Ik heb dus altijd buitenlandse schrijvers gelezen. Alexander Jardin met de Zebra en FanFan, Hector Malot met Alleen op de wereld, en verder veel Koontz, Jules Verne, King, Mark Twain en Ludlum.
Iemand die dit herkent? En wat is jullie kijk op Binnen- en buitenlandse literatuur.
Maar leven en laten leven. En in het buitenland is ook veel moois te zien, da's zeker!
quote:let me learn. Noem eens 5 boeken die ik in de bieb zou moeten zoeken.
Op 22 december 2000 14:01 schreef Kiegie het volgende:
Sunny, dat je allemaal mooie dingen mist.
maar anderen zullen hier vast nog wel een paar leuke boeken kunnen noemen
Overigens: Wolkers en 't Hart komen bij mij ook het huis niet in, van Claus en Reve ben ik tot nog toe ook niet echt gecharmeerd.
Maar toch lees ik zelf het liefst van Nederlandse schrijvers. Het staat dichter bij me, en ik denk dat je verhalen van schrijvers uit eigen land ook beter doorziet.
Een boek als Uit de School Geklapt is bv briljant, maar zijn er meer van zulke boeken? En FanFan of de Zebra zou ik ook lezen als een Nederlander het had geschreven. Qua stijl kom je dan wel weer uit bij Grunberg.
[Dit bericht is gewijzigd door SunChaser op 22-12-2000 17:01]
Albert Alberts: 'De Eilanden'
Tip Marugg: 'Weekendpelgrimage' of 'De morgen loeit weer aan'
Godfried Bomans: 'De avonturen van Bill Clifford'
Belcampo: 'De ideale dahlia' (bijvoorbeeld)
Theo Thijssen: 'Kees de jongen'
Als je geen van genoemde titels mooi vindt, zou mij dat zéér verbazen.
En om je even lekker te maken: in géén van de boeken wordt geneukt!
[edit was voor een spelfoutje]
[Dit bericht is gewijzigd door Kiegie op 22-12-2000 18:16]
En dat er veel boeken over zoals jij het noemt neuken zijn is ook waar. Maar er is toch veel meer.
O.a. Leon de Winter, Maarten 't Hart, en wie ik vooral wil aanraden: Ronald Giphart (hoewel je dat wellicht neuken vindt), daar zit wel wat meer in dan neuken, en al helemaal niets over de oorlog. Daar heb ik trouwens ook geen boodschap aan, aan boeken over de oorlog.
En ik geef toe: een boek zoals Arthur the once and future king van T. White of the Lord of the Rings, dat heeft de Nederlandse literatuur nog nooit voortgebracht.
Denk wel dat er ook veel Buitenlandse schrijvers schrijven over neuken en over de oorlog, alleen lezen wij die ws minder omdat bijna al onze eigen schrijvers daar al boeken over schrijven.
Daar komt nog bij dat de oorlog niet in elk boek hetzelfde beschreven wordt. In "De Avonden" speelt de oorlog onbewust een grote rol maar de karakters bevinden zich niet in een bedreigende omgeving. "In bijv. de Donkere Kamer van Damokles" is die dreiging juist overal aanwezig. Het is ook zo'n breed onderwerp, je kunt er gewoon heel veel over schrijven en toch origineel blijven.
Zelf vind ik al die vervelende vadercomplexen en Indiëtrauma's veel vervelender. Adriaan van Dis, Jeroen Brouwers, Jan Wolkers. Mij maak je daar echt niet gelukkig mee.
Dan liever buitenlandse (Engelse en Amerikaanse) literatuur, liefst in de originele taal, natuurlijk.
quote:1. De Man die z'n haar kort liet knippen - Johan Daisne
Op 22 december 2000 14:04 schreef SunChaser het volgende:
let me learn. Noem eens 5 boeken die ik in de bieb zou moeten zoeken.
en hé een bonus : De komst van Joachim Stiller - Hubert Lampo (lees ook de rest van z'n werk )
P.s. Ik denk dat er veel (ongelezen) literatuur van Nederlandse/Vlaamse afkomst is, die de moeite waard is. Vaak wordt dit afgedaan als niet interessant. Da's jammer.
Kijk, op de middelbare school MOESTEN we boeken lezen (en moeten is nooit leuk), maar bekijk nu weer eens die lijst van toen en herlees eventueel.....
Is het nu nog steeds waardeloos of heb je destijds toch wellicht (tegen wil en dank) hele mooie boeken gelezen?
Juan.
quote:Karakter, F. Bordewijk
Op 22 december 2000 17:00 schreef SunChaser het volgende:
Hoe komt het dan toch dat ik bij NL literatuur alleen maar denk aan verhalen over Oorlog, Neuken of Neuken tijdens de Oorlog?
Allemaal goede boeken, waarin WO II geen (of een minieme) rol speelt, als dat tenminste is wat je graag wil.
Ik ben het met je eens dat buitenlandse literatuur vaak interessanter is. Dat is uiteraard niet zo vreemd, gezien het aanbod veel groter is.
Voor mijn Engels lijst heb ik bijvoorbeeld 'The Great Gatsby' van Francis S.K. Fitzgerald gelezen. Dat vond ik een prachtig boek.
quote:Ik lees 95% Engelse literatuur, kortom, Nederlandse Literatuur boeit me eik amper/zelden
Op 22 december 2000 13:11 schreef SunChaser het volgende:
En wat is jullie kijk op Binnen- en buitenlandse literatuur.
quote:Ik heb echt nog nooit van hem gehoord. Heb je iets meer info?
Op 25 december 2000 03:32 schreef Juan Zueco het volgende:
1. De Man die z'n haar kort liet knippen - Johan Daisne
3. De trein der traagheid - Wederom Johan Daisne
quote:H,mmm Johan Daisne. Vlaams schrijver, magisch realisme. Anders dan Hubert Lampo, meer droom (Trein der Traagheid) magisch realisme. De man.... heeft meer een psychische ondertoon.
Op 26 december 2000 21:25 schreef WouterB het volgende:
Ik heb echt nog nooit van hem gehoord. Heb je iets meer info?
Misschien is deze link : http://bewoner.dma.be/users/188/daisne/jdbiog_n.htm wel nuttig...
De nederlandse literatuur heeft haar eigen hoofd in haar reet zitten, schrijvers zien hun eigen fouten niet en herkauwen een oud thema tot in de eeuwigheid zonder zichzelf ooit slecht of onorigineel te vinden.
Er zijn maar weinig schrijvers die vernieuwend zijn en een nieuw genre proberen.
daarom kies ik voor buitenlandse literatuur, daar is veel meer keuze in verschillende genres en type boeken.
In Nederland lopen we zeker niet voorop, zijn we ws veel te veel in onszelf gekeerd maar missen we misschien ook wel kwalitatief goede auteurs (en: kritische lezers). Vergeet natuurlijk niet dat we nogal klein zijn vergeleken met het Engels en het Franstaalgebied. Kijkend naar Duitsland zie je ook niet de grootste vernieuwing (?).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |