Dacht dat het broedseizoen vanaf 1 juli is afgelopen, althans hier in de duinen (NH). Laat onverlet, dat ie niet verstoord mag worden; wat is het probleem?quote:Op maandag 23 juni 2025 09:23 schreef Halcon het volgende:
Vorige week ontdekte ik een gat in de gevel. Ook lag er een hoop isolatiemateriaal in de tuin. Het wat in de gaten gehouden en nu blijkt er 'n specht verantwoordelijk te zijn voor dat gat. Waarschijnlijk heeft hij daar een nest gemaakt.
Die krengen zijn blijkbaar beschermd. Iemand enig idee hoe ik 'm kan verjagen en kan zorgen dat 'ie weg blijft?
Geen idee wanneer ze klaar zijn. Probleem is een gat in de gevel. Isolatiemateriaal is er voor een flink deel uit. En er blijft isolatiemateriaal uit komen. Kan natuurlijk vocht in komen, ongedierte, etc. En straks komt 'ie op het idee om ergens anders in de gevel weer een nest te bouwen of zien kornuiten van 'm die gevel ook wel zitten.quote:Op maandag 23 juni 2025 09:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Dacht dat het broedseizoen vanaf 1 juli is afgelopen, althans hier in de duinen (NH). Laat onverlet, dat ie niet verstoord mag worden; wat is het probleem?
..quote:Op maandag 23 juni 2025 10:13 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geen idee wanneer ze klaar zijn. Probleem is een gat in de gevel. Isolatiemateriaal is er voor een flink deel uit. En er blijft isolatiemateriaal uit komen. Kan natuurlijk vocht in komen, ongedierte, etc. En straks komt 'ie op het idee om ergens anders in de gevel weer een nest te bouwen of zien kornuiten van 'm die gevel ook wel zitten.
Ja, ook bomen zat hier. Nota bene zelfs een vogelhuisje. Het is niet zo dat die gevel nu de enige plek in de wijde omgeving is waar 'ie z'n nest kan bouwen.quote:Op maandag 23 juni 2025 10:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik zou het verjagen en dichtpurren. Die beschermde status is leuk maar dat doen ze maar bij iemand anders in de gevel.
..quote:Op maandag 23 juni 2025 10:37 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, ook bomen zat hier. Nota bene zelfs een vogelhuisje. Het is niet zo dat die gevel nu de enige plek in de wijde omgeving is waar 'ie z'n nest kan bouwen.
Ik heb nota bene aan die muur een vogelhuisje hangen, maar dat was blijkbaar niet goed genoeg voor 'm.quote:Op maandag 23 juni 2025 10:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik krijg in mijn nieuwbouw verplichte vleermuiskasten. Maar als ik daar een keer overlast van ondervind gaat er ook de purspuit in.
RWZI stond bassin leeg voor revisie/schoonmaak. Ging er een winterkoninkje nestelen in de bassinwand. Revisie gelijk 2 maanden langer geduurd dan gepland.quote:Op maandag 23 juni 2025 10:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
In een kantoorpand waar ik een afdeling opbouwde was een muur gekraakt door een vlucht papegaaien. Ellende. Mochten ze ook niet verwijderen.
Ja, volgens mij wel. Dat vogelhuisje heeft een kleiner gat dan wat de specht heeft gemaakt, dus dat vogelhuisje zal de specht niet zo aanspreken, denk ik.quote:Op maandag 23 juni 2025 21:32 schreef archito het volgende:
Is het een nageisoleerde gevel met stuc op harde isolatie?
Is het een algemeen vogelhuisje of echt een vogelhuis voor een specht? Want vogelhuisjes komen in veel soorten en maten.
Alle vogels hebben hele specifieke wensen wat betreft vogelhuisjes. Spechten willen vooral zelf hakken, want ze gebruiken het zaagsel ook als nestmateriaal.quote:Op maandag 23 juni 2025 22:01 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, volgens mij wel. Dat vogelhuisje heeft een kleiner gat dan wat de specht heeft gemaakt, dus dat vogelhuisje zal de specht niet zo aanspreken, denk ik.
Is wel het enige juiste advies.quote:Op dinsdag 24 juni 2025 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:
"Adviezen" in de trend van verjagen en dichtpurren heb ik verwijderd.
Daar is hier geen plek voor.
Wat een flauwekul.quote:Op woensdag 25 juni 2025 08:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Is wel het enige juiste advies.
Niet als je je woning heel wilt houden.quote:
De schade is nu al gedaan. Je laat die spechten hun gang gaan tot de jongen zijn uitgevlogen en herstelt dan de schade.quote:Op woensdag 25 juni 2025 08:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet als je je woning heel wilt houden.
Wat dus niet is toegestaan.quote:
Maar wel het beste is.quote:
Klopt. Maar de pakkans is natuurlijk laag, aangezien de specht niet bij de gemeente gaat klagen. En indien toch wel, dan is een boete misschien minder schade dan de schade die de specht uiteindelijk veroorzaakt?quote:
Het beste voor de portemonnee van Halcon.quote:
quote:Op woensdag 25 juni 2025 08:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Klopt. Maar de pakkans is natuurlijk laag, aangezien de specht niet bij de gemeente gaat klagen. En indien toch wel, dan is een boete misschien minder schade dan de schade die de specht uiteindelijk veroorzaakt?
Nee voor zijn woning en de natuur.quote:Op woensdag 25 juni 2025 08:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het beste voor de portemonnee van Halcon.
[..]
Voor mijn portemonnee maakt het allemaal niet zoveel uit. Ik heb de verzekering maar eens gebeld en blijkt onder de dekking te vallen.quote:Op woensdag 25 juni 2025 08:52 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het beste voor de portemonnee van Halcon.
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |