Hopisme.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:31 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik verwacht dat we binnen twee maanden horen dat Iran een nucleaire staat is geworden.
Het zou wat zijn als ze dit jaar nog een nucleaire test zouden doenquote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:31 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik verwacht dat we binnen twee maanden horen dat Iran een nucleaire staat is geworden.
Bibi zal over een paar maanden wel gaan roepen dat Iran nu echt binnen 2 weken een kernbom kan maken en Trump opdragen voor hem wat bommen te gooien.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:31 schreef Glazenmaker het volgende:
Nee. De logische uitkomst van het al hebben van de grondstoffen, een existentieel gevaar voor het regime en taco die ze net weer wat rust heeft gegeven.quote:
Iran heeft weinig keuze. Dat land is niet in staat veel terug te doen.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 01:41 schreef Swango het volgende:
Op zich apart dat Iran zich er zo snel bij neerlegt gezien de jarenlange intense haat tegen Israel,
maar ik wil niet net zo denken als een paranoïde ayatollah, dus laten we maar van het beste uitgaan.
Als er weer signalen zijn, gaat Amerika gewoon weer bombarderen. Het constant frustreren van het proces maakt niet dat ze nu ineens nog sneller over kernwapens gaan beschikken.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:43 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nee. De logische uitkomst van het al hebben van de grondstoffen, een existentieel gevaar voor het regime en taco die ze net weer wat rust heeft gegeven.
Ligt eraan of er weer een regeringscrisis of uitnodiging voor de rechtbank komt. Echt krankzinnig dat die man op zijn plek mag blijven.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Bibi zal over een paar maanden wel gaan roepen dat Iran nu echt binnen 2 weken een kernbom kan maken en Trump opdragen voor hem wat bommen te gooien.
Die man heeft net voor vrede in het Midden-Oosten gezorgd samen met Trump en nog al die haat?quote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:46 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ligt eraan of er weer een regeringscrisis of uitnodiging voor de rechtbank komt. Echt krankzinnig dat die man op zijn plek mag blijven.
Bescheiden toevoeging vanuit mijn kennis:quote:Op dinsdag 24 juni 2025 00:40 schreef Vallon het volgende:
Nog maar weer een klein lesje kernfysica aangaande verrijken.
Uranium al of niet verrijkt, is sws niet kapot te bombarderen met druk of chemische ontploffingen. Hooguit dat het dan wordt begraven, eventueel verspreid en Iran het materiaal in die vaste staat weer kan opgraven, schoonmaken om het vervolgens verder te gaan 'raffineren'.
Waar die idee-fixe vandaan komt om het verrijkte uranium zelf te willen treffen, laat staan te vernietigen; is mij een raadsel dat ik verklaar op grond van (nofi) onwetendheid.
Los daarvan,. heeft Iran een eigen uraniummijn waar het (weliswaar laagwaardig) materiaal weer kan delven.
Wat veel effectiever is, zijn o.a. scheidingsinstallaties beschadigen die o.a. kunnen verrijken.
Bv die centrifuges die, hoe simpel uitgesproken, uiterst ingewikkeld dingen zijn om de uraan(hexfluoride) isotopen 235UF6 te raffineren vanuit het 'ruwe' 238UF6 die op (gas)gewicht na, chemisch volstrekt identiek zijn. Het proces is te vergelijken om een druppel inkt te scheiden uit een zwembad gevuld met zeewater zonder gebuikt te kunnen maken van licht.
Er hoeft maar iets en ergens uit balans te zijn in die grootschalige verrijkingsinstallaties; en eindresultaat is - vervuild - onbruikbaar geworden voor een gewenste bom.
Ik vermoed zelf dat die bunkerbusters behoorlijke schade hebben toegebracht.... mits die centrifuges e.d. in werking waren. Stonden ze uit, zal de schade voor het totale proces relatief meevallen. In een paar maanden is de fundatie en zijn eventueel verbogen pijpen e.d. wel weer te repareren. Nieuwe 'centrifuges' maken en bv de kapot gelopen lagers herstellen, is een stuk complexer.
NB: het in -en vooral uitschakelen van een totale installatie is een langdurig proces van (ik schat) weken en vermoed daarom dat USA gekozen heeft daar niet op te gaan wachten.
Haha bro...quote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die man heeft net voor vrede in het Midden-Oosten gezorgd samen met Trump en nog al die haat?
zoals ik een paar dagen terug al zeiquote:
quote:Op dinsdag 24 juni 2025 09:05 schreef Tjacka het volgende:
[..]
zoals ik een paar dagen terug al zei
ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was
gr tjacka
geopoliticoloog
Kernwapens zijn geen onmogelijke taak voor een land als Iran. Het is Pakistan en NK ook gelukt. Iran was de afgelopen jaren blij genoeg met het dreigen met voor onderhandelingen, maar het kan zomaar zijn dat ze de afweging nu anders maken.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Als er weer signalen zijn, gaat Amerika gewoon weer bombarderen. Het constant frustreren van het proces maakt niet dat ze nu ineens nog sneller over kernwapens gaan beschikken.
Waarschijnlijk wel ja. Veel zal ook afhangen van de koers binnen Iran. Er wordt natuurlijk vaak gedacht dat het theocratische regime knettergek is en dé oorzaak voor het handelen van Iran, maar in wat recente analyses die ik las wordt aangehaald dat de hardliners in het leger een veel groter gevaar vormen en die lijken aan invloed te winnen door het recente conflict. In die context is 'regime change' niet per se in het voordeel van de regio.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 09:06 schreef ExTec het volgende:
Dus we gaan over tot de orde van de dag, iran gaat gewoon z'n proxies weer uitbouwen, die gaan vanzelfsprekend gewoon weer verder met gallen, iran gaat gewoon weer verder met hun kern programma, en over 5 jaar begint het weer opnieuw.
Ok....
Ach ja, ik vind de periode tussen de voetbalcompetities erg saai. Het was een leuk verzetje tussendoor.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 09:06 schreef ExTec het volgende:
Dus we gaan over tot de orde van de dag, iran gaat gewoon z'n proxies weer uitbouwen, die gaan vanzelfsprekend gewoon weer verder met gallen, iran gaat gewoon weer verder met hun kern programma, en over 5 jaar begint het weer opnieuw.
Ok....
Regime change betekent per definitie dat er een splitsing in de weg komt. Dus: een kans.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 09:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel ja. Veel zal ook afhangen van de koers binnen Iran. Er wordt natuurlijk vaak gedacht dat het theocratische regime knettergek is en dé oorzaak voor het handelen van Iran, maar in wat recente analyses die ik las wordt aangehaald dat de hardliners in het leger een veel groter gevaar vormen en die lijken aan invloed te winnen door het recente conflict. In die context is 'regime change' niet per se in het voordeel van de regio.
Die willen misschien nog wel, maar Trump, toch de president die geen oorlogen zou starten volgens zijn achterban, kreeg koudwatervrees.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 09:15 schreef TheGreatAlfonso het volgende:
Geen regime change dus. Dit was DE kans maar de bevolking wil blijkbaar niet (meer)?
Dan vallen de maskers af he.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 08:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die man heeft net voor vrede in het Midden-Oosten gezorgd samen met Trump en nog al die haat?
Na de eerste golfoorlog geloofde de bevolking ook wel in een opstand tegen Saddam. Ik denk dat ze het nog niet aandurven, al kan de komende periode ook wel onvoorspelbaar worden nog.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 09:15 schreef TheGreatAlfonso het volgende:
Geen regime change dus. Dit was DE kans maar de bevolking wil blijkbaar niet (meer)?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |