abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218133733
quote:
14s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 20:58 schreef Peterselieman het volgende:

[..]
Ze zijn druk aan het Friese 110 kV hoogspanningsnet aan het klussen. Leeuwarden krijgt een nieuw hoogspanningsstation en ook Bolsward krijgt een nieuwe. De grootste uitdaging is het verzwaren van het middenspanningsnet in vrijwel geheel Nederland
Dat klopt zeker. Maar het voelde toch wat vreemd om in een dieseltrein langs een hoogspanningslijn te rijden :P.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 21:21:36 #126
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218133869
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:53 schreef dennistd het volgende:

[..]
Ik rij nu al flinke tijd met een batterijbus en dat gaat prima, zelfs in een 10 minuten-dienst. Opladen kost van 0-100 zo'n twee uur, maar daar kun je wel 8 uur mee rijden op de streek. In 15 minuten laden kom je dus een uur verder, en dat is vopr bijna alle treinen voldoende.

En qua opladen voor de Achterhoek: vanuit Winterswijk en Apeldoorn sta je 10-15 minuten in Zutphen, in Apeldoorn sta je ook een tijdje stil dacht ik. Om over Zevenaar-Arnhem nog maar te zwijgen natuurlijk. Misschien moet je alleen in Winterswijk een kort stukje aanleggen boven het perron, en de opstelsporen voorzien van laadstekkers.
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_218134986
Bekijk deze YouTube-video

Das ook wel een coole loc!
Bier.
  zaterdag 5 juli 2025 @ 23:52:16 #128
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218135034
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 21:21 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Wat is er mis mee om alle binnenlandse spoortrajecten binnen 15 jaar van een bovenleiding te voorzien? Het is een eenmalige investering en je hebt daar wel gigantisch profijt van. Elektrische treinen trekken sneller op waardoor nieuwe stations geopend kunnen worden en de dienstregeling op vooral enkelsporige baanvakken betrouwbaarder wordt.
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.

Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje. :P
  zaterdag 5 juli 2025 @ 23:52:37 #129
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218135037
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 23:46 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Bekijk deze YouTube-video

Das ook wel een coole loc!
Vergeleken met een typische Britse loc is dit ding monsterachtig groot :s)
  Moderator zondag 6 juli 2025 @ 00:29:12 #130
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_218135299
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 23:52 schreef James1988 het volgende:

[..]
Als je de berekeningen van GWR erop nahoudt, volgt daaruit dat het ophangen van een bovenleiding niet altijd de meest kostenefficiënte oplossing is. Maar het hangt dus van veel omstandigheden af.

Elektrisch is hoe dan ook beter dan diesel, het verschil zit 'm in waar de elektronen vandaan komen - een accu of een schuitje. :P
Een dieselmotor :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 6 juli 2025 @ 13:54:32 #131
256146 b2py
Beton!
pi_218139012
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 17:35 schreef James1988 het volgende:

[..]
Dat is de whitepaper van GWR niet met je eens:

[ afbeelding ]

Het uitgangspunt hiervoor is een tweebaks dieseltrein en 2x/uur/richting een trein.

Een precieze vertaling naar de Nederlandse situatie is lastig, maar een vergelijking is wel mogelijk.

GWR heeft tweebaksdieseltreinstellen van het type Class 165, deze hebben 186 zitplaatsen (zitplaatsopstelling 2+3, 47m lang). Een GTW 2/8 in Achterhoek-Rivierenland heeft er 163 (zitplaatsopstelling 2+2, 56m lang, waarvan 6,7m voor het powerpack). Zowel in de Achterhoek als op de Greenford branch rijdt er 2x/uur/richting een trein.

Het zou mij verbazen als de TCO in de Achterhoek ineens heel anders uitvalt dan het geval is bij GWR.

Het wordt wellicht anders op Zevenaar - Doetinchem, waar tijdens werkdagen 4x/uur een trein rijdt. Maar dan moet er alsnog 2x/uur een trein naar Winterswijk, en verder rijdt er niks aan treinen wat zou profiteren van elektrisch kunnen rijden.
Mijn grootste twijfel is dat ze het getest hebben op een 5 mile return trip, terwijl een real world natuurlijk veel grotere afstanden kent. Kan ook moeilijk achterhalen wat voor snelheden ze gehaald hebben voor een goede operationele dienst. Met de razendsnelle vernieuwingen in batterijland kan het snel gaan maar een schaal Roodeschool - Veendam vind ik nog lastig in te schatten met keertijden en laadtijden.
  zondag 6 juli 2025 @ 14:21:29 #132
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218139294
Ja klopt, dat schrijven ze ook.

quote:
GWR’s test-bed only runs five miles between fast
charges because that’s the distance from West
Ealing to Greenford and back. In other tests, it has
run over 80 miles on a single charge. Modelling
suggests it has the potential for much more. Clearly,
replacing this sort of power draw takes longer than
the 3-4 minutes tested at West Ealing and might
typically take just over 15 minutes in a single charge.
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).
  zondag 6 juli 2025 @ 19:15:30 #133
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218143601
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 14:21 schreef James1988 het volgende:
Ja klopt, dat schrijven ze ook.
[..]
Heel hoog zullen de snelheden ook niet zijn geweest: baanvaksnelheid bij vertrek uit West Ealing is 25mph, dan 45mph tot South Greenford, dan 15mph tot Greenford. De topsnelheid van een Class 230 is 60mph (97 km/u).
Het is een proof of concept, en in die zin geslaagd. Ook het vage idee van een het overhevelen van lading van een walbatterij naar een boordbatterij om zo het net te ontlasten.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 6 juli 2025 @ 19:16:44 #134
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218143609
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 juli 2025 20:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ook als je over de hele breedte van het bovenste deel (het schuitje dacht ik?) stroom afneemt?
Oftewel aparte bovenleiding op de laadplek icm normale stroomafnemer. Of bedoel je dat met vlakke plaat?
Ja dat bedoelde ik inderdaad. Alles meer dan twee rijdraden maakt gek contact eigenlijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218143913
edit; kak, verkeerde filmpje
Bier.
  zondag 6 juli 2025 @ 19:55:09 #136
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_218143981
NEGEN uur staan wachten op een vervangende Eurostar _O-

https://www.hln.be/binnen(...)rvangtrein~a74c08ef/
stupidity has become as common as common sense was before
pi_218144213
Yo wtf....
Bier.
  zondag 6 juli 2025 @ 20:36:33 #138
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218144314
quote:
0s.gif Op zondag 6 juli 2025 19:55 schreef marcb1974 het volgende:
NEGEN uur staan wachten op een vervangende Eurostar _O-

https://www.hln.be/binnen(...)rvangtrein~a74c08ef/
Je gaat je toch afvragen of dat nou echt niet beter kan? Ik zou na een uur of drie maar gaan puzzelen dat ik weer terug naar huis kwam...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218145794
Maar hoe dan inderdaad, tis toch van de pot gerukt dit!
  maandag 7 juli 2025 @ 18:53:48 #140
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218152017
"Blauwe Eurostar" is al heel lang heel slecht in het oplossen van problemen met treinstrandingen. :{
pi_218153147
Voor de nachttrein van Arriva, zoals van Schiphol naar Amsterdam, kun je tot op heden alleen een ticket kopen via een App genaamd Glimbe. Op Schiphol werkt dit verwarrend want je kunt niet inchecken of een los kaartje kopen.

Vermoedelijk is er om die reden een soort coulance regeling en kan je vanaf 7,50 euro een ticket in de trein kopen. Er is 100% controle.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_218154240
Sowieso godgeklaagd dat ik m'n persoonlijke gegevens aan DRIE organisaties moet geven. Want er zit ook nog een payment-provider tussen. Geen OVC, geen simpele mogelijkheid om via de eigen website een kaartje te kopen; geen nachttrein voor mij.
Bier.
  dinsdag 8 juli 2025 @ 14:43:32 #143
256146 b2py
Beton!
pi_218158430
Gewoon de gegevens van Jan Mastbroek invullen
  dinsdag 8 juli 2025 @ 14:45:09 #144
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_218158436
*wijk
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_218159038
Duitse overheid ziet het meest in een nieuwe HSL tussen Hannover en Hamburg: https://www.spiegel.de/au(...)51-b33f-e3ae73170c47
Bier.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 8 juli 2025 @ 19:53:54 #146
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218161225
De provincie Fryslân heeft een subsidie van 2,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een verkenningsstudie naar
partiële elektrificatie van de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren.

Het idee is om gedeeltelijk bovenleiding aan te leggen in combinatie met een batterijtrein

https://cuatro.sim-cdn.nl(...)jnen.pdf?cb=Wsjs3SdP
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218164506
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 16:14 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Duitse overheid ziet het meest in een nieuwe HSL tussen Hannover en Hamburg: https://www.spiegel.de/au(...)51-b33f-e3ae73170c47
Best logisch
  woensdag 9 juli 2025 @ 22:33:18 #148
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_218172533
Op de Xwitter van Fernbahn, de maker van deze site: https://www.fernbahn.de/datenbank/suche/ staat vermeld dat de IC Amsterdam-Berlin vanaf 1 november 2025 volledig met ICE3Neo gaat rijden *O* .

De DSB Talgo zou vanaf 24 november 2025 ingezet worden op 4 omlopen van de EC Hamburg-København.

Inmiddels is de databank ook bijgewerkt: https://www.fernbahn.de/d(...)il=1#fv_suche_detail
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  woensdag 9 juli 2025 @ 22:51:03 #149
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_218172612
Bijzonder dat de Deense units eerder in dienst gaan dan de Duitse.
  woensdag 9 juli 2025 @ 22:59:02 #150
370431 drakin
vurig typje
pi_218172642
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 juli 2025 19:53 schreef Peterselieman het volgende:
De provincie Fryslân heeft een subsidie van 2,2 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een verkenningsstudie naar
partiële elektrificatie van de spoorlijnen Leeuwarden-Harlingen Haven en Leeuwarden-Stavoren.

Het idee is om gedeeltelijk bovenleiding aan te leggen in combinatie met een batterijtrein

https://cuatro.sim-cdn.nl(...)jnen.pdf?cb=Wsjs3SdP
Slechts voor verkenning 2,2 miljoen nodig?
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 juli 2025 @ 00:34:14 #151
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_218172965
quote:
88s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:59 schreef drakin het volgende:

[..]
Slechts voor verkenning 2,2 miljoen nodig?
Voor dat geld weet je wel waar de knelpunten liggen en wat er eventueel mogelijk kan zijn.

Verdere uitwerking zal in de komende jaren volgen, zeker omdat ook met Groningen afstemming gezocht moet worden
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_218174190
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2025 22:51 schreef James1988 het volgende:
Bijzonder dat de Deense units eerder in dienst gaan dan de Duitse.
De Duitse versie zou toch ook al deze herfst in dienst gaan? Alleen (nog) niet naar Nederland.
Gok dat ze beiden simpelweg wachten op de toelating en daarna zsm in dienst gesteld gaan worden.

Ik heb overigens geen inside information of iets in die richting, maar mij zou het niet verbazen als nu die Vectrons gewoon teruggaan naar de leasemaatschappij (op de Vectrons voor de NightJet na) en men voor de introductie van de Talgo in Nederland nu wacht tot die locs van Talgo ook klaar zijn, als de treinen ooit nog naar Nederland moeten gaan komen.

Hoe dan ook, ik denk zomaar dat de collega's van INT blij zijn dat ze nu (al is het misschien tijdelijk) met de ICE3neo kunnen gaan rijden naar Berlijn. Die rijtuigen zijn toch wel ook echt op.
  donderdag 10 juli 2025 @ 11:02:27 #153
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_218174873
quote:
1s.gif Op donderdag 10 juli 2025 09:27 schreef MTL het volgende:

[..]
De Duitse versie zou toch ook al deze herfst in dienst gaan? Alleen (nog) niet naar Nederland.
Gok dat ze beiden simpelweg wachten op de toelating en daarna zsm in dienst gesteld gaan worden.

Ik heb overigens geen inside information of iets in die richting, maar mij zou het niet verbazen als nu die Vectrons gewoon teruggaan naar de leasemaatschappij (op de Vectrons voor de NightJet na) en men voor de introductie van de Talgo in Nederland nu wacht tot die locs van Talgo ook klaar zijn, als de treinen ooit nog naar Nederland moeten gaan komen.

Hoe dan ook, ik denk zomaar dat de collega's van INT blij zijn dat ze nu (al is het misschien tijdelijk) met de ICE3neo kunnen gaan rijden naar Berlijn. Die rijtuigen zijn toch wel ook echt op.
Maar van die loc is nog niet het minste spoor te zien qua Nederlandse toelating, toch? Dus dan kijk je tegen een paar jaar ICE3neo aan? Ik heb hier ook geen inside info over, overigens.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_218175664
Mja, echter denk ik dat NS liever geen leaselocs aan zal houden als het te lang gaat duren. Als het nou een maandje of twee maanden was, dan was dat nog te overzien, maar heel veel langer kost natuurlijk enorm veel geld.
Tenzij de locs natuurlijk tijdelijk een sub-lease krijgen of zoiets tot die Talgo-dingen ook in Nederland de toelating hebben en ze werkelijk ingezet gaan worden.
pi_218175730
Kunnen die Talgo's niet aan een Vectron gehangen worden dan?
Bier.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')