dat was de systematiek waarop vooral gepensioneerden kritiek hadden.
Het geld klotste over de plinten, maar vanwege de lage marktrente kon toch niet worden geïndexeerd.
En mede daarom hebben we de wet aangepast.
quote:In maart daalde ook nog eens de rente, waardoor het verwachte pensioen een extreme duikeling maakt.
Huh? We waren toch af van die vermaledijde rekenrente die al jarenlang voor verhitte koppen zorgde in het pensioendebat.
Nee hoor, die rente is er nog steeds en heet nu projectierendement.
Die is nodig om het verwachte pensioen uit te rekenen.
Eerder schreef pensioenexpert en oud-Kamerlid Agnes Joseph al dat er maar liefst vijf rekenrentes in het systeem zitten.
Pensioen complex
Wordt het stelsel dan transparanter?
Dat antwoord laat zich raden.
Van de drie fondsen was PMT het meest open over de gevolgen van drie maanden nieuw stelsel voor hun deelnemers.
Want hoe maak je duidelijk hoe het zit met solidariteitsreserve ;spreidingsvermogen ;beschermingsrendementen ;overrendement.
Hoe leg je uit dat het behaalde rendement in het eerste kwartaal +0,8 procent was, het toegekende rendement voor gepensioneerden -0,7 procent, dat de kostprijs van het pensioen +0,5 procent is en dat het spreidingsvermogen ; vervolgens uitkomt op -1,1 procent?
Gepensioneerden moeten rekening houden met een verlaging van hun pensioen met 1,1 procent, zo blijkt.
Maar winsten en verliezen op de beurs worden over drie jaar uitgesmeerd, waardoor een verlies van 0,4 procent overblijft.
Maar die wordt dus gecompenseerd uit de solidariteitsreserve, waardoor dat verlies wordt weggepoetst.
En hoe groot is dat solidariteitsreserve?quote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:34 schreef michaelmoore het volgende:
Maar die wordt dus gecompenseerd uit de solidariteitsreserve, waardoor dat verlies wordt weggepoetst.
De greep in jouw eigen pensioenpot is datquote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:41 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
En hoe groot is dat solidariteitsreserve?
Een pensioenfonds is als een woningbouwvereniging uit de jaren 50 van vorige eeuw, toen mensen eerlijk waren en in het communisme geloofdenquote:Stel je werkt bij een installatiebedrijf, bent een jaar of 35 en leest het persbericht van jouw pensioenfonds PMT. Ik vermoed dat je je het apezuur schrikt.
Er staat voor jouw leeftijdscategorie: 'Wijziging opgebouwd pensioen: -16,3 procent'.
quote:Martin Visser: nieuw pensioen is totaal onbegrijpelijk en niet koopkrachtig
Stel je werkt bij een installatiebedrijf, bent een jaar of 35 en leest het persbericht van jouw pensioenfonds PMT. Ik vermoed dat je je het apezuur schrikt.
Er staat voor jouw leeftijdscategorie: 'Wijziging opgebouwd pensioen: -16,3 procent'.
Deze week kwamen pensioenfondsen met hun kwartaalcijfers en vooral die van PFZW (zorg), Bpf Bouw en PMT (metaal en techniek) waren extra interessant, want deze grote fondsen zijn net per 1 januari overgestapt op het nieuwe pensioenstelsel.
Wat gebeurt er met de pensioenen nu die fondsen met het nieuwe systeem werken?
Nou, dit dus.
Gepensioneerden krijgen te horen dat de kans bestaat dat hun pensioen komend jaar niet geïndexeerd wordt.
Daar zit je dan met je 'invaarbonus', het extraatje dat pensioenspaarders kregen bij de grote overstap van het ene stelsel naar het andere.
Het nieuwe stelsel had drie doelen: een koopkrachtig pensioen, een transparanter stelsel en een betere aansluiting op de arbeidsmarkt.
Die laatste laten we buiten beschouwing, daar zijn nog genoeg bomen over op te zetten.
De recente berichten van de fondsen tonen aan dat doelen een en twee sowieso niet gehaald worden.
En dat mag geen verrassing zijn, want er is uitvoerig voor gewaarschuwd.
De solidariteitsreserve die komt uit bovenmatig rendement van afgelopen jaar, dat wordt niet aan je persoonlijke pensioenpot toegevoegd maar die bewaart het pensioenfonds voor mindere tijdenquote:Op zaterdag 16 mei 2026 15:41 schreef Adrie072 het volgende:
[..]
En hoe groot is dat solidariteitsreserve?
quote:Marktrente
Ook in het nieuwe systeem speelt de marktrente een rol, maar niet zo prominent.
Omdat pensioen echter levenslang uitgekeerd moet worden, we in de uitkeringsfase in solidaire pensioenovereenkomsten fluctuatie naar beneden toch willen voorkomen en dus veilig beleggen voor gepensioneerden, berekenen we mede gebaseerd op de marktrente een ’voorzichtige’ uitkering.
Die pas omhoog gaat als de rendementen goed zijn, en mede ook gezien de afdekking van de downside, zo min mogelijk naar beneden.
Daarvoor is dus ook nog een solidariteitsreserve om dat te voorkomen.
Hoe leg je uit dat het behaalde rendement in het eerste kwartaal +0,8 procent was, het toegekende rendement voor gepensioneerden -0,7 procent, dat de kostprijs van het pensioen +0,5 procent is en dat het spreidingsvermogen ; vervolgens uitkomt op -1,1 procent?
Gepensioneerden moeten rekening houden met een verlaging van hun pensioen met 1,1 procent, zo blijkt.
Maar winsten en verliezen op de beurs worden over drie jaar uitgesmeerd, waardoor een verlies van 0,4 procent overblijft.
Dat is een van de oorzaken voor het grote aantal mensen bij de overheid dat ZZPer / Zelfstandige wil zijnquote:
quote:VBAR aangepast en Zelfstandigenwet aangekondigd
Op 6 maart 2026 heeft het nieuwe kabinet Jetten besloten het verduidelijkingsdeel van het wetsvoorstel VBAR te schrappen.
FNV Zelfstandigen vond deze verduidelijking, net als veel anderen, geen goed idee. Wel vindt de FNV het waardevol dat er een rechtsvermoeden komt voor werken in loondienst bij een tarief van 38 euro of lager. Deze maatregel komt rechtstreeks uit het sociaal akkoord dat vakbonden en werkgevers in 2021 sloten.
Door één verduidelijking te schrappen maakt het kabinet ruimte voor hun eigen plan voor de Zelfstandigenwet. Aan dit wetsvoorstel wordt de komende tijd verder gewerkt.
Minus een kleine fee per inleg.quote:Op vrijdag 15 mei 2026 12:53 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Klopt, geen idee hoe dat werkt, neem aan dat je die wel fractioneel kan kopen. Met ETFs/ETCs/aandelen gaat dat niet. Bij Interactive Brokers en T212 wel, maar daar kun je dan weer geen pensioenrekening openen.
Ik heb het zelf overgeheveld naar Brand New Day, daar wordt letterlijk elke cent die je inlegt belegd.
Klopt, vind ik ook helemaal prima, ook gezien de goede ervaringen met hun helpdesk. Altijd reactie binnen een dag. In tegenstelling tot DeGiro, waar je zo'n beetje de vinket*ring kan krijgen als je een overdracht naar een andere partij doet. Wat was dat dramatisch slecht..quote:Op zaterdag 30 mei 2026 11:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Minus een kleine fee per inleg.
Mooi ook daar die openheid qua inzicht en verwachtingen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |