Begrijp je ook dat het koninkrijk Gods binnen gaan hetzeflde is als Nirvana betreden, en dat dus in beide gevallen 't ego loslaten? Van het Buddhisme schijn je t te weten, zo maak ik op uit je post hierboven.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 22:30 schreef Panterjong het volgende:
Wat was het doel van het volgen van Jezus? Was dit het koninkrijk Gods binnen kunnen gaan en het 100-voudige (inclusief eventuele kinderen) terug krijgen? Of zoals Boeddha het verlost te worden van het eigen ego.
Voordat ik verder ga.quote:Op zondag 6 juli 2025 02:54 schreef Mijk het volgende:
[..]
Begrijp je ook dat het koninkrijk Gods binnen gaan hetzeflde is als Nirvana betreden, en dat dus in beide gevallen 't ego loslaten? Van het Buddhisme schijn je t te weten, zo maak ik op uit je post hierboven.
Nogmaals; welke argumenten heb je dat dit totaal wat anders is? Omdat het in de bijbel staat ja? Ik zal wat voorbeelden geven;
“Wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen” – Mattheüs 16:24-25
>> Hier staat; wie krampachtig met z'n vrije wil (ego) zn leven wil behouden, zal het (het échte leven buiten ego) verliezen. Degene houdt immers krampachtig aan zn ego vast, DUS verlies je t ander. (enlightened state)
“Zalig zijn de armen van geest, want van hen is het Koninkrijk der hemelen.” -Mattheüs 5:3
“Het is gemakkelijker voor een kameel om door het oog van een naald te gaan dan voor een rijke om het Koninkrijk van God binnen te gaan.” – Marcus 10:25
Hier staat 2x hetzelfde, dit gaat om attachment aan geld/wealth , materie, macht, en je daarmee dus op die wijze identificeren. Armen (dus mensen die "aards" arm zijn) worden op die manier geestelijk rijk. Less = More. Greed is dan ook niet voor niets een zonde, Egoic desire. En dus ook evident Ego. (en dat moet losgelaten worden, WANT dan kunnen we het koninkrijk makkelijker binnen, zo staat hier symbolisch.)
“De oude mens afleggen” – Efeziërs 4:22-24
Oude mens > Ego.
Nieuwe mens > Verlichtte versie (ofwel, terug naar natuurlijke staat-versie)
“Niet ik leef, maar Christus leeft in mij” – Galaten 2:20
Niet IK (ego) leef......
Christconsciousness (dus verlichtte staat van zijn) leeft in mij.
......
Mja sorry, maar kan niet anders zeggen dan ; als je niet ziet hier precies datzeflde ego bedoelt wordt om los te laten om het koninkrijk te betreden, succes met de rest van de symboliek, dit is het eenvoudige gedeelte.
Maargoed dit zal wel redelijk warrig zijn oid.
Zo zou je het kunnen zien. Niet helemaal identiek, zo heb je ook meerdere stages in Nirvana, de laatste stages zou daarmee dan Hemel zijn idd. Vormloos, en dus zonder lichaam. Arahant. Maar ontwakingen of t betreden van Nirvana gebeurt al in t lichaam. Anders had nooit iemand die eravringen kunnen doorvertellen.quote:Op zondag 6 juli 2025 11:06 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Voordat ik verder ga.
Is het volgens jou het zelfde. Is het Nirvana volgens jou hetzelfde als het koninkrijk Gods?
En daarbij is volgens jou het koninkrijk Gods hetzelfde als de hemel?
Ik mis nog het antwoord op m'n laatste vraag. Is het koninkrijk Gods volgens jou hetzelfde als de hemel?quote:Op zondag 6 juli 2025 13:49 schreef Mijk het volgende:
[..]
Zo zou je het kunnen zien. Niet helemaal identiek, zo heb je ook meerdere stages in Nirvana, de laatste stages zou daarmee dan Hemel zijn idd. Vormloos, en dus zonder lichaam. Arahant. Maar ontwakingen of t betreden van Nirvana gebeurt al in t lichaam. Anders had nooit iemand die eravringen kunnen doorvertellen.
Als je het met me eens bent, dan heb ik je posts verkeerd gelezen. Je beweerde (in post #51) dat de Boeddha zijn naasten verliet, iets waar volgens jou Jezus lijnrecht tegen inging en dat dat een groot contrast is met het christendom. Daar vroeg ik om een onderbouwing voor en haalde verschillende Bijbelteksten aan om aan te geven dat die contrast er m.i. eigenlijk niet is.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 22:30 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Waarom zou ik tegen je ingaan als ik geen reden heb om tegen je in te gaan? Waarom zou ik iets van je willen weerleggen als ik het ermee eens ben? Waarom zou ik op teksten in gaan die je plaatst als de teksten voor zichzelf spreken? Nu kom je ook weer met teksten. Leuk en aardig maar wat is de bedoeling ervan? Ik heb geen idee, misschien een poging om te weerleggen van iets dat ik niet gezegd heb. Opmerkingen als je hoeft die teksten niet te geloven lijken compleet uit de lucht gegrepen. Het zegt niets over mij, het heeft niets te maken met wat ik gezegd heb en het heeft niets te maken met een eventuele interpretatie die met die van jou afwijkt.
Ik kan er werkelijk niets mee.
Ik had slechts wat kanttekeningen en dat is dat je e.e.a. invulde daar waar de tekst zwijgt. Wat moet ik daar verder aan onderbouwen?
Daarbij wees ik je op een vertaling die geen recht doet aan de grondtekst. Ik zou dit voor je kunnen uitkauwen. Maar waarom zou ik, als ik het belang er in dit gesprek niet van inzie.
Wat ik wel belangrijk vind in het gesprek met Mijk, waar jij nu tussen bent gekomen, is het verschil te benoemen tussen Jezus die volgens de bijbel als het licht gezien wordt en Boeddha die verlichting zocht. Hier heb ik gewoon met argumenten in meerdere posts het e.e.a. over gezegd.
Vandaar dat ik je een vraag stelde, die je onbeantwoord liet en daarom nog maar een keer stel.
Wat was het doel van het volgen van Jezus? Was dit het koninkrijk Gods binnen kunnen gaan en het 100-voudige (inclusief eventuele kinderen) terug krijgen? Of zoals Boeddha het verlost te worden van het eigen ego.
Dank voor je reactie.quote:Op zondag 6 juli 2025 22:30 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Als je het met me eens bent, dan heb ik je posts verkeerd gelezen. Je beweerde (in post #51) dat de Boeddha zijn naasten verliet, iets waar volgens jou Jezus lijnrecht tegen inging en dat dat een groot contrast is met het christendom. Daar vroeg ik om een onderbouwing voor en haalde verschillende Bijbelteksten aan om aan te geven dat die contrast er m.i. eigenlijk niet is.
Dat ik zei dat je die verzen "niet geloofde" is misschien verkeerd geformuleerd, maar heeft te maken met dat je bepaalde verzen negeerde en je bewering herhaalde dat Jezus en zijn discipelen niet alles hadden verlaten en dat het een aanname was, waaruit ik opmaakte dat je die teksten niet geloofde, omdat ze toch wel eenduidig zijn, zoals je hier ook zegt.
Ik kwam tussen jou en Hallulama (niet Mijk), omdat je in je post aangaf geen kenner van het boeddhisme te zijn en je dus op die manier voor mij aangaf open te staan voor andere inzichten. Jezus wordt inderdaad als licht gezien, maar daar zie ik geen verschil in met de Boeddha, die in boeddhistische teksten, zoals soetra’s, als licht wordt omschreven. Jezus omschreef zoals je waarschijnlijk zelf weet niet alleen zichzelf als het licht van de wereld, maar ook zijn discipelen. Het is m.a.w. geen unieke eigenschap voor Jezus (als dat het is wat je bedoelt).
Wat betreft je vraag denk ik dat je kan zeggen dat het doel van het volgen van Jezus bevrijding/verlossing is, een doel die men eveneens in het boeddhisme heeft, ook als het gaat om nirvana (bevrijding van samsara, lijden, hechting, ...).
Je krijgt met het binnengaan van Gods Koninkrijk niet je eigen kinderen, of vrouw, of moeder terug die je verlaten hebt, want dat is niet het 100-voudige ervan. Het gaat om zegeningen die je daarvoor in de plaats krijgt, bijv.: in dit leven zou dat kunnen betekenen dat je de christelijke gemeenschap als familie krijgt (zoals het uitgelegd wordt). Het kan ook duiden op een grote beloning in het hiernamaals, met het eeuwige leven. Maar je eigen huis, familie, gezin en land heb je daarvoor wel verlaten.
Ik kan mij als ouder zeer goed voorstellen wat het is om je kinderen te verliezen.quote:Op zondag 6 juli 2025 23:22 schreef Panterjong het volgende:
Voor wat betreft kinderen.
Kinderen zijn voor veel mensen het meest dierbaar.
Hoe kun je het meest dierbare (dus je kinderen) niet terug krijgen terwijl er staat dat je het 100-voudige terugkrijgt? Dat is voor veel ouders onmogelijk.
Het gaat dus zeker wel ook om die kinderen. Of zelfs juist om die kinderen.
Bij het koninkrijk Gods gaat het mijn inziens om de plek waar gelovigen God kunnen dienen. Hier streed men voor. Dat je hier tijdelijk het e.e.a. voor op moet geven of mensen voor moet verlaten is dan niet meer dan logisch. Een opoffering om uiteindelijk alles in veelvoud terug te krijgen. Inclusief de kinderen die als noodzakelijk werden gezien voor dit koninkrijk.
Deze kinderen waren notabene de toehoorders van het evangelie en vormden het koninkrijk Gods zelfs in de diaspora.
Oh, dat bedoelde ik met "niet helemaal identiek", net als dat je in Nirvana meerdere stages hebt, zo ook dit.quote:Op zondag 6 juli 2025 18:30 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Ik mis nog het antwoord op m'n laatste vraag. Is het koninkrijk Gods volgens jou hetzelfde als de hemel?
Dit is ook waarom ik state dat Boeddha gewoon veel beter was in t beschrijven hiervan, evenals Rumi. Jezus maakt er een totale inner LOTRstory van, ondanks dat het er nog zéker uit te halen valt, wordt het zeer veel moeilijker als je dit letterlijk gaat bedenken allemaal, zoniet onmogelijk. Zelfde geldt voor Islam, daarom Rumi's benadering ervan, die benoemde dan ook letterlijk de cloak als "The Robe of Words".quote:Op zondag 6 juli 2025 22:30 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Als je het met me eens bent, dan heb ik je posts verkeerd gelezen. Je beweerde (in post #51) dat de Boeddha zijn naasten verliet, iets waar volgens jou Jezus lijnrecht tegen inging en dat dat een groot contrast is met het christendom. Daar vroeg ik om een onderbouwing voor en haalde verschillende Bijbelteksten aan om aan te geven dat die contrast er m.i. eigenlijk niet is.
Dat ik zei dat je die verzen "niet geloofde" is misschien verkeerd geformuleerd, maar heeft te maken met dat je bepaalde verzen negeerde en je bewering herhaalde dat Jezus en zijn discipelen niet alles hadden verlaten en dat het een aanname was, waaruit ik opmaakte dat je die teksten niet geloofde, omdat ze toch wel eenduidig zijn, zoals je hier ook zegt.
Ik kwam tussen jou en Hallulama (niet Mijk), omdat je in je post aangaf geen kenner van het boeddhisme te zijn en je dus op die manier voor mij aangaf open te staan voor andere inzichten. Jezus wordt inderdaad als licht gezien, maar daar zie ik geen verschil in met de Boeddha, die in boeddhistische teksten, zoals soetra’s, als licht wordt omschreven. Jezus omschreef zoals je waarschijnlijk zelf weet niet alleen zichzelf als het licht van de wereld, maar ook zijn discipelen. Het is m.a.w. geen unieke eigenschap voor Jezus (als dat het is wat je bedoelt).
Wat betreft je vraag denk ik dat je kan zeggen dat het doel van het volgen van Jezus bevrijding/verlossing is, een doel die men eveneens in het boeddhisme heeft, ook als het gaat om nirvana (bevrijding van samsara, lijden, hechting, ...).
Je krijgt met het binnengaan van Gods Koninkrijk niet je eigen kinderen, of vrouw, of moeder terug die je verlaten hebt, want dat is niet het 100-voudige ervan. Het gaat om zegeningen die je daarvoor in de plaats krijgt, bijv.: in dit leven zou dat kunnen betekenen dat je de christelijke gemeenschap als familie krijgt (zoals het uitgelegd wordt). Het kan ook duiden op een grote beloning in het hiernamaals, met het eeuwige leven. Maar je eigen huis, familie, gezin en land heb je daarvoor wel verlaten.
Job was geen volgeling van Jezus dus die vlieger gaat niet op.quote:Op maandag 7 juli 2025 13:07 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik kan mij als ouder zeer goed voorstellen wat het is om je kinderen te verliezen.
Het verlies hiervan is juist vanuit het aards menselijk perspectief niet te verteren.
Nochthans geeft God op meerdere plekken in de bijbel geen blijk dit gemis op de wijze zoals jij hier uitlegt te kunnen of zullen vergoeden. Het meest duidelijk hierin is toch wel het verhaal Job. Aan het eind van de reis krijgt hij welliswaar meer rijkdom dan ooit tevoren maar ipv zijn oorspronkelijke gezin krijgt hij er een nieuwe voor terug.
Ik kan dit toch niet helemaal in overeenstemming brengen met hetgeen jij hierboven beweert of ik moet je verkeerd begrepen hebben ?
Even los van het feit dat die bloedjes; vrouw; knechten etcetera zelf helemaal geen persoonlijke uitleg wordt gegeven over het "noodzakelijke experiment" waarvoor zij dienen te sterven wordt ook geenzins recht gedaan aan het gevoel wat Job voor hun heeft. Sterker nog; hem wordt te verstaan gegeven dat het oneerbaar/ongepast is een dergelijk rechtvaardigheidsgevoel ten aanzien van God tentoon te stellen. Hoe haalt hij het in zijn hoofd zich hierover te beklagen.
"God"; de macht die is kan derhalve niet langs de meetlat van onze ethische en morele waarden worden gelegd.
De macht die is volgt haar eigen wetten welke het reguliere aardse mens denken overstijgt. De zoektocht naar binnen wordt ook op meerdere plekken in de bijbel gepropageerd.
"Zoek eerst God en de rest zal u geschonken worden"
"eert uw vader en uw moeder; maar God boven alles"
Het aardse bestaan is satan gegeven, in Joh wordt hij meermaals aangeduid als "overste dezer wereld"
Elders staat geschreven je kunt niet God en de mammon dienen.
M.a.w. als je zoektocht naar God waarachtig is zul je het aardse moeten loslaten.
Nu weet ik dat Mammon veelal wordt uitgelegd als "Geld" maar het is veel breder dan dat.
Het gaat er niet om dat je geen materialistische gedachte als geld en bezittingen achterweg laat maar het idee van materie als bestaansgrond als geheel.
Terugkerend naar het discussiepunt...de uitleg welke Mijk geeft aan de betekenis van de bijbel blijkens de bijbelteksten zelf maken de bijbel veel begrijpelijker en laat tevens zien dat zij idd een grote mate van gelijkenis tonen met de verlichting zoals te vinden in de Oosterse geloven.
Het koninkrijk Gods en het koninkrijk der hemelen is dezelfde term. Mattheus vermijdt het woord God waarschijnlijk omdat hij rekening houdt met zijn Joodse toehoorder. Dat is alles.quote:Op maandag 7 juli 2025 16:06 schreef Mijk het volgende:
[..]
Oh, dat bedoelde ik met "niet helemaal identiek", net als dat je in Nirvana meerdere stages hebt, zo ook dit.
Dus Nirvana = Kingdom of God, ja
Laatste stage Nirvana = Kingdom of Heaven, ja.
Ik zie graag de reactie op de verwijzing naar Ego, want er wordt niet enkel gesproken daar over Kingdom of God, maar ook over Heaven, Matteus 5:3
Ik verbaas me hier ook over. Elke historische of religieuze context wordt weggelaten en alles wordt op één hoop gegooid in een zucht tot unificatie.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 00:58 schreef Panterjong het volgende:
Verder is het prima dat je het allemaal op een grote hoop gooit tot een smakeloze brij maar een bijbelse basis heeft het niet.
Wat een vreemde reactie:quote:Op maandag 7 juli 2025 23:59 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Job was geen volgeling van Jezus dus die vlieger gaat niet op.
Het gaat inderdaad om het niet
verlangen naar het aardse bij het volgen van Jezus.
Wat je over Mijk zegt is verder prima. Ik vind het het zweverig ietsisme achtig gezever waarbij alles op 1 grote hoop gegooid wordt en het aan argumentatie vanuit de bijbel ontbreekt.
Op dat punt zijn we het dan met elkaar eens, want ik zei ook niet dat het een eis was om je bezittingen op te geven, alleen in een specifieke geval wel.quote:Op zondag 6 juli 2025 23:22 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Dank voor je reactie.
De oproep om alles te verlaten in de bijbel is per situatie verschillend en gericht op bepaalde mensen zoals bijvoorbeeld z'n discipelen of de rijke jongeling.
Ook was die vaak tijdelijk zoals blijkt uit lucas 22
35 En hij zei tot hen:
toen ik jullie uitzond zonder beurs en reiszak en sandalen: hebben jullie toen iets ontbroken?
Ze zeiden: niets!
36 Hij zei tot hen:
maar nu: wie een beurs heeft, moet die meenemen, zo ook een reiszak;
en wie geen zwaard heeft, moet zijn bovenkleed verkopen en er een kopen
Daarnaast zijn er talloze voorbeelden te vinden van mensen die Jezus dienden zonder hun bezit op te geven of die hun bezit deels opgeven zoals Zacheüs. Martha bezat een huis. Maria was in het bezit van Nardusolie. Jozef was in het bezit van een kostbaar graf. Om een paar voorbeelden te noemen.
Het opgeven van je bezittingen was dus geen eis om Jezus te kunnen volgen.
Voor wat betreft het zijn van licht.
Matheus 5 14-16
Gij zijt het licht der wereld; een stad die op een berg ligt, kan niet verborgen zijn. Ook steekt men geen lamp aan en zet die onder een korenmaat, maar op een standaard; dan geeft zij licht aan allen die in het huis zijn. Laat zo uw licht schijnen voor de mensen, opdat zij uw goede werken zien, en uw Vader, die in de hemelen is, verheerlijken.
Hoewel ik enige overeenkomsten zie met het Boedhistische verlicht zijn. Zie ik vooral verschillen. Daar waar het boeddhisme zich vooral op de ik; het losraken van het ego en het einde van het eigen lijden richt gaat het in de bijbel vooral om het samen dienen onder Gods heerschappij. Dat juist dit volgens Mijk 1 pot nat is getuigd vooral van onwetendheid en wishfull thinking dat hij verbloemt met een woordenbrij aan vage termen en erom-draaierij.
Voor wat betreft kinderen.
Kinderen zijn voor veel mensen het meest dierbaar.
Hoe kun je het meest dierbare (dus je kinderen) niet terug krijgen terwijl er staat dat je het 100-voudige terugkrijgt? Dat is voor veel ouders onmogelijk.
Het gaat dus zeker wel ook om die kinderen. Of zelfs juist om die kinderen.
Bij het koninkrijk Gods gaat het mijn inziens om de plek waar gelovigen God kunnen dienen. Hier streed men voor. Dat je hier tijdelijk het e.e.a. voor op moet geven of mensen voor moet verlaten is dan niet meer dan logisch. Een opoffering om uiteindelijk alles in veelvoud terug te krijgen. Inclusief de kinderen die als noodzakelijk werden gezien voor dit koninkrijk.
Deze kinderen waren notabene de toehoorders van het evangelie en vormden het koninkrijk Gods zelfs in de diaspora.
Jezus geeft zelfs aan dat hij bewust in verhullende taal sprak. Waarschijnlijk om mensen tot nadenken aan te zetten en naar de diepere betekenis te laten zoeken, wat een innerlijke zoektocht op gang brengt en je op die manier zelf tot inzicht komt (wanneer je er persoonlijk rijp voor bent). Het gaat i.m.o. niet om dat zaken duidelijk uitgelegd moeten worden of verhuld worden, want de spirituele realiteit/waarheid waar het om gaat kan toch niet in taal uitgedrukt worden, noch kan je een ander het daarmee laten ervaren. Je ziet in deze discussies hoe moeilijk het is om anderen te overtuigen, zelfs als je het ronduit en direct vertelt, zoals jij doet, krijg je alsnog met onbegrip en weerstand te maken en allerlei beschuldigingen naar je hoofd geslingerd.quote:Op maandag 7 juli 2025 16:11 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit is ook waarom ik state dat Boeddha gewoon veel beter was in t beschrijven hiervan, evenals Rumi. Jezus maakt er een totale inner LOTRstory van, ondanks dat het er nog zéker uit te halen valt, wordt het zeer veel moeilijker als je dit letterlijk gaat bedenken allemaal, zoniet onmogelijk. Zelfde geldt voor Islam, daarom Rumi's benadering ervan, die benoemde dan ook letterlijk de cloak als "The Robe of Words".
Tja een andere uitleg over wat het nirvana is dan die ik heb gegeven heb ik van anderen niet gezien.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 16:25 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wat een vreemde reactie:
Joh 10:30
"Ik en de Vader zijn een"
Joh 14 1/14
"ik ben in de vader en de vader is in mij" // "De woorden die ik tot u spreek die zeg ik uit mijzelf niet; maar de Vader die in mij blijft doet de werken."
Het is nu niet alsof Jezus propageerde enigerlei actie te ondernemen die niet direct in lijn waren met de wil en acties van de vader. Tevens ook hier weer direct de verwijzing naar het lagere aardse zelf vs het hogere zelf wat door hem tot uiting komt.
Anders dan dat presenteer je nu al een paar posts lang Nirvana als uitsluitend een soort ego gedreven verlichte gemoedstoestand terwijl ook dat veel meer behelst; ja er worden andere facetten belicht en de uitleg mag meer down to earth zijn maar is dat ook niet exact wat JC predikte en ten uitvoer bracht. De overtuiging en de acties in het hier en nu waardoor de hemelse staat en het contact met de vader direct ervaren kan worden ?
Lukas 17: 20/21
En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze. En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u.
Maar goed, waarschijnlijk is het zoals de andere JC ons reeds onderwees:
Je ziet het pas als je het doorhebt"
Met als toevoeging dat je het daarna ook niet meer kunt ont-zien.
De beloning van de hemel is puur een eigen interpretatie. De bijbel spreekt eigenlijk nergens over de hemel als plek na de dood. Lukas heeft het wel over het paradijs. Dit zou je nog als de hemel als plek na de dood kunnen aanmerken echter dit is dus interpratief. Ook wijkt de idee van de hemel als beloning af met de verwachting van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde en de opstanding der doden.quote:Op dinsdag 8 juli 2025 18:43 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Op dat punt zijn we het dan met elkaar eens, want ik zei ook niet dat het een eis was om je bezittingen op te geven, alleen in een specifieke geval wel.
Waar het mij om gaat is dat je de oproep om alles, je bezit én familie, te verlaten (zoals de Boeddha deed) ook terugziet in het christendom, en komt die oproep direct van Jezus tijdens zijn openbaar optreden. Het waren zowel mensen die door Jezus uitgekozen waren (de discipelen), maar ook willekeurige mensen die uit eigen keus Jezus van dichtbij wilden volgen, die alles moesten opgeven (zich onthechten).
Het was geen eis, maar in een specifieke geval wel. Het verhaal van de rijke jongeman illustreert dit het beste denk ik: Hij wilde aanvankelijk weten wat hij moest doen om het eeuwige leven te verkrijgen (naar de hemel gaan). Jezus herinnert hem 1) aan de geboden, maar omdat de man aangeeft dat hij zich daar al aan houdt maar zich toch onvolledig voelt, zegt Jezus 2) áls je volmaakt/compleet wil zijn geef dan al je bezittingen weg en volg mij.
Met dit in het achterhoofd: de volgelingen die je beschrijft (Zacheüs, Martha, Maria) kan je dus in de eerste categorie indelen; die hielden zich aan de geboden, waarmee je het eeuwige leven in het hiernamaals verkrijgt, waarbij je je bezit en familie niet hoeft te verlaten. De rijke jongeman hoefde in het eerste geval ook niets van zijn bezit op te geven, hij diende zich alleen aan de geboden te houden. Maar omdat hij meer wilde en zich onvolledig voelde, zegt Jezus áls je “volmaakt/compleet” (verlicht, non-dualistisch?) wil zijn, geef dán alles op en volg mij (in de zin van: met hem optrekken en niet alleen op een afstand in hem geloven en je aan de geboden houden).
Het is dus geen eis om alles te verlaten, je kan alles behouden door je aan de geboden te houden en kom je na je dood in de hemel, tenzij je hier op aarde “volmaakt/compleet” (eenwording, verlichting?) wilt worden, dan moet je alles opgeven / onthechten. Hetzelfde zie ik bij de Boeddha.
Het afstand nemen van sandalen, tas en geld was inderdaad voor een periode, wat ik ook in mijn post aangaf, maar alsnog moesten ze dat voor een lange periode doen, omdat ze door het hele land trokken om te prediken.
Maar richt niet elke religie zich op de ‘ik’, als in dat het gaat om dat jij verlost/bevrijd raakt? In het boeddhisme valt de scheiding tussen ‘ik’ en de ‘ander’ weg door de ervaring van non-dualiteit, wat ik ook weer zie in de uitspraken van Jezus: “Op die dag zult u inzien dat ik in mijn Vader ben, en jullie in mij, en ik in jullie.” Dit kan je interpreteren als een ervaring van eenheid. Of de tekst: “... opdat zij allen één zijn. Zoals U in mij bent, Vader, en ik in U, laten zij ook in Ons zijn, opdat de wereld gelooft dat U mij hebt gezonden. [...] ik in hen, en U in mij, zo zullen zij volkomen één zijn ...” Jezus bidt hier dat zijn volgelingen dezelfde eenheid zullen ervaren als hij.
Ik wil niet voor Mijk spreken, maar ik denk dat bij hem de puzzelstukjes op hun plaats zijn gevallen door de ervaringen die hij heeft gehad. Ik vergelijk het soms met de gelijkenis van de blinde mannen en de olifant:
[ afbeelding ]
Vanuit het oogpunt van de blinde mannen wijzen ze allemaal totaal verschillende dingen aan, terwijl in realiteit het om hetzelfde, een groter geheel, gaat.
Voor zover ik weet is er niets bekend over volgelingen die alles hadden verlaten en die dat later in het 100-voudige hebben teruggekregen. Je eigen kinderen terugkrijgen is niet het 100-voudige ervan. Letterlijk zou dat betekenen dat de discipelen enorm rijk zijn geworden, met vrouwen, tientallen kinderen, enorme huizen, landgoed, enz., maar volgens overlevering leefden ze bijna allemaal sober, waren ze vaak op reis (wat een gezinsleven moeilijk maakte) en zijn ze uiteindelijk bijna allemaal op een gewelddadige wijze om het leven gebracht vanwege hun geloof en het verkondigen ervan. In mijn ogen "alles terugkrijgen in het 100-voudige" kan je alleen verklaren vanuit een spiritueel oogpunt en/of met een beloning in het hiernamaals. Jappie komt hierin ook met een goed argument, vind ik (het Job-verhaal).
Dit is nou een typische tekst die esoterisch wordt geïnterpreteerd. In de KJV wordt het Griekse woord ἐντὸς (entos) inderdaad zo vertaald, in mijn NBG-vertaling staat er "bij u", een andere mogelijke vertaling is "te midden van jullie" o.i.d. De vraag is nu wat de meest waarschijnlijke vertaling is. Als je de context bekijkt waarin Farizeeërs Jezus uit de tent proberen te lokken, dan lijkt een vertaling "in u" nogal vreemd. Als je de rol van Jezus door de evangelisten erbij betrekt, dan lijkt een vertaling als "te midden van jullie" (als in: Jezus zelf) een stuk waarschijnlijk. De Farizeeërs hadden waarschijnlijk een andere opvatting over de komst van de Messias met allerlei tekenen, en de evangelisten proberen dat beeld van de Messias recht te zetten; dat begint al in het Marcus evangelie in het begin (de Messias is een gekruisigde).quote:Op dinsdag 8 juli 2025 16:25 schreef Jappie het volgende:
Lukas 17: 20/21
En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze. En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u.
Dat er wel of geen hemel is, is een andere discussie waar ik liever niet teveel op in wil gaan, omdat we dan anders afdwalen. Maar wat wordt er dan bedoelt met het eeuwige leven in de teksten, geloof je dan in een soort herstel van het paradijs op aarde? De grootste stromingen in het christendom geloven vanuit de leer in een hemel waar je na je dood naartoe kan gaan, en die baseren zich op teksten uit de bijbel.quote:Op woensdag 9 juli 2025 08:30 schreef Panterjong het volgende:
[..]
De beloning van de hemel is puur een eigen interpretatie. De bijbel spreekt eigenlijk nergens over de hemel als plek na de dood. Lukas heeft het wel over het paradijs. Dit zou je nog als de hemel als plek na de dood kunnen aanmerken echter dit is dus interpratief.
Als je gelooft in een soort herstel van het paradijs op aarde (wat nog in de toekomst moet plaatsvinden), zou het i.m.o. niets afdoen aan het gegeven dat Jezus en zijn discipelen tijdens hun leven hun bezit en families hebben verlaten.quote:Met dit in het achterhoofd zou je de belofte van Jezus kunnen zien. Dit impliceert dat de belofte van Jezus nog uit zou moeten komen.
Dit roept bij mij meer vragen op dan het eigenlijk beantwoord. Het was volgens mij niet het doel van Jezus om mensen van Romeinse overheersing te bevrijden, dat was de verwachting van sommige mensen om hem heen. Het ging hem om een geestelijke/innerlijke bevrijding en hij zegt ook ergens: mijn koninkrijk is niet van deze wereld. Hij kan dan niet ‘falen’ in iets wat zijn doel niet was.quote:Een andere interpretatie, en die is puur eigen, is dat Jezus gefaald heeft het koninkrijk Gods te bevrijden van de Romeinen en dit moest bekopen met de dood aan het kruis. De belofte van Gods Koninkrijk heeft dan te maken met bevrijding en het niet meer onder het juk leven van de overheerser met diens gebruiken, cultuur en religie. Het leven in een vrij land samen met het gezin dat je tijdelijk achter hebt gelaten zou je dan kunnen zien als het 100-voudige terugkrijgen. Ondanks dat ik dit standpunt vanuit de bijbel tot in de treure in het verleden op dit forum verdedigd heb begrijp ik dat dit speculatief overkomt. Echter als je je in kunt leven in iemand die in eigen land gegijzeld is door een overheerser met een geheel afwijkende cultuur en religie dan moet de idee om weer vrij in dat koninkrijk Gods te leven toch een gevoel geven dat je het 100-voudige terug krijgt.
Voor nu genoeg hierover.
Je zegt dat het houden aan de geboden geen voorwaarde voor het eeuwige leven is, maar ik spreek gewoon vanuit wat de Bijbeltekst zegt in het verhaal van de rijke jongeman. Hij wil het eeuwige leven verkrijgen, daarop zegt Jezus (dus niet ik): hou je aan de geboden. Hij stelt het als voorwaarde. Dat geloof voorafgaat aan de geboden (zoals je zegt) is duidelijk, anders zou de rijke jongeman niet op Jezus zijn afgekomen met de vraag over het eeuwige leven.quote:In plaats van de 'hemel' spreekt de bijbel wel over verlossing. Het aan de geboden houden is echter geen voorwaarde. Het gaat om het geloof / vertrouwen (het bijbelse emuna dat een diepere lading heeft dan de woorden die ik als vertaling ervan gebruik). Als je gelooft dan komt het houden aan de geboden vanzelf en zul je gered worden. Met het NT komt het geloof in Jezus, waarin God zichzelf openbaart immers er staat geschreven dat ze één zijn, daarbij.
Ik begrijp dat je die verschillen ziet. Het ging mij vooral om dat onthechting en het verlaten van alles (waar Jezus zelfs expliciet je kinderen benoemt) m.i. dus niet iets duisters is uit het boeddhisme.quote:Over wat volmaaktheid volgens het Boeddhisme en het Christendom is zijn veel verschillen waardoor je het net als eerdere behandelde begrippen als Nirvana/hemel of de weg er naartoe niet op een grote hoop kunt gooien. Ik kan deze verschillen voor je uit eenzetten maar dat laat ik voor nu even gaan.
Wel nog het volgende hierover. Volgens de Bijbel kan het opgeven van alles een weg zijn naar volmaaktheid, vooral als rijkdom of bezit een blokkade vormt in de relatie met God. Maar het is zoals we hebben vastgesteld geen universeel gebod. De oproep is afhankelijk van iemand z'n situatie.
Ook hier gaat het weer om het geloof / het vertrouwen (emuna). Met andere woorden het gaat erom dat je jezelf volledig toewijdt aan God dat bij sommige mensen het op moeten geven van alles inhoudt.
Antideeltje in F&L / Ancient Geometry - met Eggstcquote:Op woensdag 9 juli 2025 09:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dit is nou een typische tekst die esoterisch wordt geïnterpreteerd. In de KJV wordt het Griekse woord ἐντὸς (entos) inderdaad zo vertaald, in mijn NBG-vertaling staat er "bij u", een andere mogelijke vertaling is "te midden van jullie" o.i.d. De vraag is nu wat de meest waarschijnlijke vertaling is. Als je de context bekijkt waarin Farizeeërs Jezus uit de tent proberen te lokken, dan lijkt een vertaling "in u" nogal vreemd. Als je de rol van Jezus door de evangelisten erbij betrekt, dan lijkt een vertaling als "te midden van jullie" (als in: Jezus zelf) een stuk waarschijnlijk. De Farizeeërs hadden waarschijnlijk een andere opvatting over de komst van de Messias met allerlei tekenen, en de evangelisten proberen dat beeld van de Messias recht te zetten; dat begint al in het Marcus evangelie in het begin (de Messias is een gekruisigde).
Als je dit soort context er niet bij haalt, dan kun je overal wel van alles in gaan lezen en lukraak verbanden gaan trekken die je eigen spiritualiteit bevestigt. Zuivere apofenie, dus.
Ah, die was ik alweer vergeten, blijkbaar is die tekst al eerder besproken. Zie ook post #156 en #157.quote:Op woensdag 9 juli 2025 13:02 schreef ejtleeditnA het volgende:
[..]
Antideeltje in F&L / Ancient Geometry - met Eggstc
En dat zal t blijven, totdat men hier zelf gezien heeft waar t over gaat, de ervaring is nodig imo, net als dat die nodig is om te weten wat Nat is. Je kunt zoveel theorien erop los laten en dat allemaal apofenie noemen, tot je zelf de rivier in gesprongen ben, en dan vallen die puzzelstukken op zn plek.... hoewel iedereen nog steeds apofenie naar je staat te gillen, maakt dat niet zoveel meer uit als je eenmaal zelf weet wat Nat zijn is, je bent immers de ervaring rijker.quote:
Jij bent degene die er allemaal "theorieën" op loslaat, en bij weerwoord verschuif je de doelpalen en begin je over "ervaring".quote:Op woensdag 9 juli 2025 15:12 schreef Mijk het volgende:
Je kunt zoveel theorien erop los laten en dat allemaal apofenie noemen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |