Hoi! Ik heb twee vragen over mijn meterkast en of dit wel goed zit zo. Ik weet hier niks vanaf, dus waarschijnlijk zijn het domme vragen, maar ik maak me toch een beetje zorgen, en volgens mij zitten hier wel mensen met verstand ervan

Ik heb stadsverwarming en wilde kijken hoe warm het water is dat van de unit naar de douche gestuurd wordt, dus Google aangeslingerd, geen duidelijk antwoord, ergens wel een plaatje van die unit in meterkast zonder kap erop en iets van een temperatuur knop. Dus ik dacht, ik schroef die piepschuim kap even los, kijk, zie geen temp knoppen en schroef hem weer dicht. Zie ik daarna sticker dat alleen warmteleverancier hem mag openen en verzegeld is. Geen zegel gezien, toch oeps. Eneco gebeld en niks aan de hand, mocht er keer monteur komen even vragen te verzegelen maar gevaar is alleen verbranding van mezelf ivm warm en volgens haar maakt het verder niet uit (kunnen ook geen kabeltjes nu te warm worden oid zei ze, dus ik hoop maar dat dat waar is, ook al heb ik niet bewust iets verschoven kan er natuurlijk wel wat bewogen zijn door kap af/op doen en schroeven enzo). Afijn. Toen ik daar zo bezig was, zag ik wat andere zaken waarvan ik me afvroeg wat dat eigenlijk doet, en een klein Google rondje verder heb ik toch twee vragen.
Eerst plaatjes:
Bovenaan meterkast deze ijzeren draad:
![IMG-20250630-163529309.jpg]()
Die door een leiding naar beneden gaat en zo uitkomt:
![IMG-20250630-163210188.jpg]()
Eentje gaat naar de grond, eentje naar rechts op de foto, en ertussen een groen-gele (aarde?)draad.
Die groen-gele hangt een stukje los en gaat dan door een leiding heen naar een kastje:
![IMG-20250630-164034216.jpg]()
Waar volgens mij de coax uit kwam van Ziggo ooit.
Maar die linker ijzeren ding en de aardedraad raken elkaar op een plek aan:
![IMG-20250630-163138300.jpg]()
Daarvan vroeg ik me af: mag dat zo? Of mogen die elkaar juist niet aanraken? En als dat niet mag, kan ik dan die aardedraad veilig aanraken om hem net iets te verplaatsen zodat ze elkaar niet meer aanraken? En moet ik dan oppassen dat ik die ijzeren pin niet aanraak of kan ik die veilig aanraken als dat per ongeluk gebeurt?
En tweede vraag: die zwarte doos om de stadsverwarming unit zit hier vlak voor, zie foto's hieronder, vanaf zijkant en bovenaf genomen. Ik heb in principe de voorkant eraf gehaald en teruggehangen, maar het is soort piepschuim doos die met twee schroeven aan elkaar zit, dus bij openen is heus ook die achterste helft wat bewogen. Stel die heeft iets van die dingen erachter aangeraakt, is dat dan een probleem?
![IMG-20250630-173340366.jpg]()
![IMG-20250630-173109423.jpg]()
Alvast dank voor jullie antwoorden op zo'n waarschijnlijk suffe vraag! En sorry voor het stof op de foto's
[ Bericht 3% gewijzigd door vlindertje89 op 30-06-2025 17:35:40 ]