Dat klopt zeker. Maar het voelde toch wat vreemd om in een dieseltrein langs een hoogspanningslijn te rijdenquote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:58 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:53 schreef dennistd het volgende:
[..]
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.
En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 21:21 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
Vergeleken met een typische Britse loc is dit ding monsterachtig grootquote:Op zaterdag 5 juli 2025 23:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Das ook wel een coole loc!
Een dieselmotorquote:Op zaterdag 5 juli 2025 23:52 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.
Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje.
Mijn grootste twijfel is dat ze het getest hebben op een 5 mile return trip, terwijl een real world natuurlijk veel grotere afstanden kent. Kan ook moeilijk achterhalen wat voor snelheden ze gehaald hebben voor een goede operationele dienst. Met de razendsnelle vernieuwingen in batterijland kan het snel gaan maar een schaal Roodeschool - Veendam vind ik nog lastig in te schatten met keertijden en laadtijden.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:
[ afbeelding ]
Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.
Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.
GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.
Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.
Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).quote:GWR’s test-bed only runs five miles between fast
charges because that’s the distance from West
Ealing to Greenford and back. In other tests, it has
run over 80 miles on a single charge. Modelling
suggests it has the potential for much more. Clearly,
replacing this sort of power draw takes longer than
the 3-4 minutes tested at West Ealing and might
typically take just over 15 minutes in a single charge.
Het is een proof of concept, en in die zin geslaagd. Ook het vage idee van een het overhevelen van lading van een walbatterij naar een boordbatterij om zo het net te ontlasten.quote:Op zondag 6 juli 2025 14:21 schreef James1988 het volgende:
Ja klopt, dat schrijven ze ook.
[..]
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Alles meer dan twee rijdraden maakt gek contact eigenlijk.quote:Op zaterdag 5 juli 2025 20:19 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt?
Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
Je gaat je toch afvragen of dat nou echt niet beter kan? Ik zou na een uur of drie maar gaan puzzelen dat ik weer terug naar huis kwam...quote:Op zondag 6 juli 2025 19:55 schreef marcb1974 het volgende:
NEGEN uur staan wachten op een vervangende Eurostar
https://www.hln.be/binnen(...)rvangtrein~a74c08ef/
Best logischquote:Op dinsdag 8 juli 2025 16:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Duitse overheid ziet het meest in een nieuwe HSL tussen Hannover en Hamburg: https://www.spiegel.de/au(...)51-b33f-e3ae73170c47
Slechts voor verkenning 2,2 miljoen nodig?quote:Op dinsdag 8 juli 2025 19:53 schreef Peterselieman het volgende:
De provincie Fryslân heeft een subsidie van 2,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een verkenningsstudie naar
partiële elektrificatie van de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren.
Het idee is om gedeeltelijk bovenleiding aan te leggen in combinatie met een batterijtrein
https://cuatro.sim-cdn.nl(...)jnen.pdf?cb=Wsjs3SdP
Voor dat geld weet je wel waar de knelpunten liggen en wat er eventueel mogelijk kan zijn.quote:Op woensdag 9 juli 2025 22:59 schreef drakin het volgende:
[..]
Slechts voor verkenning 2,2 miljoen nodig?
De Duitse versie zou toch ook al deze herfst in dienst gaan? Alleen (nog) niet naar Nederland.quote:Op woensdag 9 juli 2025 22:51 schreef James1988 het volgende:
Bijzonder dat de Deense units eerder in dienst gaan dan de Duitse.
Maar van die loc is nog niet het minste spoor te zien qua Nederlandse toelating, toch? Dus dan kijk je tegen een paar jaar ICE3neo aan? Ik heb hier ook geen inside info over, overigens.quote:Op donderdag 10 juli 2025 09:27 schreef MTL het volgende:
[..]
De Duitse versie zou toch ook al deze herfst in dienst gaan? Alleen (nog) niet naar Nederland.
Gok dat ze beiden simpelweg wachten op de toelating en daarna zsm in dienst gesteld gaan worden.
Ik heb overigens geen inside information of iets in die richting, maar mij zou het niet verbazen als nu die Vectrons gewoon teruggaan naar de leasemaatschappij (op de Vectrons voor de NightJet na) en men voor de introductie van de Talgo in Nederland nu wacht tot die locs van Talgo ook klaar zijn, als de treinen ooit nog naar Nederland moeten gaan komen.
Hoe dan ook, ik denk zomaar dat de collega's van INT blij zijn dat ze nu (al is het misschien tijdelijk) met de ICE3neo kunnen gaan rijden naar Berlijn. Die rijtuigen zijn toch wel ook echt op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |