abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:50:12 #226
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220800715
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:47 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Volgens mij kun je geen automatische beleggingen doen bij DeGiro, ik had er tot vorig jaar ook korte tijd een pensioenrekening.
Je kan wel automatisch geld overboeken naar je rekening, maar je aankopen moet je handmatig doen (en kan niet fractioneel).
je hebt bij de giro nu ook crypto , dus niet alleen crypto ETF maar ook Bitcoin en ETh

men bij de giro wil overgaan naar AI die je opdrachten uitvoert en je vermogen beheert
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220800739
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:50 schreef michaelmoore het volgende:
je hebt bij de giro nu ook crypto , dus niet alleen crypto ETF maar ook Bitcoin en ETh
Klopt, geen idee hoe dat werkt, neem aan dat je die wel fractioneel kan kopen. Met ETFs/ETCs/aandelen gaat dat niet. Bij Interactive Brokers en T212 wel, maar daar kun je dan weer geen pensioenrekening openen.

Ik heb het zelf overgeheveld naar Brand New Day, daar wordt letterlijk elke cent die je inlegt belegd.
pi_220800742
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
pensioen, dat hangt af van de einddatum en dan resteert de AOW nog en de zorgtoeslag
Ik weet niet hoe dit een antwoord is op jouw bewering dat er maar 1 verschil was tussen de giro pensioensparen en een pensioenfonds zoals in post #219 staat

Tuurlijk heb je nog andere inkomensbronnen maar die heb je ook als je via een pensioenfonds een uitkering ontvangt; dan resteert ook de AOW nog en zorgtoeslag.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  vrijdag 15 mei 2026 @ 12:59:26 #229
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220800768
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:54 schreef kalinhos het volgende:

Tuurlijk heb je nog andere inkomensbronnen maar die heb je ook als je via een pensioenfonds een uitkering ontvangt; dan resteert ook de AOW nog en zorgtoeslag.
Nou ik heb geen recht op zorgtoeslag nu en dat komt door mijn pensioen

misschien heb jij maar recht 20 % AOW doordat je in Rusland hebt gewoond,
maar ik heb een ABP ongedeeld eindloonpensioen en alleenstaande AOW

samen dik 40.000 euro , nou dat is veel meer dan ik nodig heb , daarnaast heb ik ook nog andere inkomsten

Had ik alleen AOW dan zou ik zorgtoeslag krijgen he

Maar ja weet je, discussies die win ik altijd , echt altijd, ook van jou
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_220800848
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Nou ik heb geen recht op zorgtoeslag nu en dat komt door mijn pensioen

misschien heb jij maar recht 20 % AOW doordat je in Rusland hebt gewoond,
maar ik heb een ABP ongedeeld eindloonpensioen en alleenstaande AOW

samen dik 40.000 euro , nou dat is veel meer dan ik nodig heb , daarnaast heb ik ook nog andere inkomsten

Had ik alleen AOW dan zou ik zorgtoeslag krijgen he

Maar ja weet je, discussies die win ik altijd , echt altijd, ook van jou
:? Oke _O-

Zoals ik al zei, je bent echt niet helemaal goed he?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_220800904
Belangrijkste is in ieder geval dat we hebben opgehelderd dat wat jij in post #212 beweerde over “enige verschil met pensioenfonds” onjuist is. Ofwel bewust iets weggelaten ofwel gelogen daar ga ik niet over.

In post 216 (het is echt moeilijk irritant dat je elke post ai erin dondert en daarna nog posts edit…)
zie ik dit staan:
quote:
een pensioenprovider die berekend vaak tot je 75 ste levensjaar , maar dta ligt aan jezelf
Pensioenfondsen/verzekeraars berekenen juist op basis van sterftecijfers. Uiteindelijk gaan ze er van uit dat je ongeveer 79-82 wordt. Uitkering van 13 tot 14 jaar is waar het op berekend is.
  vrijdag 15 mei 2026 @ 13:19:46 #232
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220800937
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 13:17 schreef kalinhos het volgende:
Belangrijkste is in ieder geval dat we hebben opgehelderd dat wat jij in post #212 beweerde over “enige verschil met pensioenfonds” onjuist is. Ofwel bewust iets weggelaten ofwel gelogen daar ga ik niet over.

In post 216 (het is echt moeilijk irritant dat je elke post ai erin dondert en daarna nog posts edit…)
zie ik dit staan:
[..]
Pensioenfondsen/verzekeraars berekenen juist op basis van sterftecijfers. Uiteindelijk gaan ze er van uit dat je ongeveer 79-82 wordt. Uitkering van 13 tot 14 jaar is waar het op berekend is.
het voordeel van het uitgesteld loon , wordt teniet gedaan door de zorgtoeslag die je later misloopt
het voordeel van het uitgesteld loon, daar heeft alleen het pensioenfonds plezier van

beter is het om gewoon netto te sparen in de aflossing van je kasteeel

Laat al die stinkend rijke pensioenfondsen maar de schijt krijgen met het uitgesteld loon ,als zelfstandige zijnde,

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 16-05-2026 00:10:57 ]
  vrijdag 15 mei 2026 @ 13:22:11 #233
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220800984
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 13:17 schreef kalinhos het volgende:

zie ik dit staan:
[..]
klopt

ja en daarom moet je heel goed kijken wat je doet anders pikt het pensioenfonds het in ,
Eigen huiis vermogen in Box 1 is een reden waarom netto sparen in je eigen huis het allerbeste is.

1,. Met alleen AOW heb je recht op zorg toeslag ,
2. De staat kijkt niet mee met wat je doet en of je soms wilt emigreren en dan de hele IB ineens heffen over de restant termijn
3 . Je kunt stoppen met werken wanneer je maar wilt , dus dan ben je echt vrij , met zorgtoeslag erbij
4. ga je dood , dan is de restwaarde van de woning voor je kinderen

Blijf je wonen dan kun je geleidelijk iets netto opnemen van de overwaarde en je hebt zorgtoeslag en je hebt geen last van stortingsplicht aan je lijfrentefonds in mindere jaren

middels de waarde van je afgeloste huis woon je gratis en kun je gewoon stoppen wanneer je wilt en het is vrij opneembaar
quote:
Banksparen (Lijfrente): Het opgespaarde saldo is bij overlijden volledig beschikbaar voor de erfgenamen.
Zij kunnen het laten uitkeren of een nabestaandenlijfrente aanschaffen.

Pensioenfonds (Werkgever): Het opgebouwde pensioenvermogen vervalt aan het fonds en wordt gebruikt om de pensioenen van langer levenden te financieren.
Nabestaanden hebben vaak recht op een zeer beperkt partnerpensioen, niet op het resterende saldo.

Controleer altijd uw polisvoorwaarden om te zien of u een voorziening heeft getroffen voor nabestaanden, zodat het geld niet aan de verzekeraar vervalt.

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 16-05-2026 00:12:07 ]
  vrijdag 15 mei 2026 @ 13:58:27 #234
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220801501
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 13:13 schreef kalinhos het volgende:

[..]
:? Oke _O-

Zoals ik al zei, je bent echt niet helemaal goed he?
ik ben heel erg goed , dank je
eind conclusie : blijf ver weg van pensioenfondsen, woningcorporaties en de belastingdienst
pi_220801783
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:53 schreef PurifieR het volgende:
Ik heb het zelf overgeheveld naar Brand New Day, daar wordt letterlijk elke cent die je inlegt belegd.
Ik heb het net omgekeerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_220801822
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 14:32 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb het net omgekeerd.
Als in? en waarom als ik mag vragen?
pi_220803407
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 14:37 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Als in? en waarom als ik mag vragen?
Van BND naar DeGiro. Lagere kosten en meer gebruiksgemak; ik ga in S&P500 ETF's. bij die laatste broker.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 16 mei 2026 @ 08:48:37 #238
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220806363
https://www.telegraaf.nl/(...)chtig/151703422.html

Ja ik vrees dat de aanspraak wel snel omlaag gaat in de toekomst, maar vrij zelden nog omhoog

Het is de moderne tijd, je moet het zelf gaan regelen ,
En het zal wel gaan stikken van de " pensioen adviseurs ", waarbij jij zelf waarschijnlijk de slechtste bent

Het beste is, aflossen dat is duidelijk , aflossen tot je scheel ziet

quote:
Theo Gommer: Pensioen voorspellen volgens het buienradar-principe
Wat hebben pensioen en buienradar met elkaar te maken, zult u denken.
Wel, ik zal het uitleggen. Inherent aan het nieuwe pensioensysteem is dat pensioenen (sneller) meebewegen met beursontwikkelingen.

Gaan de beurzen en dus rendementen omhoog, dan wordt het pensioen sneller verhoogd, gaan ze naar beneden dan worden ze sneller verlaagd.

Beide worden wel gespreid in de tijd én er is een solidariteitsreserve om de verlagingen te mitigeren.
Theo Gommer 1 uur geleden

Ook in het oude systeem waren pensioenen afhankelijk van de beurskoersen, alleen werd een voorwaardelijke uitkering beloofd.

Er waren ook forse buffers om te voorkomen dat de pensioenen (snel) werden aangepast, zowel naar beneden als omhoog.

De marktrente speelde naast het rendement een centrale rol waarop de dekkingsgraad werd berekend.

Bij de dalende marktrente ging de dekkingsgraad dan toch naar beneden, hoewel het rendement goed was.
Dat was de systematiek waarop vooral gepensioneerden kritiek hadden.

Het geld klotste over de plinten, maar vanwege de lage marktrente kon toch niet worden geïndexeerd.
En mede daarom hebben we de wet aangepast.

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 16-05-2026 15:32:55 ]
  zaterdag 16 mei 2026 @ 15:34:36 #239
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220809953
pensioenfondsen blijven verlies maken na de invaring door het projectierendement
https://www.telegraaf.nl/(...)chtig/151703422.html
quote:
In maart daalde ook nog eens de rente, waardoor het verwachte pensioen een extreme duikeling maakt.

Huh? We waren toch af van die vermaledijde rekenrente die al jarenlang voor verhitte koppen zorgde in het pensioendebat.

Nee hoor, die rente is er nog steeds en heet nu projectierendement.

Die is nodig om het verwachte pensioen uit te rekenen.
Eerder schreef pensioenexpert en oud-Kamerlid Agnes Joseph al dat er maar liefst vijf rekenrentes in het systeem zitten.

Pensioen complex
Wordt het stelsel dan transparanter?
Dat antwoord laat zich raden.
Van de drie fondsen was PMT het meest open over de gevolgen van drie maanden nieuw stelsel voor hun deelnemers.

Want hoe maak je duidelijk hoe het zit met solidariteitsreserve ;spreidingsvermogen ;beschermingsrendementen ;overrendement.

Hoe leg je uit dat het behaalde rendement in het eerste kwartaal +0,8 procent was, het toegekende rendement voor gepensioneerden -0,7 procent, dat de kostprijs van het pensioen +0,5 procent is en dat het spreidingsvermogen ; vervolgens uitkomt op -1,1 procent?

Gepensioneerden moeten rekening houden met een verlaging van hun pensioen met 1,1 procent, zo blijkt.
Maar winsten en verliezen op de beurs worden over drie jaar uitgesmeerd, waardoor een verlies van 0,4 procent overblijft.

Maar die wordt dus gecompenseerd uit de solidariteitsreserve, waardoor dat verlies wordt weggepoetst.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 16-05-2026 16:49:10 ]
pi_220810006
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:34 schreef michaelmoore het volgende:
Maar die wordt dus gecompenseerd uit de solidariteitsreserve, waardoor dat verlies wordt weggepoetst.
En hoe groot is dat solidariteitsreserve?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 15:48:22 #241
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220810071
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:41 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
De greep in jouw eigen pensioenpot is dat

quote:
Stel je werkt bij een installatiebedrijf, bent een jaar of 35 en leest het persbericht van jouw pensioenfonds PMT. Ik vermoed dat je je het apezuur schrikt.

Er staat voor jouw leeftijdscategorie: 'Wijziging opgebouwd pensioen: -16,3 procent'.
Een pensioenfonds is als een woningbouwvereniging uit de jaren 50 van vorige eeuw, toen mensen eerlijk waren en in het communisme geloofden

ik heb zelf al sinds mijn pensionering nooit enige prijscompensatie mogen ontvangen, ik vrees dat de toekomst na de WTP invaring hetzelfde zal zijn, toen was de rekenrente de oorzaak en nu heet dat projectierendement

Het is tijd voor de zelfstandigen wet , dan zijn we vrij en verlost van die criminelen

Als nu zelfs Martin Visser tot deze conclusie komt dan is er wel iets aan de hand

quote:
Martin Visser: nieuw pensioen is totaal onbegrijpelijk en niet koopkrachtig

Stel je werkt bij een installatiebedrijf, bent een jaar of 35 en leest het persbericht van jouw pensioenfonds PMT. Ik vermoed dat je je het apezuur schrikt.

Er staat voor jouw leeftijdscategorie: 'Wijziging opgebouwd pensioen: -16,3 procent'.

Deze week kwamen pensioenfondsen met hun kwartaalcijfers en vooral die van PFZW (zorg), Bpf Bouw en PMT (metaal en techniek) waren extra interessant, want deze grote fondsen zijn net per 1 januari overgestapt op het nieuwe pensioenstelsel.
Wat gebeurt er met de pensioenen nu die fondsen met het nieuwe systeem werken?

Nou, dit dus.
Gepensioneerden krijgen te horen dat de kans bestaat dat hun pensioen komend jaar niet geïndexeerd wordt.
Daar zit je dan met je 'invaarbonus', het extraatje dat pensioenspaarders kregen bij de grote overstap van het ene stelsel naar het andere.

Het nieuwe stelsel had drie doelen: een koopkrachtig pensioen, een transparanter stelsel en een betere aansluiting op de arbeidsmarkt.
Die laatste laten we buiten beschouwing, daar zijn nog genoeg bomen over op te zetten.
De recente berichten van de fondsen tonen aan dat doelen een en twee sowieso niet gehaald worden.
En dat mag geen verrassing zijn, want er is uitvoerig voor gewaarschuwd.

[ Bericht 9% gewijzigd door michaelmoore op 16-05-2026 19:49:30 ]
  zaterdag 16 mei 2026 @ 16:53:03 #242
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220810635
Wat is nou de feitelijke samenvatting die niemand ons wil vertellen ……

Er is zoveel gejat uit de pensioenpot door iedereen, overheden en managers en beheerders dat er te weinig is om door te gaan zonder schuld te bekennen

Dus nieuw systeem opzetten waarin je de markt de schuld kan geven dat de rendementen tegenvallen en de daders vrijuit gaan

Dan met geleend geld je inzet verdubbelen en proberen alles goed te maken wat er is verdwenen

Uiteraard met woeker rente van criminele banken

En als dat goed gaat pakken ze weer een forse bonus om dat af te ronden

Win win situatie, en dat is de enige reden dat we over MOESTEN naar een nieuw stelsel

Om een schandaal af te dekken creëer je gewoon een nieuw schandaal en dat werkt al eeuwen zo

Volk trapt er elke keer weer in en de echte criminelen blijven uit de gevangenis
pi_220811294
Gepensioneerden krijgen te horen dat de kans bestaat dat hun pensioen komend jaar niet geïndexeerd wordt.
Daar zit je dan met je 'invaarbonus', het extraatje dat pensioenspaarders kregen bij de grote overstap van het ene stelsel naar het andere.

-> Invaarbonus = compensatiebedrag? Zo ja, werd toch bepaald door stand van fonds op 31-12-2025?
  zaterdag 16 mei 2026 @ 18:33:12 #244
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220811659
Invaar bonus is sigaar uit eigen doos
  zondag 17 mei 2026 @ 10:27:12 #245
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220821043
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2026 15:41 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
De solidariteitsreserve die komt uit bovenmatig rendement van afgelopen jaar, dat wordt niet aan je persoonlijke pensioenpot toegevoegd maar die bewaart het pensioenfonds voor mindere tijden

Door die vaste solidariteit reservering zou men op een negatief resultaat uitkomen, dus haalt men weer geld uit de solidariteit reserve om uiteindelijk op nul uit te komen

Dus krijg je weer geen prijscompensatie
quote:
Marktrente
Ook in het nieuwe systeem speelt de marktrente een rol, maar niet zo prominent.
Omdat pensioen echter levenslang uitgekeerd moet worden, we in de uitkeringsfase in solidaire pensioenovereenkomsten fluctuatie naar beneden toch willen voorkomen en dus veilig beleggen voor gepensioneerden, berekenen we mede gebaseerd op de marktrente een ’voorzichtige’ uitkering.

Die pas omhoog gaat als de rendementen goed zijn, en mede ook gezien de afdekking van de downside, zo min mogelijk naar beneden.
Daarvoor is dus ook nog een solidariteitsreserve om dat te voorkomen.

Hoe leg je uit dat het behaalde rendement in het eerste kwartaal +0,8 procent was, het toegekende rendement voor gepensioneerden -0,7 procent, dat de kostprijs van het pensioen +0,5 procent is en dat het spreidingsvermogen ; vervolgens uitkomt op -1,1 procent?

Gepensioneerden moeten rekening houden met een verlaging van hun pensioen met 1,1 procent, zo blijkt.
Maar winsten en verliezen op de beurs worden over drie jaar uitgesmeerd, waardoor een verlies van 0,4 procent overblijft.

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 17-05-2026 10:47:14 ]
  dinsdag 19 mei 2026 @ 11:01:50 #246
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220838374
twitter
  dinsdag 19 mei 2026 @ 11:22:30 #247
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_220838590
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 mei 2026 11:01 schreef ikweethetookniet het volgende:
[ x ]
Dat is een van de oorzaken voor het grote aantal mensen bij de overheid dat ZZPer / Zelfstandige wil zijn

dan kun je zelf pensioensparen

quote:
VBAR aangepast en Zelfstandigenwet aangekondigd
Op 6 maart 2026 heeft het nieuwe kabinet Jetten besloten het verduidelijkingsdeel van het wetsvoorstel VBAR te schrappen.

FNV Zelfstandigen vond deze verduidelijking, net als veel anderen, geen goed idee. Wel vindt de FNV het waardevol dat er een rechtsvermoeden komt voor werken in loondienst bij een tarief van 38 euro of lager. Deze maatregel komt rechtstreeks uit het sociaal akkoord dat vakbonden en werkgevers in 2021 sloten.

Door één verduidelijking te schrappen maakt het kabinet ruimte voor hun eigen plan voor de Zelfstandigenwet. Aan dit wetsvoorstel wordt de komende tijd verder gewerkt.
  zaterdag 30 mei 2026 @ 11:39:09 #248
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_220919171
Foutje
  zaterdag 30 mei 2026 @ 11:47:02 #249
168739 Red_85
'echt wel'
pi_220919202
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2026 12:53 schreef PurifieR het volgende:

[..]
Klopt, geen idee hoe dat werkt, neem aan dat je die wel fractioneel kan kopen. Met ETFs/ETCs/aandelen gaat dat niet. Bij Interactive Brokers en T212 wel, maar daar kun je dan weer geen pensioenrekening openen.

Minus een kleine fee per inleg.
Mooi ook daar die openheid qua inzicht en verwachtingen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_220919220
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2026 11:47 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Minus een kleine fee per inleg.
Mooi ook daar die openheid qua inzicht en verwachtingen.
Klopt, vind ik ook helemaal prima, ook gezien de goede ervaringen met hun helpdesk. Altijd reactie binnen een dag. In tegenstelling tot DeGiro, waar je zo'n beetje de vinket*ring kan krijgen als je een overdracht naar een andere partij doet. Wat was dat dramatisch slecht..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')