abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218056984
Ik werk al langere tijd naar tevredenheid bij dezelfde werkgever. Mooie kansen gehad bij dit bedrijf, leuke collega’s, uitdagende werkzaamheden en prettige sfeer. Nu heb ik gehoord dat het bedrijf word verkocht. Ik begrijp de beslissing van de eigenaar maar het is mij toch een beetje rauw op mijn dak gevallen, vooral omdat ik in mijn omgeving heb gezien dat dit niet altijd een positieve verandering brengt. De koper is een investeringsmaatschappij maar zo te zien wel eentje die bedrijven meestal in stand houd als losse entiteiten.

Wat zou ik nu het beste kunnen doen? Ik wil sowieso even afwachten wat er allemaal gaat gebeuren maar in de tussentijd wel wat voorbereidingen treffen zoals mijn cv updaten en nog wat cursussen volgen. Ik zie best wat leuke vacatures online maar de arbeidsvoorwaarden vallen mij bijna altijd wel tegen. Wie heeft er ervaring met een overname door een ander bedrijf, en bracht het iets positiefs? Nog tips wat ik verder kan voorbereiden?
pi_218057146
Ik heb een overname een paar keer meegemaakt en het was eigenlijk nooit positief. De eerste keer werd het complete bedrijf overgenomen alleen voor de merknaam en de klanten, en toen ben ik zo snel mogelijk zelf weggegaan (er was een goede afvloeiingsregeling). Een andere keer bij een ander bedrijf kwam er eerst een investeerder bij, om "te helpen". Maar al snel kwamen er allemaal pijnlijke bezuinigingen en reorganisaties, en uiteindelijk hebben ze de directeur/oprichter op een nogal schandalige manier eruit gewipt, alles overgenomen, en later de boel laten klappen.

Investeerders willen over het algemeen maar 1 ding: zo veel mogelijk rendement. Dat betekent bijna altijd kosten omlaag brengen (maw ontslagen en reorganisaties) en meer omzet genereren, dus dat komt dan neer op meer werk verzetten met minder mensen.

Een ondernemingsraad is in dit soort gevallen nuttig om te hebben. Die kun je als gezamelijke werknemers zelf oprichten, je kan je er ook zelf in gaan zitten / je verkiesbaar stellen. Een vakbondlidmaatschap kan ook handig zijn. Het hoeft echt allemaal niet zo slecht te lopen, maar bereid je wel beetje voor door idd je cv te updaten en goed om je heen te kijken.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 13:23:20 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_218057166
Ik heb het meegemaakt, maar toen wisten we al dat het niet zo best ging met het bedrijf waar mijn afdeling een deel van uitmaakte. We werden overgenomen door een van de grote spelers in de branche waar mijn afdeling ook actief in was, maar het doel van de overname was vooral de klantenkring en klantcontacten waar wij actief waren. Het is voor mij en de meeste collega's best goed uitgepakt, meer carriere-mogelijkheden, meer opleiding enz. Wij waren ook zo klein dat het aangekochte personeel niet direct een financieel probleem vormde (25 tegen 500). Ik ben uiteindelijk een jaartje of 30 werkzaam geweest bij de overnemende club, in de steeds veranderende vorm.

Met een investeerder heb je goede en slechte kansen. Als ik jouw beschrijving lees is het een van de betere, die bedrijven opkoopt omdat ze daar groei-potentiaal in zien. Bij de slechtere heb je de activistische investeerders, wat meestal neerkomt op het zo snel mogelijk opknippen van het bedrijf en verkopen in losse stukjes. En je hebt de echte investeerders-of-hell, die gebruikmaken van de wettelijke situatie in een land en het overgenomen bedrijf gebruiken om schulden over te nemen uit de investeerder, en vervolgens het bedrijf failliet laten gaan om van de schulden af te komen (V&D).

Maar in bijna alle gevallen zal de investeerder willen bezuinigen, ofwel door mensen eruit te werken, ofwel door de primaire of secundaire arbeidsvoorwaarden te versoberen. Het hangt er ook vanaf of je in een branch werkt waar een CAO van toepassing is. Dus is het zeker goed om je CV op orde te hebben, en ook actief de arbeidsmarkt op te gaan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_218057221
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 13:04 schreef Ed1234 het volgende:
Nog tips wat ik verder kan voorbereiden?
zoeken naar ander werk
Google is your friend, abuse your friends
  vrijdag 27 juni 2025 @ 13:29:48 #5
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218057240
Het ligt er een beetje aan. Ik heb alleen bij grote bedrijven gewerkt waarbij andere relatief grote bedrijven werden overgenomen, en dat pakte eigenlijk nooit positief uit voor de overgenomen partij.
Maar als je bij een klein bedrijf werkt en opgaat in een groot bedrijf, dan kun je er vaak wel betere ontwikkelingsmogelijkheden aan overhouden, omdat er ineens meer banen binnen je afdeling/bedrijf zijn.
pi_218057329
Ik werk bij een klein bedrijf (tussen de 30 en 50 man). En het bedrijf dat het overneemt is een buitenlandse investeerder, wel een van de grotere spelers in de markt. Ze bezitten ook een aantal van onze concurrenten en lijken uit te zijn op het uitbreiden van hun portfolio.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 15:00:18 #7
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_218058021
Een rechtsbijstandverzekering die arbeidsconflicten dekt is ook niet verkeerd, als ze dan van je af willen komen kan die je nog helpen met verweer of de beste vaststellingsovereenkomst en vergoedingen ;)
Mag niet voor lopende zaken tijdens afsluiten van de verzekering, maar geruchten van een overname tellen niet lijkt me.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_218058045
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 13:37 schreef Ed1234 het volgende:
Ik werk bij een klein bedrijf (tussen de 30 en 50 man). En het bedrijf dat het overneemt is een buitenlandse investeerder, wel een van de grotere spelers in de markt. Ze bezitten ook een aantal van onze concurrenten en lijken uit te zijn op het uitbreiden van hun portfolio.
Ja dat kan, of ze willen gewoon de concurrentie (aka jullie) uitschakelen door deze op te kopen, vol te hangen met schulden, alles van waarde eruit te zuigen, en vervolgens laten klappen.
  vrijdag 27 juni 2025 @ 21:23:31 #9
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218060537
Het vorige bedrijf waar ik werkte werd overgenomen. Door de overnamen kregen we wat extra goodies zoals extra vakantiedagen. Verder bleef het bij het oude, alleen meer ‘bemoeienis’ van het moederbedrijf op de managementlaag. Voor mij als junior werknemer was het een prima overname, daar heb ik weinig over te klagen gehad.

De bedrijfscultuur werd wel heel anders, maar dat was meer omdat we maar een mini bedrijfje waren in vergelijking met het mega moederbedrijf. Bij kleine bedrijven is de cultuur heel anders dan in grote.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218061231
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 15:00 schreef MacorgaZ het volgende:
Een rechtsbijstandverzekering die arbeidsconflicten dekt is ook niet verkeerd, als ze dan van je af willen komen kan die je nog helpen met verweer of de beste vaststellingsovereenkomst en vergoedingen ;)
Mag niet voor lopende zaken tijdens afsluiten van de verzekering, maar geruchten van een overname tellen niet lijkt me.
De overname zelf ook niet.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_218064776
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 15:00 schreef MacorgaZ het volgende:
De vakbond bijv.; heeft ook een vaak een ingebouwde RBV
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_218070522
quote:
Ik werk al langere tijd naar tevredenheid bij dezelfde werkgever. Mooie kansen gehad bij dit bedrijf, leuke collega’s, uitdagende werkzaamheden en prettige sfeer. Nu heb ik gehoord dat het bedrijf word verkocht. Ik begrijp de beslissing van de eigenaar maar het is mij toch een beetje rauw op mijn dak gevallen, vooral omdat ik in mijn omgeving heb gezien dat dit niet altijd een positieve verandering brengt. De koper is een investeringsmaatschappij maar zo te zien wel eentje die bedrijven meestal in stand houd als losse entiteiten.

Wat zou ik nu het beste kunnen doen? Ik wil sowieso even afwachten wat er allemaal gaat gebeuren maar in de tussentijd wel wat voorbereidingen treffen zoals mijn cv updaten en nog wat cursussen volgen. Ik zie best wat leuke vacatures online maar de arbeidsvoorwaarden vallen mij bijna altijd wel tegen. Wie heeft er ervaring met een overname door een ander bedrijf, en bracht het iets positiefs? Nog tips wat ik verder kan voorbereiden?
tja. ik snap het doel van je vraag niet helemaal.

je geeft in feite je eigen antwoord al.
"je hebt gezien dat het niet altijd positieve veranderingen brengt" .
tja, het is net als reviews. mensen praten niet snel over positieve dingen maar als er iets engs is, of iets veranderd wat ze niet aanstaat dan wordt er als een dolle over gepraat. ik neem het altijd maar met een korrel zout. en dan heb je nog al het anecdotisch bewijs.
dat er in een andere sector bij een ander bedrijf bij een andere overname iets kut ging, betekend niet dat dat bij jou ook zo ging.

ik zou zeggen, als vuistregel, als het bedrijf waarvoor je werkt een goede sfeer heeft, mensen werken er met plezier en met inzet, en het bedrijf staat niet onder water, gaat er bij een overname voor het personeel niet heel veel veranderen. niemand koopt een bedrijf om het te laten zinken.

hooguit gaat het management er wat van werken en wordt er wat gerouleeerd in de hoogste lagen.

loopt het bedrijf kut? dan ga je er veel van merken.

en verder is er geen pijl op te trekken. het is sowieso altijd goed om jezelf up to date te houden en om je heen te kijken. loyaliteit vanuit een werkgever bestaat niet. die zit er, net zoals jij dat zit, voor de centen. dat zie je wel aan de verkoop.

je hebt het geluk dat je in NL werkt en dus aardig beschermd bent., rechtsbijstand inclusief arbeidsconflicten is altijd een goed idee.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_218071047
quote:
De koper is een investeringsmaatschappij maar zo te zien wel eentje die bedrijven meestal in stand houd als losse entiteiten.
Dat zegt elke PE.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  donderdag 3 juli 2025 @ 14:28:56 #14
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_218110146
quote:
10s.gif Op zondag 29 juni 2025 09:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zegt elke PE.
Dat is ook zo omdat de PE er na een jaar of 4 weer vanaf wil en dan is een losse entiteit verkopen een stuk makkelijker. Ook als ze de BV leegtrekken is laten leeglopen van een losse entiteit een stuk makkelijker.
Thinking about thinking of you.
  donderdag 3 juli 2025 @ 14:33:20 #15
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_218110189
Bij mijn eerste werkgever zijn we overgenomen door een grotere partij, dat was wel fijn. Meer projecten om aan te werken en het salaris ging ook omhoog, de gunstige voorwaarden uit mijn contract zoals 4x9 uur werken wat het grotere bedrijf niet aanbood mocht ik ook behouden(volgens mij kan dit ook niet anders).

Maar ik kan mij voorstellen dat het met een investeerder allemaal wat anders kan lopen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 3 juli 2025 @ 16:14:02 #16
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_218110939
quote:

Dat soort partijen laten soms/regelmatig de oud eigenaar nog als directeur zitten gedurende een paar jaar. Pas daarna installeert men dan een "eigen" directeur waar de grootste veranderingen mee gepaard gaan.

Ik zou het gewoon afwachten en aankijken :) Ook niet iedere investeringsmaatschappij is een boeman ;) Ik werk bij een bedrijf wat inmiddels alweer jaren geleden is overgenomen door zo een partij en dat is stiekem gewoon hartstikke leuk ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 3 juli 2025 @ 16:16:08 #17
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_218110953
quote:
10s.gif Op zondag 29 juni 2025 09:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat zegt elke PE.
Klopt, maar sommige doen het ook echt ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_218111348
quote:
0s.gif Op donderdag 3 juli 2025 16:16 schreef sanger het volgende:

[..]
Klopt, maar sommige doen het ook echt ;)
Sómmige wel, maar da's spaarzaam. Toch vaak buy-and-build en 5-7 jaar exit. En de scenario's in het IM komen toch nooit uit, dus dan is het snel snijden, fuseren, samenvoegen etc.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_218114351
Goed om jullie ervaringen te lezen. Gelukkig zijn er ook wel wat positieve verhalen.

Rechtsbijstand was ook een goede tip, dat heb ik gelijk even gecheckt en daar was ik al voldoende voor gedekt.

Verder heb ik mij wat meer in de investeerder verdiept. Ze hebben in de afgelopen jaren een aantal concurrenten opgekocht. Deze lijken nog wel grotendeels intact, tenminste ik kom dezelfde mensen nog tegen bij conferenties. Hoe het er echt binnen deze bedrijven aan toe gaat kan ik lastig inschatten.
pi_218118135
quote:
12s.gif Op donderdag 3 juli 2025 17:01 schreef nostra het volgende:

[..]
Sómmige wel, maar da's spaarzaam. Toch vaak buy-and-build en 5-7 jaar exit. En de scenario's in het IM komen toch nooit uit, dus dan is het snel snijden, fuseren, samenvoegen etc.
Bij Buy & Build is het juist opnemen in een groep en naderhand als één, grotere organisatie verkopen.
Kan an sich voordelig zijn voor werknemers, maar ook enorm afhankelijk wat voor management er in de top zit.
Synergieen worden vaak nogal overschat en het pakt regelmatig flink wat minder goed uit dan gedacht.

OT: hangt er enorm vanaf wat voor PE het is en wat hun horizon is. Ik heb met echt goede PE's gewerkt en extreem slechte waarbij M&A trajecten echt totaal niet doordacht waren. Ik zou het even aankijken en pas beslissing nemen paar maanden na overname.
Sowieso is een RBV geen slecht idee, ongeacht deze situatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door allegoedenickszijnop op 04-07-2025 12:11:13 ]
pi_218148261
@nvesteerders willen over het algemeen maar 1 ding: zo veel mogelijk rendement. Dat betekent bijna altijd kosten omlaag brengen (maw ontslagen en reorganisaties) en meer omzet genereren, dus dat komt dan neer op meer werk verzetten met minder mensen.: helemaal waar ,zo gauw mnogelijk moven.
pi_218163234
Ik heb bij een grote organisatie gewerkt die dan weer andere (kleine) bedrijven overnam en dat pakte voor het personeel vaak goed uit. Van een MKB bedrijfje met 20 man naar een multinational met CAO , goed pensioen, 13e maand, OR, etc.

Als het een private equity betreft dan zou ik daar ook niet meteen om staan te springen, hoewel dat soms beter is dan doormodderen en uiteindelijk mogelijk een faillissement.

[ Bericht 15% gewijzigd door Sport_Life op 08-07-2025 23:00:30 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')