quote:
Zeebonk Dolle Dries, bekend van sterke verhalen in Man bijt Hond, overleden
In zijn woonplaats Vlaardingen is vanochtend Dries van der Velden (76) overleden. De voormalige zeeman, beter bekend als Dolle Dries, kreeg een cultstatus door zijn optredens en het vertellen van sterke verhalen in het humoristische tv-programma Man bijt hond.
De doorbraak van Van der Velden kwam in 2013, meldt regionale omroep Rijnmond. De man uit Vlaardingen had er toen al meer dan veertig jaar varen over de wereldzeeën op zitten.
Na een ongeluk moest hij noodgedwongen aan de wal blijven in zijn huis, vol met modelschepen, reddingsboeien en scheepslampen.
Een aantal vrienden gaf hem in het geniep op voor het destijds razend populaire tv-programma Man bijt hond van de NCRV. Het eerste fragment met hem werd meteen een hit. Hij liet de tatoeages op zijn billen zien: twee ogen, ieder op een bilhelft. In korte tijd werd dat filmpje zo'n drie miljoen keer bekeken.
Schunnig en schuin
Al snel kreeg hij de bijnaam Dolle Dries. Niet veel later kreeg hij een eigen rubriek in het programma met stoere, sterke, schunnige en schuine zeemansverhalen.
Van der Velden vertelt in 2014 bij Rijnmond over zijn doorbraak in Man bijt hond:
De Vlaardingse zeebonk Dolle Dries breekt doorDe Vlaardingse zeebonk Dolle Dries breekt door
Inspiratie had hij genoeg. Van der Velden had al die jaren op zee gewerkt als 'runner'. Dat is een soort van freelance zeeman die niet aanmonstert, maar wordt ingehuurd om een schip, dok of baggermolen van de ene haven naar de andere te vervoeren. Om dan weer op zoek te gaan naar een nieuwe klus.
Tientallen avonturen beleefde Van der Velden naar eigen zeggen. Natuurlijk was er "in ieder stadje een ander schatje" en moest Dolle Dries menig maal het vege lijf redden.
"De streken heb ik van mijn opa, die werd ook al Dolle Dries genoemd", zei hij zelf. "Mijn voorbeeld was mijn oom die 83 dagen op zee op een vlot heeft overleefd nadat hij in de oorlog getorpedeerd was."
Wedden voor doos bier
Of de verhalen allemaal waar waren, is de vraag, maar de kijkers hingen aan zijn lippen. "Kijk, ik heb altijd rare dingen gedaan", zei hij destijds. "Vrienden zeiden vaak: dat durf jij niet. Wedden voor een doos bier van wel?"
KRO-NCRV stopte in 2016 met het tv-programma Man bijt hond. Daarna ging het format nog een paar jaar in verschillende vormen verder. Ook Van der Velden ging door met het vertellen van verhalen, tot voor kort nog bij Café Concordia in Vlaardingen.
De organisatie van het nieuwe zomerevenement sHaring the City in Vlaardingen had voor zaterdag over een week zelfs een speciale bijeenkomst rond Van der Velden gepland. "Dolle Dries, de beruchte Vlaardingse zeebonk, neemt je mee op een reis vol rauwe belevenissen en ongefilterde grappen, rechtstreeks van het dek", stond in de aankondiging.
Jammer. Weer een stuk cultureel erfgoed verdwenen. En slechte timing zo vlak voor dat optreden.
![1152x864a.jpg]()
RIP.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).