En dan moet je nagaan dat de doelpalen omtrent de definitie migrant al een aantal keer is aangepast. Ten fauveure en het bedekken van feitelijkheden omtrent buitenlanders/migranten/allochtonen. In werkelijkheid liggen de cijfers nog veel hoger natuurlijk.quote:Ongeveer een vijfde van alle migranten staat nodeloos aan de kant
Als migranten even vaak een baan zouden hebben als Nederlanders zonder migratieachtergrond, dan zouden zo'n 331.000 meer migranten werken dan nu het geval is. Dat concludeert de Adviesraad Migratie in een vandaag verschenen rapport over het onbenut arbeidspotentieel onder migranten.
Het komt neer op ongeveer een vijfde van alle migranten, met wie de onderzoekers mensen bedoelen die zelf in het buitenland zijn geboren en hun beide ouders ook. De adviesraad komt op dat cijfer door het percentage werkenden onder autochtone Nederlanders tussen de 25 en 65 jaar te vergelijken met het percentage werkenden onder de groep migranten.
Het verschil in arbeidsdeelname met in Nederland geboren mensen is het grootst onder migranten van 45 jaar en ouder en vrouwen. In de groep migranten onder de 45 jaar is het zogenoemde onbenut arbeidspotentieel onder vrouwen zelfs twee keer zo groot als onder mannen.
Moslim migranten
Vooral bij Turkse, Marokkaanse en Syrische migranten is het onbenut arbeidspotentieel hoog. "Als migranten verhoudingsgewijs even vaak zouden werken als Nederlanders zonder migratieachtergrond, zouden er beduidend meer mensen aan het werk zijn", schrijft de adviesraad.
"Dit zou belangrijke voordelen hebben voor de migranten zelf (een hoger inkomen), voor werkgevers (minder personeelstekorten), en voor de samenleving (minder beroep op uitkeringen, meer belastinginkomsten, meer personeel voor essentiėle voorzieningen en minder arbeidsmigranten nodig)."
Om te zorgen dat meer van hen aan het werk komen, is vooral een goede opleiding en meer kennis van de Nederlandse taal belangrijk, zegt het orgaan. "Maar ook andere factoren kunnen een rol spelen, zoals erkenning van buitenlandse diploma's, (opvattingen over) de rolverdeling tussen mannen en vrouwen en discriminatie."
Bron: https://nos.nl/artikel/25(...)nodeloos-aan-de-kant
En wat zou de reden zijn?quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:21 schreef roos94 het volgende:
Laten we dan in het bericht niet beginnen over het wetenschappelijk aangetoonde feit dat bij een stapel sollicitatiebrieven Mohammed en Shangeeta direct onderop belanden wanneer er enkel nog maar naar de naam was gekeken en nieteens naar het cv - wanneer er ook brieven beschikbaar zijn van Florine en Bas. De werkgever kijkt met grote regelmaat niet eens naar de CVs van Mohammed en Shangeeta. Daar beginnen we niet aan. Florine en Bas mogen wel op gesprek komen. Mohammed en Shangeeta krijgen een email dat de functie al vervuld is en krijgen een succes gewenst met de verdere zoektocht naar een andere uitdaging.
blijft het pappen en nathouden.quote:Om te zorgen dat meer van hen aan het werk komen, is vooral een goede opleiding en meer kennis van de Nederlandse taal belangrijk, zegt het orgaan. "Maar ook andere factoren kunnen een rol spelen, zoals erkenning van buitenlandse diploma's, (opvattingen over) de rolverdeling tussen mannen en vrouwen en discriminatie."
Dat een hoop mensen alle allochtonen over 1 kam scheren misschien? Maar vervolgend wel lopen tieren dat ze niet werken. Geniaal!quote:
Of je stuurt ze terug naar een land waar ze de taal al kennen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:26 schreef Nober het volgende:
Met Evelien van Roemburg aan het roer...
[..]
blijft het pappen en nathouden.
Dat is inderdaad een bron van een hoop ellende. Niet in de laatste plaats omdat je in je taalverwerving na 6 maanden een soort plateau bereikt waarna het een stuk meer moeite kost om op een acceptabel niveau te komen vanaf daar.quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:01 schreef Chadi het volgende:
Misschien mensen eerder toestemming geven om te werken. Niet na 3 jaar pas
Nou, om eerlijk te zijn zou ik precies hetzelfde doen als ik een klein bedrijfje zou hebben en personeel aan zou moeten nemen.quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:21 schreef roos94 het volgende:
Laten we dan in het bericht niet beginnen over het wetenschappelijk aangetoonde feit dat bij een stapel sollicitatiebrieven Mohammed en Shangeeta direct onderop belanden wanneer er enkel nog maar naar de naam was gekeken en nieteens naar het cv - wanneer er ook brieven beschikbaar zijn van Florine en Bas. De werkgever kijkt met grote regelmaat niet eens naar de CVs van Mohammed en Shangeeta. Daar beginnen we niet aan. Florine en Bas mogen wel op gesprek komen. Mohammed en Shangeeta krijgen een email dat de functie al vervuld is en krijgen een succes gewenst met de verdere zoektocht naar een andere uitdaging.
Nou, als je geld kunt vangen door onder te verhuren?quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:28 schreef Momo het volgende:
Maar willen die mensen die nu niet werken wel gaan werken?
Wanneer je als werkgever negatieve ervaringen hebt gehad met een 'Mohammed' of een 'Shangeeta' dan kan ik me voorstellen dat je sollicitanten met dergelijke namen niet snel meer uitnodigd voor een gesprek als er ook sollicitanten zijn met namen die je meer aanspreken.quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:21 schreef roos94 het volgende:
Discriminatie? Racisme? Vooroordelen?quote:
Ik zie wel eens van die groepjes Somalische vrouwen met hun boodschappentasjes bij de bushalte staan en dan denk ik: die gaan we hier gewoon nooit aan het werk krijgen. Interesseert ze ook niet, volgens mij.quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:28 schreef Momo het volgende:
Maar willen die mensen die nu niet werken wel gaan werken?
Het is in best wat culturen ook wel echt een taboe om te werken als (getrouwde) vrouwquote:Op donderdag 26 juni 2025 10:50 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik zie wel eens van die groepjes Somalische vrouwen met hun boodschappentasjes bij de bushalte staan en dan denk ik: die gaan we hier gewoon nooit aan het werk krijgen. Interesseert ze ook niet, volgens mij.
Ja, zo lust ik er nog een paar. Welkom in de realiteit. Zo kun je alles op zijn beloop laten. Het is de realiteit dus dan is het oke?quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:48 schreef Montagui het volgende:
[..]
Wanneer je als werkgever negatieve ervaringen hebt gehad met een 'Mohammed' of een 'Shangeeta' dan kan ik me voorstellen dat je sollicitanten met dergelijke namen niet snel meer uitnodigd voor een gesprek als er ook sollicitanten zijn met namen die je meer aanspreken.
Is dat eerlijk naar een andere 'Mohammed' of 'Shangeeta'? Nee.
Welkom in de realiteit.
Wat begrijp je niet aan het woordje 'nee'?quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:54 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ja, zo lust ik er nog een paar. Welkom in de realiteit. Zo kun je alles op zijn beloop laten. Het is de realiteit dus dan is het oke?
"Wanneer je als werkgever negatieve ervaringen hebt gehad met een 'Mohammed' of een 'Shangeeta' dan kan ik me voorstellen dat je sollicitanten met dergelijke namen niet snel meer uitnodigd voor een gesprek als er ook sollicitanten zijn met namen die je meer aanspreken."quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan het woordje 'nee'?
Ja.quote:Op donderdag 26 juni 2025 10:57 schreef roos94 het volgende:
[..]
"Wanneer je als werkgever negatieve ervaringen hebt gehad met een 'Mohammed' of een 'Shangeeta' dan kan ik me voorstellen dat je sollicitanten met dergelijke namen niet snel meer uitnodigd voor een gesprek als er ook sollicitanten zijn met namen die je meer aanspreken."
Dit is discriminatie in zijn zuiverste vorm. En dat kan jij je voorstellen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |