Amalia gaat opleiding tot militair reservist volgen
Den Haag - Willem-Alexander, Máxima en hun drie dochters hebben maandag aan het begin van de avond voor de pers geposeerd in de tuin van Paleis Huis ten Bosch. De zomerse fotosessie van het Koninklijk Huis is natuurlijk niet compleet zonder een klein inkijkje in de levens van de koning, koningin en prinsessen.
1 uur geleden
Niet alleen Ariane is in afwachting van de uitslagen van haar eindexamens, ook Amalia wacht met smart op de beoordeling van haar bachelorscriptie voor de studie Psychology, Law and Economics (PPLE).
Ze vertelde maandagmiddag in de tuin van Huis ten
Bosch ook wat ze daarna gaat doen: een bachelor Nederlands Recht en het Defensity College. Dat is het werkstudentprogramma van Defensie, waar jongeren worden opgeleid tot militair reservist. In verband met de recente breuk in haar arm kan zij alleen niet meteen aan alle fysieke onderdelen deelnemen. Daarmee zal Amalia starten na het herstel.
Als kroonprinses zit Amalia niet met de minsten aan tafel. Zij heeft het niet met een oom of tante over haar afstudeerscriptie - AI-deepfakes die betrekking hebben op het Europees recht - maar kon er tijdens het NAVO-diner vragen over stellen aan haar disgenoot, EU-commissievoorzitter Ursula von der Leyen. ,,Het was heel gaaf om haar, na mijn baby-project, nog dingen te mogen vragen. Daar antwoordde ze heel lief op.’’
© ANP / HH
Ongelukkige val
De fotosessie was een paar weken uitgesteld, omdat Amalia van haar paard was gevallen en geopereerd moest worden aan haar arm. Ondanks dat ongeluk liet de prinses zich niet uit het veld slaan. „Nadat ik uit het ziekenhuis was ontslagen ben ik direct naar stal gegaan en heb ik mijn paard een koekje en een knuffel gegeven. Dit kan gebeuren, volgende keer weer beter. Ik ben de dagen alweer aan het aftellen tot ik weer in het zadel mag.’’
Amalia over de NAVO-top
Amalia stond vorige week dinsdag tijdens de NAVO-top oog in oog met alle grote wereldleiders, onder wie de Amerikaanse president Donald Trump. Ze was onder de indruk van de wereldleiders die ze normaal enkel op het internet ziet.
© ANP / HH
„Ik vond iedereen die die dag aanwezig was in Den Haag bijzonder om te ontmoeten. Voor mij zijn het ook mensen die ik alleen op tv en sociale media zag en dan zie je ze opeens bij je thuis. Zo natuurlijk ook meneer Trump. Hij is natuurlijk de president van Amerika en één van onze grootste bondgenoten in de NAVO, dus heel bijzonder om hem te ontmoeten’’, aldus de Prinses van Oranje
De koning en koningin met hondje Mambo
Het koningspaar en de prinsessen Amalia, Alexia en Ariane kwamen vanuit het woonpaleis van de familie aanlopen waarna zij op het gazon voor de eerste foto’s poseerden. De familie liep daarna door naar een schaduwrijke plek, waar zij met elkaar op een brug poseerden.
Ook hondje Mambo was van de partij, maar fotografen wilden ook familiefoto’s zonder het koninklijke huisdier. ,,Eentje zonder de hond?” zei Máxima gespeeld teleurgesteld. ,,Maar hij is zo mooi!”