abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218051947
Goedenavond,

Ik heb een klein vraagje, wij gaan verhuizen en in dat appartementje wil ik een vaatwasser, droger en wasmachine hebben.
Deze komen onder een aanrechtblad te staan waar 190 cm vrije ruimte is, op dat aanrechtblad komt een inductiekookplaat te liggen. Ik ga er vanuit dat er wat ruimte vrij is boven de apparatuur i.v.m. warmte kwijt kunnen

Op internet zeggen ze dus dat je een inductiekookplaat niet boven een oven, wasmachine of vaatwasser mag zetten maar een droger wordt eigenlijk niet genoemd.
Dus mijn vraag is: kan je een inductiekookplaat boven een wasdroger plaatsen met +/-5 cm bovenruimte tussen plaat en droger ?.

Bij voorbaat dank.
pi_218052201
Waarom zou dat niet kunnen?

Overigens gaat het waarschijnlijk over het aansluiten van dit soort apparaten op dezelfde groep. Mocht je dit doen, dan zeker de electra controleren dat er verschillende groepen beschikbaar zijn voor de verschillende apparaten.
pi_218052301
Een inductieplaat moet aan de onderkant ventileren. Ik weet niet of 5cm genoeg is, als je een bestekla binnen 5cm onder een inductieplaat zet wordt die wel warm is mijn ervaring.

Als het niet hoeft zou ik het niet doen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  donderdag 26 juni 2025 @ 21:30:05 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_218052378
Is dat niet omdat hitte, vocht en trillingen de inductieplaat kunnen beschadigen? Wat dus ook bij een droger van toepassing zou zijn.
  Spellchecker donderdag 26 juni 2025 @ 21:43:30 #5
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_218052547
Er is denk ik wel verschil tussen een kookplaat op je droger zetten of op het aanrecht boven je droger ...
pi_218052933
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 21:43 schreef maily het volgende:

Er is denk ik wel verschil tussen een kookplaat op je droger zetten of op het aanrecht boven je droger ...
Op het aanrecht boven de droger komt de plaat te staan.
  donderdag 26 juni 2025 @ 22:15:29 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_218052972
Ik zou er wel van uitgaan dat tegen de droger dezelfde bezwaren gelden als tegen de oven, wasmachine en vaatwasser: warmte en vocht.
The love you take is equal to the love you make.
  Spellchecker donderdag 26 juni 2025 @ 22:17:51 #8
197773 crew  maily
pi_218052993
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 22:10 schreef Sorella het volgende:

[..]
Op het aanrecht boven de droger komt de plaat te staan.
Ja dat las ik.
pi_218053021
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 22:17 schreef maily het volgende:

[..]
Ja dat las ik.
Dan heb ik jou bijdrage verkeerd gelezen :).
pi_218053053
Dus jullie raden het af ? hm mischien de droger dan aan de andere kant zetten van de keuken zetten en dan een kastje onder de kookplaat.
  Spellchecker donderdag 26 juni 2025 @ 22:26:16 #11
197773 crew  maily
pi_218053096
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 22:22 schreef Sorella het volgende:
Dus jullie raden het af ? hm mischien de droger dan aan de andere kant zetten van de keuken zetten en dan een kastje onder de kookplaat.
Dat lijkt mij beter :Y
  donderdag 26 juni 2025 @ 23:55:16 #12
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_218053668
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juni 2025 20:38 schreef Sorella het volgende:
Goedenavond,

Ik heb een klein vraagje, wij gaan verhuizen en in dat appartementje wil ik een vaatwasser, droger en wasmachine hebben.
Deze komen onder een aanrechtblad te staan waar 190 cm vrije ruimte is, op dat aanrechtblad komt een inductiekookplaat te liggen. Ik ga er vanuit dat er wat ruimte vrij is boven de apparatuur i.v.m. warmte kwijt kunnen

Op internet zeggen ze dus dat je een inductiekookplaat niet boven een oven, wasmachine of vaatwasser mag zetten maar een droger wordt eigenlijk niet genoemd.
Dus mijn vraag is: kan je een inductiekookplaat boven een wasdroger plaatsen met +/-5 cm bovenruimte tussen plaat en droger ?.

Bij voorbaat dank.
Komt de inductieplaat letterlijk op het aanrechtblad te liggen (vrijstaand) of erin (inbouw)? Dat is wel een groot verschil hier. Ik neem aan dat je bedoelt dat het in het blad komt te liggen?

Een inductiekookplaat kan beter niet boven een oven of vaatwasser geplaatst worden vanwege damp wat er van die apparaten afkomt.

Een wasmachine trilt heel veel en sterk, wat slecht kan zijn voor de inductieplaat.

Bij een droger spelen die dingen in mindere maten. Een droger dampt niet veel en trilt veel minder dan een wasmachine. Je zou sowieso moeten zorgen dat de droger los staat van het blad zodat de inductieplaat niet gaat trillen door de droger.

Verder is warmteontwikkeling een ding om op te letten. Als je 5cm onder de inductieplaat hebt is dat genoeg maar dan moet je zorgen dat die 5cm goed door kan luchten, en dat de warmte van de droger goed weg kan.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_218055129
quote:
1s.gif Op donderdag 26 juni 2025 23:55 schreef embedguy het volgende:

[..]
Komt de inductieplaat letterlijk op het aanrechtblad te liggen (vrijstaand) of erin (inbouw)? Dat is wel een groot verschil hier. Ik neem aan dat je bedoelt dat het in het blad komt te liggen?

Een inductiekookplaat kan beter niet boven een oven of vaatwasser geplaatst worden vanwege damp wat er van die apparaten afkomt.

Een wasmachine trilt heel veel en sterk, wat slecht kan zijn voor de inductieplaat.

Bij een droger spelen die dingen in mindere maten. Een droger dampt niet veel en trilt veel minder dan een wasmachine. Je zou sowieso moeten zorgen dat de droger los staat van het blad zodat de inductieplaat niet gaat trillen door de droger.

Verder is warmteontwikkeling een ding om op te letten. Als je 5cm onder de inductieplaat hebt is dat genoeg maar dan moet je zorgen dat die 5cm goed door kan luchten, en dat de warmte van de droger goed weg kan.
De kookplaat wordt ingebouwd, de droger wordt vrijstaand.
Ik ga met jou opmerkingen aan de slag, meten is weten :)
pi_218055164
Ik heb mijn inductiekookplaat op de vaatwasser gezet, met een houten plaat ertussen. Werkt al jaren probleemloos. ^O^
pi_218055194
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 09:41 schreef Drxx het volgende:
Ik heb mijn inductiekookplaat op de vaatwasser gezet, met een houten plaat ertussen. Werkt al jaren probleemloos. ^O^
Jouw kookplaat is denk los neergezet ? die van ons wordt ingebouwd.
pi_218055284
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2025 09:45 schreef Sorella het volgende:

[..]
Jouw kookplaat is denk los neergezet ? die van ons wordt ingebouwd.
Klopt! Maar waar in mijn geval er een houten plaat tussen zit, zit er in jouw geval het aanrechtblad tussen. Dus als dat een beetje dik is en niet van katoen dan moet dat wel goedkomen lijkt mij.
pi_218082404
Nou het wordt toch een inductieplaat aan de andere kant van de keuken, het enige is dat we een perilex stekker van 8 meter moeten kopen of zo,n verlenger ?. + het wordt er nu 1 met afzuiging.
Tnx voor alle adviezen :).
pi_218082930
Een inbouw kookplaat voert zijn warmte af via de onderkant. Er moet dus vrije ruimte zijn onder het apparaat. Op zich maakt het als er 5cm vrije ruimte is (die ook naar de rest van de keuken kan ventileren) niet veel meer uit wat zich daar nog onder bevindt.
Bij een standaard hoogte van aanrechtblad is er waarschijnlijk te weinig vrij ruimte om voldoende koeling te garanderen. Het het aanrechtblad ophogen tot bijna 100cm is onwenselijk, juist bij de kookplaat.
Meestal is de kookplaat ook iets dikker dan het aanrechtblad en steekt deze aan de onderkant dus wat uit.

Bij losliggende kookplaat is dit anders. Die is geconstrueerd om met de onderzijde op een gesloten oppervlak te liggen. De ventilatieopeningen zitten aan de zijkanten en achterkant. Deze kookplaat kun je probleemloos op een wasdroger of koelkast/vriezer leggen. Wel moet je er rekening mee houden dat de onderkant van de kookplaat nog enigszins warm zal worden en door die extra warmte zal een koelkast of vriezer dus wat meer stroom gaan verbruiken.
  woensdag 2 juli 2025 @ 15:51:55 #19
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_218100996
De inductiespoel zal wervelstromen (en warmte) in al het metaal in de nabije omgeving (erboven en eronder) opwekken. Daarom raden fabrikanten af om ze op metalen toestellen te plaatsen.

quote:
An induction hob works by magnetic plates so as a washing machine is a big metal box so to speak it interferes with the magnetic coils in there and causes problems. That's what most manufactures tell us not to install above anything that is metal like a washer, dryer and dishwasher.
Plus if you have a normal height work top in a kitchen then you will struggle between the washer and the work top.
But as a rule that's why they say not to install above washers due to the magnetic coils on there.
Regards
https://www.justanswer.co(...)b-reason-unable.html

Gewoon zorgen dat er genoeg afstand tussen is, imho.
are we infinite or am I alone
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')